آموزش میزبان

غذای محلی استان های مختلف ایران را بشناسید

قسمت به قسمت سرزمین ایران دارای مکان ها زیبای و دیدنی بسیاری است، اما ایران تنها به زیبایی هایش در جهان شناخته شده نیست. بلکه ایران به انواع غذا های رنگارنگش هم شهره خاص و عام است.

تا به حال شده به صحبت های توریست های خارجی نشسته باشید و از او بپرسید قسمت های جذاب سفرت به ایران چه بوده؟

بیشتر آنها به غذا های ایران اشاره میکنند و از خوشمزه بودن آن میگویند. گوشه گوشه سرزمین ایران دارای انواع غذاها می باشد که با بهترین مواد تهیه شده اند و زندگی فرهنگ ما ایرانی ها را بوجود آورده اند. غذای محلی استان های مختلف ایران هر کدام به نوبه خود معرف استان و شهر خود می باشند.

در ادامه این مقاله که توسط تیم سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا نوشته شده است همراه باشید تا گوشه ای از زیبایی ها و فرهنگ ایرانی را به شما معرفی کنیم. آیا آماده هستید؟

غذای محلی استان های مختلف را بشناسید!

ایران دارای ۳۱ استان و بالای ۵۰۰ نوع  غذا های محلی استان های مختلف شناخته شده دارد. که ارائه تمامی این غذاها از حوصله این بحث خارج می باشد. اما در ادامه به برترین های آن اشاره خواهیم کرد.

۱- کوفته تبریزی و آذربایجان 

هر کسی که به آ‌ذربایجان و تبریز سفر کرده باشد و به دیدن بازار قدیم این شهر رفته باشد قطعا یکبار تابلوی کوفته تبریزی را دیده، کوفته تبریزی نه تنها یک هنر است بلکه دنیا مزه است.

این غذا که به صورت ماهرانه ای تهیه میشود. برای خود در تمام ایران و جهان طرفدار ایجاد کرده است. کوفته تبریزی خواستگاهش، مانند اسمش به تبریز و استان آذربایجان برمیگردد.  این غذای درجه یک تبریزی که جزو غذای محلی استان های مختلف بسیار لذیذ دلچسب است.

اقامت در هتل آپارمان در تبریز

مواد تشکیل دهنده کوفته تبریزی برای ۴ نفر:

کوفته تبریزی نصف پیاز، لپه نصف لیوان، برنج نصف لیوان، تخم مرغ ۱ عدد، تره و مرزه، زعفران، پیاز داغ۲ قاشق غذاخوری، گوشت چرخ کرده ۱کیلو گرم، آرد نخودچی ۲ قاشق، سبزی کوفته۵ قاشق، آلو، زرشک، گردو، تخم مرغ آب پز به اندازه کوفته ها،‌ نمک و ادویه های دیگری مانند: فلفل سیاه، زردچوبه به میزان کافی.

شیوه تهیه کوفته تبریزی و دستور پخت آن

در کوفته تبریزی سبزی های خاصی با ترکیب خاص استفاده میشود. اما لازم به ذکر است که از نعناع نباید زیاد استفاده شود زیرا طعم کوفته ها را تلخ کرده و نامطلوب خواهد بود.  ابتدا سبزی ها را روی تخته یا سبزی خرد کن بسیار خرد کنید.

برای تهیه کوفته تبریزی باید عدس ها را از شب قبل خیس کنید. حال  عدس ها را داخل قابلمه ریخته و می گذاریم تا آنها نیم پز شود. همین کار را هم برای برنج انجام می دهیم تا  آنها نیز پخته و مقداری نرم شوند.

بعد از پختن برنج و عدس آنها را با گوشتکوب کوبیده و مقداری خرد کرده،  اما عدس ها و برنج ها نباید کاملاً له شوند. تنها به مقداری کمی باید  آنها را کوبید. اگر مایل هستید که در کوفته تبریزی خود از تخم مرغ آب پز استفاده کنید. تخم مرغ ها را باید به مدت ۱۰ دقیقه پخته و بگذارید تا سرد شود.

حال پیاز داغ رب گوجه مرزه دارچین نمک فلفل به همراه ۴ لیوان آب بر روی حرارت قرار داده.  تا مایع به جوش آید سپس حرارت را پایین آورده تا سس جا بیفتد.

معرفی غذای محلی استان های مختلف
طرز تهیه کوفته تبریزی

در خصوص تهیه کوفته تبریزی باید اشاره کرد که آب پیاز رنده شده را گرفته و با گوشت مخلوط میکنیم. حال تمامی مواد و ادویه ها را با یکدیگر  مخلوط کرده و به مدت ۳ دقیقه هم میزنیم و برنج و لپه را اضافه میکنیم و به مدت پنج دقیقه مواد را ماساژ می دهیم.

این مطلب را هم بخوانید
بروزرسانی تقویم در پنل کاربری میزبانهای سپنجا

برای تهیه کوفته تبریزی یا هر کوفته دیگری ورز دادن نکته بسیار مهمی است. در انتها برای قوام بیشتر و استقامت بهتره کوفته ها و جلوگیری از وا رفتن آن‌ها در قابلمه از یک عدد تخم مرغ در مواد استفاده می کنیم.

تمامی کوفته ها را درون قابلمه که سس‌ها قراردارند می گذارید در هنگامی که سس در حال قول زدن است به آرامی آنها را در قابلمه قرار داده و بگذارید تا پخته شوند هرگز درب قابلمه را تا پانزده دقیقه اول نگذارید. بعد از ۱۵ دقیق در قابلمه را گذاشته و بعد از نیم ساعت کوفته ها را زیر و رو کنید اما به آرامی.

بعد از حدود یک ساعت الی یک ساعت و نیم کوفته ها آماده است. اگر خواهان یادگیری دیگر غذاهای خوشمزه تبریزی هستید، مطلب زیر را از دست ندهید:

در نهایت پس از آن که توانستید، این غذا را تهیه کنید، در بخش نظرات که در پایین همین مقاله مرتبط با غذاهای محلی استان های مختلف است، تجربیات خود را با ما و دیگر افرادی که دوست دارند در این زمینه فعالیت داشته باشند به اشتراک بگذارید. با این کار می توانید به دیگران در داشتن یک تجربه بهتر کمک کنید.

۲- کباب شیشلیکی مشهد، معروف ترین غذای خراسان رضوی

یکی از کباب های بسیار خوشمزه ایران که توسط مشهدی ها به  شیشلیک نام گرفته است.  کبابی است که از گوشت دنده گوسفند که به صورت تازه در مواد: پیاز و زعفران فلفل زردچوبه قرار میگیرد. این غذای مشهدی توسط بسیاری از رستوران داران سراسر ایران طبخ می شود اما خاستگاه این غذا در مشهد و شهرستان طرقبه و  شاندیز می باشد.

البته باید این را هم اشاره کرد که درست کردن شیشلیک کار بسیار ساده نیست. این غذای محلی استان های مختلف نیست زیرا مخصوص خراسان و شهر مشهد می باشد.

اقامت در سوئیت مبله در مشهد

 مواد لازم برای تهیه شیشلیک:

گوشت، دنده،  گوسفند، ماست، زعفران، آبلیمو، روغن، فلفل و نمک است.

شیوه تهیه شیشلیک چگونه است:

برای تهیه شیشلیک مشهدی ابتدا باید گوشت دنده را با فاصله دو دنده برش داد. لازم به ذکر است برای تهیه این غذا نباید چربی قسمتهای گوشت دنده را کامل گرفته و مقدار کمی از چربی ها باید وجود داشته باشد.

معرفی غذای محلی استان های مختلف
طرز تهیه شیشلیک مشهدی

سپس گوشت ها را به همراه پیاز خرد شده، زعفران، ماست، آبلیمو، روغن و فلفل به مدت یک روز می گذاریم تا استراحت کند. بعد از استراحت مواد گوشت ها را درآورده و به سیخ های پهن می کشیم.

حال گوشت ها را بر روی زغالی که از قبل آماده شده است و تمام قسمت های آن قرمز است قرار می دهیم تا زمان اشک کباب و تغییر رنگ آن به رنگ قهوه ای میگذاریم تا به اندازه کافی پخته شود.  سپس کباب ها را داخل نان سنگک یا هر نان مورد علاقه دیگری قرار داده و با برنج یا نان آن را میل می کنید.

غذای محلی کرج

۳- بریانی اصفهان یک غذای سالم و خوشمزه

یکی از غذاهای  معروف استان اصفهان  می‌توان به بریانی اشاره کرد. این غذای بسیار لذیذ و خوشمزه که از گوشت گوسفند، دنبه و جگر سفید تهیه شده است.

یک غذای بسیار لذیذ و پر حجم می باشد. و به عنوان جزئی از غذای محلی استان های مختلف  که هر کسی که به ایران سفر می کند باید با آن آشنا شود قرار دارد.

مواد مورد نیاز:

بریانی  غذایی می باشد که از گوشت، پیاز، زعفران، دارچین، نعناع، نمک و فلفل و جگر سفید تهیه می گردد.

شیوه تهیه بریانی اصفهانی:

ابتدا برای تهیه بریانی اصفهان باید گوشت را به همراه پیاز و نمک برای مدت یک ساعت پخت. حال گوشت ها را از آب جدا کرده و با مقداری از نعنای خشک شده آنها را چرخ کرده.

همزمان با پختن گوشت و چرخ کردن آن باید مقداری جگر سفید را همراه با دنبه گوسفند چرخ کرده و آنها را تفت دهیم تا طلایی شود.

بریانی اصفهان از غذای محلی استان های مختلف
بریانی اصفهانی

بعد از طلایی شدن جگر ها مقدار گوشت چرخ کرده برداشته داخل کفگیر مخصوص بریانی که از قبل داغ شده است قرار می دهیم تا زمانی که  بریانی به عبارتی  برشته و قهوه ای شد آن را بر روی نانی که از قبل با آب گوشت مزه دار شده قرار می دهیم و با خلال بادام و سبزی و جگر سرخ شده آن را تزیین می کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی 7 غذای محلی اصفهان ؛ دنیایی از زیبایی و مزه در کنار هم

اقامت در خانه ویلایی در اصفهان

حال غذای شما آماده است.

این غذا به صورت کلی با دوغ سبزی پیاز مصرف می شود.

۴- قورمه سبزی یا پلو و قرمه سبزی به عنوان غذای محلی استان های مختلف 

قورمه سبزی به عنوان یک غذای ملی ایران و  و جزء غذای محلی استان های مختلف قرار دارد. این خورشت بسیار خوشمزه و لذیذ که تقریبا همه ایرانیها یک بار آن را  میل کردند.

به شمال کشور ایران یعنی استان مازندران و گیلان برمیگردد.  قورمه سبزی قدمتی پنج هزار ساله دارد. ترکیب زیبای سبزی با گوشت و لوبیا از این غذا یک  غذای بسیار مقوی و خوش طعم به وجود آورده است.

مواد مورد نیاز قورمه سبزی:

قورمه سبزی تشکیل شده از گشنیز، جعفری، شنبلیله، اسفناج، لوبیا قرمز، پیاز، گوشت گوسفند یا گوساله، لیمو عمانی، نمک و فلفل و زردچوبه  می باشد.

شیوه تهیه قورمه سبزی:

برای تهیه قورمه سبزی باید ابتدا پیاز و گوشت را با یکدیگر سرخ کرده  و ادویه های مورد نظر را همراه با آب به مخلوط اضافه می کنیم و آن را روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت ها نیم‌پز شوند.

سپس لوبیای را که از شب قبل خیسانده شده است را به مواد اضافه می کنیم و می گذاریم تا تمامی مواد کامل پخته شوند. بعد از  ۲ الی ۳ ساعت که قرمه سبزی بر روی شعله ملایم پخته شد. غذا آماده برای مصرف می باشد.

قورمه سبزی از غذای محلی استان های مختلف
طرز تهیه قورمه سبزی

5- آبگوشت  دیزی به همراه نون سنگک

یک غذا با شیوه پخت بسیار آسان که در سراسر ایران مصرف می شود دیزی یا آبگوشت می باشد. این غذای بسیار مقوی و بسیار خوشمزه که با پیاز و سبزی و نون سنگک مصرف می شود.  علاقه مندان بسیاری دارد.

آبگوشت دیزی  به عنوان غذای محلی استان های مختلف ایران شناخته می شود.

این غذا از گوشت، نخود،  پیاز، دنبه، سیب زمینی،  لیمو عمانی،  آب گوجه یا گوجه فرنگی، فلفل، نمک، دارچین و زردچوبه تشکیل شده است.

یک غذای خوب دلچسب با روش پخت آسان برای روزهایی که خسته  هستید.  ابتدا گوشت را با  دنبه و پیاز کمی تفت داده و باقی مواد را به آن اضافه می کنیم و می گذاریم برای چند ساعت غذا پخته شود.

آبگوشت دیزی غذای محلی استان های مختلف
آبگوشت دیزی

6- خورشت قیمه غذای محلی استان های مختلف

خورشت قیمه هم مانند خورشت قورمه سبزی چندین سال قدمت دارد و برای تمامی ایرانیان این غذا آشناست. خورشت قیمه  غذای محلی استان های مختلف ایران است.

غذاهای شیراز

 مواد خورشت قیمه:

 

پبرای تهیه خورشت قیمه لازم است که مواد اولیه ای مانند لپه، پیاز، گوشت گوسفندی یا گاوی، فلفل، زردچوبه، نمک، دارچین، رب گوجه یا آب گوجه را داشته باشید.

روش تهیه قیمه :

برای تهیه خورشت قیمه ابتدا باید گوشت  چرخ کرده را به صورت گرد در آورده یا از قطعات گوشت مکعبی  کوچک استفاده کرد.

ابتدا پیاز را به همراه گوشت سرخ کرده  و مقداری آب به مواد اضافه می کنیم. سپس ادویه های مورد نیاز قیمه و بعد لپه و رب گوجه را به مواد اضافه می کنیم و به آرامی می گذاریم تا به همراه آب مواد برای یک الی دو ساعت پخته شود.

اگر از گوشت گوسفندی استفاده میکنید این زمان باید بیشتر مدنظر قرار گرفته شود. 

قیمه از غذای محلی استان های مختلف
خورش قیمه

کلام آخر

امیدوارم تا اینجا با غذای محلی استان های مختلف ایران به خوبی آشنا شده باشید. البته باید خاطر نشان کرد که غذای محلی استان های مختلف ایران تنها به موارد اشاره شده در بالا ختم نمی‌شود زیرا غذاهای بسیاری در ایران وجود دارد که باید آنها را مزه کرد و و حس خوب چشیدن طعم بوی آن را  احساس کرد.

شما هم اگر تجربه ای در زمینه غذاهای محلی استان های مختلف دارید و یا خودتان هم غذاهای محلی خاصی بلد هستید، می توانید در بخش نظرات اطلاعات مربوط به آن غذا را با ما و سایر عزیزان به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر جزو علاقه مندان به آشپزی هستید، مطلب زیر برای شما آماده شده است:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا