دیدنی های شیراز

عمارت شاپوری شیراز، تلفیقی از معماری خاص ایرانی و اروپایی

هر آنچه باید درباره عمارت شاپوری شیراز بدانید!

در سفر به شیراز گزینه‌های زیادی برای بازدید و گشت و گذار در پیش دارید. برای اینکه بتوانید از همه جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شیراز بازدید کنید، باید بر اساس یک برنامه‌ریزی منظم، سفری چند روزه به شهر بهار نارنج‌ها داشته باشید.

شیراز شهری برای همه سلیقه‌ها، به ویژه علاقه مندان به تاریخ و معماری است. عمارت شاپوری شیراز یکی از جاذبه‌های خاص شهر شیراز است که نمای آن به سبک معماری اروپایی شهرت دارد. اگر می‌خواهید درباره  این عمارت کهن اطلاعات خوبی کسب کنید، بهتر است، در کنار سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

درباره عمارت شاپوری شیراز

مطمئن باشید اگر به تاریخ و هنر علاقه‌مند هستید و جاذبه‌های تاریخی به‌طور جدی دنبال می‌کنید، از این عمارت تماشایی در قلب شیراز دست خالی برنمی‌گردید. این باغ متعلق به دوره پهلوی اول است.

در مجموعه دل‌انگیز عمارت شاپوری، جلوه‌های طبیعی باغ و معماری منحصربه‌فرد بنا در کنار هم چشم‌اندازی زیبا را رقم زده است.

حال و هوای مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اینچنینی در شیراز، هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را روانه این شهر می‌کند. هر کدام از جاهای دیدنی شیراز زیبایی‌های خاص خود را دارد.

در ادامه درباره علت‌های بازدید گردشگران از عمارت شاپور و تاریخچه آن صحبت خواهیم کرد. همچنین با مطالعه راهنمای سفر به شیراز می‌توانید، از سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر مطلع کنید.

چرا از  عمارت شاپوری شیراز بازدید کنیم؟

عمارت شاپوری در شیراز به عنوان یکی از مشهورترین ساختمان‌ها و باغ‌های ایران شناخته شده‌است. علت تمایز این عمارت با سایر بناهای تاریخی، سبک معماری اروپایی است، که جلوه خاص و منحصر به فردی را به این مجموعه داده‌است.

برای اینکه از دیدن این جاذبه تاریخی نهایت لذت را ببرید، می‌توانید شب به این مکان بیایید.

جذابیت عمارت شاپوری با نورپردازی‌ها و تزئینات معماری دو چندان می‌شود. در این مجموعه تاریخی، می‌توانید از نمایشگاه آثار هنری و رستوران بهره‌مند شوید.

شناخت دقیق عمارت شاپوری شیراز

عکس‌های عمارت شاپوری شیراز برای گردشگرانی که تابحال از این مکان بازدید نکرده‌اند بسیار جذاب به نظر می‌رسد. آن‌ها در اولین نگاه، کنجکاو می‌شوند این جاذبه تاریخی کجاست و چگونه می‌توان به آن جا رفت؟

مساحت این عمارت ۸۴۰ متر مربع می‌باشد. این عمارت توسط مهندس معمار حاج ابوالقاسم، در باغی به وسعت ۴۶۳۵ متر مربع ساخته شده‌است. عمارت شاپوری در محله قدیمی انوری شیراز در خیابان کریم خان قرار دارد.

عمارت شاپوری از بهترین جاهای دیدنی شیراز

تاریخچه عمارت شاپوری

مراحل ساخت این عمارت دوطبقه از سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ یعنی پنج سال طول کشید. مالک اصلی عمارت، یکی از تاجران بزرگ شیرازی به نام عبدالصاحب شاپوری می‌باشد.

از ویژگی‌های تزئینات معماری عمارت شاپور شیراز می‌توان به سبک اروپایی، ستون‌های رنگارنگ و قرینه، تزیینات نمای‌های مختلف و استفاده از هنر گچبری، راه پله‌های دو طرفه و … اشاره کرد.

در تاریخ ۱۳۷۹ این عمارت با شماره ۲۷۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با 11 مورد از خانه های قدیمی شیراز

حال و هوای منحصر به فرد باغ و  عمارت شاپوری شیراز

با ورود به محوطه عمارت، در یک لحظه می‌توانید در جریان همه جذابیت‌های این عمارت تماشایی قرار بگیرید. ساختمان باغ و حال و هوای این مجموعه تاریخی شما را غافلگیر خواهد کرد.

باغ و عمارت شاپوری در شیراز با معماری زیبا و تزئینات ظریف و منحصر به فرد، مانند نگینی درخشان در شب‌های شیراز است. آرامش در سفر به شیراز را می‌توانید با رفتن به باغ و عمارت شاپوری تجربه کنید.

امکانات رفاهی عمارت شاپوری

در این مجموعه تاریخی و قسمتی از عمارت شاپوری، برای گردشگران امکانات رفاهی مانند رستوران و کافی شاپ در نظر گرفته شده و در آن انواع غذاهای سنتی و فست فودها و نوشیدنی‌ها سرو می‌شود.

می‌توانید با حضور در این مکان، لذت نوشیدن قهوه قجری را در باغ و عمارت شاپوری تجربه کنید. بعد از آن به سمت بازدید از نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی شیراز بروید.

در این نمایشگاه انواع صنایع دستی استان فارس و سایر آثار هنری این شهر خواهید دید. این آثار ساخته هنر دست ایرانی می‌باشد.

نمایی از بنای اصلی عمارت شاپوری شیراز

نگاهی به باغ  عمارت شاپوری شیراز

باغ شاپوری یکی عناصر اصلی معماری در این مکان می‌باشد. بخش‌های مختلفی این باغ ایرانی را تشکیل می‌دهد.

این بخش‌های شامل محوطه باغ و ساختمان اصلی، عمارت کالسکه و حیاط، بخش اندرونی و حیاط و عمارت اندرونی می‌شود.

البته توجه داشته باشید که برای عموم بازدید از باغ و عمارت اصلی ممکن می‌باشد. بخش‌های دیگری که به آن اشاره کردیم، در سال‌های گذشته از مجموعه باغ و عمارت جدا شده و توسط وراث شاپوری به فروش رسیده‌است.

نمایی از حیاط عمارت شاپوری شیراز

جذابیت‌های باغ شاپوری شیراز

همان‌طور که گفتیم این باغ به تاجر معروف شیراز، عبدالصاحب شاپوری تعلق داشته‌است و او این بنا را برای استفاده شخصی خود ساخته‌است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره این باغ گفته می‌شود، تفاوت آن با سایر باغ‌های ایرانی مانند باغ ارم، باغ نارنجستان قوام و … است. در باغ شاپوری بخش‌های مختلفی اعم از ساختمان، بنای اندرونی، آشپزخانه و گلخانه ساخته شده‌است.

این باغ درختانی مانند کاج، سرو، افرا، چنار و … در خود جای داده‌است. با کمی گشت و گذار می‌توانید، درختان میوه مانند انار، انجیر، نارنج و خرما را پیدا کنید.

طراحی داخلی باغ شاپوری

طراحی حوض‌ها در این حیاط باغ بسیار تماشایی است و زیبای خاصی را به ای مجموعه داده‌است. حوض‌های بخش میانی باغ که جزوه مهم‌ترین حوض‌های باغ محسوب می‌شوند، به شکل قلبی ساخته شده‌اند.

بزرگترین حوض باغ به شکل پنج پر می‌باشد که در گذشته از آن به عنوان استخر استفاده می‌کردند.

اگر به حوض‌های سایر باغ‌های شیراز دقت کنید، می‌بینید که طراحی و شکل آن‌ها با حوض‌های باغ شاپوری کاماً متفاوت است.

داخل عمارت شاپوری در شیراز

اگر بازدید از عمارت شاپوری شیراز برایتان جذاب است، بدون شک دیدنی های دیگر شیراز هم تحت تاثیرتان قرار می دهد.

بازدید از عمارت شاپوری شیراز و سفر در زمان

ساخت این عمارت در دوره پهلوی و سال ۱۳۱۰ انجام شد و سال ۱۳۱۵ مراحل ساخت آن به اتمام رسید. از آن زمان تا دهه هفتاد این خانه در اختیار خاندان شاپوری قرار داشت.

بعد از گذشت هشت سال، یعنی ۱۳۷۸ این خانه توسط میراث فرهنگی و گردشگری شیراز از مالک اصلی خریداری شد.

زمانی که این خانه در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار داشت، به تدریج به متروکه تبدیل شده بود.

خوشبختانه بعد از مدت‌ها، به واسطه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی که انجام شد، این خانه مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت.

معماری  عمارت شاپوری شیراز، تلفیقی از زیبایی ایرانی و اروپایی

خاص‌ترین نوع معماری در زمان ساخت خود به عمارت شاپوری تعلق داشت. عمارت شاپوری در آن زمان نخستین بنایی بود که در ساختار آن از سبک معماری اروپایی استفاده می‌کردند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شهر شیراز، گوشه مهمی از تمدن ایران

عمارت اصلی دارای دوطبقه با سقف شیروانی است.

یکی از ویژگی‌های معماری  عمارت شاپوری شیراز که نظر همه گردشگران را به خود جلب می‌کند، استفاده از اصل تقارن در ستون‌های ۱۴ گانه این بنا می‌باشد.

ایوان عمارت شاپوری با وجود این ستون‌ها نمای زیباتری به خود گرفته‌است. حال لازم است تا اطلاعاتی در خصوص تزئینات تماشایی این بنای تاریخی داشته باشیم.

معماری عمارت شاپوری

تزئینات تماشایی معماری عمارت شاپور شیراز

در بازدید از عمارت شاپوری شیراز شاهد هنرهای زیبای ایرانی مانند کاشی کاری و گچبری خواهید بود.

یکی از معروف‌ترین تزئینات در سردر این عمارت، کاشی کاری همراه با نقوش هخامنشی می‌باشد که از طرح پاسارگاد برگرفته شده‌است.

یکی دیگر از جاذبه‌های عمارت شاپوری، ستون‌های بلند روی بالکن است.

بیشتر تزئینات عمارت شاپوری در قالب کاشی کاری‌های هفت رنگ، گچبری‌ها و نقش و نگارهای دوره هخامنشی می‌باشد.

در گام بعدی لازم است بدانید این عمارت شگفت‌انگیز در کجای شهر زیبای شیراز قرار دارد.

عمارت شاپوری کجاست؟ و چگونه به آنجا برویم؟

عمارت شاپوری در خیابان انوری شیراز واقع شده‌است و برای رفتن به آن‌جا باید خود را به بلوار کریم خان زند برسانید.

ساعات بازدید عمارت شاپوری شیراز از ۸ صبح تا ۲۴ شب به صورت یکسره می‌باشد.

می‌توانید با هر نوع وسیله نقلیه عمومی به این مکان بروید. در نزدیکی باغ و عمارت شاپوری، می‌توانید از بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل، ارگ کریمخان زند و آرامگاه شاهچراغ بازدید نمایید.

حالا که با این عمارت آشنا شدیم، لازم است تا فکری برای اقامت خود در سفر به شهر شعر کنیم.

عمارت شاپوری کجاست

اقامت در شیراز و اطراف عمارت شاپوری

جاذبه‌ها در شیراز فراوانند. با سفر یک روزه به شیراز نمی‌توان لذت کافی را برد. برای سفر چند روزه به شیراز هم لازم است تا جایی برای استراحت پس از گشت و گذار در شهر داشت.

در مرکز شهر شیراز و در اطراف جاذبه‌های گردشگری این شهر، انواع اقامتگاه‌ها و آپارتمان‌های اجاره ای وجود دارد. گردشگران می‌توانند مطابق میل خود هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنیند.

بهتر است بعد از برنامه‌ریزی، محل اقامت خود را تعیین کنید. سفر به شهرهای گردشگری همواره با مشکلات اقامتی را همراه است.

سپنجا و اقامت در شهر شعر

اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان، بهترین محل اقامت خود را در شهر شیراز انتخاب کنید، باید از بهترین شیوه‌های اقامتی استفاده کنید.

ساده‌ترین کاری که برای اجاره سوئیت در شیراز می توانید انجام دهید، این است که با ورود به سایت رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، اقامتگاه‌های سپنجا در شهر شیراز را ببینید.

در سامانه سپنجا می‌توانید بر اساس قیمت، امکانات، تعداد نفرات و … مناسب‌ترین اقامتگاه را پیدا کنید.

اقامت در نزدیکی عمارت شاپوری شیراز

حرف آخر

به نظر شما عمارت شاپوری شیراز چه نقشی در جذب گردشگران خارجی دارد؟ نظر شما درباره معماری عمارت شاپوری شیراز چیست؟

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی جامع در خصوص این عمارت زیبا برای شما گردآوری کنیم.

شما هم می‌توانید تجربیات خود از سفر به شیراز را در این بخش به اشتراک بگذارید، تا ما و سایر بازدیدکنندگان از تجربیات شما بهره‌مند شویم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا