دیدنی های شیراز

معرفی جاذبه های دیدنی تخت جمشید

در این مقاله از سپنجا، قصد داریم به معرفی جاذبه های دیدنی تخت جمشید بپردازیم اما قبل از هر توضیحی راجع به این جاذبه‌ها، می‌خواهیم شما را با این مجموعه شگفت انگیز و تاریخچه آن آشنا کنیم. اگر موافق هستید، با ما همراه باشید.

تخت جمشید معروف‌ترین شهر تاریخی ایران است و این در حالی است که ایران دارای شهرهای تاریخی و پایتخت‌های مهم دیگر از جمله اکباتان، تیسفون و غیره نیز بوده است. تخت جمشید در واقع یکی از مشهورترین و پرافتخارترین آثار باستانی ایران و جلوه‌ای از فرهنگ ایرانی در عصر هخامنشیان است. این مجموعه یکی از اولین آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است و در سال ۱۹۷۹ در این فهرست به ثبت رسید. در ادامه در مورد این بنای حیرت انگیز بیشتر بخوانید.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

پرسپولیس کجاست؟

تخت جمشید یا پرسپولیس، در استان فارس در جنوب ایران قرار دارد. این شهر به شهر مدرن شیراز نزدیک است و اساساً در قلب امپراتوری هخامنشی ساخته شده است. این شهر تاریخی در شمال شهرستان مرودشت، واقع در شمال استان فارس جای دارد.

چه کسی تخت جمشید را بنا کرد؟

قبل از معرفی جاذبه های دینی تخت جمشید ، ذکر این نکته ضروری است که تخت جمشید توسط بنیانگذار امپراتوری ایران، یعنی کوروش کبیر ساخته نشده است. پایتخت امپراتوری که کوروش آن را بنا کرد پاسارگاد بود که در نزدیکی شیراز امروزی قرار دارد. همچنین مقبره کوروش و پسرش کمبوجیه دوم در آنجا قرار دارد. تخت جمشید در واقع توسط داریوش اول هخامنشی، پادشاه شاهان ایرانی، که بردیا پسر دوم کوروش بزرگ را کشت و بر تخت سلطنت مستقر شد، ساخته شد.

می‌توان ادعا کرد که ساخت پایتخت تشریفاتی جدید در تخت جمشید به نوعی نشان‌دهنده گسست از گذشته بود، اگرچه خود داریوش بسیار تلاش کرد تا خود را به خانواده کوروش کبیر متصل کند و مشروعیت حکومت او را محکم تثبیت کند. پادشاهان بعدی هخامنشی از جمله خشایارشا و اردشیر اول و سوم نیز به دستور ساختن بناهای مهم در تخت جمشید معروف هستند.

آفریدگار تخت جمشید

معنی تخت جمشید چیست؟

تخت جمشید نام یونانی این شهر بود. این به معنای شهر پارسیان است. این نشان دهنده اهمیت آن به عنوان قلب امپراتوری هخامنشی است. اگرچه این شهر به معنای معمول کلمه نبود و با وجود اینکه دقیقاً جمعیت دائمی زیادی نداشت یا چیزهای زیادی تولید نمی‌کرد، اما نماد مهمی از قدرت پادشاه پادشاهان بود. مخصوصاً از داریوش اول

اسامی شاهان نام دارد تخت جمشید

شاهان هخامنشی که از تخت جمشید به عنوان پایتخت خود استفاده می‌کردند به شرح زیر هستند:

  • داریوش اول (۵۲۲-۴۸۶)
  • خشایارشا اول (۴۸۶-۴۶۵)
  • اردشیر اول (۴۶۵-۴۲۴)
  • خشایارشا دوم (۴۲۴)
  • سغدیانوس (۴۲۴؟)
  • داریوش دوم (۴۲۴-۴۰۴)
  • اردشیر دوم (۴۰۴-۳۵۸)
  • اردشیر سوم (۳۵۸-۳۳۸)
  • اردشیر چهارم (۳۳۸-۳۳۶)
  • داریوش سوم (۳۳۶-۳۳۱)

فهرست جاذبه‌های دیدنی تخت جمشید

در بازدید از تخت جمشید، با جاذبه‌هایی مثل موارد زیر شگفت زده خواهید شد! اینها شامل:

پلکان ورودی

در ورودی تخت جمشید پلکانی دو طرفه وجود دارد که در ضلع غربی بنا در زمان خشایارشا ساخته شده است. در هر طرف این راه پله ۱۱۱ پله تعبیه شده است که به دلیل تقارن، از شاهکارهای بزرگ معماری باستانی به شمار می‌روند. پس از ۶۳ پله به یک پلکان می‌رسید و سپس ۴۸ پله دیگر در جهت مخالف ادامه می‌یابد و هر پله ۶ متر طول و ۳۸ سانتی متر عرض دارد. چیزی که در هنگام صعود به آنها توجه شما را جلب می‌کند این است که آنها برای صعود به طرز شگفت انگیزی راحت هستند.

جاذبه های دیدنی تخت جمشید

کاخ ملل

در دروازه غربی دو گاو بسیار بزرگ و در دروازه شرقی دو گاو بزرگ بالدار با سر انسان دیده می‌شود. این موجودات نمایانگر اسطوره‌های متاثر از آشوری‌ها هستند و عظمت امپراتوری هخامنشی را نشان می‌دهند. اگر به چهره این گاوها دقت کنید متوجه ریش‌های مستطیلی و بلند آنها می‌شوید که با جوانه‌های نیلوفر آبی و گل‌های دوازده پر تزئین شده است. پس از عبور از پله‎ های ورودی به دروازه باشکوه همه ملل یا دروازه خشایارشا می‌رسید که یکی از خاص‌ترین جاذبه های دیدنی تخت جمشید است و به دلیل ظاهر خاصش شهرت جهانی دارد. طول هر ضلع این تالار مربع ۲۴.۷۵ متر و مساحت آن ۶۱۲.۵ متر مربع است. در گذشته چهار ستون در وسط این تالار وجود داشت که اکنون سه ستون از آن باقی مانده است. ارتفاع هر ستون بیش از ۱۶.۵ متر و ارتفاع هر یک از دروازه‌های شرقی و غربی ۱۰ متر و عرض آن ۳.۸۲ متر است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای جامع سفر به شیراز | دانستنی‌هایی که باید قبل از سفر بدانید!

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا یا کاخ داریوش و خشایارشا، قدیمی‌ترین و شکوهمندترین بنای تخت جمشید است. ساخت آپادانا توسط داریوش آغاز شد و خشایارشا آن را به پایان رساند و عمدتاً برای پذیرایی‌های بزرگ توسط پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت. سیزده ستون از هفتاد و دو ستون آن هنوز بر روی سکوی عظیمی ایستاده‌اند که دو پلکان تاریخی، در شمال و شرق، به آن دسترسی دارند. آپادانا از نظر هنری، تاریخی، سیاسی و معماری بزرگ‌ترین کاخ تخت جمشید و اولین بنای ایرانی است که از سنگ بر روی بنا استفاده کرده است.

این کاخ که یکی از جاذبه های دیدنی تخت جمشید است، ۳۶۶۰ متر مربع مساحت و ۳۶ ستون دارد. هر ضلع کاخ آپادانا ۶۰.۵ متر است. این کاخ باشکوه شامل یک تالار مرکزی چهار ضلعی با ۳۶ ستون، سه ایوان در جهت شمال، شرق و غرب(هر کدام ۱۲ ستون)، چهار برج در چهار گوشه تالار بیرونی و یک اتاق نگهبانی در جنوب است. سطح کاخ حدود ۳ متر بالاتر از حیاط آپادانا است. درهای ورودی چوبی با فلز گران قیمت و دیوارها با آجرهای رنگی پوشیده شده است.

کاخ تچر یا کاخ خصوصی داریوش

کاخ تچر یا کاخ خصوصی داریوش در جنوب غربی کاخ آپادانا قرار دارد و یکی از اولین بناهای تخت جمشید است. این کاخ حدود ۳۰ متر عرض و ۴۰ متر طول دارد. این کاخ که یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تخت جمشید به حساب می‌آید، دارای یک تالار مرکزی با ۱۲ ستورن در سه ردیف است که به تالار آینه نیز معروف است. گفته می‌شود قسمت جنوبی کاخ تاچر در زمان خشایارشا تکمیل شده است. البته پلکان‌ها و نقاشی‌های غربی مربوط به دوره اردشیر سوم است. بر روی درهای کاخ شخصی داریوش، تصاویر سربازان، داریوش و خدمه‌اش و همچنین نبرد شاه و شیر را می‌توان دید. در مجسمه‌های کاخ که توسط اسکندر سوم مقدونی و همراهانش غارت شد از تاج‌ها، دستبندها و زیورآلات فلزی گرانبها استفاده شده است.

کاخ هدیش

یکی دیگر از کاخ‌های تخت جمشید، هدیش است. این کاخ که کاخ اختصاصی خشایارشا بوده در بلندترین قسمت تخت جمشید قرار دارد و از طریق دو مجموعه پله به کاخ ملکه متصل شده است. گفته می‌شود این اولین مکانی بوده که در حمله یونانی‌ها به ایران، به آتش کشیده است و به دلیل ویرانی زیاد اطلاعات زیادی از آن در دست نیست. بسیاری از اینجا به عنوان قصر اسرار آمیز یاد کرده‌اند. هدیش به معنای جای طولانی است و چون خشایار شاه نام همسر دومش هدیش بوده، این نام را بر قصر خود نیز می‌گذارد. این کاخ در جنوبی‌ترین قسمت صفه قرار دارد.

کاخ ملکه

یکی دیگر از کاخ ‌ها و جاذبه های دیدنی تخت جمشید، کاخ ملکه است که توسط خشایارشا ساخته شده و در مقایسه با سایر بناهای تخت جمشید، ارتفاع پایین‌تری دارد. بخشی از کاخ در سال ۱۹۳۱ توسط مستشرق نامدار پروفسور ارنست امیل هرتسفلد حفاری و بازسازی شد و امروزه به عنوان موزه و دفتر مرکزی تأسیسات تخت جمشید مورد استفاده قرار دارد.

کاخ ملکه

کاخ سه در

در ورودی ایوان شمالی تصویری از اردشیر اول با ریش بلند و عصای سلطنتی در حال خروج از تالار با نیلوفر آبی در دست چپ دیده می‌شود. خدمه نیز در اطراف پادشاه خدمت می‌کنند. بر روی دروازه شرقی، تابلویی از اردشیر اول و ولیعهدش بر روی اورنگ زیب وجود دارد که توسط ۲۸ تن از بزرگان کشورهای تحت فرمانروایی هخامنشیان حمل شده است. بالای تخت و سایبان تصویر فرکیانی یا مرد بالدار دیده می‌شود.

کاخ صد ستون

کاخ صد ستون یکی دیگر از کاخ‌ها و جاذبه های دیدنی تخت جمشید با مساحت ۴۶۰۰۰ متر مربع و سقف ۱۰۰ ستون هر کدام با ارتفاع ۱۴ متر است.

این مطلب را هم بخوانید
لیستی از بهترین غذاهای شیرازی + عکس

کاخ شورا

یکی دیگر از کاخ‌های تخت جمشید، کاخ شورا است. به این تالار مرکزی نیز می‌گویند. احتمالاً پادشاه اینجاست تا با بزرگان صحبت کند. با توجه به مجسمه‌ها، یکی از درواز‌های شاه از دو دروازه دیگر وارد و خارج شد. به همین دلیل، مجلس شورا در اینجا می‌گوید که رکن انسان دو طرف است که جای دیگر نیست و انسان نماد اندیشه است.

موزه هخامنشیان

ساختمان موزه هخامنشیان یکی از قدیمی‌ترین بناهای ایران است که پس از بازسازی به موزه وقف شد. این موزه در ساعات خاصی از روز باز است و برخی از آثار به دست آمده از بررسی‌ها و کاوش‌های تخت جمشید را به نمایش می‌گذارد. به گفته مورخان، رنگ‌هایی که بر روی دیوارهای موزه به چشم می‌خورد، برگرفته از رنگ‌های زرد و قرمز به کار رفته در مجموعه تخت جمشید است که به مرور زمان از بین رفته است.

موزه تخت جمشید

مقبره‌ها

به عنوان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی تخت جمشید می‌توان به مقبره‌ها اشاره داشت. علاوه بر کاخ‌های متعدد، مقبره‌های اردشیر دوم و اردشیر سوم هخامنشی در کوه رحمت و رو به روی مجموعه تخت جمشید قرار دارد. نمای این قبرها به صورت صلیب با چهار شاخه مساوی است. قسمت‌های بالایی دارای دو بریدگی برای دسترسی آسان‌تر به قبرهای بالاتر بودند.

شاهزاده هخامنشی در این طرح کمانی به دست گرفته و برای آتش مقدس دعا می‌کند. شاه و کمانداران بر تخت بزرگ شاهزاده هستند و نمایندگان ملل زیردست این تخت را در دست دارند. این آرامگاه در پشت تپه‌ای در جنوب تخت جمشید قرار دارد که منسوب به داریوش سوم است.

کتیبه‌های تخت جمشید

تخت جمشید همچنین خانه تعداد زیادی کتیبه سلطنتی است که توسط شاهان هخامنشی ساخته شده‌اند. از این کتیبه‌ها به عنوان بخش مهمی از جاذبه های دیدنی تخت جمشید دیدن کنید و لذت ببرید. در آنجا کتیبه‌هایی از داریوش اول، خشایارشا، داریوش دوم و اردشیر اول تا سوم وجود دارد. این کتیبه‌ها به اندازه متن عظیم بیستون که طولانی‌ترین کتیبه سلطنتی هخامنشی و طولانی‌ترین متن پارسی باستان است، با شکوه نیستند، اما جالب هستند و بینشی از پروژه‌های ساختمانی شاهان هخامنشی به دست می‌دهند. کتیبه‌هایی از تنها چند پادشاه در تخت جمشید وجود دارد، از جمله از خود داریوش، پسرش خشایارشا، و اردشیر اول تا سوم.

اکثریت قریب به اتفاق متون تخت جمشید به ساخت و ساز می‌پردازند – آنها نشان می‌دهند که حتی پس از داریوش نیز ساخت و سازهای گسترده‌ای در این مکان صورت گرفته است. علاوه بر این، متون نشان می‌دهند که بسیاری از ساختمان‌ها به قدری بزرگ و چشمگیر بوده‌اند که ساخت و ساز آنها در زمان یک پادشاه امکان پذیر نیست – خشایارشا به تکمیل ساختمان‌هایی می بالد که در زمان درگذشت پدرش ناتمام مانده بودند، و متن اردشیر اول نیز به آن اشاره می‌کند.

کتیبه های تخت جمشید

یک متن منحصر به فرد از تخت جمشید وجود دارد که شاید جالب‌ترین کتیبه‌ سلطنتی هخامنشی به غیر از بیستون باشد. این کتیبه به نام کتیبه دایوا  شناخته می‌شود. در این متن، خشایارشا توضیح می‌دهد که چگونه یکی از ساتراپی‌های امپراتوری «دایوا» یا شیاطین در پارسی باستان را می‌پرستید.

در اکثریت قریب به اتفاق کتیبه‌های هخامنشی تنها از ایزد اهورامزدا نام برده شده است. داریوش اول، خشایارشا یکم و اکثر جانشینان آنها فقط به آنها اشاره می‌کنند و هرگز به خدایان دیگر اشاره نمی‌کنند.

پایان

اکنون که با جاذبه های دیدنی تخت جمشید و تاریخچه این شهر تاریخی آشنا شدید، می‌دانید که مجموعه تخت جمشید یکی از اولین آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این نقطه برجسته هر سفر گردشگری در ایران است که در گذشته پایتخت تشریفاتی امپراتوری بزرگ هخامنشی بوده است. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های سنگی جهان است و بسیاری آن را نماد صلح و دوستی جهانی می‌دانند.

درباره “معرفی جاذبه های دیدنی تخت جمشید” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا