دیدنی های کردستان

بهترین مکان های سنندج را بشناسید

آیا شما عاشق رقص و موسیقی هستید؟ آیا تصمیم گرفته‌اید تعطیلات خود را در میان کوه‌های چشم نواز سپری کنید؟ بله؟ پس به سنندج سفر کنید تا هرچه در سر دارید، همان شود. بهترین مکان های سنندج کم نیستند، از عمارت‌های تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی در این شهر پیدا می‌شود. سنندج در غرب ایران و در میان کوه‌های زاگرس واقع شده است. این شهر مرکز استان کردستان و یکی از بخش‌های واقع در مرز ایران و عراق است. این شهر توسط سه کوه به نام‌های آبیدر، شیخ معروف و سراج الدین احاطه شده است. سنندج همچنین به عنوان یکی از شهرهای موسیقی یونسکو ثبت شده است که بخشی از شبکه گسترده شهرهای خلاق است. برای اجاره سوئیت در سنندج کلیک کنید.

سنندج شهری زیبا با چندین جاذبه گردشگری است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است که بیشترین ساکنان آن را کردها تشکیل می‌دهند. سنندج با توجه به موقعیت جغرافیایی و فعالیت‌های شهری در دوره صفویه و قاجار دارای بافت تاریخی ارزشمندی است. بناهای مسکونی و عمومی زیادی در آن وجود دارد که جاذبه تاریخی آن را تشکیل می‌دهند. آنها ساختمان‌هایی مانند حمام، مساجد و بازار هستند. برخی از صنایع دستی این شهر فرش، قالیچه، منبت کاری و چوب‌های تزئینی است. اگر دوست دارید با جاهای دیدنی سنندج آشنا شوید، سپنجا را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

برخی از بهترین مکان های سنندج

همانطور که گفته شد، سنندج مرکز استان کردستان و بیست و سومین شهر بزرگ ایران است. شهر کنونی سنندج در نیمه اول قرن هفدهم ساخته شده است که تقریباً همزمان با دوران صفویه است. این شهرستان در مرکز استان واقع شده و با سایر شهرستان‌های استان به جز سقز، بیجار و بانه مرز مشترک دارد. این استان دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی چشمگیری است که تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. جاهایی که باید در سنندج ببینید شامل موارد زیر می‌شود:

مطالعه بیشتر:اقدام به رزرو سوئیت ارزان در سنندج کنید.

عمارت آصف وزیری

این عمارت یکی از آثار جذاب و تاریخی سنندج است که به آن خانه کرد نیز می‌گویند. قدمت این خانه تاریخی به دوران صفویه برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این خانه از سال ۱۹۹۷ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران اداره می‌شود.

عمارت اصف وزیری

موزه سنندج

موزه سنندج که در داخل یک بنای تاریخی معروف در سنندج به نام سالار سعید قرار دارد، یکی دیگر از بهترین مکان های سنندج برای بازدید است. این بنا چیزهای زیادی برای ارائه به علاقمندان تاریخ و سرگذشت کردستان دارد. موزه به دو قسمت انسان شناسی و باستان شناسی تقسیم شده است، با قدم گذاشتن در آن نه تنها می‌توانید از سبک معماری سلسله قاجار که در ساخت عمارت سالار سعید استفاده شده است لذت ببرید، بلکه این شانس را دارید که اشیاء بسیاری را حتی از دوران ماقبل تاریخ ببینید و با آداب و رسوم و فرهنگ مردم کرد آشنا شوید.

مهم‌ترین قسمت موزه سنندج جایی است که اشیاء زیادی از مهم‌ترین تپه تاریخی کردستان به نمایش گذاشته شده است. این شامل لوازم جانبی زنان، سفال، ظروف، سوزن و غیره است. موزه همچنین دارای نمایش موقت هنرهای خارجی از مجسمه‌های برنزی و شیشه‌ای است. برخی کتیبه‌ها و سنگ قبرها نیز در قسمت بیرونی موزه سنندج نگهداری می‌شوند.

مطالب بیشتر:با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا شوید!

عمارت مشیر دیوان

این خانه یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های سنندج است که در محله قدیمی سرتپوله واقع شده است. بنای این عمارت مربوط به دوران قاجار است و به عنوان یکی از بهترین مکان های سنندج شاخته می‌شود. در این ساختمان که از هفت حیاط مجزا برخوردار است، می‌توان به ویژگی‌های معماری قابل توجه ایرانی توجه کرد.

این عمارت سال‌هاست که به موزه سنندج تبدیل شده و در حال حاضر دارای یک بخش باستان شناسی است که در آن می‌توان مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از دوران ماقبل تاریخ تا دوره قاجار را پیدا کرد. معماری ایرانی به کار رفته در ساخت این بنا فوق‌العاده چشم نواز و خیره کننده است. بنابراین توصیه می‌شود در سفرتان به سنندج حتماً از این جاذبه و شاهکار معماری دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا شوید!

عمارت مشیر دیوان

عمارت حبیبی

تاریخچه ساخت این عمارت به دوران قاجار برمی‌گردد و در آن نمونه‌هایی از آثار تاریخی استان کردستان و سایر نقاط کشور برای عموم به نمایش گذاشته شده است. معماران، گچ بری و آینه کاری این بنای تاریخی را به سبک معماری مرکز ایران انجام داده‌اند و قدمت ساخت آن به ۱۴۰ سال پیش برمی‌گردد.

عمارت ملک التجار

عمارت ملک التجار یکی دیگر از بهترین مکان های سنندج است. این بنای ارزشمند ساخته شده در زمان قاجار، در نزدیکی مرکز استانداری استان کردستان واقع شده است. ملک التجار از یک حیاط مرکزی برخوردار است که در ضلع شمالی آن، یک بنای ایوانی فوق‌العاده جذاب با ستون‌های آجری ساخته شده است. اگر می‌خواهید شکوه معماری ایرانی را بار دیگر در یک جای دیگر ببینید، از عمارت ملک التجار دیدن کنید تا در همین ایوان ستون‌دار نظاره‌گر چنین معماری باشید.

عمارت ملک التجار

عمارت امجد اشرف

همانطور که می‌بینید در شهر سنندج عمارت‌های تاریخی متعددی وجود دارد. عمارت امجد اشرف یکی دیگر از آنهاست که قدمتش به سال ۱۸۰۲ برمی گردد و شامل قسمت‌های مسکونی و همچنین تالار تشریفات است.

مطالب بیشتر:راهنمای سفر به سنندج | اطلاعات جامع برای سفر به سنندج

خانه معمار باشی

خانه سنتی معمار باشی در ضلع جنوبی خیابان شهدا سنندج قرار دارد. قدمت این بنا به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی برمی‌گردد. این بنای تاریخی شامل سه طبقه با طرح‌ها و نورپردازی‌های زیباست که چشم هر بینده‌ای را خیره می‌کند.

پل تاریخی قشلاق

پل تاریخی قشلاق یکی دیگر از بهترین مکان های سنندج است. این پل بر روی رودخانه قشلاق در شرق سنندج ساخته شده است. این میراث از دوره صفویه و زندیه بر جای مانده است. مردم محلی پل را بعداً به خصوص در دوره قاجار بازسازی و تعمیر کرده‌اند. این پل از نظر استحکام و عناصر تشکیل دهنده، نمونه خوبی از پل سازی در دوره صفویه است.

آرامگاه امامزاده پیر عمر

این آرامگاه در نزدیکی «سنه دژ» دژ دولتی سنندج واقع شده است. این مجموعه شامل آرامگاه، مسجد و مقبره خانواده‌های معروف و بزرگان سنندج و مناطق اطراف آن است. ساخت این مجموعه به سال ۱۶۳۶ برمی‌گردد و از ویژگی‌های معماری آن می‌توان به تزیینات آجری، آینه‌کاری، گچبری و خط بنایی در حاشیه‌ گنبد اشاره کرد که فوق‌العاده قابل تحسین هستند.

امامزاده پیرمحمد

این بنا آرامگاهی است که در قبرستان قدیمی پیر محمد در بالای تپه‌ای در میدان نبوت سنندج واقع شده است. محل دفن امامزاده پیر محمد که مسجدی بعداً در مجاورت آن ساخته شد، یکی از اسناد تاریخی است که قدمت سنندج را اثبات می‌کند و به عنوان یکی از بهترین مکان های سنندج شناخته می‌شود.

بهترین مکان های سنندج

مقبره شرف الملک

مقبره شرف الملک در انتهای خیابان کشاورز سنندج واقع شده است. این ساختمان به شکل یک مکعب ساده با گنبدی بر روی آن ساخته شده است و فقط جمعه‌ها برای نماز و خواندن قرآن باز است.

مسجد و حرم هاجر خاتون

یک عارف مشهور محلی این بنای تاریخی را ساخته است که اکنون یکی از برجسته‌ترین مساجد سنندج است. به دلیل استفاده از گچ بری، آینه کاری و طرح‌های زیبای گل و گیاه و همچنین استفاده از معماری کردی در ایوان ستون جنوبی، مسجد و حرم هاجر خاتون، بنایی ارزشمند است.

بازار پشت بام سنندج

ساخت این بازار سنتی به سال ۱۶۳۶ برمی‌گردد، در همان زمان که سلسله اردلان سنندج را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. این بازار در دو طرف خیابان انقلاب سنندج واقع شده است. بازار سنندج میراث دوران صفویه است. شکل مستطیلی این بازار یادآور میدان نقش جهان اصفهان است.

راسته بازار نازک کاران تخته نرد سنندج

به عنوان یکی دیگر از بهترین مکان های سنندج می‌توان به بازار راسته بازار نازک کاران تخته نرد سنندج اشاره داشت. این بازارچه‌ای است که در آن هنرمندان حرفه‌ای نجاری مشغول فعالیت هستند و صنایع دستی ارزشمند خود را به نمایش می‌گذارند.

حمام شیشه سنندج

این بنا در ضلع شمالی بلوار کردستان سنندج واقع شده است. در معماری این حمام از شیشه‌های رنگی استفاده شده است. قدمت حمام شیشه در حدود دویست سال است.

حمام خان

حمام خان یکی از حمام‌های قدیمی سنندج است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این حمام در ضلع شمالی بازار سرپوشیده سنندج، نزدیک مسجد داروغه، در قسمت قدیمی و مرکزی شهر قرار دارد. از خیابان طالقانی و انقلاب سنندج می‌توانید به حمام خان برسید. حمام خان نیز به سبک حمام‌های ایرانی ساخته شده است و قسمت‌های مختلف آن شامل ورودی، هشتی، سربینه(حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزانه، حریم خصوصی، توالت، ذخیره‌گاه آب و… است.

این مطلب را هم بخوانید
با غذاهای محلی کردستان آشنا شوید

حمام خان

عمارت خسرو آباد

عمارت خسروآباد نیز از بهترین مکان های سنندج است. در زمان حکومت اردلان، این ساختمان یک مرکز دولتی بود. مجموعه عمارت و باغ خسرو آباد دارای دو قسمت اصلی است، کاخ سلطنتی با ورودی ستون دار و باغ خسرو آباد که از اهمیت خاصی برخوردار است. مکان فعلی این عمارت در بلوار شبلی خسرو آباد است.

مسجد جامع سنندج

قدمت ساخت این بنا به سال ۱۸۱۳ و در زمان قاجار باز می‌گردد. این مسجد دارای دو ایوان و یک حیاط مرکزی است که در حدود ۱۲ اتاق برای علمای دین ساخته شده است. این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی سنندج واقع شده است.

مسجد جامع سنندج یا دارالاحسان

مسجد جامع سنندج در بافت قدیمی شهر است. مسجد دارالاحسان دارای گنبدها و گلدسته‌های زیبا است. کاشی‌های هفت رنگ روی دیوارها نیز از تزئینات چشمگیر مسجد جامع سنندج محسوب می‌شوند. ایوان‌های شرقی و جنوبی، حیاط مرکزی، حجره و شبستان ستون دار بخش‌های مهم این مسجد است.

روستای پالنگان (کامیاران)

پلنگان نیز از بهترین مکان های سنندج است و در ۴۷ کیلومتری شمال شرقی شهر کامیاران واقع شده است. این روستا یک روستای پلکانی است که در دو طرف دره واقع شده است. خانه‌های آن عموما سنگی هستند. مانند دیگر روستاهای پلکانی مانند ماسوله و ابیانه، سقف خانه پایینی حیاط خانه بالایی است.

قرآن نگل – روستای نگل مریوان

این قرآن خطی قدیمی در مسجد روستای نگل قرار دارد. مسلمانان این قرآن را به خط کوفی نوشتند و تعدادی از آیات را تذهیب کردند. روستای نگل در جاده سنندج به مریوان در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.

قرآن نگل

پارک آبیدر سنندج

این پارک زیبا داخل سنندج است. این پارک دارای بزرگ‌ترین سینمای سقف باز (سینمای تابستانی) در کشور است. پارک آبیدر همچنین دارای چندین باغ زیبا و چشمه‌های طبیعی است که خانواده‌ها می‌توانند در آنجا از آن لذت ببرند.

منطقه اورامان (اورامانات)

اورامانات نه تنها یکی از بهترین مکان های سنندج است بلکه یکی از بکرترین نقاط تفریحی خاک ایران است. این روستا در شرق شهر مریوان واقع شده است. این منطقه دارای کوه‌های زیبا و پوشیده از جنگل است. رودخانه بزرگ سیروان از این منطقه می گذرد. معماری این روستا نیز به سبک تراس دار است.

مطالب بیشتر:اقامت در روستای اورامان

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار از دریاچه‌های معروف استان کردستان است و در سه کیلومتری شمال غربی شهر مریوان و در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع شده است. طول این دریاچه زیبا ۶ کیلومتر، عرض آن از ۱۷۰۰ تا ۳۰۰۰ متر متغیر است و مساحت کل آن حدود ۷۲۰ هکتار است. مردم محلی افسانه‌های زیادی در مورد این دریاچه نقل می کنند. مشهورترین آنها می‌گوید زیر دریاچه گنجی گرانبها مدفون شده است.

چهار باغ و عمارت خسروآباد

گفته می‌شود که چهار باغ سنندج درست  بعد از چهار باغ اصفهان طراحی و ساخته شده است. این جاذبه در شمال بازار  شهر سنندج  قرار دارد. سبک معماری اصفهان در دوران زندیه و قاجار بر معماری این محله تأثیر گذاشت. این بنا که امروز یکی از بهترین مکان های سنندج است در سال ۱۲۲۳ هجری قمری توسط امان الله خان اردلان ساخته شده و مساحتی در حدود ۶۰۰۰ متر مربع دارد. برخی ادعا می‌کنند که قسمت شرقی این بنا که قصر نامیده می‌شود در دوره زندیه ساخته شده و بعداً توسط امان الله خان اردلان توسعه و تکمیل شده است.

بهترین مکان های سنندج

سخن آخر…

بدون شک از زیباترین و توریستی‌ترین شهرهای غرب کشور، سنندج زیبا و دوست داشتنی است. این شهر از آن دسته شهرهایی ست که در فصل تابستان رونق بیشتری پیدا می‌کند و به یکی از دلپذیرترین نقاط برای سفرهای تابستانی تبدیل می‌شود. این منطقه کرد‌نشین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که به هر نوع سلیقه پاسخ مثبت می‌دهند. ما در این مقاله تمام سعیمان را کردیم تا به بهترین مکان های سنندج اشاره داشته باشیم تا اطلاعات جامع و مفیدی به دست کسانی که قصد سفر به این شهر را دارند برسانیم. امیدواریم از خواندن این مقاله استفاده و لذت کافی را برده باشید و بتوانید از طریق همین مقاله تجربه شیرینی از سفر به سنندج به دست آورید.سپنجا

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا