بدون دسته بندی

آشنایی با تاریخچه کله پاچه لذیذترین غذای ایرانی

بسیاری از افراد با یک بار خوردن کله پاچه، علاقه‌مند و شیفته آن می‌شوند. تاریخچه کله پاچه این غذای سنتی ایرانی به چهار هزار سال پیش برمی‌گردد. طبق گفته باستان‌شناسان و با توجه به شواهد این طور به نظر می‌رسد که این غذای سنتی به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاها در بین ایرانیان به شمار می‌رفت. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با تاریخچه این غذای باستانی آشنا کنیم و بهترین کله پاچه ای های تهران را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با تاریخچه کله پاچه

علاقه و ارادت ایرانیان به کله پاچه شهره خاص و عام است. این غذای بسیار لذیذ و خوشمزه، چرب و پرانرژی است؛ بنابراین کسانی که کلسترول، چربی خون و اسید اوریک بسیار بالایی دارند و یا مبتلا به نقرس هستند، باید از مصرف کله پاچه خودداری کنند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنید که تاریخچه کله پاچه فقط مختص ایرانی‌ها است، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. این غذای سنتی در بین مردمان خاورمیانه، قفقاز جنوبی و نروژ بسیار مشهور و محبوب است. اما روش طبخ آن با یکدیگر کمی متفاوت است. همچنین برخی از کشورها آداب و رسوم خاصی برای خوردن کله پاچه دارند. به عنوان مثال نروژی‌ها، خوردن کله پاچه را ابتدا از گوش و چشم آن شروع می‌کنند.

آشنایی با تاریخچه کله پاچه

 

این غذای لذیذ و خوشمزه از سر، دست، پا و اندام‌های درونی گوسفند پخته می‌شود. اجزای داخلی این غذا شامل زبان، مغز، گوشت صورت، چشم و پاچه است. واحد شمارش کله پاچه در بین کله پزی‌ها دست است. یعنی یک دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه می‌شود. برخی از افراد عادت دارند که آب کله پاچه را به عنوان پیش غذا مصرف کنند. خوردن این آب به همراه نان و کمی آب نارنج یا آب لیمو بسیار خوشمزه است.

تاریخچه کله پاچه به چهار هزار سال پیش برمی‌گردد. کشفیات باستان‌شناسی در نزدیکی شهر سنخواست در استان خراسان شمالی نشان می‌دهد که ایرانیان باستان ارادت خاصی نسبت به خوردن کله و پاچه گوسفند داشته‌اند. کاوش‌های انجام شده در این شهر نشان از دو قبر دارد که در هر کدام از آنها یک دست کله پاچه درون آن قرار داشته است. علاوه بر این کاسه‌های کشف شده در کنار بقایای سر گوسفند شاهدی بر این ادعا است.

بهترین کله پاچه ای های تهران

طبخ کله پاچه نیز نسبت به سایر غذاها کمی متفاوت‌تر و طولانی‌تر است. به طوری که برخی از کله پزی‌ها مواد اولیه کله پاچه را صبح دریافت می‌کنند و بعد از آمده کردن آن برای طبخ، کله پاچه را از ظهر تا فردا صبح می‌پزند.

اگر می‌خواهید که کله پاچه‌ای متفاوت نوش جان کنید، پیشنهاد می‌کنیم که کله پاچه را در کله پزی نوش جان کنید. تاریخچه کله پاچه نشان می‌دهد که برخی عادت دارند در شب‌های آخر ماه رمضان کله پاچه بخورند. همچنین برخی عادت دارند تا این غذای سنتی را برای وعده صبحانه بخصوص جمعه‌ها نوش جان کنند.

در ایران کله پزی‌های بسیار زیادی وجود دارند که بهترین کله پاچه‌ها را برای علاقه‌مندان به این غذای پرانرژی طبخ می‌کنند. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین کله پاچه ای های تهران

طباخی کاج تهران

یکی از بهترین کله پزی‌های تهران، طباخی کاج است. این طباخی اکنون چندین شعبه در تهران دارد. تمامی شعب این طباخی به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند. علاوه بر این شعبه دادمان طباخی کاج، علاوه بر ارائه خدمات به صورت حضوری، به صورت بیرون بر نیز فعالیت می‌کند.

منوی هوس برانگیز این طباخی شامل زبان، چشم، مغز، سیراب شیردون، دست کامل، سیراب مغز، آبگوشت مغز، سیراب مغز و پاچه، بناگوش، گوشت و غیره است. محیط این طباخی بسیار زیبا و دلنشین است؛ بنابراین شما می‌توانید در یک محیط کاملا خانوادگی از خوردن کله پاچه لذت ببرید. در این طباخی تاریخچه کله پاچه اگرچه به سال‌ها قبل برمی‌گردد، اما همچنان به همان روش قدیمی در این کله پزی طبخ می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
پایتخت ایران و جاذبه های گردشگری اش

آدرس شعبه دادمان: شهرک غرب، بلوار دادمان، نرسیده به پل یادگار امام

آدرس شعبه پاسداران: خیابان پاسداران، پایین‌تر از برج سفید، نبش دشتستان هشتم

آدرس شعبه سعادت آباد: میدان کاج، به‌سمت میدان صنعت، بعد از پل نیایش

آدرس شعبه رسالت: بزرگراه رسالت، حد فاصل شرق به غرب، بعد از دنیای نور

طباخی نشاط

اگر قصد سفر به تهران را دارید، خوردن غذا در کله پزی یاران اصفهان را از دست ندهید. مخصوصا خوردن کله پاچه هنگام صبح به عنوان صبحانه، یک حس و حال دیگری را برای شما به ارمغان می‌آورد. کله پزی نشاط به دلیل داشتن لژ خانوادگی، یک مکان مناسب برای جمع‌های خانوادگی است. کله پاچه‌های این طباخی بسیار عالی و خوشمزه است و تا مدت‌ها طعم آن را فراموش نخواهید کرد.

طباخی نشاط

طباخی بره سفید

یکی از قدیمی‌ترین طباخی‌های تهران طباخی بره سفید است. قدمت این طباخی بسیار طولانی است. گویی که به قدمت تاریخچه کله پاچه این طباخی فعالیت دارد. طباخی بره سفید تنها یک شعبه در تهران دارد و شما می‌توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت بیرون‌بر برای خود و خانواده سفارش بگیرید.

منوی جذاب طباخی بره سفید شامل جفت چشم، پاچه، مغز، سیراب شیردان، آبگوشت با مغز، آبگوشت ساده، زبان، بناگوش، دست کامل کله و پاچه، سیراب شیردان و غیره است. ساعت کاری این طباخی همه روزه از ساعت ۴ صبح تا ۱۲ ظهر و پنجشنبه‌ها عصر تا ساعت ۲ شب است. همچنین طباخی بره سفید هر روزه به صورت ۲۴ ساعته به صورت بیرون بر فعالیت می‌کند.

آدرس طباخی بره سفید: میدان توحید، خیابان ستارخان، روبه‌روی خیابان باقرخان

طباخی راک

اگر به دنبال یکی از بهترین کله پزی‌های تهران در میدان فاطمی هستید، طباخی راک را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این طباخی با سابقه ۲۵ ساله خود، جزو یکی از بهترین طباخی‌های تهران به شمار می‌رود. اگر شما هم طرفدار غذای لذیذ و پرچرب کله پاچه هستید، کله پاچه طباخی راک به همراه نان سنگک تازه را از دست ندهید. فضای دلنشین و ساده این طباخی شما را به تاریخچه کله پاچه می‌برد.

طباخی راک از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۴ صبح تا ۱۱.۱۵ شب و جمعه‌ها از ساعت ۳ صبح تا ۱۱.۱۵ شب آماده پذیرایی از شما عزیزان است.

آدرس طباخی راک: میدان فاطمی، میدان گل‌ها، خیابان کاج جنوبی

طباخی افق

اگر عاشق کله پاچه هستید و می‌خواهید این غذای لذیذ و خوشمزه را در یکی از بهترین کله پزی‌های تهران امتحان کنید، طباخی افق را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این طباخی جزو یکی از تمیزترین طباخی‌های پایتخت به شمار می‌رود. طباخی افق در اکثر زمان‌ها شلوغ است. اما از آنجایی که این کله پزی دو طبقه است، در نتیجه هیچ نگرانی بابت نداشتن جا نخواهید داشت.

آدرس طباخی افق تهران: یوسف آباد، خیابان اسدآبادی، بعد از خیابان شقاقی، نرسیده به خیابان ۱۰، پلاک ۹۴

تاریخچه کله پاچه

طباخی لوکس طلایی

بسیاری از قدیمی‌های تهران، با کله پزی لوکس طلایی آشنا هستند. این طباخی جزو یکی از قدیمی‌ترین کله پزی‌های تهران به شمار می‌رود. اگر شما هم عاشق این غذا و تاریخچه کله پاچه هستید، خوردن این غذای خوشمزه و پرچرب را در طباخی لوکس طلایی به شما پیشنهاد می‌دهیم. این کله پزی در یک مکان بسیار بزرگ قرار دارد و برای دورهمی‌های خانوادگی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است.

مخصوصا اگر هوس کردید که یک صبح جمعه همراه با خانواده کله پاچه نوش جان کنید، این طباخی در میدان حوالی فردوس را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آدرس طباخی لوکس طلایی:  پایین‌تر از میدان فردوسی، چهارراه کوشک، نبش خیابان صادق

طباخی دورهمی

به جرات می‌توان گفت که یکی از بهترین کله پزی‌های تهران، طباخی دورهمی است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این طباخی پذیرایی از مهمانان خود با نان سنگک داغ و تازه است. اگر قصد رفتن به طباخی دورهمی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سینی مخصوص آن را امتحان کنید. این سینی مخصوص شامل بناگوش، زبان، گوشت، پاچه و مغز است. همچنین شما می‌توانید ترشی و سایر مخلفات مورد نظر خود را با کله پاچه سفارش دهید.

اگر علاقه‌مند به دانستن تاریخچه کله پاچه هستید، رفتن به کله پزی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این کله پزی هر روزه از ساعت ۳ صبح تا ۱۲ شب آماده پذیرایی از مشتریان خود است.

این مطلب را هم بخوانید
با سازمان ناسا و دست آوردهای آن در طول فعالیتش آشنا شوید!

آدرس طباخی دورهمی: سعادت آباد بین چهارراه سرو و میدان کتاب روبه‌روی بانک آینده

طباخی شب‌های تهران

کیفیت کله پاچه‌های طباخی شب‌های تهران بسیار بالا است. همین ویژگی باعث شده است تا این طباخی چندین شعبه در تهران داشته باشد. طباخی تهران به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند؛ بنابراین هر ساعت از روز که اراده کنید، می‌توانید از خوردن کله پاچه لذت ببرید.

آدرس شعبه یک طباخی شب‌های تهران: سعادت آباد، چهارراه سرو، ضلع جنوب شرقی

آدرس شعبه دو طباخی شب‌های تهران: شهرک غرب، بلوار فرحزادی، نبش گلستان

طباخی شاهگوش

اگر به دنبال یکی از بهترین طباخی‌های شهر تهران هستید، طباخی شاهگوش را به شما پیشنهاد می‌دهیم. کیفیت بالای کله پاچه در کنار قیمت مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده است تا این کله پزی شهرت بسیار بالایی داشته باشد. این طباخی دو شعبه در تهران دارد. شعبه ستارخان آن برای جمع‌های زیر سه نفر بسیار مناسب است. اما اگر می‌خواهید که خانوادگی به کله پزی بروید، شعبه دوم آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

طعم و مزه کله‌ پاچه‌های این کله پزی به قدری عالی است که شما را به تاریخچه کله پاچه می‌برد. اگر ساکن ستارخان هستید، یک روز جمعه، خود را مهمان این طباخی کنید.

طباخی شاهگوش

طباخی دوستان

طباخی دوستان از دیگر طباخی‌های معروف تهران است که به دلیل کیفیت بسیار بالا شهره خاص و عام است. این طباخی چندین شعبه در تهران دارد. اما شعبه سهروردی آن شهرت بسیار بالایی دارد. محیط تمیز در کنار پخت بسیار عالی کله پاچه باعث شده است تا همیشه این کله پزی شلوغ باشد.

دکوراسیون این طباخی به سبک قدیم است. در نتیجه شما هیچ وسیله لوکس و دکور خاصی را در اینجا مشاهده نخواهید کرد. طباخی دوستان به صورت ۲۴ ساعته آماده پذیرایی از مشتریان خود است. مزه کله پاچه‌های این طباخی تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند.

طباخی صبا

یکی از بهترین و لوکس‌ترین طباخی‌های تهران، طباخی صبا در تجریش است. محیط طباخی صبا برای خانواده‌ها بسیار مناسب و دوست‌داشتنی است. کله پاچه‌های دو آتیشه و بشقاب‌های مخصوص این طباخی را شما جای دیگری تجربه نخواهید کرد. اگر قصد رفتن به بازار تجریش دارید، حتما برای ناهار کله پاچه‌های طباخی صبا را امتحان کنید. طعم منحصر به فرد کله پاچه‌های این طباخی شما را به تاریخچه کله پاچه می‌برد.

تمامی کله پاچه‌های این طباخی بسیار تمیز و حرفه‌ای پخت می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت این غذای خوشمزه و لذیذ را امتحان کنید.

آداب خوردن کله پاچه

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خوردن این غذای لذیذ و پرچرب آداب مخصوص به خودش را دارد. به طوری که هنوز برخی از افراد هنگام خوردن کله پاچه آن را رعایت می‌کنند. در قدیم رسم بود که وقتی شخصی وارد کله پزی می‌شد، شاگرد مغازه مشتری را به سمت تخت مناسبی راهنمایی می‌کرد. سپس سینی بزرگ شامل آب کله پاچه به همراه کمی روغن مغز را جلوی مشتری قرار می‌داد.

بعد از آن مشتری نان خود را درون ظرف دیگری خورد می‌کرد و منتظر می‌ماند تا محتویات سفارشی را برای او بیاورند. در صورتی که مشتری کله پزی فرد مشهوری بود، صاحب کله پزی خود به استقبال مشتری می‌رفت. البته کله پزی همیشه مخصوص افراد ثروتمند نبود. بلکه فقرا و تنگدستان نیز گاهی برای خوردن آب کله پاچه به طباخی می‌آمدند.

آداب خوردن کله پاچه

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با تاریخچه کله پاچه و بهترین کله پزی‌های تهران صحبت کردیم. کله پاچه جزو آن دسته از غذاهایی است که سرشار از مواد مغذی است، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. اگر شما هم جزو آن دسته از عاشقان کله پاچه هستید، از پاتوق همیشگی کله پزی خودتان برای ما بگوییم.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

درباره “آشنایی با تاریخچه کله پاچه لذیذترین غذای ایرانی” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا