جاهای دیدنی ایران

آشنایی با بهترین مکان های زیارتی ایران

با توجه به اینکه ایران کشوری اسلامی است، شهر های مذهبی بسیاری دارد یامی‌ توان گفت اماکن زیارتی فراوانی را در خود جای داده ، و اما در این مقاله قرار است بهترین مکان های زیارتی ایران را به شما معرفی کنیم که بجز زیارتی سیاحتی و تفریحی نیز هستند و بیشتر گردشگران خارجی یا داخلی به دلیل دیدن معماری یا تاریخشان به آنها سر می‌زنند.

از تمام نقاط جهان توریست های شیعه و مسلمان فراوانی  برای بازدید  و دیدن این بنا ها از نزدیک ،کیلومتر ها سفر می‌کنند و به دلیل عشق و علاقه شان به این انسان های بزرگ به ایران و اماکن زیارتی علاقه بسیاری دارند، کشور عزیزمان ایران نیز هر ساله پذیرای گردشگران و توریستان فراوانی از اقسا نقاط جهان می‌باشد، درواقع تمام شهر های مذهبی ایران هرساله بیشترین بازدید را نسبت به دیگر شهر های آن دارد، که این یعنی اماکن زیارتی این کشور برای مردم ایران نیزبا ارزش و قابل احترام اند.

یکی از مهم ترین و با ارزش ترین از این اماکن مذهبی، زیارتی حرم مطهر رضا(ع) است که در هر فصل و هر زمانی از سال شلوغ و پر و از زوار است، در واقع این تنها یکی از تمام اماکن زیارتی کشور ایران می‌باشد که همیشه بازدید کننده دارد، در ادامه این مطلب از سپنجا بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

معرفی بهترین مکان های زیارتی ایران

مشهد، حرم مطهر امام رضا(ع)

همان طور که در متن بالا اشاره شد حرم امام رضا(ع) یکی از پربازدیدترین مکان های زیارتی ایران به شمار می‌رود که بازدید کنندگان فراوانی از اقسا نقاط جهان را به خود اختصاص داده و در هر فصلی از سال پذیرای زائران و گردشگران خارجی و داخلی می‌باشد، این بنا برای مردم مسلمان ایرانی بسیار با ارزش است و دست کم هر کدام از آنها برای یک بار هم که شده از این حرم دیدن کرده اند، بنای این مکان مقدس به خودی خود می‌تواند توجه تمام بازدید کنندگان را به خود جلب کند و برای آنها جالب و دیدنی باشد.

سازه این حرم درست در وسط شهر مشهد مقدس واقع شده و شامل مجموعه بناهای کوچک‌ترمی‌باشد، در واقع این شهر از نظر اقتصاد رشد خوبی نسبت به دیگر شهر های کشور ایران دارد، به دلیل رفت و آمد گردشگران بیشماری که از حرم مطهر دیدن می‌کنند، سبب شده از نظر اقتصادی رشد خوبی داشته باشد.

البته علاوه بر وجود حرم، در شهر مشهد اماکن تفریحی، طبیعی و گردشگری فراوانی نیز وجود دارد که در رشد اقتصاد آن بی تاثیر نمی‌باشد، اماکنی همچون سه پارک آبی بزرگ ، چندین پارک بازی جذاب، بازارهای بزرگ و متنوع، مراکز خرید زنجیره ایی و… که همه و همه می‌توانند یک روز کامل و روزهای متوالی شما را سرگرم بازی و تفریح کنند و خاطرات خوشی را برایتان رقم بزنند. برای اجاره سوئیت در مشهد روی لینک کلیک کنید.

مشهد

حرم حضرت معصومه(ع)

دومین زیارتگاهی که در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد حرم حضرت معصومه (ع) است ، که یکی از بهترین مکان های زیارتی ایران است.

این اماکن به خودی خود و به خاطر داستان ها و ماجراهای امامان معروف و مشهور هستند که بسیاری از گردشگران و توریست های خارجی نیز به خاطر زیبایی معماری بنای آن ها کنجکاو دیدن این اماکنند، و به همین خاطر بازدید کنندگان فراوانی از اقصی نقاط جهان را به سوی خود فرامی‌خاند.

حرم حضرت معصومه(ع) نیز مانند حرم امام رضا(ع) در بین مردم ایران و تمام مسلمانان جهان با ارزش و محبوب است و در هر فصل و هر زمانی از سال را می‌توان از آنجا هم دیدن کرد و هم زیارت، البته ناگفته نماند که علاوه بر بازدید یکی از مکان های زیارتی ایران شما می‌توانید از شهر قم و زیباییهای آن نیزدیدن کنید و لذت ببرید.

مساحت این مکان ۱۳۵۲۷ مترمربع است، گنبد زیبا و باشکوه آن از طلا پوشیده شده و یکی زیبا ترین زیارتگاه های ایران به شمار می رود که بسیار حرفه ایی و هنرمندانه طراحی و ساخته شده است. برای اجاره سوئیت در قم روی لینک کلیک کنید.

حرم حضرت معصومه

 حرم شاهچراغ (ع)

شاهچراغ حرم و آرامگاه پسر بزرگ امام موسی کاظم(ع) یعنی احمد بن موسی کاظم بوده و در شهر شیراز قرار گرفته است، در واقع این بنا یکی از بهترین نوع معماری های ایرانی را به شما نشان خواهد داد، کاشی کاری و طراحی های این حرم جزو یکی از زیباترین معماری های اسلامی کشور ایران نیز به شمار می‌رود.

البته شهر کهن و با قدمت شیراز بناهای فراوان دیگری هم دارد که حرم شاهچراغ نیز در کنار آنها می‌درخشد و قطعا در سفر به شیراز به شما و تمام همراهان یا اطرافیانتان نیز خوش خواهد گذشت و توصیه می‌کنیم بعد از دیدن حرم شاهچراغ حتما سری هم به دیدنی های این شهر بزنید.

مطالعه بیشتر:

مکان های تاریخی ایران

بهترین مکان های زیارتی ایران

حرم شاه عبدالعظیم از بهترین مکان های زیارتی ایران

واما می‌رسیم به تهران و حرم شاه عبدالعظیم که یکی دیگر از معروف و مشهور ترین مکان های مذهبی کشور عزیزمان به شمار می‎رود، البته این بنا در شهر ری که به تهران چسبیده قرار گرفته است که در سفر خود شاهد سیل عظیم جمعیت و زائران و صد البته گردشگران خواهید بود.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی هرمز

شاه عبدالعظیم از نوادگان امامان محسوب می‌شود که حرم آن یکی دیگر از زیباترین سازه های اسلامی به شمار می‌رود و در هر موقعی از سال پذیرای گردشگران و زائران از اقسا نقاط جهان می‌باشد؛همچنین می‌توان بعد از زیارت و بازدیدتان به داخل شهر بروید و تمام دیدنی ه و اماکن تفریحی طبیعی آن نیز لذت ببرید.

شاه عبدالعظیم

مسجد جامع جمکران

یکی دیگر از بهترین مکان های زیارتی ایران مسجد جامع جمکران واقع در ۶کیلومتری شهر قم و جاده به طرف کاشان است، یکی از مهم ترین حرم های زیارتی شیعیان جهان که عشق و علاقه خاص و متفاوتی نسبت به آن دارند، قدمت این مسجد به بیش از هزار سال هم رسیده است که گفته شده مکان ملاقات فردی به نام شیخ حسن با امام زمان(ع) بوده، در واقع طبق گفته ها و روایت‌ها  داستان از این قرار است که در گذشته های بسیار دور پیرمردی با امام زمان(ع) ملاقات کرده و طبق گفته امام برای تمام شیعیان جهان مکانی را به عنوان مسجد و زیارتگاه درست می‌کند که همین سبب شده از هزاران سال پیش تا به حال حاضر این مکان محبوب و محجوب در بین شیعیان و مسلمانان جهان شود، که شما در سفر خود به جمکران قطعا شاهد زائرانی از سراسر جهان خواهید بود که در هر زمان و هر فصلی از سال پذیرای تمام آنان است.

جمکران

 امام زاده صالح

حرم امام زاده صالح نیز از دیگر جاهای دیدنی و یکی از بهترین اماکن زیارتی شهر تهران است، که بازدید کنندگان بسیاری دارد و به طور تقریبی هر روز ۳۰ هزار نفر از این مکان مقدس دیدن می‌کنند، گفته شده امام صالح یکی از فرزندان موسی کاظم(ع) بوده و از برادران امام رضا(ع) نیز به شمار میرود.

این حرم در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری شهر تهران نیز به شمار می‌رود، در واقع این بنا در مکان خوبی از شهر تهران ساخته شده که به تمام امکانات این شهر دسترسی دارد و جاذبه های محبوب فراوانی در کنار آن قرار دارند ازجمله بازار تجریش، کاخ سعدآباد و …. که همین سبب می‌شود سفریا بازدیدتان لذت بیشتری داشته باشد.

همانطور که درمتن قبلی اشاره شد این امامزاده قدیمی مشهوریت فراوانی در بین تمام گردشگران و مسلمانان جهان دارد و یکی دیگر از بهترین مکان های زیارتی ایران به شمارمی‌رود که بعد از زیارت و دیدن معماری بی‌نظیر این امامزاده می‌توانید از اماکن تفریحی و طبیعی آن نیز دیدن کنید که قطعا لحظات شادتری را تجربه خواهید کرد.

امام زاده صالح

امام زاده داوود از بهترین مکان های زیارتی ایران

واما یکی دیگر از اماکن زیارتی شهر تهران که بنایی زیبا و باشکوه را به خود اختصاصا داده ومانند امام زاده صالح نیز در بین کردم مشهور و پر بازدید است، امام زاده داوود از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) می‌باشد که آرامگاهش در بین کوه هایی سربه فلک کشیده و باشکوه و در منطقه و بخش کن شهر تهران قرار گرفته است ، این مکان علاوه بروجود امام زاده داوود طبیعتی بی‌نظیر دارد و هوایی پاک و بدون آلودگی را به میهمانانش هدیه می‌دهد.

طبق گفته کتاب ها امام زاده داوود انسانی دانشمند ، عالم و نماز گذار بوده ، در رابطه با مهاجرت آن هم اینگونه بنا می‌شود که در زمان شهادت امام حسین(ع) نهزت های فراوانی برپا شده و بسیاری از مسلمانان و شیعیان برای نجات جانشان مجبور مهاجرت به کشور های اسلامسی مانند ایران بئدند ئ از همان رو امامزاده داوود نیز در ایران به دیار باقی پیوسته.

قسمتی از بنای این امام زاده در زمان صفویه و بخش اصلی آن متعلق به دوره قاجارو حکومت قجر در ایران است، در سر در ورودی این بنا هشت بیت شعر زیبا و گویا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که در آنه نام افرادی از جمله فتح علی شاه قاجار دیده می‌شود، بیشتر مشهوریت این بنا به راه پر پیچ و خم آن مربوط است، در گذشته ها تنها به کمک قاطرچی ها می‌توانست به این امام زاده رسید هر چند که تا کنون نیز برای رفتن به آنجا باید حدود ۱۵ دقیقه هم پیاده روی کنید.

امام زاده داوود

گنبد سبز مشهد

مشهد شهری با جاذبه های زیارتی فراوان است و هر ساله سیل عظیمی از جمعیت کشور به بازدید حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد می‌روند. گنبد سبز یکی از بهترین مگان های زیارتی ایران و مشهد مقدس محصوب می‌شود که حدودا صد متری با حرم فاصله دارد. شیخ محمد مومن یکی از عرفای شیعه بوده که در سال ۹۰۴ هجری قمری در این آرامگاه به خاک سپرده شد. گنبدی به رنگ سبز فیروزه ای معروف به گنبد سبز با پایه ایی هشت ضلعی  و چهار ایوان که در گذشته در وسط باغ بزرگی ساخته شده است.

این مکان تاریخی از دوران صفوی بر جای مانده و حدودا در سال ها ۱۰۳۶ ساخت بنا آغاز شد که در سال های ۱۰۵۸ بهش کاشی کاری و تئینات آن به پایان رسید. در سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۷۰ در آثار ملی به ثبت رسید. مهدی قربانی در یک کتاب زندگی نامه عارف بزرگ تاریخ شیخ محمد مومن را به صورت کامل شرح داده که بجز فارسی به دوزبان دیگر انگلیسی و عربی ترجمه شده است.

این مکان زیارتی بازدید کنندگان بسیاری برخوردا است. موقعیت جغرافیایی خوبی دارد و اگر با ماشین شخصی قصد سفر به این  مکان زیبا و تاریخی  را دارید می‌توانید خیلی راحت به امکانات رفاهی کاملی در شهر بزرگ مشهد دسترسی داشته باشید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به رامسر | هرآنچه باید بدانید!

مطالعه بیشتر:

آشنایی با بهترین مکان های زیارتی ایران

آرامگاه دانیال نبی در شوش

استان خوزستان همواره قصد بسیاری از گردشگران زائران کشوری  و خارج از کشور بوده و هست که بهترین مکان های زیارتی ایران را درخود جای داده است. آرامگاه دانیال نبی واقع در شهر زیبای شوش، برخلاف دیگر زیارتگاه ها که گنبدی زرد رنگ، سبز رنگ یا نقره ای دارند.

این آرامگاه دارای گنبدی متفاوت و مخروطی شکل است که گردشگران آن را به نام گنبد دانیال نبی می‌شناسند. دانیال نبی از نوادگان حضرت یعقوب بوده و در گذشته به عنوان پیامبر قوم بنی اسرائیل  شناخته شده است. ایشان در قرن هفتم ودر شهر بابل می‌زیستند که به همراه گرهی از اقوام یهودیان به کشور ایران سفر می‌کند و در شهر شوش ساکن می‌شود.

دانیال نبی کتابی با همین نام (کتاب دانیال) نوشته که خاطرات زندگی و رویاء های خود را بیان کرده است. این کتاب در ۱۲ فصل به پایان رسیده و به زبان عبری نوشته شده است.دانیال نبی به منجی آخر الزمان (مهدی(ع)) معتقد بوده و شیعیان ایشان را به عنوان فرمانده سپاه پیامبرمی‌دانند. دقیقا پس از تخریب این آرامگاه به خاطر سیل به راه افتاده در شهر شوش، سال ۱۲۴۹هجری شمسی بود که دستور ساخت دوباره و بازسازی بنا به دستورروحانی شیعه جعفر شوشتری و به دست معماری ماهر و کاربلد به نام حاج ملا حسین ساخته شد و در سال ۱۳۱۰ با شماره ۵۱ در آثار ملی به ثبت رسید.

این مکان مذهبی یک گنبد پله پله ایی اورچین و دو پوسته دارد که به خاطر سبک زیبایش در بین گردشگرانشهرت بالایی دارد. قطر آن ۵ متر و حدود ۲۰ متری ارتفاع آن است. عمر این مکان به دوره حکومت سلجوقیان در ایران باز می‌گردد.

ضریح آن آینه کاری شده و در نگاه اول چشم هر بینده ای را به خود خیره می‌کند. آرامگاه دو حیاط دارد وداخل یکی از آنها که حیاط اصلی محسوب می‌شود یک حوض آب قرار گرفته که زیبایی آین مکان را چند برابر کرده است.

در این طرف و آن طرف گنبد آرامگاه دو مناره به طول ده متر قرار دارند که ساخت آنها به سال ۱۳۳۰ هجری قمری مربوط می‌شوند. این آرامگاه مقصدر بسیاری از مسافران استان خوزستان بوده و همانطور که در متن های قبلی اشاره کردیم یکی از بهترین مناطق گردشگری و مذهبی شهر شوش است.

امامزاده شاهزاده حسین (ع) قزوین

یکی دیگر از بهترین مکان های زیارتی ایران امامزاده شاهزاده حسین است پسر کوچک امام رضا (ع) که طبق روایت هایی در شهر قزوین به خاک سپرده شده است. امام رضا (ع) در سفر خود به خراسان رضوی در شهر قزوین به خاطر فوت پسر دوساله اش بر اثر بیماری در منزل فردی به نام داوود بن عیسی غازی اقامت کرده و همان جا پسرش را به خاک می‌سپارد .

هنگام ورود به مرقد مطهر  امام زاده  شاهزاده حسین از دیدن زیارت گردشگران و افراد مذهبی حس آرامش و معنوینتی سراسرا وجودتان را فرا می‌گیرد . در چوبی امام زاده قدیمی ‌ترین بخش این بنا محسوب می‌شود که متعلق به سال ۹۶۷ هجری قمری است.

سازه امامزا زاده به صورت کاملی معلوم نیست که متعلق به چه سالی از تاریخ است اما در طول زمان تا کنون به دست افراد مختلفی ضربه دیده و هنگامی که شاه طهماسب قزوین را به عنوان پایتخت کشور منصوب کرد دستور به بازسازی این سازه را داد .

دختر شاه طهماسب(زینب بیگم) نیز ارادت خاصی به این امام زاده داشت و طبق کتیبه موجود در سردر این مجموعه، مشخص کننده علاقه ایشان  به امامزاده است.

در شمال و جنوب بنا دو ورودی بزرگ قرار دارد که بر روی یکی از آنها شش طاق نما و مناره وجود دارد و دیگری بر روی هر لنگه از در یک کوبه قرار دارد که زیر هر کدام از آنها ، عبارت یا متوح الابواب نوشته شده است. این مکان مذهبی مانند دیگر اماکن زیارتی ایران دارای آداب و رسوم خاص خود است که هنگام بازدید باید رعایت شود.

این امام زاده از اذان صبح تا انتهای شب پذیرای بازدیدکنندگان بوده مخصوصا با فرارسیدن محرم حال و هوایی تازه به خود می‌گیرد که بیشتر مردم قزوین برای عزا داری به امام زاده مراجعه می‌کنند.

امامزاده شاهزاده حسین قزوین به دیگر جاذبه های شهر قزوین مانند مسجد جامع قزوین، کاخ چهلستون، آب انبار سردار بزرگ و… نزدیک است که می‌توانید به راحتی از آنها نیز دیدن کنید.

کلام آخر…

در این مقاله از سپنجا تعدادی از بهترین مکان های زیارتی ایران رابه شما معرفی کردیم و در رابطه با تمام ویژگی و خوصوصیاتشان صحبت کردیم که امیدواریم اطلاعات مورد نظرتان را بازگو کرده باشیم، در واقع کشور ایران به دلیل اینکه یک کشور اسلامی شناخته شده و مردم آن مسلمان و شیعه اند، امام زاده‌های فراوانی و اماکن زیارتی بسیاری را در خود جای داده که ما تنها ده مورد از بهترین های آنها را بازگو کردیم و امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 7 میانگین: 3.4]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا