جاهای دیدنی ایران

معرفی لیدر محلی ایلام + جاذبه‌های گردشگری

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید به شهر زیبای ایلام سفر کنید، بهتر است که انتخاب شما تورهای گردشگری باشد تا لیدر محلی ایلام بتواند شما را راهنمایی کند. آن‌ها بتوانند تمام جاذبه‌های خارق‌العاده شهر زیبای ایلام را به شما معرفی کند.

در این مقاله سپنجا قصد دارد تا شما را با لیدر محلی شهر ایلام و جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در ایلام روی لینک کلیک کنید.

شهر ایلام

ایلام یکی از شهرهای جنوب غربی ایران است؛ اطراف این شهر را کوه‌های مرتفع و سرسبز فرا گرفته‌اند. ایلام کنونی در حقیقت بخشی از عیلام قدیم بوده که تقریبا حدود ۳۰۰۰ سال پیش از بین رفته است.

شهر ایلام در مرکزیت استان ایلام است که جمعیت آن بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته معادل با ۱۹۴.۰۳۰ نفر بوده که اکنون آمار و اطلاعات جدیدی به دست نرسیده است. این شهر آب و هوایی بهاری، معتدل و کوهستانی دارد؛ چون در میان ارتفاعات بلند و جنگلی قرار گرفته است. دو دانشگاه به نام‌های دانشگاه ایلام و دانشگاه علوم پزشکی از جمله دانشگاه‌های مهم این منطقه هستند.

ایلام در گذشته‌های دور با نام‌های متفاوتی نامیده می‌شد که یکی از این نام‌ها ده بالا بود و بعدها به حسین آباد تبدیل شد چون در آن دوران توسط حسینعلی خان ایجاد شده بود و در نهایت ایلام کنونی نام گرفت. ایلام به زبان محلی و بومی این منطقه به معنی طعام عروسی و ولیمه دادن است. این شهر جزئی از کرمانشاه بود که در سال ۱۳۵۲ از آن جدا و به یک استان جداگانه تبدیل شد؛ لیدر محلی ایلام وظیفه دارد تا تاریخچه این شهر را برایتان شرح دهد.

مردم ایلام از اقوام لر و لک هستند که لحجه‌ای فیلی دارند و مردمانی خونگرم و مهمان‌نوازند که هر ساله پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از سراسر جهان هستند. ایلام تاریخچه دور و درازی دارد و قدمت آن به چندین سال پیش برمی‌گردد.

شهر ایلام

رودخانه‌های معروف ایلام شامل تلخاب، رودخانه قلعه یا قلا و رودخانه گدارخوش هستند و از جمله کوه‌های معروف آن می‌توان به گچان، سیاه‌کوه و مانشت اشاره کرد. امروزه خیلی از مردم به دلیل عصر تکنولوژی و پیشرفت کشور از فرهنگ اصیل خود تا حدودی فاصله گرفته‌اند و مردم ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ هر چند هنوز هم در میان آنان عده زیادی از آداب و رسوم و فرهنگ پیشینه و پذشتگان خود پیروی می‌کنند.

لباس‌های خانم‌های بومی ایلام در رنگا‌ها و طرح‌های متفاوتی هستند که به آن‌ها لباس‌های کردی می‌گویند؛ آقایان هم یک لباس یک رنگ که آن را کراس می‌نامند، می‌پوشند که جنس آن از کتان و یا پشم است و شلوار آن‌ها هم گشاد بوده و جنس آن از تترون است که به این لباس‌های محلی زیبا «شوال جافی» هم می‌گویند. کلاش نوعی کفش محلی این منطقه است و علاوه بر این‌ها گلونی، کمر چین، کلنجه و سخمه هم نوعی پوشش سنتی در ایلام به شمار می‌روند.

ایلام از لحاظ صنعت پیرفت‌های خوبی داشته است و پتروشیمی، کارخانه سیمان ایران، پالایشگاه گاز و چندین کارخانه تولیدی کوچک و بزرگ دیگر از جمله تولیدی‌های فعال در این شهر هستند. مردم ایلام به زبان کردی ایلامی صحبت می‌کنند و گویشی فیلی دارند. سوغات این منطقه شامل عسل کوهی، کله کنجی سیاه چادر، کره و کشک محلی، ترخینه؛ حلوایی بگل و سقز هستند و از صنایع دستی آن هم به عنوان سوغات می‌برند. از صنایع دستی ایلام می‌توان به موج بافی، قالب بافی، احرام بافی، گلیم و نمد اشاره کرد.

تور گردشگری ایلام

امروزه سفر با تورهای گردشگری نظر بسیار خوبی است و باعث می‌شود تا حدودی از دغدغه‌های گردشگران کاسته شود. آژانس‌های مسافرتی بی‌شماری در جای جای ایران وجود دارند که می‌توانید طبق سلیقه و نظرتان یکی از آن‌ها را برای سفر خود انتخاب کنید. هر تور گردشگری به لیدر نیاز دارد؛ چون بدون لیدر هیچ توری نمی‌تواند برگزار شود و هیچ‌کس نیست که رهبری و هدایت گروه گردشگری را بر عهده بگیرد و هماهنگی‌های لازم را انجام هد.

تورها می‌توانند یک روزه، نیم روزه و چند روزه باشند که انتخاب این روزها هم به نظر و انتخاب شما بستگی دارد. این موضوع را در نظر بگیرید که نمی‌توانید در عرض یک روز از همه جاذبه‌های دیدنی شهر ایلام دیدن کنید و اگر چنین قصدی دارید که جای جای این شهر را تماشا کنید حتما باید چند روزی را به گشت‌وگذار در ایلام اختصاص دهید. لیدر محلی ایلام باید از مناطقی که مورد بازدید قرار می‌گیرد اطلاعات کافی داشته باشد تا در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار دهد.

این مطلب را هم بخوانید
فهرست جاهای دیدنی اراک

تور گردشگری ایلام

لیدر محلی ایلام

همانطور که قبلا هم گفته شد هیچ تور گردشگری بدون داشتن لیدر نمی‌تواند فعالیت کند؛ زیرا تمام برنامه‌ریزی‌ها برعهده لیدر است. لیدر با رزرو هتل، رستوران و حتی مکان‌های مورد بازدیدی سفر شما را راحت‌تر می‌کنند و از دغدغه‌های شما در حین سفر می‌کاهند تا بتوانید از لحظات گردش و تفریح خود حسابی لذت ببرید؛ اما در مقابل شما نیز باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

هر تور گردشگری شبیه به هم نبوده و امکانات و خدمات متفاوتی را در اختیار شما می‌گذارند و لیدر بر اساس آن و نظر شما برنامه‌ریزی می‌کند. آقای لطفی یکی از لیدرهای ایلام است که برای هماهنگی سفر و گردش خود می‌توانید با ایشان د تماس باشید. موسسه گردشگری کیان غرب مهران هم خدمات گردشگری خوبی را در اختیار مسافران خود می‌گذارد.

اگر به دنبال کادری مجرب از لیدرهای برتر هستید می‌توانید از تور گردشگری ایلام گشت استفاده کنید. محمد گودرزی علاوه بر تورهای خصوصی تورهای گروهی نیز برگزار می‌کند که راهنمای کارت دار میراث فرهنگی و گردشگری است. یکی از لیدهای معروف ایلام آقای متین‌فر هستند که با ایشان می‌توانید از الماس، کافری، تنگه نور و… بازدید کنید و حسابی خوش بگذرانید.

لیدر محلی ایلام

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع و کامل سفر به ایلام

جاذبه‌های گردشگری ایلام

با طبیعت بکر و چشم‌نواز، آب و هوای فوق‌العاده عالی و جاذبه‌های طبیعی دست نخورده باعث شده‌اند تا افراد زیادی را به این منطقه بکشانند. عروس زاگرس یکی از مقاصد گردشگری ایران است که هر ساله عده بی‌شماری برای بازدید از جاذبه‌های خارق‌العاده آن راهی سفر می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های جذاب و دیدنی ایلام می‌پردازیم:

۱- کوه قلاقیران

یکی از کوه‌های دیدنی ایلام کوه قلاقیران نام دارد که در فاصله ۳ کیلومتری از شهر ایلام واقع شده است. ارتفاع این کوه به ۲۱۵۲ متر می‌رسد که طبیعت بکر و ناب آن هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. این مکان برای افرادی که به کوهستان علاقه دارند بسیار مناسب است؛ چون ساعت‌ها را در این منطقه به خوش‌گذارنی می‌پردازند بی‌آنکه متوجه گذر زمان شوند. طبیعت و سرسبزی این منطقه جان می‌دهد برای یک پیک نیک حسابی؛ پس از بازدید کوه قلاقیران غافل نشوید.

۲- دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلو سیاه گاو تنها دریاچه دوقلوی ایران است که می‌توانید آن را در استان ایلام و در شهرستان آبدانان مشاهده کنید. شاید با خود فکر کنید که چگونه دریاچه می‌تواند دو قلو باشد؟! در جواب باید گفت که رودخانه‌ای به نام سیاه گاور از بین دره‌ها و صخره‌ها گذر کرده و در نهایت به دو دریاچه تبدیل شده است که هر دو در کنار هم قرار گرفته‌اند و ارتباط آن‌ها از طریق یک کانال که حدود ۱۰ متر است برقرار می‌شود.

هر کدام از این دریاچه‌ها عمیقی حول و حوش ۳ متر دارند که عرض آن‌ها ۸ متر و طول هم به ۷۰ متر می‌رسد. قدمت این دریاچه‌ها به هزاران سال پیش باز می‌گردد که اکنون به یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری تبدیل شده است. آب این دریاچه دوقلو بسیار زلال و پاک است تاجایی که می‌توانید از آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده کنید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

۳- تنگ کافرین

تنگ کافرین از آن جاهای گردشگری و جذابی است که لیدر محلی ایلام حتما آن را در لیست بازدیدی گردشگران قرار می‌دهد. برای بازدید از این جاذبه گردشگری باید به شهر بدره بروید؛ مطمئن باشید آنقدر محو طبیعت بکر و دلنواز این منطقه می‌شوید که متوجه گذر زمان نخواهید شد. در این تنگه چشمه‌های جوشانی وجود دارند که در نهایت به رودخانه سمیره ریخته می‌شوند واز خود ایلام دو کیلومتری فاصله دارد. این تنگه شبیه به یک تصویر نقاشی به نظر می‌رسد و تفریحات متنوعی برای گردشگران وجود دارد.

۴- منطقه جنگلی ششدار

منطقه جنگلی ششدار یا به عبارتی پارک جنگلی ششدار یکی از جاهای تفریحی و گردشگری ایران به حساب می‌آید که از خود شهر ایلام حدود ۵ کیلومتری فاصله دارد و به کوه قلاقیران بسیار نزدیک است. طبیعت سرسبز و آب و هوای خارق‌العاده این منطقه یکی از عوامل جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده است. بهترین زمان بازدید از این منطقه جنگلی فصل زیبای بهار است؛ زیرا آن را در اوج زیبایی، سرسبزی و طراوت ملاقات خواهید کرد.

۵- کوه اهوران

کوه اهوران از جمله کوه‌های معروف و باصلابت استان ایلام است که از شهر ایلام ۸۳ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع این کوه به ۲۱۲۰ متر می‌رسد و از دره جزمان تا کوه‌های کازه‌تر و کولیته ادامه می‌یابد. افرادی که به کوهستان و کوه علاقه دارند می‌توانند از این ناحیه لذت ببرند و خوش بگذرانند. قدمت این کوه به چندین هزار سال پیش برمی‌گردد که اکنون یکی از جاذبه‌های ایلام به شمار می‌رود.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به نیشابور

کوه اهوران

۶- دره ارغوان

در فاصله سه کیلومتری شهر ایلام دره‌ای رویایی و خاص وجود دارد که از جذاب‌ترین و تماشایی‌تریم جاذبه‌های ایلام به شمار می‌رود. بهترین زمان بازدید از دره ارغوان اردیبهشت ماه است که تمام این دره را به رنگ صورتی خواهید دید. درختچه‌های رنگی در کنار بوی خوش ارغوان‌ها می‌تواند لحظات خاطره‌انگیزی را برایتان رقم بزند. خیلی از افراد برای سفر به ایلام با این مناطق دیدنی آشنایی ندارند؛ اما در صورتی که با لیدر محلی ایلام این گردش را آغاز کنید می‌توانید از همه جاهای ناآشنا هم دیدن کنید.

۷- آبشار اما

آبشار اما از جمله جاهای دیدنی ایلام به شمار می‌رود که از خود ایلام حدود ۲۵ کیلومتری فاصله دارد. بر اساس آمار و اندازه‌گیری‌های انجام شده متوجه شدند که ارتفاع اما به ۲۰ متر می‌رسد. در اطراف این آبشار دشت‌ها و فضای سرسبزی وجود دارد و همین ویژگی‌ها باعث جذب گردشگران بسیاری شده است و خیلی از مردم ایلام برای استراحت و تفریح این منطقه را برای آخر هفته‌هایشان انتخاب می‌کنند. بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل بهار است.

مطالعه بیشتر: بازدید از جاذبه های گردشگری ایلام

۸- روستای بانقلان

روستاهای زیادی با آب و هوای دلپذیر و سرسبز در ایلام وجود دارند که یکی از آن‌ها روستای بانقلان است. این روستا در دهستان ده پایین واقع شده که پیشینه آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. این روستا به علت خاک حاصلخیز، آب فراوان و آب و هوای مطبوع باغ‌های سرسبز و کشتزارهای خوبی دارد و مردم این منطقه هم به دلیل این ویژگی‌ها به کار کشاورزی مشغول می‌شوند. بانقلان بر روی یک قلعه‌ای باستانی به نام قلعه توت قرار گرفته است.

روستای بانقلان

دیگر جاذبه‌های گردشگری ایلام

قلعه اسماعیل خان، قلعه والی، پارک ملت، پارک کودک، مسجد صاحب الزمان، تنگ رازیانه، کاخ فلاحتی، طاق شیرین و فرهاد، نقش برجسته گل گل، آبشار گچان، روستای کلم، موزه تاریخی طبیعی ایلام، غار کناتاریکه، آبشار وه‌ریز، پارک جنگلی چغاسبز، شهر تاریخی دره شهر، دریاچه سد و… از دیگر جاذبه‌های دیدنی و گردشگری استان ایلام به شمار می‌روند که هر ساله عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این مناطق زیبا راهی سفر می‌شوند.

اقامت در ایلام

اگر با تورهای گردشگری و به همراه لیدر محلی ایلام گردش خود را آغاز کردید نگران محل اقامت نباشید، چون این تور از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام داده و محل اقامت و یا هتل شما را رزرو کرده است. هتل‌های بسیاری در ایلام وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هلان، اقامتگاه بوگردی دلفان، اقامتگاه برمگردی تویار، کبیرکوه، عطر ژیان، بومگردی سنتی زرین دشت، هفت آسیاب، خرمه، اقامتگاه بومگردی چهار طاقی و… اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به ایلام

ایلام به عروس زاگرس معروف است چون در هر فصلی که به این شهر پا بگذارید محو زیبایی‌های آن خواهید شد که بسیار چشم‌نواز خواهند بود. شهر زیبای ایلام به دلیل اینکه در یک منطقه کوهستانی و سرسبز قرار گرفته دارای آب و هوایی معتدل و مطلوب است و به دلیل بارش‌های زیاد، آب فراوانی در این منطقه وجود دارد و با خاک‌های حاصلخیزش برای کشاورزی و پرورش دام مناسب است.

در هر فصلی که قدم به این شهر بگذارید چه زمستان باشد چه تابستان لذت می‌برید. زمستان‌ها به دلیل سرمای طاقت فرسایش کمتر کسی راهی سفر می‌شود، در صورتی که تابستان‌ها بسیار مطلوب و معتدل است. بهترین زمان سفر به ایلام فصل پاییز و بهار است که در این زمان‌ها ایلام بسیار شلوغ می‌شود. فصل بهار یکی از فصل‌های فوق‌العاده برای سفر به ایلام خواهد بود و می‌توانید این منطقه را در اوج زیبایی‌هایش مشاهده کنید.

بهترین زمان سفر به ایلام

در آخر

اکنون که به پایان مقاله رسیدیم با لیدر محلی ایلام آشنا شدید و دانستید که ایلام با جاذبه‌های گردشگری بسیاری که دارد شهرت پیدا کرده است. اگر سفر خود را با تورهای گردشگری آغاز کنید می‌توانید در خیلی از مسائل از لیدرها کمک بگیرید. سپنجا لیدرهای ایلام را به شما معرفی کرد تا بتوانید قبل از شروع سفر با آن‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. وجود این لیدرها در سفر بسیار مهم و پر اهمیت است و از تاریخچه همه جاذبه‌ها اطلاعات کافی و مفیدی دارند که در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا