دیدنی های اهواز

هر اطلاعاتی که درباره تالاب هویزه بخواهید، اینجاست!

هر اطلاعاتی که درباره تالاب هویزه بخواهید، اینجاست!

هر اطلاعاتی که درباره تالاب هویزه بخواهید، اینجاست!

استان خوزستان یکی از ارزشمندترین نقاط خاک کشورمان است که معمولا گردشگران آن را به خوبی نمی شناسند.

معمولا وقتی از حرف از خوزستان به میان می آید، ذهن ها به سمت نفت و گاز و جنگ هشت ساله می رود؛ این واقعیت است که این استان، منطقه ای زخم خورده از دوران جنگ است و همچنین در گذشته یکی از پرآب ترین استان های ایران به شمار می آمده است که با وجود مدیریت های نادرست، به کم آبی دچار شده است.

در هر حال خوزستان هنوز هم زیبایی ها و دیدنی های خودش را دارد که می تواند برای هر گردشگری، سفری به یاد ماندنی رقم بزند.

با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید، در این مقاله می خواهیم یکی از مهم ترین دیدنی های خوزستان، یعنی تالاب هویزه را بیشتر بشناسیم.

 

همه چیز درباره تالاب هویزه

تالاب هویزه، یکی از بزرگترین تالاب های ایران و زیباترین آنها به شمار می آید. این تالاب دارای نام های دیگری از جمله تالاب هورالعظیم، هورالهویزه می باشد که از مهم ترین جاذبه های استان خوزستان هم می باشد.

این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده است؛ در واقع یک سوم آن در ایران و مابقی در خاک کشور عراق واقع شده است. آیا تابحال در این رابطه شنیده اید؟

اقامت در ویلا

تالاب هویزه از لحاظ منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی است و تا حدودی در معرض نابودی قرار گرفته است. تشکیل این تالاب به دلیل آب های اضافی رودهایی مانند کرخه، درویش واروند رود بوده است.

عمق تالاب آن قدر ها هم که فکرش را بکنید زیاد نیست اما در وسط های آن به چندین متر می رسد. آیا در این رابطه اطلاعاتی داشته اید؟

چغازنبیل

تالاب هویزه
تالاب هویزه

آن چیزی که سبب زیبایی این تالاب شده است آن است که سرتاسر آن با نی پوشیده شده است. تصور کنید تمام مساحت ۱۱۸ هزار هکتاری آن، با نی پوشیده شده است و زیبایی خارق العاده ای را به آن بخشیده است.

اگر بخواهید این تالاب را پیدا کنید باید بدانید، در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین ایران وعراق واقع شده است و تالابی مشترک بین شهرستان های دشت آزادگان و هویزه در استان خوزستان است.

این مطلب را هم بخوانید
اصفهان نصف جهان از نقش جهان تا باغ خزندگان و پرندگان

اقامت در بومگردی روستایی

متاسفانه این تالاب به دلیل تامین نشدن منابع آبی آن و همچنین تخلف های شرکت ملی نفت ایران، با نابودی دست و پنجه نرم می کند و بیش از نیمی از بخشی که در ایران واقع شده است، از بین رفته است.

خشک شدن تالاب هویزه، خسارات بسیار زیادی هم برای ایران و هم برای عراق در پی داشته است. از بین رفتن این تالاب تا حدود زیادی سبب وقوع طوفان های شنی در این منطقه شده است.

 

دیدنی های تالاب هویزه

اگر می خواهید از تالاب هویزه دیدن کنید، شهری که در نزدیکی شما قرار دارد دشت آزادگان است. در زمان جنگ ایران و عراق این شهرستان خسارت های بسیار زیادی به آن وارد شد و تقریبا به طور کامل ویران شد.

آثار کهن و دیدنی های آن، کم و بیش از بین رفته اند. آیا تابحال در این رابطه چیزی شنیده اید؟

تالاب هویزه خوزستان
تالاب هویزه در خوزستان

اما هنوز هم دیدنی هایی دارد که در سفر به دشت آزادگان در کنار بازدید از تالاب هویزه می توانید از آنها دیدن کنید. از جمله این دیدنی های می توان به مناطق عملیاتی دهلاویه، هویزه و چذابه و طلاییه اشاره کرد.

 

گیاهان تالاب هویزه

همان طور که گفتیم این تالاب از نظر منابع گیاهی و جانوری بسیار غنی است و همین موضوع سبب، ارزشمندی زیا آن شده است. از مهم ترین گونه های گیاهی که در تالاب هور وجود دارد می توان به نی، جگن، لوئی و نیلوفر آبی اشاره کرد.

 

همچنین این تالاب دارای گیاهانی کفزی مانند گونه های لوئی، بردی، تیره تیزک می باشد که ریشه آنها در آب است و به صورت شناور در سطح و یا بخشی از آب تالاب وجود دارند.

همچنین گونه های دیگری از گیاهان در اطراف و ساحل تالاب هویزه وجود دارد که از آنها می توان به کاگله، کاهو، سورمه صحرائی و … اشاره کرد. در این زمینه می توانید، سوالات، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

جانوران تالاب هویزه

جانورانی که در تالاب و در اطراف آن زندگی می کنند، از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که این موضوع هم سبب غنی شدن تالاب و هم تاثیر گذاری مثبت در زندگی مردم محلی شده است. در ادامه با برخی از گونه های جانوری که در این منطقه وجود دارد، آشنا می شوید:

 

پستانداران

تعداد گونه های پستانداری که در این منطقه زندگی می کنند، بسیار کم و محدود است؛ اما با این حال در زندگی افراد محلی تاثیر زیادی داشته است. از مهم ترین پستانداران این منطقه گاومیش ها هستند که زندگی آنها به صورت محلی است و بیشتر زمانشان را در قسمت های ساحلی منطقه می گذرانند.

این مطلب را هم بخوانید
روز شیراز چه روزیه؟

همچنین پستانداران دیگری مانند گراز، سگ ابی و خفاش در این منطقه وجود دارد.

تالاب  شادگان

تالاب هویزه در خوزستان
تالاب زیبای هویزه

ماهی ها

ماهی ها گونه های جانوری دیگری در این منطقه هستند که بسیار حائز اهمیت اند. جالب است بدانید در تالاب هویزه، ۱۲ گونه ماهی زندگی می کند که اسامی آنها عبارت است از: بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آمور، برزم، بیاح، کپور نقره ای و … . آیا برای شما دیدن این ماهی ها برای شما جذاب است؟ چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

اقامت در ویلا

 

پرندگان

تالاب هویزه محلی بسیار مناسب برای گذراندن اوقات در فصل زمستان برای پرندگان است. پرندگانی که در این منطقه حضور دارند، به صورت آبزی و کنار آبزی وجود دارند. از جمله این پرندگان می توان به اردک ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع مختلف آبچیلک و … اشاره کرد.

 

گونه های کمیاب

در این تالاب با جانورانی کمیاب هم رو به رو می شوید که احتمال دیدن آنها در جای دیگر بسیار کم است. از این رو می تواند یکی از زیبایی های سفرتان باشد. برخی از این گونه های کمیاب میوه خور، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید و اردک مرمری هستند.

اگر خواهان دیدن این حیات وحش تالاب هستید باید در بین جاده های موجود در تالاب هویزه به جاده طبر بروید. سپس مسیر شط علی و جاده شرکت نفت را انتخاب کنید.

در این سفر می توانید به بازدید از دیدنی های استان خوزستان مشغول شوید و بخشی از سفرتان را به تالاب هویزه اختصاص دهید. اگر دغدغه محل اقامتتان را در سفر دارید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به سایت سپنجا بزنید. در سپنجا با هر بودجه ای می توانید، مکانی مناسب برای اقامتتان پیدا کنید.

در نهایت اگر در این زمینه تجربه، سوال و یا نظر خاصی دارید، کافیست در بخش نظرات با ما و دیگر افرادی که به دنبال این موضوع هستند به اشتراک بگذارید. این موضوع به تصمیم گیری بهتر برای دیگر افراد کمک خواهد کرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا