دیدنی های یزد

مسجد جامع یزد، جذاب‌ترین جاذبه تاریخی یزد

مسجد جامع یزد، جذاب‌ترین جاذبه تاریخی یزد

سفر به یزد، نخستین شهر جهانی ایران و بازدید از جاهای دیدنی شهر همیشه برای گردشگران تجربه ای لذت بخش را به همراه داشته‌است. در این مقاله از مجله گردشگری سپنجا می‌خواهیم یک گشت و گذار و بازدید خوبی از  مسجد جامع یزد داشته باشیم.

برای درک زیبایی‌های این بنای تاریخی، باید ساعت‌ها بنشینید و به آن نگاه کنید. زیبایی معماری  مسجد جامع یزد و مناره‌های بلند آن نظر همه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. جالب است بدانید که مناره‌های مسجد جامع یزد، جزوه بلندترین مناره‌های جهان محسوب می‌شود. کهن شهر یزد، جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد.

برای بازدید از هر کدام آن می‌توانید صفحه راهنمای سفر به یزد را مطالعه کنید.

سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه سپنجا در مقاله  مسجد جامع یزد، اطلاعاتی درباره دلایل سفر گردشگران به این مکان، قدمت  مسجد جامع یزد و جنبه‌های مختلف تاریخی این بنای مذهبی به شما ارائه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقاله معماری  مسجد جامع یزد می‌باشد. برای بازدید از مناطق تاریخی و تماشایی یزد باید سفر چند روزه ای به این کهن شهر داشته باشید. به همین علت سپنجا با ارائه امکانات اقامتی و رفاهی سفر به یزد را برای شما راحت کرده‌است.

کافیست قبل از سفر به یزد با تیم پشتیبانی تماس بگیرید و یا وارد سایت شوید، با دیدن انواع اقامتگاه، می‌توانید محل اقامت خود را پیش از سفر رزرو کنید.

مسجد جامع یزد از بهترین جاهای دیدنی شهر

تحلیل  مسجد جامع یزد و دلایل سفر گردشگران به این مکان

اغلب گردشگران به خاطر قدمت مسجد جامع یزد به این شهر سفر می‌کنند. این مسجد یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی دوره اسلامی ایرانی تاریخ است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به ثبت شدن نام این مکان تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرد.

در معماری مسجد جامع یزد، بلندترین مناره‌های جهان را مشاهده می‌کنید ارتفاع آن‌ها به ۵۲ متر می‌رسد. وقتی به ظرافت‌ها، کاشی کاری‌ها و تزئینات مسجد نگاه می‌کنید، عظمت معماری سنتی ایرانی اسلامی را در آن می‌بینید.

نمایی از مسجد جامع از بهترین جاهای دیدنی یزد

یکی از واقعیت‌های جالبی که در تحلیل مسجد جامع  گفته شده، زمان ساخت و ساز آن بوده که نزدیک به ۱۰۰ سال طول کشید، تا این مراحل ساخت این مسجد پایان بیابد. از زیبایی‌ها این بنای مذهبی تاریخی می‌توان به کتبه‌های قدیمی و خطاطی‌های روی کاشی‌ها اشاره کرد، که قدمت مسجد جامع یزد را نشان می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید
20 مورد از مکانهای ناشناخته یزد که باید از آن‌ها بازدید کنید!

نوری که در شب زیبایی مسجد را به رخ می‌کشد، حاصل از رنگ‌های سفید روی دیواره‌ها که با گچ اندود کردن شکل گرفته‌است، می‌باشد.

 مسجد جامع یزد را بیشتر بشناسید

در محله ی فهادان یک خیابان‌های سنگ‌فرش شده زیبایی دارد، با عبور از قدیمی‌ترین بازار شهر به با شکوه‌ترین بنای تاریخی در شهر خواهید رسید. نام دیگر  مسجد جامع یزد در گذشته، مسجد جامع کبیر بوده‌است.

بر اساس تحلیل  مسجد جامع یزد و معماری آن، مشخص شده این مسجد پلانی مربعی دارد و مساحت آن ۹۸۰۰ متر مربع است. در معماری  مسجد جامع یزد، برگرفته از معماری خانه کعبه در مکه می‌باشد.

قدمت  مسجد جامع یزد به دوران ساسانیان بر می‌گردد، این مسجد در دوران تاریخی قبل از اسلام حکم آتشکده را داشته‌است. اولین بنای مسجد در دوران آل بویه به پایان رسید که امروزه در شهر یزد این بنا را به عنوان مسجد عتیق می‌شناسند.

در طول تاریخ و ساخت و سازهایی که در این مسجد انجام شد، قسمت‌های دیگر ساخته شد که باعث تغییر نام‌های مسجد عتیق و مسجد جامع نو شد.

 

نمایی از مسجد جامع یزد

معماری  مسجد جامع یزد و بخش‌های مختلف این بنای تاریخی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مقاله  مسجد جامع یزد، بخش معماری و اطلاعات پیرامون آن است. مسجد جامع شهر یزد دارای بخش‌های متنوعی است که شامل ایوان اصلی، شبستان‌ها، کریاس، قنات، چاه آب، کتابخانه و بنای زیبای گنبد خانه می‌شود.

در ساخت و معماری هر یک از این بناهای با ارزش، ظرافت‌ها و تزیینات خاصی استفاده شده‌است. در تحلیل  مسجد جامع یزد و از نظر معماری، با اهمیت‌ترین بخشی که مورد توجه پژوهشگران و معماران خارجی قرار می‌گیرد، مناره‌های ۵۲ متری این مسجد است.

در برخی از روایات آمده که در ساخت این مسجد از خاک کربلا و گلاب استفاده کرده‌اند. همه این ویژگی‌های دست به دست هم داد که در سال ۱۳۹۶ به عنوان یکی از با ارزش‌ترین بنای تاریخی در میراث یونسکو ثبت شود.

بخش‌های دیگر  مسجد جامع از فضای جلوخان، سردر شرقی، مناره‌های مرتفع مسجد، شبستان شرقی، محراب، صحن داخلی، شبستان غربی، موزه تاریخی مسجد، شبستان شاهزاده و سنگ قبرهای غیر منصوب تشکیل شده‌است.

قدمت  مسجد جامع یزد و تزئینات و نقش‌های آن

به جرات می‌توان گفت، زیباترین و دیدنی‌ترین نقش‌ها در این مسجد استفاده شده‌است. این نقش و نگارهای روی دیواره‌ها به قدر متنوع و تماشایی هستند، که از تماشای آن‌ها سیر نخواهید شد.

در تحلیل  مسجد جامع یزد و معماری آن می‌توان به نماد تشیع در طرح‌های که از مسجد حضرت محمد (ص) برگرفته شده‌است، اشاره کرد. در بخش‌های ایوان جنوبی و سردر اصلی مسجد، از طرح‌های و نقش‌های شیعی استفاده شده‌است.

دیگر نقش‌های این مسجد شامل نقوش شمسه، نقوش ستاره، گوی برجسته محراب و کاشی‌های معرق، قندیل، نقوش شبیه به محراب و خطاطی‌های روی گنبدخانه می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
غذای محلی یزد را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد!

نمایی از داخل مسجد جامع یزد

نکات مهم مقاله مسجد جامع یزد

در بازدید از  مسجد جامع توجه داشته باشید، که نمی‌توانید از تمام بخش‌های  مسجد جامع یزد را ببینید. مسئولان میراث فرهنگی و تاریخی، بخش‌هایی از مسجد را برای بازدید گردشگران در نظر گرفته‌اند. اگر شب را برای بازدید از مسجد یزد انتخاب کنید، چشم‌اندازی نورانی بسیار زیبایی را از سر در قسمت شرقی مسجد و نمای آن خواهید دید.

همچنین محله فهادان به عنوان یکی از خیابان‌های مسجد در شب بسیار تماشایی است و برایتان جذابیت زیادی خواهد داشت؛ بنابراین پیاده‌روی در محله فهادان را از دست ندهید.


بیشتر بخوانید: باغ دولت آباد یزد


اقامت در اطراف مسجد جامع یزد

سفر به یزد، شبگردی و در نهایت اقامت در این شهر تاریخی، تجربه بی نظیری را برای شما گردشگران رقم خواهد زد. فقط برای اینکه سفر راحت تری را تجربه کنید و سختی‌هایی مانند پیدا کردن محل اقامت و یا گران بودن اقامت‌های گردشگری، شما را اذیت نکند.

تا جایی که امکان دارد، سعی کنید قبل از سفر هماهنگی‌ها لازم را برای اجاره و سوئیت در یزد انجام دهید. اگر از ابتدای سفر خود با سامانه سپنجا در ارتباط باشید. از بهترین خدمات اقامتی و گردشگری این سامانه بهره‌مند خواهید شد.

برای تعیین محل اقامت خود وارد سایت سپنجا شوید و با در نظر گرفتن معیارهای مختلف مانند بودجه، متراژ، تعداد اتاق خواب، امکانات رفاهی و … مکان اقامتی خود را با بهترین قیمت انتخاب کنید.

نمایی از مناره های مسجد جامع یزد

جمع‌بندی

امیدواریم اطلاعاتی که در مقاله  مسجد جامع یزد درباره تحلیل، قدمت و معماری  مسجد جامع یزد به شما گردشگران عزیز ارائه کردیم، مفید واقع شده باشد.

به نظر شما این مسجد تاریخی چه جذابیت‌های دیگری دارد؟ شما برای چندمین بار از این مسجد بازدید می‌کنید؟ در بخش نظرات، از تجربیات سفر به این کهن شهر و مکان‌های ناشناخته یزد بگویید. شاید هنوز جاذبه‌های تاریخی دیگر در نقاط مختلف شهر یزد باشد، که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم.

می‌توانید مسجد را از نگاه خود توصیف کنید. سپنجا آرزو می‌کند، سفر بسیار خاطره انگیزی به شهر یزد و بازدید از  مسجد جامع یزد داشته باشید.

اداره کل میراث فرهنگی استان یزد

درباره “مسجد جامع یزد، جذاب‌ترین جاذبه تاریخی یزد” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا