جاهای گردشگری دنیا

آشنایی با بهترین جاهای ترکیه

خیلی‌ها سوال دارند که بهترین جاهای ترکیه برای سفر کدامند؟ ترکیه از آن کشورهایی است که نیاز به معرفی خاصی ندارد، زیرا یکی از مقاصد بسیار مهم گردشگری برای ما ایرانی‌هاست. البته ناگفته نماند این کشور در فهرست مهم‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیا نیز قرار دارد و سالانه عده زیادی اینجا را مقصد سفر خود قرار می‌دهند.

آنکارا پایتخت آن و بعد از استانبول بزرگ‌ترین شهرش محسوب می‌شود. بعد از آنکارا، استانبول، آنتالیا و قونیه مهم‌ترین شهرهای آن هستند و در دل هر کدام تاریخچه‌ای غنی نهفته است. ترکیه از شرق با کشور خودمان همسایه است اما علاوه بر نزدیکی با کشورمان، یک عامل دیگر منجر به رفت و آمد راحت ما به این کشور شده است که آن هم تفاهم نامه لغو روادید بین دو کشور است که به موجب آن نیازی نیست شهروندان دو کشور برای رفت و آمدهایشان ویزا بگیرند.

مکان‌های تفریحی ترکیه بسیارند. از کاخ‌ها و بناهای تاریخی گرفته تا سواحل، پارک‌ها، رستوران، کافه، طبیعت بکر، آبشارها، دریاچه‌ها و… همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا از این کشور یک مقصد عالی و رویایی برای سفرهای دوستانه، عاشقانه، ماجراجویی و از همه مهم‌تر سفرهای خانوادگی بسازند. در ادامه قرار است به معرفی بهترین جاهای ترکیه بپردازیم. اگر عزم‌تان را برای سفر به این کشور جزم کرده‌اید، پس نیاز دارید با بهترین مکان‌های آن آشنا شوید. لطفاً فهرست زیر را قبل از سفر بخوانید.

آشنایی با بهترین جاهای ترکیه

ایاصوفیا

ایاصوفیا که به عنوان یکی از زیباترین بناهای جهان شناخته می‌شود، نه تنها یکی از کارهای برجسته در استانبول بلکه در ترکیه است. این بنا به دستور امپراتور بیزانس یوستینیان بین سال‌های ۵۳۲ و ۵۳۷ ساخته شد و تا سال ۱۴۵۳ یک کلیسای جامع ارتدکس شرقی بود تا اینکه در سال ۱۴۵۳، ترکان عثمانی قسطنطنیه را تصرف کردند و این ساختمان را به مسجد تبدیل کردند. آنها بسیاری از آثار مسیحی را برداشته و ویژگی‌های اسلامی را جایگزین آنها کردند.

این ساختمان در سال ۱۹۳۱ بسته شد و جمهوری ترکیه در سال ۱۹۳۵ مجدداً آن را به عنوان موزه افتتاح کرد. این یکی از بهترین جاهای ترکیه است که در استانبول واقع شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق دروازه امپریال به شبستان مرکزی بروند و برای دیدن منظره داخلی با شکوه گنبد با سقف پوشیده شده از موزاییک، به بالا نگاه کنند. سنگ مرمر بر روی دیوارهای شبستان اصلی تا قسمت بالای گالری گسترش یافته است و شبستان داخلی و شبستان‌های جانبی دارای دیوارهایی هستند که کاملاً با سنگ مرمر پوشانده شده‌اند. سنگ مرمرهای گران قیمت با رنگ‌های مختلف، که منحصراً برای ایاصوفیه انتخاب شده‌اند و از مناطق مختلف امپراتوری تهیه شده‌اند.

ایاصوفیا

مسجد سلیمانیه، واقع در تپه سوم استانبول

فقط چند سازه در جهان وجود دارد که واقعاً شهر یا کشوری را که در آن هستند منحصربه فرد می‌کنند، یکی از آنها مسجد سلیمانیه است. این مسجد در قرن ۱۶ توسط یک معمار مشهور عثمانی به نام معمار سنان یا سینان، برای سلطان سلیمان ساخته شد. مجموعاً هفت سال طول کشید تا این مسجد افسانه‎ای به وجود بیاید و بسیار جالب است که امروز یکی از بهترین جاهای ترکیه است و از اقصی‌نقاط بازدید کننده دارد.

مسجد زیبای سلیمانیه فقط به عنوان یک مکان مقدس برای عبادت طراحی نشده است بلکه یک بنیاد خیریه نیز بوده است که به آن kulliye نیز گفته می‌شود. این مجموعه نفسگیر مظهر رفاه نیز بوده است زیرا غذا برای تغذیه فقیران شهر اعم از مسلمان، مسیحی یا یهودی فراهم کرده است. ورودی مسجد دارای یک سردر با آبنمای باشکوه است و نمای بیرونی مسجد نیز با پنجره‌هایی بسیار زیبا تزئین شده است.

این مسجد دارای چهار مناره است که در چهار گوشه مجزای مسجد واقع شده‌اند. توجه داشته باشید که گنبد مسجد سلیمانیه ۵۳ متر ارتفاع دارد و در زمان ساخت آن بلندترین گنبد در امپراتوری عثمانی بود. از طرف دیگر، فضای داخلی مسجد یک فضای بزرگ مربع  مانند است که تقریباً ۵۹ متر طول و ۵۸ متر عرض دارد. دیوار قبله جذاب‌ترین مکان در بین مناظر این مسجد است زیرا دارای کاشی‌های شگفت انگیز ایزنیک است.

مسجد سلیمانیه

موزه تمدن آناتولی در آنکارا

یکی دیگر از بهترین جاهای ترکیه موزه تمدن آناتولی واقع در پایتخت آن است. در این موزه آثار باستانی بسیار مهمی وجود دارد که نمادی از تاریخ آناتولی است. این موزه با مرمت محمود پاشا بدستن تأسیس شد که قدمت آن به قرن ۱۵ برمی‌گردد. موزه آناتولی که در سال ۱۹۹۷ جایزه برترین موزه سال را از آن خود کرد، سرنخ‌های بسیاری درباره آناتولی، که در طول تاریخ خود پلی بین آسیا و اروپا بوده است به همه نشان می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به قبرس شمالی

آناتولی در طول تاریخ مرکز مسیر تجارت بین آسیا و اروپا بود. به همین دلیل، به منطقه‌ای تبدیل شد که بسیاری از ایالت‌ها می‌خواستند آن را فتح کنند. در دوران باستان تمدن‌های زیادی در آناتولی زندگی می‌کردند و شدیدترین نبردها در این منطقه ابتدا جنگ‌های روم و پارس و سپس جنگ‌های بیزانس و اعراب بود. چیزهایی که در موزه آناتولی می‌توان دید، سرنخی از فرهنگ این تمدن‌ها و جنگ‌های بین آنها است که قدمت آنها به هزاران سال پیش برمی‌گردد. به این ترتیب می توانید به راحتی تاریخ آناتولی را ردیابی کنید.

بیشتر بخوانید : با شهر باستانی پرین در کوش آداسی ترکیه آشنا شوید!

آشنایی با بهترین جاهای ترکیه

آنیت کابیر؛ از مقبره آتاتورک دیدن کنید

یکی دیگر از بهترین جاهای ترکیه که باید حتماً ببینید، آنتیت کابیر است. مقبره آتاتورک یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری مدرن ترکیه است، در بالای تپه‌ای در آنکارا، پایتخت این کشور قرار دارد. این مجموعه توسط معمار ترکی Emil Onat طراحی شده است و بین سالهای ۱۹۴۴ و ۱۹۵۳ ساخته شده است تا آخرین محل استراحت مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار و اولین رئیس جمهور جمهوری ترکیه باشد.

برای بازدیدکنندگان از آنکارا، این ساختمان هم یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری ترکیه و هم نماد مهمی برای بزرگداشت آتاتورک است. این مکان همچنین محل استراحت نهایی İsmet İnönü، دومین رئیس جمهور ترکیه است که پس از درگذشت در سال ۱۹۷۳ در آنجا دفن شد. مقبره وی رو به مقبره آتاتورک، در طرف مقابل زمین تشریفاتی است.

Anıtkabir چهار قسمت اصلی دارد: جاده شیرها، میدان تشریفاتی، تالار افتخار(محل آرامگاه آتاتورک) و پارک صلح که بنای یادبود را احاطه کرده است. موزه آناتکابیر آتاتورک در ۲۱ ژوئن ۱۹۶۰ افتتاح شد و امروز یکی از بهترین جاهای ترکیه برای گردشگران محسوب می‌شود. وسایل شخصی آتاتورک از جمله کمد لباس وی و برخی از هدایای تقدیم شده به وی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. مدال‌ها، تزئینات و برخی وسایل شخصی آتاتورک که فرزندان خوانده وی به موزه اهدا کرده‌اند نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

بندر رومی؛ آنتالیا

بندر قدیمی آنتالیا که در یک فرورفتگی در صخره‌ها قرار گرفته است، یک دسته زیبا از بوتیک‌ها، کافه‌های زیبا، بازارها و قایق‌های تفریحی آرام را در اطراف خود دارد که به دریای درخشان مدیترانه نگاه می‌کنند. با حضور در این محل، شما می‌توانید علاوه بر خرید و نوشیدن یک قهوه در کافه‌های کنار بندر، غروب خورشید را بر روی دریا تماشا کنید. همچنین می‌توانید با یکی از قایق‌های تفریحی بندر، برای شنا و گشت و گذار به دل دریای مدیترانه بروید.

بیشتر بخوانید : کاپادوکیا یا کاپادوکیه ترکیه

هترین جاهای ترکیه

شهر قدیمی کالئیچی

اگر به دنبال یکی از بهترین جاهای ترکیه برای یک گشت و گذار حسابی هستید، سری به شهر قدیمی کالئیچی بزنید. محله پیچ و خم Kaleiçi برای قدم زدن ساخته شده است. عمارت‌های عثمانی سفید با سقف‌های قرمز کاملاً مرمت شده در خیابان‌های سنگ فرش شده این شهر و همینطور تعداد زیادی هتل بوتیک، فروشگاه‌های سوغاتی، گالری‌های هنری و رستوران‌ روح هر بازدید کننده‌ای را به پرواز در خواهد آورد . گرچه این شهر بیشتر مکانی برای تنفس در محیط دنیای قدیم است، اما جاذبه‌های گردشگری زیادی نیز برای کسانی که می‌خواهند گشت بزنند در آن وجود دارد.

موزه آنتالیا از بهترین جاهای ترکیه

اگر به تاریخ ترکیه علاقه‌مند هستید، این موزه عالی را از دست ندهید. نمایشگاه‌های خیره کننده در اینجا بهترین یافته‌ها را از شهرهای حفاری شده در سراسر سواحل ترکیه را به نمایش می‌گذارند. این موزه بخش اعظمی از آثار برجای مانده از عصر مفرغ تا بیزانس در این منطقه را ارائه می‌دهد. به عنوان یکی از بهترین جاهای ترکیه در سفرتان، حتماً از آن بازدید کنید.

مارماریس

یکی از محبوب‌ترین تفریحگاه‌های ساحلی ترکیه، مارماریس یک مکان عالی و متشکل از کوه‌های پوشیده از کاج، سواحل سفید شنی، آبهای فیروزه‌ای و معماری تاریخی است. این بندر خیره کننده کروز که در امتداد ریویرای ترکیه در جنوب غربی ترکیه واقع شده است، یک بهشت ​​توریستی است که دارای فرصت‌های استثنایی گشت و گذار از جمله ورزش‌های آبی، غذاهای خارق‌العاده و زندگی شبانه پر سر و صدا است.

مارماریس چیزهای زیادی را برای دیدن و انجام ارائه می‌دهد به طوری که بازدید کنندگان برای انتخاب خود گیج می‌شوند. در اینجا، تورهای مختلف قایقرانی بازدید کنندگان را به گشت و گذار در خلیج های زیبا و روستاهای همسایه می‌کشانند.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین مکان های استانبول که شگفت زده‌تان می‌کند!

مارماریس همچنین دارای پارک‌های آبی برای کل خانواده و حمام‌های ترکی است تا کاملاً  آرامش داشته باشند. صدها رستوران با غذاهای مختلف از سراسر جهان در اینجا وجود دارد، از فست فود گرفته تا غذاخوری خوب. بارها و کلوپ‌ها در سراسر شهر و کنار سواحل یافت می‌شوند.

بهترین جاهای ترکیه

افسوس

افسوس یکی دیگر از بهترین جاهای ترکیه است. کامل‌ترین کلانشهر کلاسیک اروپا، افسوس مکانی باستانی واقع در اژه ترکیه است. در قرن اول قبل از میلاد، افسوس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کل امپراتوری روم بود که دارای یکی از هفت عجایب جهان باستان یعنی معبد آرتمیس بود. خرابه‌های اِفسوس به خوبی حفظ شده و در یک مکان باستانی بزرگ نگهداری می‌شوند. این شهر باستانی امروز یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه است.

مشهورترین بنای افسوس معبد آرتمیس است که زمانی بزرگ‌ترین معبد کره زمین بود و نشان می‌داد که شهر افسوس از چه اهمیتی برخوردار است. اما متأسفانه، معبد خود تقریباً در حدود قرن پنجم تخریب شد و امروز می‌توان تنها ویرانه‌های آن را نظاره کرد. برخی از جاذبه‌های اخیراً حفاری شده در افسوس و مطمئناً از محبوب‌ترین‌ آثار آن شامل خانه‌های تراس‌دار هستند. این خانه‌ها تقریباً در قرن اول، خانه ثروتمندترین ساکنان افسوس بوده و به سبک رومی مدرن ساخته شده‌اند. در ادامه بیشتر می‌دانید که چرا افسوس یکی از بهترین جاهای ترکیه است.

نکته قابل توجه در مورد خانه‌های تراس‌دار این شهر این است که بعضی از خانه‌ها دارای حمام سرد و گرم، کف مرمر و حتی سیستم گرمایشی بودند. روی دیوارها، می‌توانید کارهای هنری غیرمعمول و حتی شعرهای عاشقانه را که با دست نوشته شده است مشاهده کنید. هیچ سفری به افسوس بدون دیدن کتابخانه معروف سلسوس کامل نخواهد بود. این کتابخانه که در سال ۱۲۳ میلادی ساخته شد، بزرگ‌ترین کتابخانه در جهان باستان بود و پس از کتابخانه‌های اسکندریه و پرگاموم در جایگاه سوم قرار گرفت.

بهترین جاهای ترکیه

چشمه

șeșme شهری تاریخی است که توسط سواحل شنی سفید احاطه شده است. امروز، این شهر کوچک بندری، مغازه‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید خود را در آنها سرگرم کنید. زندگی شبانه پر نشاط و در قسمت‌های دیگر، ویرانه‌های باستانی و گزینه‌های ایده آل غواصی برای شما وجود دارد. شنا، حمام آفتاب و قایق سواری نیز از مهم‌ترین تفریحات چشمه هستند.

ازمیر

یکی دیگر از بهترین جاهای ترکیه ازمیر است. ازمیر پر از بازارهای خیابانی است و اماکن زیادی برای لذت بردن از چای ترکی و هوای تازه در کنار دریا دارد. کرمرالتی یک منطقه شلوغ و پرتحرک برای گردشگران و مردم محلی است. در شهر گشت بزنید تا میدان کوناک و یک برج ساعت زیبا را تحسین کنید. در امتداد تفرجگاه تا اسکله Konak ادامه دهید تا مکان‌های عالی برای غذا، نوشیدنی و همینطور مناظر عالی را پیدا کنید.

Agora را در میان موزه هوای آزاد ازمیر پیدا کنید و از میان مکان تاریخی کاملاً محافظت شده قدم بزنید. علاوه بر این، ازمیر پایگاه مناسبی برای گشت و گذار در سایر شهرهای کوچک تاریخی از جمله șeșme ،Alacati ، Ephesus و Pamukkale است.

بدروم

بدروم در جنوب غربی ترکیه و هم مرز با دریای اژه واقع شده است و مقصدی مناسب برای دوستداران ساحل، غذا، غواصی و شراب است. این شهر خارق‌العاده که به استراحت و اوقات فراغت اختصاص داده شده است، سنت تروپه ترکیه نیز نامیده می‌شود. در طول اقامت خود در بدروم حتما از قلعه بدروم که یکی از بهترین جاهای ترکیه است دیدن کنید. این قلعه در میان زیباترین قلعه‌های ترکیه قرار گرفته و با سنگ‌های آرامگاه هالیکارناسوس که یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است ساخته شده است.

بیشتر بخوانید : بهترین شهر ترکیه برای سفر در تابستان

بهترین جاهای ترکیه

سخن آخر…

ما در این مقاله نگاهی به، بهترین مکان‌های تفریحی ترکیه انداختیم و متوجه شدیم که این کشور زیبا چقدر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیاد و بسیار جذابی دارد. اگر برای اولین بار است که به ترکیه سفر می‌کنید، حتماً به جاهایی که در بالا معرفی کردیم سر بزنید تا سفری بسیار جذاب و کامل داشته باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین رستوران های ایرانی در ترکیه (+تصاویر و آدرس)

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا