دیدنی های یزد

۲۰ مورد از مکانهای ناشناخته یزد که باید از آن‌ها بازدید کنید!

20 مورد از مکانهای ناشناخته یزد که باید از آن‌ها بازدید کنید!

اگر قصد سفر به یزد دارید می توانید اجاره سوئیت در یزد را توسط سپنجا بصورت آنلاین انجام دهید.

یزد نخستین شهر جهانی ایران در زمینه گردشگری است! جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این شهر وجود دارد که حتماً به آنجا رفته‌اید. این شهر سالانه میزبان جمعیت بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد. درباره شهر یزد می‌توان گفت مجموعه ای از ارزشمند‌ترین آثار تاریخی ایران را در خود جای داده‌است.

در طول تاریخ شهر یزد را با القاب زیادی از قبیل شهر بادگیر‌ها، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر شیرینی و … شناخته‌اند. برای همه ایرانی‌ها مایه افتخار است که نام یزد به عنوان آثار ملی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌است. در این بین مکانهای ناشناخته یزد انتظار گردشگران را می‌کشند!

نظر شما درباره مکان‌های ناشناخته این شهر چیست؟

چه اطلاعاتی درباره جاذبه‌های گردشگری یزد دارید؟ آیا می‌دانید مکان‌های ناشناخته شهر را چطور باید پیدا کرد؟

اگر به سفر و گشت و گذار به این شهر علاقمند هستید و می‌خواهید درباره مکانهای ناشناخته یزد اطلاعاتی داشته باشید! می‌توانید. با مطالعه و همراهی سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا جنبه‌های مختلف شهر تاریخی یزد را بشناسید.

در این مقاله قصد داریم مکان‌های گردشگری متفاوتی از شهر یزد را به شما معرفی کنیم که تا امروز درباره آن‌ها اطلاعی نداشته‌اید. جاذبه‌هایی که خیلی از گردشگران از آن بی خبرند!

فهرست مطالب مخفی کردن

برج سکوت، دخمه زرتشتیان جاذبه دیدنی یزد

مکانهای ناشناخته یزد

یکی از مکانهای ناشناخته یزد که کمتر گردشگری از وجود این جاذبه تاریخی در این شهر اطلاع دارد. برج سکوت یا برج خاموشان است. قرار گرفتن این برج بر روی کوه رسوبی و کم ارتفاع به نام دخمه باعث شده زرتشتیان در گذشته جسد مردگان را روی کوه بگذارند. تا حیوانات وحشی جسد را بخورند.

زرتشتیان معتقد بودند اگر مرده را در خاک دفن کنند، خاک آلوده خواهد شد. زیرا آنان خاک را عنصری مقدس می‌دانند. باقیمانده اجساد از روی زمین محو می‌شدند و علت آن مدفون شدن استخوان‌ها در دیواره‌های میانی دخمه بوده‌است.

این جاذبه دیدنی در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر یزد اطراف منطقه صفاییه قرار دارد.

برج و باروی قدیم شهر مکان تاریخی و گردشگری دوره دیلمیان

یزد پایتخت آثار دیدنی و تاریخی ایران است. یکی دیگر از مکانهای ناشناخته یزد که در گذشته مردم برای حفاظت از جان خود هنگام حمله دشمن به آنجا پناه می‌بردند. برج‌ها و حصار‌هایی بود که در این شهر ایجاد شده بود.

در بین این بنا‌ها می‌توان به دروازه قلعه دوره دیلمیان- اتابکان اشاره کرد. ثبت این اثر در تاریخ ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۵۲ در فهرست آثار ملی توجخه بسیار یاز مردم را به خود جلب کرده‌است.

وجود این برج و بارو در شهر کهن و تاریخی یزد موجب دفاع بهتر مردم در مقابل غارتگران بوده‌است. اگر می‌خواهید از این بنای دیدنی بازدید کنید باید به انتهای خیابان سید گل سرخ یزد بروید.

بقعه دوازه امام، برای درک دوره تاریخ سلجوقی به این مکان سفر کنید!

گردشگران با سفر به شهر یزد بسیار علاقمند به بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. نظر شما در این باره چیست؟ کدام مکان تاریخی نظر شما را جلب کرده‌است؟ اگر شما هم مشتاق دیدن مکانهای ناشناخته یزد در دوره‌های مختلف هستید.

از بقعه دوازده امام یزد که در محله فهادان قرار دارد و قدمت آن به دوره سلجوقی بر می‌گردد. بازدید کنید. به بنای این مکان تاریخی دقت کنید! نمای آجری آن یکی از آثار مهم دوره سلجوقیان است که در معماری اسلامی اهمیت زیادی داشته و از قدیمی‌ترین بنا‌های استان یزد به‌شمار می‌رود.

نقش و نگار و کتبه رنگی این بنا زیبایی خاصی به این جاذبه گردشگری بخشیده‌است. این اثر ملی در سال ۱۳۱۳ و روز ۳۱ تیر ماه ثبت شده‌است.

مکانهای ناشناخته یزد

جالب‌ترین موزه آب دنیا، یکی از مکانهای ناشناخته یزد

در میان جاذبه‌های دیدنی شهر یزد، بازدید از یک موزه جالب و قدیمی حالتان خوب می‌کند. موزه آب یزد واقع در خیابان قیام نزدیک میدان امیرچخماق و در کنار خانه ی تاریخی شهر، موجب شده گردشگران برای دیدن زیباترین و شگفت‌انگیز‌ترین موزه آب دنیا به این شهر سفر کنند.

قرار گرفتن این موزه در خانه کلاهدوز‌ها که به عنوان یکی از خانه‌های قدیمی شهر یزد محسوب می‌شود جذابیت این مکان گردشگری را دو چندان کرده‌است.

شما می‌توانید با رفتن به این موزه اشیاء و وسایل قدیمی از قبیل انواع اسناد قدیمی، وسایل حفر قنات و چاه، انواع ظروف قدیمی و سایر وسایل ارزشمند را ببیند و بخشی از تاریخ را احساس کنید.

مکانهای ناشناخته یزد

جاذبه دیدنی دوره قاجار، عمارت بوستان ناجی

برای سفر به دوره قاجار نیازی نیست از همه موزه‌های تاریخی سراسر کشور بازدید کنید! کافی است با سفر به شهر یزد و رفتن به بوستان ناجی که از زیبا‌ترین باغ‌های دوران قاجار در شهر به‌شمار می‌رود. معماری و بافت تاریخی دوران قاجار را حس کنید.

قرار گرفتن قنات نجف آباد نزدیک این بوستان باعث شده انواع امکانات گردشگری و رفاهی در اختیار مسافران قرار بگیرد. همان‌طور که می‌بینید عمارت زیبایی با معماری منحصر به فردی در انتهای بوستان به چشم می‌خورد.

قسمت‌های ویژه داخل عمارت از دو اتاق اصلی و یک تالار بادگیر و سایر قسمت‌ها تشکیل شده‌است. در دوران قاجار شخصی به نام ناجی صاحب عمارت بوده و این سند اصلی این مجموعه به نام ناجی ثبت شده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شهر تاریخی میبد یزد

هم چنین بخوانید: راهنمای سفر به یزد


موزه آیینه و روشنایی، زیباترین بنای دوره پهلوی در یزد

یکی دیگر از مکانهای ناشناخته یزد عمارت قصر آینه یا موزه آیینه و روشنایی است که به دوران پهلوی تعلق دارد. اگر در یزد تصمیم دارید به یک مهمانسرای خصوصی بروید.

این عمارت را برای بازدید انتخاب کنید. بنای این معماری در سال ۱۲۰ به عنوان مهمانسرای خصوصی بوده‌است. با گذشت زمان این بنا به موزه تاریخی تبدیل شد.

به سبک معماری و نمای این عمارت دقت کنید، ترکیبی از معماری اروپایی و سنتی ایرانی زیبایی خاصی به این بنا داده‌است.

از آنجایی که این عمارت مخصوص شاه ساخته شده‌است فضای‌های سلطنتی آن شامل اتاق‌های است که رو به استخر و نشیمن بهاری ساخته شدند، اتاق خواب ویژه شاه، قسمت شاه نشین عمارت، حوضخانه و حمام و سرویس‌های بهداشتی می‌شود.

اما موزه ای هم در این عمارت بنا شده که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. این موزه دارای وسایل تاریخی و ارزشمند دوران پهلوی و قبل تر می‌باشد.

مکانهای ناشناخته یزد

خانه تهرانی‌ها، بنایی تماشایی در قلب تاریخ یزد

از دوران قاجار در محله فهادان یزد یک بنای زیبای تاریخی که به فرد تهرانی تعلق داشته، با انواع گنجینه‌های تاریخی به جا مانده‌است. این بنا قدمت ۲۵۰ ساله دارد. گردشگرانی هستند که از وجود همچنین عمارت تاریخی در شهر یزد اطلاعی ندارند.

با سفر به یزد از این ساختمان تاریخی و بنا‌های ساخته شده آن بازدید کنید. در گذشته این ساختمان به عنوان دفتر کنسولگری آلمان و فرانسه شناخته شده‌است. با گذشت زمان این بنا به فهرست آثار ملی اضافه شد.

حتماً با خود می‌گویید چه چیزی این بنا جذاب نشان می‌دهد؟

با ورود به اولین هتل موزه ایران در فضای بیرونی آن شاهد حیاط اصلی آن و نارنجستان خواهید بود. سایر قسمت‌های این خانه عبارت است از عمارتی با عنوان کلاه فرنگی، بادگیر‌های زیبا، تالار اصلی، چاه داخل خانه، سرداب وسط تالار، هشتی‌ها و پشت بام آن که از بافت اصلی شهر یزد محسوب می‌شود.

مکانهای ناشناخته یزد

بازارِخان یزد، عریض‌ترین بازار شهر

شما به عنوان گردشگری که به یزد سفر می‌کنید قطعاً برای دیدن مکان‌های تاریخی ارزش قائل هستید و وقت زیادی برای بازدید از این فضای دلنشین تاریخی می‌گذارید. در این قسمت از مقاله یکی از مکانهای ناشناخته یزد را به شما معرفی کرده‌ایم. بازار و حمام خان، حسینیه و آب انبار همگی در یک مجموعه قدیمی و تاریخی جای گرفته‌اند.

برای اینکه زیبایی بازار را تماشا کنید کافی است چشم‌انداز‌های متنوع را برای دیدن آن تجربه کنید. بنای این بازار بر پایه خشک و آجر و گل و گچ ساخته شده و بین مردم یزد به عنوان طولانی‌ترین و عریض‌ترین بازار شهرت دارد. امروزه حمام این مجموعه به چایخانه سنتی تبدیل شده‌است.

 

مکانهای ناشناخته یزد

خانه ملک التجار، بنایی با زیبایی‌های خیره کننده

افرادی که شیفته تاریخ هستند و علاقه زیادی به بازدید از مکانهای ناشناخته یزد تاریخی دارند. در سفر به یزد رفتن به خانه ملک التجار را فراموش نکنند! چرا به خانه ملک التجار برویم؟ قدمت این خانه نزدیک به ۱۲۰ سال است که نقاشی‌ها و رنگ و لعاب جذاب فضای داخل خانه هر کسی را جذب خود می‌کند.

این نقاشی‌ها اغلب بر روی سقف خانه توسط هنرمندان شیرازی در طول مدت ۱۰سال کشیده شده‌اند.

شما می‌توانید با ورود به خانه ملک التجار جذابیت‌های آن را به واضح‌ترین شکل احساس کنید! این خانه دارای قسمت‌های مختلف به نام هر فصل می‌باشد، هشتی‌های آن شش ضلعی است.

ستون‌های چوبی زیبای آن، با ورودی و حیاطی جالب، بادگیر معروف یزد، حوضی که وسط خانه قرار دارد، اتاق رؤیایی آینه، قسمت شاه نشین خانه، راهروهای قسمت زیرزمینی و… همه گی برای ساختن یک سناریوی تاریخی در سفر به یزد فراهم شده‌اند؛ بنابراین در سفر به بازدید از نخستین هتل خشتی جهان را در اولویت قرار دهید.

آیا می‌دانید نقطه وسط ایران کجاست؟ (میدان ماکار)

یکی دیگر از مکانهای ناشناخته یزد از لحاظ گردشگری می‌باشد که با اینکه افراد شاید از اطراف آن عبور کنند اما توجهی به قدمت و تاریخ این بنا ندارند. ساعت فردوسی واقع در میدان مارکار یزد نام بزرگترین ساعت را یدک می‌کشد.

از ویژگی‌های جالبی که این ساعت دارد قرار گرفتن آن در وسط ایران است. اگر با دقت به این ساعت نگاه کنید اشعاری از مرحوم ناصر، شاعر یزدی با تزییناتی زیبا خواهید دید. این بنای تاریخی شهر یزد هم مثل دیگر آثار در نامش در فهرست آثار ملی می‌درخشد.

 

چرا این میدان مارکار نام گذاری شده‌است؟ در حقیقت بنیانگذار مجموعه این میدان یک شخص هندی زرتشتی به نام پشوتن جی دوسابایی مارکار است. به همین علت میدان به این نام شهرت دارد. مجموعه میدان مارکار شامل دبیرستان و پرورشگاه است.

بازار مسگر‌ها و سر و صدای جذاب سوغاتی‌ها

اگر هنگام گشت و گذار در شهر تاریخی یزد از خیابانی سر و صدای قابل توجهی شنیدید، بدانید که کم‌کم به بازار مسگر‌ها نزدیک می‌شوید. یکی از مکان‌هایی که در شهر یزد طرفدار زیادی دارد، بازار مسگر‌ها و سوغاتی‌هایش است. قدمت این بازار حدود ۶۰۰ سال است که آثاری به جای مانده از دوره تیموریان می‌باشد.

از جذابیت‌های بازار مسگر‌ها می‌توان به رنگ سرخ مس‌ها که زیبایی کار را نشان می‌دهند که روحتان تازه می‌شود و استادانی که با ذوق هنری خاصی این صنایع را تولید می‌کنند. اشاره کرد. با رفتن به بازار مسگر‌ها برای یادگاری از سوغاتی‌های این بازار تهیه کنید.

مکانهای ناشناخته یزد

آسیاب آبی اشکذر، بنای شگفت‌انگیز کویر

به نظر شما چرا آسیاب آبی اشکذر به عنوان خاص‌ترین جای دیدنی یزد شناخته شده‌است؟ آسیاب آبی اشکذر از معماری سنتی و بسیار قدیمی و خاصی برخوردار است. زیبایی این مجموعه فوق‌العاده را در فضا‌های داخلی مقرنس کاری شده، روحی که دیوار‌ها با نقش‌های هندسی گرفته‌اند، نمای آجری خاص محوطه اصلی بنا و صحن اصلی آسیاب اشکذر ببینید.

همچنین وجود این آسیاب در دل کویر که به واسطه آب هم کار می‌کند در نوع خودش حیرت‌انگیز است. واقعاً این جاذبه تاریخی از مکانهای ناشناخته یزد محسوب می‌شود.

مکانهای ناشناخته یزد

مدرسه ضیاییه یزد، دیدنی‌ترین زندان تاریخ

از دیگر جاذبه‌های تاریخی این کهن شهر و مکانهای ناشناخته یزد می‌توان به مدرسه ضیائیه که به زندان اسکندر هم مشهور است اشاره کرد. استفاده از معماری‌های منحصر به فرد در زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه در قرن هفت و هشت توجه بسیاری از مورخان و گردشگران را به خود جلب کرده‌است.

نکته جالب اینجا است که بنای این مکان تاریخی براساس خشک خام ساخته شده و فقط تزئینات آن زمان زیادی برده‌است. با حضور در این مکان و تماشای گچبری‌های این بنا که ترکیب آبی لاجوردی و طلایی را به رخ چشمانتان می‌کشد، غافلگیر و بهت زده خواهید شد.

فهرج روستایی آباد، در دل کویر

در سفر به یزد می‌توانید با ۳۰ کیلومتر فاصله از طرف شرق یزد به روستای زیبای فهرج برسید. جذابیت و زیبایی این روستا بسیار شگفت‌آور است و قدمت آن به دوران تاریخی قبل از اسلام بر می‌گردد. با سفر به این روستا و گشت و گذار و ارتباط با مردم مهمان نواز این منطقه و ماندن شب در چادر کمپ می‌توانید سفری دلچسب را تجربه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
جاذبه گردشگری باغ دولت‌آباد یزد، باغی با شهرت بین‌المللی

مکانهای ناشناخته یزد

تجربه جذاب کویر گردی در کویر کاراکال

کویر کاراکال یکی از مکانهای ناشناخته یزد که در منطقه ای با وضعیت آب و هوایی گرم و خشک قرار دارد. افراد علاقمند به کویر را به سمت خود می‌کشاند.

آیا می‌دانید چرا این کویر، کاراکال نام گذاری شده‌است؟

کویر کاراکال در گذشته خیلی دور تر زیستگاه گربه ای به نام کاراکال بوده‌است به همین علت کاراکال نامی است که موجب شناخته شدن هر چه بیشتر این کویر شده‌است.

با قرار گرفتن کویر کاراکال در مجاورت روستای صادق آباد، به آن کویر صادق آباد هم می‌گویند. تفریحاتی می‌توانید در کویر کاراکال انجام دهید. شتر سواری و سافاری و موتور سواری روی شن‌ها است. اگر به کویر گردی علاقه دارید سفر خود را با رفتن به این جاذبه گردشگری کامل کنید.

طبیعت زیبایی که کویر کاراکال با چشم‌انداز‌های گوناگون در ساعت‌های مختلف شبانه روز نشان می‌دهد، حرکت شن‌ها و ترکیب رنگ آن با آبی آسمان، غرق شدن ستارگان در دل شب و … تجربه سفری دلنشین برایتان رقم خواهد زد.

خانه آقازاده، محل زیباترین بادگیر‌های دو طبقه

مکانهای ناشناخته یزد

بازدید از خانه‌های تاریخی یزد در برنامه تعدادی از گردشگران وجود دارد. زیرا اغلب این خانه‌های قدیمی از مکانهای ناشناخته یزد به‌شمار می‌روند و عده ی معدودی از این جاذبه‌های گردشگری اطلاع دارند. از ویژگی‌های مهمی که خانه آقازاده را در شهر یزد به یک مکان گردشگری زیبا و جذاب تبدیل کرده‌است. وجود بادگیر‌های دو طبقه در این خانه است.

با توجه به این که خانه آقازاده در ابرکوه یزد واقع شده‌است. به گردشگرانی که به آن جا می‌روند. امکاناتی مانند رستوران، کافی شاپ، سرویس بهداشتی، حمام و اقامتگاه ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر به خانه‌های تاریخی عشق می‌ورزید و فضای این خانه‌ها برای شما جذاب است بازدید از خانه آقازاده را از دست ندهید.

کویر سیاه کوه، یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مکانهای ناشناخته یزد

چشم‌انداز زیبای کویر سیاه با قرار گرفتن آن بین نمکزار و باتلاق زار باعث شده هر ساله گردشگران داخلی و خارجی برای تفریح کویر گردی به این جاذبه گردشگری قدم گذارند. اگر به نقشه هوایی کویر یزد نگاه کنید.

متوجه خواهید شد که این جاذبه گردشگری شبیه به هلال ماه است که در اطراف قوس هلالی ماه کوه سیاه مشاهد می‌شود. کویر سیاه کوه در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر اردکان قرار دارد. با سفر به این کویر شگفت زده خواهید شد.

خانه صولت، قدمتی به اندازه قاجار

در بین مکانهای ناشناخته یزد و خانه‌های قدیمی که اثر زیادی از آن‌ها باقی نمانده‌است. می‌توان به خانه صولت واقع در ابرکوه یزد که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد اشاره کرد.

این خانه زیبا معماری خاص و جذابی دارد، وجود تزئینات و ستون‌های گچبری شده توسط هنرمندان مشهور دوره قاجار و ارائه نقش‌های متنوع اسلیمی و گل و بوته و ساخت صفحه‌های گوشواره ای در حاشیه حیاط به منحصر به فرد بودن این مکان تاریخی کمک زیادی کرده‌است.

همچنین وجود سردخانه ای با فضای بزرگ و با شکوه به همراه مقرنس کاری‌های خاص و موزه مردم‌شناسی در ابرکوه که دارای ۵۲۵ شی تاریخی و قیمتی دوره قاجار است. بر زیبایی این خانه تأثیر بسزایی گذاشته‌است.

مکانهای ناشناخته یزد

چک چک یزد محبوب‌ترین جای دیدنی شهر

این مکان گردشگری در یزد جزو اولین جاهایی است که گردشگر را در ورود به یزد جذب خود می‌کند. چک چک در شهر اردکان یزد واقع شده‌است و در زرتشتیان به عنوان زیارتگاه از آن استفاده می‌کردند. با رفتن به این مکان می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آن بنشینید.

زیرا قرار گرفتن این زیارتگاه در بالای کوه چشم‌اندازی خیره کننده را به نمایش گذاشته‌است؛ که هر کسی را مجبور به تماشا از این جاذبه می‌کند. به فضای داخلی زیارتگاه بروید و از زیبایی‌های این مکان لذت ببرید. وجود درخت چنار قدیمی و تصویری که با نور ایجاد کرده فضایی خاص و شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشته‌است.

آتشکده ورهرام، نمایش معماری زیبای زرتشت

آتشکده ورهرام یزد جایی است که مردان و زنان با رعایت پاکیزگی و پوششی تحت عنوان کلاه و شال سفید برای عبادت در این آتشکده حاضر می‌شدند. ورود به این مکان دیدنی آداب و رسوم خاص خودش را دارد. چیزی شما را با دیدن این آتشکده شگفت زده خواهد کرد.

وجود معماری جذاب و منحصر به فرد آن است که بر گرفته از فرهنگ زرتشتی است. هنگام ورود به این آتشکده با که شعله ای ۱۵۰۰ ساله در خود نگه داشته‌است. با نقش فروهری بنا که در آب حوض منعکس شده مواجه خواهید شد. با دیدن این زیبایی قطعاً به وجد می‌آیید.

مکانهای ناشناخته یزد

نتیجه‌گیری: کدام مکان گردشگری را برای اقامت انتخاب کنیم؟

در این مقاله سعی کردیم تعداد زیادی از مکانهای ناشناخته یزد که اغلب گردشگران از آن‌ها اطلاعی ندارند را به شما معرفی کنیم؛ و اطلاعاتی را درمورد این مکان در اختیار شما قرار دهیم.

نظر شما درباره این مکان‌های ناشناخته چیست؟

آیا تجربه سفر به این جاذبه‌های گردشگری را داشته‌اید؟

اگر در رابطه با سفر به یزد تجربه و اطلاعاتی دارید می‌توانید آن را با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

حالا مسئله ای که قبل از سفر ذهن شما را درگیر خود می‌کند بحث اقامت و ماندن در مقصد تفریحی است. شما می‌توانید قبل از شروع سفر از محل اقامت خود مطمئن شوید سپس اقدام به سفر کنید. با همراهی سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان به اجاره سوئیت در یزد اقدام کنید؛ و محل دلخواه اقامت خود را انتخاب کنید.

سپنجا اقامتگاه‌های متنوعی در شهر یزد به شما ارائه می‌کند؛ بنابراین خیالتان از بابت رزرو سوئیت در یزد راحت باشد. اقامتگاه دلخواه خود را با سپنجا انتخاب کنید.

 

درباره “۲۰ مورد از مکانهای ناشناخته یزد که باید از آن‌ها بازدید کنید!” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا