دیدنی های گیلان

شاندرمن ماسال کجاست؟

بسیاری از مردم ایران به‌خاطر طبیعت سرسبز و بکر، آب و هوای مطلوب و وجود جاذبه‌های خارق‌العاده، استان گیلان را برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب می‌کنند. یکی از بخش‌های زیبای گیلان، شاندرمن ماسال است که به عنوان یکی از دهکده‌های توریستی و تفریحی شمال کشور مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

شاندرمن پیشینه دور و درازی دارد که قدمت آن به چندین سال پیش می‌رسد و این پیشینه از آثار تاریخی و شگفتی‌های ماندگاری که از گذشتگان باقی مانده است کاملا پیداست. جاذبه‌های بسیاری در شاندرمن ماسال نهفته است که بازدید از هر کدام می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای شما باشد. در این مقاله از  سپنجا قرار است با منطقه گردشگری و توریستی شاندرمن آشنا شوید؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی شاندرمن ماسال

شاندرمن یکی از مناطق گردشگری در شمال کشور محسوب می‌شود که هر ساله عده کثیری از مردم جهان برای گردش و بازدید از مناطق جذاب و دیدنی این منطقه راهی سفر می‌شوند. شاندرمن با تمام زیبایی‌هایش به تکه‌ای از بهشت می‌ماند. شاندرمن در استان گیلان، شهرستان تالش و در بخشی از ماسال قرار گرفته است. اگر به دنبال مکان خوش آب و هوا و سرسبزی هستید و می‌خواهید که حال و هوایتان عوض شود، شاندرمن ماسال بهترین گزینه خواهد بود.

شهرستان ماسال در حقیقت از دو بخش تشکیل شده که یکی ماسال و دیگری شاندرمن است. یکی از مواردی که موجب معروف شدن این منطقه شده، وجود روستایی با نام سیاهمرد در همین حوالی است. جمعیت روستای سیاهمرد به ۴۰۰۰ نفر می‌رسد. این قسمت از ماسال آنقدر شگفتی دارد که از تماشای آن‌هال سیر نمی‌شوید.

جنگلی با درختان سر به فلک کشیده و سرسبز به نام تاسکو در این ناحیه خواهید دید که قدم زدن در آن می‌تواند برای شما دلچسب باشد. ماسال ییلاق های سرسبز و خوش آب و هوایی دارد که صرف یک وعده غذایی در آن لحظات خوشی را برایتان رقم می‌زند.

معرفی شاندرمن ماسال

امامزاده‌های بی‌شماری در این منطقه وجود دارند که با فراهم کردن امکانات رفاهی و ارائه خدمات، مکان‌های فوق‌العاده‌ای برای استراحت گردشگران خواهند بود. در ماسال غارهای عجیب و غریب زیادی دیده می‌شود که تعداد آن‌ها به ۱۷ غار می‌رسد. این غارها در ابعاد مختلفی (بزرگ و یا کوچک) هستند.که بزرگ‌ترین این غارها در منطقه شاندرمن قرار گرفته‌اند.

یکی از غارهای معروف و بزرگ شاندرمن، غار آویشو نام دارد که در بخش جنوب غربی شاندرمن واقع شده است. مساحت شاندرمن ماسال به ۴۰۳ کیلومتر مربع می‌رسد. شاندرمن از سمت شرق به شهر صومعه‌سرا، از سمت شمال به شهر رضوانشهر، از سمت جنوب به بخش مرکزی ماسال و از سمت غرب نیز به شهرستان خلخال ختم می‌شود.

در شاندرمن ۶۸ آبادی وجود دارد. این منطقه از لحاظ آب و هوایی به سه بخش کوهپایه‌ای، جلگه‌ای و کوهستانی تقسیم می‌شود. قسمت بزرگی از شاندرمن را مناطق جلگه‌ای تشکیل داده‌اند. قعله رودخان یکی از مکان‌های تاریخی در استان گیلان است که هر ساله گردشگران بسیاری از این مکان قدیمی دیدن می‌کنند فاصله‌ی این مکان تا شاندرمن حدود ۳۰ کیلومتر است.

برای اجاره سوئیت در ماسال روی لینک کلیک کنید.

علت نامگذاری شاندرمن

دلایل مختلفی برای نامگذاری شاندرمن آورده شده است. در زبان تالشی شاندرمن به جمله «با من رفتن» معنا می‌شود. برخی می‌گویند در این منطقه در زمان‌های دور کاروانسراهایی وجود داشته است . همچنین کاروان‌هایی که به طرف خلخال و یا تالش شمالی می‌رفتند، در این منطقه اتراق می‌کردند و یا محل گذر آن‌ها بود است. عده‌ای می‌گویند به این علت نام این منطقه شاندرمن شد.

عده‌ای بر این باورند که ایل بزرگی به نام شاندرمن در این منطقه زندگی می‌کردند و به همین علت به آن شاندرمن گفته می‌شود. برخی هم می‌گویند که شاندرمن یک منطقه‌ای شاه نشین بوده به همین جهت است که آن را شاه در من یا همان شاندرمن نامگذاری کرده‌اند. با این وجود نمی‌توان گفت کدام علت برای نامگذاری درست‌تر و دقیق‌تر است.

علت نامگذاری شاندرمن

جاذبه‌های دیدنی شاندرمن

شاندرمن آنقدر غنی از شگفتی و زیبایی است که هر چه از آن بگوییم باز کم گفته‌ایم. در ادامه ۷ جاذبه‌ دیدنی و جذاب شاندرمن را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- آبشار ویوز

آبشار ویوز یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی شاندرمن ماسال است که در نزدیکی ییلاق اولسبلنگاه و در منطقه ییلاقی النزه قرار دارد. ماسال دارای آبشارهای بی‌شماری است که برخی از آن‌ها در بخش شاندرمن قرار گرفته‌اند. این آبشار از بلندترین قله استان گیلان به سمت پایین سرازیر می‌شود. اگر به بالای این قله بروید تمام شگفتی‌های این منطقه زیر پای شما قرار می‌گیرند و تماشای منظره لذت می‌برید.

این مطلب را هم بخوانید
چرا باید به آبشار دودزن خرمکش برویم؟

۲- آبشار وزن بن

آبشار وزن بن در شهرستان شفت در استان گیلان واقع شده که ۲۰ متر ارتفاع دارد. آب این آبشار از رودخانه‌ای خروشان به سمت پایین سرازیر می‌شود. این رودخانه از ارتفاعات بلند در نزدیکی امامزاده اسحاق سرچشمه می‌گیرد. در کنار آبشار محوطه‌ای دنج و آرام با درختان بلند قامت وجود دارد که برای صرف یک وعده غذایی بسیار مناسب است. در این مکان می‌توانید لحظه‌های خاطره‌انگیزی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

آبشار وزن بن

۳- جمعه بازار شاندرمن

جمعه بازار شاندرمن ماسال فرهنگ و آداب و رسوم گیلانی‌ها را به خوبی نشان می دهد و می‌توان زندگی‌ آن‌ها را در این قاب نمایشی دید. خیلی از افراد برای گردش به این بازار می‌آیند و قدم زدن در این بازار را تفریح می‌دانند. عده‌ای هم برای خرید مایحتاج روزانه خود به این بازار مراجعه می‌کنند. این بازار به علت ارزان بودن، انتخاب بسیاری از مردم گیلان است. می‌توانید ماهی تازه، سبزی‌های معطر و تخم مرغ‌های محلی و… را از این مکان تهیه کنید.

بسیاری از فروشندگان جمعه بازار، خانم‌ها هستند که خودشان رب انار و برخی مواد غذایی و حتی صنایع دستی مثل گیوه و شال و… را درست می‌کنند و در این بازار به فروش می‌رسانند. بعضی از این بانوان با چیدن تمشک‌های ملس و فروختن آن‌ها کسب درآمد می‌کنند.به طور خلاصه این بازار متناسب با سلیقه‌های متفاوت و فصل‌های مختلف سال به روز می‌شوند و در هر فصل از سال میوه‌ها و سبزی‌های متنوعی را در این بازار خواهید دید.

۴- دشت النزه

یکی از زیباترین ییلاق های استان گیلان که در ماسال قرار گرفته دشت النزه است. در میان کوه‌های شاندرمن می‌توانید سرسبزی و طراوت این دشت را ببینید و آن را به خوبی حس کنید. برای رفتن به این دشت ابتدا باید به میدان شهدای شاندرمن بروید. سپس جاده‌ای که از شاندرمن به النزه می‌رود را انتخاب کنید. با گذر از چندین روستا به روستایی به نام النزه خواهید رسید و می‌توانید از دشت آن لذت ببرید.

قدمت این دشت از درختان آن پیداست؛ درختان بلند قامتی که پیشینه‌ای ۲۰۰ ساله دارند. جذابیت‌های این ییلاق شامل چشمه‌های جوشان، رودخانه‌های در حال جریان، طبیعت بکر و ناب و اسب‌های وحشی است که در این دشت سرسبز رها مانده اند. وجود عشایری که با نصب چادر و یا سکونت در خانه‌های چوبی به زندگی خود ادامه می‌دهند، به زیبایی این دشت سرسبز افزوده‌اند.

۵- غار آویشو

غار آویشو یکی از کمیاب‌ترین و بزرگ‌ترین غارها در استان گیلان است. این غار بین خماسون، انده چو و تائی بنه قرار دارد. ارتفاع این غار از سطح دریا حدود ۱۳۰۰ متر است و در دره‌ای کم آب واقع شده که زیبایی بی‌نظیری دارد. در فصل زمستان قندیل‌های یخی زیبایی در این غار پدید می‌آیند که جلوه‌ای خارق‌العاده را به غار می‌بخشند.

ستون‌هایی آهکی و آبشارهای زیبا و دیدنی در این غار به وجود آمده‌اند و همین‌ها باعث شده‌اند که غار آویشو از زیباترین و بهترین غارهای گیلان به شمار بروند.

غار آویشو عرضی ۱۴ متری و ارتفاعی ۱۹ متری دارد که دهانه آن بسیار بزرگ است. کوهنوردان و غارنوردان توانسته‌اند چیزی حدود ۲۰۰۰ متر از عمق این غار را طی کنند و جذابیت‌های آن را ببینند.

آویشو طولانی‌ترین غار در ایران به حساب می‎‌آید که از قدم زدن در آن هرگز خسته نخواهید شد؛ چون هر چه جلوتر می‌روید با بخش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوید که برای شما جذاب است.

غار آویشو

۶- امامزاده شفیع

امامزاده شفیع یکی از مکان‌های دیدنی، تاریخی و مقدس شاندرمن است که از رودخانه مرغک حدود ۷ کیلومتری فاصله دارد. این بنای مذهبی تاریخ مکتوب و مستند دارد که از میان درختان سرسبز گنبد طلایی آن مشخص است. امامزاده شفیع از نوادگان امام موسی کاظم است که بسیاری از مردم برای زیارت و یا بازدید از این بنای زیبا و تاریخی به این منطقه می‌آیند.

۷- روستای سیاهمرد

روستاهای بی‌شماری در استان گیلان و در منطقه شاندرمن ماسال وجود دارند که یکی از معروف‌ترین، بزرگ‌ترین و پهناورترین آن‌ها روستای سیاهمرد است. این روستا با جمعیت ۴۰۰۰ نفره از بزرگ‌ترین روستای این منطقه به شمار می‌رود. به علت کوهستانی بودن، زمستان‌های بسیار سردی بر این منطقه حاکم می‌شود. در فصل‌های تابستان و بهار آب و هوایی ملس و دلپذیری دارد.

روستای سیاهمرد

بهترین زمان بازدید از شاندرمن ماسال

همیشه سعی کنید، قبل از شروع سفر حتما از شرایط آب و هوایی مقصد اطلاعات لازم را به‌دست بیاورید تا در حین سفر به مشکل برنخورید. شاندرمن آب و هوایی جلگه‌ای و شرجی دارد؛ اما در تمام مناطق آن اینگونه نیست. در بخش‌های غربی، هوا به دلیل کوهستانی بودن کمی سرد می‌شود و رطوبت هوا نیز به شدت کاهش می‌یابد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به ییلاقات ماسال

بهترین زمان برای بازدید و سفر به شادرمن، فصل‌های بهار و تابستان است چون زمستان‌ها کمی سرد می‌شود. عده‌ای فصل زمستان و پاییز را به علت رطوبت کم انتخاب می‌کنند اما باید سرمای آن هم در نظر بگیرند. در فصل تابستان هوای شاندرمن شرجی می‌شود بنابراین سفر را کمی سخت می‌کند.

شاید باید گفت بهترین زمان برای سفر به این منطقه اوایل اردیبهشت ماه تا اوایل تیرماه است؛ زیرا می‌توانید شاندرمن ماسال را در اوج زیبایی‌هایش مشاهده کنید.

مسیر دسترسی به شاندرمن ماسال

در هرجای دنیا که باشید می‌توانید به شاندرمن بیایید و از جذابیت‌های دلربای آن دیدن کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خود را به شمال کشور ایران برسانید. اگر از تهران بخواهید عازم سفر شوید حدود ۵ ساعت در راه خواهید بود و باید ابتدا خود را به استان گیلان برسانید. برای اینکه به گیلان بروید باید جاده قزوین به رشت را انتخاب کنید و پس از ۲۲۰ کیلومتر رانندگی مسیر خود را به جاده فومن به سراوان تغییر دهید.

بهترین مسیر همان جاده قزوین به رشت است که از طرف امامزاده هاشم به جاده سراوان منتهی می‌شود. با انتخاب این مسیر دیگر نیاز نیست که از شهرهایی مثل تولم، فومن صومعه‌سرا و رشت عبور کنید. از این راه خیلی سریع به شاندرمن می‌رسید.

اگر بخواهید از سمت فیروزکوه و یا جاده چالوس حرکت کنید باید از شهرهایی مثل کوچصفهان، لاهیجان و آستانه اشرفیه گذر کنید. وقتی از این مناطق عبور کنید تازه به رشت می‌رسید. از رشت باید مسیر ماسال را پیش بگیرید تا در نهایت به شاندرمن برسید.

وقتی وارد جاده فومن به سراوان شدید پس از اینکه ۵۵ کیلومتر را طی کردید از تابلوهایی که در مسیر قرار داده شده کمک بگیرید و مسیر شاندرمن را پیش بگیرید تا به شاندرمن برسید. البته می‌توانید از برنامه‌های مسیریابی که بر روی گوشی‌ها نصب می‌شوند هم کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به شاندرمن

مناطق گردشگری و تفریحی بسیاری در اطراف شاندرمن وجود دارند. فاصله بندر انزلی تا شاندرمن حدود ۴۰ کیلومتر و از قلعه رودخان نیز ۳۰ کیلومتری فاصله دارد. جنگل زیبا و معروف گیسوم و همچنین ماسوله در نزدیکی این منطقه واقع شده‌اند. شاندرمن از آستارا که خط مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است ۹۵ کیلومتر فاصله دارد. گردشگران می‌توانند علاوه بر بازدید از شاندرمن به این مناطق جذاب و دیدنی هم سر بزنند.

مردم شاندرمن ماسال

جمعیت مردم شاندرمن طبق آمار و سرشماری‌هایی که در سال ۱۳۸۵ انجام شده به ۲۶۳۴۵ نفر می‌رسد. مردم شاندرمن، مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم هستند که بسیار ساده زندگی می‌کنند. لهجه آن‌ها تالشی است و از مسلمانان شیعه مذهب هستند. با رفتن به این منطقه حتما از غذاهای محلی آن‌ها بچشید؛ مطمئن باشید طعم لذیذ آن‌ها را هرگز فراموش نمی‌کنید.

اقامت در شاندرمن ماسال

برای اقامت در شاندرمن اصلا نگران نباشید چون آنقدر ویلاها، هتل‌ها و سوئیت‌های بسیاری در شاندرمن وجود دارد که می‌توانید متناسب با سلیقه و بودجه خود، یکی از آن‌ها را برای اقامت انتخاب و رزرو کنید. خانه‌های روستایی هم به گردشگران اجاره داده می‌شود که از امکانات رفاهی خوبی هم برخوردار هستند.

یکی از مکان‌هایی که برای اقامت در این منطقه توصیه می‌شود، مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن است که از سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسیده و اکنون به عنوان یکی از بهترین اقامتگاه‌های این منطقه به شمار می‌رود.

این مجتمع در یک روستایی به نام بیتم ساخته و احداث شده و هر کدام از اتاق‌ها (۱۱ اتاق در یک طبقه) به صورت جداگانه قرار گرفته‌اند که تمام امکانات موردنیاز در آن برای گردشگران فراهم شده است.

اقامت در شاندرمن ماسال

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا در مورد اینکه شاندرمن ماسال کجاست و چگونه جایی است صحبت شد. گفتیم که شاندرمن جاذبه‌ها و شگفتی‌های چشم‌نوازی را در قلب خود جای داده که با دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. بازدید از هر کدام تجربه‌ای متفاوت برای شما به همراه خواهد داشت. اگر به این منطقه سفر کرده‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا