دیدنی های مازندران

۰ تا ۱۰۰ سلمان شهر و متل قو | دانستنی های سفر + اقامتگاه

شهرها و روستاهای شمال ایران از طبیعت سرسبز و زیبایی برخوردار هستند. سلمان شهر که به متل قو نیز معروف است، نقطه ای از ساحل دریای خزر می باشد که امروزه به شهری توریستی تبدیل گشته و توجه مسافران زیادی را به خود جلب کرده است. در این مطلب قصد داریم شهرستان سلمان شهر را به طور کامل معرفی کنیم. با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

تاریخچه متل قو

کتابی که شامل یادداشت هایی از موسس متل قو می باشد، بهترین منبع برای آشنایی با تاریخچه این شهرستان است.

داستان از این قرار است که مرحوم جمشید جوانشیر در جوانی به شمال کشور سفر می کند. در این سفر به همراه دوستانش تصمیم بزرگی با هدف تبدیل جنگل های مخروبه به باغ مرکبات می گیرند. جنگل های مخروبه در کلاردشت قرار داشتند و امکانات رفاهی آن منطقه به قدری کم بود که مرحوم جوان شیر برای تحقق هدف خود باید به عباس آباد سفر می کرد. هر چند که انجام این کار، سختی های بسیاری داشت اما هیچ  یک از این مشکلات، او و شریکانش را از هدف شان منصرف نکرد. مدت طولانی گذشت که آن ها هیچ پیشرفتی در کار خود نکردند، اما هرگز نا امید نشدند.

 

 

در یکی از همان روز ها بود که جوانشیر و دوستانش مشغول به فعالیت بودند که ناگهان چشمش به تعدادی قو در آن حوالی خورد و به فکر تاسیس متلی در آن منطقه افتاد.لازم به ذکر است که متل، محلی است که مسافران می توانند اتومبیل هایشان را در کنار اتاق های خود پارک کنند. مدت زیادی نگذشت که او موفق به ساخت سالن اجتماعاتی با ۱۲ اتاق و ۲ ویلا شد. در آن زمان هر اتاق را ۱۰ تومان و ویلاها را ۲۵ تومان اجاره می دادند تا اقشار متوسط جامعه نیز بتوانند از این مکان برای اقامت خود استفاده کنند. بنابراین در سال ۱۳۳۸ متل قو تاسیس شد.

با گذر زمان، متل قو رونق بیشتری پیدا کرد و به جایی رسید که به یک شهر کوچک تبدیل شد. جوانشیر ارزش زیادی برای متل قو قائل بود و به دنبال افزودن امکانات هر چه بیشتر به آن بود. او در این زمینه هم موفق عمل کرد و توانست اسکله ساحلی، برج قو و دروازه فلزی را به این منطقه اضافه کند.

نمایی از متل قو در سلمان شهر

سال ها گذشت و در یکی از زمستان ها در اثر بارش برف شدید، تمامی مرکبات از بین رفتند و مردم آن منطقه مطلع شدند که زمین آن منطقه برای کشت مرکبات مناسب نیست و تنها متل قو باقی ماند و هر روز ویلاهای بیشتری در آن جا ساخته شد و تبدیل به شهر شد. نام شهر را ساقی کلایه که نام دختر جوانشیر بود انتخاب کردند. این شهر پس از انقلاب اسلامی تبدیل به متروکه شد اما نام متل قو فراموش نشد. پس از گذشت سال ها مجدد برای رونق آن منطقه به فکر افتادند و پروژه ای راه اندازی کردند. اکنون نام این شهر  را سلمانشهر گذاشته اند. البته لازم به ذکر است که برخی هنوز هم آن را با نام متل قو می شناسند.

بیشتر بخوانید:شمال رفتیم کجا بریم؟

معرفی سلمان شهر

سلمان شهر در شهرستان عباس آباد و استان مازندران واقع شده است. متل قو از سمت شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه البرز، از سمت غرب به شهر عباس آباد و شرق به شهر کلاردشت راه پیدا می کند.

جمعیت

جمعیت مردم متل قو، طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵، ۱۶.۴۲۷ نفر است.

نژاد

مردم سلمان شهر از تبار مازندرانی ها هستند.

زبان

مردم متل قو به زبان فارسی و مازندرانی با یکدیگر صحبت می کنند.

اقتصاد

صنعت گردشگری بیشترین میزان تاثیر را در اقتصاد مردم سلمان شهر دارد.

آب و هوا

آب و هوای متل قو، معتدل و مرطوب می باشد.

مطالب بیشتر:بهترین و زیباترین سواحل شمال ایران

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با حیوانات دریاچه ارواح دریاچه‌ای ترسناک در دل جنگل‌های شمال

دلایل سفر به سلمان شهر چیست؟

دلایل زیادی برای سفر به سلمان شهر (متل قو) وجود دارد که به برخی آز آن ها اشاره می کنیم. سلمانشهر، شهری ساحلی می باشد که هیچ فاصله ای از دریا ندارد؛ بنابراین اگر علاقه ی زیادی به لب ساحل دارید، بهترین گزینه برای شما سفر به متل قو است. این شهر ساحلی از امکانات کاملی نظیر رستوران ها، مراکز خرید، پلاژها، تفریحات آبی متنوع و … برخوردار می باشد. هم چنین متل قو شهری در میان جنگل های سرسبز نیز می باشد که طبیعت دوستان را به خود جذب می کند.

بهترین زمان سفر به متل قو

بهارهای متل قو، رفته رفته گرم می شود و هم چنین تابستان های آن شرجی و مرطوب می باشد. متل قو پاییز و زمستان های نسبتا سردی همراه با بارش باران فراوان دارد. بهترین زمان سفر به سلمان شهر، اردیبهشت تا اوایل مهر ماه می باشد.

نمایی از بالای شهر سلمان شهر

تفریحات سلمان شهر

تفریحات سلمان شهر شامل تفریحات آبی و مراکز خرید آن است.

ساحل متل قو

ساحل متل قو بسیار زیباست و تمام ناحیه شمالی سلمان شهر را پوشانده است. از بهترین تفریحات آبی می توان به پاراسل، جت اسکی و قایق سواری و … اشاره نمود. هم چنین در پلاژ ساحلی این شهرستان می توان بازی هایی مانند فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، ساخت مجسمه های شنی و شنا را تجربه کرد.

پروژه قو الماس خاورمیانه

دو برج در سلمان شهر وجود دارد که ۲۵ طبقه است و با نام پروژه قو الماس خاورمیانه شناخته می شود. این مجتمع شامل امکاناتی نظیر هتل ۵ ستاره ی لوکس الماس، مجموعه ورزشی الماس و … می باشد. در این مرکز خرید، فروشگاه های پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و … وجود دارد.

نمایی از متل قو مازندران

جاذبه های گردشگری سلمان شهر

غار دانیال

غاری در اعماق جنگل های روستای دانیال که در فاصله ی ۴ کیلومتری سلمان شهر است به نام غار دانیال وجود دارد. برای غارنوردی در غار دانیال تجهیزات مورد نیاز خود را همراه داشته باشید. غار دانیال غاری رودخانه ای است و برای رسیدن به این غار باید از رودخانه عبور کنید؛ بنابراین لباس اضافه همراه خود داشته باشید.

جنگل تیلا کنار

جنگل تیلا کنار جنگلی زیبا در نزدیکی متل قوست که آن را به یکی از جاذبه های گردشگری آن منطقه تبدیل کرده است. در دل این جنگل، هتلی چهار ستاره و معروف نیز وجود دارد.

پارک ملی خشکه داران

پارک ملی خشکه داران دارای انواع درختان انار، تمشک وحشی، توسکا، شمشاد و … است که در فاصله ی ۱۲۰ متری از دریا واقع شده است. استقرار این پارک در کنار دریا، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

منطقه جنگلی جیسا

منطقه جنگلی جیسا تمام زیبایی های طبیعی را یکجا دارد. این زیبایی ها شامل رودخانه، چشمه و درختان کهن می باشد که در نزدیکی کلاردشت واقع شده است.

نمایی از منطقه جنگلی جیسا

رستوران های سلمان شهر

رستوران فرزین

رستوران فرزین، افتخار کسب تندیس در سه دوره ی مختلف را به عنوان رستوران محبوب کشوری در کارنامه ی خود دارد. ماهی، کباب ترش و میرزا قاسمی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای این رستوران می باشد. فضای رستوران فرزین، نیمه باز و رو به دریاست. منوی این رستوران متنوع است؛ به طوری که غذاهای شمالی، ایتالیایی و فست فود را شامل می شود. هم چنین غذاهای ایرانی نظیر شیشلیک، میرازا قاسمی، انار دون، اوزون برون و سورکباب های رستوران فرزین نیز زبانزد است. نکته ی قابل توجه درباره ی رستوران فرزین این است که قیمت غذاهای آن نسبتا گران می باشد.

رستوران ملورین

رستوران ملورین واقع در باغی با صفا با آلاچیق های چوبی است. شعار این رستوران، تجربه ای از گیلان تا میلان می باشد؛ زیرا در منوی آن هم غذاهای ایرانی و هم ایتالیایی وجود دارد. کته کباب، کباب ترش، غوره بادمجان و خورشت نادون از پر طرفدارترین غذاهای این رستوران می باشد.

کته کبابی محمدی

کته کباب از محبوب ترین غذاهای مردم شمال است. کته کباب های کته کبابی محمدی معروف است و هر زمان که هوس آن را کردید با مراجعه ی به آن از طعم بی نظیر این غذای لذیذ نهایت لذت را ببرید. فضای این کته کبابی کوچک است. غذاهای آن نیز محدود به کته کباب، کباب ترش، جوجه، کباب کوبیده و چنجه می باشد.

فست فود دانانو

فست فود دانانو برای آن دسته از افرادی است که فست فود را به غذاهای سنتی ترجیح می دهند. دانانو، فست فودی خوب در سلمان شهر می باشد. برگر، پیتزا پپرونی، گارنی و چیز برگر طرفداران زیادی در فست فود دانانو دارد. مجموعه ی دانانو، هم محیط داخل و هم بیرون را برای نشستن و سرو غذا آماده کرده است که مطابق سلیقه ی خود می توانید مشخص کنید که کجا بنشینید.

این مطلب را هم بخوانید
آبشار اکاپل کلاردشت، معدن چشمه‌ها و یخچال‌های طبیعی

هتل های سلمانشهر

از آنجایی که متل قو، شهری توریستی می باشد و مسافران و گردشگران زیادی را جذب می کند، هتل های زیادی نیز در آن و نزدیکی آن واقع شده است.

هتل الماس قو‌‌‌

هتل ۵ ستاره ی قو، هتلی لوکس واقع در یک برج تجاری می باشد. اگر می خواهید چشم اندازی رو به دریا داشته باشید، هتل الماس قو را به شما توصیه می کنیم. این هتل لوکس شامل ۲۴۰ اتاق جهت اقامت مسافران است. هتل الماس متل قو دارای امکانات رفاهی کاملی اعم از استخر، سالن تنیس، بیلیارد، رستوران، کتابخانه، اینترنت و … می باشد. مزیت بسیار خوب این هتل، موقعیت مکانی آن است که درون یک مجتمع تجاری واقع شده است و همچنین دسترسی راحتی به دریای خزر دارد.

هتل لیلیوم

هتل ۴ ستاره ی لیلیوم از جدیدترین هتل های سلمان شهر می باشد که در جنگل و با چشم اندازی بسیار زیبا واقع شده است. این هتل ۵ طبقه و ۲۲ اتاق دارد. رستوران هتل در بالاترین طبقه ی آن با چشم انداز زیبا قرار دارد. یکی دیگر از امکاناتی که هتل لیلیوم از آن برخوردار است، وجود کافی شاپی در لابی این رستوران است. تمامی اتاق های این هتل تمیز و با نظافت عالی هستند. هم چنین کارکنان هتل، برخوردی بسیار خوب با مرجعه کنندگان خود دارند. لازم به ذکر است که صبحانه های این هتل، متنوع و مفصل می باشد. پارکینگ، آسانسور، گریل ابر، خشک شویی، اتاق مجزا برای چمدان، اینترنت، کافی شاپ و … تعدادی از امکانات هتل لیلیوم می باشد.

نمایی از هتل لیلیوم سلمان شهر

هتل آسمان

هتل ۳ ستاره ی آسمان شامل ۶ طبقه و ۲۸ اتاق می باشد. این هتل از جدیدترین هتل های سلمان شهر است زیرا در سال ۱۳۹۵ بازسازی شد. چشم انداز رستوران هتل آسمان رو به دریا و جنگل های سرسبز شمال می باشد. هنگامی که در یکی از اتاق های هتل آسمان اقامت کردید باید بدانید که تنها حدود ۳ دقیقه پیاده روی تا دریاچه خزر فاصله دارید. از امکانات هتل آسمان می توان به امکاناتی نظیر کافی شاپ، پارکینگ، لابی، سونا و جکوزی، نمازخانه، سالن کنفرانس و … اشاره کرد.

هتل الماس

هتل الماس دارای ۷ طبقه و ۳۴ اتاق می باشد. هتل الماس، چشم انداز بسیار زیبایی رو به دریا و جاده دارد. این هتل در فاصله ی ۱۰ کیلومتری متل قو واقع شده است. اقامت گاه های هتل الماس، اتاق ماه عسل و سوئیت های تک خواب و دو خواب می باشد. امکانات این هتل شامل پارکینگ، رستوران، خشک شویی، آسانسور، کافی ننت، لاببی، چای خانه سنتی، سالن بیلیارد، کافه و … می باشد.

سوغات متل فو

اگر از مسافران سلمان شهر هستید و نمی خواهید دست خالی به شهر خود برگردید خوب است که با سوغاتی های شهر ساحلی متل قو آشنا شوید. کوکی های گردویی و کشمشی از سوغاتی های خوشمزه ی این شهر به حساب می آید.

اقامت در سلمان شهر

حال که همه ی اطلاعات درباره ی سلمانشهر را مطالعه کردید، اگر قصد سفر به متل قو (سلمان شهر) را دارید و به دنبال سوئیت، ویلا و یا اقامت گاه های بوم گردی در این شهر ساحلی هستید روی کمک سپنجا حساب کرده و به صفحه ی رزرو سوئیت در سلمان شهر مراجعه کنید. در این در این صفحه می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن مطابق آنچه برای مکان اقامتی خود در نظر دارید نسبت به رزرو آن اقدام نمایید.

اقامت در سلمان شهر

سخن آخر

به عنوان سخن آخر، امیدواریم تمام اطلاعاتی که برای سفر به متل قو به آن احتیاج داشته اید را در اختیارتان گذاشته باشیم.

آیا شما تجربه ی سفر به متل قو را داشته اید؟

آیا خاطره ای از سفر به سلمان شهر و بازدید از مکان های تفریحی و مراکز خرید آن دارید؟

اگر پاسختان به سوال های بالا مثبت است لطفا تجربه ی خود را از سفر به سلمان شهر را در بخش نظرات با ما و خوانندگان مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

نمایی از شهر سلمان شهر از بالا

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا