دیدنی های گیلاندیدنی های گلستاندیدنی های مازندران

شمال رفتیم کجا بریم؟

به تعطیلات آخر هفته یا نوروز که نزدیک می‌شویم، تمام مسیرهای منتهی به شمال مملوء از ماشین و مسافر می‌شوند. مسافرانی که از اقصی‌نقاط ایران راهی شده‌اند تا تعطیلات خود را در مناطق خوش آب و هوای خطه سرسبز شمال سپری کنند. جاهای دیدنی این خطه تمام شدنی نیستند و غرب تا شرق منطقه ساحلی دریای خزر را احاطه کرده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از حرکت، کمی از وقت خود را صرف شناخت جاذبه‌های گردشگری این منطقه کنید تا سفری کامل‌ و سودمندتر داشته باشید.

خبر خوشحال کننده این است که زیاد بودن جاذبه‌های گردشگری در مناطق شمالی کشور باعث شده تا تفرجگاه‌ها و امکانات تفریحی متنوعی در نزدیکی آنها به وجود بیاید. بنابراین به هر کجای شمال که سفر کنید، سفری ایمن و بدون دلواپسی خواهید داشت. اگر تمایل دارید جاهای دیدنی و پرطرفدار این منطقه را بشناید، خواندن این مقاله از سپنجا را از دست ندهید.

[message_box bg=”https://sepanja.com/blog/wp-content/uploads/2022/11/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-13.jpg”] برای اجاره ویلا در شمال کلیک کنید. [button size=”medium” style=”is-outline success” text=”مشاهده اقامتگاه ها” link=”https://sepanja.com/landing/shomal”][/message_box]

جاهای پرطرفدار شمال کشور

مازندران، گیلان و گلستان سه استان زیبای شمالی هستند که هریک شهرها و جاذبه‌های خاص خود را دارند. در ادامه با برخی از جاذبه‌های دیدنی این استان‌ها آشنا خواهید شد.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یک موزه است اما به احتمال زیاد شبیه آنچه قبلا دیده‌اید نیست. این موزه تقریباً ۲۶۰ هکتار وسعت دارد و در فضایی کاملاً باز با هوای آزاد ساخته شده است. موزه منحصربه‌فرد میراث روستایی گیلان در میان جنگل‌های شمال استان گیلان و نزدیکی رشت قرار دارد. موزه در سال ۸۱ راه اندازی شده اما بذر این ایده درست مدتی پس از فاجعه زلزله رودبار در سال ۶۱ کاشته شد.

اگر دنبال مکانی آرامش‌بخش در شمال کشور هستید به این موزه سر بزنید. محیط اینجا خیلی خوب و آرام است و جالب است بدانید تمام کلبه‌های سنتی واقع در اینجا همه دوباره سرهم شده‌اند. اگر بخواهیم به جزئیات بپردازیم، این کلبه‌ها متعلق به ۹ روستای مختلف گیلان هستند و هر یک از آنها نمایانگر معماری و فرهنگ متفاوت یک منطقه از گیلان است. تاکنون هفت روستای کامل در موزه بازسازی شده است.

موزه میراث روستایی گیلان

بوم‌موزه فقط درباره خانه‌های سنتی نیست، بلکه نشان‌دهنده شیوه زندگی مردم محلی در گذشته است. شما در اینجا زنان و مردانی را می‌بینید که با لباس‌های سنتی زیبا مشغول انجام کارهای روزمره مردم گیلک هستند. به این ترتیب می‌توانید در مورد سبک زندگی آنها و چیزهایی که قبلاً با آنها زندگی می‌کردند آشنا شوید.

برای اینکه این تجربه برای گردشگران شمال واقعی‌تر و هیجان‌انگیزتر شود، آنها حتی مزارع برنج و مزارع چای را بازسازی کرده‌اند. حتی دام و طیور نیز پرورش می‌دهند. همچنین باغات توت و پرتقال ترش وجود دارد. در اینجا حتی می‌توانید لباس‌های سنتی زیبا را امتحان کنید و عکس‌های خاطره انگیزی بگیرید. نکته جالب دیگر صنایع دستی سنتی محلی است که در اینجا درست می‌کنند.

برای اجاره سوئیت در گیلان روی لینک کلیک کنید.

ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران که یکی از برترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گرگان محسوب می‌شود توسط فضاهای فوق‌العاده سبز و بکر احاطه شده است. می‌توانید برای تفریح ​​به آنجا بروید و از آب و هوای خوب و شیب‌های تند سرسبز که ویژگی‌های این پارک هستند حسابی لذت ببرید. این پارک جنگلی از قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های استان گلستان است و در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان قرار دارد. در واقع در حاشیه همان بلوار ابتدای شهر است. ناهارخوران واقع در شمال کشور حدود ۱۶۸ هکتار وسعت دارد و در دسته جنگل‌های مختلط هیرکانی خزر قرار دارد.

این شامل چندین رستوران، مسافرخانه، هتل و ویلاس. این همچنین دارای چشمه‌های متعددی است که معروف ترین آنها سفید چشمه است. تنها رودخانه ناهار خوران زیارت نام دارد که از ارتفاعات روستای زیارت سرازیر می‌شود و مسیری ۴۰ کیلومتری را طی می‌کند.

ناهارخوران

کاخ موزه گرگان

همانطور که در جریان هستید، خاندان پهلوی کاخ‌های متعددی در برخی از نقاط ایران مثل شمال برای خود ساختند تا از آنها به عنوان اقامتگاه‌هایی موقتی در سفرهای خود استفاده کنند. یکی از این کاخ‌های زیبا و سلطنتی کاخ گرگان است که به دستور رضاخان در سال ۱۳۱۷ ساخته شد. این کاخ در دوران پهلوی دوم به موزه تبدیل شد.

کاخ گرگان یک بنای دو طبقه است که به سبک معماری اروپایی ساخته شده است. طبقه اول موزه دارای نمایش هایی است که به ۳۰ شخصیت برجسته استان گلستان اختصاص دارد. در طبقه دوم ۱۰۰ اقلام متعلق به خاندان پهلوی به نمایش گذاشته شده است. چندین سنگ قبر متعلق به قرن نهم تا نوزدهم در حیاط کاخ به نمایش گذاشته شده است. این موزه همچنین دارای یک سالن باستان‌شناسی است که در آن مجموعه‌ای از اقلام مربوط به ۵۰۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش قابل ثبت است.

این مطلب را هم بخوانید
این 8 مورد از مکان‌های ناشناخته گرگان را هرگز ندیده‌اید!

گنبد کاووس و برج گنبد قابوس

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال که باید حتما ببینید برج گنبد قابوس است. این بنایی باشکوه از آجر و با فنون و جلوه‌های خاص هنری مربوط به قرن چهارم هجری قمری است. این بنا که بر فراز تپه‌ای در میان پارک بزرگ شهر گنبدکاووس قرار دارد، آرامگاه شمس‌المالی قابوس ابن وشمگیر زیاری (حاکم روزگار گرگان و همچنین از علمای مشهور) است.

این برج یک ساختمان مستحکم است که توسط عناصر قوی ساخته شده است و از آثار تزئینی زیبا در خطوط متناسب و آراسته به هارمونی تشکیل شده است. بنای مذکور از سه قسمت شالوده، بنای اصلی و گنبد مخروطی شکل تشکیل شده است که تا ارتفاع ۷۰ متری بالا رفته است.

این برج با ده الگوی مثلثی در فواصل زمانی معین به صورت هنرمندانه طراحی شده است. دو کتیبه ساده به خط برجسته خط میخی روی بنای ۳۹۷ هجری قمری مشاهده می‌شود. این برج از آجر قرمز ساخته شده است، اما این رنگ تحت تأثیر اشعه خورشید به زرد طلایی تغییر یافته است.

گنبد کاووس

گورستان و زیارتگاه خالد نبی

گورستان و زیارتگاه خالد نبی یکی از جاذبه‌های حیرت انگیز و کم‌تر شناخته شده شمال ایران است که در استان گلستان قرار دارد و به خاطر ارزش تاریخی، فضای آرام وهمچنین طبیعت خیره کننده‌اش در بین مردم ایران جایگاه خود را پیدا کرده است. این مجموعه در ارتفاعات رشته کوه البرز (۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا) در استان گلستان در شمال شرقی ایران قرار دارد و شامل گورستان تاریخی ویژه و چند امامزاده است. اگرچه گورستان خالد نبی مکانی دورافتاده است، اما اکنون به مقصدی منحصر به فرد برای دوستداران طبیعت تبدیل شده است.

زیارتگاه خالد نبی در ارتفاعات رو به تپه‌های دیدنی که در فصل بهار با مخمل پوشیده می‌شوند قرار دارد. بنای آن مسقف با پلانی مربع و چند پنجره و دری منحنی است. پنجره‌ها و درها با فلز ساخته شده‌اند و همه ساده و بدون کتیبه و تزئین هستند. این ساختمان با یک گنبد کوچک بیضی شکل، به رنگ سبز پوشیده شده است. تنها چیزی که در داخل حرم می‌بینید قبر ساده خالد نبی است و هیچ زینت و تزئینی ندارد. در اطراف آرامگاه، اتاق‌هایی برای اقامت بازدیدکنندگان، مسجد و چند آب انبار وجود دارد.

گورستان خالد نبی در نزدیکی حرم قرار دارد و شامل مجسمه‌های سنگی متعددی است که در این دشت پراکنده شده‌اند. اعتقاد بر این است که قدمت این گورستان به بیش از هزار سال پیش (شاید دوران پارینه سنگی) می‌رسد و ششصد مجسمه سنگی در آن وجود داشته که اشکال خاصی دارند. در مورد معنای این مجسمه‌ها و نماد آنها نظریه‌های مختلفی وجود دارد.

آبشار کبودوال و دریاچه زرین گل

یکی دیگر از مقاصد گردشگری که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شمال ببینید، آبشار کبودوال در علی آباد کتول است که در قلب استان گلستان قرار دارد و همواره گردشگران از نقاط مختلف برای دیدن آن به این استان سفر می‌کنند. این آبشار به شکل عدد هشت بر روی خزه‌های کوهی کم ارتفاع جریان دارد که آب و هوای مطبوعی را در اطراف آن ایجاد کرده است.

آبشار کبودوال یکی از بی‌نظیرترین آبشارهای ایران است، زیرا به طور شگفت انگیزی روی خزه‌ها می‌ریزد و این باعث شده گردشگران زیادی به سمت آن کشیده شوند. البته برای دیدن چنین آبشاری زیبا باید سختی را به بدن خود تحمیل کنید و مسافت کوتاهی را بدون ماشین و پیاده طی کنید زیرا این آبشار در مسیری کاملا جنگلی قرار دارد که امکان تردد وسایل نقلیه وجود ندارد.

در مسیر رسیدن به آبشار از پله‌هایی رد می‌شوید که در کنار آن صدای جاری شدن آب از میان صخره‌های بزرگ را می‌شنوید. این صداها بهترین حس را در دل یک دره جنگلی ایجاد می‌کند. در طول مسیر از تابلوهایی برای راهنمایی مسافران استفاده شده است. این آبشار در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول قرار دارد.

آبشار کبود وال

مجتمع تفریحی رامسر

رامسر یکی از پرطرفدارترین شهرهای شمال ایران است زیرا ساحل این شهر تا کوه فاصله زیادی ندارد. اصلاً خیلی از گردشگران به اینجا می‌روند تا سوار تله‌کابین رامسر شوند و شاهد چشم‌انداز کم‌نظیری که از ترکیب دریا و جنگل حاصل شده است باشند.

در سال ۱۳۸۳ خورشیدی یک مجموعه رفاهی تفریحی به منظور بهبود ظرفیت‌های گردشگری، به این شهر اضافه شد که شامل چندین رستوران، کافی‌شاپ و همینطور تفریحاتی چون پیست کارتینگ، پینت‌بال، جت اسکی، زیپ‌لاین و… می‌شود. علاوه بر این جاذبه‌های دیگری چون کاخ موزه رامسر  در این شهر وجود دارد  که برای علاقه‌مندان به تاریخ جای ایده‌آلیست. دریاچه قو و جاده جواهرده هم از دیگر جاهای دیدنی این مقصد توریستی پرطرفدار هستند.

نمک آبرود

در سفر به شمال کشور و استان مازندران بازدید از نمک آبرود را فراموش نکنید. نمک آبرود؛ شهرکی توریستی از توابع استان مازندران است که یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین‌های کشور را داراست. این تله کابین طولانی و جذاب از سطح دریا در نزدیکی سواحل دریای خزر شروع شده و با عبور از جنگل‌های انبوه شمال ایران به بالای ارتفاعات البرز ختم می‌شود.

یکی از بخش‌های گردشگری نمک آبرود که قابل توجه است، همین تله کابین است که در جنوب شرقی شهر واقع شده و امکان دسترسی به تپه مدوبن را فراهم می‌کند. تله کابین نمک آبرود دارای ۴۲ کابین است که هر کدام ۴ نفر را حمل می‌کند. سرعت آن ۳ متر بر ثانیه است و یک سفر ۱۵ دقیقه‌ای به طول ۲.۱ کیلومتر تا بالای تپه انجام می‌دهد. مدوبن می‌تواند اقامتگاه بسیار خوبی برای گردشگران باشد و ۱۰ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از دامنه‌های تپه‌ها است و امکانات تفریحی متفاوتی دارد که آن را به مقصدی مطلوب برای تابستان تبدیل می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به فریدون کنار ، بهترین شهر شمالی برای مسافرت و تفریح

نمک آبرود واقع در شمال ایران از امکانات دیگری از جمله دریاچه مصنوعی، زمین تنیس، دوچرخه سواری پیست، استراحتگاه اسکیت، گلایدر و اسکای واکر، پرواز دو نفره، مراکز خرید، رستوران‌ها، بوتیک‌های لباس و غرفه‌های صنایع دستی، فرش، پوشاک و… نیز بهره می‌برد.

نمک آبرود

روستای فیلبند

در مازندران یکی از پرطرفدارترین و زیباترین استان‌های شمالی ایران، روستایی زیبا و باورنکردنی به نام فیلبند قرار دارد. این روستا با ارتفاع بیش از ۲۳۰۰ متر از دریا به بام مازندران نیز شهرت یافته است. در اینجا، شما معمولاً روستایی را خواهید دید که پوشیده از ابرهای سفید است و نسبت به سایر نقاط منطقه خنک‌تر است. فیلبند به دلیل ارتفاع و شرایط آب و هوایی خاص خود به عنوان روستایی بر فراز ابرها و مقصدی شگفت انگیز برای کسانی که به دنبال مناظر طبیعی منحصر به فرد هستند شناخته می‌شود.

در این نقطه از شمال ایران زمستان خیلی زود شروع می‌شود و خیلی دیر هم پایان می‌یابد. در نتیجه مردم محلی مجبورند  در برخی از دوره‌های سال خانه‌های خود را ترک کنند و دام‌های خود را به مناطق گرم‌تر ببرند. در گذشته دسترسی به فیلبند بسیار سخت و در برخی فصول تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید اما امروزه به لطف جاده آسفالت این روستا که آن را به جاده اصلی تهران – هراز متصل می‌کند، به راحتی قابل دسترسی شده است. فیلبند در واقع یک محیط روستایی است که مردم آن را به عنوان مقصد خود برای فرار از گرمای شهر در روزهای گرم تابستان انتخاب می‌کنند.

متل قو (سلمان‌شهر)

سلمان‌شهر که هنوز هم با نام قدیمی خود متل قو شناخته می‌شود، یک شهر ساحلی محبوب با تفریحات هیجان انگیز است که در استان مازندران، شهرستان عباس‌آباد واقع شده است. این شهر از جاذبه‌های گردشگری متعددی برخوردار است و همین باعث شده تا به یکی از توریستی‌ترین سواحل شمال ایران تبدیل شود.

ساحل شنی با امکانات ورزش‌های آبی، برج‌های ۲۵ طبقه متل قو یا برج‌های عظیم زاده و مجاورت با مراکز تفریحی مانند نمک آبرود، در روزهای تابستان، این شهر ساحلی در شمال ایران  را مملو از گردشگران می‌کند. البته این شهر زیبا و توریستی با جمعیت ۱۴۰۰۰۰ نفری خود به غیر از ساحل زیبا، دارای طبیعتی جنگلی و خوش آب و هواست و بخش قابل توجهی از آن به ویلاهای بزرگ و مجلل تبدیل شده است. از تفریحات اینجا می‌توان شنا، قایق ‌سواری، پاراسل، جت اسکی، والیبال ساحلی و فوتبال ساحلی اشاره کرد.

شمال ایران

قلعه رودخان

قلعه رودخان در ۴۷ کیلومتری رشت، سازه‌ای آجری و سنگی با معماری قرون وسطایی در شهر فومن است. این قلعه متعلق به دوره ساسانیان است و برای قلعه مرکزی ارتش این سلسله در دامنه شمالی رشته کوه البرز ساخته شده است. این قلعه در طول سالیان دراز ایستاده و از بزرگ‌ترین جنگ‌ها و بلایای طبیعی جان سالم به در برده است. اکنون یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است و سالانه میزبان بیش از یک میلیون نفر است.

به دلیل هوای مرطوب و گرم این منطقه از شمال کشور، بهترین زمان برای بازدید از قلعه رودخان در بهار و پاییز است. اما شما می‌توانید در تابستان و زمستان نیز از آن بازدید کنید. اما به یاد داشته باشید که رفتن به قلعه رودخان در فصول سرد بسیار دشوارتر از سایر فصل‌هاست زیرا قلعه در ارتفاع زیادی قرار دارد و برف و باران‌ زیادی به خود می‌بیند.

شهر باستانی ماسوله

شهر باستانی ماسوله یکی از بهترین و شگفت انگیزترین جاهای دیدنی شمال ایران است. این شهر مرکز بخش سردار جنگل در شهرستان فومن استان گیلان است. احتمالاً در قرن ۱۰ پس از میلاد تأسیس شده است و در حال حاضر حدود ۸۰۰ نفر آن را خانه می‌نامند. ساکنان آن به زبان تالشی سخن می‌گویند و با سنت‌ها، آداب و رسوم، صنایع دستی و بسیاری از اماکن طبیعی و تاریخی خود، هر ساله میزبان هزاران مهمان و مسافر مشتاق است.

معماری این شهر تاریخی در شمال ایران واقعاً بی‌نظیر است. ساختمان‌هایش در میان کوه‌ها ساخته شده‌اند و به هم متصل هستند. به طوری که حیاط‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان مناطق عابر پیاده مشابه خیابان‌ها عمل می کنند. ماسوله به دلیل چیدمان منحصر به فردش اجازه ورود هیچ وسیله نقلیه موتوری را نمی‌دهد. در اینجا مناظر و چشم‌اندازه‌های را خواهید دید که تنها در خود ماسوله می‌توان نظیر آنها را پیدا کرد.

روستای ماسوله

سخن آخر…

انتخاب از میان صدها جاذبه و مکان تفریحی شمال ایران، کار چندان راحتی نیست و مسافران را بیشتر وقت‌ها با سردرگمی روبرو می‌کند. برای همین ما تمام سعی‌مان را کردیم تا از بین تعداد زیادی جای دیدنی در سه استان مازندران، گلستان و گیلان، بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم. این لیست به شما کمک می‌کند با آمادگی کامل به سمت شمال حرکت کنید.

 

درباره “شمال رفتیم کجا بریم” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3.5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا