دیدنی های یزد

روستای خرانق، جاذبه گردشگری ناشناخته

شهر زیبای یزد دارای جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است، که دل بسیار از گردشگران را با خود می‌برد. امروز به سراغ یکی از مکان‌های ناشناخته یزد می‌رویم، روستای خرانق یزد واقع در شهرستان ارکان میزبان مسافران و علاقه مندان به طبیعت می‌باشد.

سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا در ادامه این مقاله درباره اقامت در خرانق و جاذبه‌های گردشگری خرانق اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

چرا باید به روستای خرانق سفر کنیم

در بین مکان‌های ناشناخته یزد، گردشگران روستای خرانق را برای سفر انتخاب می‌کنند. این روستا برای گردشگران خارجی اهمیت بسیاری دارد. این به واسطه داشتن بزرگ‌ترین سازه خشتی در ایران شهرت زیادی دارد. اگر از نظر تاریخی به این روستا بنگریم، باید ۴۵۰۰ سال قدمت آن را بررسی کنیم.

گردشگران برای ماندن در این روستا، مشکل اقامتی ندارند، اقامت در خرانق با وجود کاروانسرای قدیمی روستا و رزرو سوئیت در یزد امکان‌پذیر است. گردشگران زیادی هستند که تنها برای دیدن منارجنبان خرانق به این روستا می‌آیند.

بزرگ‌ترین قلعه روستا، به نام قلعه خرانق یزد یکی از دلایل جذب گردشگر می‌باشد. این قلعه معروف در جهان دارای خانه‌های دو طبقه و چند طبقه می‌باشد.

روستای خرانق را بیشتر بشناسیم

از شهرستان ارکان مسافتی ۶۰ کیلومتری را طی کنید، به روستای خرانق می‌رسید. همان‌طور که گفتیم قدمت این روستا به ۴۵۰۰ سال می‌رسد و شهرت آن در بین گردشگران اروپایی از جاذبه گردشگری باغ دولت‌آباد هم بیشتر است.

وقتی به روستای خرانق سفر کنید، می‌بینید که این روستا به دو بخش جدید و قدیم تقسیم شده‌است. در بخش جدید روستا جمعیتی ۵۰۰۰ نفری زندگی می‌کنند و در بخش قدیمی یعنی قلعه خرانق یزد ساکنان پیشین روستا وجود دارند.

البته بخش قدیمی روستا که بزرگ‌ترین سازه خشتی ایران را در خود جای داده‌است، از زمانی که کسی در آنجا سکونت ندارد ۳۰ سال می‌گذرد. این روستای کمتر دیده شده دارای معادن سنگ‌های مختلفی مانند اورانیم، ساغند، باریت، چادرملو و گرانیت می‌باشد.

این روستا از لحاظ اقتصادی برای کشور اهمیت دارد. نام این روستا به معنای زدگاه خورشید است، در گذشته به آن خورانق با خورنق هم می‌گفتند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین قنات های یزد ، در دل خاک ایران

روستای خرانق از بهترین جاهای دیدنی یزد

جاذبه‌های گردشگری روستای خرانق

روستای خرانق جاهای دیدنی متنوعی دارد که همان بدو ورود به روستا با آن‌ها مواجه می‌شوید. این روستا دارای برج و بارو هایی است، که در گذشته اهالی آن برای دفاع از خود در برابر انواع حملات ساخته‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
اقامتگاه بومگردی انار عقدا

جالب است بدانید روستای خرانق دارای ۶ برج نگهبانی است. در قلعه خرانق یزد که بهترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری روستا به شما می‌رود، مسیرهای پر پیچ و تابی وجود دارد. این مسیرها برای گمراه کردن دزدان بوده‌است.

اهالی قلعه خرانق یزد برای دفاع از خود در اطراف قلعه خندق‌های بزرگی را ایجاد کرده بودند، به همین دلیل ساکنین روستا از حملات و یورش‌های دشمن در امان بودند. قدمت این قلعه به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد، از ویژگی‌های معماری و مهم این قلعه می‌توان به بافت مستحکم بنا، مسیرهای کوچک و باریک، مصالحی که در آن تبادل گرما صورت می‌گیرد و حال و هوای دلنشین روستا اشاره کرد.

لازم است ذکر شود که این قلعه تاریخی چیزی حدود ۸۰ خانه را در خود جای داده‌است. اغلب این خانه‌های مسکونی دو طبقه یا بیشتر هستند. مصالحی که در ساخت دیواره‌های قلعه استفاده شده‌اند شامل خشت و گل، تیرهای حصیری، چوب، پوشال و سقف‌های گنبدی شکل می‌شوند.

در این قلعه علاوه بر این که فضایی برای انبار و نگهداری علوفه و مواد غلات بود، از حیوانات هم نگه داری می‌کردند. آیا تابحال از قلعه خرانق یزد بازدید کرده‌اید؟

جاهای دیدنی روستای خرانق

بعد از گشت و گذار در قلعه خرانق یزد می‌توانید از سایر جاذبه‌های گردشگری روستای خرانق دیدن کنید، این جاذبه‌های تماشایی عبارت اند از، منارجنبان خرانق، حمام خرانق، مسجد جامع و حسینیه خرانق، پل خرانق، آینه‌های خرانق نما، مزار بابا خادم و کارونسرای خرانق یا رباط شاهزاده.

علاوه بر این جاذبه‌های گردشگری در روستا، مکان‌های تاریخی مذهبی هم وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. اماکن مذهبی تاریخی و تاریخی روستا خرانق شامل قدمگاه یا بقعه مشهدک، مسجد بیت‌المقدس و مسجد سرچشمه می‌شوند.

راهنمای سفر به یزد و تاریخ گردی در روستای خرانق

در کنار سایر اماکن تاریخی و مذهبی روستای خرانق، می‌توانید با استفاده از راهنما و اطلاعات گردشگری که دارید از سایر بقایای تاریخی روستا هم بازدید کنید.

از جمله این مکان‌های تاریخی می‌توان به شترگلو (سازه ای برای انتقال آب)، بوکن‌ها (حفره‌های عمیق در کنار رودخانه‌ها)، آسیاب‌های آبی (برای استفاده از آب قنات)، روستای شمس‌آباد (بقایای روستای بسیار قدیمی در دوره ساسانی) و خرابه‌های کبرها که ساخته دوران ساسانی بوده‌است و تنها آثار اندکی از آن زمان به جای مانده‌است.

نظر شما درباره اماکن تاریخی خرانق چیست؟

بیشتر بخوانید: فهرستی از بهترین مکان های تاریخی یزد

روستای خرانق و دیدنی های استان یزد

مناطق طبیعی روستای خرانق یزد

جاذبه‌های گردشگری روستای خرانق تنها به مکان‌ها و بقایای تاریخی ختم نمی‌شوند. در این روستا جاذبه‌های طبیعی و سرسبزی هم وجود دارد که از گردشگران می‌توانند برای استراحت، از این منطق بازدید کنند.

این مطلب را هم بخوانید
20 مورد از مکانهای ناشناخته یزد که باید از آن‌ها بازدید کنید!

جاذبه‌های طبیعی روستای خرانق شامل آبشار ساعتی، منطقه حفاظت شده دره انجیر و کوه‌ها و ارتفاعات می‌شود. یکی از مهم‌ترین کوه‌های روستای خرانق که ارتفاعی ۳۱۸۵ متری دارد، کوه خونزا است که علاقه مندان به کوهنوردی را به سمت خود می‌کشاند.

اقامت در روستای خرانق

بعد از یک تفریح و گشت و گذار مفصل در بازدید از جاذبه‌های گردشگری روستای خرانق، وقت اقامت و ماندن در این روستا می‌رسد. این روستای از نظر امکانات گردشگری، دارای اقامتگاه‌های بوم گردی و کمپینگ می‌باشد.

در ضمن اگر شما نمی‌توانید شب را در روستا و اقامتگاه‌های بوم گردی سر کنید، می‌توانید برای رفتن به هتل، مسیر ۷۱ کیلومتری را تا اردکان و یزد طی کنید.

برای اینکه در طول سفر با مشکلات اقامتی رو به رو نشوید و برای انتخاب محل اقامت خود عجله نکنید. پیش از آن که هزینه اضافی بپردازید و زمان خود را صرف پیدا کردن اقامتگاه کنید، می‌توانید با استفاده از سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا برای رزرو سوئیت در یزد  اقدام کنید. تا بتوانید در اسرع وقت به مکان اقامتی خود دسترسی داشته باشید.

اقامت در روستای خرانق

در پایان

به نظر شما بهترین زمان سفر به روستای خرانق چه فصلی است؟ با توجه به اینکه این روستا در یزد قرار دارد، مکان سفر در همه فصول سال به این روستا فراهم است. آب و هوای روستای خرانق در بهار بر خلاف تابستان بسیار دلپذیر و معتدل می‌باشد.

در زمستان و پاییز، باید همراه خود لباس‌های گرم و امکانات گرمایشی داشته باشید. هنگام برگشت از سوغات پسته و زردک خرانق فراموش نکنید. همچنین یادتان نرود، نوش جان کردن غذاهای محلی یزد را در این سفر از دست ندهید.

نظر شما درباره این روستا چیست؟ آیا این روستا برای گردشگران جذابیت دارد؟ گردشگران بیشتر از کدام مناطق دیدنی روستای خرانق بازدید می‌کنند؟ ما در سپنجا منتظر نظرات و تجربیات شما در سفرهایی که به یزد داشته‌اید هستیم. اطلاعات گردشگری خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا