بدون دسته بندیدیدنی های شیراز

آشنایی با بهترین مکان های شیراز برای زندگی

شیراز یکی از شهرهای بسیار زیبا، بزرگ و با فرهنگ و تمدن چندین ساله و همچنین مرکز استان فارس است که از دیرباز تاکنون، جمعیت بسیاری را در خود جای داده است. شیراز به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی و تفریحی متنوع، همه ساله میزبان سیل عظیمی از مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی بوده است.

از طرفی، شهر شیراز به دلیل آب و هوای مناسب، امکانات رفاهی و تفریحی گوناگون و… در شمار کلان شهرهای ایران به شمار می‌رود. بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف، برای سرمایه گذاری و مقاصد این چنینی در شیراز ساکن می‌شوند. اگر شما نیز قصد سکونت و خرید ملک در این شهر را دارید، با ما در ادامه این مطلب از سپنجا همراه باشید تا بهترین مکان های شیراز برای زندگی را مورد بررسی قرار دهیم.

برای اجاره سوئیت در شیراز کافیست روی لینک کلیک کنید.

مطالعه بیشتر:روستای قدیمی قلات

بهترین مکان های شیراز برای زندگی کدامند؟ | معرفی ۲۳ محله

در زمان‌های دور، شهر شیراز شامل ۱۱ محله و ۸ دروازه بوده است. این محله‌ها و دروازه‌های مختلف شهر، امروزه بخشی از بافت تاریخی وسیع این شهر را تشکیل می‌دهند و مسافران نیز از آنها دیدن می‌کنند. این اماکن جزو بافت قدیمی شیراز بوده و در بخش‌های جنوبی شهر قرار گرفته‌اند.

اما به طور کلی، بهترین مکان های شیراز برای زندگی عبارتند از:

۱- معالی آباد

معالی آباد، محله‌ای لوکس و پرتردد است که در بخش غربی شهر قرار دارد و شامل ساختمان‌های نوساز، بسیار شیک و آپارتمان‌های خاص است. این منطقه شیراز به لطف آب و هوای مناسب و وجود مراکز تجاری مانند مجتمع تجاری آفتاب فارس، گاندی، یونیک و … در شما بهترین مکان های شیراز برای زندگی قرار گرفته است. خانه‌های این بخش از شیراز نیز بسیار گرانقیمت هستند. اغلب ساختمان‌های مسکونی معالی آباد را آپارتمان‌های ۴ تا ۸ طبقه تشکیل داده و شمار اندکی از آنها منازل ویلایی هستند.

جالب است بدانید که بخشی از آپارتمان‌های قدیمی معالی آباد، به نام آپارتمان‌های فرانسوی ساز معروف بوده و در بخش شرقی بولوار شریعتی واقع شده‌اند. این آپارتمان‌ها در مقایسه با دیگر خانه‌ها و واحدهای آپارتمانی معالی آباد، قیمت مناسب‌تری دارند.

معالی آباد

۲- نیایش

محله نیایش جزو لوکس‌ترین و خاص‌ترین محله‌های شیراز است. این محله به دلیل دسترسی به خیابان لوکس نیایش، مناطق مختلف شهر و نزدیکی به باغات چمران، جزو بهترین مکان های شیراز برای زندگی بوده و قیمت خانه در آن بسیار بالاست.

۳- فرهنگ شهر

یکی از بهترین مکان های شیراز برای زندگی منطقه فرهنگ شهر است که در جوار معالی آباد قرار دارد. این محله جزو محلات اعیانی، لوکس و گرانقیمت شهر شیراز به شمار می‌رود.

۴- قصرالدشت (قصر دشت)

قصر دشت، یکی از بهترین مکان های شیراز برای زندگی و جزو محله‌های سرسبز و خوش آب و هوای این شهر است که در شمال غربی شیراز قرار دارد. نام این منطقه نیز از نام یک مسجد سنگی که در گذشته در آن قرار داشت، گرفته شده است. از طرفی، به دلیل وجود باغ‌های میوه مختلف، این محله را شربت خانه نیز می‌نامیدند. بعدها این باغ‌ها به منازل ویلایی و آپارتمانی تبدیل شد.

در این محله همچنان منازل بسیار بزرگ با متراژ بالا و بسیار گرانقیمت وجود دارد. به طور کلی، اغلب خانه‌های قصر دشت ویلایی بوده و تعداد ساختمان‌های آپارتمانی یا برج‌های مرتفع در آن کم است. قیمت این خانه‌ها نیز بسیار بالا بوده و محله قصر دشت نیز مانند معالی آباد جزو مناطق لوکس و گرانقیمت شیراز است.

این مطلب را هم بخوانید
تنگه رغز در داراب استان فارس

قصر الدشت

۵- عفیف آباد

محله عفیف آباد در شهر شیراز یکی از بهترین و خاص‌ترین مناطق برای زندگی است که به دلیل وجود مجتمع‌های تجاری گوناگون مانند حافظ، ستاره و … و همچنین انواع فست فود و رستوران‌های لوکس، در شمار گرانقیمت‌ترین و لوکس‌ترین مناطق و محلات شیراز قرار دارد. این منطقه در جوار باغ عفیف آباد واقع شده و به همین دلیل از آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیری برخوردار است.

۶- دروازه اصفهان

یکی دیگر از محلاتی که نام آن در میان بهترین مکان های شیراز برای زندگی دیده می‌شود، دروازه اصفهان است که از سمت شرق به خیابان شهناز و از سمت غرب به موردستان می‌رسد. دروازه اصفهان، یکی از مناطق قدیمی شیراز و شامل بخشی از محلات درب شاهزاده، چپرخانه، ده بزرگی‌ها و بازارچه فیل بوده است. در گذشته، این محله به عنوان گرانقیمت‌ترین محله شهر شیراز شناخته می‌شد و بسیاری از ثروتمندان و اشرافیان شیراز در آن سکونت داشتند.

۷- سنگ سیاه

سنگ سیاه یکی از قدیمی‌ترین و بهترین مکان های شیراز برای زندگی است. علت نامگذاری این منطقه، وجود یک سنگ سیاه رنگ چهارگوشه در آرامگاه سیبویه در این منطقه است که در زمان‌های دور، مردم برای شفا یافتن، به آن مراجعه می‌کردند. اما این تنها دلیل شهرت این محله نیست! سنگ سیاه به دلیل کوچه‌های باریک و حفظ ساختار و بافت قدیمی نیز مشهور است.

۸- گلستان

یکی دیگر از محلات خاص شهر شیراز، محله گلستان است. یکی از اصلی‌ترین مسائل در ارتباط با این محله، فاصله آن با مرکز شهر است که امروزه با گسترش شهر و افزایش جمعیت در نقاط مختلف شیراز، این مسئله نیز اهمیت سابق را ندارد. از طرفی، وجود هایپر استارخلیج فارس در این منطقه، به اهمیت و رشد این منطقه کمک کرده و افراد بسیاری برای خریدها و امور روزمره خود به این مرکز مراجعه می‌کنند.

اما به طور کلی، محله گلستان یکی از مناطق آرام، بی سر و صدا و با آب و هوای خنک و معتدل است. در فصل زمستان، این منطقه شاهد بارش برف و اب و هوای کاملا زمستانی است.

گلستان

۹- آستانه

آستانه، یکی از محلات قدیمی و جزو بهترین مکان های شیراز برای زندگی است. محله آستانه در بخش مرکزی شهر قرار گرفته و به دلیل وجود آرامگاه سیدعلاءالدین حسین (یکی از فرزندان امام موسی کاظم) در میان مردم محبوبیت زیادی دارد.

۱۰- ستارخان

محله ستارخان، یکی از مناطق اعیان نشین، گرانقیمت و لوکس شیراز است که حتی اجاره خانه در آن نیز تنها با صرف هزینه‌های بسیار بالا ممکن است! در این منطقه مراکز خرید و پاساژهای مختلفی احداث شده‌اند که به رونق آن کمک کرده و موجب تردد بیشتر در آن شده‌اند.

۱۱- زرگری

محله زرگری یکی از بهترین محله‌های شیراز است که در بخش مرکزی شهر قرار داشته و با قصر دشت، عفیف آباد و ستارخان مجاور است.

۱۲- ارمنی‌ها

محله ارمنی‌ها یکی از محلات قدیمی شهر شیراز است که در زمان‌های قدیم، تمامی عیسویان شهر شیراز در آن می‌زیسته‌اند. در این محله اماکن تاریخی مختلفی مانند مکتب خانه، کلیسا، قراول خانه، بازارچه مخصوص عیسویان و … وجود دارد.

ارمنی ها

۱۳- بازار مرغ

بازار مرغ، یکی از محلات قدیمی شیراز است که امروزه در حوزه شاهچراغ به شمار می‌رود. محله بازار مرغ بازاری مسقف به مساحت یک کیلومتر با کف گود و کم نور است که شب‌ها تاریک بوده و در گذشته شامل محله شاهچراغ و بازار مرغ آن را تشکیل می‌داده‌اند.

۱۴- گودعربان

محله گودعربان یکی از بهترین مکان های شیراز برای زندگی است که قدمت زیادی داشته و در بخش مرکزی شهر قرار دارد. در زمان قاجار، این محل به عنوان دارالحکومه شناخته می‌شد و شامل مساجد زیادی بود. امروزه نیز مسجد نصیرالملک، مدارس علمیه خان، آرامگاه شیخ روزبهان، حسینیه قوام، کاخ قوام الملک، نارنجستان قوام، امامزاده زنجیری و … در این منطقه قرار دارند.

این مطلب را هم بخوانید
استان گلستان را بهتر بشناسیم

۱۵- ملاصدرا

ملاصدرا، یکی از محله‌های خاص شهر شیراز است که در منطقه ۱ این شهر قرار داشته و به دلیل وجود انواع مراکز آموزشی، مجتمع تجاری و … ترافیک بالایی دارد. سکونت در ملاصدرا برای کسانی که می‌خواهند محل کار و زندگی آنها به هم نزدیک باشد، بسیار مناسب است.

۱۶- بقعه شاه داعی الله

شاه داعی یکی از شعرا، عرفا و حکمای مشهور شیراز بوده و کتاب‌های زیادی تالیف کرده است. آرامگاه شاه داعی در بخش جنوب شرعی گورستان دارالسلام شیراز قرار دارد. محله بقعه شاه داعی الله نیز جزو مناطق خوب شهر شیراز برای سکونت است.

۱۷- بالاکفت

بالاکفت، به دلیل داشتن انواع باغات زیبا و باصفا یکی از بهترین مکان های شیراز برای زندگی است. این محله در بخش جنوبی شهر قرار گرفته و قدمت بسیار بالایی دارد. نام این منطقه نیز به مکانی با باغات بزرگ و وسیع اشاره دارد. توجه کنید که محله کفت، شامل دو بخش باغ نو و بالاکفت قدیمی است. اما از آنجا که محله بالاکفت در بخش جنوبی شهر قرار دارد، جزو مناطق ارزان قیمت شیراز به شمار می‌رود.

بهترین مکان های شیراز برای زندگی
Qavam House

18- درب شیخ

محله باغ یا درب شیخ، بخشی از محله بالاکفت شیراز است که در مجاورت آرامگاه سید علاءالدین حسین، نارنجستان قوام و خانه زینت الملوک واقع شده و آرامگاه روزبهان بقلی فسایی نیز در آن قرار دارد.

۱۹- پودنک

پودنک را می‌توان در شمار محله‌های قدیمی شیراز به شمار آورد که در بخش شرقی شهر قرار داشته و در سال‌های اخیر، به خوبی رشد کرده است. خانه‌ها و بافت این محله، در گذشته نه چندان دور جزو بافت قدیمی و روستایی به شمار می‌رفت و به طور کلی این منطقه جزو مناطق حومه شیراز بود. پودنک امروزه بخشی از منطقه هفت شیراز بوده و به دلیل همجواری با دشت چنار، به عنوان یکی از بهترین مکان های شیراز برای زندگی محسوب می‌شود.

۲۰- ابیوردی

ابیوردی، نام محله‌ای قدیمی در شیراز است که به عنوان مناطق خوب این شهر به شمار می‌رود. نام این محله از ابیورد خراسان گرفته شده است.

۲۱- درب مسجد

محله درب مسجد مشیر یا درب مسجد، یکی از محلات قدیمی شیراز است. مسجد مشیر به دلیل معماری سنتی، قدمت و کاشی کاری‌های خاص و بی بدیل، همواره مورد توجه گردشگران و جهانگردان قرار گرفته است.

۲۲- میدان شاه

محله میدان شاه نیز یکی از محله‌های قدیمی شیراز است که در بخش شمالی شهر قرار داشته و از دوران صفویه تا قاجاریه، انواع اماکن حکومتی در آن ساخته شده‌اند. این محله جزو بهترین مکان های شیراز برای زندگی است و علت نامگذاری آن نیز، همجواری آن با محله باغ شاه است.

۲۳- محله سردزک

سردزک یکی از مناطق جنوبی شیراز و محله‌ای با قدمت تاریخی است که از ادغام محله‌های سردزک و دشتک ایجاد شده‌است.

و درآخر…

در این مطلب به معرفی بهترین مکان های شیراز برای زندگی پرداختیم. دیدیم شهر شیراز به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران، شهری تاریخی و قدیمی است. در بخش‌های مختلف شیراز، مناطق بی شماری با آب و هوای بسیار عالی، اماکن فرهنگی، تفریحی و تاریخی و همچنین امکانات رفاهی بسیار مناسب وجود دارند.

امیدواریم مطالعه این مطلب به شما در آشنایی با شیراز مفید بوده و در صورتی که قصد خرید یا اجاره منزل در این شهر را دارید، شما را در انتخاب محله مناسب یاری کرده باشد.سپنجا

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 1.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا