دیدنی اصفهان

کاخ عالی قاپو اصفهان، شاهکار معماری نقش جهان

کاخ عالی قاپو اصفهان، شاهکار معماری نقش جهان

شهر اصفهان جاذبه‌های تاریخی دارد که بسیاری از آن‌ها از نظر معماری فوق العاده هستند، یکی از عمارت‌های بسیار تماشایی در میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو اصفهان می‌باشد. این جاذبه زیبایی تاریخی در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار گرفته‌است. در این مقاله با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا می‌خواهیم سفری به اصفهان داشته باشیم و از عجایب عمارت عالی قاپو دیدن کنیم. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های دیگر اصفهان، پیشنهاد می کنیم راهنمای سفر به اصفهان را مطالعه کنید.

با گشت و گذاری که به همراه سپنجا خواهید داشت، می‌توانید قسمت‌ها و جاهای دیدنی کاخ عالی قاپو در اصفهان را ببینید. وقتی از میدان نقش جهان اصفهان بازدید کنید، جاذبه‌های گردشگری دیگری را خواهید دید، که نظرتان را جلب می‌کند.

اقامت در آپارتمان در اصفهان

چرا عمارت عالی قاپو؟

همه گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر اصفهان، دلایلی دارند و با اطلاعات کاملی از این مکان‌ها دیدن می‌کنند. یکی از زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی و مهمی که مورد توجه بسیاری از گردشگران علاقه مند به شهر اصفهان قرار می‌گیرد، کاخ عالی قاپو می‌باشد.

در دوره صفویه این بنا جزو زیباترین بنا‌هایی بود که ساخته شد. علت دیگری که باعث می‌شود گردشگران این مکان تاریخی را برای بازدید انتخاب کنند، قرار گرفتن این عمارت در میدان نقش جهان اصفهان است.

اقامت در خانه ویلایی در اصفهان

جاهای دیدنی عمارت عالی قاپو اصفهان

از عجایب عمارت عالی قاپو می‌توان به شاهکار‌های معماری و هنر تزئینات اتاق موسیقی در طبقه ششم اشاره کرد.

این مکان پاتوق بسیاری از مهندسان معمار می‌باشد. کاخ عالی قاپو در اصفهان، از نظر مینیاتور و هنر گچ بری بسیار تماشایی است و جای تامل دارد. اگر از ایوان عمارت به میدان نقش جهان بنگرید، چشم انداز هیجان انگیزی را می‌بینید.

برای اینکه بازدید از همه این مکان‌های تاریخی برای شما امکان پذیر باشد، باید بتوانید با برنامه ریزی منظمی سفر خود را آغاز کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که در برنامه ریزی سفر گردشگری باید رعایت کنید، انتخاب محل اقامت قبل از سفر می‌باشد. برای حل این موضوع می‌توانید با سایت و تیم پشتیبانی سپنجا در ارتباط باشید و برای رزرو سوئیت در اصفهان سوالات خود را مطرح کنید.

عمارت عالی قاپو را بیشتر بشناسید

همان طور که اشاره کرده‌ایم، کاخ عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان جای گرفته‌است. وجود مسجد شیخ لطف الله رو به روی این عمارت تاثیر زیادی بر جذابیت و زیبایی آن گذاشته‌ است.

کاخ عالی قاپو یکی از بهترین یادگار‌های دوران صفویه است که در اوایل قرن یازدهم هجری قمری ساخته شد. آنچه که در بازدید از این عمارت می‌بینید، شاهکاری معماری اصیل ایرانی است که دل هر گردشگری را با خود می‌برد.

دیدنی های عمارت عالی قاپو

کاخ عالی قاپو در اصفهان، به عنوان نگینی درخشان در این شهر هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد. بسیاری از گردشگران اروپایی در بازدید از این مکان محو معماری و تزئینات دلنشین آن می‌شوند.

ظرافت در گچ بری‌های خاص و منحصر به فرد این بنا، باعث شده عکاسان زیادی برای ثبت زیباترین لحظات به این بنا بیایند. ارتفاع این عمارت به ۳۶ متر می‌رسد و این ارتفاع باعث شده کاخ عالی قاپو به بلند‌ترین عمارت شهر تبدیل شود.

اقامت در سوئیت اجاره ای در اصفهان

سفر در تاریخ عمارت عالی قاپو

زمانی که شاه عباس اول پایتخت خود را از قزوین به اصفهان منتقل کرد، دستور داد بنایی برای استقرار و حکومت در اصفهان بسازند. این بنا که امروز به عنوان کاخ عالی قاپو شناخته شده‌است، در زمان شاه عباس به عنوان دولتخانه صفویه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این عمارت به مانند گذر گاهی برای رفت و آمد در دوران صفوی ساخته شده بود. به مرور زمان شاه عباس تصمیم به ساخت بخش‌های مختلف این بنا گرفت و این عمارت را تا محدوده میدان نقش جهان توسعه داد.

با توجه به تحقیقات مورخان و نویسندگان هنوز اطلاعات دقیقی درباره تاریخ شروع ساخت و پایان این عمارت دیده نشده‌است.

به گفته برخی از پژوهشگران تاریخ، همزمان با ساخت مسجد شیخ لطف الله، بنای عالی قاپو هم ساخته شده‌است. دولتخانه، ساختمان رکیب خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار سرپوشیده، تالار طویله و کاخ چهل ستون از بخش‌های دیدنی عمارت عالی قاپو در اصفهان می‌باشد.

در این بین بعضی از مورخان معتقدند، بنای اصلی عالی قاپو در زمان حکومت تیموریان ساخته شده، که با آمدن شاه عباس به شکل امروز سر و سامان گرفته‌است. اما تمام این فرضیه‌ها و تصورات با تحقیقات یکی از باستان شناسان ایتالیایی که از طرف سازمان ایزئو به ایران فرستاده شده بود، از بین رفت.

این مطلب را هم بخوانید
هرآنچه درباره پل خواجو اصفهان باید بدانید!

این پژوهش‌ها نشان داد، تمام عمارت عالی قاپو از بنای اولیه گرفته تا معماری و تزئینات آن همه در دوره صفویه اتفاق افتاده‌است.

اقامت در آپارتمان دربستی در اصفهان

معماری و تزئینات عمارت عالی قاپو

با ورود به کاخ عالی قاپو، تزیینات زیبایی را خواهید دید، که شاید در کمتر عمارت گردشگری این هنر و تزئینات را دیده باشید.

با دیدن تزئینات معماری عالی قاپو قطعاً متعجب خواهید شد که واقعاً این تزئینات هنر دست انسان است یا نه؟ قبل از ورود به داخل عمارت با نمای خارجی که تزئینات آن با آجر ساخته شده‌است مواجه می‌شوید.

با رفتن به داخل عمارت تزئینات آجری را در بالای ورودی‌ها خواهید دید، شکل هلالی در قسمت بالای این ورودی‌ها زیبایی فضا را تکمیل کرده‌است.

معماری عمارت عالی قاپو اصفهان

به جرات می‌توان گفت کاش کاری‌های هفت رنگ کاخ و خطوط اسلیمی بر دیوار‌های آن از عجایب عمارت عالی قاپو به شمار می‌رود.

از دیگر تزئینات داخلی عمارت می‌توان به نقاشی و نگار گری‌ها زیبا در طرح‌های گل و بته، مناطق شکارگاه، انواع حیوانات و پرندگان اشاره کرد. تمامی این طرح‌ها روی گچ پیاده سازی شده‌است. در ارائه این طرح‌های زیبا از معروف‌ترین هنر‌های اصفهان یعنی لایه چینی و کشته بری استفاده شده‌است.

مطالب بیشتر: مسجد شیخ لطف الله اصفهان را بیشتر بشناسید!

نقاشی کاخ عالی قاپو، خاص‌ترین هنر عمارت

در عمارت کاخ عالی قاپو نقاشی‌های بسیار زیبایی را می‌بینید که موضوعات آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

نقاشی‌های تزئینی و تصویری و مینیاتوری. همان طور که گفتیم با استفاده از هنر لایه چینی و هنر کشته بری، نقاشی‌های گل و بته، خطوط اسلیمی، تصاویر از شکارگاه حیوانات و طرح‌های ختایی روی گچ بری‌ها کشیده شده‌است. آنچه این جلوه زیبایی به این فضا و گچ بری‌ها داده‌است، استفاده از ترکیباتی مانند آب طلا می‌باشد.

مطالعه بیشتر: پل خواجو اصفهان

مطالب بیشتر: اصفهان

نمایی از نقاشی های کاخ عالی قاپو اصفهان

اما نقاشی‌های تصویری و مینیاتوری که متعلق به استاد رضا عباسی مشهور‌ترین نقاش دوره صفویه می‌باشد. سبکی از نقاشی‌های اروپایی را در این مکان به نمایش گذاشته‌است.

اگر به فضای اطراف خود دقت کنید، تعدادی از نقاشی‌های مربوط به شاه عباس را می‌بینید که در آن‌ها پادشاهان بعدی ایران در لباس اروپایی کشیده شده‌اند. این نقاشی‌ها حاصل هنر دست سیاحان، سفیران اروپایی می‌باشد. برای دیدن نقاشی‌های مینیاتوری ایرانی و تصاویر اروپایی باید به طبقه سوم و ششم بروید.

تزئینات لایه چینی و کشته بری که شامل تزئینات نقاشی می‌شود، در طبقه اول تا پنج قرار دارند.

هنر نقاشی و گچبری، عجایب عمارت عالی قاپو

در بازدید از کاخ عالی قاپو در اصفهان می‌توانید شاهد زیباترین نقاشی‌های تصویری و مینیاتوری و پرده سازی باشید.

این نقاشی‌ها در قالب هنر لایه چینی تمام دیوار‌ها و سقف را پوشانده‌است. داخل عمارت، هر کجا را نگاه کنید، اثری از نقاشی‌های مینیاتوری را می‌بینید. برای هر قسمت از دیوار‌ها، موضوعات متفاوتی در نظر گرفته شده‌است. به عنوان مثال روی تاقچه‌های عمارت نقاشی‌های تک چهره دیده می‌شود.

نقاشی‌های بیشتری را می‌توانید روی ازاره‌ها ببینید. همان طور که می‌بینید، نقاشی‌های تک چهره به صورتی طراحی شده‌اند که وقتی آثار رو به روی هم قرار گرفته‌اند، شما دو زوج عاشق و معشوق را روی دیوار می‌بینید.

زیبایی این طبقه تنها در نقاشی‌های تک چهره خلاصه نمی‌شوند. بلکه روی دیوار‌های طرح بسیار تماشایی از انواع گل، بته، طبیعت و پرندگان می‌بینید.

بیشتر بخوانید: کلیسای وانک اصفهان

نمایی از تزئینات عمارت عالی قاپو اصفهان

عمارت عالی قاپو کجاست؟ و چگونه به آنجا برویم؟

برای رفتن به کاخ عالی قاپو در اصفهان باید خود را به قسمت غربی میدان نقش جهان این شهر برسانید. البته ساختمان چند طبقه عالی قاپو با ارتفاع ۳۵ متری از بخش‌های مختلف شرح دیده می‌شود. با استفاده از وسایل نقلیه خود را به کاخ عالی قاپو برسانید و با یک بازدید دلچسب از این مکان تاریخی سفری شیرین به اصفهان را تجربه کنید.

کاخ عالی قاپو از ساعات ۹ صبح تا ۱۶:۳۰ پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

بعد از بازدید از کاخ عالی قاپو در اصفهان می‌توانید، به جاهای دیدنی میدان نقش جهان سر بزنید. جاذبه‌های میدان نقش جهان شامل سردر قیصریه، بازار اصفهان، صنایع دستی، مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام می‌شود. البته در اطراف میدان نقش جهان دو عمارت تاریخی دیگر مانند کاخ چهلستون و باغ و عمارت هشت بهشت چشم انتظارتان هستند.

بیشتر بخوانید : معرفی کهن ترین بناهای اصفهان

پلان عالی قاپو

عمارت عالی قاپو حدود ۴۸ متر ارتفاع داشته و یک ساختمان ۶ طبقه است که سه راه پله در آن وجود دارد و طبقات مختلف را بهم متصل می کند. در طبقه اول عمارت عالی قاپو دو سالن اصلی وجود دارد که در زمان صفویان برای انجام کارهای اداری از آن استفاده می شده است. در گذشته به این طبقه، «صدر خانه» یا «کشیک خانه» می گفتند.

این مطلب را هم بخوانید
کاخ چهل ستون اصفهان، مشهورترین باغ سلطنتی

در نگاه اول در ساختمان عالی قاپو یک ایوان بزرگ با ستون های بلند چوبی می بینید. جالب است بدانید کاخ عالی قاپو به دلیل طراحی ویژه ای که دارد از جهت های مختلف تعداد طبقات ساختمان متفاوت به نظر می رسند. همچنین از داخل میدان نقش جهان این عمارت دو طبقه به نظر می رسد. اگر از دو طرف ساختمان عالی قاپو به آن نگاهی بیندازید، گمان خواهید کرد عالی قاپو سه طبقه است. از نمای پشتی نیز عالی قاپو پنج طبقه به نظر می رسد اما در حقیقت عالی قاپو ۶ طبقه است. طراحی پلان عالی قاپو این عمارت را به دو بخش ورودی کاخ و ساختمان اصلی تقسیم می‌کند.

ورودی کاخ عالی قاپو به‌دلیل کاربردهای آن در گذشته بسیار وسیع طراحی شده و بالای این ورودی، ایوان کاخ قرار گرفته است. در دو قسمت پشت درب ورودی اتاق های مخصوصی وجود داشتند که در آنها امور اداری انجام می شده است. پس از ورودی کاخ نیز راهرویی شمالی- جنوبی وجود دارد که عمارت اصلی کاخ پشت آن واقع شده است.

پلکان مرتبط با طبقه‌های بالا در کاخ مارپیچ است. طبقه‌های بالا اتاق‌های بیشتر و تالارهای بزرگ دارند و بالاترین اتاق در طبقه ششم با طراحی ویژه مانند یک استودیوی بزرگ موسیقی است. به دلیل طراحی خاص این اتاق در گذشته زمانی که موسیقی در آن پخش می شده است، صدای آن در کل عمارت می پیچیده است. طراحی کاخ عالی قاپو با توجه به قدمت آن، خیلی حرفه ای و اصولی انجام شده است ومهارت معماران را در جای جای این کاخ می توان دید.

ورودی کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو در گذشته به علت کاربری خود اهمیت زیادی داشته و ورودی آن نیز به همین جهت مهم بوده است. در گذشته ورودی کاخ عالی قاپو محل رفت وآمد و متصل کردن باغ نقش جهان و مجموعه هایی مانند دولت خانه، رکیب خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سر پوشیده، کاخ چهل ستون و دیگر ساختمان‌ها و کاخ‌های اداری بوده است. به همین دلیل به این ورودی دروازه دولت خانه گفته می شد.

در برخی از روایت های تاریخی گفته شده است که شاه عباس اول بعد از پیشکش کردن دربی نقره ای به بارگاه امام علی (ع) درب قبلی را از شهر نجف به اصفهان اورد و در درب ورودی کاخ عالی قاپو نصب کرد. به همین دلیل تا به امروز نیز ورودی این عمارت در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد.

کاخ عالی قاپو در واقع ۵ ورودی مختلف دارد و برای رفت و آمد به میدان نقش جهان از ورودی عمارت عالی قاپو استفاده می شود. این ورودی به علت زیبایی و شهرتی که دارد به عنوان ورودی اصلی نقش جهان کاربرد دارد. چهار در دیگر عالی قاپو اما در گذشته محل رفت و آمد از اطراف و خیابان پشتی بوده اند. ورودی‌های دیگر عالی قاپو، درب چهار حوض در ضلع شمالی کاخ، درب شاهی مشرف به دروازه شهر یا دروازه دولت در غرب عمارت، درب حرم‌سرا و درب جبه خانه یا مطبخ هستند.

نمایی از عمارت و کاخ عالی قاپو

بازدید از کاخ عالی قاپو و اقامت در اصفهان

سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا در اصفهان اقامتگاه‌های مختلفی را برای شما گردشگران در نظر گرفته‌است. در واقع سپنجا این امکان را برای شما به وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان محل اقامت ایده آلتان را متناسب با ویژگی های دلخواهتان در کوتاهترین زمان پیدا کنید. اگر می‌خواهید در سفر به اصفهان در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

ارتباط با سامانه سپنجا برای شما بهترین گزینه است. با اجاره سوئیت در اصفهان به راحتی می‌توانید از سختی‌های سفر خود بکاهید و خیال خود و اعضای خانواده تان را از بابت محل اقامت راحت کنید!

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا سعی کردیم تا درباره عمارت عالی قاپو اصفهان صحبت کنیم. تلاش کردیم تا هرآنچه لازم است تا بدانید را بیان کنیم.

شما درباره سفر به اصفهان و بازدید از عمارت عالی قاپو چه نظری دارید؟ آیا از عجایب عمارت عالی قاپو دیدن کرده‌اید؟ ما در سایت سپنجا منتظر نظرات و پیشنهادات شما درباره بازدید از جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های ناشناخته اصفهان هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا