جاهای دیدنی ایران

فاصله مشهد تا کویر مصر

شهر مشهد علاوه بر آرامگاه مقدس امام رضا (ع) دارای جاذبه‌های بسیاری است. افرادی که ساکن مشهد هستند و دوست دارند که به شهرهای دیگر ایران سفر کنند بسیار زیاد هستند. اگر می‌خواهید که از مشهد به سمت کویر مصر حرکت کنید قبل از هر چیز باید بدانید که چقدر در راه خواهید بود تا به مقصد برسید. فاصله مشهد تا کویر مصر ۸۰۰ کیلومتر است که از لحاظ زمانی معادل ۸ ساعت  و ۳۰ دقیقه خواهد بود.

شاید برایتان سوال باشد که کویر مصر کجاست؟ و چگونه جایی است؟! کویر مصر در حقیقت در استان اصفهان و در منطقه‌ای به نام خور واقع شده است و برای کسانی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند مکان فوق‌العاده‌ای خواهد بود. در این مقاله، سپنجا قصد دارد تا مسیری که از مشهد به کویر مصر می‌روید را بررسی کرده و شما را با این کویر زیبا آشنا کند؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر در استان اصفهان، منطقه بیابانک و خور قرار گرفته است. این کویر زیبا در نزدیکی روستایی به نام مصر واقع شده که وجود شترها، تپه‌های شنی و همچنین ماشین‌های جذاب و ویژه کویرنوردی، این منطقه را به یک منطقه تفریحی و گردشگری تبدیل کرده و همین‌ها باعث جذب خیلی از گردشگران و مسافران شده است. وجود این کویر در ایران باعث شده تا نیازی سفر به کشورهای دیگر و پرداخت هزینه‌های گزاف برای تماشای کویر نداشته باشید.

اگر اهل کویرگردی و سفر هستید کویر مصر می‌تواند برای شما بهترین مقصد باشد. این کویر یکی از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی مصر در اصفهان به شمار می‌رود که از سمت غرب، شرق، شمال و جنوب به وسیله خیلی از رشته کوه‌ها محاصره شده است. این سلسله از کوه‌های به هم پیوسته جزئی از کوه‌های فلات کشور ایران محسوب می‌شوند.

 مطالعه بیشتر:کویر مصر

کویر مصر کجاست

مردم روستای مصر به کار کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند و بیشتر به پرورش شتر و کاشت گندم و برنج می‌پردازند. امروزه کویر مصر چون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شناخته می‌شود؛ اهالی روستا علاوه بر کارها و شغل‌های گفته شده به مشاغلی مثل خدمات و اسکان به گردشگران نیز می‌پردازند. اهالی روستا طبق حرف‌هایی که شنیده‌اند، می‌گویند فردی به نام یوسف که به چراندن گوسفندان مشغول بوده، این روستا را ساخته است و ۱۰۰ سالی از این موضوع می‌گذرد.

این منطقه را با نام مزرعه یوسف می‌شناسند و مدتی بعد به دلیل کمبود آب و خشک شدن قنات‌ها این فرد مجبور شد تا توسط موتورهای دیزلی انگلیسی چاه حفر کند. با گذشت چندین سال باز این سفره‌های زیر زمینی آب پایین و پایین‌تر رفت و این بار یوسف مجبور شد که چاه بسیار عمیقی را ایجاد کند و اینگونه شد که «چاه دراز» نام گرفت. با قدمت طولانی این روستا، می‌توانیم دریابیم که یکی از مکان‌های تاریخی استان اصفهان به حساب می‌آید.

در این کویر خانه‌ها به شکلی ساده و خاص ساخته شده ‎اند؛ طوری که سقف‌های گنبدی شکل دارد و دیوارهای کاه‌گلی و درهای چوبی جلوه‌ای زیبا و جذاب را به این منطقه داده است. مردم این منطقه در کنار خانه‌های کویری خود طویله‌هایی هم ساخته‌اند تا در آن‌ها شتر، بوقلمون و بز پرورش دهند و از آن‌ها نگهداری کنند. این خانه‌های کویری یکی از جذابیت های این منطقه به شمار می ‎روند.

شهر مشهد

شهر مشهد یکی از کلان شهرهای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده و امروزه گردشگران زیادی برای زیارت و سیاحت به این شهر پا می‌گذارند. بعد از تهران، مشهد که ۳۵۱ کیلومتر مساحت دارد، دومین شهر پهناور ایران به حساب می‌آید. شهر مشهد قدمتی طولانی دارد و پیشینه آن به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد و در زمان‌های مختلف به عنوان پایتخت ایران محسوب می‌شده که طبق اطلاعات بدست آمده گفته شده در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت ایران شناخته شد.

مشهد در گذشته محل امپراتوری هخامنشیان و حکومت پارت‎ها بود که با به شهادت رسیدن امام رضا (ع) به یک مکان مذهبی تبدیل شد. فاصله مشهد تا کویر مصر زیاد نیست و اگر از ساکنین شهر مشهد هستید و یا برای گردش در شهر مشهد قرار دارید و می‌خواهید به سمت کویر مصر بروید و از آنجا نیز بازدید کنید باید بدانید که حول و حوش هست ساعت در راه خواهید بود؛ البته اگر توقفی در راه نداشته باشید.

برای اجاره سوئیت در مشهد روی لینک کلیک کنید.

شهر مشهد

فاصله مشهد تا کویر مصر

کویر مصر به استان‌های سمنان، بیرجند، اصفهان و خراسان جنوبی منتهی می‌شود و در برخی اوقات علاوه بر اینکه به آن کویر مصر کاشان می‌گویند، آن را با نام کویر بیابانک و خور هم صدا می‌زنند. همانطور که پیش‌تر هم ذکر شد فاصله مشهد تا کویر مصر به ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد و حدود ۸ ساعت و نیم در راه خواهید بود. اگر بخواهید از مشهد به سمت این کویر حرکت کنید راه طولانی را در پیش دارید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین شهرهای ایران برای زندگی

این مسیر طولانی شاید برای شما دشوار باشد که بخواهید در عرض یک روز خود را به مقصد برسانید؛ بنابراین می‌توانید کمی در بین راه استراحت کرده و رسیدن به مقصد را به روز بعد اختصاص دهید. کویر مصر از استان اصفهان حدود ۴۳۰ کیلومتر، از تهران ۶۰۰ کیلومتر، از سمنان ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد و کمترین فاصله‌اش هم با شهر دامغان است که حدود ۵۵ کیلومتری می‌شود.

این کویر زیبا از جنوب به روستای مصر و استان یزد، از غرب به روستای جندق، از شمال به استان سمنان، دشت کویر و برانداز سرنمک و از شرق هم به شهر طبس، کویر حلوان و استان بیرجند محدود می‌شود. کویرهای دیگری نیز در حوالی کویر مصر وجود دارند اما به اندازه کویر مصر زیبایی و جذابیت ندارند و به همبن جهت معروفیت خاصی پیدا نکرده‌اند.

مسیر دسترسی از مشهد به کویر مصر

برای رسیدن به کویر مصر مسیرهای متفاوتی وجود دارد که شما می‎توانید از سمت روستای مصر به کویر بیایید و هم می‌توانید از سمت روستای جندق که در غرب روستای مصر قرار گرفته به کویر برسید. اگر از سمت شرق کشور حرکت کردید باید بزرگراه ۷۰ آسیا را انتخاب کنید و با ادامه همین مسیر به روستای خور برسید در غیر این صورت می‌توانید شهر طبس را انتخاب کنید و با وارد شدن به جاده طبس به تهران و اصفهان در نهایت به روستای زیبای خور برسید.

اگر مایل باشید می‎توانید مدتی را در روستای خور استراحت کنید و سپس به ادامه راه بپردازید و تابلوهایی که در جاده قرار گرفته‌اند، خیلی راحت به شما مسیر رسیدن به کویر مصر را نشان می‌دهند. افرادی که از سمت غرب به کویر سفر می‌کنند باید از جاده سمنان به بزرگراه ۷۰ آسیا رفته تا به روستای جندق و سپس به کویر مصر برسند.

اگر هم می‌خواهید از مشهد به اصفهان بروید و بازدیدی هم از کویر مصر داشته باشید باید جاده نائین به انارک را انتخاب کنید که در شرق استان اصفهان قرار دارد و در نهایت شما را به روستای جندق و مصر می رساند. اگر گذرتان به شهر اصفهان خورد حتما از این کویر نایاب و جذاب که در کشور ایران قرار گرفته است دیدن کنید و لذت ببرید.

فاصله مشهد تا کویر مصر

فاصله تهران تا کویر مصر

تا اینجا فاصله مشهد تا کویر مصر مورد بررسی قرار گرفت حال بهتر است فاصله تهران تا این کویر را نیز بدانید. اگر قصد داشته باشید که از تهران به سمت اصفهان راه بیافتید راه‌های بسیاری در پیش‌روی شما قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها این است که ابتدا از طریق اتوبان‌های رسالت، همت و یا بابایی به جاده دماوند وارد شوید و با عبور از جاده فیروزکوه به سمت سمنان بروید.

وقتی که به شهر زیبای سمنان رسیدید باید به طرف سرکویر بروید که از طریق جاده سمنان امکان‌پذیر است که این جاده در نهایت شما را به کویر مصر می‌رساند. از سمت بزرگراه امام رضا هم می‌توانید از تهران به سمنان برسید. مسیر دیگری که از تهران به کویر دسترسی دارد از سمت قم و کاشان است که ابتدا باید خود را به قم و سپس کاشان برسانید و از آنجا به نائین شهر رفته و به روستای خور و سپس کویر مصر دسترسی پیدا می‌کنید.

تفریحات در کویر مصر

در کویر مصر شاید فکر کنید که جز شن و خاک چیز دیگری نمی‌بینید و هیچ چیز سرگرم کننده‌ای برایتان وجود نخواهد داشت، درصورتی که اینگونه نبوده و آنقدر تفریحات جذابی برایتان تدارک دیده شده که حسابی لذت می‌برید. یکی از این تفریحات شترسواری است که هر گردشگری بخواهد به این تفریح بپردازد باید حدود ۲۹ هزارتومان پرداخت کند. البته در مسیرهای مشخصی می‌توانید شترسوار کنید.

علاوه بر شترها موتورهای چهار چرخی وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید از دل شن‌های کویر عبور کنید. برای انجام این بازی هم باید حدود ۲۰ الی ۱۵ هزار تومان بپردازید. شما می‌توانید خودروهای آفرود را اجاره کنید و با آن‌ها حرکات نمایشی انجام دهید و لذت سرعت و هیجان را در کویر بچشید. سند بوردینگ که شن‌سواری نامیده می‌شود یکی از ورزش‌های مهیج در کویر است که آدرنالین خون را بالا برده و خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم خواهد خورد.

تفریحات در کویر مصر

جاهای دیدنی در کویر مصر

در کویر مصر مکان‌های دیدنی بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید و خوش‌بگذرانید. در ادامه برخی از این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

چال سلکنون

چال سلنکون‌ها مناطقی کم ارتفاع با کمی تورفتگی هستند که در بخش جنوبی کویر قرار دارند و قدمت آن‌ها به سال ۱۳۵۵ می‌رسد. در همین سال دریاچه‌ای به دلیل رخ دادن سیل ایجاد شد که بیشتر شهرت این منطقه به همین خاطر بوده است. امروزه باتلاق‌های خیلی کوچکی در این بخش مشاهده می‌کنید که در اطراف آن سنگریزه‌هایی هم قرار دارند.

چال سلکنون

قلعه تاریخی بیاضه و دریاچه نمک

قلعه تاریخی بیاضیه یکی از جاذبه‌های قدیمی ودیدنی کویر مصر است که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. قدمت این قلعه به زمان حکومت ساسانیان برمی‌گردد. دریاچه نمک سلکنون در قسمت شمالی روستای مصر قرار دارد و به علت ایجاد سیل در سال ۱۳۵۵ در این منطقه ایجاد شده است. این دریاچه فصلی ۲۰۰۰ کیلومتر مساحت دارد که از بزرگ‌ترین منبع استخراج پتاس در دنیاست.

این مطلب را هم بخوانید
جاذبه های دیدنی چهارمحال و بختیاری

تخت عروس

تخت عروس ارزش اینکه فاصله مشهد تا کویر مصر را طی کنید و این همه راه طولانی را به جان بخرید دارد. این منطقه آنقدر زیباست که نام عروس برازنده آن است. تخت عروس پله‌هایی پلکانی هستند که به علت ورزش بادهای خیلی شدید در این منطقه پدید آمده‌اند و این منظره زیبا را در مقابل چشمانتان به تصویر کشیده‌اند.

بهترین زمان بازدید از کویر مصر

کویر مصر همانطور که از نامش پیداست، یک کویر خشک و بدون آب است و سرسبزی و طراوتی در آن نخواهید دید؛ بنابراین باید بدانید که آب و هوای گرمی بر این منطقه حاکم است و برای سفر در فصل تابستان زیاد مناسب نخواهد بود. بهترین فصل‌ها برای بازدید از این کویر زیبا فصل‌های بهار، پاییز و زمستان هستند و خیلی از کویرگردان در اواسط پاییز شروع به کویرگردی می‌کنند و تا اواسط بهار نیز ادامه دارد تا جایی که هوا گرم شود.

باید این نکته را بدانید که آب و هوای کویر در طول روز متفاوت است؛ طوری که با تابش نور خورشید در روز هوا فوق‌العاده گرم است و به محض اینکه آفتاب غروب می‌کند و هوا تاریک می‌شود دمای هوا به شدت کاهش پیدا می‌کند و سرد می‌شود. اگر به مناطق کویری سفر کردید و قصد داشتید که شب را آنجا بمانید حتما لباس‌های گرم و آب آشامیدنی همراه خود ببرید.

اقامت در کویر مصر

با توجه به اینکه فاصله مشهد تا کویر مصر بسیار است، شاید طولانی بودن راه شما را خسته کند؛ بنابراین نیاز به اقامتگاهی برای استراحت می‌گردید که در اطراف این کویر اقامتگاه‌های بومگردی، سنتی و حتی هتل هایی با تمام امکانات برایتان وجود دارد. البته خیلی از افراد هم هستند که به آرامی مسیر مشهد تا کویر را طی می‌کنند و فرصت کمپ زدن در دل کویر و شب‌های پر ستاره آن را از دست نمی‌دهند. در ادامه برخی از اقامتگاه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

اقامت در کویر مصر

اقامتگاه بومگردی خانه مازیار

اقامتگاه بومگردی خانه مازیار یکی از اقامتگاه‌های سنتی است که خستگی فاصله مشهد تا کویر مصر را از تنتان به در می‌کند. به این اقامتگاه که در شهر گرمه واقع شده، خانه مازیار آل داوودی می‌گویند و به اقامتگاه بومگردی آتشونی نیز معروف است. این هتل سه ستاره امکاناتی از قبیل رستوران، اینترنت، کافه و… را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد و هر گونه خدماتی که لازم باشد برایشان فراهم می‌کند.

این هتل دارای حیاط بسیار بزرگی است و از ۱۲ اتاق تشکیل شده که با معماری سنتی جذابی بنا شده است. خانه مازیار علاوه بر ظاهر سنتی، غذاهای محلی هم به گردشگران ارائه می‌دهد که طعم و مزه لذیذی دارند. در این اقامتگاه دنج و آرامش‌بخش می‌توانید لحظات خوشی را در کنار یک‌دیگر تجربه کنید. این هتل تا کویر مصر حدود ۸۵ کیلومتر است.

هتل تی دا

هتل سنتی تی دا در شهر خور واقع شده که امکانات رفاهی کاملی را به گردشگران خود ارائه می‌دهد؛ از جمله این خدمات می‌توان به سرویس بهداشتی، رستوران، کافه، اینترنت، چای‌خانه، پارکینک، سالن بیلیارد و… اشاره کرد. این هتل زیبا حدود ۴۰ واحد دارد که هر واحد دارای حمام، یخچال، تلویزیون و مینی بار است.  فاصله هتل تی دا تا کویر مصر حدود ۵۵ کیلومتر است. علاوه بر این هتل، اقامتگاه‌هایی مثل بومگردی بیراهه و سنتی کاریز هم در حوالی کویر وجود دارند.

نکات مهم برای سفر به کویر مصر

برای سفر به کویر مصر باید نکاتی را رعایت کنید و با تجهیزات کامل سفر خود را آغاز کنید؛ زیرا قرار است به یک منطقه بیابانی و کویری بروید و شاید امکانات خوبی در اختیارتان نباشد. در ادامه برخی از این نکات را یادآورد خواهیم شد:

  • برای سفر به کویر باید لباس‌های مناسب همراه خود بیاورید تا دچار آفتاب سوختگی نشوید.
  • حتما قمقمه و یا بطری آب همراهتان باشد؛ زیرا در صورت گم شدن رودخانه و چشمه‌ای را پیدا نخواهید کرد.
  • اگر قصد دارید تا شب را در کویر بمانید باید چادر مسافرتی و یا کیسه خواب را با خود ببرید.
  • فاصله مشهد تا روستای مصر زیاد است؛ بنابراین برای مسیر خود خوراکی‌های لازم را آماده کنید، هرچند در این راه فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد.

نکات مهم برای سفر به کویر مصر

در آخر

در این مقاله از سپنجا فاصله مشهد تا کویر مصر را مورد بررسی قرار دادیم تا با مسیر طولانی آن بیشتر آشنا شوید. کویر مصر که در استان اصفهان واقع شده، یکی از شگفتی‌های خلقت است که هر ساله عده کثیری از گردشگران به این منطقه می‌آیند و نظاره‌گر این صحنه زیبا می‌شوند. در این کویر می‌توانید از تفریحات مهیج آن بهره‌مند شوید و با تماشای جاذبه‌های خارق‌العاده آن از زیبایی‌های موجود لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا