جاهای دیدنی ایران

جاذبه های گردشگری نیشابور را بشناسید!

در این مقاله قرار است به معرفی جاذبه های گردشگری نیشابور بپردازیم اما قبل از آن لازم است کمی در مورد خود نیشابور بدانید. نیشابور که در مسیر جاده‌ای، بین تهران به مشهد واقع شده است یکی از شهرهای تاریخی و توریستی ایران است. این شهر در خاورمیانه به عنوان، شهر شاعران، عرفان و همینطور اندیشمندان شناخته می‌شود. در واقع می‌توان گفت: نیشابور یکی از شهرهای تاریخ ساز ایران است چون علاوه بر اندیشمندان و شاعران، تاریخ نویسان متعددی را هم به فرهنگ و ادب ایرانی تقدیم کرده است.

اگر قصد دارید به نیشابور سفر کنید، حتماً دوست دارید بدانید که وقتی به آنجا می‌رسید باید از کجاها دیدن کنید؟ برای شناخت جاهای دیدنی نیشابور، مقاله خوبی را انتخاب کرده‌اید.  در اینجا هم جاهای زیارتی و هم مکان‌های مناسب برای اتراق نوروزی در نیشابور را خواهید شناخت. با ما در ادامه این مطلب از سپنجا همراه باشید. برای اجاره سوئیت در نیشابور کافیست روی لینک کلیک کنید.

معرفی جاذبه های گردشگری نیشابور

نیشابور یکی از بزرگ‌ترین شهرهای خراسان رضوی است که خاصیت گردشگری بالایی دارد. برخی از جاذبه‌های دیدنی‌های این شهر، نشان از تاریخ و فرهنگ سرزمینمان دارند و برخی دیگر مانند معدن فیروزه، سرمایه‌های طبیعی کشورمان هستند. در ادامه می‌توانید جاهای دیدنی نیشابور را بشناسید.

مقبره عمر خیام

از مقبره یا آرامگاه عمر خیام می‌توان به عنوان یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های توریستی نیشابور یاد کرد. خیام ریاضیدان، منجم و شاعر معروف ایرانی است که در حال حاضر مقبره آن در جنوب شرقی نیشابور واقع شده است. مجتمع خیام شامل باغ، کتابخانه، موزه و مهمانسرا است. این باغ یکی از دیدنی‌ترین باغ‌های ایران معاصر است. هوشنگ سیحون، معمار ایرانی، این بنای یادبود را طراحی و ساخت و در سال ۱۹۶۲ تقدیم این دانشمند ایرانی در سطح جهانی کرد. مجسمه حکیم عمر خیام در ورودی این مجموعه قرار دارد.

آرامگاه خیام

مقبره شیخ عطار

یکی دیگر از موراد مهم در فهرست جاذبه های گردشگری نیشابور ، مقبره یا آرامگاه شیخ عطار است. آرامگاه «شیخ فریدالدین عطار» شاعر، عارف و دانشمند ایرانی متعلق به قرن سیزدهم است. این آرامگاه که در محله باستانی شادیاخ نیشابور واقع شده است، هر ساله میزبان علاقه‌مندان زیادی به ادبیات، معماری و فرهنگ ایرانی است. شهرت او به عنوان نویسنده کتاب‌‌های منطق الطیر و تذکره الاولیا و همینطور موقعیت وی در جهان تصوف، او را به یک شخصیت معروف ایرانی تبدیل کرده است.

این مجموعه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی نیشابور است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به این شهر می‌آورد. جالب است بدانید مقبره‌های مهم دیگر مانند مقبره کمال‌الملک و مقبره پرویز مشکاتیان نیز در جوار آرامگاه عطار و باغ فوق‌العاده زیبایش قرار دارند.

مقبره کمال الملک

همانطور که گفته شد آرامگاه کمال الملک در کنار مقبره شاعر معروف ایرانی، شیخ عطار نیشابوری قرار دارد. این آرامگاه متعلق به «محمد غفاری» معروف به کمال الملک، بزرگ‌ترین نقاش تاریخ معاصر ایران است. کمال الملک یکی از تأثیرگذارترین افراد ایران در دوران قاجار است و امروز مقبره وی به هنوان یکی از جاذبه های گردشگری نیشابور شناخته می‌شود. طرح آرامگاه کمال الملک با آرامگاه عطار نیشابوری هماهنگ است. بی‌شک آنها بر نقش مهم ارزش‌های فرهنگی ایرانیان در این شهر تأکید می‌کنند.

دهکده چوبی

روستا یا دهکده چوبی نیشابور یکی از دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های این شهر است و در فاصله کمی از حومه جنوبی شهر قرار دارد. مسجد چوبی روستا در جهان بی‌نظیر است. مناره‌ها به گونه‌ای به سقف متصل شده‌اند که هیچ ستونی در زیر آن در داخل ساختمان وجود ندارد. چیدمان نورپردازی خاص روستا و هارمونی بی‌نظیر رنگ‌های زنده در شب تأثیر خاصی بر جذابیت آن می‌گذارد.

این مکان در ابتدا تحت مالکیت شخصی به نام مهندس مجتهدی قرار داشت. زمانی که گویا این شخص بعد از سالها دوری به ملک پدری خود باز می‌گردد و در آن شروع به ساخت و ساز و کاشت درختان زیادی از جمله درختان میوه می‌کند. جالب اینجاست که مهندس مجتهدی از همین چوب درختان باغ خود برای ساخت و ساز خانه‌هایی که امروز مردم مجموعه‌ای از آنها را به عنوان دهکده چوبین و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری نیشابور می‌شناسند، استفاده کرده است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی هرمز

دهکده چوبی

رباط شاه عباسی

نیشابور، میزبان یکی از قدیمی‌ترین کاروانسرهای  ایران باستان است. این کاروانسراه به به رباط شاه عباسی معرف است و  یک بنای تاریخی و زیبا در شهر نیشابور است که در دوره صفویه ساخته شده است. امروزه این کاروانسرا به موزه مردم شناسی بدل شده است و یکی از مشهورترین موزه‌های ایران است که حیاطی چمن کاری شده با نیمکت‌هایی راحت برای نشستن بازدید کنندگان دارد.

بازار سرپوش نیشابور

در شهر زیبای نیشابور، بازاری تاریخی و قدیمی وجود دارد که به دلیل مسقف و سرپوشیده بودن به بازار سرپوش مشهور شده است. قدمت این بازار تاریخی و سنتی به دوران صفویه برمی‌گردد و سال‌هاست، سازمان میراث ملی ایران آن را به عنوان میراث ملی ثبت کرده است. این بازار همچنان رونق خود را حفظ کرده و افراد زیادی با هدف بازدید یا خرید به آن سر می‌زنند. اگر تصمیم گرفتید در سفرتان به نیشابور، سری هم به بازار سرپوش بزنید حتماً از بازار محلوج فروش‌ها(پنبه فروشان) که درست در انتهای آن قرار دارد نیز دیدن کنید.

زیارتگاه بی‌بی شطیطه

زیارتگاه یا آرامگاه بی‌بی شطیطه یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری نیشابور است. این آرامگاه متعلق به یک زن دانشمند نیشابوری است که در سدهٔ دوم هجری می‌زیسته است. مقبره بی‌بی شطیطه با آینه‌کاری و کاشی‌کاری فوق‌العاده جذاب آراسته شده است و گنبدش بسیاره خیره کننده و چشم نواز است. وقتی مقابل این بنا قرار می‌گیرید، قبل از هر چیز دو کتیبه کاشی‌کاری و بسیار جذاب در دو طرف ورودی اصلی شما را جذب خود می‌کنند و سپس وارد مقبره می‌شوید.

جاذبه های گردشگری نیشابور

باغ و عمارت امین الاسلامی

ساخت این عمارت و باغ زیبا به دوران پهلوی برمی‌گردد. درختانی مرتفع مانند چنار، کاج، شاه توت و گردو در داخل این باغ کاشته شده‌ است که این نمونه بارز باغبانی اصیل ایرانی است. باغ و عمارت امین الاسلامی در خیابان امام نیشابور و روبروی باغ ملی بنا شده است. جالب است بدانید این عمارت در زمان پهلوی دوم، برای یکی از خوانین شهر نیشابور ساخته شد و اگر نظاره‌گر آن از نزدیک باشید، به راحتی می‌توانید حدس بزنید که قدمت آن مربوط به دوران پهلوی است.

مسجد جامع نیشابور

از دیگر جاذبه های گردشگری نیشابور ، مسجد جامع نیشابور است. مسجد جامع این شهر یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مساجد خراسان است که در مرکز شهر نیشابور واقع شده است. با توجه به کتیبه‌های تاریخی نصب شده بر روی یکی از ایوان‌های جنوبی ساختمان مسجد، قدمت آن به دوران تیموری تخمین زده شده است.

باغ قدمگاه امام رضا

باغ قدمگاه در دامنه جنوبی کوه‌های بینالود مشرف به دشت نیشابور واقع شده است. این باغ در ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور واقع شده است. این نام، که در فارسی به معنی رد پا است، از سنگ بزرگی در این باغ سرچشمه گرفته است که روی آن دو ردپا وجود دارد. اکثر مردم معتقدند که آنها از امام رضا (ع)هستند.

روستای بوژان

روستای بوژان در قلب کوهپایه‌ها در ارتفاعات جنوبی کوه‌های بینالود قرار گرفته است. این روستا دارای معماری پلکانی بسیار زیبا است و بافت مسکونی آن در کوهپایه‌ایی ملایم و از کوچه‌های نامنظم تشکیل شده است. بوژان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نیشابور است و  در مسیر جاده نیشابور به مشهد قرار دارد.

روستای بوژان

روستای دیزباد

این روستا روستایی زیبا در امتداد جاده نیشابور-مشهد است. دیزباد دارای پوشش گیاهی متنوع و آب و هوای مطبوع است. دین اکثر مردم این روستا اسماعیلی است. از این رو، سالانه گردشگران زیادی برای تماشای مراسم مذهبی این روستا از روستا دیدن می‌‎کنند. این روستا هم مانند ماسوله‌ی کردستان، ساخت پلکانی دارد و مردمانش علاوه بر مهمان نوازی به رفع مشکلات زیست محیطی و ماقبت از طبیعت پیرامون روستای خود می‌پردازند.

گنبد‌های آجری شه میر

سه گند آجری به نام‌های شه میر، مهرآباد، مهرآوا و شادمهر از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی نیشابور محسوب می‌شوند. مورخان اظهار دارند که بزرگترین گند مربوط به دوره سلجوقیان و کوچکترین  مربوط به دوران ایلخانیان است. هنوز اطلاعات بیشتری در مورد گنبدها در دست نیست اما همینقدر بدانید که مردم محلی باورند دارند، در زیر گنبد آجری شه میر یک راه رو به طول ۲۰ کیلومتر وجود دارد که در گذشته مسیر و راه فرار پادشاه به همراه سربازانش بوده است.

لک لک آشیان قلعه

این قلعه در قسمت مرکزی روستای لک لک آشیان در نیشابور واقع شده است  و مربوط به دوران قاجار است. لک لک آشیان قلعه یکی از آثار تاریخی است که توسط میراث فرهنگی ایران به عنوان میراث ملی ثبت شده است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین هتل های سنتی ایران

معدن فیروزه نیشابور

معدن فیروزه یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نیشابور است و در ۵۳ کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار دارد. این یکی از معادن عمومی شهر است و در آن حدود هشت هزار تن فیروزه ذخیره شده است. این جاذبه طبیعی نیشابور یکی از شگفتی‌های شگفت انگیز طبیعت است که سالانه افراد زیادی را به این شهر می‌آورد.

آبشار گرینه

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه آبشار گرینه است که در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی نیشابور در روستایی زیبا و شاد با همین نام واقع شده است. باغ‌های سرسبز، چشم اندازهای زیبا و رودخانه پر از آب طبیعت این روستا، چشم انداز فوق العاده‌ای از این آبشار ایجاد کرده است.

آبشار گرینه

غار سرنی

این غار بزرگ‌ترین غار آبی در خراسان است که در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور واقع شده است. جاده منتهی به غار دارای مناظر زیبایی است که شما را مجاب به خیره پلک نزدن و خیره شدن می‌کند. گردشگران فقط می‌توانند از قسمت اولیه غار دیدن کنند چون وجود حوضچه‌های آب متعدد، راه را برای بازدید عموم مردم دشوار ساخته است.

آبشار بار

آبشار بار نیز یکی دیگر از زیباترین جاذبه های گردشگری نیشابور است. این آبشار در بین کوه‌های بینالود در شهری با همین نام و چشم اندازی زیبا واقع شده است. کوه‌ها و باغ‌های گردو آبشار بار را احاطه کرده‌اند و مناظر طبیعی و منحصر به فردی را خلق کرده‌اند.

دره هفت غار

اگر به کوهنوردی و غار نوردی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم سری به دره هفت غار در شهر نیشابور بزنید. این دره یکی از مراتع مرتفع اصلی ییلاقی نیشابور و یک جاذبه طبیعی زیبا در منطقه است. در بالای این غارها، چشمه‌ای خروشان و پرآب قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از ۷ غار عبور کنید. در راه رسیدن به این چشمه زیبا، رودخانه‌ها و آبشارهای زیبا و بسیار بزرگی هم وجود دارد.

باغرود

باغرود در دامنه رشته کوه بینالود در باغ‌های زیبا قرار دارد و رودخانه‌ای خروشان از آن عبور می‌کند. این یک منطقه سرسبز و سرشار از درختان سیب، گردو و گیلاس است. منطقه‌ای که آب و هوایی کاملاً ییلاقی دارد و به حدی سر سبز و زیباست که بسیاری از روستاها و شهرهای اطراف آن، اردوهای مدارس خود را در این منطقه اجرا می‌کنند. اگر به دنبال مکانی مناسب برای اتراق نوروزی هستید، منطقه کمپینگ باغرود بهترین گزینه برای شماست. این یکی از بهترین جاذبه های گردشگری نیشابور است که با امکانات ویژه تفریحی و اتراقی، آماده استقبال از شما طبیعت دوستان عزیز است.

جاذبه های گردشگری نیشابور

شادیاخ نیشابور، منطقه باستانی

محله شادیاخ از ابتدای قرن سوم هجری تا سال ۶۶۹ که زلزله آن را نابود کرد، مسکونی بود. نام این منطقه برگرفته از کاخی است که در آن قرار دارد و توسط عبدالله بن طاهر(سومین فرمانروای سلسله طاهریان) ساخته شده است. این منطقه قبلاً محله‌ای اشرافی با اهمیت ویژه بود که پادشاهان، شاهزادگان، درباریان و هنرمندان در آن زندگی می‌کردند. بخشی از این منطقه اکنون یک موزه است که گردشگران زیادی در طول سال از آن دیدن می‌کنند. محوطه باستانی شادیاخ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

سخن آخر…

در این مقاله با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نیشابور آشنا شدیم. آرامگاه بزرگانی چون عمر خیام، عطار نیشابوی، کمال الملک و… به ما می‌گویند که نیشابور شهر و زادگاه شاعران، عرفان و همینطور اندیشمندان شناخته شده ایران است. این شهر همچنین یکی از شهرهای تاریخ ساز ایران است چون تاریخ نویسان بسیاری هم به فرهنگ و ادب ایرانی تقدیم کرده است.

مهم‌ترین جاذبه های گردشگری نیشابور شامل: آرمگاه خیام، آرامگاه کمال الملک، آرامگاه عطار، دهکده چوبی، آبشار گرینه، غار سرنی، باغرود و… می‌شود. در بالا هم آنها را به صورت جداگانه توضیح داده‌ایم و هم تصاویر باکیفیت درج کرده‌ایم تا قبل از رفتن، بتوانید جاذبه مورد علاقه خود را راحت‌تر پیدا کنید. امیدواریم توانسته باشیم شما را در یافتن جاذبه‌های مهم این شهر یاری کنیم. البته ناگفته نماند که این شهر تنها محدود به همین چند جاذبه نیست و جاهای تفریحی دیگر مثل مراکز خرید، پارک‌ها، هتل‌ها و سرگرمی‌های دیگر نیز انتظارتان را می‌کشند.

درباره “جاذبه های گردشگری نیشابور را بشناسید!” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا