دیدنی های کردستان

با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا شوید!

کردستان همواره شهری تاریخ ساز و کهن بوده که در غرب ایران و در مجاورت با بخش شرقی عراق واقع شده  و در بسیاری از حوادث و اتفاقات تاریخی کشور ایران نقش موثری را ایفا کرده است ، در این بخش از مقاله ما شما را با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا می‌کنیم، شهری که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده، مردم کردستان از فرهنگ بالا و غنی برخوردار هستند، وسعت این شهر خرم و سرسبز ۲۸ هزار و ۲۰۳ کیلومتر مربع است، از آب و هوای مطلوب و بسیار خوبی برخوردار است.

بهترین زمان سفر به این استان زیبا و بازدید از جاذبه های بی‌نظیرش فصل بهار و تابستان شناخته شده که آب وهوا به درصد مطلوبی خود می‌رسد و بهترین چشم انداز ها را برای این شهر به وجود می‌آورد که همین سبب شده گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط جهان را به طرف خود فرا بخواند، این استان مرزی در دامنه های زاگرس میانی واقع شده که از شمال به آذربایجان شرقی، از جنوب به کرمانشاه، از غرب به کشور عراق و شرق با زنجان و همدان همسایه است.

شهر زیبای سنندج قطب جاذبه های گردشگری کردستان

سنندج یکی از بهترین شهر های استان کردستان است که در مرکز آن قرار گرفته و در دوران حکومت صفویه در ایران به دست و دستور سلمان خان اردلان  و در سال ۱۰۴۶ ه.ق بنا شده است، با شهر تهران حدودا ۵۱۲ کیلومتر فاصله دارد که در جنوب غربی آن قرار گرفته، بهترین جاذبه های این شهر شامل دریاچه زریوار، روستای پلکانی پالنگان غار باستانی مرفتو ، دشت‌های سرسبز و کوهستان‌های متعدد هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد. همراه سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در کردستان روی لینک کلیک کنید.

همان طور که در متن قبل اشاره شد این شهر در مرکز استان کردستان قرار دارد که به خودی خود یکی از جاذبه های مهم و زیبای این استان محسوب می‌شود، جاذبه های گردشگری کردستان تنوع بسیاری دارند که سنندج در رده اول قرار دارد، در بازدید از این شهر شما با فرهنگ اصیل و آداب و رسومات مردم خونگرم و مهربان کردستان آشنا خواهید شد.

 در واقع یکی از لذت بخش ترین بخش های سفر به کردستان شنیدن زبان و گفتار مردم این دیار است، زبان کردی حتی  برای بسیاری از انگلیسی زبان ها جالب و جذاب است چه برسد به فارسی زبان ها، در واقع افراد بسیاری خواستار یادگیری زبان کردی هستند که حتی تا کنون به این استان سفر نکرده اند.

در بازدید از شهر کوهستانی سنندج شما می‌توانید مهمان خانه های دلنشین و با صفای کرد زبان ها باشید و از غذاهای محلی فوق العاده خوشمزه آنها بچشید، بدون شک با یک بار امتحان کردن طرفدار آنها خواهید شد ، توصیه می‌کنیم  دستور پخت غذا های محلی را یاد بگیرید. و هر زمان که هوس کردید طعم و مزه آنها را دوباره زنده کنید.

از آنجایی که سنندج شهری کوهستانی شناخته شده تابستان های معتدل و زمستان های سردی را به خود می‌بیند، همچنین دو کوه آبیدر و سنگ سیاه از زیبایی های منحصر به فرد و بی‌مانند سنندج محسوب می‌شود و زیبایی خاصی را به این شهر می‌بخشند.

مسجد جامع سنندج

اگر در سفر به کردستان به دنبال مکانی تاریخی با معماری کهن و دینی دیدنی هستید، مسجد جامع سنندج بهترین گزینه برای شما دوستان عزیز است، معماری این مسجد یکی از با ارزش ترین معماری های اسلامی محسوب می‌شود، شبستان آن ۲۴ ستون دارد که نمایی باشکوه را از خود جلوه می‌دهند، ساخت این مسجد به دوران حکومت فتحعلی شاه در کشور ایران بازمی‌گردد یعنی زمان حکومت قاجار ، توصیه می‌شود حتما از این مکان تاریخی دیدن کنید و زیبایی های آن لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری کردستان

مجموعه تفریحی آبیدر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کردستان مجموعه تفریحی آبیدر است، آخر هفته ها ی شهر سنندج  در این مجموعه تفریحی فرهنگی، افراد بسیاری از اقصی نقاط جهان را به خود جذب می‌کند که برای پیکنیک  و دیدن طبیعت بکر آبیدر به آنجا رفته اند، این تفرجگاه یکی از بهترین و مهم ترین تفرجگاه های شهر زیبای سنندج محسوب می‌شود که در بالای کوه آبیدر واقع شده.

مجموعه تفریحی آبیدر

به همین خاطر شما از آن ارتفاع بالا می‌توانید منظره ایی زیبایی از شهر سنندج مشاهده کنید، این مجموعه همان طور که از نامش پیدا است تنها به یک تفرجگاه ختم نمی شود و بخش های دیگری از جمله باغ وحشی بزرگ با حیوانات مختلف، چندین چشمه زیبا وبا آب های زلال و شفاف و… که خودشان را در دل مردم سنندج جا کرده و بازدید کنندگان بسیاری نیز از طرف این شهر را به خود اختصاص داده است.

بازار سنندج

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم شهر سنندج کردستان به دلیل زیبایی فراوانش بخش عظیمی از جاذبه های این استان را به خود اختصاص داده و یکی از شهر های مهم آن محسوب می‌شود از جمله آنها می‌توان به بازار سنندج اشاره کرد، مکانی سنتی که در آن فرهنگ، آداب و رسوم گذشته مردم این شهر و دیار را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

ساخت این بازار به دوره حکومت صفویان در ایران بازمی‌گردد، در سال ۱۰۴۶ ه.ق سلیمان خان اردلان از طرف پادشاهان صفوی به عنوان والی کردستان شناخته شد که دستور به ساخت این بازار داد، در شکل کمی به نقش جهان در شهر اصفهان نیز هست ک مانند آن پلانی مستطیل شکل را در خود جای داده است، این بازار پر نقش و لعاب متاسفانه به دلیل خیابان کشی های صورت گرفته به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم.

بازار سنندج

دریاچه زریوار

زریوار از بهترین و زیباترین دریاچه های ایران و یکی از جاذبه های گردشگری کردستان است که در غرب شهر مریوان  به فاصله ای سه کیلومتری قرار دارد، این دریاچه از هیچ منبع آبی تامین نمی‌شود و گفته شده از باران ، بارش برف و چشمه های کوچک تر تشکیل شده است، که به همین خاطر در بین گردشگراان شهرتی جهانی یافته و مردم کردستا آن را دریاچه اسرارآمیز می‌نامند.

این دریاچه گزینه بسیار مناسبی برای تفریحی خانوادگی یا دوستانه است ، که می‌توانید بر روی آب آن قایق سواری کنید یا غذای خوشمزه آن دیار را بخورید که پیشنهاد ما ماهی کباب است یکی از غذاهای مشهور و معروف آن منطقه، البته ناگفته نماند که طبیعت اطراف و خود این دریاچه به خودی خود جاذبه هایی جدا محسوب می‌شوند که چشم انداز های بی‌نظیری هستند.

 تابستان ها و زمستان های اسن منطقه هر کدام به نوبه خود زیبا و منحصر به فر اند و در هر زمانی از سال پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران از اقصی نقاط جهان هستند، توصیه می‌شود در سفر خود به کردستان حتما دریاچه زریوار واقع در شهر مریوان را در برنامه گردشتان قرار دهید و دیدن این جاذبه وصف ناپذیر را از دست ندهید.

آبشار گویله

این آبشار در روستایی به نام گویله و بیست کیلومتری با شهرستان مریوان فاصله دارد، گذر این آبشار در بین جنگل های انبوه و سرسبز جذابیت آن را دوچندان کرده، بهار های آن بیش از فصول دیگر سال جذاب و دیدنی هستند و مناظر و چشم انداز های وصف ناپذیری را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

جاذبه های گردشگری کردستان

اگر به عکاسی علاقه مندید آبشار گویله یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کردستان ، گزینه و جاذبه خوبی برای گردش و تفریح است ، توصیه می‌کنیم دیدن آن را از دست ندهید چرا که مناظر طبیعی اش را در هیچ کجای جهان مشاهده نخواهید کرد، ارتفاع آن بیش از پنجاه متری است که به عمق دره ایی می‌ریزد، از مسیر جاده سقز به مریوان می‌توانید آن رانیز مشاهده کنید که زیبایی جاده را نیز دوبرابر کرده است.

روستای پلکانی پالنگان

امروزه اماکن تاریخی بیشتر از مکان های تفریحی و طبیعی ، گردشگران را به خود جذب می‌کنند، روستای پلکانی پالنگان یکی از مناطق دیدنی منحصر به فرد ایران محسوب می‌شود که هم طبیعی ، تاریخی و هم فرهنگی است، بافتی قدیمی و معماری آن از نوع پلکانی و سنگی محسوب می‌شود که جز جاذبه های کم نظیر کردستان است.

این روستا در دو طرف دره ای واقع شده که ۴۷ کیلومتر با شهرستان کامیاران فاصله دارد، در دهستان ژاورود و دره تنگیور واقع شده،  همان طور که از نامش پیداست خانه های این روستا روی هم و به حال پلکانی ساخته شده اند یعنی پشت بام خانه پایینی حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود که جنس بدنه آنها نیز از سنگ است، اطراف این روستا از آبشار های زیبا ، چشمه های خروشان و فضای سبزی بکر و دیدنی احاطه شده است.

معماری بی‌نظیر آن به کنار ، رودخانه تنگیور که از وسط روستا می‌گذرد جذابیت آن منطقه را دوچندان کرده و بهترین سوژه ها را برای عکاسی به وجود آورده است و روستا را به دوقسمت تقسیم میکند، توصیه می‌کنیم در سفر به کردستان حتما از این روستای پلکانی دیدن کنید و از زیبایی های آن نهایت لذت را ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به سنندج | اطلاعات جامع برای سفر به سنندج

پیرشالیار

از جاذبه های گردشگری کردستان که بگذریم می‌رسیم به یکی از فرهنگ ها و آیین معروف این استان که امروزه به یک جاذبه معروف و مشهور نیز تبدیل شده است، پیرشالیار در واقع یک مراسم باشکوه و پرآوازه است که در اورامانات برگزار می‌شود، اسم آن را عروسی پیرشالیار می‌نامند و در سال دو بار در ۲۵ بهمن و ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود.

واما مراسم دیگری به نام کومسای که آن نیز از معروفیت و محبوبیت بالایی برخوردار است که در نیمه اول اردیبهشت و قبل از برگزاری مراسم پیرشالیار برپا می‌شود، در این مراسم باشکوه و حیرت انگیز سعی به شکستن سنگ ها دارند تا به باورشان سالی دیگر دوباره رشد کنند ، شاید تعجب آور باشد اما سال ۹۵ بیش از ۸ هزار نفر بازدید کننده از جای جای کشور در این مکان جمع شدند برای دیدن و همراهی این مراسم.

 اگر شما هم مشتاق دیدن این رسم و رسومات از نزدیک هستید توصیه می‌شود برنامه سفر خود را جوری تنظیم کنید که به موقع بتوانید برای دین این مراسم ها حضور داشته باشید.

مراسم پیرشالیار

اورامانات

روستای اورامانات یکی دیگر از جاذبه های زیبای کردستان است که در جنوب غرب شهر سروآباد کردستان مستقر است، این روستا مکانی تاریخی با خانه های سنگی و چوبی  البته پلکانی هستند، شاید اولین باران باشد که اسم اورامانات به گوشتان می‌خورد یا شاید اطلاعات زیادی از آن نداشته باشید اما این روستا در بین مردم کردستان از معروفیت بالایی برخوردار است و به گفته آنها این روستا زمانی شهری بزرگ بوده که مانند بقیه شهر ها دارای مرکزیت مشخصی بوده است.

همان طور که در متن های قبل اشاره شد مراسم باشکوه پیرشالیار نیز در این روستا برگذار می‌شود که سالانه سیل عظیمی از گردشگران را به سمت خود فرامی‌خواند، جاذبه های این روستا تنها به معماری خانه ها یش خاتمه نمی یابد بلکه اماکن دیدنی مشهور دیگر از جمله مقبره و مسجد پیر شالیار، طبیعت بکر و بی‌نظیرش، چشم انداز های وصف ناپذیر، درختان سربه فلک کشیده و… که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند , علاوه بر آن مرز بین ایران عراق نیز شناخته می‌شودو

عمارت آصف سنندج

اگر به دنبال معماری های کهن و قدیمی هستید بهترین گزینه عمارت آصف سنندج است یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری کردستان ، این خانه گچبری و آجرکاری شده است که از دوره حکومت صفویان برای نسل جدید بر جای مانده، البته در زمان قاجار و پهلوی نیز دستی به سر و روی آن کشیده شده که بر زیبایی و جذابیتش افزود، پس با این اوصاف شما در بازدید از عمارت آصف با سبک معماری های دوره صفوی، پهلوی و قاجار رو به رو می‌شوید، این خانه یکی از مهم ترین موزه های مردم شناسی را در خود جای داده که از گنجینه های مهم کشور به شمار می رود.

عمارت آصف سنندج

سقز

در زمان های گذشته و در دوران باستان در استان کردستان بر روی تپه ای به نام زیویه مردمی از قوم مانا زندگی می‌کردند و در آنجا ساکن بودن که تا به امروز به شهر زیبای سقز تبدیل شده و یکی از شهر های مهم کردستان به شمارمی‌رود، این شهر در حال حاضر بازدیدکنندگان بسیاری دارد و جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی را درخود جای داده است، از جمله حمام حاج صالح و مسجد دومناره که بسیار زیبا و مسحور کننده هستند ، در سفر به کردستان شهر زیبای سقز را فراموش نکنید.

کوه آوالان

این کوه همان طور که ازنامش پیدا است مکانی مناسب برای افراد کوهنورد و کوه پیما به شمار می‌رود، آوالان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این استان محسوب می‌شود که حدود ۳ هزار متری ارتفاع دارد و ۲۵ کیلومتر با شهر سنندج فاصله دارد که در جنوب آن قرار گرفته است.

این کوه زیبا و حیرت انگیز نام های دیگری از قبیل عبدالامان یا هه واره را نیز به خود دیده وکوهنوردان بسیاری را از اقصی نقاط کشور را به طرف خود می‌کشاند.

کوه آوالان

مسجد خسروآباد گروس

مسجد خسرو آباد گروس در روستایی با همین نام ودر ۴۵ کیلومتری شهرستان بیجارد واقع شده است، این روستا از مساجد تک ایوانی کشور و یکی از جاذبه های گردشگری کردستان به شمار می‌رود. این مکان تاریخی با شماره ۲۶۰۷ در اسفند سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسید. سازه مسجد در زمان حکومت قاجاریان در کشور به دست فردی به نام امیر علاء الدین گروسی ساخته شده است که بیشتر بازدید کنندگان این مسجد را با همین نام می‌شناسند.

داخل بنا شبستانی با شش ستون آجری زیبا و ۱۵ گنبد کوچک دارد. این مسجد به دیگر مساجد استان کردستان ساخته شده است گردشگران از بازدید این مکان آرامش بخش و دلنشین نظمی ثابت و پایدار در آجرهای به کار رفته سازه را می‌بینند. سال ۱۳۷۰ مدیریت میراث فرهنگی استان کردستان این مسجد را مرمت کرد و همچنان از آن محافظت می‌کند. داخل مسجد شبستان هایی وجود دارد که در گذشته محلی برای استراحت و طلاب و خادمین بوده است.چشمه‌ای جوشان در نزدیکی سازه وجود دارد که آب نمای داخل مسجد از آن نشعت می‌گیرد.

میراث فرهنگی همچنان از این مکان تاریخی مراقبت می‌کند و با مرمت و بازسازی از تخریب و نابود شدن مسجد زیبای خسرو آباد گروس جلوگیری می‌کند.

غار کرفتو

غار کرفتو جزو جالب‌تر‌ین و اسرار آمیزترین جاذبه های تاریخی کشور است که شکل گیری آن به دوران موزوزوئیک  بر می‌گردد. محققان  پی برده‌اند که غار کرفتو مربوط به دوره سوم زمین شناسی است که روزی کاملا زیر آب بوده و به مرور زمان، با پیوستنش به جزوی از خشکی به خانه‌ای ایمن برای  انسان‌های اولیه تبدیل شده است. البته که هنوز ما در قسمت های مختلفی از آن شاهد آب هستیم و برای بازدید باید از قایق های موجود در آنجا استفاده کنید.

غار باستانی کرفتو  ۶۷ کیلومتر شهرستان دیواندره فاصله دارد و یکی از جاذبه های گردشگری کردستان به شمارمی‌رود. کتیبه یونانی در طبقه سوم غار وجود دارد که در آن نام هرکول یکی از خدایان یونانی بر روی آن حک شده است. در اطاف این غار حفره ها و دخمه هایی دیده می‌شوند. جالب است که درون غار زمستان ها گرم و تابستان ها خنک می‌شود شاید همین ویژگی سبب شده تا انسان ها این مکان را خانه خود بدانند.

ورودی غار حدودا ۲۰ تا ۲۵ متری با پایه کوه فاصله دارد که با وجود ۱۸۰ پله وصل شده به دهانه غار به راحتی می‌توانید بالا بروید. داخل آن پر پیچ و خم بوده و تعداد اتاق و دخمه های موجود در آن به صورت کامل مشخص نیست . بیشتر سوراخ ها به یکدیگر متصل هستند و در حال حاضر کسی نتوانسته نقشه کامل این غار را به دست آورد.

کرفتو معناهای مختلفی دارد، در زبان کردی به آن گرفتو می‌گویند (یعنی فتح شده )، در زبان های مختلف دیگری همچون اوستا، پهلوی و همچنین کردی این اسم به معنای گرمای خورشید است. گردشگران و بازدید کنندگان می‌توانند از سکوهای کوچکی که برای استراحتگاه قرار داده شده‌اند و سرویس بهداشتی و پارکینگ غار کرفتو استفاده کنند.

عمارت خسروآباد

بیشتر افراد اقوام کرد استان کردستان را با شهر سنندج به یاد می‌آورند که  بیشترین قوم کرد کشور ایران  را در خود جای داده است. در دوران صفوی شهر زیبای سنندج مورد توجه بسیاری از معماران ایرانی از جمله معماران اصفحانی بوده است، از این رو در سفر به سنندج شما شاهد بناهای زیاد ساخته شده به سبک معماران اصفحانی خواهید بود.

عمارت خسرو آباد یکی از جاذبه های گردشگری  کردستان و شهرستان سنندج است که در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. حاکم کردستان در دوران قاجار( امان الله خان اردلان والی) در سال ۱۲۲۳ دستور ساخت این عمارت را صادر کرد. در آن زمان این عمارت مکان مخصوص حکوت بوده و تمام مناسبت های مهم این خاندان  آنجا صورت  گرفته  است. از جمله عروسی پسر امان الله با دختر فتحعلی شاه قاجار .

کل عمارت ۶۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، درب این خانه مانند دروازه های چوبی شهر های آن زمان از چوب گردو ساخته شده که در طول زمان  قسمتی از بالای آن تخریب شده است. در سال ۱۳۷۲ بخش های مختلفی از عمارت را بازسازی کردند و امروزه بازدید از نقاط مختلف آن برای عموم مردم و گردشگران باز است. اصولا در ایران عمارت یعنی  خانه ای مجلل و زیبا با حیاطی بزرگ و باصفا تعریف شده با  درختانی تنومند و راست قامت  که همچون نگهبانانی قطور در حیاط پراکنده هستند.

این خانه از سبکی ایرانی بهرمند است و هر کسی قدرت  زندگی کردن در آن را ندارد و تنها توسط حاکمان یا خان محله اداره می‌شوند. بله این تعریف برای عمارت خسرو آباد هم صادق است ، پس با بازدید از این مکان شما با سبک زندگی افراد قدرتمند زمان گذشته آشنا خواهید شد.

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید نیز در شهر سنندج واقع شده و مربوط به دوران قاجار است. این خانه زیبا در طول عمر خود کاربر های فراوانی داشته  و امروزه به یک موزه با دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی  تبدیل شده است. ملا لطف الله شیخ الاسلام  شخصی بوده که دستور ساخت بنا را صادر کرده که امروزه به یکی از پر بازدید‌ترین جاذبه های گردشگری کردستان تبدیل شده است.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله سنندج تا اورامان چقدر است؟

در بخش موزه باستان شناسی این عمارت آثاری از دوران ماقبل تاریخ، دوران تاریخی و اسلامی  وجود دارد همه آنها از شهر های مختلف کشورمان جمع آوری شده اند که بیشترشان مربوط به خود استان کردستان است. بخش بعدی یعنی موزه مردم شناسی از جذابیت بالایی برخوردار بوده که آداب و رسوم مردم آن مرز و بوم را به نمایش می‌گزارد، اگر می‌خواهید بیشتر با کرد زبانان کشورمان آشنا شوید توصیه می‌کنیم در بازدید از عمارت سعید سالار دیدن این بخش را از دست ندهید.

از موزه های حیرت انگیز این مکان تاریخی که بگذریم خود عمارت دلیل قانع کنندی ای برای بازدید از آن است، با اینکه در ساخت خانه فقط آجر و سنگ و چوب به کار رفته اما  سبک ایرانی، گچ بری و آینه کاری، صفای خاصی را به عمارت می‌دهد. شاهکار اصلی خانه مربوط به پنجره های ارسی است، این بخش دریچه ای شگف انگیز را رو به هر بیننده ایی می‌گشاید.

وقتی نور خورشید از ارسی ها عبور می‌کند، پنجره مانند یک منشور عمل کرده و نور زرد و گرم خورشید را به رنگ های مختلفی تبدیل می‌کند. وقتی هوا رو به گرم شدن است، بهتر است مکانی خوش آب و هوا را برای تفریح انتخاب کنیم .عمارت سالار سعید حیاطی باصفا دارد، آب و هوای خوبش در فصول گرم سال مثال زدنی است ، توصیه می‌کنیم این مکان را در برنامه گردش خود قرار دهید.

قلعه امام مریوان

این قلعه سه کیلومتر با شهر مریوان فاصله دارد و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کردستان است. کوهی که این قلعه تاریخی بر روی آن بنا شده مشرف به کوه امام است و حدودا ۱۶۰۰ متر با زمین فاصله دارد. سرخاب بیگ اردلان(حاکم دوران صفوی) شخصی بود که این قلعه نظامی  را در سال ۹۰۲ هجری شمسی بنا نهاد که در سال ۱۳۹۰ به ثبت ملی رسید.

متاسفانه زمان جنگ، به خاطر حمله زمینی و هوایی عراقی ها به قلعه امام مریوان بخش های زیادی از آن تخریب شد و تنها پله ها و بخشی از آب انبارش قابل بازدید است. مکانی که این قلعه در آن مستقر است از آب و هوای بکر و مثال زدنی بهرمند بوده  که گردشگران پس از بازدید از این جاذبه زیبا چرخی در اطراف می‌زنند و از آب و هوای مریوان لذت می‌برند.

کاخ‌ دژ زیویه

دژ زیویه یکی دیگر از اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری کردستان واقع در شهر سقز است، سازنده این دژجنگی، مادها و مانایی ها بودند. یعنی ساخت آن به ۷۰۰ سال پیش از میلاد‌ برمی‌گردد. کوهی که دژ بر روی آن مستقر است حدودا ۹۰ تا ۱۰۰ متری از زمین فاصله و بالغ بر ۴۰ هکتار وسعت دارد. سازه این دژ به معنای واقعی مانند کاخی زیبا چیزی کم ندارد و یکی محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری  کردستان محسوب می‌شود.

از دروازه، تالار و ستون ها گرفته تا انبار و حیاط و اتاق‌های تو در تو، همه و همه زیبایی این مکان تاریخی را دو چندان کرده‌اند به طوری که حتی در آثار ملی به ثبت رسیده است. تحقیقات علمی و باستان شناسی بسیاری بر روی دژ زیویه صورت گرفته که اشیای با ارزش بسیاری را از دل این دژ به بیرن کشده است . از جمله آنها می‌توان به سر طلایی یک عقاب اشاره کرد که امروزه در موزه نگهداری می‌شود.

نام دژزیویه بر گرفته از روستایی در اطراف آن با همین نام است که به عنوان نمادی از شهر سقزدر بین گردشگران به شمار می‌رود. سقز پیشینه ای بس بلند دارد و یکی از شهر های بزرگ استان کردستان محسوب می‌شود، سقز محل زندگی اقوام ماد و مانائی ها بوده و نامش از قوم سکا، اسکیت و سقز گرفته شده.

در گذشته های دوراین شهر همچون چهارراه با ارزشی بوده که کاروانیان برای رفتن به شهر های همدان، قزوین، زنجان و آذربایجان باید از سقز عبور می‌کردند. از حق نگذریم به خاطر جاذبه های تاریخی موجود درسقز  امروزه گردشگران زیادی مقصد سفرشان را  کردستان در نظرمی‌گیرند.

دژ زیویه

کلیسای سنندج

بیشتر بناهای تاریخی موجود در استان کردستان در دوران قاجار ساخته شده که کلیسای سنندج یکی از آن سازه های تاریخی است. درزمان های گذشته طبق شرایطی تعدادی از افراد ارمنی به کشور ایران تبعید شدند و عده‌ای از آنها در سنندج کردستان مستقر شدند. این کلیسا نیز برای آنها در محله آغه زمان ساخته شد.

زمین این کلیسا حدود ۷۰۰متر مربع وسعت دارد، حوض آبی در وسط حیاط قرار دارد، که آب آن در گذشته از چشمه ای در اطراف کلیسا تامین می‌شد.

همان طور که در متن های قبل اشاره کردیم سنندج در آن زمان مورد توجه بسیاری از معماران ایرانی من جمله معماران اصفهانی بود.  کلیسای سنندج در واقع ترکیبی از معماری اصفهان و خود شهر سنندج است.

داخل کلیسا از ستون های سنگی مقبره، شبستان و پنجره ها تشکیل شده و نمایی جالب از ساخت ساز را به خود گرفته است. امیدواریم در سفر به سنندج در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری کردستان به این کلیسا هم سر بزنید و با بخشی از تاریخ سنندج آشنا شوید.

حمام شیشه سنندج

در گذشته به خاطر عدم امکانات بهداشتی و بودجه کم مردم برای ساخت حمام شخصی، بیشتر افراد از حمام عمومی استفاده می‌کردند. سنندج با تاریخچه بلندش به اماکن تاریخی  و حیرت انگیزش محبوب شده و هر ساله گردشگران بسیاری را از اقسا نقاط کشور به خود جذب می‌کند.

حمام شیشه های سنندج یکی از دلایل سفر گردشگران به کردستان است. نکته جالب توجه استفاده از حمام برای مردان و زنان ، حتی تا سال های قبل از انقلاب است. با اینکه ساخت آن به دوره قاجار یا زندیه مربوط می‌شود ولی استفاده بسیاری داشته و همچان در چشم عموم مردم مکانی با جذبه و زیبا به نظر می‌رسید.

در ساخت این جاذبه همچون حمام های دیگر تاریخی  از گچ و ملات و سنگ به کار رفته اما شیشه های رنگی نصب شده بر در و دیوار حمام دلبل اصلی متمایز بودن آن است. فکر خلاقانه ای که برای ساخت آن به کار رفته همچنان مورد پسند است و  بازدید کنندگان از دیدن این همه زیبایی به وجد می‌آیند. در سال۱۳۸۳ بازسازی هایی در آن صورت پذیرفت و سال ۱۳۹۰ به ثبت ملی رسید .

عمارت آصف وزیری

این عمارت مورد دیگری از جاذبه های گردشگری شهر سنندج است که سه در دوره صفوی، قاجار و پهلوی ساخته شده و همچنان استوار و محکم برای بازدید کنندگان خودنمایی می‌کند. در دوران صفوی خود عمارت و اتاق های توردرتو آن با تالار تشریفات  ساخته شد، در دوران قاجار بخش های دیگری نظیر حمام، حیاط بیرونی درضلع شرقی و غربی به آن اضافه شد و درزمان حکومت پهلوی مرمت های در آن صورت گرفت که به طور کامل خانه را تکمیل کرد.

سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ مرمت های دیگری نظیر ترتیب دادن موزه مردم شناسی و سنگ فرش کردن حیاط خانه صورت گرفت که امروزه بازدید از آن برای تمام گردشگران مجاز ایت. در نزدیکی عمارت جاذبه های همچون مسجد هاجر خاتون، عمارت خسرو آباد، کلیسای سنندج و عمارت مشیردیوان قرار دارند. به علاوه از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار بوده که می‌توانید به امکانات رفاهی بلایی از جمله هتل ها و رستوران های مختلفی دسترسی داشته باشید.

جاذبه های گردشگری کردستان بیشمار هستند و هر کدام از زیبایی خاصی برخورداند. عمارت آصف وزیری یکی از خانه های قدیمی این استان است که در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسید.

در دوران صفوی این خانه متعلق به خانواده معتمد هاشمی بوده که   در اولیل قاجار شخصی به نام میرزا محمد رضا وزیر پدر آصف وزیری این آن را خریداری می‌کند و پس از مرگش به دست پسرش می‌رسد که اکنون با همین نام مشهور است.

این عمارت تنها به یک حیاط و خانه منتهی نمی‌شود بلکه از بخش های بسیاری تشکیل شده و از معماری سبک اسلامی برخوردار است، در حال حاضر مهم‌ترین بخش این خانه تاریخی موزه مردم شناسی است که شما را با آداب و رسوم مردم کردنشین بیشتر آشنا می‌کند. امیدواریم در سفر خود به این استان و دیدن جاذبه های زیبای آن لذت ببرید.

کلام آخر…

کردستان شهر تاریخ ها و فرهنگ های غنی یکی از شهر های مهم کشور ایران است و در خو جاذبه های بسیاری را جای داده، در واقع جای جای این سرزمین باشکوه را می‌توان جاذبه نامید اما متاسفانه به دلیل ظرفیت مقاله تنها توانستیم ۱۲ مورد از بهترین جاذبه های گردشگری کردستان را به شما معرفی کنیم و امیدوار هستیم که اطلاعات مورد نظر خود را از متن های بازگو شده دریافت کرده باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا