جاهای دیدنی همدان

بازدید از مجموعه گنجنامه همدان

زمانی همدان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستانی ایران بوده است. این استان محل دفن نام‎های بزرگی چون ابوعلی سینا و شاعر پارسی گوی، بابا طاهر است. همچنین صاحب بزرگ‌ترین غار آبی جهان «علیصدر» و مجموعه گنجنامه همدان نه چندان دور از شهر همدان است. در این شهر می‌‌توانید قصه‌های قدیمی ایران را کاوش کنید.

مجموعه تاریخی و دیدنی گنجنامه در شهر همدان با امکانات تفریحی عالی همواره آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است تا سفری به یاد ماندنی را در ایران گردی خود تجربه کنند. گنجنامه در واقع نام یک روستای توریستی است که شامل بخش‌های باستانی و گردشگری می‌شود. این دهکده یا مجموعه تاریخی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین جاهای گردشگری شهر همدان است و در پنج کیلومتری آن قرار دارد.

این منطقه تفریحی مجوزهای لازم از سازمان‌های مختلف به ویژه سازمان میراث فرهنگی و تربیت بدنی را کسب کرده است و به عنوان یکی از قوی‌ترین قطب‌های گردشگری ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود. برای آشنایی کامل با این مجموعه تاریخی در سپنجا همراه ما باشید. پ

برای اجاره سوئیت در همدان روی لینک کلیک کنید.

گنجنامه کجاست؟

این مکان در ۵ کیلومتری همدان امروزی قرار دارد و از طریق یک رانندگی کوتاه در دسترس است. مجموعه گنجنامه همدان در دره عباس آباد در غرب شهر است که رودخانه و آبشار زیبایی در آن قرار دارد. این آبشار که به همین نام خوانده می‌شود، ۱۲ متر ارتفاع دارد و از معروف ترین آبشارهای ایران است.

علاوه بر بازدید از این جاذبه طبیعی، امکان پیاده روی در کناره‌های کوه الوند را خواهید داشت. علاوه بر این، بسیاری از کوهنوردان در یک سفر یک روزه در تابستان به قله ۳۵۸۰ متری آن می‌رسند. اگر مسیر خود را ۴ کیلومتر بیشتر ادامه دهید به پیست اسکی تاریک دره می‌رسید که گزینه بسیار خوبی برای روزهای برفی زمستان است.

مطالعه بیشتر:معرفی ده آبشار زیبای ایران

مجموعه گنجنامه همدان

امکانات دهکده گنجنامه

دهکده تاریخی گنجنامه حدود ۵۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است و هرآنچه که یک مسافر در سفر نیاز دارد را ارائه می‌دهد. گردشگر در بازدید از این منطقه امکانات تفریحی چون سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم، پیست سورتمه‌سواری به‌همراه خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله‌کابین رفت و برگشت، کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع، شهربازی سرپوشیده، باغ گیاهان و پارکینگ‌های روباز و سرپوشیده را در اختیار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
با شگفتی های غار علیصدر آشنا شوید!

تاریخ مجموعه گنجنامه همدان

همدان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است و به گفته مورخان این شهر در محل اکباتان باستانی قرار دارد. مادها این شهر را تأسیس کردند و از آن زمان به عنوان پایتخت بسیاری از امپراتوری‌ها عمل کرد. در زمان هخامنشیان، همدان یکی از چندین پایتخت آن بود. در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز پایتخت تابستانی شد. بقایای تاریخی این دوره‌ها نشان دهنده تاریخ بزرگ شهر است. به عنوان مثال، کتیبه‌های گنجنامه یکی از نمونه‌های بزرگ شکوه شاهنشاهی هخامنشیان است.

گنج نامه در لغت به معنای نامه‌ای است در وصف گنج. سال‌ها مردم تصور می‌کردند که این دو کتیبه راهنمای گنج پنهان هستند. آنها همچنین معتقد بودند که ممکن است داستان جنگ‌ها را روایت کنند. زبان این نقوش برجسته برای مردم ناشناخته باقی ماند تا اینکه یک باستان شناس فرانسوی شروع به مطالعه آنها کرد.

این در قرن ۱۹ اتفاق افتاد. اما این باستان شناس بریتانیایی، هنری راولینسون بود که توانست زبان این نقش برجسته‌ها را رمزگشایی کند. این به او کمک کرد تا حروف میخی نقش برجسته‌های دیگری مانند بیستون را نیز درک کند.

مطالب بیشتر:: آشنایی با بهترین مراکز تفریحی همدان

نقش برجسته‌های سنگی

شما در مجموعه گنجنامه همدان ، نقش برجسته‌های کنده کاری شده را بر روی صخره‌ای از کوه الوند را مشاهده می‌کنید. سوراخ‌هایی در اطراف آنها وجود دارد که نشان می‌دهد پوشش فلزی از آنها محافظت می‌کند. هر دوی آنها به شکل مستطیل هستند و عمق آنها ۳۰ سانتی متر است. نقش برجسته داریوش در سمت چپ است. طول آن ۲.۹۰ متر و عرض آن ۱.۹۰ متر است و کمی بالاتر از خشایارشا است. کتیبه او در سمت راست ۲.۷۰ متر طول و ۱.۹۰ متر عرض دارد. آنها محتوای مشابهی دارند و با ستایش اهورا مزدا (خدای زرتشتی) آغاز می‌شوند. بقیه نسب، کارها و فتوحات این دو پادشاه هخامنشی را توضیح می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید
لیست ارزشمندترین سوغات همدان

هر نقش برجسته بیست سطر دارد و به سه زبان نو بابلی، نو عیلامی و پارسی باستان نوشته شده است. اولین ستون سمت چپ به فارسی باستان، ستون میانی به زبان بابلی یا اکدی و آخرین ستون سمت راست به زبان ایلامی است. همه آنها با الفبای میخی نوشته شده‌اند.

تله‌کابین گنجنامه

یکی از بخش‌های جذاب و هیجان انگیز مجموعه گنجنامه همدان، سوار شدن بر تله کابین مجموعه است. این تله کابین مسافران را به ارتفاعات رشته‌کوه الوند می‌برد و آنها را از زیبایی‌هایی نظیر طبیعت دل‌انگیز، کوه‌ها، صخره‌های بلند، آبشار زیبای گنجنامه و… بهره‌مند می‌سازد. ارتفاع تله‌کابین گنجنامه از سطح دریا حدود ۲۸۰۰ متر است و طول خط رفت و برگشت آن به ۳۴۰۰ متر می‌رسد. دشت میشان نقطه آغاز و پایان این تلکه کابین است و ۳۵ کابین دارد که شش کابین وی‌آی‌پی برای آن در نظر گرفته شده است.

پیست اسکس تاریک دره

غار آکواریوم

غار آکواریوم یکی دیگر از جاهای دیدنی و تفریحی این مجموعه تاریخی است و حدود ۱ ساعت مسافران را سرگرم می‌کند. این غار که پروژه‌ای بود در سال ۱۳۹۰ با همکاری گروه مشترکی از مهندسان و پیمانکاران ایرانی و خارجی آغاز شد، دارای محیطی آرام و کاملاً متفاوت است.

سخن آخر…

در این مقاله با یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و تفریحی همدان یعنی دهکده توریستی گنجنامه آشنا شدید. این دهکده از بخش‌های باستانی و گردشگری تشکیل شده و امکانات تفریحی مناسب برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی دارد. مجموعه گنجنامه همدان ، در پنج کیلومتری شهر همدان قرار دارد و بازدید از آن تجربه سفری شیرین و به‌یادماندنی را در ذهن شما حک خواهد کرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا