جاهای دیدنی ایران

راهنمای جامع و کامل سفر به ایلام

ایلام با ۱۹۶۸۰ کیلومتر مربع وسعت، در قسمت غرب و جنوب غربی ایران واقع شده است. پیشینه‌ی این منطقه‌ی باستانی به زمان سومر، بابل، آشور و اکاد می‌رسد. استان ایلام بین کوه‌های کبیر کوه قرار گرفته است. ایلام از سمت شمال با استان کرمانشاه ، از جنوب با استان خوزستان، استان لرستان در شرق و همچنین در غرب خود با کشور عراق مرز مشترک دارد.

پایتخت آن نیز با نام ایلام شناخته شده که به علت زیبایی‌های طبیعی فراوانش آن به عروس زاگرس شهرت پیدا کرده است. شهر خوش آب و هوای ایلام از مکان‌های محبوب مسافران محسوب می‌شود که جاذبه‌های دیدن‌اش هر چشمی را به خود خیره می‌کند.

از مهمترین شهرهای این استان می‌توان ایلام، ایوان، دهلران، مهران و شیروان را نام برد. علاوه بر این چندین شهر و شهرستان کوچک در مسیر آن قرار گرفته که از خوراکی‌های خوشمزه‌ی آن مثل گوشت بره و نان ساجی می‌توانید برای وعده‌های روزانه‌ی خود بهره ببرید. چای خوش طعم محلی آن نیز خاطره‌ای ماندگار برای شما خواهد بود. با سپنجا همراه باشید.

بهترین زمان برای سفر به ایلام

سفر-به-ایلام-در-فصل‌های-مختلف-سال-چگونه-خواهد-بود؟

از عید نوروز تا اواخر اردیبهشت، بهترین زمان برای سفر به هر استان در ایران بوده که ایلام با آب و هوای کوهستانی بی‌نظیرش در صدر است.

آب و هوای ایلام

آب و هوای ایلام این منطقه از ویژگی های متنوعی برخوردار است. در حالی که در مناطق شمالی شرایط هوایی سرد حکم فرماست و کوه‌ها پوشیده از برف هستند، قسمت جنوبی آن آب وهوایی گرم دارد که طبیعت سبز و بکرش گردشگران را به سوی خود دعوت می‌کند.

در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد کمترین احتمال بارش باران را شاهد خواهیم بود که این شرایط از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌گردد. در مقابل، در اواخر آبان ماه و همینطور در اوایل بهمن بارش برف وجود دارد.

سفر به ایلام در فصل‌های مختلف سال چگونه خواهد بود؟

  • بهار : ۲ تا ۵ روز اول فروردین، بارش باران قابل توجه خواهیم داشت و در اواخر آن هوا رو به گرم شدن می‌گذارد. فصل بهار شلوغ‌ترین زمان برای گردشگری در این قطعه‌ی بهشتی است.
  • تابستان : در ماه‌های وسط سال آب و هوای گرم با درجه حرارت بالا و همینطورعدم بارندگی را شاهد خواهیم بود. اواخر شهریور دومین بازه‌ی زمانی در سال برای سفر به ایلام است.
  • پاییز : در این فصل سال رطوبت و باد به خوبی در جریان خواهد بود. در اوایل این فصل باران‌های کمتر و در اواخر آن بارش بیشتری داریم. مسافرت در طول این ماه‌ها به خاطر شرایط آب و هوایی ایلام کمتر می‌شود.
  • زمستان : می‌توان گفت به طور متوسط، در این بازه‌ی زمانی از سال، باران و برف در بیشترین اندازه‌ی خود خود دیده می‌شود. در دی ماه و بهمن، سرد ترین ماه‌های سال را لمس می‌کنید. از نیمه‌ی اسفند هوا رو به گرمی می‌گذارد و طبیعت خود را با جانی تازه به بهار می‌رساند.

جاذبه‌های توریستی ایلام

جاذبه‌های گرشگری در شهر ایلام، مانند هر جای دیگری از ایران زیبا، به مناظر طبیعی و تاریخی خود افتخار می‌کند.

  • دریاچه دوقلوهای سیاه گاو : این ناحیه در شهرستان آبدانان، در جنوب ایلام، قرار گرفته که بی‌نهایت شگفت انگیز است و کمتر جایی را در ایران مانند آن می‌توانید بیاید. دشت‌ها و کوه‌های اطراف مرتفعی آن را در بر گرفته است. آب بسیار زلال این دریاچه بیشتر از هر چیزی چشم را خیره می‌کند؛ به گونه‌ای که ماهی‌ها را به راحتی در آن خواهید دید.
  • تنگه رازیانه : جاده ای از قسمت جنوبی به سمت دره‌ی شهر امتداد دارد. با صرف ۴۵ دقیقه زمان به محلی می‌رسید که مناظر زیبای آن در ادامه‌ی جاده و اطراف دره به زیبایی جلوه می‌کند. کوه‌ها، درختان بلوط، زمین‌های سرسبز و رودخانه، زیبایی این خطه را چندین برابر کرده است.
  • تنگه کافری : در امتداد رود سیمره تنگه‌ی دیگری قرار گرفته که دو کوه بلند آن را در بر گرفته و مناظر طبیعی آن بی‌اندازه چشم‌نواز است.
  • غار زینگان : در نزدیکی صالح‌آباد، واقع در ۵۰ کیلومتری غرب ایلام، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری ایلام قرار گرفته است. زینگان در میان مردم محلی آن منطقه به غار بهشت نیز معروف است. ​هوای دلپذیر داخل غار، نور خورشید که سقف آن را می‌شکند، رویش گیاهان زیبا بر روی دیواره‌های غار، صدای تکان‌دهنده‌ی آب که از دیوارها و سقف به گوش می‌رسد، محیطی اعجاب انگیز را پدید آورده است.
  • قلعه میرغلامی هاشمی : این دژ در حوالی دره شهر واقع شده که به عصر قاجار برمی‌گردد. جالب‌ترین ویژگی این بنا معماری آن بوده که در سبک معمول ایرانی طراحی شده است. این عمارت با حیاطی بزرگ در وسط، و اتاق‌های زیادی در اطراف آن ساخته شده است. در وسط حیاط زیبای آن استخری کوچک به چشم می‌خورد و اتاق‌ها با دیوارهایی ضخیم و قوس‌های سقفی منحصر به فردشان حس خوشایندی را منتقل می‌کنند.
  • قلعه سه کسان : این قلعه در قسمت جنوب غربی دره شهر، در بالاترین سطح، در ارتفاعات سنگی آن قرار گرفته است که به “سه نفر دیگر” و در گویش لری، به “سه کسو” شهرت دارد. این قلعه از بزرگترین بناهای تاریخی دوران ساسانی در شهر ایلام به شمار می‌رود.
  • قلعه سام : از بناهای تاریخی ایران در استان ایلام، است که در منطقه‌ی شروان چرادول، حوالی روستای چم‌بور و در منطقه‌ی هُلیلان، قرار گرفته است.
  • آبشار گچان : در ۱۵ کیلومتری شهر ایلام، پس از رد شدن از تونلی بزرگ، آبشار بی‌نظیر گچان را در ابتدای ایلام به جاده‌ی سرابله (شیروان و چرادول) خواهید یافت. این منطقه با زیبایی بی‌اندازه‌ی خود در نزدیکی منگشت و کوه‌های قلاجه، در دره‌ی زیبای گچان واقع شده است. درختان سرافراز بلوط در این ناحیه تمامی زمین را در بر گرفته‌اند.
  • آبشار وه ریز : در نزدیکی روستای چشمه کبود و حوالی ۵ کیلومتری جنوب ایلام، جاده‌ای هست که ایلام تا بدره را همراهی می‌کند. آبشار زیبای “وه ریز” در این نقطه به شکوه و زیبایی تمام دیده می‌شود.
  • تالاب چکر : در بخش غربی شهر ایلام و در منطقه‌ی بُلی و چاکر، تالاب بسیار دل‌انگیزی با نام “چکر” ظاهر شده است.
  • چشمه‌های آب گرم دهلران : این چشمه‌های آب گرم با خواص درمانی خود از جاذبه‌های طبیعی و خاص استان به شمار می‌روند.
  • معبد مشکان : از میان تمامی مکان‌های تاریخی ایلام، “معبد مشکان” در فاصله‌ی ۳۳ کیلومتری از شهر سرابله واقع شده که ساخت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد.
  • تنگه شمشه : روستای هِلسِم با تاریخ هزار ساله‌ی خود، از زیباترین مناطق طبیعی ایلام به شمار می‌رود که کوه های چارمین را به دو قسمت تقسیم کرده است. این تنگه همچنین محل اتصال آب دو شهرستان شیروان و چرادول محسوب می‌شود.
این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی هرمز

مطالعه بیشتر: اقامت در اقامتگاه سنتی در  آبدانان

گویش ایلام

گویش این ناحیه یکی از گویش‌های زیبای کردی مانند کلهری، سنایی، لکی بوده و همچنین از انواع دیگر گویش جذاب جنوب کردی به شمار می‌رود.

هتل های ایلام

  • هتل زاگرس (۳ ستاره)
  • هتل خلاش (۲ ستاره)
  • هتل دالاهو (۲ ستاره)
  • هتل لاله (۲ ستاره)

مطالب بیشتر: اجاره سوئیت در ایلام

سوغات خوراکی ایلام

به طور قطع به یقین وقتی به ایلام قدم می‌گذارید، محال است که از خرید سوغاتی‌های آن صرف نظر کنید.

  • بژی برساق ایلامی : شیرینی و کلوچه‌ی محلی، کیک و حلوای مخصوص، گردو، کشک، عسل در دسترس‌ترین سوغات ایلام به شمار می‌روند.
  • کوکی های سنتی ایلام : کاک، نان پیگ، بژی برساق، کله کنجی، گمکه، شل کین، نان ساجی، سقز، نان پنجه کِش کوکی‌های خوشمزه‌ای هستند که فقط در این منطقه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.
  • حلوا بَگل : حلوا بگل از غذاهای سنتی ایلام است. این شیرینی سنتی ارزش غذایی بالایی دارد و در میان بسیاری از مردم این ناحیه بسیار محبوب است.
  • نان ساجی : ساجی از نان‌های سنتی استان ایلام بوده که آن را بر روی صفحه ای فلزی و دوار به نام ساج می‌پزند.
  • بژی برساق : یکی دیگر از انواع کوکی های خوشمزه در این استان، بژی برساق است که به قدمت بالایی که دارد نیز مشهور است.
  • شُله کین : شله کین از نان‌های اصلی و سنتی این استان بوده که مانند نان ساجی و دیگر نان‎های محلی در این استان پخته می‌شود. این کوکی پر انرژی از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردار است.
  • نان پیگ : انواعی دیگر از کوکی‌های سنتی این استان زیبا است که به طور خاص به ایلام تلق دارد. زنان باهوش این خطه مخلوطی نمک، آرد، پیاز و آب را با خمیری بزرگ و مسطح مخلوط می‌کنند و برای طبخ آن را زیر خاکستر زغال چوب می‌گذارند.
این مطلب را هم بخوانید
فاصله دریایی کیش تا قشم برای سفر

صنایع دستی استان ایلام

گلیم، گیوه (کفش‌های سنتی)، فرش‌های نمدی دست‌باف، ایهرام، چادر سیاه، جاجیم، سفال، چپق، و طلا و جواهر ساخته شده با دست، از دیدنی‌ترین صنایع دستی استان ایلام به شمار می‌روند.

  • گلیم برجسته : یکی از انواع گوناگون صنایع دستی در ایلام است که با شهرت زیاد خود، سوغاتی منحصر به فردی برای گردشگران به شمار می‌رود. در واقع این محصول ترکیبی از فرش و گلیم است.
  • چپق : از صنایع دستی ایلام است که آن را از نی می‌سازند.
  • گیوه : بسیاری از مردم این خطه به داشتن مهارت در ساخت گیوه معروف هستند .

حمل و نقل در استان ایلام

حمل-و-نقل-در-استان-ایلام

مسافران می‌توانند از حمل و نقل عمومی برای تردد در این شهر فوق‌العاده بهره ببرند. در کل منابع حمل و نقل این استان را می‌توان فرودگاه، ترمینال مسافربری داخل شهری، و ترمینال اتوبوس بین شهری عنوان کرد.

سخن آخر

به طور کلی باید گفت سفر به غرب ایران زیبا، به ویژه ایلام، تجربه‌ای بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. آب و هوا، فرهنگ و همچنین بافت محلی این استان، لحظه‌های بی‌نظیری را در خاطره‌ی آدمی ثبت می‌کند. در این خططه‌ی خیال‌انگیز خود را به آغوش طبیعت بسپارید.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا