دیدنی اصفهان

کویرگردی با سفر به کویر مصر

برای کسانی که می‌خواهند شب‌های پرستاره کویر را ببینند، سفر به کویر مصر را پیشنهاد می‌کنیم. این کویر جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر دیدنی اصفهان است و در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان قرار گرفته است. آسمان صاف و پرستاره این کویر، سکوت و چشم‌انداز بی‌نظیر، رمل‌های شنی و … از جمله تفریحات پرهیجان و متنوع این شهر است که خاطره‌ای بیادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

اگر شما هم می‌خواهید از غروب و شب پرستاره این کویر دیدنی لذت ببرید، در ادامه مطلب با ما در سپنجا همراه باشید تا شما را با این طبیعت بکر آشنا کنم.

سفر به کویر مصر

در کنار جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان، مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی بسیاری وجود دارد که برای دوستداران طبیعت یک فرصت استثنایی است. یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی، کویر مصر است که در نزدیکی روستای مصر واقع در شهر خور و بیابانک استان اصفهان قرار گرفته است. این منطقه به دلیل جاذبه‌های طبیعی و بکر، هرساله مهمان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است.

کویرگردی در تپه‌های شنی کویر مصر، آسمان پرستاره و هیجان‌انگیز کویر در دل شب، وجود شترها، کویرنوردی با خودروهای مخصوص و … از جمله ویژگی‌هایی است که توجه بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را به خود جلب کرده است. اگر شما هم می‌خواهید یک سفر به یادماندنی با خاطرات خوب را تجربه کنید، سفر به کویر مصر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

شما می‌توانید با صرف هزینه اندک و به جای رفتن به کشورهای دیگر از جاذبه‌های منحصر به فرد ایران دیدن کنید و لذت بردن از این طبیعت بکر را جزو یکی از مقاصد سفر خود قرار دهید.

این کویر زیبا، از ۳ طرف توسط کوه‌هایی که جزو فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید، محاصره میمیمحاصره شده است. یکی از مناظر منحصر به فرد که مورد توجه بسیاری از کویرنوردان و گردشگران قرار گرفته است، گودال‌های طبیعی است که تشکیل تپه ماسه‌های زیبا را می‌دهند.

از دیگر جذابیت‌های این کویر، خانه‌های این روستا است که با سادگی خود، در این منطقه چشم‌نوازی می‌کند. دیوارهای کاه‌گلی، درهای چوبی، سقف‌های گنبدی از جمله مواردی است که به جذابیت این کویر افزوده است. تفریحات کویری این منطقه شامل موارد زیر است:

مطالب بیشتر: هر آنچه باید درباره کویر مصر پر طرفدار بدانید!

سفر به کویر مصر

قلعه اسرار آمیز بیاضیه در کویر مصر

اگر به کویر مصر سفر کردید، دیدن این قلعه اسرار آمیز را از دست ندهید. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است و طبق معماری ساسانی از اتاق‌های متعدد و تودرتویی تشکیل شده است. زیبایی این قلعه به اندازه‌ای است که حتما نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

این قلعه قدیمی، قدمتی دیرینه دارد. به طوری که شما می‌توانید در سفرنامه ناصر خسرو، مطالبی از قلعه بیاضیه در کویر مصر را بخوانید. این قلعه تاریخی جزو آثار ملی ایران است و شکوه و عظمت آن نشان‌دهنده تمدن ایرانی است. در سفر به کویر مصر حتما از این قلعه دیدن کنید.

دریاچه نمک‌خور، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز در کویر مصر اصفهان

چشم‌اندازهای باشکوه و چشم‌‌نواز این کویر دیدنی در نوع خود مثال‌زدنی است. یکی از جاذبه‌های تفریحی این کویر، دریاچه نمک‌خور است که شکوهی وصف نشدنی دارد. تمامی این دریاچه از یک پنج ضلعی نمک تشکیل شده است. این نمک‌ها در فصل زمستان به رنگ تیره و در تابستان به رنگ سفید در می‌آیند.

دریاچه‌ای متفاوت برای درمان بیماری‌های پوستی

دکتر فیش نام دریاچه‌ای متفاوت و جالب در کویر مصر است. ماهی‌هایی در این دریاچه وجود دارد که برای درمان انواع بیماری‌های پوستی بسیار مفید است. البته برای دیدن و استفاده از این دریاچه حتما نباید بیماری پوستی خاصی داشته باشید. حتی دیدن و استفاده از این دریاچه برای کسانی‌که سالم هستند، نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.

مطالعه کنید: فاصله مشهد تا کویر مصر

نخلستان سوخته، منظره‌ای منحصر به فرد در کویر مصر

یکی از مناظر دیدنی کویر مصر، نخلستان سوخته این شهر است که قدمت آن به ۴۰ سال قبل می‌رسد. سرمای سخت زمستان در ۴۰ سال پیش باعث شد تا تمام نخل‌های زیبای این منطقه دچار یخ‌زدگی شود. اگرچه این حادثه برای محلی‌های این شهر خوشایند نبود، اما چشم‌اندازی جذاب را خلق کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
خانه طباطبایی‌ها، شاهکار معماری ایرانی

نیزار کویر مصر

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید کویر هیچ جاذبه دیدنی ندارد، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. کویر ایران پر از زیبایی است. در سفر به کویر مصر مکانی منحصر به فرد به نام نیزار وجود دارد. نیزار کویر مصر نی‌هایی به بلندی دارد و شما می‌توانید انواع گونه‌های جانوری مانند گربه، روباه شنی، پرندگان شکاری، مار جعفری و … را در آن ببینید.

این نیزار در شمال شرق کویر مصر قرار دارد. سیل سال ۱۳۵۵ باعث شد تا این مکان منحصر به فرد به وجود بیاید. نی‌های این نیزار بلندی به طول چهار متر دارد و منظره‌ای بی‌نظیر را ایجاد کرده است.

نیزار کویر مصر

چال سلکون

یکی از جاهای دیدنی کویر مصر چال سلکون است که در شمال این روستای دیدنی قرار گرفته است. این منطقه به دلیل فرورفتگی منظره جالبی را پدید آورده است. از طرف دیگر تپه‌های شنی در اطراف این چال وجود دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

برای دیدن چال سلکون و رفتن به دریاچه سلکون باید به سمت شمال این روستا بروید. بعد از روستایی به نام فرحزاد یک دوراهی وجود دارد. مسیر شمالی این دوراهی شما را به چال سلکون می‌رساند. همچنین مسیر شمال شرقی به دریاچه نمک سلکون، تخت عروس و تخت عباسی ختم می‌شود.

تخت عروس

بدون شک یکی از زیباترین مناطق در سفر به کویر مصر تخت عروس است. در صورت بالا رفتن از تپه شن‌های روان این جاذبه طبیعی، می‌توانید مناطقی مانند چال سلکنون، تخت شور، روستای مصر، باتلاق‌های کویر، کوه‌های دامغان را به راحتی ببینید.

فرسایش زمین در قسمت شرقی و نیمه شمالی این منطقه باعث شده است تا زمین به صورت پلکانی در بیاید. زیبایی این منطقه به قدری چشم‌نواز است که مردمان کویر لقب عروس به آن داده‌اند.

مطالعه کنید: معرفی اقامتگاه های کویری ایران

تفریحات کویر مصر

برای کویردوستان و افرادی که علاقه بسیار زیادی به طبیعت دارند، کویر مصر بسیار دیدنی است. در کنار دیدن جاذبه‌های طبیعی کویر، تفریحات بیشماری وجود دارد که سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم می‌زند. از جمله این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شتر سواری: یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین تفریح‌ در کویر مصر، شترسواری است. برای این منظور شما می‌توانید در مکان‌های مشخصی که وجود دارد، سوار این شترها شوید. هزینه شتر سواری در کویر مصر چیزی حدود ۲۰ هزار تومن است. این تفریح جذاب امروزه به بخش جدایی‌ناپذیر از تورگردی کویر مصر تبدیل شده است.
  • موتورهای چهارچرخ: یکی از تفریحات سفر به کویر مصر رانندگی با موتورهای چهارچرخ است. برای ۱۰ دقیقه موتور سواری در کویر مصر مبلغی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومن باید پرداخت کنید. رانندگی در دل کویر و عبور از تپه‌های شنی تجربه‌‌ای است که لذت آن را از دست ندهید.
  • ماشین سواری با آفرود: هیجان ماشین سواری با ماشین‌های آفرود در کویر و اجرای حرکات نمایشی لذتی است که تا سال‌ها خاطره آن در ذهن شما باقی خواهد ماند. هزینه هر نفر برای اجاره خودروی سافاری در حدود ۳۵ هزار تومن است. لحظات نابی که سواری این خودروها برای شما به ارمغان می‌آورد، شادابی و سرزندگی را به شما هدیه می‌دهد.

تفریحات کویر زیبای مصر

اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی کویر مصر

برخی از افراد وقتی به دل کویر سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند که برای دیدن زیبایی‌های شب‌های کویر در این طبیعت بی‌نظیر کمپ بزنند. اما اگر شما کمپ زدن در کویر را نمی‌پسندید، می‌توانید از اقامتگاه‌های این منطقه دیدنی استفاده کنید. اقامتگاه‌های این شهر به صورت سنتی، بوم‌گردی و هتل وجود دارد. معماری کاملا سنتی و مومی این اقامت‌گاه‌ها یک شب رویایی را برای شما رقم خواهد زد.

هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های این منطقه بسیار زیاد است. بهترین این اقامت‌گاه‌ها شامل موارد زیر است:

هتل کویری بالی، هتل سه ستاره کویر مصر

اگر در سفر به کویر مصر قصد ماندن دارید، هتل کویری بالی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این هتل سه ستاره دارای امکانات عالی است و شما می‌توانید وقت‌های استراحت خود را در آن بگذرانید. از جمله امکانات این هتل می‌توان به پارکینگ رایگان، سالن بیلیارد، خدمات خانه‌داری، اینترنت رایگان، سرویس اتاق و … اشاره کرد.

این هتل دارای ۲۰ طبقه است و تمام اتاق‌های این هتل دارای یخچال، مینی‌بار، حمام و تلویزیون است. همچنین شما می‌توانید از رستوران ایرانی، کافی‌شاپ و چایخانه سنتی این هتل استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید
اصفهان نصف جهان از نقش جهان تا باغ خزندگان و پرندگان

هتل سنتی تی دا

برای کسانی که علاقه به مکان‌های سنتی دارند، هتل سنتی تی دا را پیشنهاد می‌دهیم. این هتل ۳ ستاره با امکانات بی‌شمار خود مانند پارکینگ رایگان، اینترنت رایگان، فوتبال دستی، خدمات خانه‌داری و … راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اقامتگاه بوم‌گردی خانه مازیار

برخی از افراد هنگام سفر به این کویر علاقه دارند تا به جای اقامت در یک هتل ۳ ستاره، از اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن استفاده کنند. معماری سنتی این اقامتگاه‌ها به گونه‌ای است که نگاه‌ها را به خود جلب خواهد کرد. این اقامتگاه به نام‌های دیگری مانند خانه مازیار آل داوودی، اقامتگاه بوم‌گردی آتشونی و … نیز معروف است. کافی‌شاپ، اینترنت و رستوران از جمله امکانات اتاق‌های این هتل است.

در صورت سکونت در این اقامتگاه می‌توانید از خوردن غذاهای محلی این اقامتگاه نهایت لذت را ببرید.

بهترین زمان برای مسافرت به کویر

تمام کویرهای ایران آب و هوای گرم و خشک دارند؛ بنابراین فصل گرم سال به دلیل گرمی زیاد زمان مناسبی برای سفر به این مناطق نیست. اما با شروع فصل سرما، آب و هوای این منطقه نیز معتدل می‌شود. اما به طور کلی آب و هوای کویر در طول روز به دلیل نور خورشید، گرم و غیرقابل تحمل است. اما به محض تاریک شدن هوا، دمای محیط به شدت کاهش می‌یابد.

با تمام این شرایط اگر قصد سفر به کویر مصر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید. چرا که آب و هوای مناسب این فصل شما را اذیت نخواهد کرد. همچنین شما می‌توانید از اواسط آبان ماه نیز برای سفر به این کویر خودتان را آماده کنید.

طبیعت زیبا و تماشایی کویر مصر در کنار آسمان پرستاره در شب، قطعا شما را مجذوب خود خواهد کرد.

سفر به کویر مصر

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر مصر

اگرچه کویر مصر زیبایی و طبیعت منحصر به فرد دارد، اما در پس این چهره آرام، طبیعتی خشن و پرخطر وجود دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر به این مناطق، تجهیزات کامل به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از این وسایل استفاده کنید. از جمله این وسایل می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • لباس گرم
  • پتوی نازک
  • کرم ضد آفتاب
  • عینک آفتابی
  • کلاه لبه‌دار
  • بالشت کوچک
  • پوتین مناسب برای پیاده‌روی در کویر
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • پاور بانک جیبی
  • بالشت کوچک
  • قمقمه: از آنجایی که در کویر مصر چشمه و یا رودخانه‌ای وجود ندارد؛ بنابراین در صورت گم شدن و یا گردش در طول روز نیاز دارید تا مقدار زیادی آب به همراه داشته باشید.
  • پماد یا دستبند دفع حشرات
  • چادر: اگر جزو کسانی هستید که علاقه به چادر زدن و یا کمپینگ دارید، می‌توانید از شب‌های زیبا و پرستاره کویر لذت کافی ببرید.
  • وسایلی مانند نقشه، جی‌پی‌اس، قطب‌نما و … برای مکان‌یابی در کویر به خصوص زمانی‌که مسیر را گم کرده‌اید، بسیار ضروری است.
  • آینه: در سفر به کویر مصر در صورت گم شدن می‌توانید جای خود را از طریق انعکاس نور خورشید در آینه به دیگران بگویید.
  • لباس راحتی: برای کویرگردی و پیاده‌روی در مسیرهای شنی این کویر زیبا بهتر است از لباس‌های راحت‌تر استفاده کنید. همچنین بهتر است لباسی بپوشید که با طبیعت هم‌خوانی داشته باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی حتما از لباس آستین بلند استفاده کنید.

به طور کلی بهترین لباس برای کویرگردی، لباس‌های کتان است که باعث می‌شود بدن شما خنک نگه داشته شود. همچنین بهتر است از پوشیدن شلوار جین نیز بپرهیزید. کفش‌های دمپایی و صندل نیز برای کویرگردی اصلا توصیه نمی‌شود.

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با یکی از مناطق دیدنی و باشکوه ایران، یعنی کویر مصر صحبت کردیم. جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این کویر بسیار چشم‌نواز است و لحظه‌های ناب و خاطرات به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر شما هم به دنبال یک تفریح پرهیجان هستید، دیدن سرزمین جادویی کویر مصر با رمل‌های شنی آن را از دست ندهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا