دیدنی های مشهد

معرفی بهترین پارک‌های مشهد

همه از شهر مشهد به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران یاد می‌کنند و سالانه میلیون‌ها گردشگر وارد آن می‌شوند که بسیاری از آنها زائران حرم مطهر امام رضا هستند. اما مطمئن باشید بعد از اینکه پارک های مشهد را بشناسید، هرگز فکر نمی‌کنید که حرم مطهر تنها دلیل محبوبیت مشهد است. با ما در سپنجا باشید.

برای اجاره سوئیت در مشهد روی لینک کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن
1 ۳۱ پارک جذاب که در سفر به مشهد باید از آن‌ها دیدن کنید!

۳۱ پارک جذاب که در سفر به مشهد باید از آن‌ها دیدن کنید!

سرگرمی یکی از عناصر اساسی هویت هر شهری است که به طور خاص با توجه به ماهیت رقابتی منطقه، قرار است در زمینه گردشگری فعال باشد. مشهد با وجود اماکن متبرکه خود در این زمینه بسیار فعال است و سعی دارد بهترین امکانات ممکن را در اختیار گردشگران قرار دهد. این شهر در زمینه راه اندازی پارک‌های آبی در خاورمیانه جایگاهی بی نظیر دارد. پارک‌های این شهر طرفداران زیادی دارند. برای دیدن فهرست این پارک‌ها به خواندن ادامه دهید.

۱- پارک ملت

پارک ملت در غرب مشهد و در ضلع شمال غربی میدان آزادی واقع شده است و بزرگ‌ترین پارک شهر مشهد محسوب می‌شود. این پروژه با سرمایه گذاری مشترک بین بخش خصوصی، شهرداری و مهندسان متخصص انجام شده است. ساخت آن در مارس ۲۰۰۱ آغاز شد و در مارس ۲۰۰۴ به پایان رسید. این پارک که یکی از مهم‌ترین پارک های مشهد است شامل سرویس‌های بهداشتی، مسجد، پارک موضوعی، زمین های ورزشی، کتابخانه و استخر است. این پارک همچنین دارای امکانات متنوعی برای سرگرمی در تمام سنین است. ترن هوایی، قطار، بزرگ‌ترین تاب ژیروسکوپی ایران و چرخ و فلک جدید که پس از همتای لندنی و ایتالیایی خود با ارتفاع ۸۰ متر، ۲۶۰ تن و ۵۶ کابین با گنجایش ۴۴۸ مسافر، در رتبه سوم قرار دارد. از این چرخ و فلک‌، حرم امام رضا(علیه السلام) دیده می‌شود.

پارک های مشهد

۲- سرزمین موج‌های ‌آبی

سرزمین موج‌های آبی یکی از بهترین پارک‌های آبی ایران است. این پارک محیطی سرپوشیده دارد و در روزهای مختلف برای خانم‌ها و آقایان قابل استفاده است. این پارک دارای حجم عظیمی از سرسره‌های آبی، رودخانه تنبل، استخر موج و منطقه کودکان است. این مرکز همچنین یک وعده غذایی در رستوران خود ارائه می‌دهد که در بلیط خریداری شده گنجانده شده است.

۳- پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما، اولین پارک موضوعی ایران است که در موضوع علوم طبیعی فعالیت می‌کند. در این پارک از پارک های مشهد شما سفری را با ماشین زمان از ابتدای خلقت تا عصر حاضر آغاز می‌کنید. غارها، آتشفشان‌ها، پرندگان، زیردریایی‌ها را می‌بینید و در نهایت یک سفر در بدن انسان خواهید داشت. می‌توانید با شبیه ساز پرواز در آسمان مشهد پرواز کنید، کهکشان‌ها را در افلاک نمای آفتابی تماشا کنید، آتشفشان بسازید، بازی کنید خیلی چیزهای هیجان انگیز دیگر.

۴- پارک آبی ایرانیان

وسعت پارک آبی ایرانیان در مشهد، به اندازه تقریباً ۱۴ زمین فوتبال است. این چیزی است که این مجموعه شگفت انگیز ساخته شده توسط یک شرکت معتبر کانادایی را منحصر به فرد می‌کند. سازندگان این پارک تفریحی که بیش از ۴۰ سال تجربه در زمینه طراحی پارک‌های آبی در دنیا دارند، سعی کرده‌اند با استفاده از امکانات متنوع و هیجان انگیز این بنا را از سایر پارک‌های آبی متمایز کنند. بی شک این پارک بخش مهمی از مکان‌های تفریحی مشهد است.

پارک آبی ایرانیان که یکی از بهترین پارک های مشهد به حساب می‌آید دارای امکانات و سرگرمی‌های متنوعی است که می‌توان به سرسره‌های مارپیچ ۲۵ متری، حفره‌های فضایی، سرسره‌های آهسته، سرسره‌های سرعتی، سرسره‌های رنگین کمانی، رودخانه خروشان، استخر موج، اسکی روی آب، سونای خشک و بخار، سرسره کودک، جکوزی، استخر آب سرد، کافی شاپ، رستوران، سالن بدنسازی، اتاق ماساژ، سینمای ۵ بعدی، حمام ترکی، شاتل فضایی و سورتمه وحشت اشاره داشت. اگر قصد استفاده از این مجموعه زیبای آبی را دارید، باید بدانید که آقایان روزهای فرد و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۲۱ و خانم ها در روزهای زوج از ساعت ۹ تا ۲۱ می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند.

پارک آبی ایرانیان

۵- پارک ساحلی آفتاب

مجموعه فرهنگی ورزشی پارک ساحلی آفتاب در سال ۱۳۹۰ در مجاورت بازار بین المللی سپاد و مجتمع تجاری الماس شرق با مساحتی حدود ۱۵۰۰۰ متر مربع افتتاح گردید. این مجموعه از نظر زیربنا و تعداد طبقات یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی چند طبقه جهان است. این پارک که یکی از بی‌نظیرترین پارک های مشهد است در سه بخش فعالیت می‌کند:

بخش بانوان

شامل استخر، سونای بخار و خشک، جکوزی، سونا شنی، استخر نمک دریا، سرسره‌های پیچی، سرسره‌های سرعتی، آفتاب گرفتن، یوگا، اتاق ایروبیک، سالن ماساژ، سالن بدنسازی، اتاق کودکان، فضای بازی کودکان، کافی شاپ و فست فود .

بخش ویژه VIP

فضایی جذاب با امکانات درجه یک و ویژه شامل استخر استاندارد، استخر نمک دریایی، غار نمک، سالن بدنسازی، حمام سنتی، سونا و جکوزی، اتاق استراحت، چایخانه سنتی، سالن ماساژ، کافی شاپ و فست فود است.

بخش آقایان

این مجموعه شامل استخر استاندارد، سونای خشک، سونای بخار، جکوزی، ماساژ و همچنین در پارک آبی مهیج با امکانات مختلف از جمله استخر موج، رودخانه خروشان، سوراخ فضایی، سرسره سرعت و آهسته، سرسره دوقلو، سرسره پاییزی رایگان است. با ارتفاع ۲۰ متر، سرسره برای کودکان، چشمه آب جوش، استخر مخصوص غواصی با فضای طبیعی برای استفاده تفریحی و آموزشی و سایر قسمت‌ها.

همچنین کلاس‌های آموزشی مانند کلاس‌های شنای عمومی و خصوصی برای سنین مختلف، کلاس‌های شنای ریتمیک و کلاس‌های نجات غریق و آموزش غواصی ارائه می‌دهد.

آدرس: مشهد، بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان، جنب الماس شرقی

۶- پارک امواج خروشان

پارک امواج خروشان یکی دیگر از محبوب‌ترین پارک های مشهد است. این مجموعه عظیم جدیدترین پارک آبی مشهد است که در سال ۱۳۹۴ در کیلومتر ۲ جاده شاندیز افتتاح شد. مجتمع تفریحی سرزمین امواج خروشان، که به گفته مقامات، بزرگ‌ترین مجموعه آبی سرپوشیده جهان است، مساحتی در حدود ۶۰۰۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد. علاوه بر فضای بسیار بزرگ، تمامی تجهیزات تفریحی خود را از یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده تجهیزات تفریحی در جهان خریداری کرده است.

امکانات سرزمین امواج خروشان در مشهد

بیش از ۳۰ اسلاید هیجان انگیز در بخش مردان و ۲۵ اسلاید در بخش زنان وجود دارد. همچنین طولانی‌ترین رودخانه مواج کشور، بزرگ‌ترین دریاچه متلاطم خاورمیانه، استخر، سونای خشک و سونای بخار، طولانی‌ترین زیپ لاین سرپوشیده در جهان، بزرگ‌ترین آبگرم ماهی در خاورمیانه، تگ لیزری، ماساژ پیشرفته سالن، غار نمک، ترامپولین، رستوران، کافی شاپ و دیگر ویژگی‌های این مجموعه.

۷- پارک ملی مشهد

یکی دیگر از پارک های مشهد، پارک ملی مشهد است که بسیار قدیمی و زیبا است. این پارک در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار شد و قبل از آن متعلق به حاج حسین ملک بود. این پارک قدیمی در مرکز شهر مشهد قرار دارد. این پارک درست در کنار خیابان ارگ معروف به خیابان امام خمینی قرار دارد. همچنین گذر آب قنات رکن آباد از دل این پارک می‌گذرد. یکی از دلایل شهرت باغ ملی قنات قدیمی رکن آباد است.

پارک ملی مشهد به صورت ۲۴ ساعته برای بازدید عموم باز است و این از نکات قابل توجه آن است. بازار جنت یکی دیگر از مزیت‌های این پارک است که با استراحت در این باغ می‌توانید خستگی یک روز پیاده روی و خرید را از خود دور کنید. این باغ همچنین فضایی برای بازی کودکان دارد. مجسمه‌هایی از مشاهیر علم، ادب و عرفان نیز در بخشی از پارک به چشم می‌خورد. باغ ملی مشهد که یکی از بهترین پارک های مشهد است در یکی از شلوغ‌ترین مراکز تجاری و مسکونی مشهد واقع شده است اما آدرسش خیلی راحته و کافیه آدرس بازار جنت رو بپرسید. دقیقا روبروی خیابان جنت واقع شده است.

باغ ملی مشهد

۸- پارک کوهسنگی

پارک زیبای کوهسنگی، بعد از پارک زیبای ملت، دومین پارک بزرگ مشهد و البته یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دیدنی‌های مشهد است. این پارک به حدی محبوب است که پس از حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی، سومین مکان انتخابی گردشگران این شهر است. کوهسنگی به دو کوه، سنگی مشرف به شهر اطلاق می‌شود و انتهای خیابانی به همین نام، خیابان کوهسنگی، در جنوب غربی مشهد قرار دارد. در این پارک می‌توانید انواع زیبایی‌ها، دریاچه‌ها، درختان، گل‌ها، ماهی‌ها، پرندگان و کوه‌ها را ببینید.

وجود یک استخر بزرگ در دامنه کوه و ماهی‌های زیبا، مناظر بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد کرده است. همچنین یک مسیر صعودی در ابتدای شیب و در کنار دریاچه مشخص شده است و افراد می‌توانند از این مسیر به بالای کوه رفته و از این منظره دل انگیز شهر مشهد را تماشا کنند.

پارک کوه سنگی

۹- پارک وکیل آباد

پارک وکیل آباد واقع در جنوب غربی مشهد یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ ترین پارک‌های مشهد است. این پارک توسط شخصی به نام حسین ملک واقف در سال ۱۳۹۲ بازسازی شد. پارک وکیل آباد در منطقه‌ای خوش آب و هوا با درختان کاج و انار و رودخانه‌ای فصلی که آب آن از قنات وکیل آباد می‌آید، واقع شده است. همچنین نهرهای فراوان آن همواره مورد توجه مردم محلی و گردشگران بوده است. این پارک زیبا با ۲۵۹۶۵۹ متر مربع مساحت بیشتر شبیه باغ جنگلی سرسبز است و با آب قنات آبیاری می‌شود. وجود درختان بلند و کهنسال و رودخانه‌ای زیبا که از میان این باغ می گذرد، این پارک خوش آب و هوا را به منطقه ییلاقی مشهد معروف کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه برای سفر به کلات نادری نیاز دارید! +اقامتگاه

همچنین در کنار این پارک خیره کننده و زیبا، باغ وحشی به نام وکیل آباد قرار دارد که زیستگاه انواع حیوانات وحشی است. گذتشه از تمام اینها، یک شهربازی هیجان انگیز به نام کوهستان پارک شادی وجود دارد که پر از سرگرمی و بازی است.

۱۰- چالیدره مشهد

منطقه چالیدره در دهه گذشته به فهرست اماکن تفریحی مشهد اضافه شد. این تفرجگاه در جایگاه یکی از بهترین پارک های مشهد دارای امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی است و به یکی از قطب‌های گردشگری مشهد تبدیل شده است. دره‌های خیره کننده و منحصر به فرد ارغوان و دره چالیدره در شهرستان طرقبه قرار دارند. این مناطق از مکان‌های تفریحی و دیدنی مشهد محسوب می‌شوند. چالیدره از آب رودخانه جاغرق تغذیه می‌کند. این دره و رودخانه در کنار هم زیبایی و جذابیت فوق العاده‌ای به این منطقه بخشیده‌اند.

چالیدره مشهد علاوه بر چشم انداز طبیعی زیبا، آب و هوای بسیار خوبی نیز دارد و همین موضوع باعث جذب گردشگران به این منطقه شده است. این منطقه توریستی شما را از شلوغی یک روز شلوغ جدا می‌کند و در آرامشی وافر غرق می‌کند.

چالیدره

۱۱- باغ گل‌ها

در اینجا انواع مختلفی از گل‌ها در مکانی بزرگ با یک آبشار مصنوعی زیبا وجود دارد. شما می‌توانید گل‌های رز و لاله‌های مختلف را در رنگ‌های مختلف صورتی، زرد، بنفش، قرمز مشاهده کنید. نمی‌توانید تصور کنید وقتی وارد باغ می‌شوید چقدر زیباست. همچنین در این پارک از پارک های مشهد انواع مختلف چمن و بوته‌های رزماری وجود دارد. این باغ در ۳ هکتار ساخته شده و به ۸ قسمت عمده باغ گل رز، باغ گل‌های فصلی، باغ صخره‌ای، باغ گیاهان دارویی، باغ گیاهان پیاز دار، آمفی تئاتر روباز، زمین بازی کودکان و گلخانه‌های آموزشی تقسیم می‌شود.

ساعت کاری: ۹ صبح تا ۱۰ شب.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار معلم، بین معلم ۷۱ و ۷۳، باغ گلها.

۱۲- کوهستان پارک شادی مشهد

پارک شادی مشهد را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین شهربازی‌های این شهر دانست چون سابقه فعالیت بالایی دارد. این یک پارک کوهستانی فوق‌العاده سبز و خوش آب و هواست اما این روزها به دلیل ناایمن بودن تجهیزات، تعطیل شده است.

آدرس کوهستان پارک شادی: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد ،کوهستان پارک شادی

۱۳- پارک بابا قدرت مشهد

پارک بابا قدرت که که قدمتی بالای ۲۰۰ سال دارد، تا اواخر سال ۱۳۹۲ در اختیار زائران حرم مطهر امام رضا(ع) قرار داشت و از آن به عنوان کمپ استفاده می‌کردند، اما امروز به یکی از بهترین پارک های مشهد برای بانوان تبدیل شده است. این پارک حدود ۲۰ هکتار وسعت دارد.

آدرس پارک بابا قدرت: مشهد ،ابتدای میدان فرودگاه ،پارک بابا قدرت (پارک ریحانه)

۱۴- پارک ارم مشهد

پارک ارم با وسعتی بالغ بر ۱۷ هکتار در منطقه پنجتن مشهد قرار دارد. این پارک بزرگ و مهیج دارای یک دریاچه و آب نمای زیباست که هر دو نقش بسیار مهمی در زیبایی آن ایفا می‌کنند.

آدرس پارک ارم: مشهد، گلشهر، بولوار شهید آوینی، پارک ارم

پارک های مشهد

۱۵- پارک بسیج مشهد

پارک بسیج مشهد در زمینی به وسعت ۱۶ هزار متر مربع دایر شده است و از امکانات مختلف من جمله زمین بازی برای کودکان، کتابخانه، بوفه، مسجد، فروشگاه و همینطور فضای سبز فوق‌العاده تمیز و طراوت بخش با آبنمای میان بوستان و درختان اقاقیا، افرا، زیتون، کاج و… برخوردار است.

آدرس بوستان بسیج: بزرگراه شهید بابانظر، بین پل فجر و تقاطع گلشهر، پارک بسیج

۱۶- پارک حجاب مشهد

پارک حجاب را می‌توان به عنوان یکی دیگر از بهترین پارک های مشهد معرفی کرد. در واقع این پارک اولین پارک بانوان شهر مشهد است و امکانات متنوع بازی، ورزش و سرگرمی را ارائه می‌دهد. وسعت پارک حجاب در حدود ۱۲ هکتار است و بانوان می‌توانند با خیال راحت در آن به فعالیت‌هایی چون دوچرخه سواری، اسکیت و… بپردازند. همچنین لازم است بدانید که ورود آقایان به این این بوستان تا ساعات غروب ممنوع است.
آدرس پارک حجاب : مشهد، بلوار خیام، بلوار هدایت، پارک حجاب

۱۷- پارک امت مشهد

پارک امت تقریباً ۳۰ هزار مترمربع وسعت دارد و در یک منطقه خوش آب و هوا واقع شده است. در محوطه این پارک بزرگ می‌توان انواع گیاهان تزئینی را مشاهده کرد و در شهربازی کوچک آن به هیجان بالایی رسید.

آدرس پارک امت: مشهد، تقاطع بلوار امت و مفتح ،پارک امت

۱۸- پارک میرزا کوچک خان مشهد

پارک میرزا کوچک خان که در زمینی به وسعت  ۳۲۳۲۵ متر‌مربع دایر شده است، فاصله خیلی کمی با حرم امام رضا(ع) دارد. این پارک که یکی از محبوب‌ترین پارک های مشهد است هم زمین‌های ورزشی متعدد برای پیر و جوان دارد و هم کتابخانه عمومی کودکان و نوجوانان. به علاوه استخر شنا، شهر‌بازی، بوفه، مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی هم دارد.
آدرس پارک میرزا کوچک خان : مشهد، ضلع جنوب غربی میدان هفده شهریور ،پارک میرزا کوچک خان

۱۹- پارک جنگلی طرق مشهد

پارک جنگلی طرق یکی از سرسبزترین و خوش آب و هواترین پارک‌های شهر مشهد و به کمپ مسافرتی غدیر نیز معروف است. این پارک وسعتی حدود ۱۸۰ هکتار دارد و در ایام نوروز بیش از چهار هزار چادر را در خود جای می‌دهد. ۲۸۰ کلبه هم جهت اسکان مسافران در محیط محیط آرامش بخش آن ساخته شده است.

آدرس: ورودی مشهد از سمت جاده نیشابور، بزرگراه شهید کلانتری، حدفاصل پل الغدیر و شهرک ابوذر ،کمپ مسافرتی غدیر

پارک طرق

۲۰- پارک خورشید مشهد

پارک خورشید یا بام مشهد، یک پارک بزرگ به مساحت تقریباً ۴۰۰ هکتار است و یکی بزرگترین پارک های مشهد شمرده می‌شود. این پارک بزرگ در ارتفاعات منطقه هاشمیه، یکی از بکرترین نقاط مشهد واقع شده است و همین موقعیت جغرافیایی آن باعث شده تا مناظر بسیار زیبا از شهر به خصوص در هنگام شب داشته باشد.

آدرس پارک خورشید: مشهد، انتهای بلوار هاشمیه، هاشمیه نود و یک

۲۱- پارک پردیس قائم مشهد

پارک پردیس قائم در شمال شهر مشهد واقع شده است و گونه‌های گیاهی متنوعی در محوطه سرسبز آن به چشم می‌خورد. مساحت این پارک به ۱۷ هکتار می‌رسد و به لحاظ امکانات رفاهی گردشگران، در وضعیت خوبی قرار دارد.

آدرس: مشهد، بلوار توس، تقاطع بزرگراه شهید چراغچی

۲۲- پارک مینیاتوری مشهد

آخرین پارک این فهرست، پارک مینیاتوری مشهد است که به عنوان اولین پارک مینیاتوری شرق ایران شناخته می‌شود. در این پارک که یکی از جالب‌ترین پارک های مشهد است، ماکت‌های زیادی از معروف‌ترین بناهای تاریخی ایران من جمله  بنای تخت جمشید ، آرامگاه عطار، پل خواجو، فرودگاه مشهد، روستای کندوان است و… وجود دارد. و ماکت‌های زیادی هم در دست ساخت هستند.

آدرس: مشهد، بزرگراه میثاق، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه ۲۶

۲۳- باغ گیاه‌شناسی مشهد

یکی از بهترین پارک های مشهد مجموعه تفریحی گردشگری و گیاه شناسی باغ مشهد است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح گردیده است. این مجموعه دیدنی از ۷۷۶/۴۴ متر مربع چمن تشکیل شده است و در آن می‌توانید انواع درخت‌ها، انواع گل‌های دائمی و گل‌های فصلی متنوعی را ببینید. ساخت این مجموعه ۵ سال زمان برده است.

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، بازدید از باغ گیاه شناسی، به عنوان یکی از جاهای دیدنی مشهد را از دست ندهید. این باغ زیبا و دیدنی در بلوار جمهوری، بین چهار راه مقدم و پل غدیر قرار گرفته است. برای رفتن به این باغ می‌توانید از مترو خط یک وکیل آباد و یا ماشین شخصی خود استفاده کنید.

از جمله بخش‌های این مجموعه تفریحی می‌توان به مجموعه گیاهان دارویی و معطر، باغ رز، باغ صخره‌ای، باغ میوه‌های بومی، نهالستان و گلخانه‌های تولیدی، مجموعه گل‌های داوودی و… اشاره کرد. هرکدام از بخش‌های باغ گیاه شناسی به عنوان یکی از پارک های مشهد دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری است.

به عنوان مثال بعد از چند ساعت گشت و گذار در مجموعه‌های مختلف باغ گیاه شناسی می‌توانید برای استراحت از رستوران، کافی‌شاپ، دمنوش‌سرا و سایر مکان‌های آن استفاده کنید. این مجموعه تفریحی و گردشی در تمامی روزهای هفته باز است؛ بنابراین شما می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب برای بازدید به این مجموعه بیایید.

البته توجه به این نکته ضروری است که این مجموعه در مناسبت‌های گوناگون ممکن است تعطیل باشد؛ بنابراین قبل از آمدن حتما با این مجموعه تماس بگیرید و از باز بودن آن مطمئن شوید. یکی از ویژگی‌های خوب باغ گیاه شناسی مشهد، رایگان بودن بازدید از آن است. بهترین فصل برای بازدید از این مجموعه فصل بهار و تابستان است که اکثر گل‌ها و درختان زیبایی خاصی دارند.

باغ گیاه‌شناسی مشهد

۲۴- کوهستان پارک شادی

اگر به دنبال یک پارک تفریحی برای کودکان خود در مشهد هستید، کوهستان پارک شادی را به شما توصیه می‌کنیم. کوهستان پارک شادی به عنوان یکی از پارک های مشهد در کنار پارک جنگلی وکیل آباد قرار گرفته است؛ بنابراین شما می‌توانید علاوه بر تفریح و خوشگذرانی در این پارک از مناظر زیبا و جویبارهای پر آب باغ وکیل آباد نهایت لذت را ببرید.

دستگاه‌های بازی که در این پارک قرار دارند، یک روز به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز را برای کودکان شما به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این شما نیز می‌توانید همراه با کودکان خود از بازی کردن با این دستگاه‌ها نیز لذت ببرید. از جمله دستگاه‌های بازی در این پارک می‌توان به سرسره آبی، آپولو، تاب خانواده، قطار بخار، مجموعه قایقرانی، چلنجر، تفنگ آبپاش، سوسمار بچه، مجموعه موتورسواری، آبشار، موشک و… اشاره کرد.

برای رفتن به کوهستان پارک شادی می‌توانید سوار قطار شهری مشهد شده و در ایستگاه مخصوص این پارک پیاده شوید. در نزدیکی کوهستان پارک شادی هتل‌های بسیار زیادی وجود دارند که شما می‌توانید برای رزرو آنها از قبل اقدام کنید.

در حال حاضر کوهستان پارک شادی به عنوان یکی از مهیج‌ترین پارک های مشهد تعطیل است. علت تعطیلی این مجموعه فرسوده بودن برخی از دستگاه‌های آن و غیر استاندارد بودن وسیله‌های بازی آن است. البته این مجموعه تفریحی پتانسیل‌های لازم را برای بازگشایی مجدد دارد؛ بنابراین ممکن است در آینده نه چندان دور درهای این مجموعه تفریحی به روی علاقه‌مندان بازگشایی شود.

اما شما می‌توانید از شرایط آب و هوایی و طبیعت زیبای آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی دیگری که در اطراف کوهستان پارک وجود دارند، استفاده کنید. نزدیک‌ترین جاذبه‌های دیدنی و تفریحی نزدیک به کوهستان پارک شادی می‌توان به پارک وکیل آباد، امامزاده یاسر و ناصر، باغ وحش وکیل آباد، ییلاقات طرقبه و شاندیز و… اشاره کرد.

۲۵- پارک هفت حوض مشهد

یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی مشهد، بوستان طبیعی هفت حوض است که در جنوب شرقی مشهد و با فاصله هفت کیلومتری از این استان واقع شده است. مساحت این باغ بی‌نظیر به ۵۷۰ هکتار می‌رسد. دلیل نامگذاری این پارک وجود حوضچه‌های طبیعی هستند که در آن قرار دارند. اگر قصد رفتن به پارک هفت حوض به عنوان یکی از بهترین پارک های مشهد را دارید، باید از سمت شهرک سیدی به جاده خلج بروید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی رستوران کوهسر مشهد

یکی از شگفتی‌های این منطقه، حوضچه‌های آب هزاران ساله آن است که توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. جریان آب و ریزش آن از ارتفاع باعث شده است تا به مرور این حوضچه‌های طبیعی شکل بگیرد. در یکی از قسمت‌های رودخانه این پارک زیبا، فرسایش مواد آهکی نرم باعث شده است تا شکل صخره به صورت ژئومورفولوژی دولین در بیاید.

تمامی هفت حوض، یکی پس از دیگری قرار گرفته‌اند و در آخر یک حوض بزرگ تکی وجود دارد. بکر بودن این منطقه به دلیل کم تردد بودن آن باعث شده است تا یک آرامش فوق‌العاده‌ای را در سکوت این منطقه حس کنید. از آنجایی که این منطقه هیچ‌گونه امکانات رفاهی و تفریحی ندارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما با تجهیزات کامل به پارک هفت حوض بیایید.

به عنوان مثال همراه داشتن کفش‌های راحتی به شما کمک می‌کند تا برای عبور از میان این صخره‌ها با مشکل مواجه نشوید. همچنین از آنجایی که سنگ‌های صخره‌ای این منطقه صاف و صیقلی هستند، در نتیجه باید با احتیاط از میان آنها عبور کنید. از آنجایی هفت حوض به عنوان یکی از پارک های مشهد دارای درختان سرسبز است، در نتیجه مکان برای استراحت زیاد دارد.

در نتیجه شما می‌توانید یک روز آرام‌بخش به همراه نغمه دلنشین پرندگان را در آنجا تجربه کنید.

۲۶- باغ تمشک مشهد

یکی از زیباترین پارک‌های تفریحی مشهد، باغ زیبای تمشک است که در شهر ییلاقی طرقبه قرار گرفته است. برای رفتن به باغ تمشک و چیدن میوه خوش عطر و طعم تمشک می‌توانید به سمت طرقبه حرکت کنید. این باغ در ابتدای ورودی این شهر و بعد از اداره آموزش و پرورش آن واقع شده است.

باغ تمشک طرقبه به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی مشهد به شمار می‌رود که از امکانات تفریحی و رفاهی بسیار خوبی برخوردار است. از جمله آنها می‌توان به سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ، آبنما، آلاچیق و… اشاره کرد. باغ تمشک طرقبه در تمامی فصل‌های سال از زیبایی خاصی برخوردار است. اما اگر به قصد چیدن تمشک به این باغ می‌آیید، بهترین زمان وسط تابستان است.

علاوه بر این از آنجایی که طرقبه جزو شهرهای ییلاقی مشهد به حساب می‌آید، زیبایی خاصی در فصل بهار و پاییز دارد. همچنین زمستان‌های این منطقه بسیار دلچسب است و می‌توانید از برف‌بازی در این منطقه لذت ببرید. باغ زیبای تمشک به عنوان یکی از پارک های مشهد جزو یکی از بهترین مکان‌های تفریحی مشهد به شمار می‌رود که می‌توانید لحظات خوشی را با خانواده و دوستان خود در آنجا تجربه کنید.

در اطراف این باغ مراکز مهم دیگر مشهد مانند مجتمع تجاری گیلاس طرقبه، کباب ساندویچ نانوک، کلبه معروف جگر و بستنی رولی قرار گرفته‌اند. برای بازدید از باغ تمشک مشهد باید یک روز کامل خود را بگذارید تا بتوانید از تمام جاذبه‌های اطراف آن دیدن کنید.

۲۷- بوستان وفا

مشهد در کنار جاذبه مذهبی خود یعنی حرم امام رضا (ع)، جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیاری دارد؛ بنابراین سفر به مشهد علاوه بر یک سفر زیارتی، سفر سیاحتی نیز به شمار می‌رود. یکی از بهترین مکان‌های دیدنی مشهد، بوستان وفا است. موقعیت جغرافیایی بسیار خوب این بوستان باعث شده است تا بسیاری از گردشگران شب‌ها برای تفریح و خوشگذرانی این پارک را انتخاب کنند.

بوستان وفا و یا همان پارک دیدنی وفا در محله رضاشهر مشهد واقع شده است. از لحاظ جغرافیایی این پارک بین دو میدان دلاوران و دلاوران ۲ قرار گرفته است. البته بوستان وفا به عنوان یکی از پارک های مشهد در میان شش بوستان محله رضا شهر مشهد واقع شده است.

در نزدیکی این بوستان انواع رستوران‌ها مانند ساندویچی جلیز، کباب و جوجه پاتوق و فست فود آفتابگردان قرار گرفته‌اند. در نتیجه شما می‌توانید برای صرف ناهار یا شام یکی از این مکان‌ها را انتخاب کنید. همچنین در نزدیکی بوستان وفا پمپ بنزین حسینیان، هتل پردیسان، ایستگاه اتوبوس میدان شهید مهدوی، سازمان همیاری شهرداری خراسان و زمین بازی بوستان وفا واقع شده است.

از آنجایی که این پارک دسترسی راحتی به ایستگاه اتوبوس و مترو دارد، در نتیجه برای رفتن به بوستان وفا دچار مشکل نخواهید شد.

۲۸- باغ پونه مشهد

شهر طرقبه به دلیل آب و هوای مطبوع و خنک خود، به عنوان یکی از شهرهای ییلاقی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود. از طرفی دیگر نزدیکی این شهر به مشهد باعث شده است تا بسیاری از مسافران و گردشگران توجه ویژه‌ای به این شهر داشته باشند. جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این شهر بسیار زیاد است. یکی از آنها پارک پونه مشهد است که در محدوده جنوب شهر ییلاقی طرقبه قرار گرفته است.

باغ پونه مشهد به عنوان یکی از پارک های مشهد مساحتی بالغ بر ۱.۳ هکتار دارد. این پارک جزو ارتفاعات بینالود بوده و در نزدیکی پارک جنگلی بهمن قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی مشهور شدن این باغ نزدیکی آن به بافت مسکونی شهر است. در نتیجه زائرین عبوری از طرقه دسترسی آسانی به این پارک زیبا دارند.

از جمله امکانات رفاهی باغ پونه مشهد می‌توان به رستوران، وسایل بازی کودک، نزدیکی به مجتمع‌های تجاری، سکوهایی برای اتراق و… اشاره کرد. در باغ پونه مشهد المان‌ها و مجسمه‌های بسیار زیادی به چشم می‌خورند که این موارد جذابیت این پارک را دوچندان کرده است. تنوع پوشش گیاهی این مجموعه در نوع خود مثال‌زدنی است و با درختان سر به فلک کشیده، زیبایی خاصی را برای علاقه‌مندان به طبیعت به ارمغان می‌آورد.

شکل ظاهری باغ پونه به صورت پلکانی است؛ بنابراین برای رفتن به قسمت‌های مختلف این پارک باید از پله‌ها عبور کنید. این موضوع ممکن است شرایط را برای رفتن افراد مسن کمی سخت کند. اما قرارگیری باغ پونه در دره کوهستانی طرقبه باعث شده است تا از آب و هوای بسیار مطبوع و خنک در فصل تابستان برخوردار باشد؛ بنابراین ارزش یکبار دیدن را دارد.

بازدید از پارک پونه طرقبه به عنوان یکی از پارک های مشهد به صورت رایگان است؛ بنابراین برای رفتن به این مجموعه نیاز به پرداخت ورودی ندارید.

۲۹- پارک چهل بازه مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد، پارک ملی چهل بازه است که در نزدیکی شهر ییلاقی طرقبه قرار گرفته است. این پارک به عنوان یکی از مشهورترین پارک‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود که بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم. این پارک با مساحت ۱۱۵ هکتاری خود جزو یکی از پروژه‌های عظیم ملی در شهر مشهد به شمار می‌رود.

یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی در این پارک، وجود رودخانه معروف چهل بازه است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. هوای پاک، منظره بی‌نظیر، پوشش گیاهی متنوع و… از جمله مواردی است که شما را به دیدن این باغ مشتاق خواهد کرد. پارک چهل بازه مشهد با طراحی مدرن و پیشرفته خود، دارای بخش‌های تفریحی متعددی است.

پارک چهل بازه به عنوان یکی از منحصر به فردترین مراکز تفریحی در کشور به شمار می‌رود و با فضای سبز و پوشش گیاهی منحصر به فرد خود و همچنین معماری فوق‌العاده زیبا توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب کرده است.

در نزدیکی پارک چهل بازه به عنوان یکی از پارک های مشهد جاذبه‌های گردشگری بسیاری مانند کوهستان پارک، باغ وکیل آباد، باغ وحش وکیل آباد، شهربازی وکیل آباد، پیست اسب سواری، رود پارک و…. قرار گرفته‌اند. برای بازدید از این باغ می‌توانید از مترو یا اتوبوس‌های خطی و یا ماشین شخصی خود استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های خوب پارک چهل بازه مشهد، وجود پارکینگ اختصاصی است. در نتیجه برای پارک ماشین شخصی خود هیچ نگران نباشید.

پارک چهل بازه مشهد

۳۰- پارک وحدت مشهد

پارک وحدت به دلیل نزدیکی به حرم امام رضا (ع) به عنوان یکی از شلوغ‌ترین پارک‌‌ها در مشهد شناخته می‌شود. این پارک بزرگ با وسعت ۲۰ هکتاری خود از سه بخش تفریحی، ورزشی و فرهنگی تشکیل شده است و با امکانات رفاهی و تفریحی خود توانسته است گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند. پارک وحدت به عنوان یکی از بزرگترین پارک های مشهد در تابستان آب و هوای مطبوعی دارد.

آب‌نماها و آبشارهای زیبا در کنار فضای سبز دیدنی این پارک، جذابیت این مجموعه را دوچندان کرده است. از جمله امکانات فرهنگی این مجموعه می‌توان به سینما، تئاتر و کتابخانه اشاره کرد. همچنین در مناسبت‌های مختلف، مراسم‌های مختلفی در این پارک برگزار می‌شوند.

شطرنج، سکوی تنیس روی میز، زمین اسکیت، زمین‌های ورزشی از جمله امکانات ورزشی این باغ دیدنی به شمار می‌روند. در قسمت غربی این پارک شهربازی برای کودکان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ بنابراین شما می‌توانید لحظات خوشی را با اعضای خانواده خود در آنجا سپری کنید. تنها با ۱۶ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از حرم مطهر، خودتان را به پارک وحدت برسانید و از زیبایی‌های این پارک دیدن کنید.

۳۱- پارک باهنر مشهد

یکی دیگر از بوستان‌های معروف مشهد، پارک باهنر است که با پوشش گیاهی متنوع خود توانسته است نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. شما می‌توانید در این پارک انواع پوشش گیاهی مانند توت مجنون، ، محبوبه شب، بید مجنون، اقاقیا، سنجد، سالونیا و… را ببینید. همچنین در پارک باهنر به عنوان یکی از پارک های مشهد تعداد ۶۰۰۰ اصله درخت وجود دارد که تاثیر بسیار مثبتی بر روی آب و هوای مشهد گذاشته است.

این پارک زیبا و دیدنی در میان شهرک رجایی و شهرک باهنر مشهد قرار گرفته است و در آن به روی تمام گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت باز است.

سخن آخر…

مشهد که پایتخت معنوی کشورمان به حساب می‌آید، تنها به دلیل بارگاه مقدس اما هشتم(ع) مورد توجه گردشگران نیست. این را ده‌ها مورد پارک آن، مراکز خرید متنوع، بناهای قدیمی و سایر موارد دیدنی و تفریحی آن ثابت می‌کنند.

درباره “معرفی بهترین پارک های مشهد” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا