جاهای دیدنی تهران

سیر تا پیاز سفر به روستای وردیج

یکی از بهترین مقصدهای سفر یک روزه برای تهرانی‌ها و پایتخت نشینان، روستای وردیج است. این روستا در قسمت شمالی شهر تهران قرار گرفته و به دلیل کوهستانی بودن آب و هوایی عالی و مطبوع دارد. بنابراین اگر ساکن تهران هستید و می‌خواهید یک روز عالی در کنار طبیعت و بدور از آلودگی و شلوغی شهر تهران داشته باشید، بهتر است حتما به روستای وردیج سری بزنید. لازم به ذکر است روستای واریش نیز در امتداد این روستا قرار داشته و سرشار از باغهای میوه است. روستای واریچ در حقیقت یکی از زیباترین ییلاقات در شمال غرب تهران است که در محدوده منطقه ۲۲ شهر تهران قرار دارند.

روستای وردیج زیر مجموعه بخش کن و سولقان است و از بزرگترین روستاهای شمال غرب تهران به شمار می‌رود. اطراف تهران کوه‌های مرتفع زیادی داشته و ظرفیت زیادی برای پذیرش گردشگر دارد. منطقه روستای وردیج نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر قله لیچه و ارتفاعات پهنه حصار، مورد توجه علاقمندان به کوهنوردی و گردشگران قرار گرفته است.

از دیگر دلایل محبوب بودن وردیج، آب و هوای دلپذیر و فوق العاده آن است. همچنین از دل شهر تهران به راحتی گردشگران می‌توانند به این روستا سفر کنند. در کنار این‌ها جاذبه‌های گردشگری مانند گردنه ارواح سنگی در مسیر این روستا نیز باعث شده است گردشگران تمایل زیادی به سفر به این روستا داشته باشند. درون روستای وردیج و اطراف آن، رودخانه‌ها، باغ‌های سرسبز، کوهای مرتفع و دره‌های عمیقی وجود دارد و بیشتر باغ‌های این منطقه درختانی از گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت دارند. چشمه‌ها و رودخانه‌های روستای وردیج، آب موردنیاز برای آبیاری این باغ‌ها را فراهم می‌کنند.

بنابراین اگر قصد دارید، سفری یک روزه و لذت بخش به یک منطقه با آب و هوای تمیز و طبیعت سرسبز داشته باشید، روستای وردیج بهترین انتخاب است. این روستا در مسیر بادهای غرب به شرق قرار گرفته و ارتفاع زیادی دارد. به همین دلیل در آن آلودگی شهر تهران را مشاهده نخواهید کرد. لازم به ذکر است روستای وردیج حدود ۵۵۰ نفر جمعیت دارد. اما در نیمه دوم سال که هوا بسیار سرد است و به دلیل بارش‌های سنگین ارتباط این روستا با تهران قطع می‌شود؛ تعداد زیادی از ساکنان آن را ترک می‌کنند. در بخش جنوبی این روستا می‌توانید خانه‌های قدیمی را مشاهده کنید. هر چند که محدودیت‌های زیادی برای ساخت و ساز وجود دارد اما در روستا برخی از ویلاهای نوساز ساخته‌ شده اند که تصویر بافت قدیمی روستا را مخدوش نموده‌اند.

سیر تا پیاز سفر به روستای وردیج

روستای وردیج کجاست؟

به جز جاذبه‌ها و تفریحات شهر تهران، اطراف تهران نیز جاذبه ها و دیدنی‌های وجود دارد که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست. روستای وردیج یکی از این گزینه‌هاست که برای فرار از هیاهو و آلودگی هوای تهران سفر به آن توصیه می‌گردد. این روستا در منطقه ۲۲ تهران واقع شده و ارتفاع آن ۱۸۵۰ متر از سطح دریا است.

چگونه به روستای وردیج برویم؟

از مرکز شهر تهران تا روستای وردیج حدود ۴۰ کیلومتر راه است. برای رسیدن به روستای وردیج دو راه وجود دارد:

۱.      مسیر اتوبان تهران -کرج: باید وارد اتوبان شوید و از ورودی پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان شهید اردستانی مسیر را ادامه دهید. در نهایت تابلوی روستای وردیج واریش را می بینید که نشان دهنده رسیدن به مقصد است.

۲.      مسیر اتوبان همت: در مسیر اتوبان همت از شهرک شهید باقری بگذرید و زمانی که به بلوار پژوهش رسیدید وارد شهرک دانشگاه شریف شوید. پس از آن به سمت خیایان شهید اردستانی بروید تا به روستای وردیج برسید.

دیدنی های روستای وردیج

روستای وردیج که به روستای سنگی یا آدمک جیان نیز مشهور است ( به دلیل جاذبه ارواح سنگی در این روستا)؛ از بزرگترین و جذاب‌ترین روستاهای غرب تهران است. برای ورود به این روستا لازم است هزینه ای بپردازید و این حق ورودی برای حفاظت از اموال و باغات و جمع آوری زباله‌ها تعیین شده است.

دامنه ارواح سنگی

این نام به دلیل شکل خاص سنگ‌ها و صخره‌ها روی یک تپه روی این جاذبه گذاشته شده است. روی سنگ‌های این منطقه طی سالهای طولانی، سوراخ‌ها و تورفتگی‌هایی ایجاد شده که تداعی کننده شکل ارواح، جمجمه، حیوانات خاص و… است. تماشای این سنگ‌ها هیجانی خاص در دل بیننده به وجود می‌آورد. مردم محلی اعتقاد دارند این صخره‌ها، در حقیقت حیواناتی هستند که تبدیل به سنگ شده‌اند. درحالی که زمین شناسان و محققین وجود این شکل‌ها را به فرسایش طبیعی در طی سالیان دراز ربط می‌دهند. برخی دیگر نیز معتقدند این سنگ‌ها بقایای یک قلعه هستند که در طی سالها به این حالت درآمده‌اند. برای رسیدن به این جاذبه و بازدید از ارواح سنگی باید در مسیر روستای واریش، ۶ کیلومتر از روستای وردیج فاصله بگیرید.

این مطلب را هم بخوانید
تک تک اطلاعاتی که برای بازدید از میدان هفت حوض تهران نیاز دارید

سیر تا پیاز سفر به روستای وردیج

آبشار لت مال وردیج

این آبشار از  کلمه لت به معنای سنگ و مال به معنای مالش تشکیل شده است. نام این آبشار نشان دهنده این است که آب از میان سنگ‌ها جاری شده است. آبشار فصلی لت مال حدود ۱۰ کیلومتر با تهران فاصله داشته و از اواسط پاییز تا اواخر بهار می توانید آن را ببینید. این آبشار از میان سنگ‌ها و صخره‌ها به شکل نهری خروشان عبور می‌کند که زیبایی این منطقه را چند برابر کرده است. آبشار لت مال از ۳ آبشار کوچک و بزرگ شکل گرفته است. نخستین آبشار حدود ۵ متر ارتفاع دارد و با بالا رفتن از آن می توانید آبشار دوم را ببینید. در آخر نیز آبشار سوم را می بینید که از همه بلندتر بوده و ارتفاعی ۳۵ متری دارد. برای دسترسی به این روستا باید در جاده‌ی کوهستانی منتهی به وردیج پیش بروید و بیشتر مسیر را نیز فقط به شکل پیاده می توان پیمود.

سیر تا پیاز سفر به روستای وردیج

روستای واریش

این روستا در اطراف روستای وردیج قرار گرفته است. می توانید بعد از اینکه بازدید از روستای وردیج تمام شد، به سراغ دیدنی‌ها و جاذبه‌های اطراف روستای وردیج بروید که طبیعت زیبایی دارند و بسیار جذاب و دیدنی هستند. روستای واریش بسیار مرتفع و سرسبز بوده و در بین دو کوه قرار گرفته است. این روستا تنها چند کیلومتر با وردیج فاصله دارد و در آن چشمه ها و رودخانه‌های خروشانی را می ‌توانید ببینید. این روستا مکانی جذاب برای کوهنوردی است. می توانید با کوهنوردی در طبیعت زیبا و سر سبز آن، از هوای تمیز و پاکیزه آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید از باغات فوق العاده این روستا، میوه خریداری کنید. مسیر دسترسی به این روستا ۶ کیلومتری وردیج است.

 ارتفاعات پهنه حصار

یکی از مقاصد محبوب برای کوهنوردان ارتفاعات پهنه حصار است. این ارتفاعات در نزدیکی وردیج قرار داشته و قله ای با ۳۳۷۵ متر ارتفاع دارد. کوهنوردی و و قدم زدن در این طبیعت بکر، روح و روان شما را تازه می کند. در این ارتفاعات رودی جاری است که در مسیر آن آبشار سنگان وجود دارد و در انتها نیز به رودخانه بزرگ کن می ریزد. در حقیقت با کوهنوردی در این ارتفاعات می ‌توانید آبشار و رودخانه زیبای آن را نیز ببینید.  برای رسیدن به این ارتفاعات باید به بخش کن و شمال روستای واریش بروید.

امام زاده بی بی زرین قمر

بارگاه امام زاده بی بی زریق قمر(خواهر امام هشتم(ع)) در دشت پهنه حصار قرار گرفته است که برای مردم این منطقه ارزش معنوی بسیاری دارد. این آرامگاه دو اتاق داشته که یکی از آنها به استراحتگاه کوهنوردان اختصاص داده شده است و اتاق دیگر مقبره بی بی زرین قمر است. برای رسیدن به این امام زاده باید به شمال روستای واریش و منطقه پهنه حصار بروید.

راهنمای کامل سفر به وردیج

بهترین زمان سفر به وردیج

بهترین زمان جهت سفر به این روستا از اردیبهشت تا مهر است. زیرا همان طور که گفتیم این روستا کوهستانی بوده و آب و هوای سرد و خنک دارد. به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تهرانی ها و شهرهای اطراف جهت گذراندن آخر هفته بدور از گرما و آلودگی و هیاهوی شهر تهران است. اگر از اردیبهشت تا مهر به این روستا سفر کنید، خنکی دلنشین هوا را تجربه خواهید کرد.

البته بهتر است بدانید زمستان فصل خوبی برای سفر به روستای وردیج نیست زیرا آب و هوای سرد و کوهستانی این روستا، اجازه لذت بردن از سفر را نخواهد داد. همچنین معمولا در زمستان شاهد بارش‌های سنگین در این منطقه هستید و مسیرهای دسترسی به آن نیز قطع خواهند شد. بنابراین بهترین زمان سفر به وردیج فصل بهار و تابستان است.

سیر تا پیاز سفر به روستای وردیج

سوغات وردیج

محصولات دامدادی و کشاورزی از بهترین سوغات‌هایی هستند که از این روستای خوش آب و هوا می‌توانید بیاورید. روستای وردیج دارای مراتع و باغ‌های سرسبزی است. به همین دلیل شغل اکثر مردم روستا دامداری و کشاورزی است. پس اگز در فصل تابستان به این روستا سفر کردید، می‌توانید میوه‌های خوشمزه روستا را به عنوان سوغاتی خریداری نمایید. از این میوه‌ها همچنین در روستای وردیج، محصولات جانبی نیز تهیه می‌شود که بسیار محبوب و خوشمزه هستند. مانند لواشک و انواع میوه خشک شده که به شکل سنتی و صنعتی تولید می‌شوند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به فشم

محصولات دامداری مانند ماست، کره، کشک، پنیر نیز از دیگر محصولاتی هستند که می ‌توانید از روستای وردیج به عنوان سوغات بیاورید. این محصولات کیفیت بالایی داشته و درعین حال قیمت مناسبی نیز دارند.

اقامت در وردیج

جهت اقامت در وردیج بهتر است بدانید که هیچ گونه اقامتگاه بومگردی و هتل و… در این روستا وجود ندارد. بیشتر خانه‌های روستا نیز شخصی بوده و مردم محلی تمایلی برای اجاره دادن آنها ندارند. روستای واریش نیز به همین صورت است و در آن هتل یا اقامتگاه پیدا نمی شود و مردم این روستا نیز تمایلی به اجاره دادن خانه های خود به مسافران و گردشگران ندارند. البته از طریق سپنجا می‌توانید تعداد محدودی از ویلاها را مشاهده کنید و به اجاره ویلا در وردیج بپردازید. البته باید هر موقع قصد سفر به وردیج را داشتید سریع تر نسبت به رزرو سوئیت در وردیج اقدام نمایید.

روستای وردیج و واریش از مناطق مناسب برای سفرهای یکروزه هستند و اگر صبح زود از منزل خارج شوید، می توانید در طی روز از همه جاذبه‌های آن دیدن کنید و شب به منزل برگردد. بازدید از روستای وردیج همچنین برای تهران‌ها و شهرهای اطراف تهران مناسب است زیرا به راحتی می‌توانند تعطیلات آخر هفته خود را در آن بگذرانند و در انتهای روز به خانه برگردند.

اگر از افرادی هستند که اهل طبیعت گردی و کمپینگ هستید، می توانید در دل طبیعت بکر این روستا و هوای لذت بخش و تمیز آن، چادر بزنید. البته در برنامه‌های شب مانی و کمپینگ به خاطر داشته باشید لوازم گرمایشی، لباس اضافی، آب آشامیدنی، خوارکی کافی و… با خود بردارید. همچنین به خاطر داشته باشید شب های این روستا به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی بسیار سردتر از روزهاست. بنابراین حتما لباس کافی و کیسه خواب با پتو همراه خود داشته باشید.

سیر تا پیاز سفر به روستای وردیج

سخن آخر

با توجه به آبشارهای طبیعی و رودهای خورشان در وردیج و ورایش و هیچنین سنگ‌ها و صخره‌های دیدنی در مسیر این روستا با شکل‌های منحصر به فرد و بی همتا، قدمت این روستا به چند میلیون سال بر می‌گردد. البته در مورد زمان شکل گیری این روستا و زمان سکونت در آن، اطلاعات دقیقی وجود ندارد. شکل ظاهری صخره‌ها و حفره‌های موجود در آن نیز می توانسته در گذشته مکان خوبی برای اقامت محسوب شود. مردم بومی نیز به این افسانه‌ها اعتقاد دارند. برخی از مردم روستای وردیج معتقدند که نیاکان آنها در قلعه‌هایی در این منطقه زندگی می‌کرده اند. البته زمین شناسان این ادعاها را منسوخ می دانند و دلیل پیدایش این سنگ ها و صخره ها را فرسایش طبیعی عنوان کرده اند و معتقدند سنگ‌های این منطقه ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال قدمت دارند.

دانشمندان زمین شناس همچنین معتقدند که این سنگ‌ها باقی مانده رسوب کوه‌های آتشفشانی هستند که ۳۵ میلیون سال پیش فوران کرده اند. شکل ظاهری سنگ ها نیز بر اثر عوامل طبیعی در طی سالیان دراز تغییر کرده است و به شکل امروزی در آمده است. نمونه های دیگری نیز از این سنگ‌ها وجود دارد که در مناطق دیگر ایران مانند روستای کندوان تبریز و جهان می توان آنها را مشاهده نمود.

بنابراین به علت شکل گرفتن طبیعی سنگ‌ها و صخره‌ها، پیش بینی کردن قدمت آنها به شکل دقیق امکان پذیر نیست. با وجود قدمت ده ها میلیون ساله این سنگ‌ها تنها می توان گفت که از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار سال قبل روند فرسایش این سنگ‌ها سرعت گرفته است. برخی از کارشناسان معتقدند این روند فرسایشی باید بدون مداخله انسان طی شود و برخی از دانشمندان نیز سعی دارند این منطقه را در فهرست آثار جهانی ثبت کنند. بنابراین اگر تاکنون از روستای وردیج بازدید نکرده اید بهتر است حتما سری به آن بزنید و از منطقه ارواح سنگی آن نیز حتما دیدن کنید.

درباره “سیر تا پیاز سفر به روستای وردیج” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا