دیدنی های زنجان

بهترین مکان های دیدنی زنجان

در فکر سفر به زنجان هستید اما نمی‌دانید از کدام جاذبه‌های آن باید دیدن کنید؟ اگر نیاز دارید با بهترین مکان های دیدنی زنجان آشنا شوید، کار خاصی لازم نیست انجام دهید فقط مقاله‌ای که در حال حاضر مشغول مطالعه آن هستید را کامل مطالعه کنید. زنجان مرکز استانی هم نام خود است و می‌توان گفت در ۳۰۰ کیلومتری شمال غرب تهران قرار دارد.

شهر زنجان بیستمین شهر بزرگ ایران است و شاهراه اصلی تبریز است. بنابراین، بیشتر مسافرانی که از تهران به تبریز می‌روند در آن توقفی می‌کنند. از آنجا که زنجان تقریبا ۴ ساعت با تهران فاصله دارد، می‌تواند مقصدی عالی برای یک سفر یک روزه از تهران باشد. رسیدن به این شهر از قزوین در ۲ ساعت امکان پذیر است. شما می‌توانید جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی در زنجان پیدا کنید که شامل جاذبه‌های طبیعی__تاریخی مانند مساجد، جنگل‌ها و سایر موارد می‌شود. در اینجا بیش از ۱۰ مورد از جاهای دیدنی زنجان آورده شده است، برای اقامت در این شهر کافیست روی لینک اجاره سوئیت در زنجان کلیک کنید. با سپنجا همراه باشید.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه از میراث جهانی یونسکو، سومین گنبد بزرگ جهان پس از گنبد سانتا ماریا و گنبد ایاصوفیه و بزرگ‌ترین گنبد آجری ساخته شده در جهان است. این یکی از بهترین مکان های دیدنی زنجان است که در شهری به نام سلطانیه، در خیابانی به اسم گنبد قرار دارد. این بنای باستانی به دستور سلطان محمد خدابنده که از پادشاهان مغول بوده است، ساخته شده و امروز به عنوان اولین گنبد دوجداره جهان، در سراسر دنیا شناخته می‌شود. جالب است بدانید، پیکر کسی که وجود گنبد سلطانیه را مدیون آن هستیم، یعنی سلطان محمد خدابنده نیز در همین مکان مدفون است.

  • شماره تماس: ۰۲۴۳۵۸۲۳۲۷۷
  • ساعت بازدید: به جز ایام تعطیل ۸-۱۸:۳۰
  • هزینه بازدید از گنبد سلطانیه برای هر نفر: غیررایگان

گنبد سلطانیه

حمام سنتی حاج داداش

حمام سنتی حاج داداش که یکی از قدیمی‌ترین بناهای زنجان است، در مجموعه بازار زنجان واقع شده است. این حمام صدساله دارای گنبدی است که بر روی چهار ستون سنگی قرار دارد و توسط سنگ تراشان استاد همدان حک شده است. پس از بازسازی و تغییرات جزئی در ساختار اصلی، حمام حاج داداش به یک رستوران سنتی تبدیل شد. اگر به دنبال یکی از بهترین مکان های دیدنی زنجان هستید، در سفرتان به این استان حتماً سری به این حمام-رستوران بزنید تا هم طعم لذیذ غذاهای محلی زنجان را بچشید و هم به استراحت و تماشای معماری بی‌نظیرش بپردازید.

  •  شماره تماس: ۰۲۴۳۳۳۳۶۸۲۰
  • ساعت بازدید: ۹-۲۳
  • هزینه بازدید: رایگان
  • آدرس: بازار قدیمی زنجان، روبروی مسجد میرزایی

رختشورخانه

ملک رختشورخانه زنجان در سال ۱۹۲۸ توسط علی اکبر توفیقی، شهردار شهر زنجان خریداری و ساخته شد. دلیل ساخت این بنا، ایجاد مکانی امن و سرپوشیده برای زنان بود تا از این محل سرپوشیده راحت و ایمن برای شستن لباس‌ها و دیگر وسایل خانه خود استفاده کنند. بنابراین آنها به جای صف کشیدن در چشمه‌های طبیعی برای شستن لباس‌ها و ظروف در فصل سرد زمستان و روزهای گرم تابستان، مکانی مناسب و امن داشتند.

هیچ مکانی را نمی‌توانید در کل ایران پیدا کنید که عملکردی شبیه این بنا داشته باشد. این جاذبه از بهترین و منحصربه فردترین مکان های دیدنی زنجان است و شما نباید به راحتی فرصت بازدید از آن را از دست بدهید. دفتر گردشگری زنجان این ساختمان را به عنوان موزه مردم شناسی زنجان احیا کرده است و امروز شما می‌توانید با نگاه کردن به مانکن‌ خانم‌هایی با لباس‌های سنتی و زیورآلات جذاب که در حال شستشوی لباس‌ها هستند، به شدت لذت ببرید.

رختشورخانه زنجان

پل میربها

پل میر بهاءالدین یا پل قدیمی زنجان، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل ایستاده بر روی رودخانه زنجان(زنجان رود) است که در عصر قاجار(۱۹۲۵-۱۷۸۵) توسط تاجری به همین نام ساخته شده است. این پل آجری ۱۰۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد. بلندترین نقطه پل ۱۱ متر از آب فاصله دارد. پل دارای طاق وسط بزرگ با دو طاق کوچکتر در دو طرف آن است. این پل در سال ۱۹۷۷ به عنوان میراث ملی به ثبت رسید.

منطقه حفاظت شده سهرین

غزال ایرانی یکی از مهم‌ترین گونه‌های جهان است که پراکندگی وسیعی در ایران دارد. بیشترین تعداد این گونه در ایران مربوط به غزال‌های دشت سهرین در منطقه حفاظت شده سرخ آباد در استان زنجان است. دشت سهرین از بهترین و جذاب‌ترین مکان های دیدنی زنجان است که در می‌توان علاوه بر آهو، حیوانات دیگری نظیر خرگوش، روباه، لاکپشت، عقاب طلایی، چهارگونه مار و… دیده می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی گرماب ، از بناهای باستانی تا جاذبه های طبیعی این شهر

دشت سهرین

کاروانسرای سنگی

کاروانسرای سنگی یک کاروانسرای سلسله صفویه است که در شهر زنجان واقع شده است. این کاروانسرا قدیمی‌ترین بنای باقی مانده در شهر زنجان است. دارای پلان چهار ایوانی است و حجره‌های آن در یک طبقه واقع شده است. سقف‌های این کاروانسرا به صورت قوسی است. استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی در ساختمان باعث می‌شود که کاروانسرا به کاروانسرای سنگ معروف شود. این ساختمان سنگی ۴۰۰ ساله در مسیر جاده ابریشم بنا شده است و در سال ۱۹۹۸ توسط سازمان میراث فرهنگی ایران با شماره ۲۱۲۸ در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان با چهار ایوان یکی از مهم‌ترین و شیک‌ترین مساجد زنجان است که نظر همه را به خود جلب می‌کند. این مسجد تاریخی که امروز یکی از بهترین مکان های دیدنی زنجان است، با مدرسه‌ای همراه شده است که در قرن سیزدهم هجری توسط یکی از فرزندان فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا که از شاگردان آیت الله سید محمد مجتهد سردانی بود ساخته شده است. مسجد جامع زنجان به مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نیز معروف است اما امروزه به عنوان مسجد جامع رایج است. این بنا در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۲ با شماره ۱۰۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت ذوالفقاری یا موزه باستان شناسی زنجان

موزه باستان شناسی زنجان در داخل ساختمان معروف به عمارت ذوالفقاری یا خانه ذوالفقاری، در مرکز شهر زنجان، مشرف به میدان سبزه میدان در منطقه‌ای به نام دالان آلتی قرار دارد. در گذشته از این ساختمان به عنوان خانه حاکم زنجان استفاده می‌شد که اخیراً به موزه باستان شناسی زنجان تبدیل شده است. این عمارت اشرافی شامل قسمت‌های مختلف اندرونی و بیرونی بود.

لازم به ذکر است که تنها قسمت باقی مانده از این خانه تاریخی که امروز یکی از بهترین مکان های دیدنی زنجان است، عمارت خارجی است که به نام صاحب آن، محمود خان ذوالفقاری شناخته می‌شود. در دهه‌های گذشته این منطقه به عنوان منطقه‌ای اشرافی در نظر گرفته شده بود که در آن همه سران شهرها دارای عمارت بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مالکیت این خانه به سازمان‌های مختلف واگذار شد تا اینکه در فهرست میراث ملی ثبت شد و توجه و محافظت بیشتری به دنبال داشت.

 در سال ۱۳۷۹ ه.ق. که سازمان میراث فرهنگی استان زنجان تصمیم گرفت عمارت ذوالفقاری را احیا کند تا به موزه مردان نمکی تبدیل شود. مراحل متعددی برای این تغییر مورد نیاز بود. بازسازی ساختمان، جابجایی مصالح بدست آمده از معدن نمک شهر آباد در سال ۱۳۸۶ ه.ق. به این مکان، ایجاد موزه موقت مردان نمک در اینجا، افتتاح اولین موزه باستان شناسی زنجان در داخل عمارت ذوالفقاری و…

ساختار و نمای اولیه ساختمان تا حدودی حفظ شده است و بر اساس گفته متخصصان، بیشتر شبیه معماری اواخر دوره قاجار است که از سبک گوتیک اروپا الهام گرفته شده است. در میان معروف ترین اشیاء موجود در موزه، بدن سه مرد نمکی که در آنجا نگهداری می‌شوند خیلی جالب است. این عمارت در سال ۱۳۷۵ به عنوان میراث ملی به ثبت رسید.

بهترین مکان های دیدنی زنجان

روستای شیلاندر

یکی دیگر از بهترین مکان های دیدنی زنجان ، روستای شیلاندر در ۴۰ کیلومتری زنجان است. این روستا دارای معماری پلکانی است و یکی از زیباترین روستاهای استان و پس از عبور از روستای علی آباد و تهام است. معماری روستا مانند همان روستای ماسوله در بافت کوهستانی است. آبشارهای فراوان بر زیبایی حومه افزوده است در حالی که طبیعت و منطقه سرسبز نیز چشم بیننده را به خود جلب می‌کند.

مسجد میرزایی

این مسجد یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی است که ایمن مانده و در منطقه بازار واقع شده است. ممکن است در اواخر صفویه و آغاز عصر قاجار ساخته شده باشد. این مسجد دارای دو بخش، راهرو میانی قدیمی و مسجد جدید است.

پیست اسکی پاپایی

پیست اسکی پاپای به طول بیش از ۶۰۰ متر در ارتفاعات استان زنجان با فاصله ۳ کیلومتری شهر ایجرود واقع شده است. این پیست مجهز به آسانسور، برف روب، مدرسه اسکی، بالابر اسکی، سوئیت، رستوران، کافی شاپ و پارکینگ است. شیب ملایمی دارد و همچنین برای افرادی که هیچ تجربه‌ای در این ورزش ندارند مناسب است.

پیست اسکس پاپایی

غار کتاله خور

یکی از زیباترین و در عین حال عجیب‌ترین مکان های دیدنی زنجان ، غاری به نام کتاله خور است. غار کتاله خور غاری است که در استان زنجان واقع شده است. این غار در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر زنجان و در فاصله ۴۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد. نام کتاله خور به معنی «کوه خورشید» است. مطالعات زمین شناسی در سال ۱۹۸۴ نشان داد که شکل گیری غار به دوره ژوراسیک برمی‌گردد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به استان زنجان

جالب است بدانید با گذشت سال‌های زیاد از کشف این غار، هنوز بخش بزرگی از آن در دست اکتشافات قرار دارد و امروز تنها بخش کوچکی از آن قابل بازدید است. کتاله خور نه تنها یکی از بکرترین نقاط زنجان است بلکه در بین جاذبه‌های طبیعی سراسر ایران، از بهترین‌هاست.

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به استان زنجان

بازار زنجان

بازار زنجان یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخی ایران است و جاذبه‌ای عالی برای گردشگران است. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای خاورمیانه و طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران است. قدمت این بازار به دوره قاجار باز می‌گردد و در قلب قسمت قدیمی شهر واقع شده است. این بازار شامل دو بخش است: بازار بالا و بازار پایین. بازار دارای سه ورودی اصلی در شمال، شرق و غرب است که شامل تقریباً ۱۰۰۰ مغازه و دو حمام است.

این بازار که در بین گردشگران بسیار محبوب است و از آن به عنوان یکی از بهترین مکان های دیدنی زنجان یاد می‌کنند، نه تنها در گذشته می‌توانست و اکنون نیز می‌تواند تمام نیازهای مردم را برآورده کند. سرای ملک و سرای گلشن دو کاروانسرای اصلی این بازار هستند. این مجموعه محل مناسبی برای ارتباطات اجتماعی در نزدیکی مراکز تجاری از قدیم بود و نقش مهمی در حفظ آداب و رسوم ملی و مذهبی ایفا کرد.

این بازار به ۸ بخش(هر کدام مربوط به صنفی خاص) مانند تجار جواهر، منسوجات، ملحفه، زین ساز، میوه فروش و غیره تقسیم شده است. چهار مسجد مهم زنجان در اینجا به نام مسجد چهل ستون، مسجد آقا سید فتح الله، مسجد جامع، مسجد میرزایی قرار دارند. از آنجا که زنجان تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سرد و برفی دارد، مردم ممکن است این شرایط آب و هوایی را هنگامی که در داخل مجموعه هستند به دلیل معماری سقف آنقدر شدید احساس نکنند. بنابراین آنها ممکن است فرصت زیادی برای انتخاب محصولات مورد نظر خود داشته باشند.

بازار زنجان

کوه‌های رنگی، پِینتد دیزرتز استرالیا در زنجان

به عنوان یکی دیگر از مکان های دیدنی زنجان می‌توان از کوه‌های رنگی نام برد. این شگفتی را تنها می‌توان به «Painted Deserts» (پِینتد دیزرتز) در استرالیا نسبت داد. اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. این جاذبه درست در  ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه و اتوبان میانه – زنجان واقع شده است و به هر کسی که از آن بازدید کند، یک تجربه فوق‌العاده هدیه می‌دهد.

رنگ قرمز، سفید و اخرایی‌ این کوه‌ها، شما را به یاد تصاویری از فیلم‌های فضایی می‌اندازد . توصیه می‌کنیم چنین منظره‌ فوق‌العاده‌ای را از دست ندهید که از دست دادنش، اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود.

دریاچه پری (خندقلو)

مورد بعدی که در لیست بهترین جاذبه‌های گردشگری زنجان قرار دارد، دریاچه پری است. ما این جاذبه را به آن دسته از افرادی تقدیم می‌کنیم که تابه حال بر این باور بوده‌اند که زنجان تنها محدود به اماکن تاریخی و فرهنگی است. دریاچه شگفت انگیز پری با بیش از ۵۴۰ کیلومتر مربع در نزدیکی ماهنشان قرار دارد.

این دریاچه که به صورت کاملاً طبیعی پدید آمده است و تنها از آب باران جان می‌گیرد، در یک طبیعت بسیار بکر و سرسبز واقع شده است که باعث شده این جاذبه به یکی از بهترین مکان های دیدنی زنجان تبدیل شود. اگر می‌خواهید اوج زیبایی دریاچه پری و محیط اطراف آن را ببینید در فصل بهار به زنجان بروید چون در این سه ماه، پیرامون دریاچه از پوشیده از گل‌‎های بهاری می‌شود.

بیشتر بخوانید : جامع ترین راهنمای سفر به زنجان | صفر تا صد راهنمای سفر

سخن آخر…

استان زنجان مملوء از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار است، ما تنها توانسیم به ۱۵ مورد از آنها اشاره داشته باشیم و با سفر به زنجان می توانید کل شهر را بگردید و از همه‌ی جاذبه‌های آن دیدن کنید. با این وجود سعی کردیم از بهترین موارد نام ببریم تا هنگامی که به این استان سفر می‌کنید، شانس بازدید از بهترین جاذبه‌های استان را داشته باشید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت و استفاده لازم را برده باشید.

بیشتر بخوانید : فاصله سنندج تا اورامان چقدر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا