دانستنی های سفر

غذای محلی بوشهر از یک غذا تا یک فرهنگ را بشناسید

هر شهر و استانی از ایران دارای شناسنامه خاص خود می باشد. یکی از این شناسنامه ها و روش های شناسایی شهرهای ایران، غذاهای محلی شهرهای مورد نظر می باشد. غذای محلی بوشهر یکی از شناسه های این شهر می باشد و به عنوان نماد خواص این شهر شناخته می شود.

در ادامه این مقاله که ما یعنی، سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا تلاش کردیم تا قسمتی از غذاهای خوشمزه بوشهر را پوشش دهیم. با ما همراه باشید تا با غذای بوشهری به صورت خاص آشنا شوید.

۱- لخ لاخ یا دمپخت ماهی بوشهر | یکی از بهترین غذاهای بوشهر

یکی از غذاهای خوشمزه تند و جذاب بوشهری که هر بوشهری آن را دوست دارد دمپخت ماهی بوشهری میباشد. هر ایرانی که به این مکان سفر کرده و این غذا را میل کرده است. از این غذا لذت برده است.

این غذا که از ماهی، لوبیا چشم بلبلی، شنبلیله خرد شده، تمرهندی، پیاز، سیر، تهیه شده است. یکی از غذاهای محلی بوشهر می باشد.

دمپختک از غذای محلی بوشهر

غذای دمپختک

۲- یتیمک |غذای رژیمی و سالم 

یه غذای بوشهری که شاید در رژیم غذایی آینده ما نقش بزرگی داشته باشد!! و جزء غذای محلی بوشهر می باشد؛ یتیمک است.

این غذا به دلیل اینکه از گوشت و روغن برای تهیه آن استفاده نمی گردد. میتواند در رژیم غذایی خیلی از کسانی که به غذای خود و خانواده خود اهمیت می دهند قرار بگیرد.

این غذا به دلیل داشتن لوبیا از پروتئین بسیار بالایی برخوردار است و بادمجان به عنوان قسمت لذیذ این غذا طعم بسیار خوب و جنوبی را به این غذا داده است. این غذا از بادمجان، پیاز، لوبیا، آب، تمر هندی،  نمک و فلفل و زردچوبه روغن تهیه میشود.

اگر به دنبال غذاهای دیگری هستید که گوشت نداشته باشد، مطلب زیر را از دست ندهید:

۸ مورد از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت را بشناسید (+تصویر)

۳- گمنه یا للک |غذای خوشمزه با طعمی به یادماندنی

للک یا گمنه که در استان بوشهر از بلغور گندم درست میشود. را یا با خورش یا قلیه ماهی مصرف می کند. یکی از غذای محلی بوشهر می باشد و این غذا که با آب مرغ یا تکه های مرغ مصرف می شود.

علاقه مندان زیادی را به خود اختصاص داده. این غذای محلی بوشهر حتی به صورت بسته بندی هم در بعضی از مراکز فروش مواد غذایی فروخته می شود. یک غذای بسیار ساده که میتوان در وعده شام یا همراه با غذا مصرف کرد.

این مطلب را هم بخوانید
چگونه مناسب ترین چمدان را انتخاب کنیم؟ + تصاویر
گمنه غذای محلی بوشهر
غذای گمنه بوشهری

4- قلیه میگو |غذایی از دل دریا با طعمی بی نظیر

این غذا غذایی می باشد که هر که به سمت بوشهر یا سمت جنوب ایران سفر کرده است اسم این غذا را شنیده است. این غذا به عنوان یکی از غذاهای شناخته شده خطه جنوب ایران عنوان می گردد.

به عنوان یکی از غذا های لذیذ و خوش طعم جنوبی شناخته می شود. موادی که در این غذا استفاده می گردد شامل میگو، سبزی، ماهی، پیاز، سیر، آرد، روغن، فلفل قرمز، نمک و ادویه ماهی می باشد.

۵- قیمه بوشهری | با دستور پختی متفاوت

قیمه بوشهری یکی دیگر از غذای محلی بوشهر می باشد و طرز تهیه و پخت آن با دیگر استان ها تفاوت دارد. به عبارتی هر قیمه ای قیمه بوشهری نمیشود. این غذا نوعی از قیمه میباشد که در هیچ جای دیگر مزه آن را حس نکرده‌ایم. این غذا  باید توسط یک بوشهری پخته شود تا مزه لذیذ آن زیر دندان ها حس شود.

این غذا به صورت متداول با نون داغ، پیاز و سبزی که در کنار هر غذای دیگری قرار بگیرد آن را زیبا و طعم دار می کند؛ صرف می شود.

البته خود ساکنین بوشهر هم  این غذا را همراه با برنج مصرف می کنند.این غذا تشکیل شده از لپه، گوشت گوسفند، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه، لیمو، مقداری زنجبیل فلفل و نمک تهیه می گردد. این غذا دارای دستورهای مختلفی هم میباشد که تمامی این دستور ها بسیار خوشمزه خواهد بود.

قیمه بوشهری
غذای قیمه بوشهری

 ۶- دال عدس | خوشمزه و کمتر شناخته شده

از غذاهای بوشهری است که کمتر ایرانی می باشد که به بوشهر سفر کرده باشد و اسم دلچسب و خوشمزه دال عدس را نشنیده باشد و مزه آن را نچشیده باشد. این غذا که بسیار غذای سالمی است .

از مواد سالم و با درجه خاصیت بالا شامل: عدس قرمز، پیاز، سیر، رب گوجه، گوجه، زردچوبه و فلفل تهیه و سرو می گیرد.این غذا هم مانند بعضی از غذاها دارای چندین روش پخت می باشد. یکی از انواع روش‌های پخت این غذا به صورت زیر اشاره شده است:

روش تهیه دال عدس بوشهری به چه صورت است؟

ابتدا عدس ها را باید بسیار خوب شست و در یک قابلمه قرار دهیم و به اندازه یک بند انگشت روی عدس ها را با آب پر کنیم سپس با حرارت بسیار کم میزاریم آن ها پخته شوند.

آنگاه پیاز را سرخ کرده و سیر کوبیده شده را که با فلفل، زردچوبه و نمک مخلوط شده است را به آن اضافه می کنیم. این مواد را به مدت ۱۰ دقیقه بعد از پخت عدس به آن اضافه می کنیم و همزمان سیب زمینی را هم به صورت نگینی یا به صورت سالم در کنار غذا قرار می‌دهیم اگر هم خواستید میتوانید از رب هم برای تهیه این غذا استفاده کنید.

سپس میزاریم عدس ها به مدت کافی پخته شوند تا اصطلاحا جا بیافتند و لعاب بندازند. و بعد از آن آماده مصرف است. دال عدس یکی از ساده ترین غذاها است که پیشنهاد می کنیم، حتما آن را در برنامه تان قرار دهید، همچنین می توانید از لیست زیر استفاده کنید:

این مطلب را هم بخوانید
10 عامل موثر درانتخاب مقصد سفر به شهرهای ایران
غذای محلی بوشهر
دال عدس از بوشهر

7- میگو پلو با سبزی | غذایی خوشمزه با طعمی ماندگار

میگو پلو یک غذای ایرانی جنوبی؛ خصوصاً بوشهری، که هم این غذا را بسیار مصرف میکنند و هم یکی از غذاهایی می باشد که بسیار ایرانی ها آن را دوست دارند و شاید کمتر به این غذا نه بگویند. میگو پلو نام و شناس بوشهر شناخته  میشود.

میگو پلو از آن غذاهای بسیار مغزی و سالم و خوب برای وعده غذای اصلی می باشد.حتما میل بفرمایید. این غذا که از میگو، برنج، پیاز، سیر، گشنیز خرد شده، زعفران، تهیه می شود.

این غذا بسیار لذیذ دلچسب و به عنوان یکی از پرچمداران غذای محلی بوشهر شناخته  می شود. میگو پلو یکی از غذاهای جنوبی است که حتما باید آن را امتحان کنید.

مطالعه کنید: بازار سنتی بوشهر، قطب اقتصادی ایران در زمان قاجار

۸- کبه بوشهری | غذای مورد علاقه مردم جنوب ایران

غذاهای مورد علاقه مردم جنوب کشورمان می باشد. همینطور از این غذا به عنوان غذای محلی بوشهر هم نام میبرند هم از آنجایی که این غذاها به شهرها و کشورهای دیگر صادر شده است و حسابی دستخوش تغییر قرار گرفته، پیدا کردن اصالت آن کار دشواری می باشد.

شاید اگر بخواهیم به ریشه این غذا نگاه کنیم این غذا غذای عربی می باشد. اما صورتهای بسیار مختلفی در ایران خصوصاً در جنوب ایران پخته می شود.

کبه غذای محلی بوشهر
کبه غذای محلی بوشهر

مواد اصلی که در این غذا استفاده می شود شامل  گندم، پیاز، گشنیز، عدس قرمز، دارچین، فلفل سیاه، آبلیمو، گردو، بادام زمینی، زرشک و کشمش می باشد. همانطور که گفته شد مدل‌های مختلفی از تهیه این غذا در جنوب ایران وجود دارد که می‌توانید هر کدام از مواد اولیه اشاره شده را کم یا اضافه کنید. مطابق با نظر خود این غذای محلی بوشهر که بسیار طعم و مزه لذیذی دارد را بپزید.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم ۸ غذای محلی بوشهر رابه شما معرفی کنیم. اگر شما دستور پخت خاصی برای این ۸ غذای محلی بوشهر دارید، آن‌را در کامنت همین پست با ما درمیان بگذارید.

اگر دوست دارید که اقامت خود را در بوشهر داشته باشید که به صرفه و ارزان باشد، کافیست با کمک سایت سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا اقدام به پیدا کردن اجاره سوئیت در بوشهر کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا