جاهای دیدنی همدان

با شگفتی های غار علیصدر آشنا شوید!

همدان شهری تاریخی و پر جاذبه است که سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی به این شهر سفر می‌کنند. این شهر اماکن طبیعی و تفریحی بسیاری را در خود پرورش داده که یکی از معروف ترین آنها غار علیصدر است. این جاذبه بی‌نهایت زیبا و وصف ناپذیر در شهر کبودرآهنگ قرارا گرفته که در سال ۸۷ شمسی در آثار طبیعی و ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. در این مقاله با ما راهی سفری مجازی به استان همدان و شهرستان کبودرآهنگ شوید تا با تمام ویژگی‌ها و خصوصیات این غار زیبا وکم نظیر آشنا شویم. در پایان نیز قصد داریم تا به به سوالاتی پاسخ دهیم که در ذهنتان برای سفر به این جاذبه زیبا بی‌جواب مانده است.

علیصدر تنها غار قابل قایقرانی در جهان و از محدود غارهای تالابی کشور ایران است. این غار بزرگ ترین غار آبی جهان نیز محسوب می‌شود زیرا از بلند ترین مسیر برای قایقرانی  برخوردار است. قدمت مجموعه علیصدر به حدود ۱۹۰ میلیون سال قبل یعنی دوران ژواستیک یا همان زمین شناسی باز می‌گردد. در بخش‌های بعد بیشتر درباره تاریخچه آن توضیح خواهیم داد.

برای اجاره سوئیت در همدان روی لینک کلیک کنید.

زیبایی های غار علیصدر

زمانی که تصمیم رفتن به داخل این غار را می‌گیرید در واقع قرار است به درون دنیای ناشناخته‌ای از جهان سفر کنید که از میلیون‌ها سال پیش وجود داشته و شما الان تصمیم به کشف آن را دارید. هیجان، لذت و شادی در بین بازدیدکنندگان علیصدر موج می‌زند. هر چه بیشتر به داخل این جهان ناشناخته پیش می‌روید لذت سفرتان چند برابر می‌شود و به تنها چیزی که در آنجا فکر می‌کنید فقط و فقط کشف بیشتر شگفتی‌های این غار زیبا و حیرت‌انگیز است.

شما به دو صورت نیمه مسیر و مسیر می‌توانید از این غار عبور کنید، مسافت آن‌ها ۴۰۰۰ و ۱۲۵۰ متر است. نکته قابل توجه اینکه دیدن و رفتن به این غار تنها با قایق امکانپذیر است. تمام مسیر پوشیده از قندیل‌ها، سنگ‌هایی به شکل‌های عجیب و غریب، کبوترها، گل کلم، شیر دو سر، سنگی شبیه به اسم مبارک الله، پنجه عقاب و مجسمه آزادی است، که شما را حسابی حیرت زده و هیجان زده می‌کنند. همراه سپنجا باشید.

تاریخچه غار علیصدر

قبل از کشف شدن این جاذبه زیبا توسط گردشگران، غارنوردان و دانشمندان غار علیصدر توسط خود مردم و اهالی روستاهای اطراف آن کشف شده بود و مردم از آن استفاده‌های زیادی می‌کردند. هنگام حمله‌های دشمن یا در شرایط سخت و دشوار، مردم آن منطقه و روستا‌های اطراف علیصدر به این غار پناه می‌آوردند. به نوعی می‌توان گفت این غار قبل از کشف و ثبت شدن به عنوان جاذبه یک پناهگاه یا مکانی و امن و مطمئن بوده است.

غار علیصدر همدان

در گذشته از این غار به عنوان مخزن و سدی برای ذخیره آب استفاده می‌کردند، که سبب بالا آمدن آب شده بود تا حدی که راه رفتن به غار را مختل می‌کرد. در آن زمان، ارتفاع آب آن به ۲۲۰ متر رسیده بود، تا چند سالی ورود به آن غیر ممکن بود. تا اینکه در سال ۱۳۶۶ بر اساس زلزله فارسینج راه ورودی آن باز شد، بعد از آن اتفاق و طی شش سال سپس آب غار به سطح معمولی و طبیعی خود رسید. در همان سال ها گروهی ۱۴ نفره از غارنوردان تصمیم به کشف غار کردند که در سال ۱۳۴۶ موفق به ثبت کردن آن شدند.

این مطلب را هم بخوانید
لیست ارزشمندترین سوغات همدان

در سال ۱۳۴۶ با کشف شدن این غار، سیل عظیمی از محققان و غارنوردان به این منطقه سرازیر شدند. در سال ۱۳۵۳ فردی به نام عبدالله حاجیلو ریاست گروه کوهنورد و اهالی علیصدر را بر عهده گرفت و دهانه غار زیبا ی علیصدر را تا ارتفاع ۳ و عرض ۵ متر باز کردند.

شگفتی‌های غار علیصدر

این غار در تمام طول قدتش ریزشی نداشته و مانند یک انسان زنده برای سالم ماندن استوار بوده است. داخل آن هیچ نور طبیعی وجود ندارد. عمق غار در بخش‌هایی از آن حتی به ۱۴ متر هم تغییر می‌کند. در تالارهای آن تغییر ارتفاعش به ۱۶ متر هم می‌رسد. اگر بخواهیم بیشترین ارتفاع عمق آب را تا سقف غار حساب کنیم در برخی جاهای آن به ۵۴ متر هم رسیده که نمایی زیبا و حیرت انگیز را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

داخل این غار هیچ گونه گاز سمی وجود ندارد و حالت هوا به صورت سکون است، اگر شمع روشنی را با خود به داخل غار ببرید هیچ تکانی نمی‌خورد، دمای داخل در تمام طول سال بین ۱۲ تا ۱۴ درجه سانتی گراد است ، این یعنی هوای بیرون غار چه سر یا چه گرم باشد داخل آن هیچ تغییری نمی‌کند؛ آب این غار بسیار زلال و شفاف است یعنی میتوان تا عمق ۱۰ متری آن را ببینید .

سوالات متداول درباره سفر به غار علیصدر

بدون شک برای رفتن به این غار حیرت انگیز سوالات بی‌جوابی در ذهنتان وجود دارد که در این بخش از مقاله به آنها جواب خواهیم داد.

قیمت بلیط مجموعه غار علیصدر چقدر است؟

برای بازدید از غار علیصدر باید بلیط های این مجموعه را خریداری کنید. برای گردشگران داخلی قیمت هر بلیط ۱۳۵,۰۰۰ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۴۰۰,۰۰۰ هزار تومان می‌باشد. بازدید از مسیر غار برای کودکان زیر ۵ سال رایگان است.

برای خرید بلیط بازدید از غار علیصدر نیز دو راه وجود دارد که عبارتند از:
۱. خرید بلیط هنگام مراجعه حضوری
۲. رزرو آنلاین بلیط از طریق سایت غار غلیصدر به نشانی alisadr.com

همدان و غار علیصدر

هنگام بازدید از غار علیصدر چه نکاتی باید رعایت شود؟

نکات مهم و اساسی که در بازدید از این غار باید رعایت کنید شامل موارد زیر هستند،

  • سیگار کشیدن در غار به شدت ممنوع است،
  • برای عکس گرفتن باید فلش دوربین را خاموش کنید،
  • داخل غار هیچ گونه آنتن دهی موجود نیست .

ساعت کاری غار علیصدر

این مجموعه در ایام مختلف سال، ساعات کاری متفاوتی دارند که عبارتند از:

نیمه اول سال از ۸:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰
نیمه دوم سال از ۸:۰۰ صبح تا ۱۶:۳۰۰

زمان مناسب برای بازدید از مجموعه علیصدر

اگر به دنبال زمان مناسبی برای رفتن به غار علیصدر هستید ، خب مسلما تابستان و بهار بهترین زمان سفر به علیصدر است. در تابستان و بهار استان همدان به بهترین  آب و هوایی را دارد، که تک تک لحظاتش رویایی و منحصر به فر به نظر می‌رسد. البته با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی تعداد بازدیدکنندگان شهر همدان و این غار زیبا بیشتر از هر زمان دیگری است، با این حال انتخاب با شماست چرا که زمستان نیز ویژگی های خاص خود را دارد که بدون شک لحظات شادی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از مجموعه گنجنامه همدان

غار علیصدر چه امکاناتی دارد؟

این مکان جذاب و دیدنی علاوه بر غار مشهور و معروفش شامل امکانات دیگری از جمله شهربازی، رستوران ، کافی شاپ، نمازخانه، پارکینگ، مرکز خرید سوغات و صنایع دستی همدان است که کمک می‌کند تا شما دوستان عزیز لحظات شادتری را در سفر به غار شگفت انگیز علیصدر تجربه کنید. توصیه می‌کنیم در سفر خود از این امکانات رفاهی و تفریحی نیز استفاده کنید و لحظات بیشتر و شادتری را در کنار این جاذبه جهانی بگذرانید.

در سفر به غار علیصدر کجا اقامت کنیم؟

اگر در سفر خود و بعد از بازدید علیصدر به دنبال مکانی برای اقامت هستید میتوانید شبتان را در هتل های متعدد با قیمت های مختلف این منطقه سر کنید ، نگران نباشید چون اطراف غار علیصدر از امکانات بالایی برخوردار است تا سفری را با آرامش بیشتری داشته باشید، هتل جهانگردی و مهمانسرای علیصدر جز اقامتگاهای خوب اطراف غار هستند که در روستای علیصدر واقع شده اند.

گزینه ی بهتری که در پیش روی شما قرار دارد چادر زدن در فضای سبز اطراف غار است که تمام شب و روزتان را نیز می‍توانید از طبیعت اطراف آن نهایت لذت را ببرید..

مسیر غار علیصدر چگونه است؟

از زمان کشف این غار تا کنون تلاش های بسیاری برای بهتر شدن مسیر رفتن به داخل غار صورت گرفته که موفق به افزایش مسیر آبی برای گردشگران شده است، در متن های قبل نیز به مجسمه های سنگی و آهکی که در بین مسیر قابل مشاهده هستند صحبت کردیم، این اشکال طی میلیون ها سال توانسته شکل های مختلف و زیبایی را بخو بگیرند که همانند آثار هنری جلوه می کنند.، یکی از تالار های معروف غارعلیصدر آزادی به شمار می‌رود که طول آن ۱۰۰ متر، عرضش ۶۰ و ارتفاع آن حدود ۴۰ متر است.

گردش در غار علیصدر

کلام آخر…

استان همدان یکی از مناطق پر جاذبه کشور ایران محسوب می‌شود، که از تاریخ با ارزشی نیز برخوردار است. یکی از جاذبه های مسحور کننده های همدان و کشور ایران، غار علیصدر است. این غار در گذشته به نام علی سرد نیز شناخته شده و زیاد در بین مردم و گردشگران شناخته نشده بوده، اما الان شهرتی جهانی دارد و هر ساله خیل عظیمی از گردشگران را به طرف خود جذب می‌کند. امیدواریم اطلاعات مورد نیاز خود در باره غار علیصدر را از این مقاله به دست آورده باشید و بهترین سفر را برایتان آرزومندیم.

درباره “با شگفتی های غار علیصدر آشنا شوید!” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا