جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به آذربایجان غربی

شما در این لحظه راهنمای سفر به آذربایجان غربی را می‌خوانید. این یکی از توریستی‌ترین استان‌های ایران به حساب می‌آید و بیش از ۳ میلیون نفر آذری و کرد زبان آن را خانه می‌خوانند. شهر زیبای ارومیه که با بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران یعنی دریاچه ارومیه شناخته می‌شود، مرکز این استان است. هر ایرانی نیاز است برای یکبار هم که شده به آذربایجان غربی سفر کند زیرا این استان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان دارد و همه نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. حال اگر موافق هستید با سپنجا همراه شوید تا این استان را همه جوره بشناسید.

برای اجاره سوئیت در آذربایجان غربی روی لینک کلیک کنید.

مختصری درباره آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران قرار دارد. این استان از شمال با جمهوری آذربایجان، از غرب و شمال غرب با ترکیه، از غرب با کشور عراق و از شرق با استان آذربایجان شرقی و از جنوب با استان کردستان همسایه است. مرکز آن شهر ارومیه است. این استان به دلیل دارا بودن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که شمالی‌ترین نقطه استان را به جنوبی‌ترین قسمت آن(بوکان) متصل می‌کند، از دسترسی ترانزیت زمینی مناسبی برخوردار است.

یکی دیگر از چیزهایی که لازم است قبل از سفر به آذربایجان غربی بدانید این است که بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی تپه حسنلو و سایر اکتشافات تاریخی، این استان بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و در دوره‌های مختلف تاریخ، مردمان مختلفی در آن سکونت داشته‌اند. استان آذربایجان غربی بر اساس تاریخ کهن خود دارای آثار باستانی بسیاری است که برخی از آنها اهمیت جهانی دارند و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این استان با وسعت ۴۳۶۶۰ کیلومتر مربع با احتساب دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران قرار دارد.

این استان از جاذبه‌های تاریخی فراوانی برخوردار است. گوی تپه مکان قابل توجهی است که در آن یک پلاک فلزی متعلق به ۸۰۰ سال قبل از میلاد یافت شد که صحنه‌ای از حماسه گیلگمش را به تصویر می‌کشد. آذربایجان غربی همچنین  دارای فرهنگ غنی است و به‌عنوان استان دیرینه فارس، بارها در ادبیات فارسی مورد توجه بزرگ‌ترین نویسندگان و شاعران ایران قرار گرفته است.

جاهایی که باید در سفر به آذربایجان غربی ببینید

استان زیبا و گسترده آذربایجان غربی، به دلیل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. بازدید از این جاذبه‌ها در تعطیلات و ایام عید برای شما هم خالی از لطف نیست. پس برای آشنایی با برخی از آنها با ما همراه شوید.

کاخ موزه باغچه جوق

کاخ موزه باغچه جوق، یکی از دیدنی‌ترین کاخ‌های تاریخی ایران است که به سفارش «اقبال‌السلطنه ماکوئی» حاکم مقتدر اواخر دوره قاجار و از سرداران مظفرالدین شاه بنا شده و امروز اثری بی‌نظیر و ارزشمند در شمال غرب ایران است.

بنای مجلل کاخ از ساختمانی دو طبقه در باغی در دامنه تپه‌ای مرتفع با تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری غربی به ویژه روسی در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است. مسافران داخلی و خارجی به دلیل ویژگی‌های برجسته هنری و معماری به این کاخ علاقه مند هستند. در حال حاضر این موزه حاوی اشیاء و اثاثیه زندگی سردار ماکو است که بیشتر آنها به دلیل تأثیر قابل توجه وی در منطقه ایران به ویژه در دوران پرآشوب مظفرالدین شاه، توسط حاکم و دربار روسیه به ایشان ارائه شده بود است.

کاخ موزه باغچه جوق

تخت سلیمان

یکی دیگر از جاهایی که باید در سفر به آذربایجان غربی ببینید، بی‌شک تخت سلیمان است. تخت سلیمان که به عنوان یک مجموعه مهم تاریخی و فرهنگی و به روایتی زادگاه زرتشت شناخته می‌شود، در طول تاریخ محل سکونت اقوام مختلف بوده است. از جمله: ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و مغول. این مکان یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادی ایرانیان پیش از اسلام به شمار می‌رفت.

غار سهولان

غار سهولان یکی از شگفت‌انگیزترین و منحصربه‌فردترین غارهای طبیعی ایران است که در ارتفاع ۱۷۵۱ متری از سطح دریا قرار دارد. سهولان دومین غار آبی ایران پس از غار علیصدر است. بر اساس فعالیت‌های زمین شناسی قدمت این غار به اواخر دوره کرتاسه، مربوط به حدود ۷۰ میلیون سال پیش می‌رسد و در هزاره دوم و اول قبل از میلاد محل سکونت و پناهگاه انسان بوده است.

این غار از برکه‌های بزرگی ساخته شده است که توسط کانال‌های آبی به هم متصل شده‌اند. در حال حاضر ۳۰۰ متر آبراه و ۲۵۰ متر از مسیر بی آب آن کشف و ساماندهی شده است. این غار که از مهم‌ترین جاییست که باید در سفر به آذربایجان غربی ببینید، دو ورودی اصلی دارد که بین آنها راه وجود دارد و امکان ورود از یکی و خروج از دیگری وجود دارد.

غار سهولان

ارتفاع سقف غار از سطح دریاچه حدود ۵۰ متر و عمق آب در برخی نقاط نزدیک به ۳۰ متر است. تنها موجودات این غار کبوتر و خفاش وحشی است. هیچ جلبکی در آب غار به دلیل تاریکی و کمبود نور رشد نمی‌کند و هیچ موجود زنده‌ای به جز موجودات میکروسکوپی در آن زندگی نمی‌کند.

همچنین در داخل و اطراف غار امکاناتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. نمای داخلی غار بسیار بدیع است و هوای آن در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است. اقداماتی برای افزایش مسیرهای آبی برای قایق سواری و مسیرهای زمینی برای بازدید انجام شده و مناظر زیبای جدیدی در غار ایجاد شده است. همچنین خدمات اقامتی، گشت و گذار و تفریحی برای گردشگران در اطراف محوطه غار وجود دارد و امکان کوهنوردی در این منطقه فراهم شده است.

دریاچه ارومیه

بی‌شک دریاچه ارومیه از دیگر جاهای زیبا و مهمی است که باید در سفر به آذربایجان غربی دید. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه آب شور ایران است که بین استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده است. آب دریاچه از ۲۱ رودخانه دائمی، ۷ رودخانه فصلی و ۳۹ نهر آب، چشمه‌های داخلی دریاچه، بارش مستقیم برف و باران تامین می‌شود. این دریاچه از دو محیط آبی و خشک(پارک ملی) با جزایر متنوع تشکیل شده است که یکی از شاخص‌ترین زیستگاه‌های طبیعی، گیاهی و جانوری ایران است. متاسفانه اکنون دریاچه در خطر خشک شدن است.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو یکی از مهیج‌ترین مراکز تفریحی آذربایجان غربی برای دوستداران ورزش‌های زمستانی است. این مجموعه در شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است. پیست اسکی خوشاکو در حال حاضر تنها پیست اسکی این استان است و همه ساله در فصول سرد سال پذیرای اسکی بازان داخلی و خارجی است. گفتنی است خوشاکو نام یکی از روستاهای شهرستان ارومیه هم است. سفر به آذربایجان غربی در زمستان و بازدید از این پیست هیجان انگیز خالی از لطف نیست و می‌تواند تجربه متفاوتی برای‌تان رقم بزند.

این مجموعه در حدود ۳۰ کیلومتری غرب شهر ارومیه در رژان واقع شده است و از وضعیت آب و هوایی خوبی برخوردار است. مساحت این منطقه ۵۰۰۰۰ متر مربع است و به دلیل بارش برف سنگین در زمستان به یکی از قطب‌های ورزش‌های زمستانی در شمال غرب ایران تبدیل می‌شود. پیست اسکی خوشاکو در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

پیست اسکس خوشاکو

بهترین زمان برای بازدید از این مجموعه اواخر پاییز است و انواع رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها در اینجا موجود است. جاده منتهی به استراحتگاه آسفالت و هموار است بنابراین می‌توانید با ماشین شخصی به آنجا بروید. فقط تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای هوای برفی باید وسیله نقلیه خود را به زنجیر چرخ و تجهیزات رانندگی مجهز کنید.

روستای ساحلی چی چست

ساحل چی چست درست در کنار دریاچه ارومیه ساخته شده است و توصیه می‌شود حتماً در سفر به آذربایجان غربی به آن سر بزنید. این روستای ساحلی در هجده کیلومتری جاده ارومیه تا دریاچه، جایی نزدیک بندر گلمانخانه ساخته شده و قرار بوده چشم اندازی به دریاچه داشته باشد اما با خشک شدن دریاچه این امر محقق نشد. ساخت این دهکده توریستی در سال ۱۳۳۹ شمسی آغاز شد و در سال‌های پس از انقلاب ایران نیز مورد استفاده قرار داشت. از سال ۱۳۷۸ شهرداری ارومیه این پروژه را در دست گرفت و با احیای آن، آن را به یک مکان گردشگری تبدیل کرد. امروزه گردشگران زیادی می‌توانند از آنجا دیدن کنند.

این روستا در مساحتی بالغ بر بیست هکتار ساخته شده و امکانات آن را می‌توان به دو گروه اقامتی و مراکز فرهنگی تقسیم کرد. شما نباید نگران محل استراحت خود در این دهکده باشید زیرا یک مجموعه هتل سه ستاره در اینجا وجود دارد. می‌توانید از تفریحات ماجراجویانه‌تری مانند رالی در این ساحل لذت ببرید. همچنین کارتینگ می‌تواند یک تجربه لذت بخش برای کسانی باشد که به ماشین سواری علاقه دارند.

دهکده ساحلی چی چست

سیه چشمه

سیاه چشمه یکی دیگر از مکان‌هایی است که باید در سفر به آذربایجان غربی ببینید. این مرکز شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی واقع در شمال غرب کشور است. بخشی از مرز مشترک ایران و ترکیه در شهرستان چالدران قرار دارد. فاصله سیه چشمه تا ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی بیش از ۲۰۰ کیلومتر است.

مردم سیاه چشمه به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. نام قدیمی این شهر قره عینی بوده است. نام آن در زمان پهلوی به سیه چشمه تبدیل شد و پس از انقلاب ایران نام چالدران برای این شهرستان انتخاب شد. قره کلیسا یا صومعه سنت تادئوس اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه است که در ۲۰ کیلومتری شمال شرق سیه چشمه واقع شده است. این کلیسا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران است.

تپه حسنلو

تپه حسنلو یا تپه حسنلو یکی از مکان‌های تاریخی ایران است که آثار منحصر به فردی مانند کاسه طلای حسنلو را در خود جای داده است. تپه حسنلو که حدود بیست متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، باقیمانده تمدنی باستانی بر روی تپه‌ای به قطر حدود دویست و شصت و پنج متر است. بازدید از این جاذبه در سفر به آذربایجان غربی ، به تاریخ دوستان بسیار توصیه می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین و زیباترین سواحل شمال ایران

کاسه یا جام طلای حسنلو یکی از برجسته‌ترین آثار ملی ایران به شمار می‌رود که در طی تحقیقات رابرت دایسون از آمریکا در سال ۱۹۵۸ در تپه حسنلو پیدا شد. قدمت این جام را حدود سه هزار و دویست سال تخمین زده‌اند. تصاویری بر بدنه آن حک شده است که گویا داستانی حماسی را به تصویر می‌کشد. این جام هم اکنون در موزه ملی ایران در کنار سایر اکتشافات این محوطه نگهداری می‌شود.

تپه حسنلو

کلیسای زورزور

کلیسای زور زور که به کلیسای مادر مقدس نیز معروف است، در دوازده کیلومتری شمال غربی صومعه سنت تادئوس، نزدیک به روستای بارون، واقع شده است. نام این کلیسا برگرفته از نام یک اسقف ارمنی به نام هوهانس یرزنکاتسی، مرد ادب و معلمی است که در سال ۱۳۴۱ کلیسا را ​​اداره می‌کرد و در آنجا زندگی می‌کرد. این بنا در قرن چهاردهم توسط تادئوس مقدس ساخته شد. بدون شک این کلیسا از جذاب‌ترین جاهایی خواهد بود که در سفر به آذربایجان غربی می‌بینید.

نمای سازه به سادگی از سنگ ساخته شده است. روی دیوارهای آن فقط پنجره‌هایی وجود دارد که توسط ستون‌های کاذب به طاق های بشکه‌ای نوک تیز منتهی می‌شوند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کلیسا این است که سنگ‌ها از داخل به گونه‌ای چیده شده و به هم متصل شده‌اند که ملات بکار رفته در بین آنها برای بازدیدکنندگان دیده نمی‌شود. بر روی سنگ‌ها اشکال صلیب نیز نقش بسته است.

مسجد جامع ارومیه

این مسجد یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه به شمار می‌رود که در مجاور بازار کهن این شهر قرار دارد. ساخت سازه متعلق به دوره ایلخانیان یعنی قرن هفتم هجری است. بسیاری از باستان شناسان معتقد هستند که این سازه ابتدا به عنوان یک  آتشکده کاربرد داشته وساخت آن به  دوره  حکومت ساسانیان در کشور باز می‌گردد.

با سفر به آذربایجان غربی و بازدید از این مسجد تاریخی، شما با سبک کهنی از معماری کشور ایران آشنا می‌شوید. در تزئینات بنا از نقوش هندسی، گچبری و طاق‌نما به کار رفته است. محرابی با عرض۶متر و ارتفاع ۸ متر به همراه شبستانی به ارتفاع ۱۳متر و طول ۴۶متر، از مهم‌ترین بخش سازه به شمارمی‌روند.

طبق گفته کارشناسان شبستان به عنوان هسته اولیه شکل گیری مسجد به شمار می‌رود که متعلق به دوره سلجوقیان است. نام مسجد جامع ارومیه با شماره ۲۳۴ درتاریخ ۱۵ آذر۱۳۱۴ درآثار ملی کشور ایران به ثبت رسید.

بازار ارومیه

در زمان‌های قدیم با گسترش روز افزون شهرها و بیشتر شدن نیاز و تقاضای افراد، بازارها به وجود آمدند. این اماکن لا گردهمایی تجار و بازرگانان چرخشان می‌چرخید. افراد مب‌توانستند بهتر و درمکانی مشخص به دنبال نیازشان باشند. بازار سنتی ارومیه که در گذشته یکی از اماکن بروز و شلوغ شهر به شمار رفته در بافت قدیمی شهر ارومیه قرار دارد، قدمت آن به دوره صفویان بازمی‌گردد. البته در زمان حکومت زندیه و قاجار وسعت این بازار بیشتر وبزرگ‌تر شده است.

این سازه تلفیقی از معماری ایرانی/آذری است .شاید به چشم دیده نشود اما راز زیبایی بسیاری از اماکن در ساده بودن سبک معماری آنها نهفته‌اند. بدون شک در ساختن این بازار از تزئینات آنچنان استفاده نشده اما در نگاه اول می‌توان به شکوه و عظمت آن پی برد.

وجود مسجد و حمام سنتی در کنار بازار ارومیه، زیبایی آن را دو چندان کرده است . همه مغازه‌ها درتلاش بودند تا نیازهای اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی مردم را برآورده کنند این یکی از کارکردهای مهم بازارارومیه است.

در زمینی به وسعت ۶۰ هزار متر مربع، حدود ۱۰۰۰ مغازه با فروش انواع مختلفی از محصولات در این بازار مشغول به فعالیت هستند. پررونق‌ترین بخش بازار، راسته‌ مسگرها، زرگری، فرش فروشی، عطاری، چاقوسازی، بزازی، بلور فروشی و… است.

این بازار که جزو آثار ملی ایران به شمار می‌رود از تنوع محصولات بالایی در قرفه‌هایش برخوردار است.هرکدام از بخش‌ها زیبایی خاص خود را دارند. با وارد شدن به راسته پارچه فروش‌ها، فرش فروشی یا عطاری‌ها  با تنوع رنگ بالایی روبه رو می‌شوید. هر داروی گیاهی در این عطاری‌ها پیدا خواد شد. این بخش‌ها برای تهیه سوغات مناسب هستند.

 فقط کافیست کمی سلیقه به خرج دهید تا محصول مورد نظرتان را پیدا کنید. بازار ارومیه از ساعت ۱۰ صبح شروع به می‌کند و بعد ازساعت ۸و نیم شب به فعالیت خود پایان می‌دهد.

کلیسای مار سه گیز

این کلیسا متعلق به دوره ساسانبان است ودر سه کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. در بین افراد با نام کلیسای سیرهم شناخته شده به خاطر اینکه در دامنه کوهی با همین نام قرار دارد.

مسیحیان و ارامنه این کلیسا را به عنوان زیارتگاه خود می‌دانند و به عنوان یک مکان قدس از آن یاد می‌کنند. بیشتر محققان آشوری ساخت این سازه را به دوره قبل از اسلام تخمین می‌زنند. درست زمانی که خسروپرویز لشکر رومیان را شکست داد. همسر وی چون مسیحی بوددستور به ساخت کلیسای مار سه گیز را دادند. بنای کلیسا تمام و کمال با قرار گرفتن سنگ‌های بزرگ و کوچک به صورت نامنظم بر روی همدیگر شکل گرفته است.

در ۲۹ آبان ۱۳۵۴ به عنوان یک آثار ملی در کشور ایران شناخته شد. بیشتر بازدید کنندگان این مکان به کلیسا باور و اعتقادی قلبی دارند. اگر ازدیدن آثار تاریخی  لذت می‌برید در سفر به آذربایجان غربی بازدید از کلیسای مار سه گیز را فراموش نکنید.

آرامگاه شمس تبریزی

این آرامگاه درسه کیلومتری شهر خوی استان آذربایجان غربی قرار دارد. این آرامگاه محل دفن عالم بزرگ و نامدار شمس تبریزی است. در ابتدا گردشگران و هنر دوستان، شمس تبریزی را نمی‌شناختند اما امروزه به لطف مردم خوی، شهرت این آرامگاه روزبه روز در حال گسترش است.

اما آیا شما هم شمس تبریزی را می‌شناسید یا تنها شهرتش به گوشتان رسیده؟ نگران نباشید چون در ادامه به زندگی‌نامه این عالم خواهیم پرداخت.

شمس تبریزی ازاقوام صفویان و مسلمانی ایرانی بوده و درقرن هفتم هجری قمری زندگی می‌کرد. نام اصلی ایشان محمد بن علی بن ملک داد تبریزی است که با نام شمس الدین نیز شناخته شده بود. ایشان در طول زندگی در محضر استادانی همچون شمس خونجی به تحصیل پرداختند. بسیار اهل سفر و سیاحت بودند. وی حتی در طول سفر زندگی، با عالم بزرگ مولوی دیدار کردند. گفته می‌شود که مولوی بزرگ قبل از دیدار با شمس تبریزی به تدریس درس علوم دینی می‌پرداخت اما پس از دیدار با ایشان به طرف شعر و شاعری هدایت شد.

در فاصله ۱۰ متری از آرامگاه شمس برجی بلند و قطور به ارتفاع ۱۵ متر و قطر ۳/۴۰ متر، از شاخ‌های قوچ به عرض ۱۴ تا ۱۵ متری ساخته شده است که به مناره شمس تبریزی معروف است.  گفته شده این شاخ‌ قوچ‌های وحشی به دست شاه اسماعیل صفوی در طول اقامت چهل روزه‌اش در کوه چله خانه شهر خوی، شکار کرده است.

طبق مطالعات باستان‌شناسان، معماری این بنا بسیار شبیحه به سازه‌های سلجوقیان بوده و تمام اجزای این آرامگاه از سردیس گرفته تا مناره، همه متعلق به ده‌ی ۶ هجری قمری هستند. این سازه در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ خورشیدی در آثار ملی کشور با شماره ۹۶۶ به ثبت رسید.

برای بزرگداشت این عالم بزرگ نخستین بار در سال ۱۳۸۹ بوده که کنگره بین المللی شمس تبریزی با حضور ۴۰ بازیگر مشهور مانند علی نصیریان، حمید جبلی، پرویز پرستویی و…

و آوازخان‌هایی همچون سالار عقیلی، شهرام ناظری و… برگزار شد. هر ساله مصادف با تاریخ ۷ مهر این مراسم به مدت یک هفته  با حضور گردشگرانی از کشورهای مختلفی نظیر آلمان، ترکیه، بلغارستان، پاکستان و آذربایجان در شهرهای خوی، تبریز، نیشابور و شیراز برگزار می‌شود.

بازدید از این مکان تاریخی در ۲۴ ساعت شبانه روز باز و کاملا رایگان است. بیایید ماهم قدر این آرامگاه عالم بزرگ و نامدار را بدانیم وهنگام بازدید از کوچک‌ترین آسیب بپرهیزیم.

مطالعه بیشتر: راهنمای سفر به آذربایجان غربی

کوه زندان سلیمان

تا حالا به بازدید از اماکن  ترسناک و در عین حال تاریخی  فکر کرده‌اید؟ شاید نمی‌دانستید که در سفر به آذربایجان غربی چنین مکانی‌های برای بازدید وجود داشته باشند. بله کوه زندان سلیمان یکی ازهیجان‌انگیزترین و هولناک‌ترین زندان‌های جهان است که در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شهر تکاب قرار دارد.

حفره‌ بزرگی که در میان این کوه به وجود آمده  که هر انسانی را به ترس و وهم می‌اندازد. اشتباه نکنید این زندان برای حبس و شکنجه انسان‌های خطاکار یا دزد و گناهکار نیست. در گذشته حضرت سلیمان از این مکان  برای قفل و زنجیر کردن دیوهای نافرمان استفاده می‌کرد.

به گفته اهالی این منطقه در گذشته از این کوه آتشفشانی دود و بخار و صداهای گوش‌خراشی بیرون می‌آمد که در فکر آنها صدای شکنجه دیوهای نافرمان توسط حضرت سلیمان بوده است. آنها معتقد بودند که اگر کسی به داخل این کوه برود هیچ گاه برخواهد گشت چراکه توسط دیوها خورده می‌شود.البته عظمت این مکان تاریخی به صورت ناخودآگاه سبب ترس در وجود هر انسانی خواهد شد.

 زندان سلیمان در بین دشتی سرسبز و زیبا قرار دارد. هر ساله گردشگران از اقصا نقاط کشور برای دیدن این کوه میان تهی، مسیر زیادی را کوهنوردی می‌کنند. با رسیدن به بالای تپه با حفره‌ استوانه‌ای شکل روبه رو می‌شوند که ته دل هر فردی را خالی می‌کند. ارتفاع کوه ۱۰۸ متر بوده اما استوانه داخلش ۸۰ متر ارتفاع و دهانه‌ای به طول ۶۵ متردارد.

طبق مطالعات محققان این تپه طی سالیان درازی از جمع شدن رسوبان کانی در آب به وجود آمده و  متعلق به دوره سوم زمین شناسی است. اما شما می‌توانید چشمتان را بر روی همه افسانه‌های گفته شده ببندید و بعد از رسیدن به بالای کوه و صد البته رعایت کردن جوانب احتیاط ، از چشم اندازهای زیبایی که در آنجا وجود دارد لذت ببرید.

آرامگاه پوریای ولی

محمود خوارزمی یکی از پهلوانان نامداروقیور ایرانی بوده که امروزه همه آن را بانام پوریای ولی می‌شناسند. وی در دوران جوانی‌اش برای شرکت در مسابقات کشتی به کشورهای مختلفی سفر می‌کرد. سفر به آذربایجان غربی اولین گام برای رسیدن به مقبره پوریای ولی در شهر خوی است. آرامگاهی در جنوب شهر اورنگ ازبکستان قرار دارد که بسیاری آنجا را مقبره اصلی این پهلوان نامدار می‌دانند.

کسی در حال حاضر به صورت قطعی نمی‌داند که این پهلوان بزرگ و نامدار متعلق به کجای این جهان خاکی جهان بوده و هست. در بسیاری از کتب تاریخی سال ۶۵۳ هجری قمری را زمان تولد و سال ۷۲۲ هجری قمری را زمان مرگ ایشان می‌دانند. در این باره افراد بسیاری اختلاف نظر دارند و عده‌ای باور دارند که پهلوان در یکی از شهرهای خارزم به دنیا آمده است.

این مطلب را هم بخوانید
معروف ترین بناهای تاریخی ایران که شما را شگفت زده خواهند کرد

داستان معروفی از پهلوان پوریای ولی (پیر ولی) از گذشته‌های دور تا به امروز همچنان در بین مردم دست به دست شده و جوانمردی این پهلوان را به همگان ثابت می‌کند. در دوران اوج معروفیت پوریای ولی، جوانی فقیر و یتیم  عاشق و دلباخته دختر پادشاه می‌شود. اوکه از ابراز عشقش به دختر پادشاه عاجز مانده ومی‌داند که به مراد دلش نمی‌رسد. به همین خاطر بیمار ناامید می‌شود.

مادرش وقتی متوجه موضوع می‌شود به پیش حاکم رفته و از او کمک می‌خواد. پادشاه شرطی به میان می‌گذارد که اگر پسر با پهلوان پوریا کشتی بگیرد و برنده میدان شود. راضی به ازدواج دخترش خواهد شد.

مادر پیر و از همه جا خسته با نامیدی یک روز در مسجد برای پسرش نظری را ادا می کند. به اتفاق پوریای ولی آن روز در مسجد است و علت نظر را از او می‌پرسد. با اینکه پهلوان از قدرت زور بازو کم از پسر ندارد اما به خاطر مادر پیرش در آن مسابقه می‌بازد. این اتفاق سبب شده تا شهرت وی ازسر زبان ها بیوفتد اما روزی پس از مرگ پهلوان، راز جوانمردی وی برهمه مردم ثابت می‌شود. پوریای ولی علاوه بر پهلوانی و نیرومندی، در سرودن شعرهم تبحر خاصی داشت او یک شاعر معروف و در بین شاگردانش از محبوبیت بالایی برخوردار بود.

دریاچه مارمیشو

اگر در سفر به آذربایجان غربی به دنبال جاذبه‌‌ای بکر و دیدنی و مکانی مناسب برای گردشی خانوادگی هستید دریاچه مارمیشو بهترین گزینه است. برای دیدن این جاذبه طبیعی به طرف غرب شهر ارومیه راهی شوید و پس ازطی کردن مسافتی ۴۵ کیلومتری به این دریاچه می‌رسد. عمق این دریاچه به ۵۰ تا ۶۰ متر می‌رسد و در زمینی به وسعت ۵ هکتارمستقر است. بر اثر زلزله‌ای که در این منطقه اتفاق افتاد مکانی برای تجمع آب به وجود آمد. در گذشته این قسمت از مرز بین ارومیه و ترکیه، متعلق به مسیحیان بوده و به این خاطر نامش بر گرفته ازرهبرشان یعنی بنیامین مار میشو است.

 آب تجمع یافته در این مکان از رودخانه نازلوچای سرچشمه می‌گیرد. چشم انداز‌های زیبا و دل‌انگیز این دریاچه، آرامش را در تمام منطقه حاکم کرده و هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند. اطراف دریاچه مانند حصاری محکم از درختان گردو، عناب، بلوط، گز، گلابی، بنه، زالزالک، بادام، صنوبر و… پوشیده شده است.درکوه مارمیشو انواع گیاهان دارویی نظیر گزنه، لاله کوهی، پیاز کوهی، آویشن، کاسنی و… رشد می‌کند. همه اینها به علاوه سرسبزی و طراوت هوا،  موقعیت مناسبی برای  پروش زنبور به وجود می‌آید.

بهار و تابستان که از راه می‌رسد این دریاچه پراز گردشگر و توریست‌های خارجی می‌شود. سرسبزی این نقطه از کشور ایران، مثال زدنی است. با فرا رسیدن فصل زمستان، برف دراطراف دریاچه حاکم می‌شود. بهترین زمان سفر همان فصول گرم سال است که آب و هوا نیز به بهترین وضعیت مطلوب خود می‌رسند.

بیشتر بخوانید: لیست ۱۹ تایی از زیباترین دریاچه های ایران

دریاچه دالامپر

دالامپر یکی دیگر از بهترین دریاچه‌های دالامپر است. شاید بیشتر افراد به خاط هوای گرم و خشک، تابستان را برای سفر انتخاب نکنند اما این فصل بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر محسوب می‌شود. اگر اهل کوهنوردی و گردش در طبیعت هستید حتما در سفر به آذربایجان غربی سری هم به جنوب غربی ارومیه بزنید. این دریاچه از موقعیت جغرافیایی بالای برخوردار بوده و به عنوان مرز بین سه کشور، ترکیه، عراق و ایران شناخته شده است. با شهر ارومیه ۴۵ کیلومتر و با شهر اشنویه ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه دایره‌ای شکل دالامپر با قطر ۴۵۰ متر، پوشیده شده از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است.

اگرتصمیم گرفتید که مسافرتی طولانی مدت به آن منطقه داسته باشید بدنیست از جاذبه‌های اطراف دریاچه دالامپر دیدن کنید. برای رفتن به روستای زیبای کچله که در دامنه کوه دالاپر قرار دارد باید مسیر پر پیچ و خم را طی کنید، مواظب باشید و در طول مسیر حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. ۱۰ کیلومتر آن طرف‌تر از دریاچه آبشاری زیبا و مسحور کننده به نام سوله دوک قرار دارد که جلوه های زیبایی از آن منطقه را به نمایش می‌گذارد.

بهتر است در طول سفر به دریاچه دالامپر وسایل ایمنی به همراه داشته باشید و کاملا مجهز و ایمن گام در مسیر کوهستانی دریاچه بردارید.

غذاهای محلی استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی، مردمان بسیار باصفا و خونگرمی دارد. آنها همیشه با سفره‌های رنگارنگ که با آش‌ها، خورش‌ها و خوراک‌های لذیذ پر شده‌اند از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. برای آشنایی با غذاهای سنتی این استان به ادامه مطلب مراجعه کنید.

مطالب بیشتر: آشنایی با بهترین غذاهای خوشمزه ایرانی

آش برگ مو

آش بسیار محبوب و لذیذ برگ مو در آذربایجان غربی با استفاده از مقداری برگ مو، برنج ایرانی، لپه، آبغوره، نمک و همینطور کمی مرزه و شوید خشک درست می‌شود. البته این آش به یارپاخ آشی نیز معروف است و طعم اصیل آن تند و ترش است.

ارومیه خورشت

یکی دیگر از غذاهایی که باید در سفر به آذربایجان غربی نوش جان کنید، ارومیه خورشت از از غذاهای محلی و معروف ارومیه است. این غذای لذیذ قدمت بالایی دارد اما هنوز هم در بین مردم ارومیه محبوب است و طرفداران زیادی هم از بین گردشگران پیدا کرده است. مواد تشکیل دهنده این غذا به ترتیب شامل مقداری لوبیا چیتی، گوجه فرنگی، پیاز، بادمجان، غوره، نمک، فلفل و ادویه‌جات مختلف می‌شود.

ارومیه خورشت

گیزاتما

گیزاتما از دیگر غذاهای سنتی و خوشمزه آذربایجان غربی است. طرز تهیه گیزاتما خیلی راحت است و تنها با سرخ کردن موادی همچون کدو، بادمجان، سیر، هویج، سیب زمینی و گوجه فرنگی تهیه می‌شود.

کوفته مرغ

در این استان پر از رنگ و تنوع، نوعی غذای دیگر به نام کوفته مرغ رایج است که مواد اصلی آن مرغ است. در کنار مرغ، مواد دیگری همچون تخم مرغ، سبزی، لپه، گردو، ادویه‌جات، پیاز داغ و کمی هم آرد کوفته مرغ فوق‌العاده لذیذی را به شما می‌دهند.

چیغیرتمای مرغ

نوعی غذای محلی دیگر را می‌توانید در سفر به آذربایجان غربی امتحان کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید. این غذا چیغیرتمای نام دارد و در شهرهای مختلف آذربایجان غربی طبخ می‌شود.

آب و هوا و بهترین زمان سفر

آذربایجان غربی به طور کلی دارای وضعیت هوای خیلی سرد است، به این جهت ممکن است خیلی از افراد قید سفر به این استان در زمستان را بزنند. باور کردنی نیست اما وسیله‌ای به نام کولر در برخی از نقاط این استان حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان هیچ کاربردی ندارد، زیرا اثری از گرما نیست و هوا بسیار خنک است. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به این استان از کشور است.

مراکز اقامتی استان آذربایجان غربی

همان‌طور که گفته شد، آب‌وهوای این استان به ویژه در نقاط شمالی آن بسیار سرد است. بنابراین توصیه می‌شود در سفر به آذربایجان غربی بجای کمپ و چادر در هتل‌ و مسافرخانه‌ها اقامت کنید. فهرست برخی از بهترین مراکز اقامتی این استان در زیر ارائه می‌شود.

پارک هتل ارومیه

  • هتل آریا ارومیه واقع در خیابان طالقانی
  • هتل آتا سلماس آذربایجان غربی واقع در – سلماس – بلوار امام رضا (ع)
  • هتل پارک هتل ارومیه واقع در خیابان امام – روبروی بازار
  • هتل ساحل ارومیه واقع در بلوار والفجر ۲
  • هتل جهانگردی ارومیه واقع در خیابان کاشانی
  • هتل مروارید ارومیه واقع در خیابان پاسداران – رو به روی پارک ساحلی – جنب خانه جوان
  • هتل کویستان مهاباد آذربایجان غربی واقع در مهاباد – ابتدای بلوار شهریکندی
  • هتل برنجیان میاندوآب آذربایجان غربی واقع در میاندوآب – خیابان امام – جنب بانک اقتصاد نوین – پاساژ شمس آوری
  • هتل جهانگردی ماکو آذربایجان غربی واقع در ماکو – خیابان امام خمینی
  • هتل جهانگردی خوی استان آذربایجان غربی واقع در خوی – خیابان انقلاب – جنب باغ گلستان – نرسیده به میدان استاندارد
  • هتل تارا مهاباد آذربایجان غربی واقع در مهاباد – ورودی جاده ارومیه – بلوار شورا – روبروی مجتمع تجاری نور
  • هتل رنجی تکاب استان آذربایجان غربی واقع در شهرستان تکاب – خیابان انقلاب – بالاتر از چهارراه قائم
  • هتل روناک پیرانشهر آذربایجان غربی واقع در شهرستان پیرانشهر – خیابان امام – سه راه دانشگاه
  • هتل ماه کیمیا ارومیه واقع در میدان ولایت فقیه (مرکز) – ابتدای خیابان طالقانی
  • هتل شهریار بازرگان منطقه آزاد تجاری واقع در صنعتی ماکو – بازرگان- بلوار امام

 سوغات آذربایجان غربی

در سفر به آذربایجان غربی می‌توانید سوغات متنوعی تهیه کنید زیرا در این استان به دلیل وجود فرهنگ کهن و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، صنایع دستی زیادی تولید می‌شود. با سوغاتی که در زیر معرفی می‌شوند، می‌توانید دوستان و افراد خانواده خود را شگفت زده کنید.

عسل خوی

شهر خوی که به عنوان پایتخت عسل ایران شناخته می‌شود، به علت داشتن مراتع فراوان و شرایط محیطی مناسب، پرورش زنبورهای عسل زیادی در سراسر آن دایر شده و تقریباً نیمی از ساکنان آن به این حرفه روی آورده‌اند. شما هم می‌توانید عسل طبیعی خوی را به عنوان سوغات به شهر خود ببرید.

عسل خوی

نقل ارومیه

نقل ارومیه از دیگر سوغات محبوب و مهم آذربایجان غربی به شمار می‌رود. از این نقل مدل‌های مختلفی چون بیدمشکی و ابریشمی تولید می‌شود و با مزه‌های مختلف و روکش‌هایی بسیار خوشمزه عرضه می‌شوند. نوع دیگر این نقل را با انواع خلال بادم، دارچین، هل، گل محمدی، زیره و غیر به صورت مغزدار درست می‌کنند.

 منبت کاری

منبت کاری سوغات خاص دیگری است که در سفر به آذربایجان غربی می‌توان تهیه کرد. این از مهم‌ترین هنرهای دست، هنرمندان این سرزمین است و روی چوب کار می‌شود. اگر یک یادگاری ماندگار از شهر ارومیه می‌خواهید، به دنبال اشیا چوبی منبت کاری شده بگردید.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا استان آذربایجان غربی را از جوانب مختلف به شما بشناسانیم و شما را به سطحی از آگاهی و آمادگی برای سفر به این نقطه از کشور برسانیم. از آب و هوا و بهترین زمان سفر گرفته تا جاهای دیدنی، سوغات، غذاهای محلی و غیره در اینجا ارائه شد. امیدواریم سفری خاطره انگیز به این استان داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا