جاهای دیدنی تهران

معرفی روستای شهرستانک در نزدیکی تهران

شاید با خود فکر کنید چون در شهر تهران و یا کرج زندگی می‌کنید جاهای زیادی برای گردش در طبیعت نخواهید یافت. اما اینطور نیست و آنقدر اطراف تهران جاذبه‌های دیدنی و طبیعت سرسبز وجود دارد که باور نمی‌کنید. روستای شهرستانک در اطراف تهران و کرج یکی از شگفتی‌های ایران است که در زمان تعطیلات و آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود.

در مقاله سپنجا قرار است با شگفتی‌های این روستا آشنا شوید؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی روستای شهرستانک

روستای شهرستانک در استان البرز، شهر کرج و در بخش آسارا قرار گرفته که از جمله دیدنی‌های کرج به حساب می‌آید. این روستا در گذشته‌های دور مرکز بخش کن به شمار می‌رفت؛ اما در سال ۱۳۲۶ وقتی که دهستان شمیران به عنوان بخش معرفی شد، دهستان‌های ارنگه، شهرستانک و لورا به بخش کرج اضافه شدند.

روستای شهرستانک در ۵۴ کیلومتری کرج قرار گرفته و در مرز استان‌های تهران و البرز واقع شده است. این روستا از سطح دریا ارتفاعی حدود ۲۱۹۰ متر دارد و در منطقه‌ای تقریبا کوهستانی با دره‌های سرسبز قرار دارد. هر ساله با زیبایی‌های خاص خود، گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده است.

این روستا در گذشته شارسونک نامیده می‌شد که بعدها به شهرستانک تغییر نام گرفت. شهرستانک قدمتی چند هزار ساله دارد و آنطور که گفته شده به قرن ۶ هجری قمری بازمی‌گردد. این روستا را چشمه‌ها و رودهای دائمی، زمین‌های حاصلخیز، درختان میوه و طبیعت سرسبزش زنده نگه داشته‌اند. با سفر به چنین جایی خاطره‌ای به یاد ماندنی را برای خود و همراهانتان رقم می‌زنید.

این روستا از سمت شرق به آهار و شکرآب، از سمت جنوب به امامزاده داوود، سولقان و کن، از غرب هم به شلینگ، لانیز و سرک و از شمال هم به روستایی به نام کسیل محدود می‌شود.

با چشمه‌های آبی که از کوه‌های البرز نشات می‌گیرند، جاذبه‌های دیدنی و تاریخی و همچنین طبیعت بکر و ناب این روستا باعث شده تا به یک مکان گردشگری و تفریحی تبدیل شود. هر چند این روستا قدمت بالایی داشته و امروزه در حال متروک شدن است، اما هنوز هم استوار و پابرجاست و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه تاریخچه روستا را بررسی می‌کنیم.

برای اجاره سوئیت در کرج روی لینک کلیک کنید.

معرفی روستای شهرستانک

تاریخچه شهرستانک

طبق آماری که به دست رسیده گفته شده که در گذشته‌های خیلی دور بخاطر وجود چشمه‌های آب و رودخانه‌های بی‌شمار، در کنار پوشش گیاهی خوبی که دارد برای زندگی بسیار مناسب بود. مردم ساکن در کوهپایه‌های البرز، در کنار رودخانه‌ای که در شهرستانک اکنون بود جمع شده و یک روستا را به نام شهرستانک به وجود آوردند.

براساس بررسی‌هایی که باستان شناسان انجام داده‌اند و همچنین کشف آثار تاریخی در این منطقه به این موضوع پی برده‌اند که قدمت آن به قرن ششم هجری قمری بازمی‌گردد. چند سال پیش زمانی که برای ساخت و ساز در این روستا خاک را زیر و رو می‌کردند قبرهایی را کشف کردند. از رو به قبله نبودن آن‎ها به این موضوع پی بردند که متعلق به زمان زرتشتیان بوده‌اند.

با شکل‌گیری این روستا، روستاهای دیگر از بین رفتند و با خاک حاصلخیز، آب و هوایی معتدل و طبیعت سرسبزی که داشت بهترین مکان برای کار کشاورزی و دامپروری بود. مردمی که به این روستا مهاجرت کرده بودند به این مشاغل روی آوردند و به درآمد خوبی رسیدند.

جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید!

تاریخچه شهرستانک

پوشش جانوری و گیاهی شهرستانک

روستای شهرستانک از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی بوده و انواع گیاهان را می‌توانید در آن پیدا کنید. سبزیجاتی و گیاهان دارویی بی‌شماری در این منطقه می‌رویند که از جمله آن‌ها می‌توان به ریواس، الک شورک، پونه و قارچ کوهی اشاره کرد. این گیاهان و خوراکی‌ها را اهالی روستا خشک کرده و در مصارف غذایی استفاده می‌کنند. عطر و بوی سبزیجات کوهی این منطقه ییلاقی هر رهگذری را مست می‌کند.

شهرستانک از نظر گونه‌های جانوری در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ حیوانات این منطقه چون آب و غذای فراوانی در اختیارشان قرار می‌گیرد این مکان را برای ادامه حیات ترجیح داده‌اند. از جمله حیواناتی که در این منطقه زندگی می‌کنند می‌توان به آهو، میش، گرگ، روباه، خرگوش، کبک، شغال و بزکوهی اشاره کرد.

برای اجاره سوئیت در تهران کلیک کنید.

جاذبه‌های گردشگری شهرستانک | معرفی ۵ جای دیدنی روستا

رودخانه بسیار زیبایی از وسط روستا عبور می‌کند که از چشمه گل کیله سرچشمه گرفته و در نهایت به رودخانه کرج سرازیر می‌شود. در کنار این رودخانه می‌توانید از طبیعت بکر آن لذت ببرید و عکس‌ بگیرید علاوه بر این رودخانه جاذبه‌های گردشگری زیادی در این روستا وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با جاهای دیدنی شمشمک

۱- کاخ ناصری

کاخ ناصری ازجمله مکان‌های دیدنی استان البرز به شمار می‌رود که یکی از بناهای تاریخی با قدمت طولانی است. به کاخ ناصری، کاخ شهرستانک نیز می‌گویند و همینطور که از نامش مشخص است مربوط به زمان حکومتی ناصرالدین شاه قاجار است که  این بنا و عمارت باشکوه در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی توسط معماران و هنرمندان به دستور ناصرالدین شاه در آن دوره ساخته شد.

ساخت این کاخ بزرگ در دره گل کیله شهرستانک حدود سه سال به طول انجامید و سرانجام در سال ۱۲۶۰ هجری شمسی به پایان رسید و مکانی برای شکار و استراحت شاه شد. طراحی و معماری این بنای با عظمت توسط معماری به نام «آقا محمد ابراهیم خان» که لقب معمارباشی داشت صورت پذیرفت.

کاخ ناصری

برگزاری مراسمات در کاخ ناصری

مراسمی به نام آشپزان هر ساله به دستور ناصرالدین شاه برگزار می‌شد که اعتمادالسلطنه در این مورد نوشته است که:«هرسال در یک روز معین، ناصرالدین شاه به اتفاق وزرا و رجال و شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می‌آمد و مراسم مخصوص آشپزان را به راه می‌انداخت ».

برای رفتن شاه به روستای شهرستانک جاده‌ای کالسکه‌رو بود که فقط هم شاه از آن عبور می‌کرد و بقیه مجبور بودند از راه‌های پرخطر به این روستا بیایند که در این مسیر ۱۵۰۰ نفر کشته می‌شدند؛ بنابراین به دستور شاه قصری به نام یاقوت در سرخه حصار ساخته شد و مراسم آشپزان را آنجا برگزار می‌کردند.

۲- معماری عمارت ناصری

کاخ ۸۰۰۰ متری ناصری دارای یک محیط بیرونی و یک محیط درونی است که محوطه بیرونی آن را یک حیاط بزرگ تشکیل داده و ورودی شاهی به شکل نیم دایره در تراز اول قرار داشت. یک ساختمانی هم به دیوان‌خانه اختصاص داده شده بود که طراحی بسیار جالبی داشت. این کاخ از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی و گردشگری شهرستانک است.

وضعیت کنونی کاخ ناصری

امروزه کاخ ناصری به مخروبه‌ای تبدیل شده که بر روی دیوارهایش نوشته‌هایی را به عنوان یادگاری نوشته‌اند. یکی از ساختمان‌های این کاخ در دوران پهلوی دوم مورد بازسازی قرار گرفت و به عنوان اقامتگاهی برای کوهنوردان در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۲۵ در لیست آثار ملی به ثبت رسید. برای دیدن این کاخ باید از روستای شهرستانک خارج شده و به سمت باغ‌ها حرکت کنید و تابلوهایی را می‌بینید که ورود ماشین ممنوع شده که با ادامه مسیر به کاخ می‌رسید.

وضعیت کنونی کاخ ناصری

۳- کتیبه و قلعه دزدبند شهرستانک

در کنار کاخ یک سنگ بزرگی با ارتفاع ۴ متر دیده می‌شود که نوشته‌های روی آن حکاکی شده و امروزه دیگر نوشته‌ها مشخص نیست و کمرنگ شده‌اند. این کتیبه از دیدنی‌های شهرستانک به شمار می‌رود. قلعه دزدبند که قلعه دختر هم شناخته می‌شود که بر روی بلندترین قله روستا قرار دارد و قدمت آن به زمان تیموریان و ایلخانیان بازمی‌گردد. از روستا تا این قلعه حدود نیم ساعت باید به کوهنوردی بپردازید.

۴- تپه شنسون و درخت سرو اورس

تپه شنسون که به آن شن ستان هم می‌گویند در جنوب دره گل کیله قرار گرفته که در گذشته از زمین‌های آن برای کشت‌های دیمی استفاده می‌شده است. درخت قدیمی و کهنسالی به نام سرو اورس که به آن هورست هم می‌گویند در نزدیکی روستا قرار دارد. این درخت دارای ارتفاع ۱۷ متری و عرض ۱۴ متری است که قدمتی ۲۸۰۰ ساله دارد و برای بازدید از آن باید حدود ۲۰ دقیقه‌ای پیاده‌روی کنید.

۵- چشمه گل کیله

چشمه گل کلیه یکی از مکان‌های دیدنی و زیبای روستای شهرستانک به شمار می‌رود که اگر از کاخ ناصری به سمت شمال حرکت کنید پس از گذشت ۲۰ دقیقه پیاده‌روی به چشمه‌ای جاری شده با آبی زلال خواهید رسید. طبیعت سرسبزی که در اطراف این چشمه وجود دارد برای استراحت و اتراق کردن مکان مناسبی خواهد بود.

چشمه گل کیله

امکانات رفاهی شهرستانک

این روستا از امکانات رفاهی کمی برخوردار بوده و اگر برای سفری یک روزه به این منطقه سفر کردید سعی کنید لوازم و مواد غذایی که نیاز دارید همراه خود بیاورید. مسجدهای زیادی مثل مسجد صفا، مسجد جامع و مسجد صاحب الزمان در روستا وجود دارند که امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، و نمازخانه دارند و علاوه بر آن‌ها بوفه و مغازه‌های زیادی هم در روستا خواهید دید.

اقامت در روستای شهرستانک

در روستای شهرستانک ویلا و هتلی وجود ندارد که شب را آنجا بمانید مگر اینکه سفری یک روزه داشته باشید و یا شب را در شهرهای اطراف آن مثل کرج سپری کنید. برخی از افراد هم که به صورت کمپینگ سفر را آغاز کرده‌اند و قصد چادر زدن دارند می‌توانند در آلاچیق‌ها و یا اطراف کاخ چادر را برپا کنند.

برای اجاره آپارتمان مبله در کرج سری به سایت سپنجا بزنید.

مسیر دسترسی به روستای شهرستانک

اگر بخواهید از این روستای پر نقش و نگار دیدن کنید می‌توانید مسیرهای متفاوتی را انتخاب کنید. اگر از تهران بخواهید عازم این سفر شوید می‌توانید از جاده کرج به چالوس بروید یعنی باید به سمت کرج حرکت کنید و وقتی که به کرج رسیدید، تابلوهای راهنما، مسیر چالوس را به شما نشان می‌دهند. اگر بخواهید از این مسیر پر پیچ و خم بروید باید حدود دو ساعت رانندگی کنید یعنی ۸۴ کیلومتر از تهران تا شهرستانک باید طی کنید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی کافه های بردگیم در تهران

پس به سمت چالوس حرکت می‌کنید و هنگامی که ۴۴ کیلومتری را رانندگی کردید و از روستاهایی مثل درده، ماهان و همچنین آسارا گذر کردید (یعنی نرسیده به گچسر) به یک دوراهی خواهید رسید که با تابلوی بزرگ و سبز رنگی مسیر شهرستانک به شما نشان داده خواهد شد. وقتی از این دوراهی عبور کردید حدود ۱۰ کیلومتری را در جاده‌ای آسفالت شده باید رانندگی کنید که با ادامه این مسیر شما به روستای شهرستانک می‌رسید.

اگر از طریق آزادراه تهران به شمال بخواهید به شهرستانک برسید مسیر شما کوتاه‌تر می‌شود، طوری که به جای مسیر ۸۴ کیلومتری، مسیر ۶۰ کیلومتری را طی خواهید کرد و با یک ساعت رانندگی به این روستای زیبا خواهید رسید. برای این مسیر شما باید وارد اتوبان شیخ فضل الله شوید و از آنجا (نرسیده به آزادراه تهران کرج) باید از اتوبان آزادگان شمال خارج شوید.

مسیر دسترسی

وقتی از اتوبان خرازی گذر کنید به اتوبان آزادگان می‌رسید که جدیدا به آزادراه شمال به تهران تبدیل شده است. که از این اتوبان تا خود شهرستانک ۵۰ کیلومتری پیش روی شما قرار می‌گیرد. وقتی ۴۰ کیلومتر رانندگی کردید به دوراهی رسیده و از آنجا هم باید ۱۰ کیلومتر طی کنید تا به شهرستانک برسید. وقتی که به روستا رسیدید باید ماشین خود را آنجا پارک کرده و بقیه راه را پیاده‌روی کنید.

اگر از قله توچال به شهرستانک بخواهید بروید باید حدود یک ساعتی پیاده‌روی کنید تا به قله شاه‌نشین برسید و وقتی به این قله رسیدید باید یک ساعت و نیم دیگر هم پیاده‌روی کرده تابه خود شهرستانک برسید اما نگران طولانی بودن مسیر نباشید چون راه سبک است و اذیت نخواهید شد. با رسیدن به روستا از زیبایی‌های روستا لذت خواهید برد و اگر مسیر مستقیم را پیش بگیرید شما را به کاخ ناصری خواهد رساند.

جاده ناصری یکی از جاده‌های پر اهمیت و مهم در زمان قاجار و گذشته‌های دور بوده است که یک مسیر ارتباطی بین مازندران و شهر ری بوده است و در آن دوران رونق یافت. امروزه هم خیلی از کوهنوردان از این مسیر استفاده می‌کنند که البته این جاده از شهرستانک عبور می‌کند. با تله‌کابین توچال می‌توانید با مسیر ۳ساعت ونیم به کاخ ناصری رسیده و به دیگر مکان‌های دیدنی روستا سر بزنید.

بهترین زمان بازدید از شهرستانک

قبل از اینکه به هر مکانی سفر کنید باید از آب و هوای مقصد اطلاع داشته باشید. روستای شهرستانک دارای آب و هوایی سرد و معتدل است که زمستان‌های بسیار سردی هم دارد و تقریبا حدود ۵ ماه سال در این منطقه یخ و یخبندان است. این روستای ییلاقی در تابستان‌ها هوایی معتدل داشته و بسیار خنک است؛ بنابراین اگر قصد رفتن به چنین جایی را دارید، فصل‌های گرم سال مثل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

در فصل پاییز با نارنجی و زرد شدن برگ‌ها صحنه‌ای خارق‌العاده در پیش چشمان شما به تصویر کشیده می‌شود که شما نظاره‌گر این همه زیبایی هستید. این مکان جان می‌دهد برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای. در هر فصلی که به این روستا قدم بگذارید از شگفتی‌های آن حیرت‌زده خواهید شد و بستگی به شما دارد که کدام فصل را برای سفر به این روستا انتخاب کنید.

اگر دوست دارید تا درختان پر از شکوفه با آب و هوایی بارانی را تجربه کنید فصل بهار بسیار مناسب است و فضایی افسانه‌ای را پدید می‌آورد و در فصل تابستان هم با درختان میوه و سرسبزی زیاد از محیط لذت می‌برید. البته زمستان‌ها هم با وجود سرد بودن بسیار زیباست و دیدن روستای پوشیده شده از برف و آبشارهای قندیل بسته فوق‌العاده خواهد بود.

بهترین زمان بازدید از روستای شهرستانک

نکات مهم در سفر به شهرستانک

برای سفر به روستای شهرستانک باید نکاتی را رعایت کرد. در ادامه برخی از این نکات مهم را یادآور خواهیم شد:

  • کفش مناسب پیاده‌روی همراه خود داشته باشید، چون برای بازدید از جاذبه‌های این روستا مسیرهایی را باید پیاده‌روی کنید.
  • با توجه به امکانات پایینی که روستا دارد حتما وسایل ضروری را همراه خود داشته باشید.
  • تابلوهای راهنما در این روستا وجود ندارند؛ بنابراین بهتر است از گوگل مپ و نقشه کمک بگیرید.

سخن پایانی

در مقاله سپنجا با روستای شهرستانک و جاذبه‌های اطراف آن آشنا شدید که در نزدیکی شهر کرج واقع شده و یکی از مجموعه‌های تفریحی و گردشگری به حساب می‌آید. چشمه‌ها، مکان‌های تاریخی، طبیعت بکر و ناب این روستا، همه و همه از شگفتی‌های خلقت هستند که هر ساله گردشگران زیادی را به این روستا می‌کشانند.

اگر به روستای شهرستانک سفر کرده‌اید، لطفا نظرات خود را با ما و دیگر گردشگران به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 2.5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا