دیدنی های یزد

معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد

شهر بادگیرها، شهر شیرینی‌ها، شهر آفتاب، دارالعباده، شهر قنات و قنوت و عبادت، شهر دوچرخه‌ها به نظر شما کدام شهر است که چنین صفاتی را به خود گرفته است؟ بله درست حدس زدید شهر یزد همان عروس ایران در دل کویرهای خشک است که توانسته چنین صفاتی را از آن خود کند. معرفی بهترین مکان‌ های تفریحی یزد موضوع این مطلب است.  امروز سپنجا قصد دارد با همراهی شما سفری اجمالی به شهر زیبای یزد داشته باشد. امروز می‌خواهیم به اتفاق شما سری به جاذبه‌های گردشگری شهر یزد بزنیم بلکه بتوانیم گوشه‌ای از زیبایی‌های این شهر تاریخی را به شما معرفی کنیم. در ادامه‌ی مطلب همراه سپنجا باشید.

با بهترین مکان های تفریحی یزد آشنا شوید

شهر زیبای یزد دنیایی از فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را در دل خود جای داده است. اماکن تاریخی که یادگار صدها یا هزاران سال پیش هستند همچون شناسنامه‌ی یزد معرف قدمت و تمدن آن هستند. مکان‌های تفریحی یزد بیشتر جنبه‌ی تاریخی دارند، کسانی که اهل تاریخ هستند و دوست دارند که از سر گذشت ایران بیشتر بدانند به آنها پیشنهاد می‌کنیم سری به شهر یزد بزنند و پیرامون سفر ماجراجویانه‌ی خود به کشف شگفتی‌های ایران عزیزمان بپردازند.‌

مسجد جامع یزد

اگر می‌خواهید یادگاری که از صدها سال پیش در یزد به جا مانده است را ببینید مسجد جامع یزد همان چیزی است که باید به سراغ آن بروید. بازدید از قسمت‌های مختلف مسجد با سبک خاص معماری به کار رفته در ساخت آن بدون شک می‌تواند شما را شگفت زده کند. طبق گفته‌های بزرگان و نوشته‌های قدیمی اولین بار کلنگ این مسجد تقریبا صدها سال پیش توسط ساسانیان زده شد

موقعیت مکانی خوب مسجد و البته مناره‌های بلند آن باعث شده که  در هر نقطه‌ای از یزد امکان دیدن مسجد وجود داشته باشد. لازم است بدانید مسجد جامع یزد در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد دارای ۶ دروازه‌ی ورودی است که هر کدام از این ورودی‌ها شما را به حیاط بزرگ مسجد هدایت می‌کنند.

مسجد جامع یزد

امیر چخماق

امیر چخماق یادگاری از دوره‌ی تیموریان است و از بهترین مکان های تفریحی یزد است، که به همت و دستور امیرچخماق بنا شد. این بنای تاریخی در حال حاضر در رده‌ی محبوب‌ترین جادبه‌های گردشگری شهر یزد قرار دارد.  امیر چخماق یکی دیگر از آثار ملی ایران واقع در شهر زیبای یزد است که هر ساله توجه توریسم و مسافران زیادی را از گوشه گوشه‌ی دنیا را به سوی خود جلب می‌کند.

این بنای تاریخی منحصر به فرد در بافت قدیمی شهر جای خوش کرده است. مجموعه‌ی امیر چخماق در قالب یک پک دیدنی است که شامل تکیه، مسجد، بازار و آب انبار است که هر کدام به نوبه‌ی خود زیبا و دیدنی هستند.

باغ دولت آباد از بهترین مکان های تفریحی یزد

اگر در فصل بهار می‌خواهید به بکرترین و ناب‌ترین جای یزد بروید، باغ دولت آباد همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید. این بنای تاریخی قدمت دیرینه‌ای دارد برای اولین بار کلنگ باغ دولت آباد در دوره‌ی افشاریان زده شد و در نهایت در دوره‌ی زرندیه این عمارت کامل شد تا امروزه به یک مکان تفریحی و دیدنی برای عموم مردم تبدیل شده است.

باغ دولت آباد از چند بخش تشکیل شده است که از جمله‌ی آنها می‌توان به عمارت بهشت آیین، باغ ناصر، آب انبار، عمارت سر در، تالار آینه، ساختمان بادگیر، عمارت تهرانی و… اشاره کرد.

معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد

آتشکده ورهرام

آتشکده‌ی ورهرام همان جایی است که شما را به ۱۵۰۰ سال پیش می‌برد این آتشکده‌ی معروف و قدیمی قریب به ۱۵۰۰ سال است که نور و پرتوهای آتش را در قلب خود نگهداری می‌کند

مراجعه کنندگان حین ورود به آتشکده‌ی باید مراسم و آیین خاصی را انجام دهند. همچنین زنان و مردانی که قصد ورود به آتشکده را دارند باید در نهایت پاکیزگی در محل آتشکده‌ی ورهرام حضور یابد چرا که به عقیده‌ی مردم آتشکده‌ی ورهرام محلی مقدسی است که در کمال احترام باید به آن ورود کرد  جالب است بدانید مراسمی که طی ورود به آتشکده‌ی ورهرام صورت می‌گیرد برگرفته از آیین زرتشتی است همچنین این بنای تاریخی به سبک معماری زرتشتیان نیز طراحی شده است.

یادگار انجمن پارسیان هند

در سال ۱۳۱۳ یک بنای تاریخی منحصر به فردی توسط انجمن پارسیان هند در قلب شهر یزد بنا شد که در حال حاضر این بنا به یکی از جالب‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر یزد تبدیل شده است. درختان کاج و سرو همچون گردنبند یشمی اطراف انجمن پارسیان هند را احاطه کرده‌اند که زیبایی و جذابیت این عمارت را صد چندان کرده‌اند.

برج خاموشان

در ۱۵ کیلومتری شهر یزد بر سر یک کوه  یک برج پر رمز و راز قرار دارد که تماشای آن می‌تواند شما را شگفت زده کند البته دانستن ماجرای کوه خاموش شاید بیشتر از دیدن آن برای شما حیرت آور باشد. در زمان زرتشتیان جسد مردگان را در این برج قرار می‌دادند تا خوراک پرندگان شوند سپس استخوان‌های اجساد را در محلی مشخص در برج جایگذاری می‌کردند آنها بر این باور بودند که با این کار می‌توانند روح متوفی را به دامن طبیعت بازگردانند.

معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد

آسیاب آبی اشکذر

معماری خاص و منحصر به فردی که در ساخت آسیاب آبی اشکذر به کار رفته است آن را به یکی از خارق العاده‌ترین و بهترین مکان‌های دیدنی شهر تبدیل کرده است. معماران و طراحان این بنای تاریخی با مقرنس کاری و  آجرکاری که در دیواره‌های این آسیاب بکار برده‌اند توانسته‌اند اثری جالب و متفاوت را خلق کرده‌اند‌. وجود این آسیاب خروشان در دل کویر یزد اصلی‌ترین دلیلی است که باعث شده توجه خیلی‌ها به سوی این آثار ملی جلب شود‌. خوب است بدانید آسیاب آبی اشکذر یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد است که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار و حمام خان

نام خاصی که روی این بازار و حمام گذاشته شده قبل از هر چیزی توجه افراد را به سوی خود جلب می‌کند. قطعا از خودتان می‌پرسید که چرا نام خان را روی این جاذبه‌های دیدنی گذشته‌ شده است؟ از آنجایی که این بازار و‌ حمام یادگار دوره‌ی قاجاریان هستند در آن زمان تمام اشراف زادگان از جمله ناصرالدین شاه در این حمام استحمام می‌کردند که در حال حاضر این حمام به یک رستوران سنتی تمام عیار تبدیل شده است شما می‌توانید در بازار خان بچرخید و خرید کنید و در آخر خودتان را به یک فنجان چای اعلا در حمام خان دعوت کنید. محیط‌ دنج و آرام بازار و حمام خان در کنار معماری ظریف و شگفت انگیزی که در ساخت و طراحی این اثر تاریخی به کار رفته بدون شک می‌تواند تجربه‌ی یک سفر خاطره‌انگیز را برای همیشه در ذهن شما حک کند‌.

این مطلب را هم بخوانید
فهرستی از بهترین سوغات یزد

مجموعه خان

ساباط‌های یزد

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید ساباط چیست و چه کارایی دارد؟ ساباط‌ها یک نوع معماری خاص ایرانی هستند که مانند سقفی در بالای بعضی ار کوچه و محله‌های یزد کار شده‌اند این ساباط‌ها در فصل زمستان می‌تواند پناهگاهی باشند برای رهگذران که گرفتار برف یا باران  شده‌اند (در فصل زمستان‌ هوایی که در فضای ساباط‌ها حاکم است یک هوای گرم و دلپذیر است )، و همچنین در فصول گرم سال مثل تابستان‌، می‌توانند سایبانی باشند برای افراد گرمازده چرا که ساباط‌ها در تابستان به شدت خنک هستند و می‌تواند جای مناسبی باشد برای کسانی که می‌خواهند نفسی تازه کنند

نمونه‌ای از ساباط‌های یزد را شاید در هیچ کجای دنیا نتوان یافت. در انتهای کوچه‌های بن بست، در زیرسباط‌ها، دربند‌هایی به جهت حفظ امنیت اهالی کوچه و محله تعبیه شده‌ است . و اینجاست که باید به هنر معماری ایرانی افتخار کنیم.

بازار مسگرها

این محله‌ی پر سر و صدا همان جایی است که می‌توانید برای عزیزان‌تان سوغاتی‌های جورباجور مسی و ارزشمند تهیه کنید. این بازار قدیمی عمری ۶۰۰ ساله دارد و یادگار دوره‌ی تیموریان بوده است با اینکه زمان زیادی از قدمت این بازار می‌گذرد اما همچنان به قوت خود باقی مانده است.

بازار مسگرها

روستای خرانق

همه‌ی ما می‌دانیم روستا‌ها نماد زیبایی و تمدن هر شهری هستند و به نوبه‌ی خود می‌توانند ارزش یک شهر یا دیار را صد چندان کنند روستای خرانق همان روستای ارزشمندی است که مانند یک نماد تاریخی در استان یزد خودنمایی می‌کند.

این روستا همان روستایی است که علاوه بر آب و هوای بکرش، قدمت ۴۵۰۰ ساله‌ی آن توانسته آن را به یکی از منحصر به فردترین و دیدنی‌ترین روستاهای کشور تبدیل کند جالب است بدانید آوازه‌ی این روستا علاوه بر ایران در اروپا نیز پیچیده است. همه ساله تورسیم‌ و گردشگران زیادی از کشورهای خارجی برای دیدن این روستای شگفت انگیز راهی یزد می‌شوند.

اگر بخواهیم گوشه‌ای از دیدنی‌های این روستا را به شما معرفی کنیم باید نامی از مزار بابام خادم، معدن سنگ و آهن چادرملو، باریت، اورانیم ساغند و… ببریم. علاوه بر موارد مذکور روستای خرانق به یک زیستگاه برای حیوانات کمیابی چون گربه وحشی، هوبره، یوز پلنگ، میش، قوچ، کل، بز و… تبدیل شده است.

مسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج نام یکی دیگر از بهترین مکان های تفریحی یزد است که از زمان صدر اسلام تاکنون به عنوان مهد زیبایی شناخته شده است. همه‌ی ما مسجدها را با گنبدهای بلند شان، با کاشی کاری‌های ظریفانه‌ای که روی در و دیوار خودنمایی می‌کنند میشناسیم اما در مسجد جامع فهرج نه خبری از گنبدهای بلند است و نه خبری از کاشی کاری و کتیبه نویسی روی دیوارهای آن است. از قدیم ایام گفته‌اند زیبایی در سادگی است مسجد جامع فهرج دقیقا مصداق همین ضرب المثل معروف است این مسجد به قدری ساده است که شاید شما در نگاه اول متوجه نشوید که این مکان یک مسجد است. اما مسجد جامع فهرج در کمال سادگی بسیار زیبا و خاص است، سادگی این مسجد باعث شده که توجه خیلی‌ها به سوی این بنای تاریخی جلب شود. شبستانی که در کنج مسجد جای خوش کرده زیبایی خاصی را به این مسجد بخشیده است.

معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد

کویر کاراکال

خیلی از افراد گردشگری در دل کویر را برای تفریح چند روزه‌ی خود انتخاب می‌کنند از آنجایی که این استان  دارای آب و هوای گرم و خشکی است از این رو کویرهای زیادی را در دل خود جای داده است، معروف‌ترین و بزرگ‌ترین کویر یزد، کویر کارال است که زیبای چشم گیر و خیره کننده‌ای دارد.

شتر سواری، موتور سواری، غلط خوردن از روی تپه ماسه‌های نرم به سمت پایین، گشت و گذار در نخلستان‌های این کویر و…  از جمله تفریحاتی هستند  که شما می‌توانید در کویر زیبای کاراکل تجربه کنید به شما توصیه می‌کنیم که در دل شب تماشای ستارگان که به شما چشمک می‌زنند را از دست ندهید‌.

خانه لاری‌ها

یکی دیگر از بهترین جاهای یزد که ارزش دیدن دارد خانه‌ی لاری‌هاست، قدمت این خانه به دوره‌ی قاجار برمی‌گردد. آینه کاری، کاشی کاری، گچبری ظریف و ماهرانه که بر روی دیواره‌های این خانه نقش بسته‌اند معماری اصیل ایرانی را فریاد می‌زنند. شکوه و زیبایی که این خانه‌ی تاریخی از آن برخوردار است آن را به یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری شهر یزد تبدیل کرده است به شما توصیه می‌کنیم در طی سفرتان به یزپ حتما از خانه‌ی لاری‌ها دیدن کنید.

معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد

خانه صولت

در ابر کوه یک خانه‌ی تاریخی به نام خانه‌ی صولت با مساحتی حدود به هزار متر مربع قرار دارد که امروزه این خانه به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب و پرطرفدار استان یزد تبدیل شده است.زیبایی وصف ناپذیر خانه‌ی صولت هر ببینده‌ای را مجذوب تماشای می‌کند.

یک موزه‌ی مردم شناسی نیز در دل خانه‌ی صولت قرار دارد که ۵۲۵ شی با ارزش و قدیمی در این موزه نگهداری می‌شود. زیبایی وصف ناپذیر خانه‌ی صولت هر ببینده‌ای را مجذوب تماشای خود می‌کند.

شهربازی سرزمین ستاره های یزد

از مکان های تفریحی یزد، که بتوان ساعات بسیار خوشی در آن سپری کرد، شهر بازی سرزمین ستاره ها که در مجتمع تفریحی تجاری ستاره یزد واقع شده است، گزینه ای بسیار مناسب است. این شهر بازی در حدود ۲۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و به عنوان یکی از بهترین شهربازی های یزد شناخته شده است.

اگر از اهالی شهر یزد هستید که بارها و بارها میتوانید اوقات خوش خود را در این شهربازی سپری کنید و اما به عنوان یک گردشگر نیز توصیه میکنیم در هر سفری که به شهر یزد دارید، ساعاتی را در آنجا سپری کنید تا از امکانات درجه یک سرزمین ستاره ها بهره ببرید.

سرزمین ستاره ها، سرزمینی سرپوشیده با امکانات استاندارد، که مناسب برای بزرگسالان به ویژه کودکان است، امکانات و بازی‌های مفرح زیادی دارد که در یک محیط شاد میتوانید از آنها استفاده کنید.

این شهربازی در نزدیکی هتل مظفر یزد است که درصورت اقامت در این هتل، میتوانید به راحتی و در کم ترین زمان ممکن خود را به سرزمین ستاره های یزد برسانید.

از جمله بازی‌ها و امکانات سرزمین ستاره های یزد میتوان به سینما ۵ بعدی، سالن جشن تکلیف و تولد، پارکینگ، غرفه گریم صورت، بازی‌هایی از جمله ماشین های الکترونیکی و بادی، ماشین های کامپیوتری، ماشین های کوبنده مکانیکی و جنگی و… اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 10 مورد از بهترین جاهای یزد

سینما  تک یزد

سینما تک یزد در مجتمع پردیس سینمایی تک یزد واقع شده است. درواقع این مجتمع دارای ۶ سینما با ظرفیت هایی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ نفر است. سالن های سینمای این مجتمع دارای بهترین امکانات سینمایی از جمله نورپردازی، تجهیزات صوتی و تصویری مدرن، دالبی دیجیتال و سیستم های سرمایشی و گرمایشی است.

این مجتمع دارای امکاناتی دیگر از جمله سالن کودک، نمایشگاه دائمی کتاب، کتابخانه و نگارخانه با محوطه باز برای اجرای تئاتر است.

سینما تک یزد در محله صفائیه یزد واقع شده است و شما با رفتن به مجتمع پردیس علاوه بر بازدید از کل مجتمع میتوانید دسترسی آسانی به پارک آزادگان، مرکز خرید آریا، هتل های فرهنگیان و پارسیان صفائیه و همینطور بیمارستان شهید صدوقی داشته باشید.

پارک کوهستان یزد

پارک کوهستان یزد در لیست بهترین جاذبه های گردشگری و تفریحی یزد قرار دارد. این پارک در مسیر جاده تفت به یزد احداث شده است. فضای این پارک بسیار دلنشین و منحصر به فرد است، به گونه ای که به یکی از بهترین مکان های تفریحی و مفرح و شاد برای خانواده ها تبدیل شده است. امکانات خوب این پارک برای گردشگران و مسافران بهترین شرایط تفریحی را فراهم آورده اند، که از جمله آنها میتوان به دریاچه مصنوعی، آبشار مصنوعی، پیست اسکیت، شهربازی، امکانات قایق سواری، آلاچیق و… اشاره کرد.

پارک کوهستان یزد

باشگاه تفریحی ورزشی جنگ ستارگان یزد

از دیگر مکان های تفریحی یزد باشگاه تفریحی ورزشی جنگ ستارگان یزد است. این باشگاه با محیطی شاد و هیجان انگیز به شما این امکان را میدهد تا در کنار دوستان و خانواده به بازی های هیجان انگیز و اما بی خطری مثل دارت، لیزر تگ و ایرهاکی و فوتبال دستی بپردازید. باشگاه جنگ ستارگان با فضایی بسیار مدرن به عنوان اولین مجموعه لیزری یزد شروع به فعالیت کرده است.

هیجان بازی لیزر تگ به خاطر دالون های تو در تو این باشگاه هیجان بسیار بالایی دارد و بازیکنان هنگام بازی باید تلاش کنند تا از شلیک لیزری تیم مقابل در امان باشند.

در نزدیکی این مجموعه تفریحی، هتل های ارگ یزد و صفائیه قرار دارند، که شما میتوانید در صورت اقامت در هر کدام یک از این هتل‌ها، دسترسی آسان تری به باشگاه تفریحی ورزشی جنگ ستارگان یزد داشته باشید.

مجتمع گردشگری تفریحی چشمه بوز

اگر از گردشگرانی که برای بار سوم و چهارم به یزد سفر می کنند، پرس  و جو کنید حتما می بینید که با مجتمع گردشگری تفریحی چشمه بوز آشنایی خوبی دارند. این مجتمع دارای طرفداران زیادی است و به عنوان یکی از بهترین جاهای تفریحی یزد شناخته شده است. این مجتمع با مساحتی در حدود ۷ هزار متر مربع در منطقه خضر آباد یزد قرار دارد.

مجتمع بوز درواقع یک دهکده تفریحی گردشگری با امکانات بسیار عالی بوده که میزبان اردوهای بزرگ و مختلف  و گردش های خانوادگی است. مجتمع بوز در روستای بوز از روستای شهر خضر یزد قرار دارد و به دلیل قرارگیری در بین دو کوه مرتفع، دارای آب و هوایی ییلاقی است، به طوری که در تمام فصل ها آب و هوایی خوش و دل انگیز دارد.

در این منطقه باغ های زیادی از جمله باغ بادام، زردآلو، توت، شاهتوت و… به دلنشین تر شدن مجتمع بوز یزد کمک کرده اند. شما میتوانید در هر فصلی گروه های گردشگری زیادی از ارگان های دولتی و مدارس گرفته تا خانواده ها را در آنجا ببینید.

مجموعه موج های آبی باران

با اینکه شهر یزد بیشمار جاذبه گردشگری و تفریحی دارد، اما به عنوان آخرین جاذبه تفریحی در یزد، مجموعه موج های آبی باران را به شما پیشنهاد می کنیم. این مجموعه بزرگ ترین مجتمع آبی شرق کشور است. افتتاح این مجتمع پرطرفدار در سال ۱۳۹۶ در رضوانشهر یزد انجام شد. ساختمان این مجتمع در ۳ طبقه با فول امکانات ورزش های آبی احداث شده است.

مجموعه موج های آبی باران در جایگاه دوم بهترین پارک های آبی ایران قرار دارد و توانسته است مدرک استاندارد را از سازمان ملی استاندارد ایرانیان دریافت کند.

از جمله امکانات این مجتمع آبی میتوان به چاله فضایی، استخر، جکوزی، سقوط آزاد، سونای خشک و بخار، استخر موج و رودخانه و… اشاره کرد. مجتمع موج های آبی باران مناسب برای تمام سنین است و برای کودکان امانات ویژه ای از جمله پکیج کامل کودکان، استخر کودکان، آب درمانی مناسب کودکان و… فراهم آمده است تا در بهترین شرایط بتوانند به انجام ورزش های آبی بپردازند.

در کنار همه ی امکانات، این مجتمع دارای بهترین کافی شاپ و بوفه است، که بعد از انجام یک تفریح هیجان انگیز آبی می توانید از صرف غذایی خوشمزه نیز لذت ببرید.

مجتمع آبی باران برای خانم ها و آقایان در رده های سنی مختلف امکانات لازم را فراهم آورده است. بانوان میتوانید روزهای پنج شنبه و جمعه در ساعات ۸ تا ۱۴ و آقایان همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ به تفریح در این مکان بپردازند.

جمع بندی

اگر قصد سفر به شهر زیبا و آرام یزد را دارید بهتر است قبل از اینکه بار و بندیل سفرتان را ببندید با جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید و قبل از حرکت لیستی از اماکن دیدنی این استان را تهیه کنید تا در اسرع وقت از آنها دیدن کنید. یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که به عنوان شهر قنات‌ها شناخته می‌شود این شهر تاریخی که قدمتی قریب به سه هزار سال دارد. جاذبه‌های خارق العاده‌ای را در دل خود جای داده است.  اگر می‌خواهید در دل  تاریخ قدم بزنید باید راهی یزد شوید ما در این مقاله فقط توانستیم گوشه‌ی کوچکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر پر رمز و راز یزد را به شما معرفی کنیم. به افرادی که جویای پیشینه‌ی  گذشتان هستند توصیه میکنیم حتما سری به شهر زیبای یزد بزنند و از جاذبه‌های گردشگری آن که بیشتر جنبه‌ی تاریخی دارند دیدن کنند. برای رزرو و اجاره سوئیت در یزد روی لینک کلیک کنید.

 

درباره “معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا