دیدنی های بوشهر

گنبد نمکی جاشک دشتی ؛ فعالترین گنبد نمکی خاورمیانه

گنبد نمکی جاشک دشتی ؛ فعالترین گنبد نمکی خاورمیانه

اگر قصد سفر دارید می‌خواهید مقصدی را برای آن انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما شهر زیبای بوشهر است.  بوشهر شهری پر از هیجان که در حاشیه خلیج فارس واقع شده است تجربه ای متفاوت را به شما هدیه می دهد.

بوشهر شهری است  که از نگاه گردشگران به دور مانده است؛  چرا که وقتی صحبت از سفر به جنوب کشور می شود معمولاً ذهن ها به سمت جزیره هایی مانند کیش و قشم می رود.

در این مقاله می خواهیم یکی از دیدنیهای بوشهر را به نام گنبد نمکی جاشک دشتی ، معرفی کنیم.  گنبدی که از بزرگترین و فعال ترین نوع خود در دنیا می باشد.

با خواندن این مقاله، بوشهر به یکی از انتخاب های اصلی شما برای مقصد گردشگری تان تبدیل می شود. با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید تا این شاهکار طبیعت را بهتر بشناسیم:

photo 2020 02 28 22 47 27
دیدنی های گنبد نمکی جاشک دشتی

تور گنبد نمکی جاشک دشتی

اگر تور گنبد نمکی جاشک را انتخاب می کنید مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید آن است که موقعیت جغرافیایی گنبد نمکی جاشک چگونه است؟  گنبد نمکی جاشک دشتی در مابین دو شهرستان‌های دشتی و دیر در استان بوشهر قرار گرفته است.

این گنبد نسبت به روستای گنخک در شهرستان دشتی در شرق آن و در شهرستان دیر نسبت به روستای جاشک در شمال آن قرار گرفته است.  گنبد نمکی جاشک در دل کوه جا فرا گرفته است که مرتفع ترین قسمت آن را به خود اختصاص می‌دهد. آیا تابحال به گند رفته اید؟ چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

کوه نمک جاشک استان بوشهر

اگر میخواهید مقصدی  برای سفر تان انتخاب کنید ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید بوشهر انتخاب شما باشد؟  و یا ممکن است بپرسید چرا از گنبد نمکی در بوشهر باید بازدید کنید؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که گنبد نمکی در بوشهر بزرگترین گنبد نمکی خاورمیانه  است و از مهم ترین جاذبه های ایران به شمار می آید.

همچنین مناظر و طبیعت بکری که در بازدید از این منطقه با آن مواجه می شوید در هیچ جای دیگر نمی توانید تجربه کنید.   همان طور که گفتیم  گنبد نمکی در بوشهر از فعال ترین و زیباترین گنبدهای نوع خود در دنیا می باشد.  به علاوه این شاهکار طبیعت دارای قدمتی در حدود ۶۰۰ میلیون سال است که دارای ارزش بسیار زیادی در بین جاذبه های طبیعی می باشد.

یکی از مهمترین دلایلی که می‌گوییم گنبد نمکی در بوشهر از بهترین انتخاب ها برای بازدید  است،  آن است که معمولاً جاذبه های طبیعی بسیاری از شهرها مانند آبشارها و طبیعت ها را در جاهای دیگر هم می توان پیدا کرد،  اما گنبد نمکی تنها در نقاط خاصی از کشور پیدا میشود.

در میان گنبدهای نمکی که در کشور وجود دارد خاص ترین و متفاوت ترین آن ها گنبد نمکی در بوشهر است.  خالی از لطف است اگر از این سرمایه ملی بازدید نکنیم.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی بوشهر

مسیر رفتن به گنبد نمکی جاشک

اگر از انتخاب مقصد تان مطمئن هستید از مهمترین مسائلی که باید در نظر بگیرید راه دسترسی به گنبد نمکی در بوشهر است.  برای بازدید از گنبد نمکی جاشک دشتی دو مسیر پیش روی شما قرار دارد؛  یکی از آنها از طریق روستای گنخک و دیگری از طریق روستای کردلان است.

اگر روستای گنخک  انتخاب شما است می توانید پس از آن که سه کیلومتر از روستا فاصله گرفتید و آن را رد کردید،  جاده خاکی به نام معدن قدیمی سنگ نمک در سمت راست تان قرار گرفته است را طی کنید.

همچنین اگر روستای کردلان انتخاب شما است،  میتوانید جاده خاکی به سمت گنبد را در پیش بگیرید.  در هر دو صورت به پای کوهپایه‌های گنبد نمکی میرسید.

photo 2020 02 28 22 47 23
گنبد نمکی جاشک دشتی

آیا برایتان جالب باشد که بدانید در این منطقه هیچ گونه چشمه های آب شیرین ، آبشخور و چاه وجود ندارد؛  تنها چیزهایی که با آن مواجه می‌شوید غارهای نمکی و چشمه‌های آب نمکی است.

کوه نمک جاشک در محدوده رودخانه مند قرار گرفته است. آیا تابحال عکس هایی در رابطه با کوه نمک دیده اید؟ این عکس های چه احساسی در شما ایجاد کرده اند؟

بخش هایی از کوه که نمکی است هیچ گونه پوشش گیاهی در آن وجود ندارد اما بسیاری از لایه های آن آهکی هستند که از پوشش گیاهی بسیار زیادی برخوردار است.

در فصل زمستان و بهار انواع گیاهان در این منطقه می می رویند و کوه ها را می پوشانند و زیبایی خاصی به منطقه می دهند.  پیشنهاد می شود در فصل زمستان و بهار از این منطقه بازدید کنید؛ چرا که بسیار تماشایی تر از فصل های دیگر هستند.

سفرنامه گنبد نمکی جاشک

مهمترین دلیلی که سبب می‌شود یک منطقه را به عنوان مقصد سفرمان انتخاب کنیم جاذبه‌های آن است؛ از این رو مهمترین موضوعی که به سفرنامه گنبد نمکی جاشک رنگ و بوی دیگری می‌بخشد زیبایی‌های آن است که در این سفر با آن مواجه می‌شوید.  در ادامه مقاله با بخشی  از دیدنی های این منطقه بیشتر آشنا می شویم:

نمک های رنگارنگ

از مهمترین زیبایی هایی که در این منطقه با آن مواجه می‌شویم نمک‌هایی به رنگ های متفاوت است.  معمولاً تصور ما از نمک ماده سفید رنگ است؛  اما بازدید از گنبد نمکی جاشک دشتی متوجه می شوید که نمک می تواند  رنگ های بسیار زیبای دیگری داشته باشد.

از جمله این رنگ ها می توان به قرمز، قهوه‌ای، زرد،  سیاه و نارنجی اشاره کرد.  در این منطقه هر جا را که نگاه کنید این رنگ ها را مشاهده می‌کنید.  ایجاد این رنگ هم ناشی از ترکیب شدن مواد خاصی با نمک و آب است است که منطقه را بسیار تماشایی تر از همیشه کرده است.

گوگل سبب ایجاد رنگ زرد، پتاسیم رنگ نارنجی، آهن قرمز و قهوه‌ای و همچنین کربن باعث ایجاد رنگ سیاه میشود.  دیدن نمک های رنگارنگ یکی از زیباترین تجربیات سفرتان خواهد بود.

 

photo 2020 02 28 22 47 24
گنبد نمکی جاشک دشتی

یخچال های نمکی

یکی دیگر از زیباترین جاذبه هایی که در این منطقه با آن مواجه می‌شود یخچال ها یا نمک چال ها هستید.  اگر می خواهید از نمک چال ها  بازدید کنید، در شمال غربی  گنبد می‌توانید به دنبال آن ها بگردید.  تشکیل این پدیده ناشی از حرکت توده های نمکی در جهت شیب زمین بوده است.

این مطلب را هم بخوانید
بندر گناوه کجاست؟

یخچال های نمکی به دلیل شباهت زیادی به یخچال های قطبی دارند،  این نام را برای آنها انتخاب کرده اند.   تفاوتی که این دو نوع یخچال ها با هم دارند آن است که یخچال های نمکی برعکس یخچال های قطبی می توانند گرما را در خود ذخیره کنند.

 

غارهای نمکی

یکی دیگر از چیزهایی که در گوشه گوشه گنبد نمکی با آن مواجه می شود غارهای نمکی هستند.  طول این کارها با هم متفاوت است؛  برخی از آنها دارای طول بسیار کم مثل ۳۰ تا ۵۰ متر هستند،  برخی دیگر دارای طول های بلند تری در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر هستند.  اگر گذرتان به این منطقه خورد، حتماً از طولانی‌ترین غار آن هم بازدید کنید.

غار پلکانی که با طول هزار و ۵۰۰ متر،  لقب طولانی ترین غار این منطقه را به خود اختصاص داده است.  یکی از شگفتی های این منطقه آن است که هر کدام از غارها به دلیل شکل های  قندیل‌های شان،  دارای عنوانی خاص می باشند.  به عنوان مثال نام یکی از غارها،  انگور است؛  چرا که قندیل هایی که در آن وجود دارد شبیه شاخه های انگور هستند.

همچنین غار های دیگری با نام های عقاب، شاخه نبات و …  وجود دارد.  از شگفتی‌های دیگر این غارها می توان به  خاصیت درمانی داشتن آن ها اشاره کرد.  استشمام هوای داخل غارهای نمکی سبب باز شدن مجاری تنفسی می‌شود و برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند سینوزیت و آسم بسیار مفید است.

چشمه های نمکی

فعالیت چشمه های نمکی که در جای جای گنبد نمکی جاشک دیده می شود حیات منطقه را حفظ کرده است.  چشمه های نمکی پدیده تماشایی هستند که جریان آب را از اعماق زمین به روی سطح آن  به جریان درمی آورند.

اگر چشمه های نمکی نباشد،  گنبد نمکی در بوشهر هم تمامی زیبایی خود را از دست می دهد؛  چرا که بدون وجود چشمها قندیل ها و جاذبه های دیگر معنا ندارد.  اگر می خواهید چشمه های نمکی را از نزدیک ببینید می توانید در درون غارها و سطح دره ها به دنبال آنها بگردید.

اگر در این زمینه نظر یا تجربه خاصی دارید به راحتی قادر هستید که آن ها را در بخش نظرات با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید. این کار به افرادی که می خواهند برای بازدید از این مکان بروند، می تواند اطلاعات خوبی در بر داشته باشد و به آن ها کمک کند که تصمیم گیری جامع تری داشته باشند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا