دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان | هرآنجه درباره شهرت و عظمت نصف جهان باید بدانید!

در این مقاله از سپنجا می‌خواهیم به بررسی میدان نقش جهان اصفهان بپردازیم. این جاذبه گردشگری برای شما جذابیت‌های زیادی خواهد شد. بعد از آن از عجایب میدان نقش جهان برایتان می‌گوییم. حال و هوای دلپذیر این مکان تاریخی قطعاً شما را به سمت خودش می‌کشاند. یکی از مواردی که شما در سفر به اصفهان از آن بازدید خواهید کرد، بازار‌های نقش جهان است. برای اینکه در جریان همه این زیبایی و حال و هوای خوب این جاذبه گردشگری قرار بگیرید، همسفر سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا باشید.

گوشه گوشه شهر اصفهان جاذبه‌های فراوانی وجود دارد و شما با راهنمای سفر به اصفهان می‌توانید علاوه بر بازدید از تمام مکان‌های گردشگری، برای اجاره سوئیت در اصفهان اقدام کنید. بعد از با خاطری آسوده به گشت و گذار در شهر اصفهان بپردازید.

در ادامه مقاله میدان نقش جهان اصفهان  درباره عجایب و بازار‌های نقش جهان صحبت خواهیم کرد.

چرا از میدان نقش جهان اصفهان بازدید کنیم؟

از عجایب میدان نقش جهان می‌توان به شهرت جهانی آن اشاره کرد. این میدان به عنوان بزرگ‌ترین میدان دنیا شناخته شده‌است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این میدان، قرار گرفتن نام آن در فهرست جهانی یونسکو می‌باشد.

با رفتن به میدان نقش جهان اصفهان  می‌توانید از سایر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر بازدید کنید. فروشگاه‌ها و بازارهای میدان نقش جهان یکی دیگر از مزیت‌های این مکان دیدنی است که باعث می‌شود گردشگران برای خرید صنایع دستی خود به بازار‌ها مراجعه کنند.

میدان نقش جهان و جاذبه هایش

تحلیل میدان نقش جهان اصفهان، زیباترین میدان ایران

این میدان تماشایی، در حال حاضر به نام میدان امام شهرت دارد. بخشی از تاریخ شهر اصفهان را این میدان تشکیل می‌دهد. میدان نقش جهان با سایر میدان‌های شهر اصفهان تفاوت زیادی دارد و این تفاوت در ساختار مستطیلی میدان است.

ابعاد میدان نقش جهان شامل ۵۶۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض می‌شود. از عجایب میدان نقش جهان همین بس که می‌توانید، آن را با میدان سرخ مسکو مقایسه کنید.

پل خواجو اصفهان

نمایی از میدان نقش جهان

میدان سرخ مشهور‌ترین میدان شهر مسکو در روسیه است. وسعت و گستردگی میدان نقش جهان از میدان‌های بزرگ و معروف شهر بروکسل در بلژیک و میدان کنکورد در پاریس و سرخ مسکو بیشتر است. البته تنها میدانی که از نظر مساحت از میدان نقش جهان بزرگ تر است، میدان تیان آنمن در پکن می‌باشد. با تحلیل میدان نقش جهان اصفهان  و بازدید از این مکان تاریخی می‌بینید که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده‌است.

اقامت در آپارتمان مبله در اصفهان

گردشگران هم با رفتن به این جاذبه گردشگری با یک تیر دو نشان می‌زنند و زیبایی اصفهان را در یک نگاه می‌بینند. اگر برای بازدید از بازارهای میدان نقش جهان آماده هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

جذابیت‌های میدان نقش جهان اصفهان  

مکان‌های تاریخی و تفریحی در میدان جهان بسیارند و کافیست در مورد هر کدام از آن‌ها اطلاعات خوبی کسب کنید و با آمادگی بهتری برای بازدید به این مکان‌ها قدم بگذارید. در ادامه مقاله به معرفی جاهای دیدنی و عجایب میدان نقش جهان اصفهان  اشاره کرده‌ایم.

مجموعه اصلی میدان نقش جهان

در بازدید از میدان نقش جهان با جذابیت‌ها و زیبایی‌های معماری اصفهان آشنا خواهید شد. وجود حوض بزرگ در مرکز میدان و گذرگاه‌های مختلف و جاذبه‌های مذهبی و بنا‌های تاریخی جلوه تماشایی و خاصی به این میدان داده‌اند. بازارهای میدان نقش جهان برای خرید سوغاتی و صنایع دستی انتظار شما را می‌کشند.

اقامت در سوئیت مبله در اصفهان

کاخ عالی قاپو عالی‌ترین کاخ میدان نقش جهان

یکی از بناهای تماشایی که زبانزد عام و خاص می‌باشد، کاخ عالی قاپو واقع در میدان نقش جهان اصفهان  است. این بنا در زمان صفویه ساخته شد و تنها معماری این بنا پنج مرحله زمان برده‌است. یکی از اتاق‌های این عمارت زیبا، به واسطه گچبری‌ها و هنر معماری که دارد، به عنوان اتاق موسیقی شناخته شده‌است. از عجایب میدان نقش جهان می‌توان به کاخ عالی قاپو و مینیاتور‌های زیبای آن اشاره کرد. تمامی این تزئینات در عصر صفوی در این عمارت پیاده سازی شده‌است.

نمایی از کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان

مسجد شیخ لطف الله، شاهکار معماری و کاشی کاری

یکی از مساجد تاریخی که در شهر اصفهان توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان است. مناره‌های مرتفع و تماشایی، معماری خاص و کاشی کاری‌های بی بدیل چشم اندازی خیره کننده ای برای گردشگران به وجود می‌آورد.

مسجد امام، نمایی از تاریخ اصفهان

در قسمت جنوبی میدان نقش جهان، مسجد تاریخی دیگری را مشاهد می‌کنید که در گذشته به نام‌های مسجد سلطانی، مسجد شاه و مسجد جامع اصفهان شناخته شده‌است. این مسجد در بین مردم اصفهان از اهمیت زیادی برخوردار است. از هفت هنر ایرانی، کاشی کاری و نجاری بی نظیر در معماری آن استفاده شده‌است. تمامی عناصر زیبایی معماری آن شما به بازدید از این مکان جذب خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
کاخ عالی قاپو اصفهان، شاهکار معماری نقش جهان

اقامت در خانه ویلایی در اصفهان

سردر قیصریه، پاتوق تاجران اصفهانی

سردر قیصریه یکی از مهم‌ترین بنا‌های دوره حکومت صفویان است، که در قسمت ورودی اصلی با آن مواجه خواهید شد. این سازه تاریخی دارای سه طبقه می‌باشد که بعد از مدت‌ها یکی از طبقات تخریب شد، دقیقاً همان طبقه ای بود که از آن به عنوان نقاره خانه و موسیقی استفاده می‌شد. طبقه دوم به فعالیت‌های تجاری و امور بازرگانی اختصاص داشت که محل رفت و آمد بسیاری از تاجران و ثروتمندان اصفهانی بود.

طبقه ی پایین این ساختمان به حجره‌های خرید و فروش انواع محصولات و صنایع دستی تعلق داشت. با ورود به سردر قیصریه و دیدن دروازه اصلی و حوض آن، با نقاشی‌های زیبای رضا عباسی مواجه خواهید شد که موضوعات آن به ساعت قلعه پرتغالی‌ها و ناقوس دیر هرمز اشاره دارد. از طریق سردر قیصریه می‌توانید به مهم‌ترین بخش بازار مرکزی اصفهان دست پیدا کنید.

سر در قیصریه از بهترین جاهای دیدنی اصفهان

بازار قیصریه، یکی از معروف‌ترین بازارهای میدان نقش جهان

با رفتن به میدان نقش جهان، بهترین موقعیت را برای بازدید از بازار‌های این جاذبه تاریخی فراهم می‌کنید. مراحل ساخت این بازار در دوره‌های صفویه و قاجاریه به اتمام رسید. بازار قیصریه به واسطه سردر تماشایی که دارد، در ورودی میدان نقش جهان جلب توجه می‌کند. در مجموعه بازار‌های نقش جهان می‌توانید از مدارس تاریخی و مساجد قدیمی شهر هم دیدن کنید.

انواع مشاغل و هنر‌های دستی در راسته‌های اصلی و فرعی بازار وجود دارند. این راسته‌ها شامل مختص، سماور ساز‌ها، مقصودبیک، هارونیه، نیم آورد گلشن، شله و … می‌شود. از مدارس تاریخی و مذهبی میدان نقش جهان می‌توان به مدارس جده بزرگ و کوچک، نیماور، صدر، کاسه گران، مسجد‌های ذوالفقار، هارونیه، جارچی و شیشه اشاره کرد. با رفتن به این بازار هم از جاذبه‌های معماری آن لذت ببرید و هم از تماشا و خرید صنایع دستی آن.

پل سی و سه پل اصفهان

میدان نقش جهان و دیدنی هایش

دروازه‌های چوگان، جاذبه ای ناشناخته در قلب اصفهان

از سازه‌های ورزش چوگان در میدان نقش جهان اصفهان  تنها ستون‌های سنگی و کوچکی باقی مانده‌است. در گذشته این بازی تاریخی در بین پادشاهان و شاهزادگان شهرت بسیار زیادی داشته‌است، آن‌ها برای انجام بازی چوگان به بزرگ‌ترین میدان شهر، یعنی میدان نقش جهان می‌آمدند. مساحت این میدان ۸۳۵۰۰ متر مربع است.

توحیدخانه،بنای مذهبی کمتر دیده شده

در اطراف کاخ عالی قاپوی اصفهان، مکانی وجود دارد که صوفیان برای عبادت به آنجا می‌رفتند. این مکان جایگاه یکی از مهم‌ترین اقوام صوفی در اصفهان و دوره شاه عباس بوده‌است. دوره پهلوی این مکان را به زندان تبدیل کردند. اما با گذشت زمان و تغییر کاربری و مرمت بنا، توحیدخانه زمان صفویه به دانشگاه هنر و معماری شیراز تبدیل شد.

اقامتگاه در نزدیکی میدان نقش جهان کجاست؟

بعد از مطالعه مقاله تحلیل میدان نقش جهان اصفهان ، باید خود را برای یک سفر تاریخی و گردشگری آماده کنید. البته فراموش نکنید، اصفهان جاذبه‌های گردشگری متنوعی و کمتر دیده شده‌ای دارد، که اگر می‌خواهید آن‌ها بشناسید و با راهنمای سفر از سایر جاذبه‌های گردشگری بازدید کنید، باید صفحه مکان‌های ناشناخته اصفهان را مطالعه کنید.

برای برنامه ریزی سفر به اصفهان و بازدید از مکان‌های تماشایی این شهر بهتر است، درباره هر کدام از آن‌ها مطالعاتی داشته باشید. ما در سپنجا سعی داریم اطلاعات کاربردی و مفیدی را برای افزایش کیفیت سفر شما در سایت به اشتراک بگذاریم. در حال حاضر شما باید تصمیم بگیرید برای سفر به اصفهان اقامتگاه خود را تعیین کنید. در شهر اصفهان و اطراف بازارهای میدان نقش جهان، اقامتگاه‌های بسیار متنوعی وجود دارد.

نمایی از شگفتی های میدان نقش جهان

شما برای رزرو سوئیت در اصفهان، کافیست سایت سپنجا را باز کنید و صفحه اجاره سوئیت در اصفهان را ببینید. انواع اقامتگاه‌ها به همراه مشخصات برای شما نمایش داده شده‌است. این شما هستید که باید، هر کدام از آن‌ها را می‌پسندید و با معیار‌های شما سازگاری دارند را انتخاب کنید. نگران هزینه ها نباشید! تنوع اقامتگاه های اصفهان به قدری بالا است که متناسب با هر بودجه ای می توانید محل اقامت ایده آلتان را پیدا کنید.

تاریخچه میدان نقش جهان

قدمت میدان نقش جهان به ۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد. به همین دلیل تاریخی پر از فراز و نشیب دارد. در این بخش به بررسی تاریخچه میدان نقش جهان در دور دوران مختلف می‌پردازیم.

میدان نقش جهان

نقش جهان تا دوران اوج صفویه

قدمت میدان نقش جهان به دوران حکومت صفویه بر می گردد. پیش از احداث میدان نقش جهان در این محل باغی بزرگ قرار داشت. پیش از دوران صفویه همچنین قبل از احداث میدان، در مکان امروزی عمارت عالی قاپو، چند ساختمان نظامی وجود داشت. قدمت این ساختمان‌ها مربوط به دوران تیموریان بود و این ساختمان‌ها به جهت ایجاد امنیت در این منطقه احداث شده بودند. پیش از دوران تیموریان باغ مذکور در دوران سلجوقی در یک میدان نسبتا کوچک قرار داشت. در پی مطالعه سفرنامه‌های افراد مختلف می‌توان رد پای این میدان را تا دوران سلجوقیان پیدا کرد. در آن زمان برای برگزاری جشن‌های ملی از این میدان استفاده می‌شده است. همچنین مراسم اعداد نیز در این میدان برگزار می شده است.

در نهایت با شکست دادن مغول‌ها، صفویان توانستند حکومت را از آنها پس بگیرند. پس از آن در پایتخت ایران از قزوین به اصفهان تغییر کرد. به همین دلیل رشد و شکوفایی اصفهان بیشتر از قبل شد. در اولین اقدامات سلطنت صفویان، میدان نقش جهان تبدیل به محل قرار گیری ساختمان‌های دولتی و همچنین کاخ شاه گردید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع سفر به اصفهان | معرفی جاهای دیدنی + اطلاعات گردشگری

شاه عباس صفوی همچنین قصد توسعه شهر اصفهان را داشت و به همین دلیل دستور داد بنای امروزی که در نقش جهان شاهد هستیم، در آن ساخته شود. ساخت بنای میدان نقش جهان در سال ۱۰۱۱ هجری قمری شروع شد و تا ۱۰۲۵ یعنی ۱۴ سال بعد ادامه داشت. مسجد امام یکی از مهم‌ترین بناهای میدان نقش جهان است و کار تزئینات آن از سال ۱۰۲۵ شروع شد. بهتر است بدانید کار تزئینات این مسجد تا زمان حکومت دو تن از جانشین های شاه عباس نیز ادامه داشت.

بهترین هتل های شهر اصفهان

نقش جهان بعد از دوران صفویه

دوره حکومت صفویان از سال ۱۵۰۱ میلادی شروع شد و تا ۲۰۰ سال بعد نیز ادامه داشت. آخرین پادشاه صفویه، یعنی سلطان حسین حکومت را به افشاریان باخت. پس از آن تا دوران قاجار، دوران سیاه نقش جهان بود. در آن دوران آب‌ها درون جوی‌ها راکد و کدر شدند و درختان در این میدان خشک شدند و سایه مرگ در میدان نقش جهان دیده می شد. در زمان حمله اشرف افغان این روند در اصفهان بیشتر شد و به بخش های مختلفی از میدان نقش جهان آسیب وارد شد. پس از آن پادشاهان قاجار نیز به این میدان توجهی نداشتند زیرا اصفهان بعد از صفویه دیگر پایتخت ایران نبود. از همین رو عمارت نقاره خانه نیز در همین دوران مورد آسیب قرار گرفت.

پادشاهان دوران قاجار به این میدان اهمیتی نداند اما پس از سقوط قاجار، رضا خان تاج گذاری کرد و به بازسازی و احیای این میدان پرداخت طوری که گویی خون دوباره به رگ‌های خشک این میدان دویده بود. در همین زمان میدان نقش جهان به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

اکنون مراقبت و حفظ این بنای تاریخی وظیفه ماست. البته در سالهای آخر به دلیل ساخته شدن برج جهان نمای اصفهان در نزدیکی میدان، حواشی بسیاری در این مورد شکل گرفته است. با فشار میراث فرهنگی دو طبقه از این برج تخریب شد تا به منظره این میدان آسیبی وارد نشود. موزه بزرگ اسلامی در طبقه دوم این میدان برگزار شده است و این میدان امروز دارای حجره های زیادی است که در آن انواع لوازم قدیمی و سنتی فروخته می شود. همچنین بخش میانی میدان هنوز به مسابقات چوگان اختصاص دارد. در نهایت می توان گفت میدان نقش جهان یک مرکز فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مهم برای مردم اصفهان است.

ساخته شدن این میدان بزرگ و منظم و بی نظیر در ۴۰۰ سال قبل شبیه به یک اعجاز است. در حقیقت وقتی که در مورد معماری هر کدام از المان های داخلی این میدان تحقیق کنید، خواهید دید که این میدان چه عجایبی دارد. مثلا اینکه در آن دوران با کمترین تجهیزات این میدان ساخته شده است و هنوز هم دومین میدان بزرگ در تمام دنیا محسوب می شود. در ضمن اسناد تاریخی نشان می دهد. در زیر میدان نقش جهان یک تونل وجود داشته است که گویی این روزها تخریب شده است.

آشنایی با بهترین مکان های خرید اصفهان

این اسناد تاریخی همچنین نمایان گر این هستند که تونل مذکر به شکل مستقیم عمارت عالی قاپو را به مسجد شیخ لطف الله متصل می نمود. بنابراین اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، احتمالا این تونل جهت عبور و مرور بانوان تأسیس شده است. مسجد شیخ لطف الله در آن زمان، مسجد اختصاصی خاندان سلطنتی بوده است و این تونل احتمالا برای تردد آسان تر بانوان در نظر گرفته شده است. همه ی این موراد نشان دهنده هنر معماری و نبوغ ایرانیان در آن دوران است.

میدان نقش جهان

ورودی های میدان نقش جهان

سه ورودی مختلف در میدان نقش جهان به طور کلی وجود دارد. یک ورودی در شرق میدان و در خیابان حافظ واقع است. ورودی بعدی در غرب میدان و در خیابان سپه قرار گرفته است و به دلیل اینکه در آن پارکینگ عمومی بزرگی وجود دارد، ورودی پرطرفداری به شمار می رود. در ضمن از خیابان استانداری، کوچه پشت مطبخ و همه کوچه های هم راستا با آن نیز می توان به شکل پیاده به میدان نقش جهان رفت.

در آخر

به نظر شما عجایب میدان نقش جهان اصفهان  چه جذابیت‌هایی دارد؟ آیا بازدید از همه مکان‌های تاریخی واقع در این میدان ممکن است؟ شما در سفر به اصفهان و بازدید از جاذبه گردشگری میدان نقش جهان چه تجربه ای داشته‌اید؟ آیا در سفرتان غذاهای لذیذ و محلی اصفهان را هم نوش جان کرده اید؟ ما در بخش نظرات منتظر خاطرات و تجربیات شما در رابطه با سفر اصفهان و با بازدید از بازار‌های نقش جهان خواهیم بود. سفری راحت و البته ارزان را با سپنجا تجربه خواهید کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا