مناسبت های ایرانی

روز جهانی محیط زیست

۱۵ خرداد را روز جهانی محیط زیست نامگذاری کرده اند.

طبیعت مانند مادر تمامی موجودات این کره خاکی است که همه منابع خود را در اختیار تمام جانداران و انسان ها قرار می دهد ،همه موجودات به نوعی خود را باشرایط طبیعت سازگار میکنند ،

اما انسان ها آگاهانه یا نا آگاهانه ،به خصوص بعد از پیش رفت صنعت ،طبیعت و محیط زیست را دستخوش تغییرات کرده اند.

این تغییرات نه تنها آینده زندگی خود انسان بلکه دیگر جانداران و محیط زیست را نیز به خطر انداخته است.

آلوده کردن آب و هوا ،قطع کردن درختان و از بین بردن جنگل ها ،رها کردن پسماندها و زباله در طبیعت ،باعث تهدید یا به کلی از بین رفتن تعداد زیادی جانداران و گونه های زیستی شده است.

محیط زیست

تاریخچه روز جهانی محیط زیست

با توجه به شرایط پیش آمده در طبیعت و محیط زیست ،سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۲ یعنی ۴۴ سال پیش کنفرانسی با موضوع  “انسان و محیط زیست” در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد و همزمان با برپایی این کنفرانس ،قطعنامه ای به نام برنامه محیط زیست سازمان ملل تصویب کرد.

بعد از آن در سراسر جهان ،هرسال به مناسبت روز محیط زیست ،مراسم ویژه ای برگزار می شود.

هرسال عواملی که باعث تهدید یا آلوده شدن محیط زیست می شوند ،به عنوان موضوع این روز انتخاب می شوند و برای کاهش یا از بین بردن این عوامل و مشکلات راه کارهایی ارائه میشود.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی جاذبه های استان مازندران

روز جهانی محیط زیست

شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۱۴۰۲

شعار روز جهانی این سال”نهضت ملی کاهش آلودگی های پلاستیکی” است.

اهداف و فعالیت های مراسم روز جهانی محیط زیست

در این مراسم فعالیت هایی مانند:

اهدا جوایز برای فعالیت های زیست محیطی ،برگزاری همایش هایی به صورت دوچرخه سواری یا راهپیمایی خیابانی ،نمایش و مسابقات ورزشی ،نوشتن جزوه ها و مقالات آموزشی ،درخت کاری ،بازیافت مواد به شکل ساخت آثار هنری ،انجام فعالیت هایی همچون بازیافت یا پاکسازی زیست گاه های محیطی صورت میگیرد.

هدف از برگزاری این مراسم ،ایده آموزشی برای تغییر رفتار و اصلاح بینش عمومی نسبت به محیط زیست ،آموزش مردم برای تبدیل شدن به فعال هایی در زمینه توسعه پایدار و ترویج مشارکت همه مردم برای داشتن آینده ای امن تر و محیط زیستی سالم است.

روز جهانی محیط زیست ،بهانه ای برای مراقبت بیشتر ما از زمین است ،زیرا این حق تمام ما انسان ها که زندگی سالمی داشته باشیم و همچنین وظیفه داریم تا محیط زیستی سالم به نسل های آینده خود اهدا کنیم.

آلاینده ها و پسماندها پیامد زندگی شهرنشینی و صنعتی انسان ها است.

دولت ها و سیاستمداران باید سیاست هایی را لحاظ کنند تا اثرات آلاینده های شیمیای کارخانجات و محیط های صنعتی که منجر به آلودگی هوا و آب دریاها میشوند کاهش یابد یا از بین برود.

ما مردم وظیفه داریم به عنوان جزیی از این مجموعه بزرگ در هرچه تمیزتر نگه داشتن محیط زیست کوشا باشیم .

در محل زندگی خود و حتی در هنگام رفتن به گردش یا سفر ،تدبیرهایی به کار بگیریم ،که استفاده کمتری از مواد پلاستیکی و موادی که قابل تجزیه نیستند داشته باشیم و با اقداماتی از قبیل رها نکردن زباله ها در طبیعت و حتی جمع آوری زباله و پسماندها و جدا کردن پسماند های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت از یکدیگرکمک به پاکسازی محیط زیست انجام دهیم.

این مطلب را هم بخوانید
قلعه پرتغالی ها قشم، مکانی برای قدرت نمایی (+تصاویر)

روز جهانی زمین پاک

محیط زیست

سخن سپنجا

سخن سپنجا،برای ما انسانها این است که همه با هم حامی محیط زیست خود باشیم و زمین را مانند خانه خود پاکیزه نگه داریم و از زمین محافظت کنیم و اقدامی شایسته برای پاکسازی خسارت وارد شده یا کاهش آن در محیط زیست داشته باشیم.

زمین هدیه ای امانت در دست ماست برای نسل های آینده.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا