جاهای دیدنی خرم آباد

معرفی لیدر محلی لرستان

استان لرستان یکی از استان‌های سرسبز و زیبای ایران است که به دلیل وجود آبشارهای زیاد به سرزمین آبشارها معروف شده است. طبیعت چشم‌نواز و بکر لرستان باعث شده تا گردشگران بسیاری از اقصی نقاط دنیا به سمت این منطقه راهی شوند. اگر با تورهای گردشگری سفر کنید، لیدر محلی لرستان وظیفه دارد تا شما را با تمام جاذبه‌ها و بخش‌های این منطقه آشنا کند.

اسان لرستان علاوه بر آبشارهای و دریاچه‌های بی‌نظیر و همچنین طبیعت ناب و پوشش گیاهی خاصش دارای مکان‌های تاریخی و قدیمی زیادی است که تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان را به تصویر می‌کشد. در این مقاله سپنجا قصد دارد تا شما را با لیدر‌های محلی این استان و شگفتی‌های آن آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در خرم آباد روی لینک کلیک کنید.

استان لرستان

یکی از استان‌های غربی کشور که حدود ۲۹۳۰۸ کیلومتر مساحت دارد، استان زیبا و خارق‌العاده لرستان است. در این استان تقریبا یک میلیون و هفتصد و شصت هزار نفر زندگی می‌کنند و نرخ بیکاری در این منطقه نسبت به دیگر مناطق ایران بسیار بیشتر است. شهر خرم آباد مرکز این استان به شمار می‌رود که می‌توانید از مکان‌های دیدنی و جذاب آن بازدید کنید.

لرستان در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته که علاوه بر دشت‌های سرسبز و وسیع دورتادور آن را رشته کوه‌های زاگرس پوشانده و اگر بخواهیم معروف‌ترین و بلندترین کوه لرستان را نام ببری بی‌شک اشترانکوه خواهد بود. اشترانکوه ارتفاعی حدود ۴۱۵۹ متر دارد که بین شهرهای الیگودرز، ازنا و درود واقع شده است. لرستان پیشینه‌ای دور و دراز دارد و این مسئله از وجود مکان‌های تاریخی و آثار به جای مانده کاملا مشخص است.

لرستان به دلیل اهمیت و جایگاه بالای تاریخی، چهار بخش مهم و اصلی موزه ملی ایران را دارد که این چهار بخش شامل دوران اسلامی، پیش از تاریخ، مهر و سکه و تاریخی و لرستان هستند. از نام استان باید متوجه این موضوع شده باشید که در این منطقه قومیت لر ساکن است. لرها آداب و رسوم خاصی را دارند و به زبان لری هم صحبت می‎کنند که تمام این موارد را لیدر محلی لرستان وظیفه دارد تا برای توریست‌ها و گردشگران بازگو کند.

استان لرستان

در لغت نامه دهخدا اینگونه گفته شده که:«لر طایفه‌ای از ایرانیان چادرنشین است. لر یا لور نام عشیرتی است بزرگ از عشایر کرد. گروهی از اکراد در کوه‌های میان اصفهان و خوزستان و این نواحی بدیشان شناخته آید و بلاد لر خوانند و هم لرستان و لور گویند». شهرستان‌ها لرستان شامل دلفان، بروجرد، الیگودرز، چگنی، کوهدشت، سلسله، پلدختر، ازنا، خرم آباد، درود و رومشکان هستند.

لرستان آب و هوایی چهار فصل دارد و باید گفت که از آب و هوای متنوعی برخوردار است طوری که به سه دسته معتدل مرکزی، سرد کوهستانی و گرم جنوبی تقسیم می‌شود. زمستان‌ها با برف و کولاک همراه است، در فصل پاییز شاهد بارندگی خواهید که بود که همین‌ها باعث شده تا از مناطق پر آب کشور باشد. با بارش‌هایی که در فصل‌های پاییز و زمستان صورت می‌گیرد بهار و تابستان‌های سرسبز و باطراوتی را به دشت‌های لرستان هدیه می‌کند.

مطالعه بیشتر:

بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

تور گردشگری لرستان

اگر تصمیم گرفته‌اید که به استان لرستان سفر کنید و شگفتی‌های نایاب آن را ببینید و اولین بار است که می‌خواهید قدم در این زیباسرا بگذارید بهتر است همراه تورهای گردشگری راهی سفر شوید؛ چون مکان‌های دیدنی آن را نمی‌دانید و برای انتخاب هتل و رزرو آن باید کلی زمان بگذارید، علاوه بر این‌ها باید برای وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی کنید. با انتخاب تور گردشگری دیگر دغدغه تهیه غذا و اقامتگاه و… را ندارید و همه توسط لیدر محلی لرستان برای شما تدارک دیده خواهد شد.

تورهای گردشگری بستگی به سلیقه و نظر شما دارند که تورهای یک روزه، چندروزه و یا حتی نیم روزی را انتخاب کنید. البته این نکته را هم بدانید که در عرض یک روز قادر نخواهید بود که تمام مناطق گردشگری لرستان را بازدید کنید؛ بنابراین باید زمان زیادی را برای این سفر اختصاص دهید. درست است که سفر با تور خیلی از کارها بر عهده لیدر محلی است؛ اما به همراه داشتن برخی وسایل در سفر می‌تواند مهم باشد.

تور گردشگری لرستان

مدارک شناسایی، لباس اضافه، کفش مناسب پیاده‌روی، عینک آفتابی و کلاه و… از وسایلی هستند که در سفر با تورهای گردشگری نیاز خواهند شد؛ البته اگر بیماری یا مشکلی هم دارید داروهای خود را به همراه داشته باشید. تور علاء الدین لرستان یکی از این تورهاست که مسیر رفت و برگشت از طریق اتوبوس خواهد بود و محل اقامت هم به هتل انتخابی شما بستگی دارد.

این مطلب را هم بخوانید
دریاچه گهر ، راهنمای سفر برای عاشقان طبیعت گردی!

بیمه مسافرتی، پرداخت ورودی مکان‌های مورد بازدید و صبحانه از جمله خدماتی هستند که این تور ارائه می‌دهد. اما ناهار و شام بر عهده خودتان است. تور گردشگری ملت یکی دیگر از تورهای لرستان است. تورهای مختلفی وجود دارند که هر کدام خدماتی متفاوت ارائه می‌دهند که تمام تدارکات را لیدر محلی لرستان انجام می‌دهد.

لیدر محلی لرستان

هر تور گردشگری دارای لیدر است که این لیدر مسئولیت هدایت و رهبری کل گردشگران و توریست‌ها را بر عهده دارد. لیدر محلی لرستان هم از این قاعده مستثنی نیست و مسئولیت رزرو اقامتگاه، تهیه وعده‌های غذایی و… را بر عهده دارد. لیدرهای مختلفی در لرستان وجود دارند که یکی از آن‌ها جلال شیراوند است. جلال شیراوند کارشناس ارشد گردشگری دارد و از جمله لیدرهای لرستان محسوب می‌شود.

برای شرکت در تورهای جلال شیراوند و حتی برای گردش‌های خصوصی می‌توانید با ایشان در ارتباط باشید. یکی دیگر از لیدرهای معروف لرستان سیوان چراغی نام دارد که متولد یکی از شهرهای لرستان به نام درود است و حدود ۳۳ سال به طبیعت‌گردی مشغول است. آقای چراغی حدود ۱۲ سالی می‌گذر که کار لیدر را بر عهده گرفته و از این شغل حسابی لذت می‌برد.

حمید میر لیدر محلی لرستان است که قبل از شروع سفر باید هماهنگی‌های لازم را با ایشان داشته باشید، چون بدون هماهنگی هیچگونه مسئولیتی را بر عهده نخواهند گرفت. این فرد مجری بسیاری از تورهای گردشگری است و حتی تورهای خصوصی هم کار می‌کند.

لیدر محلی لرستان

جاذبه‌های گردشگری لرستان

جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی و گردشگری در لرستان آنقدر زیاد است که تنها برخی از معروف‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. هر شهر از استان لرستان کلی شگفتی دارد که از تماشای آن‌ها متعجب خواهید ماند. در جای جای لرستان شما آبشارهای زیبا و طبیعتی بکر و دلنشینی را خواهید دید. لیدر محلی لرستان باید با تمام تاریخچه‌های این مناطق و جاذبه‎ها آشنا باشد تا بتواند به راحتی به سوالات گردشگران پاسخ دهد. در ادامه برخی از جاذبه‌های لرستان را یادآور می‌شویم.

قلعه فلک الافلاک

احتمالا آوازه قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد را شنیده باشید که یکی از برجسته‎ترین قلعه‌های تاریخی ایران است. در زمان‌های گذشته پادشاهان بسیاری در این قلعه زندگی می‌کردند از دوران آل بویه و ساسانیان گرفته تا دوران قاجاریه و صفویان. اکنون پس از گذشت چندین سال باز هم استوار و محکم به جای مانده و طی این چند سال اخیر بیشترین بازدید را نسبت به دیگر جاذبه‌های خرم‌آباد داشته است.

قلعه فلک الافلاک بر روی یک تپه‌ای در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته که در گذشته مهم‌ترین مسیر ارتباطی میان بخش‌های جنوبی کشور با فلات مرکزی ایران بود. موقعیت جغرافیایی مناسب، جلگه‌های کوهپایه‌ای سرسبز، آبشارهای خروشان و آب و هوای چهار فصل، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این منطقه نه تنها برای مسافرت و گردش بلکه برای زندگی هم مناسب باشد. از این قلعه در زمان‌های گوناگون استفاده‌های مختلفی می‌شده است.

غار کلماکره

غار کلماکره یکی از غارهای طبیعی و تاریخی ایران به شمار می‌رود که قدمت طولانی هم دارد. یکی از جاهای دیدنی و جذابی که لیدر محلی لرستان شما را برای بازدید خواهد برد، غار کلماکره در پلدختر است. این غار در نزدیکی روستای طاق ملک حسین قرار گرفته که به علت پایین بودن ارتفاع آن برای مدت‌ها از چشم‌ها دور بوده است و سرانجام در سال ۱۳۸۴ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

تپه قرق

تپه قرق یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر بروجرد محسوب می‌شود که قدمت آن را به دوران نوسنگی یا همان عصر مس تخمین زده‌اند؛ یعنی پیشینه آن به چهارم بعد از میلاد برمی‌گردد. با لایه‌برداری‌هایی که از این تپه صورت گرفته آثاری مربوط به دوران اشکانیان کشف شده به همین دلیل کارشناسان قدمت قرق را با تپه گیان مساوی می‌پندارند. امروزه این تپه یکی از جاهای دیدنی لرستان محسوب می‌شود.

تپه قرق

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع یکی از مساجد قدیمی در ایران است که ساخت آن به قرن دوم و سوم برمی‌گردد. این مسجد دارای یک ایوان، حیاط مرکزی و فضای گنبدخانه است که در اطراف آن شبستان وجود دارد؛ البته باید بدانید که مسجد جامع تک ایوانی است و امروزه به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. در سال ۱۳۱۴ بود که این مسجد در لیست میراث فرهنگی ایران ثبت شد.

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از دریاچه‌های زیبای ایران است که سالیانه گردشگران بسیاری برای تماشای آن راهی سفر می‌شوند. این دریاچه را به نگین اشترانکوه می‌شناسند و به دلیل آب شیرینی که دارد محل زندگی خیلی از حیوانات و جانوران است و همین موضوع باعث شده تا از لحاظ گونه‌های جانوری غنی باشد. آب فراوان در این منطقه باعث طراوت و سرسبزی هر چه بیشتر آن شده که در کنار هوای مطلوب و پاک و آب زلال و شفاف می‌توانید لحظات خوب و خوشی را در کنار دوستان و یا خانواده سپری کنید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با لباس محلی زنان لرستان

حمام گپ خرم آباد

لیدر محلی لرستان اگر شما را برای بازدید به این حمام ببرد مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد چون آنقدر گچ‌بری‌ها و تزئینات بی‌نظیری در حمام کار شده که شما را متعجب خواهد کرد. این بنای بی‌نظیر به دوران عصر صفوی برمی‌گردد و امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد مسافران زیادی از آن دیدن می‌کنند. حمام گپ در مرکز شهر و در کنار میدان گپ قرار دارد.

حمام گپ خرم آباد

موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی یکی از جاهای دیدنی در شهر خرم‌آباد است که بیش از ۵۰ اثر تاریخی در ۱۲ ویترین به نمایش گذاشته شده‌اند و تماشای هر کدام از این آثار شما را به بخشی از تاریخ این منطقه می‌برد. این موزه در سال ۱۳۷۶ ساخته شد که به علت ضعف امکانات تا سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی نشد. از جمله آثاری که در این موزه خواهید دید می‌توان به سفالینه‎های قبل از تاریخ، سازه‌های مفرغی، وسایل سنگی عهد هجر، مهرهای متنوع سنگی و… اشاره کرد.

آبشار بیشه

یکی از معروف‌ترین و زیباترین آبشارهای لرستان، آبشار بیشه نام دارد که از جمله جاهای دیدنی شهر دورود به حساب می‌آید. این آبشار در نزدیکی روستای بیشه، دهستان سپید دشت و در فاصله ۳۰ کیلومتری از دورود قرار دارد. در اطراف آبشار بیشه طبیعت سرسبز و نابی وجود دارد که برای یک تفریح و پیک نیک حسابی فوق‌العاده است. بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل زیبای بهار است؛ البته در فصل پاییز و زمستان هم محو رنگارنگی درختان و یا سفیدپوش شدن آن‌ها می‌شوید.

مطالعه بیشتر:

با بی‌نظیرترین آبشارهای لرستان آشنا شوید

دره خزینه

لیدر محلی لرستان به احتمال زیاد شما را برای بازدید از این دره خواهد برد که یکی از شگفتی‌های عجیب و جذاب این استان است. این دره در نزدیکی روستایی به نام خزینه قرار گرفته و شباهت زیادی با دره گرندکانیون آمریکا دارد. رودخانه سیمره از این دره عبور می‌کند که همین جریان آب باعث فرسایش سنگ‌ها و صخره‌های این دره شده است. جذاب‌ترین بخش این دره پیچ نعل اسب خواهد بود که با دیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

دره خزینه

دیگر جاذبه‌های استان لرستان

پارک جنگلی مخمل کوه، آبشار گرمه، اشترانکوه، آبشار وارک، قلعه کوه زاد، تپه چغا، غار میر ملاس، غار دوشه، رودخانه کرخه، دشت لاله‌های واژگون الیگودرز، کوه قارون، آبشار ونایی، تنگه شیرز، آبشار آب سفید، تنگه هلت، تنگه لی لی، تونل برفی، آبشار نوژیان، دریاچه کیو و… از دیگر جاذبه‌های دیدنی و شگفت‌انگیز استان لرستان هستند.

بهترین زمان سفر به لرستان

در هرزمان که بخواهید می‌توانید به لرستان سفر کنید اما قبل از هر چیز باید بدانید که این استان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و در  فصل زمستان سرمای طاقت‌فرسایی بر این مکان حاکم می‌شود؛ بنابراین سفر در فصل زمستان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در فصل‌های گرم سال مثل تابستان و بهار هوا مطلوب و معتدل می‌شود که برای سفر حرف ندارد. اگر می‌خواهید این استان را در اوج زیبایی‌هایش مشاهده کنید بهتر است در اواسط فصل بهار به سمت لرستان حرکت کنید.

اقامت در لرستان

اگر بخواهید سفر خود را با تورهای گردشگری آغاز کنید باید هماهنگی‌های لازم برای اقامتگاه و رزرو هتل را با لیدر محلی لرستان انجام دهید که البته در این صورت هم انتخاب هتل باز هم با خودتان است. هتل شاپورخواست در خرم آباد، هتل زاگرس در بروجرد، هتل آزادی در خرم آباد، هتل جهانگردی الیگودرز، هتل رنگین کمان خرم آباد، هتل ایران زمین در دورود، هتل سالیز در خرم آباد، هتل امیرکبیر در بروجرد و… از جمله هتل‌های استان لرستان هستند.

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا با لیدر محلی لرستان و جاذبه‌های خارق‌العاده‌اش آشنا شدید و دانستید که این استان یکی از استان‌های خوش آب و هوا و سرسبز است که هر ساله عده کثیری از افراد برای تفریح و گردش راهی این استان می‌شوند و کلی خوش می‌گذرانند. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل زیبای بهار خواهد بود؛ زیرا همه جا غرق در سرسبزی و طراوت است. سفر با تورهای گردشگری می‌تواند از دغدغه‌های شما بکاهد تا بتوانید با آرامش به گردش بپردازید و لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا