دیدنی های بوشهر

چه بر سر عمارت ملک بوشهر آمده است؟ (توضیحات + عکس)

چه بر سر عمارت ملک بوشهر آمده است؟ (توضیحات + عکس)

عمارت ملک ، جاذبه ای که در بوشهر قرار دارد جزو آن دسته از دیدنی هایی است که حتما باید از آن بازدید کنید. بوشهر، شهری که در جنوب کشورمان واقع شده است و هر ساله پذیرای گردشگران بسیار زیادی است. خیلی ها بوشهر را با عمارت ملک آن می شناسند.

این بنا به دست ملک التجار ساخته شده است و مربوط به دوران قاجاریه است. با سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت در بوشهر با  سپنجا همراه باشید تا با هم از این جاذبه باستانی دیدن کنیم.

عمارت ملک بوشهر را بهتر بشناسیم

با نگاهی کوتاه به عمارت ملک در می یابیم که صاحبان آن در گذشته افرادی بوده اند که از لحاظ وضعیت مالی، جایگاه خوبی داشته اند؛ دو واقع مالکان این عمارت ها خوان ها و یا ارباب های بوده اند که اداره چندین روستا را به عهده داشته اند و یا مردمی ثروتمند و تاجر بوده اند که شغل آنها ایجاب می کرده است با کشور های دیگر در ارتباط باشند.

رفت و آمد در کشورهای خارجی سبب می شده است، هم برای ساخت این عمارت ها الگو بگیرند و همچنین فضایی را در کشور برای دیدارهایشان ایجاد کنند. در هر صورت اقدامات آنان، اکنون جاذبه های زیبایی را برای ما خلق کرده است. آیا تابحال از این مکان بازدید کرده بودید؟چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

عمارت ملک بوشهر توسط یکی از تاجران معروف این شهر ساخته شده است. اگر خواهان بازدید از این بنای تاریخی هستید، باید بدانید که در ۸ کیلومتری بوشهر و در کوچه ملک واقع شده است. کوچه ملک در محله بهمنی در خیابان ماهینی قرار دارد.

این بنا مجموعه ای ساختمانی است که دارای قدمتی ۱۰۰ ساله است و تبدیل به یکی از دیدنی های باستانی بوشهر شده است. به نظر شما آیا به اندازه اهمیت آن به این ملک توجه می شود؟ چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟

این مطلب را هم بخوانید
چه بر سر کشتی رافائل ، مروارید گران بهای خلیج فارس آمد؟
عمارت ملک در بوشهر
عمارت ملک بوشهر

بنای عمارت ملک دارا مساحتی به اندازه ۴۰۰۰متر مربع است و معماران آن فرانسوی بوده اند. براساس بررسی هایی که روی این بنا انجام شده است؛ مصالح به کار رفته در آن از خود بوشهر تهیه شده اند و با مصالح محلی ترکیب شده اند.

خوب است بدانید در ساخت بناهایی که هم عصر با عمارت ملک هستند هم همین مصالح به کار رفته است. آیا این موضوع در تجربه سفر شما تاثیر گذار بوده است؟


بیشتر بخوانید: کشتی رافائل


 

داستان ساخت عمارت ملک بوشهر

مالک این بنای تاریخی تاجری معروف به نام محمدمهدی ملک التجار بوده است. او در عصر خود در زمینه تجارت از شهرت بسیار زیادی برخوردار بوده است.

او برای سفری با منظور تجارت و تفریح به کشور فرانسه سفر کرد و در این سفر از یکی از کاخ های فرانسه دیدن کرد. کاخی که محمد مهدی ملک التجار از آن بازدید کرد، بنایی مربوط به دوره قرون وسطی بود و نظر او را به خود جلب کرد.

عمارت ملک
عمارت ملک در بوشهر

او پس از آنکه از آن سفر بازگشت، تلاش کرد تا با ساختن عمارت ملک، چیزی مشابه آن چه در فرانسه دیده بود پیاده سازی کند. این عمارت بعد ها به وسیله انگلیسی ها گرفته شد و آنها آن را تبدیل به مقر نظامی خود کردند.

انگلیسی ها سال ها در آن اقامت داشتند و زمانی که ملک التجار در تجارت ورشکسته شد، بسیاری از وسایل نفس عمارت را با قیمت بسیار پایین خریداری کردند و به کشورشان بردند.

بنای عمارت ملک

بنای عمارت ملک از چند بخش مختلف تشکیل شده است. یکی از آنها پیشخوان عمارت است که فضای بیرونبی را به ساختمان مرتبط میکند. بخش دیگر آن سکو است که دارای پله هایی متصل به بنا است.

و بخش سوم آن سردر است که ایوان هم در این قسمت قرار گرفته است.

بخش چهارم، بزرگترین قسمت ساختمان است که از دو طبقه با دیوار نقاشی شده تشکیل شده است.

داخل عمارت ملک بوشهر
داخل عمارت ملک

همان طور که گفتیم، ملک التجار این بنا را برای استفاده شخصی خود پیاده سازی کرد. او از سالن پایین برای ملاقات های کاری و رسمی خود و از طبقه بالا برای مهمانی های خصوصی استفاده می کرد است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی بوشهر

معماری عمارت ملک برگرفته شده از شیوه ساختمان سازی در گذشته خلیج فارس بوده است.

در این بنا، علاوه بر خود ساختمان، باغ هایی تو در تو وجود دارد که هر کدام ورودی جداگانه خود را دارا می باشند و این باغ ها مانند یکدیگر نیستند و زیبایی منحصر به فردی را به ساختمان بخشیده اند.

آیا تابحال از این باغ ها بازدید کرده اید؟ چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

آن چه از عمارت باقی مانده است

زمانی این عمارت یکی از اصلی ترین ساختمان های شهر به حساب می آمده است؛ اما اکنون با گذشت زمان باذ بناهای مدرن و امروزی احاطه شده است و به سبب آنکه مورد بازسازی قرار نگرفته است در حال خراب شدن است.

عمارت ملک این روزها تبدیل به سقفی برای زندگی مستضعفان شده است و تقریبا ۳۰ خانواده بی بضاعت در آن زندگی می کنند. زندگی این افراد سبب شده است تا تغییراتی در عمارت به وجود بیاید؛ همچنین در آسیب دیدن آن هم بی تاثیر نبوده اند.

جاذبه های بوشهر
جاذبه های بوشهر

بنا به گفته سازمان میراث فرهنگی این جاذبه ی تاریخی در کشورمان به زودی بازسازی می شود. پیشنهاد می کنیم اگر سری به جنوب کشور می زنید، از بوشهر و جاذبه های تکرار نشدنی آن فراموشتان نشود. در نهایت اگر تجربه، سوال یا نظری دارید، می توانید در پایین همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا