جاهای دیدنی ایران

بزرگ‌ترین و زیباترین پارک های جنگلی ایران

ایران از جمله کشورهای وسیع جهان است و شما را در هر نقطه خود شگفت‌زده خواهد کرد! اینبار می‌خواهیم شما را با خود همراه کنیم تا نگاهی کوتاه اما به یادماندنی به برخی از محبوب‌ترین پارک های جنگلی ایران بیندازید تا شاید انگیزه شما باشد که حداقل یکی از آنها را در فهرست مقاصد سفر خود قرار دهید.

پارک جنگلی در واقع به منطقه‌ای وسیع و حفاظت شده از طبیعت گفته می‌شود که دست‌نخورده و مهار نشده است. این مناطق با هدف حفظ محیط زیست انتخاب می‌شوند و می‌توان آنها را ریه‌های شهر دانست. اگر دوست دارید با برخی از مهم‌ترین پارک‌های جنگلی کشور آشنا شوید، این مقاله از سپنجا را دنبال کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن
1 پارک‌های جنگلی کشور را بشناسید

پارک‌های جنگلی کشور را بشناسید

اکثر مردم با فرا رسیدن فصول گرم سال به دامان طبیعت پناه می‌برند تا از گرما در امان باشند. چنانچه شما هم به دنبال مناطق بکر و خوش آب و هوا هستید تا چند روز از تابستان خود را آنجا سپری کنید، سراغ پارک‌های جنگلی بروید. این پارک‌ها به شما چشم اندازهای بی‌نظیر از طبیعت و امکانات رفاهی دست ساز را هدیه می‌دهند تا سفری دلچسب و راحت داشته باشید. برخی از آنها شامل:

پارک میرزا کوچک خان از بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران

پارک جنگلی میرزا کوچک خان در ۱۶ کیلومتری آمل یکی از شهرستان‌های مهم استان مازندران واقع شده است. این پارک مجهز به امکانات رفاهی مهم از جمله سرویس بهداشتی، میز و نیمکت‌های چوبی، آلاچیق، اجاق، آب آشامیدنی، قهوه‌خانه، رستوران، وسایل بازی برای کودکان، محوطه سوارکاری و همینطور سکوهایی عریض برای برپا کردن چادر است.

این پارک جنگلی بزرگ به عنوان دومین پارک بزرگ مازندران شناخته می‌شود و جاذبه‌های شگفت انگیزی چون جاده جنگلی، درختان میوه، آبشار ماهان، هزار پله، چشمه آب سرد و غیره دارد.  جالب است بدانید رودخانه هراز از ضلع خاوری همین پارک می‌گذرد و منظره فوق‌العاده چشم نواز و کم‌نظیری به آن بخشیده است.

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

پارک جنگلی شورآب در شهر تاریخی خرم‌آباد

اگر در تعطیلات نوروز یا تابستان خود به لرستان سفر کردید، پارک جنگلی شورآب در کیلومتر ۲۵ جاده خرم آباد به پلدختر را فراموش نکنید. این پارک طبیعی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران است و مورد توجه طبیعت‌گردان بیشماری قرار دارد.  مسیر دسترسی به پارک شورآب آسفالت و هموار است و امکاناتی چون آلاچیق، سرویس بهداشتی و… دارد.

برای اجاره سوئیت در خرم آباد روی لین کلیک کنید.

پارک جنگلی ماسوله در شهر ماسوله

شهر ماسوله از مقاصد گردشگری بسیار پرطرفدار کشور است و جلوه‌های خاص طبیعی خود را دارد. این شهرستان زیبا و سرسبز که در گذشته به شهر صخره‌ها مشهور بود، یک پارک جنگلی هم نام خود دارد که قسمت اعظم آن کوهستانی و میانبند است. پارک جنگلی ماسوله بیش از ۲۰۴۱ هکتار وسعت دارد و فاصله آن تا  فومن ۳۵ کیلومتر است.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی قلعه رودخان در شهر فومن

پارک جنگلی قلعه رودخان با طبیعتی فوق‌العاده زیبا و خیره کننده در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان فومن واقع شده است. مساحت این پارک جنگلی به حدود ۱۸۷۰ هکتار می‌رسد و درست مانند پارک جنگلی ماسوله، قسمت اعظم آن را کوهستان و میانبند تشکیل داده است. در مسیر رسیدن به این پارک می‌دانید از روستای قلعه رودخان در جوار آن نیز دیدن کنید.

پارک جنگلی قلعه رودخان

پارک جنگلی بی‌بی یانلو در آستارا

پارک بزرگ بی‌بی یانلو یکی دیگر از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران است و در ضلع جنوب غربی آستارا قرار دارد. وسعت این پارک حدود ۱۵۱۲ هکتاراست و از جنگل‌های هیرکانی غربی به حساب می‌آید. فاصله این پارک تا شهرستان آستارا پنج کیلومتر است و جاذبه‌های طبیعی و خاص خود را دارد.

پارک جنگلی چیتگر – تهران

پارک جنگلی چیتگر مساحتی به وسعت ۱۴۵۰ هکتار در غرب تهران را پوشش می‌دهد و رمپی برای دوچرخه سواری را در بر می‌گیرد. بنابراین می‌تواند برای پایتخت‌نشینان یک روز هیجان انگیز بسیازد. این پارک یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استان تهران است و می‌توان در طول سال از آن استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: بازدید از ناب‌ترین دریاچه های اطراف تهران

پارک جنگلی کوهسار در تهران

بوستان جنگلی کوهسار در شمال محله کن، دامنه رشته کوه البرز و در منطقه پنج شهر تهران واقع شده است. از طریق بزرگراه آبشناسان (ایرانپارس) می‌توانید به این پارک دست پیدا کنید و از طبیعت و امکانات رفاهی آن نهایت لذت را ببرید. این پارک که یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران در پایتخت است، فضایی آرام و دلنشین دارد که برای دوری از شلوغی شهر بسیار مناسب است.

بخش اعظم این پارک را کوهستان تشکیل داده و تنها بخش‌های خاصی از فضای آن جنگل‌کاری شده‌ است. محیط این پارک نسبت به سایر پارک‌ها و مراکز طبیعت‌گردی و تفریحی تهران خلوت‌تر است و به علت قرارگرفتن در ارتفاعات، مرکز بسیاری از تفریحات هوایی در تهران است.

پارک جنگلی سی سنگان در شهر نوشهر

پارک جنگلی سی سنگان از شمال به دریای خزر و از جنوب به سلسله جبال البرز محدود می‌شود. این پارک در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده است و در حدود ۶۱۲ هکتار مساحت دارد. پارک سی سنگان در واقع دو بخش مختلف دارد که یکی جنگلی و دیگری ساحلی است. در بخش جنگلی این پارک گونه‌های جانوری زیادی چون شوکا، مرال، خرس قهوه ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال زیست می‌کنند. به علاوه بخش ساحلی آن که حدود ۳۱ هکتار مساحت دارد مملوء از درختچه‌هایی همچون توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، گوجه جنگلی، توت و… است.

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی لویزان در تهران

پارک لَویزان با بیش از ۱۰۰۰ هکتار وسعت، یکی دیگر از بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران است. برای دسترسی به این پارک جنگلی بکر و سرسبز باید به سمت شمیرانات تهران بروید و موقعیت مکانی آن به گونه‌ای است که از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به شهرک امید و از غرب به ده لویزان محدود می‌شود.

مطالب بیشتر: جاهای دیدنی تهران و کرج را بشناسید

پارک جنگلی چالدره در شهر تنکابن

پارک جنگلی چالدره در غرب استان مازندران واقع شده است و با محیطی سرسبز و دوست‌داشتنی، بازدید کنندگان خود را در یک خلسه رویایی و خیال‌انگیز غرق می‌کند. چیزهایی که در چالدره می‌بینید شامل طبیعت بکر، درخت‌های بلند، کلبه‌های جنگلی و چشم‌اندازهای منحصر‌به‌فرد می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی بروجرد، عروس رشته کوه زاگرس!

این پارک حدود ۳۹۰ متر از سطح دریا بالاتر است و همین باعث شده تا جنس رطوبت هوای آن با هوای مناطق کنار دریا بسیار تفاوت داشته باشد. چالدره از جنگل‌های جلگه‌ای است و هوایی فوق‌العاده خنک و دلچسب دارد. این پارک را می‌توانید در استان مازندران، ۱۸ کیلومتری شهر توریستی تنکابن پیدا کنید. مساحت آن به بیش از ۹۰ هکتار می‌رسد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران شناخته می‌شود.

پارک جنگلی مشگین شهر

پارک جنگلی مشگین‌ شهریکی دیگر از شاهکارهای بی‌نظیر طبیعت در کناره غربی رود خیاوچای است. این پارک با محیطی چشم نواز و آرامبخش، طبیعت دوستان را به خانه ۳۰۰ هکتاری خود دعوت می‌کند. شما در این محیط از خوردن میوه‌های وحشی رنگارنگ، صدای نهرها، آواز پرندگان، شهربازی، زمین اسکیت و خیلی چیزهای دیگر لذت خواهید برد.

زیباترین پارک های جنگلی ایران

باراجین، ایستاده بر سقف قزوین

قزوین از مقاصد مهم گردشگری ایران است و اکثر گردشگران آن را مقصدی مناسب برای تعطیلات نوروزی می‌دانند. اگر گذرتان به این استان افتاد و خواستید یک یا چند روز در آنجا بمانید، حتماً یک روز را هم مهمان پارک جنگلی باراجین واقع در منطقه باراجین قزوین باشید. این پارک زیبا با مساحت ۱۵۰۰ هکتار در انتظار شماست و اغلب با نام فدک نیز شناخته می‌شود.

پارک جنگلی ناژوان، همسایه زاینده‌رود

اصفهان «نصف جهان» نیز یکی از معروف‌ترین پارک‌های جنگلی کشور را در دل خود جای داده است. این پارک جنگلی، ناژوان نام دارد و به خرمی و زیبایی شهره است. وسعت پارک سرسبز و خوش آب و هوای ناژوان ۱۲۰۰ هکتار است و در حاشیه شمالی و جنوبی زاینده‌رود واقع شده است.

رویای سبز ناهارخوران

پارک ناهارخوران یکی دیگر از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک های جنگلی ایران در چهار کیلومتری جنوب گرگان است. این جنگل با درختان سر به فلک کشیده‌اش به شهرت رسیده و همراه با امکانات گردشگری مجهز به تفرجگاهی مناسب و امن تبدیل شده است. چشم‌اندازهای این جنگل واقعاً ستودنی هستند و کمتر گردشگر و مسافری پیدا می‌شود که در سفر به گرگان به اینجا نرفته باشد. ضمناً نگران اقامت خود در این جنگل نباشید چون چند هتل‌ باکیفیت و فول امکانات در اینجا وجود دارد که اقامتی خاطره انگیز را برایتان رقم می‌زنند. همچنین رستوران‌ها، شهربازی برای بچه‌ها، بازارچه و… نیز دارد.

جهان‌نما، این بار در کرج

پارک جنگلی جهان‌نما با وسعت ۱۴۰۰ هکتار، بزرگ‌ترین پارک کرج محسوب می‌شود و گونه‌های نادر گیاهی، دریاچه و یک جزیره مصنوعی دارد. قدم به قدم این پارک، دیدنی و جذاب است و پیاده‌روی با درختان کهنسال و سرسبز آن برایتان فوق‌العاده لذتبخش خواهد بود. محیط این پارک بزرگ، جان می‌دهد برای برگزاری پیک نیک و دورهمی‌های خانوادگی.

jahan nama park 2

پارک جنگلی بابا امان

گردشگاه بابا امان واقع در کنار جاده بجنورد- شیروان، یکی دیگر از پارک های جنگلی ایران است. در اینجا بیش از ۴۰۰ هزار اصله درخت وجود دارد و درختان چنار کهنسال آن به همراه چشمه‌های متعددش، جاذبه‌های آن محسوب می‌شوند. اگر به حیات وحش علاقه‌مند هستید، خبر خوشی برایتان داریم. اگر خوش شانس باشید در جنگل بابا امان ممکن است گونه‌هایی مثل آهو، میش، گوزن زرد و قوچ کوهی را ببینید.

پارک ملی گلستان

جنگل گلستان که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، مساحتی بیش از ۹۰۰۰۰ هکتار دارد. از آنجایی که این منطقه بسیار وسیع است، می‌توانیم شاهد طیف گسترده‌ای از آب و هوا در اینجا باشیم، از زمین‌های بسیار مرطوب تا نیمه خشک. بنابراین همانطور که می‌دانید این باعث تنوع در گیاهان، و جانوران جنگل نیز شده است. علت دیگر این تنوع، اختلاف ارتفاع بین پست‌ترین و بلندترین نقطه است که حدود ۲۰۰۰ متر است.

این پارک یک قسمت جنگلی و یک قسمت علفزار دارد. هر کدام مأمن بسیاری از حیوانات و گیاهان منحصر به فرد هستند. از جمله گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، آهوی ایرانی، گرگ، روباه سرخ و غیره می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد از کل پستانداران زنده ایران در این جنگل زندگی می‌کنند.

پارک جنگلی مخمل کوه در شهر خرم آباد

پارک جنگلی مخمل کوه که در کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد – الشتر قرار دارد، یکی دیگر از زیباترین پارک های جنگلی ایران است. این پارک جنگلی، طبیعت کم‌نظیری دارد و حدود ۵۰۰ هکتار را در بر گرفته است. صخره‌های مخملی این جنگل، جالب‌ترین بخش دیدنی آن هستند و امکانات رفاهی گوناگونی مثل آلاچیق نیز دارد.

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی کشپل در شهر چمستان

این پارک جنگلی زیبا که از جاذبه‌های شهرستان نور، از توابع استان مازندران محسوب می‌شود بیش از ۶ یا  ۷  هکتار مساحت دارد و پوشش گیاهی متنوعی دارد. این جنگل همچنین رودخانه‌ها و چشمه‌های زیبا و پرآب دارد که در کنار درختان بلند مناظری فوق‌العاده زیبا را به وجود آورده‌اند. در اینجا می‌توان از تفریحاتی چون قایق سواری، رستوران گردی، فروشگاه گردی، نوشیدن چای در قهوه خانه سنتی، پیاده‌روی و غیره لذت برد.

پارک جنگلی خرگوش دره، تهران

پارک جنگلی خرگوش دره در منطقه ۲۲ تهران، نزدیک مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد. وسعت این پارک خوش آب و هوا به ۱۰۰ هکتار می‌رسد و مملوء از درختانی چون کاج، سرو و اقاقیا است. این پارک با هدف کاستن آلودگی هوای شهر تهران احداث شد و در حال یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر به حساب می‌آید.

پارک جنگلی دکتر درستکار واقع در جاده رشت به آستارا

پارک جنگلی دکتر درستکار یکی دیگر از بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران واقع در جاده رشت به آستارا است. مناظر و چشم اندازهای این پارک واقعاً چشمگیر هستند و نظیر آنها را در کمتر جایی می‌توان پیدا کرد. وسعت پارک دکتر درستکار حدود ۱۰۷۱ هکتار است و در کنار کوه و دریا دارد. در اینجا امکانات مختلفی جهت رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است که شامل آلاچیق، سکو، سرویس بهداشتی، میز و نیمکت، کباب پز و… می‌شود.

پارک جنگلی نور

شمال کشور به خاطر طبیعت بکر و وصف‌ناپذیرش بهترین پارک‌های جنگلی ایران را شامل می‌شود. سواحل زیبای دریای خزر تنها یکی از دلایل جذب گردشگران به شمال کشور است. استان مازندران از مناطق محبوب و پربازدید به شمارمی‌رود که هر ساله مخصوصاً در ایام تعطیل به استقبال مسافرانی از تمام نقاط ایران می‌رود.

پارک جنگلی نور حدود ۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد. این منطقه بزرگ با ۲۷۰ هکتار درخت سفید پلت، جزو بزرگ‌ترین پارک‌های ‌ خاورمیانه به شمار می‌رود. به خاطر قرارگیری در کنار سواحل دریای خزر از موقعیت جغرافیایی بسیار بالایی برخوردار است.

باد لابه لای شاخه درختان میپیچد و سایه‌ی درختان بیش‌تر خنک می‌شود. با وزیدن نسیمی آرام و ملایم، آرامش خاصی را در جو حاکم می‌کند. مکانی دل‌انگیز برای افرادی که می‌خواهند چند روزی را از شلوغی و طلاتم شهرها دور باشند. اگر برای تعطیلات نوروزی تصمیم گرفتید که به شمال کشور سفر کنید، پارک جنگلی نور گزینه مناسبی برای تمام افراد با سلیقه‌ها و نقطه نظرهای متفاوت است.

این پارک در سال ۱۳۵۱ با همت حسین سعیدی آشتیانی بنیان نهاده شد. البته با این نام نیز در بین گردشگران شناخته شده است. نزدیک بودن به شهرهایی همچون آمل، محمود آباد و رستم رود یکی از ویژگی‌های بارز و مهم پارک آشتیانی به شمارمی‌رود.

مسیرهای طولانی داخل پارک آسفالت هستند. قدم نهادن در راهی که به جای صدای ماشین‌های سنگین، فقط صدای طبیعت و پرندگان به گوش می‌رسد و می‌توان هوایی پاک ومملو از اکسیژن خالص را تنفس کرد، منحصر به فرد هستند. رانندگی در این مسیر سرسبز و خوش‌آب و هوا سبب ثبت خاطرات شیرینی می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
دره خزینه لرستان | گرند کانیون ایران + تصاویر

در دامان طبیعت می‌توانید به فعالیت‌هایی همچون اسب سواری، راندن موتورهای چرخ‌دار، دوچرخه سواری، راهپیمایی و مهم‌تر از همه به عکاسی بپردازید. ثبت لحظات خوش، سبب می‌شود تا یاد و خاطرشان بیشتر باقی بماند. آلاچیق‌ها، رستوران، سرویس بهداشتی و محوطه بازی کودکان از دیگر امکانات این پارک هستند.

سرسبزی و طراوت محیط پارک، آواز پرندگان و خورشیدی که همچون نگینی در آسمان می‌درخشد. از نعمت‌های بزرگ و با ارزش خداوند هستند که باید از آنها لذت ببریم. می‌توانید با مراجعه  به شهرهای اطراف‌ پارک جنگلی نور، در هتل‌های مجلل و شیک اقامت کنید.

پارک جنگلی امام زاده هاشم

روستای امام زاده هاشم یکی از روستا‌های استان گیلان است. پارک جنگلی امام زاده هاشم در این روستا قرار دارد و یکی دیگر از پارک‌های جنگلی ایران در شمال کشور است. این جنگل ۸ هکتاری در ۲۵ کیلومتری مسیر رشت به تهران قرار دارد.

زیارتگاه امام زاده هاشم مهم‌ترین بخش پارک به شمار‌می‌رود. همچنین سبب شده تا فضای پارک آرامش‌ بخش‌تر باشد. این زیارتگاه خود به تنهایی دلیل محکمی برای سفر به رشت است. شامل مجموعه‌ای از بازارچه، کتابخانه، پارکینگ، درمانگاه و… می‌شود.

کمپ‌زدن گزینه مناسبی برای اقامتی چند روزه دربین این جنگل انبوه است. اگر تجهیزات کامل را به همراه داشته باشید اقامت راحت‌تری خواهید داشت. اقامتگاه‌های بسیاری نظیر هتل  شبستان رشت، هتل کادوس پارک جنگلی امام زاده هاشم و هتل غدیر رشت در اطراف این پارک قرار دارند که می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

بهترین تفریح، پیاده روی در ساعات اولیه صبح است. بابت امنیت منطقه نگران نباشید چراکه گشت‌های امنیتی به صورت بیست و چهار ساعته در پارک فعالیت دارند.

همانطور که طبیعت شادی بخش زندگی هر انسان است، بد نیست به یاد داشته باشیم که ما هم نباید به آن آسیبی وارد کنیم. در سفر به پارک جنگلی امام زاده هاشم باید این قانون را رعایت کنید و هیچ صدمه‌ای به طبیعت وارد نکنید.

پارک جنگلی لتمان کن در تهران

این پارک جنگلی با وسعتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار مساحت، در بالا شهر تهران بزرگ قرار دارد. سال ۱۳۷۲ بود که به صورت رسمی به عنوان کمربند سبز پایتخت شناخته شد. برخلاف آب و هوای داخل شهر تهران که آلودگی بالایی دارد این پارک  ۱۸۰۰ متر از سطح دریا بالا‌‌تر و از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است.

 توت، کاج، ارغوان، بربیس و زبان گنجیشگ از گیاهان موجود در پارک جنگلی لتمان هستند. وسعت و تراکم درختان، از ویژگی‌های مثبت پارک به شمار‌می‌رود. بسیاری از افراد برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به این پارک مراجعه می‌کنند.

کوهنوردی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از تفریحات محبوب پارک جنگلی لتمان کن تهران به شمارمی‌رود. دیگر امکانات این مکان شامل چندتا بوفه متنوع، پارکینگ، پارک بازی کودکان، نمازخانه، آلاچیق‌ها و سرویس بهداشتی است.

تابستان‌ها هوا به متعادل‌ترین زمان خود می‌رسد. بهترین زمان سفر شاید همان تابستان باشد البته که  کوهنوردی برای افرادی که زمستان‌ها هوا سرد می‌شود بسیار لذت بخش می‌شود. یادتان باشد لباس گرم فراموش نکنید.

پارک جنگلی ورداورد

تهران از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است. پارک جنگلی ورداورد بهترین گزینه برای تهرانگردی به شمارمی‌رود و جزو بهترین پارک‌های جنگلی ایران به حساب می‌آید. این مکان چون دیگر بوستان‌های جنگلی از امکاناتی نظیر نمازخانه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و… تشکیل شده است.

سال ۱۳۷۰ این بوستان به صورت رسمی افتتاح شد علاوه بر انرژی و زمان، هزینه‌های بسیاری برای ساخت آن صرف شد. قوانینی در این مکان عمومی باید رعایت شود. لطفا از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید.

پوشش گیاهی آن نسبت به دیگر اماکن طبیعی/ تفریحی متفاوت است. درختان بادام کوهی، تنگرس، سماق، داغداغان، گز، ارزن و سنجد از جمله پوشش‌های گیاهی این پارک جنگلی محسوب می‌شوند.

با توجه به هوای پاکیزه، دوچرخه سواری یکی از محبو‌ترین فعالیت‌های ورزشی این پارک به شمارمی‌رود که تبدیل به بهترین‌ خاطره‌ها می‌شود. از ویژگی‌های مهم این مکان می‌توان به امنیت بالایش اشاره کرد. اگر اهل ورزش هستید می‌توانید به فعالیت‌های ورزشی از جمله والیبال، فوتبال و تنیس بپردازید.

بعد از پیاده روی در هوای پاک، بهتر است کمی استراحت کنید. نگران نباشید این پارک رستوران دارد و با خوردن یک غذا یا میان وعده عالی می‌توان به طور کامل خستگی را از تن بیرون کرد.

برای افرادی که توان انجام هیچ فعالیتی ندارند نشستن زیر سایه درختان و تماشای محوطه، یکی دیگر از لذت‌ بخش‌ترین تفریحات است. افراد با ماندن در این پارک و تنفس هوای پاکیزه، می‌توانند روزشان را بسازند.

پارک وردآورد

پارک جنگلی پردیسان تهران

این پارک در شمال غربی تهران با وسعت ۳۰۰ هکتاری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بوستان‌‌های پایتخت کشور به شمارمی‌رود . در سال ۱۳۹۳ از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان پارکی بدون دخانیات شناخته شد. نقشه بوستان معماری معروف و برجسته به نام ایان مک هارگ به صورتی طراحی شده تا مکانی مناسب برای ورزش‌دوستان باشد.

در منطقه ۲ شهرداری تهران واقع شده که از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از غرب به رودخانه پونک و از شرق به بزرگراه شیخ فضل الله محدود می‌شود. این یکی از خصوصیات مهم پارک جنگلی پردیسان است. به علت دسترسی پذیری آسان، بیشتر افراد ساکن در تهران، آخر هفته‌های خود را در این بوستان سپری می‌کنند.

موزه تنوع زیستی بخش مهمی از پارک پردیسان به شمار می‌رود که در سال ۱۳۸۳ برای حفظ و نمایش انواع گونه‌های زیستی و جانوری کمیاب همچون یوزایرانی، هوبره، سیاه خروس و… احداث شد. این موزه در ۱۸۰۰ متر مربع به عنوان نمایشگاهی تحقیقاتی و پژوهشی از ساعت ۸ صبح تا ۲ ظهر برای افراد علاقه مند به موضوعات علمی باز است.

اگر درخانه حیوان خانگی دارید، بد نیست او را به پارک جنگلی پردیسان ببرید تا حال و هوایی عوض کند. برای تجربه کردن تفریحاتی مفرح و ورزشی، بهتر است کمی در مسیر‌های موجود پیاده روی کنید یا اگر دوچرخه‌سواری بلدید. قدری کالری بسوزانید.

در این پارک نمای بسیار خوبی از برج میلاد پیدا است. همچون دیگر اماکن تفریحی از امکانات کاملی نظیر سرویس بهداشتی، آلاچیق، پارکینگ، بوفه و… برخوردا بوده که آرامش خیال را برای مسافران به همراه دارد.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا با مهم‌ترین، زیباترین و بزرگ‌ترین پارک های جنگلی ایران آشنا شدید. این پارک‌های جنگلی در فصول مختلف سال به ویژه تابستان که همه جا گرم است، پذیرای مسافر هستند و آب و هوای دلچسب و خنک را به آنها هدیه می‌دهند. اینها از زیبایی های طبیعت کشورمان هستند و نقش مهمی در پاکسازی هوا دارند. پارک‌های جنگلی این مقاله هر کدام در جایگاه خود، چشم اندازهای بی‌نظیر خودشان را به نمایش گذاشته‌اند و با کلی امکانات رفاهی منتظرند تا شما بروید و آنها را کشف کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا