دیدنی های شیراز

بازار وکیل شیراز، مشهورترین بازار سنتی ایران

بازار وکیل شیراز، مشهورترین بازار سنتی ایران

به‌دلیل تنوع بالای مکان‌های گردشگری مثل بناهای تاریخی، جاذبه‌های فرهنگی هنری، باغ‌های دل ربا، شیراز یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور است. بازار وکیل شیراز یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین این جاذبه‌ها می‌باشد. 

بازار وکیل شیراز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران، شرایط را برای خرید علاقه مندان به خرید و بازار گردی فراهم کرده‌است. به همراه سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا سری به این بازار بزنید.

در ادامه مقاله بازار وکیل شیراز به معرفی دقیق این بازار و ارائه اطلاعات درباره جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم. 

برای اجاره سوئیت در شیراز اقدام کنید.

دلایل بازدید گردشگران از بازار وکیل شیراز

هر شهری در ایران جاذبه‌های تاریخی و سنتی خاص خود را دارد. بازار وکیل در شیراز هم یکی از جاذبه‌های تاریخی است که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که گردشگران را به این بازار می‌کشاند، حال و هوای سنتی و قدیمی آن است.

وقتی در بازار وکیل حضور پیدا کنید، دوست دارید ساعت‌ها به تماشای صنایع دستی و معماری این مکان بنشینید.

بازار وکیل در میان ایرانیان از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه تحلیل بازار وکیل شیراز به معرفی دقیق این بازار می‌پردازیم.

شناخت کامل و تحلیل بازار وکیل شیراز

شما با رفتن به بازارهای سنتی می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. در این بازارها علاوه بر خرید و فروش کالاهای مختلف، می‌توانید جاذبه‌های تاریخی آن را نیز ببینید. این بازارها برای فروشنده‌های با تجربه و کاسبان قدیمی شهر است.

در بازارهای سنتی می‌توانید انواع و اقسام صنایع دستی را پیدا کنید.

بازار وکیل شیراز، یکی از آثار تاریخی دوره کریمخان زند است که مورد علاقه بسیاری از مردم شیراز می‌باشد.

نمایی از بازار وکیل از بهترین جاهای دیدنی شیراز

شماره ثبت این بازار تاریخی ۹۲۴ است، نام این بازار در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

دستور ساخت بازار وکیل را کریم خان زند صادر کرد. کریمان با دیدن بازار قدیمی که در دوران شاه عباس در شهر لار ساخته شد، تصمیم گرفت برای بهبود فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی و واردات و صادرات کالاهای خارجی، مسئله ساخت این بازار را مطرح کرد.

این اقدام کریمخان، از مهم‌ترین اقدامات دوران حکومت خود بوده‌است. بعد از ساخت این بازار شیراز، فعالیت‌های اقتصادی در این شهر با رونق فراوانی مواجه شد. افراد زیادی که تصمیم به خرید و فروش انواع کالاها را داشتند، به این بازار مراجعه می‌کردند.

توجه داشته باشید که شما در بازدید از بازار وکیل، در یک مجموعه تاریخی وکیل قرار دارید. علاوه بر بازار، بخش‌های مختلف آن را هم می‌توانید ببینید. این بخش‌ها شامل مسجد وکیل، حمام و آب انبار وکیل می‌شود.

گلشن شهرت در کنار بازار وکیل شیراز

با ورود به بازار در گشت و گذار در این مکان تاریخی، اگر به قسمت انتهایی و جنوبی بازار بروید، مکانی را با عنوان گلشن شهرت یا سرای مشیر می‌بینید.

با توجه به این که سرای مشیر یک بازار کاملاً جدا محسوب می‌شود، بسیاری از افراد بر این باورند که این بخش هم جزوه بازار وکیل محسوب می‌شود. در زمان قاجار، میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک که وزرای دربار به‌شمار می‌آمد، دستور ساخت این بازار را داد.

سرای مشیر از دو طبقه تشکیل شده‌ است. استفاده از چوب‌های ساج و هنر منبت کاری زیبایی خاصی را در بنای مشیر ایجاد کرده‌است.

با ورود به سرای مشیر فضایی کاملاً سنتی از حوض و درختان اطراف آن را می‌بینید. حوض وسط حیاط در ابعاد هشت ضلعی ساخته شده‌ است. درختان نارنج و انواع گیاهان دور تا دور این حوض را گرفته‌اند. در سرای مشیر عمارتی هشت گوش خود نمایی می‌کند، که سردر این بنا کاشی کاری جذابی دارد.

اگر می‌خواهید درباره تاریخچه سرای مشیر بدانید، باید کتیبه کاشی کاری شده‌ای که در قسمت پایین این بنا وجود قرار دارد را مطالعه کنید. اطلاعات و توضیحات این بنا، به صورت خط نستعلیق روی این کتیبه درج شده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
مسجد نصیرالملک شیراز، متفاوت‌ترین مسجد ایران

در بخش پایینی کتیبه دو سنگ مرمر وجود دارد. این سنگ‌ها توضیحانی درباره مراحل ساخت و پایان آن در سال ۱۲۸۲ به نمایش گذاشته‌اند. کاشی کاری‌ها و گیاهان کنار این کتیبه از زیبایی‌ها این مکان محسوب می‌شوند.

خرید صنایع دستی از بازار وکیل شیراز

شلوغی و رفت و آمد زیاد از مشخصه‌های بازار وکیل می‌باشد. در حال حاضر انواع کالای‌ها سنتی و مدرن در این بازار عرضه می‌شود. اگر تصمیم به خرید از بازار وکیل را دارید، می‌توانید با رفتن به راسته‌های مختلف بازار، از انواع محصولات با کیفیت و درجه یک بهره‌مند شوید.

البته قبل از خرید از راهنمایی افراد با تجربه‌تر استفاده کنید و با خاطری آسوده به خرید از بازار بپردازید.

انواع محصولات در بازار وکیل شیراز

اگر برای خرید خوراکی بازار وکیل آمده‌اید، باید به قسمت چهارسوق بروید. در این بخش از بازار می‌توانید، انواع کلوچه، مسقطی‌های شیرازی، حلوا مسقطی لاری و نان برنجی را خریداری کنید. نان برنجی و نان یوخه از مهم‌ترین خوراکی‌های شیراز هستند.

برای خرید محصولات دستباف بهترین مکان را انتخاب کرده‌اید، انواع محصولات و کالاهای دست بافت را در بازار وکیل می‌بینید. حاصل هنر اقوام عشایر استان فارس می‌باشد.

در این بازار می‌توانید، گلیم یا گبه دستباف را تهیه کنید، تمامی کالای دستبافی که در بازار وکیل توزیع می‌شوند، از بهترین کیفیت برخوردار هستند. گلیم‌ها در شهرهای مختلف ایران نقش و نگارهای متفاوتی دارند، یکی از خاص‌ترین نقش‌های آن در شیراز بافته می‌شود.

عشایر اغلب گلیم‌هایی را به بازار وکیل توزیع می‌کنند که دارای نقش‌های طبیعی هستند. پارچه یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف به بازار توزیع می‌شود.

خرید انواع محصولات در بازار وکیل شیراز

خرید پارچه و محصولات گیاهی در بازار وکیل

برای خرید پارچه به سمت چهار سوق بروید و با رسیدن به بازار شمشیرگرها، از انواع پارچه‌ها دیدن کنید. خیاطان با تجربه و خوبی در بازار وکیل مشغول به کار هستند، شما بعد از انتخاب پارچه می‌توانید، به خیاط مراجعه کنید و لباس مورد نظر خود را سفارش دهید.

در این بین از صنایع دستی مانند خاتم و منبت‌های شیراز یادتان نرود. صنایعی که با قلم زنی تولید شده‌اند، نزد مردم ارزش بسیاری دارند.

بازار وکیل معدن فروش انواع عرقیجات گیاهی است. اگر به شهر بهارنارنج‌ها آمده‌اید، باید از سایر محصولات گیاهی هم بهره‌مند شوید. در این بازار می‌توانید، تازه‌ترین گیاهان داروی را در قالب گلبرگ بهار نارنج، خلال نارنج و پونه کوهی خریداری کنید.

یکی از محصولات بهداشتی و دارویی که در شیراز طرفدار خاصی دارد، صابون گلنار فارس می‌باشد. علاوه بر همه این‌ها، می‌توانید بهترین نوع کالاهای چرمی، محصولات نقره و مسی، زیورآلات، عتیقه جات، لباس‌های سنتی و … را ببینید.

نگاهی به تاریخچه و توصیف بازار وکیل شیراز

شیراز در زمان حکومت زندیه تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده‌است. با حکومت کریم خان زند، شیراز به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. در این دوران، شیراز به آبادانی رسید و شهر از نظر جنبه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … پیشرفت چشم‌گیری کرد. در این زمان به دستور کریمخان زند بناهای بسیار مهمی در شیراز ساخته شد.

این بناها شامل قلعه‌ها، حصارها، کاروانسراها و …. می‌شد.

یکی از آثار ارزشمندی که از دوران زندیه به یادگار مانده‌، بازار وکیل شیراز است. شروع ساخت این بازار در سال ۱۱۳۷ بوده و مراحل ساخت آن در سال ۱۱۵۶ به پایان رسیده‌است.

نمایی از بازار وکیل در شیراز

معماری و جاهای دیدنی بازار وکیل شیراز

مساحت بازار وکیل شیراز ۲۱۸۴۰ متر مربع می‌باشد، که فضاهای مختلفی را در خود جای داده‌است. در این بازار برای مشتریان گذرگاهی جداگانه در نظر گرفته شده‌است. مغازه‌ها در حریمی با ارتفاع دو پله از سطح زمین ساخته شده‌اند.

برای جایگاه فروش مغازه‌ها، فضای جدا در نظر گرفته‌اند. در گذشته روی سکوهای رو به رو حجره‌ها تزئیناتی بکار رفته بود.

در حال حاضر روی سکوها طرح‌های برجسته ای از ترنج استفاده شده‌است. در واقع آن‌ها نقش پیشخوان‌ مغازه‌های امروز را در ایجاد فاصله بین فروشنده و مشتری دارند.

بازار وکیل دارای بخش‌های متنوعی است، اولین بخش راسته‌های اصلی بازار در دو قسمت شمالی جنوبی و شرقی غربی می‌باشد. اگر به این راسته‌ها دقت کنید، ساختار چلیپایی و یا صلیب مانند را می‌بینید.

دقیقاً قسمت چهار سوق بازار وکیل درست در مرکز این صلیب قرار گرفته‌است. تمامی مسیرهای ورود و خروج در پنج ورودی خلاصه می‌شوند. در این بازار بخش‌های کوچکتری وجود دارند که شامل بازارهای صنایع دستی می‌شوند.

هر بخش از بازار با نام صنف مربوطه شناخته شده‌است. نام‌های بخش‌های مختلف بازار عبارت اند از بازار بلورفروشان، بازار بزازان، بازار خیاط‌ها، بازار کلاهدوزها، بازار شمشیرگرها و بازار سراج‌ها.

این مطلب را هم بخوانید
عمارت شاپوری شیراز، تلفیقی از معماری خاص ایرانی و اروپایی

اگر برای پیدا کردن هر کدام از بخش‌های بازار با مشکلاتی مواجه شدید، می‌توانید با راهنمایی گرفتن از مغازه‌های اطراف بخش مورد نظر را پیدا کنید. در ادامه مقاله تحلیل بازار وکیل شیرازبه معرفی بخش مهم بازار یعنی چهار سوق اشاره می‌کنیم.

نمایی از معماری جاهای دیدنی بازار وکیل

تحلیل بازار وکیل شیراز و معرفی قسمت چهارسوق بازار

بخش چهار سوق در اغلب بازارهای سنتی ایرانی وجود داشته‌است. این قسمت از بازار وکیل شیراز به عنوان تقاطع اصناف که یک بخش از بازار را به صورت اختصاصی در اختیار داشتند، استفاده می‌شد. همه افراد اصناف عمومی از این مکان کسب درآمد می‌کردند.

شما از هر ورودی وارد بازار وکیل شوید، می‌توانید چهار سوق را ببیند. زیرا چهار سوق دقیقاً در مرکز تقاطع راسته‌های اصلی بازار واقع شده‌است.

وقتی به‌طور دقیق چهار سوق را نگاه کنید، هنر معماری منحصر به فرد ایرانی را می‌بینید. در معماری این مکان از تزئینات گوشواره ای، طاق سازی هنرمندانه و کنج سازی استفاده شده‌است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در ساخت چهار سوق، قرار گرفتن ن بر روی هشتی است و زیباتر از آن آجر کاری‌های با طرح ترنج در پایین طاق می‌باشد.

داخل هشتی مغازه‌هایی به شکل چهار گوش در دو طبقه قرار گرفته‌اند. البته توجه داشته باشید که در چهار سوق قدیم، حوض آبی از جنس مرمر وجود داشته‌است. آب مصرفی بازار از طریق آبراهی تأمین می‌شد که به داخل حوض می‌ریخت.

اما با توجه به تغییرات در مرکز بازار، این آبراه کاملاً برداشته شد. این آبراه با استفاده از مصالحی مانند آجر و ساروج، یک طاق ضربی ساختند.

خرید از بازار وکیل شیراز

چه ساعتی و چگونه از بازار وکیل شیراز دیدن کنیم؟

بازار وکیل شیراز در روزهای معمولی سال، از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۳۰ شب باز است و شما می‌توانید در این ساعات از بخش‌های مختلف بازار دیدن کنید. اما ساعات کار بازار در موقعی که گردشگران زیادی به شیراز سفر می‌کنند، دچار تغییراتی می‌شود. روز جمعه اغلب بخش‌های بازار تعطیل است و فقط چند مغازه مشغول به کار هستند.

اگر در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند حضور داشته باشید، می‌توانید از طریق ورودی‌های مختلف وارد بازار شوید. البته ورودی اصلی بازار در قسمت شمالی جنوبی خیابان زند قرار دارد.

جاهای دیدنی اطراف بازار وکیل شیراز

بعد از بازدید و گشت و گذار در بازار سنتی شیراز، می‌توانید بخشی از وقت خود را برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی اطراف بازار اختصاص دهید. جاذبه‌های مانند مسجد وکیل، حمام وکیل، کاروانسرای فیل، موزه پارس و ارگ کریمخانی در فاصله بسیار نزدیک از این بازر قرار دارند. برای رفتن به جاذبه‌های گردشگری اطراف بازار وکیل نیاز به استفاده وسیله نقلیه نیست، پیاده هم می‌توانید خود را به این چند مکان تاریخی برسانید.

برای بازدید از سایر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در شیراز که کمتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته‌است. می‌توانید مطالب صفحه مکان‌های ناشناخته شیراز را مطالعه کنید و ببینید که هنوز بسیاری از جاذبه‌های تاریخی کشف نشده‌ای در شیراز و اطراف آن وجود دارند.

بازار وکیل شیراز و دیدنی هایش

انتخاب بهترین محل اقامت در اطراف بازار وکیل شیراز

حالا که با تحلیل بازار وکیل شیرازبا بخش‌های مختلف و جاهای دیدنی آن آشنا شدید، می‌توانید سفر به شیراز را در برنامه‌های تفریحی خود قرار دهید. البته اگر اقامت خود را انتخاب کرده‌اید! همین حالا سفر خود را آغاز کنید. در غیر این صورت از سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، کمک بگیرید.

با ورود به سایت سپنجا می‌توانید، انواع مکان‌های اقامتی را بر اساس شرایطی که دارید، بررسی کنید. سپس هر کدام از اقامتگاه‌هایی را که با شرایط شما سازگاری دارد را انتخاب نمایید. د

اگر از بازار وکیل شیراز دیدن کرده‌اید، تجربیات و نظرات خود را درباره سفر به شیراز و بازدید از جاهای دیدنی این شهر در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

در شیراز جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد، که اغلب مردم از وجود آن‌ها بی اطلاع هستند. شما با ارائه نظرات و تجربیات خود می‌توانید، نقش مهمی در بازدید گردشگران از این مکان‌ها داشته باشید. هر چقدر اطلاعات گردشگران برای سفر به شیراز کامل تر باشد، می‌توانند سفر بهتری را تجربه کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا