جاهای دیدنی دنیا

آشنایی با بزرگترین آبشارهای جهان

یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی آبشارها هستند. فرو ریختن آب از یک صخره یا از بالای کوه منظره‌ای باشکوه را به ارمغان می‌آورد. بزرگترین آبشارهای جهان با نمایی زیبا و توصیف‌ناپذیر شکوه و ابهت بسیار زیادی را به نمایش می‌گذارند. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با آبشارهای بلند دنیا آشنا کنیم. تماشای این آبشارها حس بی‌نظیری را در شما به وجود خواهند آورد.

معرفی بزرگترین آبشارهای جهان

یکی از عجایب وصف‌نشدنی خلقت، اختصاص به پدیده طبیعی آبشار دارد. شکوه، زیبایی و ابهت آبشارها، توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. عظمت این آبشارها به اندازه‌ای است که در مقابل عظمت انسان کوچک و حقیر به نظر می‌رسند. همین موضوع باعث حیرت گردشگران شده است. تماشای این مناظر بی‌بدیل حس بی‌نظیری را در شما به وجود خواهند آورد.

در سراسر دنیا، آبشارهای بسیار زیادی وجود دارند. برخی از این آبشارها در مناطق دورافتاده قرار دارند.  به طوری که دسترسی به آنها برای همه امکان‌پذیر نیست. زیبایی وصف‌ناپذیر این آبشارها، هوش را از سر شما خواهند برد. این آبشارها از نظر ارتفاع، حجم و پهنا با یکدیگر متفاوت هستند.

ما در قسمت زیر قصد داریم تا شما را با بلندترین آبشارهای دنیا آشنا کنیم. البته توجه به این نکته ضروری است که نمی‌توان به طور قطعیت گفت که بزرگترین آبشارهای دنیا اختصاص به لیست زیر دارد. چرا که ممکن است بعدها در یک منطقه غیرقابل دسترس، آبشار بلندتر و بزرگتر دیگری کشف شود. از جمله بلندترین آبشارهای دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

معرفی بزرگ ترین آبشارهای جهان

آبشار تنگه دانمارک

آبشار تنگه دانمارک با ارتفاع ۳۵۰۵ متری خود به عنوان یکی از مرتفع ترین آبشارهای دنیا به حساب می‌آید. اما نکته جالب و حیرت‌انگیز در رابطه با این آبشار این است که آبشار تنگه دانمارک در زیر آب قرار گرفته است. در واقع این آبشار به عنوان یک گذرگاه آبی بین گرینلند و ایسلند به شمار می‌رود و اقیانوس منجمد شمالی را به اقیانوس اطلس وصل می‌کند.

قسمتی از این تنگه در مدار قطب شمال واقع شده است و درازای آن به ۴۸۰۰ کیلومتر و پهنای باریک‌ترین قسمت آبشار تنگه دانمارک به ۲۹۰ کیلومتر می‌رسد. یکی از حیرت‌انگیزترین قسمت این تنگه نحوه شکل‌گیری آن است. آب دریاهای شمال اروپا به دلیل داشتن چگالی و سردی بیشتر به سمت پایین سرازیر می‌شوند. اما آب دریای ایرمینگر به دلیل گرم‌ترتر و سبک‌تر بودن، روی فرورفتگی بزرگ کف اقیانوس سرازیر می‌شوند.

آبشار ایگواسو

یکی از بزرگترین آبشارهای جهان آبشار ایگواسو است که در نوع خود بی‌نظیر است. این آبشار از مجموع ۲۷۵ آبشار، چشمه و تنداب تشکیل شده است. آبشار ایگواسو به عنوان بزرگترین سامانه آبی دنیا در مرز دو کشور برزیل و آرژانتین واقع شده است. ارتفاع این آبشار از آبشار ویکتوریا نیز بلندتر است.

آبشار ایگواسو با عرض ۳ کیلومتری خود، از آبشارها و آبریزهای بسیار زیادی تشکیل شده است. دره گلوی شیطان به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم این آبشار محسوب می‌شود. زیبایی این آبشار از سکوی تماشا در خاک برزیل دوچندان است. شنیدن صدای غرش آب، غرق شدن در مه غلیظ منطقه، برخورد قطرات آب با صورت و غیره حس و حال عجیبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در اطراف این آبشار دیدنی، یک جنگل بارانی سرسبز وجود دارد که منظره‌ای حیرت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. بسیاری از گردشگران برای تماشای این شاهکار طبیعت در رود ایگواسو سوار بر قایق می‌شوند تا از نزدیک این پدیده طبیعی را ببینند. اندازه و حجم آب آبشار ایگواسو غیر قابل وصف است. همین ویژگی باعث شده است تا این پدیده طبیعی به یکی از دیدنی ترین آبشارهای جهان تبدیل شود.

آبشار ایگواسو

آبشار توگولا آفریقای جنوبی

آبشار توگولا به عنوان بزرگترین آبشار جهان شناخته می‌شود. این آبشار از مجموعه آبشارهای فصلی آفریقای جنوبی در کوه‌های اژدها در پارک ملی رویال نتال تشکیل شده است. ارتفاع کلی این آبشار ۹۴۸ متر است. سرچشمه اصلی این آبشار از رودخانه‌ای به نام توگلا است که از کوه‌های فلات مونت آکوس سورسز سرچشمه می‌گیرد.

در این آبشار پنج ریزشگاه وجود دارد. برای دیدن پنج ریزشگاه اصلی این آبشار، زمان بارش باران‌های فصلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های جذاب این آبشار وجود یک کمپ و کلبه کوهستانی در بالای آن است. بسیاری از گردشگران بعد از صعود به این آبشار، می‌توانند از طریق یک نردبان زنجیری، خودشان را به این کلبه رویایی برسانند.

این مطلب را هم بخوانید
برفی ترین مناطق دنیا را بشناسید!

برای رفتن به این آبشار مسیرهای مختلفی وجود دارد. اما زیباترین مسیر آبشار توگولا از مرکز کشور آفریقای جنوبی یعنی شهر فوثدیتجهابا است.

آبشار ویکتوریا

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آبشار نیاگارا، بلندترین آبشار جهان به حساب می‌آید. اما باید بگوییم که سخت در اشتباهید. چرا که آبشارهای بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که از نظر ارتفاع از این آبشار بلندتر هستند. آبشار ویکتوریا با عرض ۱۷۰۸ متر و ارتفاع ۱۰۸ متر جزو یکی از بزرگترین آبشارهای جهان به حساب می‌آید. تماشای حجم عظیمی از آب که از بالای صخره به پایین می‌ریزد زیبای تماشایی را به وجود آورده است.

مه غلیظ این منطقه به همراه صدای غرش آب آبشار باعث شده است تا بسیاری از محلی‌های منطقه این آبشار را با نام “مهی که می‌غرد” صدا بزنند. این آبشار با عظمت در مرز زامبیا و زیمبابوه واقع شده است. زیبایی نفس‌گیر این منطقه با هیچ عکس و نوشته‌ای قابل توصیف نیست.

آبشار ویکتوریا

آبشار متن باخ سوئیس

یکی از بزرگترین آبشارهای دنیا در نزدیکی روستای لاتر برونن سوئیس در منطقه برنر اوبرلند واقع شده است. تحقیقات انجام شده بر روی آبشار متن باخن نشان می‌دهد که ارتفاع این آبشار به ۹۳۰ متر می‌رسد. در نتیجه این آبشار به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای منطقه اوراسیا محسوب می‌شود. این آبشار از یخ‌ها و برف‌های یخچال طبیعی Silberhorn gletscher و Giesengletscher تغذیه می‌شود.

بسیاری از گردشگران برای دیدن این پدیده طبیعی اوایل فصل تابستان را انتخاب می‌کنند. چرا که گرمی هوا در منطقه باعث آب شدن برف و پرآب شدن این آبشار به عنوان یکی از بزرگترین آبشارهای جهان می‌شود. سرازیر شدن آبشار متن باخ از دره لاتر برونن، یک منظره‌ی حیرت‌انگیز را به ارمغان می‌آورد. این دره با داشتن ۷۲ آبشار جزو یکی از زیباترین مناطق دیدنی کشور سوئیس به شمار می‌رود.

شما می‌توانید در کنار تماشای ابهت و زیبایی این آبشار از سایر تفریحات این منطقه مانند اسکای دایوینگ، هایکینگ و پاراگلایدر سواری لذت کافی ببرید.

آبشار نیاگارا

زمانی که حرف از بلندترین آبشار دنیا به میان می‌آید، ناخودآگاه اسم آبشار نیاگارا بر زبان‌ها می‌افتد. این آبشار زیبا به عنوان یکی از مشهورترین آبشارهای دنیا در مرز دو کشور کانادا و آمریکا قرار گرفته است. در اطراف این آبشار دیدنی سکوهای بسیار زیادی برای تماشای عظمت و ابهت آن وجود دارد. اما گردشگران می‌توانند سوار بر قایق شوند و از نزدیک عظمت و قدرت این پدیده طبیعی را درک کنند.

زیبایی وصف‌ناپذیر و ارتفاع بلند آبشار نیاگارا باعث شده است تا هر ساله گردشگران بسیار زیادی برای تماشای این منظره بی‌بدیل به این منطقه بیایند.

آبشار ترس هرماناس پرو

یکی از بزرگترین آبشارهای جهان در منطقه‌ی سرسبز استوایی یعنی منطقه آیاکوچو در کشور پرو واقع شده است. این آبشار به دلیل داشتن سه ریزشگاه به آبشار ترس هرماناس به معنی سه خواهر شهرت پیدا کرده است. ارتفاع این آبشار به عنوان سومین آبشار بلند جهان به ۹۱۴ متر می‌رسد. دو ریزشگاه اصلی این آبشار درون یک حوضچه بزرگ و سومین ریزشگاه آن درون رودخانه‌ای به نام کوتیویرنی سرازیر می‌شود.

آبشار ترس

آبشار انجل

یکی از با ارتفاع‌ ترین آبشارهای جهان آبشار انجل است که با ارتفاع ۸۰۷ متری خود صحنه‌های طبیعی منحصر به فردی را به وجود آورده است. آبشار انجل در ونزوئلا واقع شده است و از کوه آیوان تپویی به سمت جنگل‌های پایین دست خود سرازیر شده است. یکی از شگفتی‌های این منطقه وجود مه غلیظ در اطراف این آبشار است.

مسیر رسیدن به آبشار آنجل کمی سخت است. به این دلیل که این آبشار در منطقه دورافتاده پارک ملی کانایما واقع شده است. اما مناظر حیرت‌انگیز و نفس‌گیر این منطقه از سختی راه کاسته است.

آبشار اولوپنا هاوایی

یکی دیگر از بزرگترین آبشارهای جهان آبشار اولوپنا در جزایر هاوایی است که با ارتفاع ۹۰۰ متری خود به عنوان بلندترین آبشار در آمریکا و اقیانوسیه شهرت دارد. این آبشار خیره‌کننده و حیرت‌انگیز از آب‌های کوتاه و فصلی منطقه تغذیه می‌شود. ریزش آب از بلندترین صخره کنار دریا یک منظره تماشایی را به وجود آورده است.

برخی از شرکت‌های گردشگری در این منطقه، یک تور یک روزه برای تماشای این آبشار فراهم کرده‌اند. در نتیجه گردشگران می‌توانند همراه با راهنما و سوار شدن قایق از حرکت در اطراف این صخره و تماشای این آبشار دیدنی از زیبایی‌های منطقه لذت ببرند. علاوه بر این گردشگران نیز می‌توانند سوار بر هلیکوپترهای این منطقه شوند و منظره تماشایی این آبشار را از بالا نظاره کنند.

این مطلب را هم بخوانید
فهرست عجیب ترین جنگل های جهان

البته بسیاری از گردشگران تجربه قایق‌سواری را جذاب‌تر می‌دانند. چرا که زیبایی این آبشار از نزدیک دو برابر است. وجود مه غلیظ در اطراف این آبشار و ریزش آب به صورت، حس نابی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مطالعه کنید: بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

آبشار کایتر

یکی از رودهای معروف جنگل آمازون یعنی رود پوتارو باعث ایجاد یکی از بزرگترین آبشارهای جهان یعنی کایتر شده است. این رود با عبور از مسیرهای پر پیچ و خم سرانجام به این آبشار می‌رسد. آب در این منطقه از ارتفاع ۲۲۶ متری به سمت حوضچه پایین آبشار سرازیر می‌شود. یکی از دیدنی‌ترین مناظر اطراف این آبشار وجود مه غلیظی است که در این منطقه تشکیل می‌شود.

وسعت آب این آبشار به اندازه‌ای است که به عنوان بزرگترین آبشار تک شاخه‌ای دنیا شهرت پیدا کرده است.

آبشار کایتر

آبشار اسکورگا نروژ

آبشار اسکورگا به عنوانی اولین آبشار بلند نروژ در شرق روستایی به نام ساندال سورا در استان موره او رومسدال نروژ واقع شده است. ارتفاع این آبشار ۸۷۵ متر است و به عنوان ششمین آبشار بلند دنیا شهرت پیدا کرده است. آب این آبشار از دو دریاچه کوچک تغذیه می‌شود. برف‌های ذوب شده یخچال‌های طبیعی منطقه کالد باعث پرآب شدن آب این دو دریاچه می‌شود.

مسیر دسترسی به این آبشار کمی سخت است. به طوری که تنها ۶۰۰ متر از آبشار اسکورگا از دره قابل مشاهده است. اما برای دیدن ۲۷۵ متر باقی‌مانده آن باید ارتفاعات اطراف را بالا بروید. بلندی این آبشار به عنوان یکی از بزرگترین آبشارهای جهان به اندازه‌ای است که گردشگران می‌توانند  آن را از اتوبان شهر ساندال به خوبی مشاهده کنند.

آبشار نیل آبی

بر روی رودخانه معروف نیل در شمال اتیوپی یک آبشار زیبا و دیدنی به نام نیل آبی وجود دارد. بخش بسیار زیادی از این آبشار برای تامین برق این کشور به سمت سد برق آبی هدایت می‌شود.

آبشار گلفوس

یکی از شگفتی‌های طبیعت، آبشار گلفوس است که در میان شکاف دشت‌های خشک ایسلند قرار گرفته است. این آبشار خروشان به عنوان حجیم‌ترین آبشار قاره اروپا به شمار می‌رود که عظمت آن هوش را از سر شما خواهد برد.

آبشار جیمز بروک کانادا

آبشار جیمز بروک کانادا در پارک استانی پرنسس لوئیزا مارین واقع شده است. آب این آبشار از باقی‌مانده بقایای یخچال‌های طبیعی تامین می‌شود. ارتفاع آبشار جیمز بروک ۱۵۲۴ متر بوده و به صخره پرینسس لوئیزا می‌ریزد.

برای دیدن این آبشار به عنوان بزرگترین آبشار آمریکای شمالی باید مقداری از مسیر را با هلی‌کوپتر و یا قایق و هایکینگ بروید. جریان آب برخی قسمت‌های این آبشار در برخی از فصول سال به خصوص فصل تابستان به صورت دائمی نیست.

آبشار جیمز بروک

آبشار گوانگ گوشو

یکی از بزرگترین آبشارهای جهان اختصاص به آبشار هوانگ‌گوشو دارد. این آبشار با ۷۷.۸ متر ارتفاع و ۱۰۱ متر عرض به عنوان بلندترین بخش یک آبشار ۱۸ شاخه‌ای است. یکی از ویژگی‌های جذاب این آبشار، وجود یک غار طبیعی ۱۳۴ متری در پشت آن است. گردشگران می‌توانند از این غار، آبشار هوانگ گوشو را از فاصله نزدیک مشاهده کنند.

آبشار جاگ هندوستان

یکی از بلندترین آبشارهای آسیایی آبشار جاگ هندوستان است که از ارتفاع ۲۵۳ متری برخوردار است. این آبشار دیدنی در فصل باران‌های موسمی بسیار پر آب است. اما در فصل‌های قبل از باران جانی ندارد و تنها چند رشته باریک از آن قابل مشاهده است.

مطالعه کنید: بهترین مکان های هند را بیشتر بشناسید!

آبشار ژوهانسبورگ

در لیست بزرگترین آبشارهای دنیا، آبشار ژوهانسبورک واشنگتن بسیار شهرت دارد. این آبشار عظیم و تماشایی از آب یخچال‌های طبیعی کوه جوهانسن تغذیه می‌شود و یک منظره تماشایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آبشار ژوهانسبورگ | بزرگترین آبشارهای جهان

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با بلندترین آبشارهای دنیا صحبت کردیم. البته آبشارهای بلند و عظیم دیگری نیز وجود دارند که تماشای این مناظر حیرت شما را برمی‌انگیزد. این آبشارها از دل کوه و صخره‌ها به پایین می‌ریزند و یک منظره باشکوه را به ارمغان می‌آورند. اگر شما هم آبشارهای دیگری را به عنوان بزرگترین آبشارهای جهان می‌شناسید، می‌توانید زیر همین پست نام آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا