جاهای دیدنی ایران

بازدید از بهترین بازارهای سنتی ایران

همه افراد به خصوص خانم‌ها علاقه بسیاری به بازارگردی دارند. مخصوصا در طول سفر، بازارگردی جزو یکی از لذت‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین بخش مسافرت است. اکثر شهرهای ایران بازارهای سنتی بسیار زیادی دارند. شما می‌توانید با گشت و گذار در این بازارها علاوه بر پیدا کردن سوغاتی، سنت‌ها و فرهنگ اقوام آن شهر را نیز بشناسید. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با بازارهای سنتی ایران آشنا کنیم.

معرفی بازارهای سنتی ایران

چه عاشق خرید کردن باشید و یا طرفدار بناهای تاریخی، بازارهای سنتی در ایران یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای شما است. رنگ و تنوع محصولات در کنار معماری باشکوه آن قطعا شما را مجذوب خودش خواهد کرد. این بازارهای سنتی به عنوان قلب هنر، تجارت و فرهنگ یک شهر شناخته می‌شوند. به طوری که شما می‌توانید در کنار خرید کردن با سبک زندگی مردم آن شهر به خوبی آشنا شوید.

بنابراین اگر به شهرهای مختلف ایران سفر کردید، حتما رفتن به بازار سنتی آن را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. قدم گذاشتن در این بازارها مانند سفر به تاریخ است. اهمیت این بازارهای سنتی، همانند اهمیت بخش‌های تاریخی یک شهر مانند مسجد، مدرسه و غیره است.

بازارهای سنتی ایران

قدیمی‌ترین بازارهای ایران یادگار دوران صفویه و قاجار است و با معماری زیبای خود، نگاه هر کسی را به خود جلب می‌کند. بیشتر این بازارها در قلب شهرهای ایران ساخته شده است و به عنوان نبض تپنده آن شهر همچنان در حال فعالیت است.

اگر قصد دیدن این بازارهای سنتی ایران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک دوربین عکاسی با خود داشته باشید. چرا که می‌توانید سوژه‌های تاریخی و اجتماعی بسیاری را شکار کنید. مخصوصا اگر در سفر هستید، این بخش جزو یکی از ناب‌ترین لذت‌های مسافرت شما خواهد شد. قدم گذاشتن در دل این بازارها و دیدن محصولات سنتی، مواد غذایی، صنایع دستی به همراه لباس‌های محلی آنها یک صحنه بی‌نظیر را برای شما رقم خواهد زد.

در ادامه قصد داریم تا شما را با معروف‌ترین بازارهای سنتی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آشنا کنیم.

بازار سنتی تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

تبریز به عنوان سومین شهر بزرگ ایران شناخته می‌شود. این شهر به عنوان پایتخت آذربایجان شرقی، از نظر تاریخی، فرهنگی و تجارت می‌درخشد. در گذشته تبریز به دلیل موقعیت مکانی خود در مسیر تجاری بسیاری از کشورها قرار داشت. همین ویژگی باعث شد تا در این شهر، یک بازار باشکوه به نام بازار سنتی تبریز ایجاد شود.

بازار تبریز که یکی از بازارهای سنتی ایران است، به عنوان وسیع ‌ترین بازار سرپوشیده جهان نیز معروف شده است. به طوری که شکوه و عظمت آن قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فرصت قدم زدن در این بازار آجری را از دست ندهید.

بازار بزرگ تبریز از ۵۵۰۰ حجره، ۲۰ راسته، ۳۵ مدرسه، حمام، مسجد و ۲۵ تیمچه تشکیل شده است. حجره‌هایی زیبا با طرح و نقش منحصر به فرد، چشم‌های شما را جادو خواهد کرد. قدمت بنای بازار سنتی تبریز به اوایل دوره قاجار می‌رسد. این بازار سنتی هم‌اکنون جزو میراث جهانی یونسکو بوده و در آن به ثبت رسیده است.

معروف‌ترین قسمت این بازار، راسته طلافروش‌ها است. علاوه بر این یکی از جذابیت‌های این بازار سنتی، فرش تبریز است که ساعت‌ها شما را مشغول به تماشای خود خواهد کرد.

از دیگر محصولات این بازار به عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران می‌توان به کیف و کفش چرمی، صنایع دستی، ادویه‌جات، پارچه و لباس، محصولات گیاهی، محصولات خوراکی مانند آجیل و شیرینی و غیره اشاره کرد که تمامی این‌ها تاریخ و هنر ایرانی را به رخ می‌کشد.

بازار سنتی تبریز

بازار سنتی کاشان

بازارهای سنتی در ایران بیشمار است و هر کدام از آن‌ها زیبایی خاص خودشان را دارند. یکی از زیباترین بازارهای سنتی می‌توان به بازار سنتی کاشان اشاره کرد. معماری زیبا و منحصر به فرد این بازار در کنار کاروانسراها و بناهای زیبای دیگر، باعث شده است تا از این مجموعه به عنوان یکی از معروف‌ ترین بازارهای سنتی یاد شود.

قدمت این بازار سنتی به دوره صفوی برمی‌گردد. اما اوج خرید و فروش در بازار کاشان به دوره قاجاریه می‌رسد که از رونق بسیار زیادی برخوردار بود. یکی از جذابیت‌های این بازار سنتی تلفیق معماری و تاریخ است.

این مطلب را هم بخوانید
معروف ترین مساجد ایران ، شکوه معماری بی‌نظیر اسلامی ایرانی

این معماری خیره‌کننده با بناهای بسیار باشکوهی مانند مسجد کفش‌دوزها، حسینه سوراخ ریسمان، مسجد میدان میرعماد، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچی‌ها، کاروانسرای غفارپور، کاروانسرای رباط، کاروانسرای نراقی‌ها، کاروانسرای میرپنج، کاروانسرای زغالی‌ها، کاروانسرای بروجردی‌ها، تیمچه صباغ، تیمچه سید آقا، تیمچه بخشی، بازار میانچال، آب انبار درب زنجیر، آب انبار بالا بازار و غیره به یکی از بهترین بازارهای سنتی ایران تبدیل شده است.

یکی از ویژگی‌های مثبت این بازار، موقعیت مکانی آن است. از آنجایی که این بازار در منطقه پر رفت و آمد و تاریخی مانند خانه‌ی بروجردی‌ها، کاروانسراهای معروف کاشان و غیره قرار گرفته است، در نتیجه باعث جذابیت بیشتر این مجموعه شده است.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به کاشان حتما از این بازار سنتی باشکوه دیدن کنید. به ویژه سفر در فصل بهار شما را با عطر گلاب مست خواهد کرد و با صدای دلنشین بازار مسگرها غرق در معماری باشکوه آن خواهید شد. سقف‌های کاشی‌کاری شده، بناهای گچ‌بری شده و حجره‌های که زیبایی آن با صنایع دستی دوچندان شده است، حتما یک روز به یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

بازار سنتی اراک

وقتی اسم اراک را می‌شنویم، کمتر کسی باور دارد که باشکوه‌ ترین بازار سنتی در این شهر قرار داشته باشد. اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به اراک سفر کنید تا در تصور خود تجدیدنظری بکنید. اگرچه این شهر به اندازه شیراز و اصفهان، تاریخ و معماری چندانی ندارد، اما قلب تجاری این شهر یعنی بازار سنتی آن به عنوان یکی از بهترین بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود.

بازار سنتی اراک، معماری متفاوت با تمام بازارهای سنتی که تا به حال دیده‌اید، دارد. نظم خاص راسته‌های این بازار، یک تقارن هندسی جالبی را ایجاد کرده است. از دیگر جذابیت‌های این بازار، معماری باشکوه و منحصر به فرد سقف آن است. به گونه‌ای که اگر در فصل تابستان به این مجموعه بروید، فضای داخل بازار را خنک احساس می‌کنید. این در حالی است که این ویژگی در فصل زمستان برعکس خواهد بود.

انواع صنایع دستی، زیورآلات، لباس، خوراکی، ظروف و غیره از جمله مواردی است که شما می‌توانید در بازار سنتی اراک پیدا کنید و به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید.

برای اجاره سوئیت در اراک روی لینک کلیک کنید.

بازار سنتی اراک

بازار سنتی اصفهان

بازار باشکوه اصفهان، بنایی مسقف با دالان‌های مختلف و حجره‌هایی قدیمی و سرپوشیده با معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر خود جزو یکی از باشکوه ترین بازار سنتی ایران است. بازاری که در میدان نقش جهان، خوش نشسته است و از قدیم تا حال حاضر میزبان مسافران و مردمان بسیاری از سراسر دنیا است.

در این بازار سنتی و قدیمی شما می‌توانید انواع صنایع دستی از قلم‌کاری، میناکاری تا فرش‌های دستباف و انواع خوراکی‌های سنتی این شهر را در آن ببینید. اما تمام محصولات این بازار سنتی فقط به این موارد ختم نمی‌شود. بلکه شما می‌توانید انواع ادویه، زیورآلات، لباس، پارچه و ظروف را در این بازار قدیمی به عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران پیدا کنید.

این بازار سنتی بسیار بزرگ است و تا میدان عتیق به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین بازارهای خاورمیانه ادامه دارد. این مجموعه همانند سایر بازارهای سنتی ایران شامل سراهای مختلف مانند مدرسه، کاروانسرا، مسجد، تیمچه و غیره است. زمانی که وارد این بازار می‌شوید، زمان را به دلیل شکوه و عظمت این بازار فراموش خواهید کرد. معماری زیبای این مجموعه قطعا هوش را از سر شما خواهد برد.

برای مطالعه: بازار وکیل شیراز، مشهورترین بازار سنتی ایران

بازار سنتی یزد

شهر بادگیرها و یا شهر آتش و آفتاب همان یزد است که طعم شیرینی‌های آن تا سال‌ها از ذهن شما بیرون نخواهد رفت. اگر به شهر یزد به عنوان اولین شهر خشتی جهان سفر کردید، پیشنهاد می‌کنم دیدن بازار سنتی آن را فراموش نکنید.

بازار سنتی این شهر با بافت تاریخی و معماری باشکوه آن قطعا برای شما جذاب خواهد بود. این بازار بزرگ از چندین بازار مختلف مانند بازار مسگرها، بازار زرگرها، بازار قیصریه، بازار خان، بازار حاجی قنبر تشکیل شده است و شما می‌توانید انواع صنایع دستی و هنر را در آن پیدا کنید.

بازار قدیمی یزد به عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران در دو طرف میدان امیرچخماق یزد قرار دارد. حجره‌های قدیمی به همراه معماری بی‌نظیر آن، وجود صنایع دستی، ترمه یزدی و پارچه‌های زیبای یزد تجربه‌ای بی‌نظیر را برای شما رقم خواهد زد.

مطالب بیشتر: معرفی بازارهای سنتی یزد

بازار سنتی یزد

بازار سنتی قزوین

بدون شک در سفر به قزوین، اولین جایی که به ذهن می‌رسد، بازار سنتی آن است. مجموعه‌ای که در آن بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده جهان در آن قرار گرفته است. این بازار سنتی  به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایران شناخته می‌شود. از گچ‌بری‌های ظریف و زیبا تا کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده یک مجموعه باشکوه را ایجاد کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
لیستی از بهترین جاهای دیدنی البرز

این بازار سنتی از قسمت‌های مختلفی مانند تیمچه، گرمابه، مدرسه، مسجد، راسته، سرا و غیره تشکیل شده است. هر حرفه‌ای که شما تصور کنید، در بخشی از این بازار بزرگ در حال فعالیت است. قدم زدن در سراهای سنتی این مجموعه مانند سرای سعدالسلطنه، سرای رضوی، تیمچه سرباز، سرای وزیر و غیره به گونه‌ای است که شما را به گذشته خواهد برد.

در این سراهای قدیمی علاوه بر حجره‌های قدیمی، انواع کافه‌ها و رستوران‌های قدیمی نیز وجود دارد. در صورت دیدن از این مجموعه، لذت خوردن یک چای قجری را از دست ندهید. در این بازار انواع خوراکی‌ها، صنایع دستی، پوشاک، ظروف و غیره به فروش می‌رسد. بازار سنتی قزوین به عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران دنیایی از هنر و زیبایی را در دل خود جای داده است.

بازار قدیم درگهان ؛ ۰ تا ۱۰۰ عاشقان بازارگردی سنتی‌پسند!+عکس

بازار سنتی قزوین

بازار سنتی چابهار

یکی از مناطق دیدنی ایران، چابهار است که هر فصل آن مانند بهار دلنشین و زیبا است. در کنار طبیعت بکر و بی‌نظیر این شهر، بازار سنتی آن نیز بسیار معروف است که به دو بخش قدیمی و مدرن تقسیم شده است.

بازار مدرن این مجموعه پر از جنس‌های لوکس منطقه آزاد است و بخش قدیمی آن جایی است که تصور نمی‌توان کرد. در این بازار قدیمی انواع میوه‌های نادر، پارچه‌ها و لباس‌های بلوچی، زیورآلات، ادویه، نخ‌های کاموا، پارچه‌های سوزن‌دوزی‌شده و غیره را می‌توانید پیدا کنید. در واقع بازار سنتی چابهار مانند یک پاکستان کوچک است. زنان و مردان که لباس‌های رنگی و زیبایی به تن کرده‌اند، جذابیت این بازار را دوچندان کرده است.

برای مطالعه: بازار سنتی بوشهر، قطب اقتصادی ایران در زمان قاجار

بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه یک زیبایی وصف‌ناشدنی دارد و روایت‌گر تاریخ و زندگی مردم سخت‌کوش این منطقه است. معماری باشکوه با کاشی‌کاری‌های رنگی در کنار خوراکی‌های خوشمزه و لباس‌های کردی مردمان آنجا یک زیبایی خیره‌کننده‌ای را برای شما به ارمغان خواهد آورد. به طوری که می‌توانید ساعت‌ها در این بازار به عنوان یکی از بازارهای سنتی ایران قدم بزنید اما متوجه گذر زمان نشوید.

در دل این بازار، تیمچه‌ها، مسجد، آب انبار، بازار مسگرها و رنگرزها و غیره وجود دارد که باعث شده است تا این بازار به عنوان یکی از زیباترین بازارهای ایران شناخته شود. شکوه این بازار بیش از تصور شماست و باید ببینید تا متوجه این همه زیبایی شوید.

بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی آبادان

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در یکی از سنتی ‌ترین بازارهای جنوب کشور یعنی آبادان می‌توانید پیدا کنید. بازار آبادان که به بازار ته لنجی مشهور است، دیگر معماری باشکوه با دالان‌های تو در تو ندارد. لذت موسیقی جنوبی در این بازار سرباز به همراه خوردن یک غذای تند جنوبی، لذت سفر به این شهر را دوچندان می‌کند.

بازارهای سنتی شمال

بیشتر افراد، شمال را فقط با طبیعت زیبای آن می‌شناسند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی شمال، بازارهای محلی بسیاری در این شهرها وجود دارند که شلوغی صدای فروشندگان در کنار رفت و آمد مردمان نشان‌دهنده  جریان داشتن زندگی در آنجا است.

از جمله بازارهای سنتی ایران در شمال کشور می‌توان به بازار سنتی رشت، بازار صومعه‌سرا، بازار سنتی ماسوله، بازار سنتی گرگان، بازار سنتی فومن، بازار سنتی رامسر و غیره اشاره کرد.

بازار بزرگ تهران

اگر به تهران سفر کردید و یا تهرانی هستید، لذت بازارگردی و چرخیدن در هیاهوی این بازار بزرگ را از خودتان دریغ نکنید. قدمت این بازار به دوران صفویه می‌رسد و با کاشی‌کاری‌های قدیمی و حجره‌ها و مغازه‌های قدیمی هوش را از سر شما خواهد برد.

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با بازارهای سنتی در ایران صحبت کردیم. تعداد این بازارها فقط به موارد گفته شده در بالا ختم نمی‌شود. بلکه بازارهای بسیار زیادی هستند که هر کدام تاریخ پر فراز و نشیبی را در دل خود پنهان کرده‌اند. اگر شما هم تجربه رفتن به یکی از این بازارها را دارید، زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا