جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به نیشابور

از گذشته‌های دور تا به الان خراسان رضوی یکی استان های پر جاذبه کشور ایران بوده و هست. شهرها‌‌ی آن جاذبه های فراوانی از تاریخی گرفته تا تفریحی را در خود جای داده‌اند. یکی از زیباترین شهر های این استان، نیشابور است که در این مقاله با تمام ویژگی های آن آشنا خواهید شد و قرار است یک سفر مجازی به آنجا داشته باشیم که ما هم در سفر به نیشابور همراه و همسفر شما هستیم.

دانشمندان، شاعران و عارفان بسیاری در این شهر زندگی کرده و تمام لحظات خوب و بد خود را در آنجا گذرانده‌اند. نیشابور به خوبی از مردم خود محافظت کرده و آنها را به سرانجام رسانده است، به همین خاطر این شهر به عنوان یکی از منطقه های فرهنگی معرفی شده و اماکن فرهنگی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.

بعد از شهر بزرگ و زیبای مشهد، نیشابور دومین شهر بزرگ خراسان رضوی است و به دلیل وجود آرامگاه عطار نیشابوری و خیام به طور سالانه گردشگران خارجی و داخلی فراوانی را به سمت خود می‌کشاند. در گذشته‌های دور نام این شهر نیوشاهپوهر بوده که درکنار رشته کوه بینالود واقع شده؛ بسیاری از مسافران شهر مشهد بعد از سفر خود نیز حتما به نیشابور سر می‌زنند و دیدن زیبایی های وصف ناپذیر آن را از دست نخواهند داد. همراه سپنجا باشید. برای اجاره سوئیت در نیشابور کافیست روی لینک کلیک کنید.

اطلاعات ضروری سفر به نیشابور

از مهم ترین ضروریات هر سفری انتخاب اقامتی راحت و مقرون به صرفه است. در واقع هر مکان و هر شهر اقامتگاه های ارزان و گران قیمتی را به خود اختصاص داده که انتخاب هر کدام آنها کاملا بستگی به بودجه و اختلاف نظر شما دارد اما از بابت جا و مکان در این شهر نگران نباشید چرا که گزینه های فراوانی پیش روی شما هستند.

 مسلما برای هر سفری رفتن با هواپیما سبب زودتر رسیدن به مقصد می‌شود که این امر برای رفتن به شهر نیشابور نیز صادق است. اگر مکان شما تهران باشد می‌توانید از آنجا برای مشهد بلیط هواپیما بگیرید و از آنجا مسیری حدود یک ساعت را با ماشین بپیمایید و سپس با خیال راحت و کامل ایمن به مقصد خود برسید. گزینه های دیگر برای سفر به نیشابور نیز در پیش روی شما قرار دارند که در ادامه آنها را بازگو خواهیم کرد.

فاصله جاده‌ای از نیشابور تا تهران ۷۶۴ کیلومتر است. تقریبا برای سفری یک طرفه هشت ساعت و نیم طول خواهد کشید که این زمان با هواپیما به ۲۵ دقیقه تبدیل می‌شود.

اتوبوس از دیگر گزینه های رفتن به سفر است که به نسبت ماشین شخصی فرق چندانی ندارد و اما گزینه آخر که بسیاری از مسافران آن را به هر وسیله نقلیه دیگری ترجیح می‌دهند قطاراست، و مدت زمان رسیدن آن به مقصد ۱۰ ساعت می‌باشد؛ به هرحال طولانی یا کوتاه بودن مسیرتان در این سفره پرشور کاملا به انتخاب شما بستگی خواهد داشت.

یکی از سوال های متداول تمام مسافران، گران یا ارزان بودن سفر است؛ درباره شهر نیشابور باید بگویم مانند انتخاب اقامتگاه هم ارزان است هم گران. در واقع این امر برای خورد و خوراک نیز صدق می‌کند اما خوردن غذاهای محلی شهر نیشابور حال و هوایی دیگر را به شما هدیه خواهد کرد، به طوری که طعم و مزه آنها را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد، این را تضمین می‌کنیم.

سفر به نیشابور

آب و هوای شهر نیشابور

این شهر زمستان های سرد و کوتاه و تابستان های گرمی‌ دارد. سردترین ماه آن دی، بهمن و گرمترین آن تیرو مرداد می‌باشد. هر ماهی ازآن زیبا و آرامش بخش است؛ زمستان بارش برف جنبه ای دیگر را از شهر نیشابور به نمایش می‌گذارد، تابستان همه جا سرسبز و زیبا می‌شود، بهار که دیگر غیر قابل توصیف است در اصل بهترین زمان سفر به نیشابور، همین فصل بهار به شمار می‌رود.

هتل های شهر نیشابور

همان طور که قبلا اشاره کردیم اقامتگاه هایی مناسب با تمام تجهیزات در شهر نیشابور قرار دارند، گرچه شاید محدود باشند اما جوابگوی تمام مسافران این شهر هستند، در ادامه مطلب سه مورد از بهترین و کامل‌ترین هتل های این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

هتل های نیشابور

هتل امیران

این هتل یکی از جدیدترین اقامتگاه های شهر نیشابور به شمار می‌رود که تازه تاسیس شده و بسیاربی‌نظیر و مجهز است. در حال حاضر به آن چهار ستاره داده شده، دارای چهار طبقه با ۴۸ اتاق مجلل و لوکس است. در واقع طبق نیازهای روز ساخته شده و امکانات بروزی نیز دارد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی ده آبشار زیبای ایران

برای هر کدام از اتاق ها تراس هایی در نظر گرفته شده با چشم انداز هایی بی‌نظیر روبه باغ های سمبلیک زیبایی که حال و هوای هر فردی را زیرو رو می‌کنند. این هتل حتی مرکزهای خریدی را به خود اختصاص داده که با وجود آنها می‌توان لحظات بهتری را در اقامتگاه امیران بگذرانید و به جز استراحت خودتان را نیز سرگرم کنید و مشغول خرید شوید.

امکانات این هتل شامل تالار مراسم با گنجایش ۵۰۰ نفر، لابی های مجلل و شیک، سالن تاتر با ظرفیت ۱۵۰نفر، رستوران ایتالیاییی و سنتی، امکانات ورزشی همچون حمام سنتی، سونا، استخر، جکوزی و… که همه و همه به منظور ساختن لحظاتی بهتر و شاد تری برای میهمانان هتل امیران ساخته شده اند.

  •  آدرس: خیابان امام شهر نیشابور روبروی باغ ملی.

هتل کمال الملک

این هتل سه ستاره در سال ۱۳۳۸ در شهر نیشابور ساخته  شده  و گفته می‌شود فردی به نام علی اکبر خان رضوانی بنیان گذار آن در خیابان مدرس این شهر بوده است. بخش های زیادی از آن بازسازی شده و تجهیزات کامل و امکانات بسیار خوبی دارد؛ در واقع اگر در سفر به نیشابور به دنبال یک هتل با موقعیت مکانی خوب هستید که دسترسی بیشتری به اماکن دیدنی این شهر داشته باشد هتل کمال الملک بهترین گزینه است. رستوران آن در مکانی بسیار خوش آب و هوا قرار دارد که چشم اندازی زیبا و دلنشین را به خود اختصاص داده و بهترین لحظات با خاطرات خوشی را برای تک تک مهمانانش به ارمغان می‌آورد.

همان طور که قبلا اشاره کردیم، دسترسی آسان به مکان‌های خاص، یکی از ویژگی های مهم این هتل به شمار می رود. اماکن دیدنی مانند دانشگاه علوم پزشکی کمال الملک، بازارها، اماکن تفریحی و… که از این هتل به راحتی به آنها دسترسی خواهید داشت، به گونه ای دیگر می‌توان بهترین جاهای شهر نیشابور دسترسی داشت.

همچنین برای رفع خستگی می‌توانید در فضای سبز این هتل قدم بزنید، کمی هوا بخورید یا در آلاچیق های آن به استراحت یا بازی بپردازید، امکانات این هتل عبارتند از: اینترنت، پذیرایی بیست و چهار ساعته، پارکینگ، کافی شاپ، سفره خانه، رستوران، آلاچیق های سنتی، خدمات آژانس مسافرتی.

  • آدرس: خیابان مدرس و میدان خیام شهر نیشابور.

هتل مهر

آخرین هتلی که در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد، هتل دو ستاره مهرمی‌باشد. می‌توان گفت که این اقامتگاه کمی سطحش از دیگر هتل های شهر نیشابور پایین تر است اما گزینه بسیار خوبی برای افراد با بودجه های کم است. این هتل در خیابان امام خمینی مهر واقع شده و شامل یک طبقه با ۱۳ اتاق لوکس، تمیز و مرتب است. نام قدیمی این اقامتگاه، مهمانسرای جهانگردی نیشابور بوده که با گذشت زمان و در سال ۱۳۹۴ بعد از بازسازی نام آن به هتل مهر تغییر یافته است.

این هتل برای هر نوع گردشگری یا مسافران کاری این شهر نیز مناسب است، امکانات آن شامل رستوران، لابی، اینترنت، خشکشویی و… می‌باشد.

جاذبه های شهر نیشابور

جاذبه ها و اماکن تفریحی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی هر کجای جهان از مهم ترین ویژگی های هر مکان یا شهری به شمار می‌روند و اما در این بخش از مقاله سفر به نیشابور تمام جاذبه های زیبا و شگفت انگیز آن را به شما معرفی کنیم. نیشابور به عنوان یکی از شهرهای مطرح کشور ایران به شمار می‌رود که محل تولد و سکونت بسیاری از اندیشمندان ،شاعران و هنرمندان این کشور نیز بوده است. مکان های دیدنی شهر نیشابور به دو بخش فرهنگی و طبیعی تقسیم می‌شوند، که در ادامه مطلب آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

سفر به نیشابور

بیشتر بخوانید: جاذبه های گردشگری نیشابور را بشناسید!

مسجد جامع نیشابور

این مسجد متعلق به دوره حکومت تیموریان در ایران است، آجرکاری زیبای آن و سبک معماریش توجه تمام افراد علاقه مند به معماری یا معماران کاربلد را نیز به خود جلب می‌کند. این مسجد در خیابان امام واقع شده و یکی از مسجدهای چهار ایوانی ایران به شمار می‌رود که سه ورودی دارد. در این بنا دو سنگ نوشته دیده می‌شود که مربوط به دوره تیموریان است؛ در واقع زیبایی، شکوه و عظمت این مسجد سبب شده در آثار ملی ایران قرار بگیرد.

مسجد جامع نیشابور

 آرامگاه عطار نیشابوری

شهر زیبایی نیشابور را می‌توان گفت با همین آرامگاه ها در بین گردشگران مشهور و محبوب شده که واقعا زیبا و حیرت آورند. آرامگاه عطار، آرامگاه خیام، آرامگاه کمال الملک هر کدام به نوبه خود سبب سربلندی این شهر و کشور ایران شده اند که بسیار زیبا و شگفت انگیزند. در این بخش قرار است شما را با آرامگاه عطار نیشابوری آشنا کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
از بهترین جاهای جلفا دیدن کنید!

بنای عطار نیشابوری در کنار آرامگاه کمال الملک قرار دارد که  می‌ توانید به راحتی از آن هم دیدن کنید. این عالم در قرن هفتم زندگی کرده و یکی از برجسته ترین شاعران نیشابور بوده، ازجمله آثار این عارف می‌توان به کتاب تذکره الاولیا و منطق الطیر اشاره کرد که از شاهکارهای ادبیات نیز محسوب می‌شوند.

در سفر به نیشابور توصیه می‌کنیم به این بنا حتما سر بزنید و دیدن آرامگاه باشکوه شاعر ایرانی را از دست ندهید. بنای آن متعلق به دوره تیموریان است، می‌توان باغ این مکان را به نوبه خود به خاطر زیبایی هایی بی‌نظیرش یک جاذبه به شمار آورد که زیبایی آرامگاه عطار نیشابوری را دوچندان می‌کند.

سفر به نیشابور

آرامگاه خیام

در ورود به شهر نیشابور شما شاهد تابلوهایی خواهید بود که به سمت آرامگاه ها هدایت می‌کنند، در واقع نگران پیدا کردن مسیر نباشید، چون این تابلوها شما را تا ورودی آرامگاه هدایت می‌کنند. خیام یک ریاضی‌دان معروف و مشهور ایرانی بوده، او تنها یک ریاضی دان نبود بلکه یک ستاره شناس ماهر نیز شناخته شده که دقیق ترین تقویم جهان یعنی خورشیدی را به وجود آورده است.  در سفر خود به این آرامگاه شما تنها با یک بنای باشکوه روبرو نیستید بلکه باغ زیبای خیام شما را برای ساخت لحظاتی بهتر همراهی می‌کند.

آرامگاه خیام ستاره شناس و ریاضی دان مشهور در جنوب شهر نیشابور واقع شده در میان باغی سرسبز و در نزدیکی مسجد محمد محروق و کتابخانه ای با همین نام.

 هوشنگ سیحون در قرن پنج تمام سعی و تلاش خود را برای ساخت این آرامگاه به کار برده تا تمام خصوصیات این عالم بزرگ را در ساخت بنا بگنجاند و برای تمام مردم جهان به نمایش بگذارد.

مطالعه کنید: بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری

آرامگاه خیام

آرامگاه کمال الملک

آرامگاه کمال الملک، از نقاشان بزرگ ایرانی است که مقبره آن به طور سالانه گردشگران و افراد علاقه مند به هنر، بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. ساخت بنای این هنرمند حدود دو سال به طول انجامیده و به دست معماران ایرانی طراحی و ساخته شده است. از  سال ۱۳۴۲ که از این مکان رونمایی شد، گردشگران خارجی و داخلی فراوانی جذب آن شده‌اند و تاکنون هم ادامه دار بوده است.

اگر اهل هنر و علاقه مند به کارهای هنری هستید، توصیه می‌کنیم در سفر به نیشابور حتما به این آرامگاه سر بزنید چرا که اطلاعات فراوانی در این حیطه به شما خواهد داد و علاوه بر آن باغ زیبایش سر شما را دوچندان لذت بخش می‌کند.

کمال الملک

دره هفت غار

 و اما از معرفی اماکن تاریخی و فرهنگی نیشابور می‌رسیم به یکی از جاهای طبیعی این شهر که بسیار بکر و جذاب است. دره هفت غار مناسب افراد کوهنورد و عاشق طبیعت و کوهپیمایی است. در دوران گذشته هفت غار در این کوه وجود داشته که به مرور زمان وطی عوامل طبیعی مانند ریزش کوه یا زلزله مسدود شده و تنها سه غار از آنها باقی مانده و شما با انتخاب هر کدام از آنها می‌توانید به موقع به مکان مورد نظر رسیده و در آنجا برای یک تفریح حسابی چادر بزنید.

اگر میل به دیدن جاذبه های بیشتر این منطقه دارید با پیمودن مسیری دوساعته به یک چشمه بسیار زیبا و دلنواز خواهید رسید که زمانی محل زندگی شیر مردان و شیرزنان این سرزمین بوده است. در واقع طبیعت بکر و جذاب این دره می‌تواند به تنهایی دلیل مناسبی برای رفتن به این منطقه باشد.

دره هفت غار

 کلام آخر…

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، شهر نیشابور زادگاه و محل اقامت هنرمندان نام دار و مشهور ایرانی بوده و با توجه به این موارد، شما در سفر خود با شگفتی های فراوانی روبرو خواهید شد و همین اطلاعات فراوانی را در رابطه با کشور ایران به شما خواهد داد. علاوه بر این طبیعت زیبا، نیشابور نیز به نوبه خود غیرقابل توصیف است و نمایی دیگر را از این شهر به ما نشان می‌دهد.

امیدواریم در این مقاله از سپنجا توانسته باشیم اطلاعات مورد نظر را برای یک سفر عالی و کامل برای شما مطرح کرده باشیم و بهترین ها را برایتان آرزومندیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا