دیدنی های بوشهر

چه بر سر کشتی رافائل ، مروارید گران بهای خلیج فارس آمد؟

چه بر سر کشتی رافائل ، مروارید گران بهای خلیج فارس آمد؟

بوشهر، شهری در جنوب غربی کشورمان که دیدنی های زبانزد است و هر گردشگری را به بازدید از این شهر ترغیب می کند. قدمت بوشهر هزارساله است و مربوط به دوره ساسانیان است؛ از این رو یکی از نقاط ارزشمند در خاک کشورمان است. سواحل بوشهر، نخلستان ها، دیدنی های تاریخی و باستانی آن و … همه و همه می تواند سفری به یاد ماندنی را برایتان بسازد.

در این بین بازدید از کشتی رافائل بوشهر می تواند هیجان را چاشنی سفرتان کند. با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه باشید تا ماجرای رمزآلود این کشتی را بفهمید.

کشتی رافائل را به کشتی تایتانیک تشبیه کرده اند. می گویند تایتانیک ایران، رافائل است. اما چرا چنین می گویند؟ دولت پهلوی در سال ۱۹۷۶ به عنوان پس گرفتن بدهی از ایتالیایی ها این کشتی را گرفت.

هدف از گرفتن این کشتی، سرگرم کردن گردشگران ثروتمند خارجی در ایران بود. این کشتی زمانی که از ایتالیا به ایران می آمد در بندر بوشهر باقی ماند و به یکی از محبوب ترین دیدنی های بوشهر تبدیل شد.

کشتی رافائل را بهتر بشناسیم

وقتی از کشتی رافائل صحبت می کنیم، با کشتی بسیار بزرگی طرف هستیم. پهنای آن چیزی در حدود ۶۰ متر و دارای ظرفیت ۱۸۰۰ نفر است. کشتی رافائل از لحاظ تفریحی و تجملات بسیار مشهور بوده است و این موضوع هم به خاطر امکانات فوق العاده اش در آن زمان است.

۶ استخر برای کودکان و بزرگسالان، سوئیت هایی کوچک و بزرگ که حمام های آنها از مرمر ایتالیایی ساخته شده است، بخش کوچکی از این امکانات است. در واقع هر چیزی که فکرش را بکنید، به بهترین شکل آن را برآورده می کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
جنگل های هیرکانی ، الماس سبز شمال کشور را بشناسید

از دیگر امکاناتی که دراختیار مسافرانش قرار می داده است می توان به زمین های ورزشی، تالارها، رستوران، سینما و تئاتر و … اشاره کرد. آیا تابحال در این مورد چیزی شنیده بودید؟ چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

عکس کشتی رافائل
داخل کشتی رافائل

کشتی رافائل دارای ۲۸ آسانسور برای جابجایی در بین طبقات مختلف بوده است. همچنین ۳۰ سالن برای برگزاری انواع مهمانی ها و تعداد زیادی باشگاه های ورزشی در آن وجود دارد.

می گویند زمانی که رافائل، از ایتالیا به سمت ایران حرکت کرده است، مردم ایتالیا با اشک از آن را بدرقه می کرده اند؛ چرا که در آن زمان ایتالیا مانند ایران ثروتمند نبوده است و مجبور بودند کشتی ساخته خودشان را به ایران بدهند.

فروش کشتی رافائل به ایران

حرکت کشتی به سمت ایران هیچ گونه سودی برای ایتالیایی ها نداشت و تنها ایران از این معامله نفع برد. البته پس از آنکه این کشتی به ایران داده شد، ایتالیا تبدیل به بهترین کشور برای ساخت کشتی های لوکس در دنیا شد و تبلیغی بسیار خوب برای آن بود. آیا به نظر شما این موضوع باعث رشد صنعت این کشور در این زمینه شده است؟

کشتی رافائل
کشتی رافائل

در سال ۱۹۶۵ کشتی رافائل حتی ۹۰ میلیون دلار هم قیمت گذاری شده بود؛ اما شرایط بحرانی اقتصادی ایتالیا همه چیز را عوض کرد و این موضوع بسیار برای ایران خوب تمام شد. در آن شرایط بحران، هر کدام از کشتی های رافائل و میکلانژ ۴۵ میلیون دلار قیمت داشته اند و تنه با مبلغ دو میلیون دلار توسط ایران خریداری شده اند!

چه بر سر کشتی رافائل آمد؟

زمانی که بین ایران و عراق جنگ شد، این کشتی مورد شلیک موشک های عراقی قرار گرفت و تقریبا بیشتر آن خراب شد. امکان تعمیر شدن کشتی وجود داشت، اما اقدامی برای آن صورت نگرفت. هر چه داخل کشتی از امکانات و تجهیزات بود باز شد و استفاده های دیگر از آن شد.

این مطلب را هم بخوانید
الکس بانوی تنهای جاده

به عنوان مثال از سیستم مخابراتی آن در پایگاه دریایی بوشهر برای یک تلفن داخلی استفاده شد! سیستم مخابراتی کشتی تا سال ۸۴ درست بود و خانه های مسکونی از آن استفاده می کردند. این موضوع در آن زمان کمی جنجال بر انگیز باشد.

کشتی رافائل بوشهر
کشتی رافائل

در زمانی جنگ، این کشتی را حدود ۱۰۰متر در کنار ساحل جا به جا کردند اما باز هم مورد اصابت موشک ها قرار گرفت و به زیر آب رفت. هیچ اقدامی برای بهبود شرایط این کشتی ارزشمند انجام نشد و در عمق آب های خلیج فارس غرق شد.

این کشتی خیلی مورد بی لطفی قرار گرفت؛ حتی تعدادی از غواصان محلی هم به آن هجوم آوردند. تمام زیبایی های داخل کشتی ناپدید شد و فقط ۷ سال مانند مرواریدی بر روی آب های خلیج فارس درخشید.

اگر خواهان بازدید از این کشتی هستید، باید بدانید در عمق ۷ متری در دریا و در فاصله ی ۲ کیلومتری از نیرگاه اتمی بوشهر واقع شده است.

همچنین در این زمینه اگر نظر، سوال و یا تجربه ای در این زمینه دارید، می توانید در بخش نظرات با ما و دیگر افرادی که به دنبال بدست آوردن اطلاعاتی در این زمینه هستند به اشتراک بگذارید.

اگر قصد سفر به بوشهر را دارید ابتدا باید به فکر اقامت خود در این شهر باشید. توجه داشته باشید که اجاره سوئیت در بوشهر از هتل با صرفه تر است و شما می توانید در سایت سپنجا تمامی اقامتگاه های بوشهر را مشاهده کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا