بدون دسته بندی

بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

استان لرستان به سرزمین آبشارهای خروشان معروف است. آبشارهای لرستان جزو بزرگترین و مرتفع ‌ترین آبشارهای ایران به حساب می‌آیند. این جاذبه طبیعی و کم نظیر در استان لرستان باعث شده است تا گردشگران بسیار زیادی را به خود جلب کند. بارندگی کافی در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد باعث شده است تا این آبشارهای فصلی و دائمی در این استان به وجود بیایند.

ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم به معرفی آبشارهای زیبای لرستان بپردازیم. اطلاع از این آبشارهای زیبا به شما کمک می‌کند تا در سفر به این استان زیبا یک سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

برای اجاره سوئیت در خرم آباد روی لینک کلیک کنید.

معرفی آبشارهای زیبای لرستان

استان لرستان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار، مقصد سفر بسیاری از مسافران است. این استان به دلیل نزدیکی به رشته کوه زاگرس از طبیعت بکر و دیدنی برخوردار است. از طرفی دیگر مهمان‌نوازی مردم لرستان باعث شده است تا این شهر به عنوان یک مقصد محبوب گردشگری تبدیل شود.

یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان، آبشارهای زیبای لرستان است که به صورت فصلی و دائمی در حال خروشان است. همین ویژگی باعث شده است تا لرستان به سرزمین آبشارها معروف شود. اگر شما هم قصد سفر به این استان زیبا و بی‌نظیر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید. خنکای آبشارهای استان لرستان در فصل بهار و تابستان، گرمی را از تن شما به در خواهد کرد.

معرفی آبشارهای زیبای لرستان

از جمله معروف‌ ترین آبشارهای لرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبشار بیشه

آبشار بیشه در میان جنگل‌های بلوط و کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس قرار گرفته است. این آبشار با ارتفاع ۴۸ متری خود، جزو یکی از معروف ترین آبشارهای زیبای لرستان به حساب می‌آید. صدای پر صلابت این آبشار در میان درختان بلوط یک تجربه تکرار نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. چشمه‌های جوشان زاگرس آب این آبشار پرخروش را تامین می‌کنند.

اگر شما هم قصد دیدن آبشار بیشه به عنوان یکی از آبشارهای زیبای لرستان را دارید، ابتدا باید از خرم آباد به سمت جاده اراک بروید تا به تقی آباد برسید. سپس وارد فرعی شوید تا در مسیر راه آبشار بیشه قرار بگیرید. راه جذاب دیگر برای رسیدن به این آبشار دیدنی، مسیر ریلی لرستان است. تپه‌ها و دره‌های سرسبز احاطه شده در مسیر رسیدن به این آبشار، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

این آبشار زیبا و دیدنی استان لرستان، جزو فهرست میراث طبیعی ایران است و به عنوان چهل و هشتمین اثر ملی به ثبت رسیده است.

آبشارهای لرستان

آبشار وارک

در دل صخره‌ها و کوهستان‌های استان لرستان، آبشارهای زیبا با چشم‌انداز بسیار دیدنی وجود دارد که  نظر هر رهگذری را به سمت خود جلب می‌کند. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار گرفته است. آبشار اول وارک با ارتفاع هفت متر از یک صخره سنگی سرچشمه می‌گیرد. بعد از پانزده متر آبشار دوم از صخره دوم سرازیر می‌شود. در نتیجه شما احساس خواهید کرد که این آبشار به صورت دوقلو است.

آبشار وارک به عنوان یکی از آبشارهای زیبای لرستان از چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار است و به دلیل سرازیر شدن از صخره‌ها و سنگ‌ها یک منظره تماشایی را برای رهگذران به ارمغان می‌آورد.

آبشار نوژیان

اگر قصد سفر به استان لرستان را دارید، حتما سری به آبشار نوژیان بزنید. آبشار نوژیان با ارتفاع ۹۵ متری خود، به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای زیبای لرستان به حساب می‌آید. در زبان محلی نوژیان به معنی آب زنده است. به این دلیل که این آبشار در فصول مختلف سال پرآب و کم‌ آب می‌شود. در نتیجه این تغییر شکل آبشار باعث شده است تا محلی‌ها این اسم را برای آن انتخاب کنند.

آبشار نوژیان در ۴۰ کیلومتری خرم آباد قرار دارد؛ بنابراین اگر قصد دیدن از این آبشار تماشایی را دارید باید به سمت سه راهی خرم آباد به بروجرد دورود بروید. بعد از طی مسافت ۱۴ کیلومتر با دیدن تابلوی این آبشار به سمت چپ حرکت کنید. برخی از قسمت‌های رسیدن به آبشار نوژیان به عنوان یکی از آبشارهای زیبای لرستان به صورت جاده خاکی است. در نتیجه برای عبور از این مناطق کوهستانی و جنگلی بلوط جانب احتیاط را رعایت کنید.

البته پیشنهاد ما به شما این است که برخی از مسیر رسیدن به این آبشار را با پای پیاده امتحان کنید. عطر گیاهان دارویی در مسیر رسیدن به این آبشار دیدنی در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیار یک طبیعت‌گردی ناب و منحصر به فردی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آبشار نوژیان

آبشار گلهو

یکی دیگر از آبشارهای زیبای لرستان آبشار گلهو یا کاکارضا است. گلهو در لغت به معنای گل‌های خوب است. از آنجایی که این آبشار زیبا در دامنه کوه‌های الشتر و در میان جنگل‌های بلوط قرار گرفته است، محلی‌های این منطقه این نام را برای این آبشار انتخاب کرده‌اند. آبشار زیبای گلهو دارای ارتفاع ۲۰ متر است. درختان سرو و بلوط احاطه شده در اطراف این منطقه یک زیبایی بی‌نظیری را به نمایش گذاشته‌اند.

یکی از جذابیت‌های مسیر رسیدن به این آبشار زیبا وجود سیاه‌چادرها و رمه‌های بزرگ عشایر است که باعث شده است تا زیبایی این منطقه در نوع خود منحصر به فرد باشد.

در میان جاذبه‌های گردشگری استان لرستان، آبشارها به عنوان تفرجگاه‌های مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شوند. آبشار مخمل کوه یکی از آبشارهای لرستان است که در محدوده شمالی خرم آباد واقع شده است. جاده منتهی به این آبشار دارای وضعیت بسیار مناسبی است که همه ساله گردشگران برای گذراندن اوقات فراعت خود به این مکان سفر می‌کنند. مخمل کوه در تنگه شبیخون واقع شده است و به علت پوشش فراوان گل و سنگ به این نام معروف است.

مطالعه بیشتر:

آشنایی با معروف ترین آبشارهای ایران

افرادی که قصد سفر به مخمل کوه را دارند بهتر است فصل گرم و پرباران سال را در نظر بگیرند چرا که این منطقه در زمان گفته شده جلوه زیباتری دارد. برای رسیدن به آبشار ابتدا باید به مخمل کوه رفته و از مسیر میدان ۲۲ بهمن خرم آباد به سمت انتهای بلوار ولیعصر بروید. این مکان تفریحی زیبایی بسیار بالایی دارد و برای کسانی که به آبشار علاقه‌مند هستند به عنوان یک مکان تفریحی عالی محسوب می‌شود. مسافران برای رسیدن به آبشار بهتر است از کفش مناسب استفاده کنند تا سنگ ریزه‌های موجود در آبشار، باعث ایجاد آسیب در پا نشود.

آبشار پیرجد

پیرجد یکی از روستاهای استان لرستان است که بسیار سرسبز بوده و به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، همه ساله گردشگران زیادی را به خود می‌بیند. در نزدیکی روستا، آبشار پیرجد بوده که از جمله زیباترین آبشارهای لرستان محسوب می‌شود. در نزدیکی روستای پیرجد یک منطقه صخره‌ای وجود دارد که به همراه هفت حوضچه طبیعی باعث ایجاد یک مسیر رودخانه‌ای شده است. انتهای این مسیر آبشار پیرجد قرار گرفته است.

دلیل ایجاد حوضچه‌های آب به خاطر فرسایش آب‌های زیر زمینی در سال‌های اخیر بوده است. آب رودخانه از مسیر حوضچه عبور کرده و در نهایت به حوضچه می‌ریزد. مسیری که آب در آن حرکت می‌کند به گونه‌ای است که باعث ایجاد یک جلوه درخشان برای مردمان این روستا شده است. بعد از هفت حوض اصلی که در امتداد آبشار قرار دارد، تک حوض‌های بزرگ قرار گرفته است که زیبایی این آبشار را دوچندان می‌کند. به دلیل این که آب و هوای روستای پیرجد در مناطق گرم سال، بسیار مطبوع است، مسافران همه ساله در فصل گرم سال برای لذت بردن از مناطق طبیعی این روستا، به آنجا سفر می‌کنند. وجود صخره و سنگ‌های بزرگی که در کنار آبشار قرار دارد، محیط طبیعی را به لوکیشن عکسبرداری جذاب تبدیل کرده است.

آبشار هنی کلا

استان لرستان به دیار آبشار‌های جذاب و خروشان معروف است. در این استان آبشارهای زیادی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. از فهرست آبشارهای لرستان می‌توان به هنی کلا اشاره کرد. این آبشار از تلاقی آب و صخره باعث ایجاد موسیقی گوش نوازی در میان صخره‌ها شده است. کسانی که به تماشای آبشار هیجان انگیز علاقه‌مند هستند، می‌توانند از آبشار هنی کلا دیدن کنند.

وجود آب و هوای مناسب در این منطقه باعث شده است تا مسافران و گردشگران از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرند. این آبشار پس از حدود یک دهه خشک شدن، شروع به فوران کرده است و به منطقه نوژیان خرم آباد زیبایی خاص بخشیده است. کسانی که به این آبشار سفر می‌کنند همواره وسوسه بالا رفتن از کوه‌ها و صخره‌ها را در خود احساس می‌کنند. در صورتی که به آبشار هنی کلا سفر کردید بهتر است از حرکات هیجان انگیز دوری کنید. برای رسیدن به این مکان تفریحی بدون نیاز به ماشین می‌توانید از مسیر پیاده روی جذاب در نظر گرفته شده استفاده کنید. از ویژگی‌های گیاهی که در کنار این آبشار وجود دارد می‌توان به درختان بلوط و گیاهان دارویی اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین رستوران های ایرانی استانبول

آبشار طلایی

آبشار طلایی یا آبشار دره گرم یکی از آبشارهای لرستان است که درون شهر واقع شده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آبشارها تنها در خارج از شهر قرار دارند اما این مسئله در مورد آبشار طلایی صادق نیست. این آبشار زیبا و جذاب در کمترین فاصله با شهر خرم آباد قرار دارد. برای رسیدن به این مکان، گردشگران و مسافران می‌توانند یک مسیر زیبا و رویایی را طی کنند. از خرم آباد تا آبشار طلایی چیزی حدود ۲ ساعت زمان لازم است.

در طول مسیر انواع آب فشان‌های جذاب و حوضچه‌های آب وجود دارد که جلوه‌گری می‌کنند. حوضچه‌های موجود در مسیر آبشار طلایی به قدری جذاب هستند که افراد در صورت تمایل می‌توانند در آن آب تنی کنند. پروژه آبشار طلایی سال‌هاست که مورد توجه استان لرستان قرار گرفته است و اقدامات شهرداری باعث افزایش جذابیت این آبشار شده است. این مکان دارای یک فضای سبز بسیار جذاب است که محیط اطراف آبشار را مناسب گردشگری خانواده‌ها کرده است. رنگ طلایی مناطق اطراف آبشار به گونه‌ای است که در فصل گرم سال قابل مشاهده است.

با توجه به طبیعت بکر و سرسبزی که در این آبشار وجود دارد افراد می‌توانند یک روز بسیار هیجان انگیز را در آن سپری کنند. پوشش گیاهی که در اطراف آبشار قرار دارد به رنگ طلایی در می‌آید که باعث شگفتی مسافران می‌شود. همچنین جلبک‌های موجود در این مکان در فصل گرم سال به رنگ طلایی تغییر ظاهر می‌دهند. اگر به دنبال یک آبشار جذاب در استان لرستان هستید، بهتر است آبشار طلایی را در لیست خود قرار دهید.

آبشار دره گرگ

لرستان به عنوان سرزمین آبشارهای شگفت انگیز شناخته شده است. در این استان انواع آبشارهای جذاب به چشم می‌خورد. یکی از بهترین آبشارهای زیبای لرستان که دارای شرایط خاص است، آبشار دره گرگ بوده که در میان رشته کوه مهله و در تنگه‌ای باریک قرار گرفته است. آبشار دره گرگ قدمت زیادی دارد و به دلیل این که این آبشار در سال‌های گذشته، میزبان دسته‌های گرگ بوده، به این نام نامگذاری شده است.

آبشار دره گرگ در مسیر روستای چم مهر واقع شده است. روستای چم مهر یکی از روستاهای هیجان انگیز لرستان است که دارای آب و هوای بسیار مطبوع بوده و مردمان خونگرمی دارد. از چهار کیلومتری این روستا و در مسیر پلدختر می‌توان به آبشار دره گرگ سفر کرد. از مشخصات این آبشار می‌توان به حوضچه‌های مختلف اشاره کرد. این آبشار از ارتفاع حدود ۳۰ متری برخوردار است که در نوع خود بی‌نظیر است.

آب آبشار از ارتفاع بالا به درون حوضچه‌هایی می‌ریزد که دارای شعاع ۴ متری هستند. در واقع خاص بودن این آبشار به گونه‌ای است که زیبایی آن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. اگر بخواهید از میان آبشارهای خروشان استان لرستان، به یکی از بهترین آبشارها سفر کنید، می‌توانید از آبشار دره گرگ دیدن کنید.

آبشار چشمه گوش

آبشار چشمه گوش (چشمه گوشه) یا واشیان از جمله آبشارهای لرستان است که به صورت فصلی و پلکانی بوده و در نزدیکی روستای چشمه گوش قرار گرفته است. برخی از آبشارهای زیبای لرستان به دلیل ساختار خاصی که دارند در جهان شناخته شده هستند. ارتفاع بلندترین آبشار واشیان به حدود ۳۰ متر می‌رسد که باعث افزایش جذابیت این آبشار شده است. مردمان روستای چشمه گوش همواره میزبان گردشگران و مسافران زیادی هستند که قصد دارند تا از این آبشار جذاب دیدن کنند.

در اطراف آبشار چشمه گوش، گیاهان خوراکی زیادی دیده می‌شود. افرادی که به دنبال تهیه کردن انواع گیاهان دارویی، خوراکی، صنعتی هستند می‌توانند از این مکان طبیعی جذاب دیدن کنند. درختان میوه و انواع درختان صمغی نیز در منطقه چشمه گوش به چشم می‌خورد. علاوه بر موارد گفته شده برخی از درختان دارای خواص دارویی هستند که از مهم‌‌ترین آنها می‌توان درخت ون یا سقز، درختچه بادام، بوته کتیرا، درخت گون و بلوط اشاره کرد. گونه‌های مختلفی گیاه موجود در این منطقه به همراه وجود آبشار هیجان انگیز باعث شده است تا آبشار چشمه گوش مورد توجه قرار بگیرد.

آبشار غسلگه

آبشار غسلگه یا به زعم بومیان آن منطقه خسلگه، یکی از آبشارهای لرستان است که در شهرستان نورآباد واقع شده است. این آبشار دارای حوضچه‌های بزرگی است که مساحت حدودی آن ۲۵ متر مربع است. این آبشار به صورت سالیانه تا اواسط تابستان دارای جریان آب پرفشار است و در تمام فصول سال آبشار فعال است. با نگاه کلی به آبشار غسلگه می‌توان دریافت که جریان آب این آبشار از ارتفاعات کوه بزکن آغاز شده و پس از عبور از کانال‌های طبیعی به دره سرسبز می‌پیوندد.

آبشار غسلگه به گونه‌ای در شهرستان نورآباد واقع شده است که ارتفاع درختان جنگلی را سیراب می‌کند. وجود شبنم‌های آسمانی در این آبشار باعث افزایش زیبایی این مکان شده است. آبشار غسلگه در مسیر خود تنگ زیبایی را ایجاد کرده است که چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند. از نکات جالب توجه این آبشار، پوشش جنگلی اطراف آن است که باعث جذابیت این مکان شده است.

شاید جالب باشد بدانید که در زمان گذشته این آبشار به عنوان یک مکان مقدس برای فرقه اهل حق محسوب می‌شد. امروزه بسیاری از گردشگران برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این آبشار، به استان لرستان سفر می‌کنند. در نزدیکی این آبشار مقبره یکی از رهبران فرقه حق یعنی حسن گاویار قرار گرفته است که به عنوان زیارتگاه در این منطقه واقع شده است. آثار مرتبط با دوره نوسنگی نیز در آبشار غسلگه وجود دارد که باعث افزایش جذابیت این منطقه شده است. حفر چاه‌های غیرطبیعی در سال‌های اخیر روند آبرسانی این منطقه را با مشکل مواجه کرده است که مردمان نورآباد درصددند تا از حفر بی‌رویه چاه در این منطقه جلوگیری کنند.

آبشار داله لان

آبشار داله دلان در قلب مهراب کوه واقع شده است. مهراب کوه یک مکان طبیعی جذاب در شهرستان دلفان است که در استان لرستان واقع شده است. در لیست آبشارهای لرستان، آبشار داله لان به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که در شهرستان دلفان آبشارهای زیادی وجود دارند که معروف‌ترین آنها در میان مردم، داله لان است. این آبشار بلندترین آبشار این منطقه محسوب می‌شود که دارای ارتفاع تقریبی ۵۰ متر است که در دامنه کوه مهراب قرار گرفته است.

در زبان محلی منطقه دلفان، به این آبشار تاف داله لان گفته می‌شود. تاف به معنای آبشار و دال به معنای عقاب است. لان نیز معنای آشیانه را می‌دهد. آشیانه عقاب به این دلیل نامگذاری شده است که در اطراف آبشار، آشیانه‌های عقاب زیادی وجود دارد. باید توجه داشته باشید که مسیر آبشار صخره‌ای است و برای افراد عادی رسیدن به این آبشار کمی دشوار است. کسانی که توانایی جسمی بالایی دارند می‌توانند با پذیرش ریسک و خطرات موجود به آبشار داله لان سفر کنند. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار و مناطق تفریحی اطراف آن، اواخر زمستان است. یعنی افراد در فصل اسفند و اوایل بهار می‌توانند به آبشار داله لان سفر کنند.

جاذبه‌های جذابی که در این منطقه قرار گرفته است باعث شده است تا مسافران و گردشگران به آن سفر کرده و از جاذبه‌های طبیعی موجود لذت ببرند.

آبشار کبوتر لو

شاید در فهرست آبشارهای زیبای لرستان اگر بخواهیم زیباترین آبشار را معرفی کنیم، باید به آبشار کبوتر لو اشاره داشته باشیم. این جاذبه گردشگری در قلب رشته کوه زاگرس واقع شده است و به دلیل وجود درختان بلوط زیبایی بی‌نظیری دارد. با آغاز فصل سرسبز بهار و آب شدن برف‌های اطراف رشته کوه‌های زاگرس، آب آبشار کبوتر لو به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود تا کسانی که قصد دیدن این آبشار را دارند، در فصل بهار به سراغ این جاذبه گردشگری بروند.

آبشار کبوتر لو یا کموتر لو در فصل بهار و تابستان پذیرای مسافران زیادی است که به این منطقه سفر می‌کنند. از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این آبشار می‌توان به وجود حوضچه‌های آبی، رودخانه خروشان، گونه‌های نادر گیاهی و جانوری اشاره کرد. تپه‌های موجود در اطراف این آبشار به گونه‌ای است که بسیار مخملی بوده و لوکیشن مناسبی برای عکسبرداری ایده‌ال است. از زمانی که ماشین خود را در اطراف این آبشار پارک می‌کنید تا زمانی که به آبشار کبوتر لو برسید، باید حدود نیم ساعت پیاده روی کنید.

این مطلب را هم بخوانید
عمارت هشت بهشت اصفهان

برای پیاده روی در این منطقه بهتر است تجهیزات مناسب کوهنوردی نظیر کوله پشتی، کفش مناسب و عصا به همراه داشته باشید. وجود مسیر پرشیب در این آبشار ریسک سفر به آن را افزایش می‌دهد لذا افرادی که در شرایط جسمی نامناسب هستند، بهتر است از دور آبشار را تماشا کنند. با داشتن دوربین‌های شکاری می‌توانید به آسانی گونه‌های کمیاب پرندگان نظیر عقاب و شاهین را مشاهده کنید. همچنین روباه و خرس نیز در این منطقه وجود دارند که با دوربین شکاری قابل مشاهده هستند. از گونه‌های طبیعی آبشار کبوتر لو می‌توان به بلوط، زالزالک و پسته اشاره کرد.

آبشار آب سفید

یکی دیگر از آبشارهای زیبای لرستان آبشار آب سفید است که در شهر الیگودرز لرستان قرار گرفته است. این شهر جزو مناطق ییلاقی و سردسیر استان لرستان به حساب می‌آید که در فصل تابستان و بهار بسیار دیدنی و جذاب است. اگر شما هم به دنبال یک مقصد گردشگری در فصل تابستان می‌گردید، این شهر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. آب و هوای خنک این شهر یک تجربه ناب را برای شما به ارمغان می‌آورد.

ارتفاع این آبشار زیبا و دیدنی به ۳۵ متر و پهنای عاج آن به ۱۵ متر می‌رسد. محلی‌های این منطقه این آبشار را به اواسپید می‌شناسند. به این دلیل که در نزدیکی این آبشار حباب‌های سفیدی تشکیل می‌شود. دلیل این پدیده به خاطر برخورد قطرات آب آبشار با هوا است. همین ویژگی باعث شده است تا این آبشار به عروس آبشارهای ایران معروف شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت برسد.

آبشار آب سفید

آبشار نای انگیز

اگر علاقه به کوهنوردی دارید، رشته کوه‌های سر به فلک کشیده هشتاد پهلو استان لرستان یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب برای شما است. در میان رسیدن به این منطقه یکی از آبشارهای زیبای لرستان به نام آبشار نای انگیز وجود دارد. این آبشار زیبا و دیدنی از ارتفاعات کوه‌های مجاور این منطقه سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی کردن مسیری به رودخانه سزار سرازیر می‌شود.

در مسیر رسیدن به آبشار زیبای نای انگیز، آبشارهای دیگری نیز وجود دارد که به آبشارهای سرکانه معروف هستند.

مطالعه بیشتر:

معرفی ده آبشار زیبای ایران

آبشار چکان

آبشار چکان از دیگر آبشارهای زیبای لرستان است که در نزدیکی الیگودرز در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس قرار دارد. این آبشار زیبا از ارتفاع ۳۰ متری و عرض ۴ متری برخوردار است. اما بیشتر جذابیت آبشار چکان به دلیل سرازیر شدن آب از درون یک غار است. این آبشار در آخر به یک دشت بسیار زیبایی سرازیر می‌شود. سپس با آمیختن با یک چشمه به نام چشمه داسار، رودخانه‌ای زیبا به نام رودخانه چکان را تشکیل می‌دهد.

آبشار چکان با تمام زیبایی‌های خود اما یک آبشار فصلی است. به این دلیل که بیشتر در فصل بهار و تابستان سرزنده و خروشان است. اما در بقیه فصل سال خشک می‌شود.

آبشار چکان

آبشار دره گرم

از دیگر آبشارهای زیبای لرستان می‌توان به آبشار دره گرم اشاره کرد. یکی از جذابیت‌های این آبشار زیبا قرارگیری آن در یک منطقه مسکونی در طبیعت زیبای مخمل کوه است. در نتیجه این آبشار به عنوان یکی از آبشارهای درون شهری لرستان شهرت دارد. انتهای آبشار دره گرم باعث تشکیل یک رودخانه شده است. این رودخانه منطقه شهرک پارسیلون شمال شهر خرم‌آباد را از منطقه دره گرم جدا می‌کند.

آبشار گریت

بیشتر آبشارهای خرم آباد در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. به عنوان مثال تنها با یک ساعت فاصله از خرم آباد می‌توانید به یکی از زیباترین آبشارهای این استان برسید. آبشار گریت که با نام‌های دیگری به نام آبشار سرکانه یا هفت چشمه شناخته می‌شود در میان یک دره پوشیده از درختان بلوط قرار گرفته است و خنکای جنگل آن دل هر رهگذری را خواهد برد.

آبشار گریت برای کسانی که اهل طبیعت‌گردی هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. چرا که می‌توانید تنها با یک ساعت پیاده روی در مسیر رودخانه‌ها به این آبشار زیبا و دیدنی برسید و از فضای بی‌نظیر و رویایی این آبشار نهایت لذت را ببرید.

آبشار گریت

آبشار افرینه

آبشار زیبای افرینه به عنوان یکی از آبشارهای زیبای لرستان در ۸۰ کیلومتری جنوب خرم آباد قرار دارد. آبشاری پر آب و عریض با چشم‌انداز ناب یک طبیعت‌گردی متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این آبشار زیبا از تلاقی رودهای افرینه و چشمک تشکیل شده است. انتهای این آبشار از دره پرپیچ و خم چولهول عبور می‌کند و به رودخانه کشکان می‌ریزد.

این آبشار بی‌نظیر و دیدنی در یک دشت وسیعی قرار گرفته است. همین ویژگی باعث شده است تا این آبشار در مقایسه با آبشارهای دیگر چشم‌اندازی متفاوت داشته باشد. این منطقه جزو تفریحات و خوشگذرانی‌های اهالی روستای افرینه به حساب می‌آید. اگر شما هم می‌خواهید که آخر هفته‌ی متفاوتی را تجربه کنید، لذت آرامش در دشت افرینه با صدای لذت‌بخش آب را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آبشار تنگه پیازه

در ۲۰ کیلومتری شهر خرم آباد یک منطقه سرسبز و تماشایی به نام تنگه پیاز قرار دارد. برای رسیدن به این منطقه باید در مسیر جاده الشتر به زرین چغا قرار بگیرد. سپس از آنجا به سمت روستای بسطام حرکت کنید. برخی از آبشارهای زیبای لرستان و حوضچه‌های پلکانی، در این مکان زیبا و رویایی و بعد از تنگ حسن و نرسیده به روستای چم تکله قرار گرفته است. با ۶ کیلومتر پیاده‌روی در دل طبیعت می‌توانید به این آبشار زیبا و دیدنی برسید.

آبشار شیرز

طبیعت بکر و صخره‌ای تنگه شیرز در لرستان بسیار معروف است. آبشارهای کوچک و بزرگی که از دل این صخره‌ها بیرون می‌ریزد، باعث صیقلی شدن صخره‌های این منطقه شده است و به زیبایی این منطقه افزوده است. یکی از جذابیت‌های این منطقه وجود پاره سنگی است که ارزش این منطقه را دوچندان کرده است.

آبشار شیرز

آبشار کول چپ

آبشارهای زیبای لرستان جزو یکی از زیباترین جاذبه‌های تفریحی این منطقه به حساب می‌آیند. یکی از این آبشارها، آبشار کول چپ است که در جاده خرم آباد به اندیمشک قرار گرفته است. یکی از جذابیت‌های آبشار کول چپ وجود نشانه‌هایی از غارنشینی در آن است که نشان‌دهنده تمدن انسان‌های پیش از باستان است. قطرات آبی که به صخره‌های سنگی این منطقه نفوذ کرده است، باعث ایجاد یک اثر هنری جذاب شده است و زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

آبشار شوی

یکی از آبشارهای زیبای لرستان آبشار باشکوه شوی است که در مرز دو استان لرستان و خوزستان قرار گرفته است و جزو یکی از بلندترین آبشارهای خاورمیانه است. منطقه خوش آب و هوای زاگرس در کنار رودخانه‌های پر آب دز و سزار و جوشش چشمه‌های متعدد از زمین یک منظره رویایی و شگفت‌انگیز را برای شما به ارمغان می‌آورد. آبشار شوی از به هم پیوستن چندین چشمه ایجاد شده است. این آبشار از یک غاری با ارتفاع چهل متری به پایین می‌ریزد.

آبشار برنجه

یکی دیگر از مرتفع ترین آبشارهای زیبای لرستان آبشار برنجه است. این آبشار به صورت طبقه‌ای از قله کوه به پایین سرازیر می‌شود. همین ویژگی باعث شده است تا این آبشار با ارتفاع ۸۰۰ متری خود جزو یکی از بلندترین آبشارهای ایران به حساب بیاید.

وجود گیاهان و درختان جنگلی مانند گلابی کوهی، درختان گردو، گیاهان دارویی بیشمار باعث شده است تا زیبایی این منطقه دو چندان شود. برای دیدن این آبشار زیبا و دیدنی ماه اردیبهشت را به شما پیشنهاد می‌دهیم. لاله‌های واژگون در این منطقه یک منظره تماشایی را برای شما رقم خواهد شد.

آبشار برنجه

آبشار ازنادر

یکی دیگر از آبشارهای زیبای لرستان در منطقه کوهستانی و جنگلی ازنا قرار گرفته است. این آبشار فصلی و زیبا از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد. در کنار این آبشار زیبا، چندین چشمه دائمی و فصلی قرار گرفته است که باعث ایجاد یک پوشش جنگلی زیبا در این منطقه شده است.

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با آبشارهای زیبای لرستان صحبت کردیم. البته توجه به این نکته ضروری است که آبشارهای این استان تنها به موارد گفته شده در بالا ختم نمی‌شود. بلکه این استان دارای آبشارهای کوچک و بزرگ به صورت فصلی و دائمی بسیار زیادی است که هر کدام از آنها زیبایی منحصر به فردی دارد.

اگر شما هم تجربه رفتن به یکی از این آبشارها را دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. علاوه بر این اگر قصد اقامت در استان لرستان را دارید، سایت سپنجا به شما کمک می‌کند تا بتوانید هتل‌ها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی مورد پسند خود را رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا