مناسبت های ایرانی

چیزهایی که در مورد جشن آذرگان نمی دانستید!

چیزهایی که در مورد جشن آذرگان نمی دانستید!

چیزهایی که در مورد جشن آذرگان نمی دانستید!

جشن آذرگان یکی از جشن های ایران باستان بوده است که اگر کمی اهل مطالعه تاریخ باشید، می توانید ردپای آن را از گذشته تا به حال پیدا کنید.

جشنی که در آن آیین باشکوهی برگزار می شده است و نماد تمدن عظیم و کهن ایران عزیزمان است.

اگر شما هم علاقه مند باشید که کمی بیشتر با این جشن که در ۹ آذر برگزار می شود، آشنا شوید و مطالبی را در مورد آن بدانید که احتمالا قبلا نمی دانستید با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه بومگردی، ویلا، سوئیت و … سپنجا همراه  باشید.

نماد تمدن و افتخار ایرانیان، جشن آذرگان

اگر اهل مطالعه تاریخ باشید و در مورد عقاید زردشتیان مطالعه کرده باشید، متوجه می شوید که در نهمین روز از ماه آذر، زرشتیان اعتقاد داشته اند که روز و ماه با هم یکی می شدند و به همین مناسب در این روز جشن باشکوهی برگزار می شد .

در واقع این جشن از نمادهای دین زرتشت است که از گذشته تا کنون با پرجا مانده است و جشن های باشکوهی در آن روز برگزار می شود.

برگزاری جشن آذرگان
برگزاری جشن آذرگان

ایرانیان شادترین مردم روی زمین

در زمان ایران باستان، ایرانیان جشن های متعددی با آداب و رسوم خاصی برگزار می کردند که یکی از آن ها همین جشن آذرگان است.

احتمالا برایتان جالب باشد که طبق نظر مورخان و کسانی که در مورد تاریخ کشورها و نژادها تحقیق می کنند، ایرانیان شادترین مردم روی زمین بودند که یکی از جشن های باشکوه و خاص آن ها همین آذرگان بوده است.

در زمانی که دین زرتشت در ایران رواج داشت، شاهد این بودیم که در اکثر روزهای ماه به پاس شکرگزاری از نعمت های موجود در طبیعت و گرامی داشت عنصرهای موجود در طبیعت در زمان زرتشت جشن های باستانی برگزار می شد.

آداب و رسوم برگزاری و برپاکردن جشن آذرگان

ایرانیان زیادی هستند که شاید به خاطر علاقه به سنت ها تصمیم داشته باشند که این جشن را با خانواده ی خود برگزار کنند، اما متاسفانه از آیین برگزاری و آداب و رسوم جشن آذرگان در ۹ ام آذرماه بی اطلاع باشند.

برای مطلع شدن از آداب و رسوم این جشن ایران باستان باید به دین زرتشت و پیروان آن مراجعه کنید و از آن ها در رابطه با این موضوع سوال بپرسید.

در رابطه با این موضوع ذکر شده است که زرتشتیان در ۹ ام آذرماه هرسال به مناسبت یکی شده روز و شب، آتش هایی را در آتشکده های معروف خود روشن می کنند که در پایین تر نام آن ها را ذکر کرده ایم و می توانید در این روز برای دیدن این مراسم به آن جا بروید.

آذر جشن در ایران
آذر جشن در ایران

ایرانیان باستان در زمان زرتشت در چنین روزی همانند جشن های دیگر با آرایش ویژه صورت و موی خود و پوشیدن لباس های پاک و نو جشن آذرگان را برگزار می کردند.

در این روز تمام آتشکده های ایران تزیین می شد و در آن به نیایش، آفرینگان خوانی، رقص و پایکوبی و همچنین با چوب های خوش بو درون آتشگاه ها را خوش بو می کردند و در کنار هم به خوردن بهترین غذاها و خوش و بش با یکدیگر می پرداختند.

این مطلب را هم بخوانید
بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی

بعد از پایان جشن به رسم شروع زمستان قطعه ای آتش از آتشکده ها به خانه های خود می بردند. این آتش را برای روشنی و گرمای خانه خود بر می داشتند و تا پایان زمستان آن را روشن نگه می داشتند و آتش را مایه سرانجام نیک و گرمی و روشنی خانه ها در زندگی خود می دانستند.

یکی از نیایش‌هایی که در این روز از آذر ماه خوانده می ‌شود ( آتش نیایش ) نام دارد که پنجمین نیایش از پنج نیایش ( خرده اوستا ) به شمار می رود.

در فرهنگ ایران، آتش یکی از پدیده های ستودنی است، چرا که گرمای زندگی را در روح و کالبد دیگر پدیده های هستی جاری می سازد و با نور خروشانی که دارد نشانی از آذر اهورایی است و جان و دل یاران اهورامزدا را روشنایی می بخشد.

مراسم گل غلتان نوزادان

آیین جشن آذرگان در ایران به چه صورت است؟

برپایی جشن آذرگان در چه زمانی است؟

در گاهنامه زرتشتیان، جشن آذرگان که آذر جشن نیز نامیده می شود در روز نهم از آذر ماه که در تقویم شمسی روز سوم آذر ماه است، برگزار می شود.

به دلیل هم نامی نهمین روز ماه که “آذر” نام دارد با آذر ماه، زرتشتیان این روز را روزی فرخنده و خوش یوم می دانند و به جشن سرور می پردازند.

از آنجایی که آریاییان در زمان گذشته در مناطق سردسیر زندگی می کردند با پیدایش آتش و به وجود آمدن آن این عنصر پاک و پاک کننده در میان ایرانیان باستان بسیار مقدس شد و بعد از آن مردم آن را مقدس و محترم می شمردند.

دلیل احترام آریاییان به آتش، روشنی بخش و گرما دهنده به خانه های آن ها بوده است.

انجام هر کار نیک در جشن آذرگان و مشورت را بسیار نیک و پر از خیر می دانستند و از این رو اکثر مردم شروع کارهای خود را در این روز پر خیر و برکت انجام می دادند. جشن آذرگان از جشن ‌های ویژه آتش در فرهنگ ایران است که در ستایش آذر اهورایی برگزار می شود.

زمان جشن آذرگان

در چه شهرهایی از ایران ضیافت آذرگان برگزار می شود؟

به دلیل مشکلات و اتفاقات در عصر حاضر مردم دیگر شور و شوق گذشته را ندارند و با فاصله افتادن با آن دوران، ایران جدید دیگر رنگ و بوی تمدن و فرهنگ گذشته خود را از یاد برده است.

اما در برخی از شهرهای ایران که آتشکده های بسیاری وجود دارد و تعداد زرتشتیان آن هم زیاد است، برخی از مردم به برگزاری این جشن و حفظ کردن آیین گذشته خود روی می آورند.

جشن آذر
جشن آذر

گل ویژه جشن آذرگان چیست؟

اگر کمی در کتاب های تاریخی جستجو کنیم، متوجه می شویم که در مورد گیاهان و گل های خاصی صحبت می شود که در جشن قدیمی ایران باستان یا همان آذرگان استفاده می شده است.

در واقع گل آذریون گلی مخصوص بوده است که در آیین این جشن از آن استفاده می شده است!

اگر درباره این گل در اینترنت جستجو کنید، متوجه می شوید که این گل به نام های دیگری از جمله آذرگون، گل آتشی و … نیز معروف بوده است و در اشعار مختلف شاعران فارسی به کار رفته است!

این مطلب را هم بخوانید
از انواع ورزش های زمستانی در ایران چه می دانید؟

همچنین در جستجوی تاریخی متوجه می شوید که این گل را به نام گل زرد می شناسند. اگر به جشن های آذرگان که در مکان هایی که بالاتر ذکر کردیم، رفته باشید این گل را می توانید ببینید! به نظر شما از این گل در جشن آذرگان چه استفاده ای می کنند؟

برپایی جشن آذرگان
برپایی جشن آذرگان

چرا با برپایی آتش این جشن را برگزار می کنند؟

معمولا برای افراد زیادی سوال است که چرا با استفاده از آتش به برپایی جشن های ایران باستان می پردازند!

اهمیت آتش در آیین زرتشت برای شما هم احتمالا بارها گفته شده است، اما ندانید که چرا واقعا آتش به عنوان نماد این دین شناخته می شود؟

جالب است بدانید که از مدت ها قبل این موضوع ایرانیان به دنبال مکانی برای زندگی می گشتند چرا که در سرزمین های سرد شمالی، نمی توانستند زندگی کنند.

اجداد ما بعد از گذشتن از مکان های مختلف به سرزمینی می رسند که ایران نام گرفت  به همین دلیل آن ها ارزش و قدرتی که در گرما، آتش و نور است را بهتر از دیگر مردمان جهان درک می کنند.

قدر و منزلت آتش در بین اجداد ما به قدری بالا بود که حتی اساطیر و خدایی هم برای آن در نظر گرفته شده بود.

معمولا شما در مراسمات و جشن های دین زرتشت شاهد روشن کردن آتش هستید که به خاطر دعوت از خدای آتش برای حضور در مراسم است. شما هم اگر در این زمینه تجربه  ای دارید، می توانید با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

جشن تی تی یا شکوفه ها

برگزاری جشن آذر
برگزاری جشن آذر

جشن آذرگان در شاهنامه و اشعار شاعران بزرگ

جشن آذرگان به دلیل اهمیت بالایی که در بین ایرانیان داشت در کتاب های شعر شاعران بزرگی قرار گرفت.

به عنوان مثال شما می توانید اشعار مربوط به شاعران بزرگی مانند حافظ شیرازی، مولانا، ادیب بروند، عبدالحسین سپنتا و … را در ادامه مطالعه کنید که در مورد اهمیت آتش و این جشن بیان شده اند:

مولانا:

آتش عشق است کاندر نی فتاد

جوشش عشق است کاندر می فتاد

 

آتش است این بانگ نای و نیست باد

هر که این آتش ندارد نیست باد

 

حافظ شیرازی:

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

 

ادیب برومند:

از آن رو آتش افشانیم در دشت

که از اندیشه روشن نشانی ست

 

عبدالحسین سپنتا:

شراری که ایران از آن روشن است

همان روشنی بخش جان و تن است

 

به تو گوید این آتش دل فروز

بسی داستان‌ها به صد ساز و سوز

و در نهایت ….

اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که به اعتقادات و جشن های اجدادتان اهمیت می دهید، می توانید با اقامت در شهرهای مختلفی در زمان های خاص از زیبایی های این جشن ها، بهره مند شوید.

سپنجا این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در سفر به هر شهری، خیال خود و اعضای خانواده تان را از بابت محل اقامت راحت کنید.

تنها کافی است وارد سامانه سپنجا شوید، شهر یا روستای مورد نظرتان را جست و جو کنید و در بین اقامتگاه های متنوع آنجا، دست به انتخاب بزنید!

در تمام این مسیر پشتیبانی سپنجا همراه شما است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما تماس بگیرید.

و در نهایت به عنوان جمع بندی از این مطلب لازم به ذکر است، اگر تجربه ای در زمینه جشن آذرگان دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

یک نظر

  1. جشن آذرگان یکی از سنت های قدیم ما ایرانیها هست و ای کاش در همه شهرها همچنان ادامه داشت تا به دوران قبل برگردیم و همچنان خنده از ته دل بر روی لبان ما بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا