جاهای دیدنی ایران

بازدید از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی

جاذبه‌ های دیدنی آذربایجان غربی مانند طبیعت سرسبز و آثار تاریخی، بازارهای سنتی، چشمه‌ها و موزه‌ها و غیره باعث شده است تا این استان یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای مسافرت باشد. مرکز استان آذربایجان غربی ارومیه است و شهرهای دیگر این استان مانند چالدران، سردشت، ماکو، مهاباد، خوی و غیره نیز مکان‌های دیدنی بسیار زیادی دارند.

ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با بهترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی آشنا کنیم تا در سفر به این استان دچار مشکل نشوید. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در آذربایجان غربی روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی

انتخاب یک مقصد گردشگری مناسب تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت سفر شما دارد. یکی از استان‌های جذاب ایران، استان آذربایجان غربی است که با آب و هوای مناسب خود، یک مقصد مناسب برای سفرهای تابستانی است. جاهای دیدنی آذربایجان غربی بسیار زیاد است. به طوری که هر مسافری با هر سلیقه‌ای می‌تواند از دیدن این مکان‌ها لذت ببرد.

جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی تاریخ و تمدن کهنی را در دل خود به ارث دارد. به طوری که می‌توان بسیاری از این آثار ارزشمند را در سفر به شهرها و روستاهای زیبا و تاریخی این استان مشاهده کرد. در کنار این آثار تاریخی ارزشمند، طبیعت سرسبز این استان چشم‌نوازی می‌کند.

جاذبه ‌های دیدنی آذربایجان غربی تنها به این موارد ختم نمی‌شود. نزدیکی این استان به مرز سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان باعث شده است تا بازارچه‌های مرزی بسیار زیادی در این استان به وجود بیاید. در نتیجه گردشگران خارجی و داخلی بسیاری استان آذربایجان غربی را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.

اگر شما هم قصد سفر به استان آذربایجان غربی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که دیدن مکان‌ های دیدنی آذربایجان غربی را از دست ندهید. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخت سلیمان

در جنوب شرقی این استان، شهر زیبا و دیدنی تکاب با گنجینه‌های تاریخی بسیاری قرار دارد. یکی از بهترین جاهای گردشگری آذربایجان غربی به تخت سلیمان تعلق دارد که در ۴۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته است.

تخت سلیمان به عنوان یک مجموعه تاریخی و مذهبی، جاذبه‌های مختلفی از جمله دریاچه، معبد آناهیتا، قلعه بلقیس، بنای چهار طاقی، آبگرم تخت سلیمان، آتشکده ذرگشسب، تالار و کاخ شاهی را در دل خود قرار داده است. قدمت این مجموعه تاریخی باشکوه، به زمان ساسانیان برمی‌گردد. به طوری که این محوطه تاریخی از نظر سیاسی و اجتماعی ارزش ویژه‌ای برای ساسانیان داشته است.

تخت سلیمان

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی زندان سلیمان است که در مجموعه تخت سلیمان قرار گرفته است. در واقع این زندان یک کوه با ارتفاع ۱۰۷ متری است و گودال ۸۰ متری آن نقش یک زندان مخوف را بازی می‌کند. دلیل اصلی ایجاد این گودال، فعالیت‌های آتشفشانی است و همین موضوع باعث شده است تا این منطقه به زندان سلیمان معروف باشد.

اگر قصد دیدن زندان سلیمان را دارید، لازم است تا ۴۵ دقیقه کوهنوردی کنید تا به گودال مربوطه برسید. زیبایی مسیر رسیدن به این گودال به قدری است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

دریاچه ارومیه

یکی از دیدنی های آذربایجان غربی دریاچه ارومیه است که به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شور در خاورمیانه شهرت دارد. این دریاچه در ۱۷ کیلومتری شهر ارومیه واقع شده است. اهمیت این دریاچه برای زیستگاه حیوانات منطقه است. اما خشک شدن آب این دریاچه باعث شده است تا مشکلاتی برای زندگی پرندگان و حیوانات این منطقه به وجود بیاید.

یکی از جذابیت‌های دریاچه ارومیه، وجود بیش از صد جزیره در آن است. یکی از زیباترین جزیره‌های دریاچه ارومیه، جزیره اشک است که محل زندگی گوزن زرد ایرانی است. همچنین سایر جزیره‌های این منطقه محل زندگی پرندگان مهاجری از جمله کفچه نوک، لک لک، فلامینگو، پلیکان، اکراس و غیره است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

دریاچه ارومیه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی از مجتمع‌های ساحلی و تفریحی تشکیل شده است. در این مکان‌ها امکانات بسیاری مانند سالن بازی، سالن ورزشی، رستوران، سرویس بهداشتی و غیره برای گردشگران فراهم شده است. از جمله مهم‌ترین این مجتمع‌ها می‌توان به گردشگری باری و دهکده ساحلی چی چست اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: لیست ۱۹ تایی از زیباترین دریاچه های ایران

دریاچه مارمیشو

استان آذربایجان غربی در کنار جاذبه‌های تاریخی از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. دریاچه مارمیشو یکی از زیباترین مکان های دیدنی آذربایجان غربی است که در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه واقع شده است. این دریاچه در میان کوهستان‌های مرز ایران و ترکیه قرار دارد و طبیعت بکر این منطقه هوش را از سر شما خواهد برد.

این دریاچه بر اثر ریزش کوه توسط زلزله ایجاد شده است. همچنین سرازیر شدن آب رودخانه نازلوچای به این گودال باعث تشکیل این دریاچه زیبا شده است. در اطراف دریاچه مارمیشو، انواع پوشش گیاهی و درختان جنگلی مانند بلوط، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، صنوبر و غیره به چشم می‌خورد. همچنین در اطراف طبیعت بکر این منطقه انواع گیاهان دارویی مانند بومادران، کاسنی، آویشن، گزنه، زنبق، لاله کوهی، کنگر و غیره یافت می‌شود.

دریاچه مارمیشو به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی محل زندگی انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سفید و قزل آلا است. بنابراین اگر علاقه به ماهیگیری دارید، می‌توانید از این تفریح در این دریاچه لذت ببرید.

دریاچه مارمیشو

غار سهولان

غار سهولان بعد از غار علیصدر همدان به عنوان دومین غار آبی در ایران معروف است. این مکان دیدنی در ۳۵ کیلومتری مهاباد قرار گرفته است. از آنجایی که درون غار حتی در تابستان به شدت خنک و سرد است؛ بنابراین محلی‌های این منطقه این نام را برای این غار انتخاب کردند. در نتیجه اگر قصد رفتن به این غار زیبا را دارید، حتما با خود لباس گرم به همراه داشته باشید.

این غار شگفتی‌های بسیار زیادی دارد. قندیل‌های آهکی چسبیده به سقف و جلوه‌های طبیعی در این غار همگی جزو عجایب زمین‌شناسی است. اما هنوز بخش‌های بسیار زیادی از این غار قابل دسترسی نیست. بازدید از این غار جذاب و دیدنی در نیمه اول سال از ساعت ۹.۳۰ تا ۲۰ و نیمه دوم سال از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۷ است.

از جمله امکانات غار سهولان می‌توان به فروشگاه، سرویس بهداشتی، رستوران، آلاچیق، راهنمای گردشگری، پارکینگ و غیره اشاره کرد.

قره کلیسا

یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی قره کلیسا است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارامنه در جهان شناخته می‌شود. این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اگر شما هم قصد دیدن این جاذبه‌ی دیدنی استان آذربایجان غربی را دارید باید به شهر چالدران بروید. این کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی سیه چشمه قرار گرفته است.

قدمت این کلیسا به سال ۳۰۲ میلادی می‌رسد. پادشاه ارمنستان یعنی تیرداد برای زنده نگه داشتن یاد دو نفر از یاران عیسی مسیح به نام‌های طاطاووس و بارتلیموس این بنا را ساخته است. اگرچه این کلیسا در حمله مغول و زلزله دچار تخریب شده است، اما بعدها این بنا مورد بازسازی قرار گرفته است. همچنین بسیاری از پادشاهان ایرانی این مکان مذهبی را بازسازی کرده‌اند.

قره کلیسا

در این کلیسا یک کتیبه‌ در سر در آن نصب شده است. شاه عباس اول برای حمایت از ارامنه دستور ساخت این کتیبه را داده است. همچنین یک تالار بزرگ در ضلع غربی این کلیسا وجود دارد که به دستور عباس میرزای ولیعهد ساخته شده است.

از جمله جذابیت‌های ظاهری این کلیسا می‌توان به سنگ‌های سفید و مشکی و گنبد هرمی دوازده وجهی در سقف اشاره کرد. از دیگر بخش‌های این کلیسا می‌توان به اتاق مخصوص راهبه‌ها، اتاق مخصوص ساکنین کلیسا، حیاط قسمت غربی و شرقی، انباری، ناقوس خانه و غیره اشاره کرد.

قره کلیسا به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی هر ساله در سالروز مرگ دو یار عیسی مسیح باز است و مسیحیان و ارامنه شهرهای مختلف برای ادای احترام در این کلیسا گرد هم می‌آیند.

چمن متحرک چملی

یکی از شگفت‌انگیزترین آثار طبیعی آذربایجان غربی چمن متحرک چملی است. این جاذبه طبیعی در ۱۵ کیلومتری شهر تکاب قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های جذاب این منطقه وجود یک جزیره متحرک بر روی دریاچه است. در واقع وزش باد در این منطقه باعث جابجایی آن می‌شود.

از دیگر زیبایی‌های این منطقه پوشش گیاهی آن است. ریشه گیاهان و نیزارها به گونه‌ای در هم آمیخته است که بدون اتصال به زمین از آب این دریاچه تغذیه می‌کنند. همچنین حجم و ضخامت چمن‌های این دریاچه به اندازه‌ای است که گویی روی این دریاچه فرش سبزی پهن شده است. در نتیجه به راحتی می‌توانید در اطراف این دریاچه بدون ترس از افتادن در آب قدم بزنید.

مسجد جامع ارومیه

یکی دیگر از معروف ترین مکان های دیدنی آذربایجان غربی مسجد جامع ارومیه است که با معماری خارق‌العاده خود، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. تمامی قسمت‌های این مسجد از جمله طاق‌ها، ستون‌بندی‌ها، محراب مسجد، کتیبه‌های کوفی دور گنبد، گچبری‌های بنا و غیره همگی از زیبایی و قدمت بالایی برخوردار هستند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به آذربایجان غربی

مهم‌ترین قسمت اصلی مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی  به شبستان گنبددار مربعی شکل آن اختصاص دارد. این گنبد جزو مرتفع‌ترین گنبدها در ایران به شمار می‌رود. به این دلیل که ارتفاع این گنبد ۱۹ متر است و شکل نیم دایره بودن آن باعث شده است تا ارتفاع آن زیاد باشد. از دیگر بخش‌های این مسجد دیدنی می‌توان به محراب، حجره‌های قدیمی اطراف صحن مسجد، کتیبه‌ها، چهل ستون و غیره اشاره کرد.

اگر شما هم علاقه به معماری اسلامی دارید، بازدید از این مسجد یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای شما است.

مطالعه بیشتر: معرفی بهترین جاهای دیدنی ارومیه

مسجد جامع ارومیه

مقبره پوریای ولی

مقبره یکی از معروف‌ترین پهلوانان و عارفان قرن هفتم و هشتم به نام محمود خوارزمی معروف به پوریای ولی در استان آذربایجان غربی در شهر خوی قرار گرفته است. این قهرمان ایرانی در زمان جوانی خود مهارت بسیار زیادی در زمینه پوستین دوزی و کلاه دوزی داشته است. قدرت بدنی بالا و تبحر او در کشتی باعث شد تا او بتواند در این زمینه شهرت بسیار بالایی کسب کند.

بسیاری از مردم خوی و گردشگران برای ادای احترام به این پهلوان نامی و بزرگ با سفر به آذربایجان غربی از این مقبره قدیمی دیدن می‌کنند. البته برخی از مورخان معتقد هستند که مزار این پهلوان نامی در ازبکستان و فومن گیلان قرار دارد. اما شواهد بسیاری نشان می‌دهد که مقبره موجود در شهر خوی به عنوان مقبره اصلی این پهلوان ایرانی است.

چشمه آب معدنی کوه زنبیل

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی چشمه زنبیل است که در نزدیکی روستای نازلوچای در شمال شرق ارومیه قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های مثبت این چشمه خاصیت درمانی آن است. به این دلیل که آب این چشمه از مواد معدنی بسیاری مانند سولفات، منیزیم آهن دار، بی کربنات کلسیک و غیره تشکیل شده است که برای درمان انواع بیماری‌های پوستی و استخوانی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

این چشمه در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد. اما مسیر دسترسی به این منطقه کمی دشوار است؛ بنابراین برای دیدن این منطقه نیاز به ماشین‌های مخصوص کوه مانند جیپ دارید. این چشمه دارای قطر ۴ متر و عمق ۲۵ سانتی‌متر است و شدت جریان آب در آن بسیار بالا است. بازدید از این دریاچه در یک روز گرم تابستانی لحظات تکرارنشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

چشمه آب معدنی کوه زنبیل

تپه حسنلو

تپه حسنلو از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی آذربایجان غربی است. قدمت این تپه تاریخی به ۶۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. شواهد تاریخی در این مکان نشان می‌دهد که این تپه محل سکونت ده دوره تاریخی از جمله اقوام پارت‌ها و مادها بوده است. این تپه تاریخی در شهر نقده و در میان دو روستای حسنلو و امینلو قرار گرفته است.

از جمله آثار ارزشمند کشف شده در این تپه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی می‌توان به ظروف سفالی خاکستری، جام طلا و غیره اشاره کرد که همگی نشان‌دهنده تمدن و پیشرفت این منطقه و هنر و توانایی ایرانیان باستان است. اگر قصد دیدن از این تپه باستانی را دارید، می‌توانید علاوه بر بازدید از تپه، از موزه کوچکی که در اطراف آن جهت نگهداری از آثار قدیمی وجود دارد نیز دیدن کنید.

کلیسای حضرت مریم

کلیسای حضرت مریم ارومیه جزو یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران به شمار می‌رود. این کلیسا در خیابان خیام شهر ارومیه قرار گرفته است. در ابتدا این مکان، به عنوان آتشکده زرتشتیان استفاده می‌شد. اما بعدها در دوره ساسانیان به کلیسا تغییر پیدا کرد. معماری داخلی این کلیسا نشان‌دهنده شکوه معماری ساسانی است.

قسمت‌های مختلف این کلیسا شامل چند طاق هشتی شکل، تعدادی اتاق، محراب کوچک و غیره است. تمامی فضای این کلیسا با فرش‌های دست بافت پوشیده است. تنها چند صندلی اندک برای استفاده سالمندان در آن وجود دارد. در صورت سفر به ارومیه پیشنهاد می‌کنیم که دیدن این کلیسای قدیمی را از دست ندهید.

کاخ موزه باغچه جوق

از دیگر جاهای دیدنی آذربایجان غربی می‌توان به کاخ موزه باغچه جوق مربوط به مقر حکومتی اقبال السلطنه اشاره کرد. از آنجایی که سردار شهر ماکو علاقه بسیاری به روسیه و عثمانی داشت، دستور داد تا براساس معماری ایرانی و روسی این بنا ساخته شود.

این کاخ زیبا که به عنوان یکی از جاذبه‌ های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می‌رود با درختان قدیمی، گل‌های زیبا، حوض پر آب و غیره چشم‌اندازی بی‌نظیر دارد. برای ساخت این کاخ زیبا از مصالح سنگی و آجری استفاده شده است. سقف این مجموعه به دلیل بارش‌های فراوان به صورت شیروانی طراحی شده است. قسمت‌های اصلی این کاخ شامل تالار اصلی، هشتی، اتاق چهره، اتاق ناهارخوری و غیره است.

گچبری‌های قدیمی، اثاثیه عتیقه و قدیمی، نقاشی‌ها، کاغذ دیواری‌ها، آینه‌کاری‌ها، اشیا قیمتی و تزئینات داخل ساختمان همگی جلوه‌ای خاص به این عمارت قدیمی بخشیده است.

کاخ موزه باغچه جوق

پیست اسکی خوشاکو

برای کسانی که علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی هستند، آذربایجان غربی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای سفر است. چرا که در این استان یک پیست اسکی به نام خوشاکو وجود دارد که برای انجام ورزش‌های زمستانی بسیار مناسب است. این پیست اسکی در ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه قرار دارد و با چشم‌انداز زیبای خود یک روز خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد.

از جمله ویژگی‌های مثبت پیست اسکی خوشاکو می‌توان به شیب مناسب، امکانات رفاهی و تفریحی، هتل، مربی جهت آموزش اسکی و غیره اشاره کرد. همچنین در این پیست اسکی به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی انواع لوازم اسکی با قیمت عالی اجاره داده می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای به ورزش خود بپردازید.

در فصل گرم سال نیز امکان ورزش در این منطقه وجود دارد. چرا که پوشش گیاهی این منطقه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید بر روی چمن اسکی بازی کنید. اگر در فصل سرد زمستان سفری به ارومیه داشتید، لذت برف بازی و تیوپ سواری را در این مکان از دست ندهید.

بنای سه گنبد

یکی از جاهای دیدنی آذربایجان غربی بنای سه گنبد است. این بنای تاریخی در جنوب شرق ارومیه قرار گرفته است. به گفته بسیاری از تاریخ نویسان این بنا آرامگاه بزرگان دوره سلجوقی است. یکی از شگفتی‌های این بنا وجود سه کتیبه با خط کوفی در آن است که نشان‌دهنده قدمت زیاد این بنا است.

تزیینات ورودی این بنا با ترکیب نقوش هندسی، زیبایی آن را دوچندان کرده است. این برج دو طبقه شامل یک اتاق مقبره و سرداب است. اگر سفری به آذربایجان غربی داشتید، بازدید از این مکان را در برنامه سفر خود قرار دهید.

آرامگاه شمس تبریزی

از دیگر جاذبه‌های دیدنی آذربایجان غربی می‌توان به آرامگاه شمس تبریزی اشاره کرد. این آرامگاه محل دفن عارف نامی و بزرگ به نام شمس تبریزی است. یکی از جذابیت‌های این آرامگاه وجود مناره بزرگ از شاخ قوچ وحشی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در حال حاضر این بنا به ثبت در فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

آرامگاه شمس تبریزی

آتشکده آذر گشسب

یکی از دیدنی‌ های استان آذربایجان غربی آتشکده آذرگشسب است. این آتشکده مشهور در شهر تکاب قرار دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آتکشده‌های ایران به شمار می‌رود. این آتشکده در ۴۹ کیلومتری شمال شرق این شهر و در نزدیکی تخت سلیمان قرار دارد؛ بنابراین اگر سری به مجموعه تخت سلیمان زدید، دیدن این آتشکده را از دست ندهید.

آتشکده آذرگشسب طراحی چهار طاقی دارد و درون محراب آن آتش قرار گرفته است و با راهروهای مخصوص عبادت احاطه شده است. دومین اتاق این آتشکده در سمت راست چهار طاقی واقع شده است. وجود این اتاق برای این موضوع است تا در زمان نیایش بتوانند آتش را شعله‌ور و حفظ کنند. این بنا به دلیل شگفتی‌هایی که دارد به ثبت در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو رسیده است.

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر جزو یکی از جاذبه‌ های دیدنی آذربایجان غربی به شمار می‌رود که هر ساله گردشگران زیادی را در فصل تابستان به این منطقه می‌کشاند. قرارگیری این دریاچه در بالای کوه و آب و هوای خنک و مطبوع آن باعث شده است تا علاقه‌مندان به کوهنوردی لحظات جذاب و فراموش‌نشدنی را در این منطقه سپری کنند.

این دریاچه زیبا در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه بر روی کوهی به نام دالامپر قرار گرفته است؛ بنابراین اگر قصد رفتن به این دریاچه را دارید تنها با طی ۴۵ کیلومتر از ارومیه به پای این کوه خواهید رسید.

بازار ارومیه

همیشه بازارگردی بخش جذاب یک مسافرت است. بازار ارومیه جزو یکی از مشهورترین بازارهای سنتی در ایران به شمار می‌رود که در بافت قدیمی این شهر قرار گرفته است. قدمت این بازار به دور صفوی برمی‌گردد و با معماری ساده خود همچنان زیبایی بی‌نظیری دارد. این بازار قدیمی در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ بنابراین اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان را دارید، گشت و گذار در بازار ارومیه را از دست ندهید.

قلعه ضحاک هشترود

یکی دیگر از آثار دیدنی و شگفت‌انگیز آذربایجان غربی قلعه ضحاک هشترود است که داستان‌های بسیار زیادی در رابطه با آن گفته می‌شود. این قلعه زیبا و تاریخی در ۲۰ کیلومتری هشترود و نزدیک به دریاچه ارومیه واقع شده است. این قلعه زیبا در گذشته همانند سایر قلعه‌های ایران، استفاده نظامی داشته است. از جمله بخش‌های قلعه ضحاک می‌توان به آب انبار، حمام، آسیاب، سالن شورا، مخازن سنگ و غیره اشاره کرد.

قلعه ضحاک

کوه زندان سلیمان

زندان سلیمان کوهی بلند به ارتفاع ۱۰۷ متراست که از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می‌رود. این کوه درگذشته برای سلیمان نبی بوده است که دیوهای نافرمان را در آنجا زندانی می‌کرد. این غول ها صدایی آسمان خراش داشتند که تنها راه زندانی کردن آنها کوه بلند وبی‌پله زندان سلیمان است.

این مطلب را هم بخوانید
با بهترین جاهای لرستان آشنا شوید

در گذشته از دهانه  کوه صدا و بخارهایی مانند گازهای آتشفشانی بیرون می‌زدند. به گفته اهالی آنجا، این صدا و آتش دهان دیوهای نافرمان بود که همچنان به دست حضرت سلیمان گرفتار هستند. اما برخی معتقداند که این کوه زمانی اتشفشانی فعال داشته و بزگی دهانه مخروط و بلندی آن به همین علت است.

کوه زندان سلیمان در غرب تخت سلیمان واقع شده وحدود۳۰۰ کیلومتر با ارومیه و۴۰کیلومتر با تکاب فاصله دارد.طبق تحقیقات باستان شناسان این جاذبه متعلق به دوره سوم زمین شناسی بوده که در اسر رسوبات کانی آب دریاچه به وجود آمده است.

سیاهچاله‌ای عمیق در انتهای کوه زندان سلیمان وجود دارد. اگر آنجا گیر بیوفتید دیگر راه برگشتی نخواهید داشت.این جاذبه طی هزاران سال متوالی و بر اثر ته نشین شدن املاح دریایی به وجود آمده است. نکته جالب اینکه هیچ چشمه یا دریاچه‌ای هم اکنون در کنار کوه دیده نمی‌شود اما گذشته‌های دور خبر پر آب بودن زندان مخروطی شکل می‌دهند. جنس دیواره ها از سنگ های رسوبی تشکیل شده که از انباشته شدن املاح دریایی به وجود آمده‌اند.

کوه زندان سلیمان در گذشته مکانی مقدس برای زرتشتیان بوده که در بالا‌ترین ارتفاع آن خانه‌ای از جنس سنگ و ساروج ساخته شده که از نظر محققان یک معبد بوده است.

این کوه جزو اولین آثار طبیعی آذربایجان غربی است. در اسفند ۱۳۷۹ با شماره ۳۲۵۷ به ثبت رسید. همچنین ۱۴ تیر سال ۱۳۸۲ نامش در آثار ملی یونسکو شناخته شد.

بعد از پیمودن مسیراین جاذبه، اگر وسایل لازم را به همراه داشته باشید می‌توانید چند روزی را در کنار کوه زندان سلیمان اقامت کنید. البته تکاب اقامتگاه‌های بسیاری دارد که با مراجعه به آنها از راحتی و امکانات بیشتری برخوردار خواهید بود.

آرامگاه پوریای ولی

شهر خوی همچون آرامستانی برای یکی از پهلوانان نام دار ایرانی یعنی پوریای ولی است. آرامگاه پوریای ولی ازمشهور‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می‌رود و مردم شهر خوی آن را با نام مقبره پیر ولی یاد می‌کنند.

این پهلوان محمود خوارزمی معروف به پهلوان پوریا از انسان های شریف و نامدار خارزم بوده که بیشتر عمرش را در زورخانه سپری کرده است. از قدر این کهن مرد بسیار گفته و یاد می‌شود. پوریای ولی  به کشورهای آسیایی سفر می‌کرد از جمله هندوستان. کشتی از ورزش های مورد علاقه وی بود. به خاطر همین در کشور های مختلف در مسابقات بسیاری شرکت می‌کرد.

مطلب را با داستانی مشهور و جالب از پوریای ولی ادامه می‌دهیم که با گذشت سالیان دراز همچنان مردم آن را در سینه های خود نگه داشته‌اند. در زمان ‌های گذشته جوانی به دختر حاکم علاقه مند می‌شود و چون هیچ قدرت و مقامی نزد حاکم ندارد نمی‌تواند عشق خود را به معشوقه خود ابراز کند. با گذشت زمان جوان به خاطر عشق ناکامش بیمار می‌شود. مادر پیر جوان به موضوع پی می‌برد و نزد حاکم، حال پسر خود را برایش تعریف می‌کند. حاکم قبول می‌کند اما به شرطی که جوان با پوریای ولی مسابقه دهد و کشتی را از این پهلوان نامدار برنده شود.

پوریای ولی که متوجه موضوع می‌شود بین جوانمردی و شهرت ، جوانمردی را انتخاب می‌کند وجوان را به عشق خود می‌رساند.

 بعد از آن شکست مردم نام خاطر این مرد بزرگ را فراموش می‌کنند. تا زمانی که پهلوان از دنیا می‌رود و این راز بزرگ برای مردم فاش می‌شود، نامش بعد سال ها برای مردم زنده شد و اینگونه بود که مقبره‌ای ساختند برای رشادت و دلیری این پهلوان.

پوریای ولی علاوه بر اینکه مردی تنومند است ، عالم و شاعر هم شناخته شده  که نزد شاگردانش احترام و ارزش بسیاری داشت.

چشمه کانی گراوان

این چشمه در ۱۲ کیلومتری شهرستان سردشت قرار دارد و یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی به شماری می‌رود. رودخانه هرمز آباد از کنار این چشمه طبیعی که از دل زمین می‌جوشد می‌گذرد و طبیعت اطراف خود را سیراب می‌کند. این چشمه در منطقه ‌ای با نام کانی گویز قرار دارد. در زبان کردی کانی به معنای چشمه و گراوان به معنای سنگین است. در اصل این نام به خاطر املاح معدنی موجود در آب بوده که به گونه‌ای سبب سنگینی آب چشمه می‌شود. خواص‌های بسیاری می‌تواند برای پوست و بدن انسان داشته باشد. اما به دلیل وجود عناصر آهکی در آب چشمه، غیر قابل شرب است.

در واقع آب چشمه کانی گراوان به دلیل شوری زیاد، جزو غنی‌ترین چشمه ها قرار می‌گیرد وخواص بسیاری دارد. به دلیل اینکه آب از دل زمین می‌جوشد سبب شکل گیری سازه آهکی زیبایی شده‌است که هر با به رنگی دیده می‌شود .

طبیعت بکر و دیدنی این منطقه بسیار زیبا و دلانگیز است،مکان بسیار مناسبی برای دوستداران طبیعت و سوژه مناسبی برای عکاسان حرفه‌ای به شمار می‌رود. فصل بهار رودخانه هرمز آباد پر آب شده و طبیعت آن منطقه را سیراب می‌کند. در تابستان آب و هوای منطقه به بهترین وضع موجود خود می‌رسد. زمستان با یخ زدن کوه آهکی بسیاز زیبا و دیدنی است.

در اطراف این جاذبه بجز سرسبزی و طراوت امکاناتی وجود ندارد. اگر قصد اقامت دارید، بهتر است قبل از سفر مایحتاج و تمام امکانات رفاهی را به همراه خود داشته باشید. اما اگر برای یک سفر چند ساعته برنامه ریزی کرده‌اید بهترین گزینه اقامت در سردشت است.

روستای بند

قدمت این روستا به قرن‌های پیش باز میگردد. در سه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ارومیه واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی به شمار می‌رود. بسیاری از خانه‌های موجود در این روستای کهن، هنوزهم سبک معماری سنتی  خود را که از سنگ و خشت و چوب ساخته شده‌اند را حفظ کردند. دیگر اماکن مسکونی که بازسازی شده یا از نو ساخته شدند، سبک خانه‌های شهری را به خود گرفته و هیچ اثری از تاریخ در آنها دیده نمی‌شود. امرار و معاش مردم روستای بند از راه کشاورزی و دامداری تامین می‌شود.

زبان روستایان آذری و کردی کرمانجی است. باغات سیب و انگور و توت فرنگی، ایین منطقه راآباد کرده و روستا را  به تفرجگاهی بکر و دیدنی تبدیل شده است . آخر هفته‌ها بیشترین بیشترین آمار گردشگران و مسافران به بازدید از این روستا می‌روند.

رستوران و کافه‌هایی در اطراف روستا برپا هستند که خدمات خوبی به مشتریان ارائه می‌دهند. انواع غذا ها در این مکان تبخ و سرو می‌شوند. بد نیست در سفر به روستای بند ارومیه سری هم به این رستوران ها بزنید. در روزهای گرم تابستانی ارائه بستنی های خنک و خوشمزه بسیار رایج و پر طرفدار است.

دروازه سنگی خوی

یکی از تنها دروازه های کهن  به جامانده  از تاریخ کشور ایران در استان آذربایجان غربی، دروازه سنگی خوی است. بعد از رسیدن به شهر خوی فقط کافیست روانه شرق خیابان طالاقانی واقع در جنوب بازار قدیمی خوی شوید. نزدیکی به این بازارکهن از ویژگی های مهم این دروازه به شمار می‌رود. این جاذبه همچون یادگاری تاریخی از دوره حکومت ایلخانیان در کشور برای ما به جا مانده است.

مردم هنگام ورود و حروجشان به شهراز این دروازه عبور می‌کردند در واقع دروازه سنگی خوی با نقش نگار زیبایش بخش اصلی شهر محسوب می‌شدی که امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی تبدیل شده است و در آثار ملی کشور ثبت شد. در سال ۱۱۷۰ هجری قمری و در زمان حکمت کریم خان زند، این بنا به دست احمد خان دنبلی، مورد بازساری قرار گرفت.استحکام دروازه را می‌توان از شلیک گلوله ها  وآثار مخربی که حمله های محاجمان عثمانی و ارمنی از خود بر روی بدنه دروازه برجای گذاشته‌اند سنجید.

اگر به اماکن تاریخی علاقه منداید، بازدید از دروازه سنگی خوی می‌توانند هدیه بسیار بزرگی به خودتان باشد. این جاذبه ارزشمند در ۲۴ ساعت شبانه روز برای همگان قابل مشاهده، و بازدید از آن کاملا رایگان است.

کلییسای مارسرگیز

این جاذبه با نام کلیسای سر نیز شناخته شده و مکان مقدسی برای  ارامنه و آشوری ها به حساب می‌آید. حدود ۱۲ کیلومتر با شهر ارومیه فاصله دارد. برای بیشتر مسیحیان به عنوان یک زیارتگاه است. سال ۱۳۵۴ در ۱۹ آبان ماه، با شماره ۱۱۲۲ به ثبت ملی رسید.

باستان شناسان این سازه را از نظر معماری و سال ساخت آن را  متعلق به دوره ساسانیان می‌دانند. با تمام قدمت این ساختمان سنگی، امروزه هنوز هم کاربرد دارد و به عنوان کلیسا فعالیت می‌کند. این مکان تاریخی بخش کوچکی از تاریخ کشور را به خود اختصاص داده است.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با جاذبه های دیدنی آذربایجان غربی صحبت کردیم. اما جاذبه‌های این استان تنها به موارد گفته شده در بالا خلاصه نمی‌شود. اگر شما هم تجربه سفر به استان آذربایجان غربی و شهرهای آن را دارید، می‌توانید نظر خودتان را در رابطه با جاذبه های گردشگری این شهر با ما در میان بگذارید.

همچنین در صورت تمایل به رزرو هتل و سوئیت می‌توانید از راهنمایی‌های ۲۴ ساعته پشتیبانی ما در سپنجا بهره‌مند شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا