جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به لرستان

حقیقت این است که لرستان آنچنان که باید، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این استان زیبا به اندازه دیگر مقاصد برتر گردشگری ایران دارای شگفتی‌های طبیعی و تاریخی است. سفر به لرستان از آن دسته سفرهایی است که هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود. شهرت لرستان بیشتر به خاطر جنگل‌های بلوط، آبشارها و کوه‌های باستانی آن است. با این حال، تعداد کمی از مردم می‌دانند که این یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ها، نه تنها در ایران بلکه در پنج قاره جهان است.

قدمت استان لرستان به حدود هزاران سال پیش برمی‌گردد، نقاشی‌های غاری و صنایع دستی و آثار باستانی کشف شده در این منطقه برای تاریخ و باستان شناسی جهان ارزش بسیار زیادی دارد. منظور از «لرستان» سرزمین لرها، یک جامعه قومی قابل توجه در ایران است. آنها به گویش لری و لکی صحبت می‌کنند. در بین اقوام لر، قالیباف‌های ماهر بیشماری پیدا می‌شود. بنابراین، فرش‌ها و حصیرها سوغاتی‌های کاملی هستند که می‌توانید از لرستان ببرید. حالا با لرستان بیشتر آشنا شویم؟ این مقاله به مهم‌ترین سوالات شما در مورد سفر به لرستان زیبا پاسخ می‌دهد. همراه سپنجا باشید.

معرفی استان لرستان

استان چهار فصل لرستان با آب و هوای کوهستانی دلپذیر، سرزمینی است که در غرب ایران و در میان کوه‌های زاگرس واقع شده و مرکز آن شهر خرم آباد است. این استان که از نخستین زیستگاه‌ها و تمدن‌های بشر به شمار می‌رود، آثار ارزشمند بسیاری دارد. شاهدان این ادعا بقایای به دست آمده از غارها و پناهگاه‌های سنگی دره خرم آباد و نقاشی‌های غارهایی چون میرملاس و هومیان کوهدشت است. استان لرستان همچنین سرزمین دریاچه‌ها و آبشارها است و به دلیل واقع شدن در کوه‌های زاگرس و وجود منابع آبی فراوان از نظر گردشگری و زیبایی‌های طبیعی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است.

معرفی استان لرستان

آب و هوای لرستان

قسمت‌های شمالی لرستان کوهستانی و سردسیر است اما سرزمین‌های جنوبی آن، گرم و نسبتاً خشک است. آب و هوا در تابستان به طرز دلپذیری گرم است و زمستان‌ها هم چندان سرد نمی‌شود. به طور کلی می‌توان گفت آب و هوای این استان، متنوع است و شرایط جوی در بخش‌های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی آن کاملاً متفاوت است. در بهار و پاییز می‌توان زیبایی‌های خیره کننده طبیعت لرستان را کاملاً درک کرد.

مطالعه بیشتر: بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

بهترین زمان سفر به لرستان

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، لرستان یک استان چهار فصل است و آب و هوای آن از بخشی به بخش دیگر متفاوت است. شما می‌توانید در هر فصل که شرایط سفر برایتان مهیا بود به این استان سفر کنید و از زیبایی‌های هر فصل آن لذت ببرید. جدای از اینها، اردیبهشت ماه به عنوان بهترین فصل سفر این استان زیبا گزارش شده است زیرا در این فصل می‌توان زیبایی‌های خیره کننده آن را کاملاً درک کرد.

مسیرهای دسترسی به استان لرستان

اگر دوست دارید به لرستان، شهر خرم و خوش آب وهوا سفر کنید از راه‌های زیر اقدام کنید:

  • سفر با هواپیما: از تهران یا مشهد حرکت کنید تا در فرودگاه خرم آباد فرود بیایید. کرایه بلیط هواپیما برای هر نفر در حدود ۳،۵۰۰،۰۰۰ ریال است.
  • سفر با قطار: برای رفتن به لرستان می‌توانید از قطار تهران-دورود استفاده کنید. کرایه بلیط قطار برای هر نفر در حدود ۶۵۰،۰۰۰ ریال است.
  • سفر با ماشین شخصی: با توجه به پراکندگی جاذبه‌های گردشگری استان لرستان، بهترین راه سفر به لرستان همین استفاده از ماشین شخصی است. از تهران تا خرم آباد ۴۹۰ کیلومتر است بنابراین تا آنجا نزدیک به ۶ ساعت در راه خواهید بود. این مسیر بسیار راحت و خوب است و بهترین مسیر از سمت جاده قم و اراک است.

مدیریت زمان

به طور کلی  ۲-۴ روز برای یک سفر کوتاه مدت به لرستان و گشت و گذار در آن و عبور از برخی جاذبه‌‌های گردشگری ضروری است. با این حال، اگر به ماجراجویی بیشتری نیاز دارید، به زمان بسیار بیشتری هم نیاز خواهید داشت تا به تجربه یک سفر کامل برسید.

جاهای دیدنی لرستان

لرستان مملوء از جاذبه‌های تاریخی و شگفتی‌های طبیعی متنوع است. در ادامه ما بهترین جاهای دیدنی آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم. اینها شامل:

این مطلب را هم بخوانید
با بهترین جاهای لرستان آشنا شوید

دره شیرز

دره باستانی شیرز در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال کوهدشت و در مسیر رودخانه سیمره واقع شده است. این دره دارای طبیعت زیبا و چشمه‌های متعدد با آب فراوان، صخره‌های نوک تیز با ظاهر عجیب و غریب و همینطور میوه‌های وحشی فراوان است. محیط توپوگرافی این منطقه دارای کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتاً عمیق با آب و هوای سرد و کوهستانی در پاییز و زمستان و هوایی معتدل در تابستان است. سعی کنید در سفر به لرستان حتماً از این دره جادویی دیدن کنید زیرا پوشش گیاهی و جنگلی خوبی در این منطقه وجود دارد و طبیعتاً تنوع حیوانات خوبی نیز دارد. از نظر مورفولوژی ، دره شیرز را می‌توان یکی از شگفتی‌های نادر طبیعت در منطقه کوهدشت دانست.

دره شیرز

سرزمین لاله‌های وارونه الیگودرز

سرزمین لاله‌های وارونه الیگودرز، به عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله‌های وارونه در جهان و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان شناخته می‌شود. این لاله‌ها در کنار هم هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کنند. رویش بیش از هزار لاله واژگون در اوایل بهار در این دشت، جلوه‌ای بی‌نظیر و کمیاب از طبیعت گوناگون ایران را نمایان می‌کند. این مناظر دیدنی از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت الیگودرز شروع می‌شود و تا قله‌های زاگرس ادامه می‌یابد.

آبشار نوژیان لرستان

نوژیان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور است که در استان لرستان پدید آمده است. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد با ارتفاع ۹۵ متر واقع شده است. نوژیان یکی از زیبایی‌های این استان شگفت انگیز است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. به جرات می‌توان گفت اگر در سفر به لرستان از این آبشار دیدن نکنید، سفر کاملی نخواهید داشت. این آبشار چهل و ششمین اثر ملی است که در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۰۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

نقاشی‌های غار هومیان و میرملاس

نقاشی‌های غار هومیان بر روی غاری در شمال شهرستان کوهدشت، در شمال غربی استان لرستان ایجاد شده‌اند. اطلاعات دقیقی از زمان خلق این تابلوهای شگفت انگیز در دست نیست. با این حال، آنها ممکن است متعلق به عصر پارینه سنگی باشند. این نقاشی‌ها معمولاً خواسته‌های نقاش را به تصویر می‌کشند. وجود این نقاشی‌ها نشان می‌دهد که انسان از دیرباز در آن مناطق زندگی می‌کرده است.

نقاشی‌های غار هومیان با نقاشی لنگر شروع می‌شود و با نقاشی‌هایی از زمینه‌های شکار گوزن شمالی پایان می‌یابد. ۱۰ نقاشی در غار هومیان و ۱۸ نقاشی در دره میرملاس وجود دارد که بیشتر آنها سیاه و زرد هستند. غارهای هومیان و میرملاس هر دو در فهرست آثار بین المللی به ثبت رسیده‌اند.

نقاشی های غار هومیان و میرملاس

قلعه فلک الافلاک

جاذبه پیشنهادی دیگر در سفر به لرستان ، قلعه فلک الافلاک است. این بنای منحصر به فرد متعلق به دوره ساسانی است و با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. اطلاعات دقیقی از زمان ساخت و بنیانگذار آن در دسترس نیست. ما فقط می دانیم که بنای اولیه قلعه مربوط به دوران حکومت شاپور اول ساسانی در قرن ۳ بعد از میلاد است. زیبایی و معماری فوق العاده قلعه فلک الافلاک بسیاری از کارشناسان را متقاعد کرده است که این قلعه تاریخی باستانی استان لرستان را یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری بدانند. در این قلعه تاریخی و بسیار زیبا، دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی وجود دارد که از جاذبه های خرم آباد محسوب می‌شوند.

مطالب مرتبط: با زیبایی‌های قلعه فلک الافلاک آشنا شوید!

تونل برفی

تونل برفی یکی دیگر از عجایب منحصر به فرد ایران در خاک لرستان است که حاصل تجمع هزاران توده برف در سال‌های طولانی در کوه اشتورانکوه است. این تونل برفی در دره‌ای زیبا در روستای کمندان واقع شده است. تونل برفی که از توابع شهرستان ازنا است هر سال به دلیل ریزش بهمن به صورت توده‌ای عظیم از یخ و برف شکل می‌گیرد. سپس، پس از جریان ذوب برف در بهار، به یک تونل بسیار زیبا تبدیل می‌شود.

برای دسترسی به تونل برفی در سفر به لرستان باید ابتدا خود را به شهرستان ازنا برسانید، سپس با عبور از میدان راه‌آهن، روستای گردشگری دره تخت و دامنه‌های اشترانکوه به روستای کمندان برسید. اگر دره ازنا را طی کنید و مسیر رودخانه را دنبال کنید به تونل برفی دست پیدا می‌کنید.

تونل برفی

خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد

خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد که به خانه گردشگری معروف است در خرم آباد و در بال غربی قلعه تاریخی فلک الافلاک واقع شده است. این مکان زیبا مربوط به اوایل سلسله پهلوی است. این یادگار گرانبها که یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد است و اخیراً با شماره ثبت ۲۴۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین مکان های زیارتی ایران

دره خزینه

دره خزینه نه تنها یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری لرستان بلکه یکی از خارق‌العاده‌ترین شگفتی‌های طبیعت ایران است که ناشی از سالها فرسایش بوده است. این دره میزبان یک پل معلق به نام بلندترین پل معلق ایران است و خود دره شباهت‌های زیادی به پارک ملی گرند کنیون آمریکا دارد. این دره  از دیدنی‌ها و زیبایی‌های زیادی برخوردار است که همه را شگفت زده می‌کند! اگر در سفر به لرستان از این دره دیدن نکنید، شانس بسیار بزرگی را از دست داده‌اید.

غار کلماکره

غار کلماکره یک غار مهم تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است. این غار در شهرستان پل دختر در استان لرستان واقع شده است. کاسه ماهی بادامی این غار بسیار معروف است. ریتون‌های ارزشمند این خزانه در خارج از کشور قاچاق بود و این یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های ایران باستان شمرده می‌شد. آثار برجسته بسیاری از ایران باستان در غار کلماکاره یافت شد که همگی به دلیل بی‌تدبیری مسئولان از کشور خارج شده بودند.

اقلام گم شده غار کلماکره شامل ریتون، بشقاب، مجسمه و بسیاری از موارد منحصر به فرد است که اکنون در موزه‌هایی مانند لوور، موزه‌های متروپولیتن و بریتانیا به نمایش گذاشته شده‌اند. بسیاری از اشیاء تاریخی و ارزشمند که به طور تصادفی در این غار در سال ۱۳۶۸ کشف شده و به عنوان یکی از ۶ گنجینه بزرگ جهان شناخته می‌شوند ، در حال حاضر موزه‌های خارجی را زینت می‌دهند. این غار در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۱۱۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

راهنمای سفر به لرستان

بام لرستان

از دیگر جاهایی که باید در سفر به لرستان ببینید، بام لرستان در خرم‎‌آباد است. این مکان بیشتر برای کسانی که عاشق مناظر فوق‌العاده هستند مناسب است. توصیه می‌کنیم عصر آنجا باشید تا سوسوی چراغ‌ها را در چشم انداز زیبای شهر ببینید. اما این تنها چیزی نیست که می‌توانید تجربه کنید. در این مکان امکانات تفریحی دیگری از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، رصدخانه، باغ وحش و غیره وجود دارد که بهترین آنها رصدخانه بام لرستان است. در این رصدخانه یک تلسکوپ در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده می‌شود تا به ستاره‌ها نگاه کنند.

هزینه‌های اقامت در لرستان

حقیقت این است که هزینه اقامت در لرستان بسیار کم‌تر از اقامت در شهرهای دیگر ایران است. مطمئناً با سفر به این شهر از اینکه چقدر هزینه‌ اقامت کم‌تر از جاهای دیگر کشور است تعجب خواهید کرد. اگر در فصل سفر به شهرهای مهم لرستان مانند خرم آباد یا بروجرد بروید، به ازای هر یک شب اقامت در اتاق دو تخته‌ی هتلی ۴ ستاره باید بین ۱۸۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ تومان بپردازید. این قیمت به ترتیب برای ماندن در اتاق‌های دو تخته هتل‌های دو یا سه ستاره بسیار کم‌تر است.

 خبر خوب این است که در سفر به لرستان اگر بخواهید در شهرهای کوچکی مثل کوهدشت یا ازنا اقامت داشته باشید، هتل‌های ارزن قیمت‌تری  برایتان به راحتی پیدا می‌شود. ناگفته نماند در سراسر این استان مهمان سراهای زیادی هم وجود دارد که ممکن است حتی سفری کم هزینه تر را برایتان رقم بزنند.

راهنمای سفر به لرستان

شکم گردی در لرستان

اگر گذرتان به لرستان افتاد، نگذارید طعم بی‌نظیر غذاهای این خطه از دستتان برود. غذاهای زیر از محبوب‌ترین غذاهای لرستان هستند.

  • کباب بروجردی: در اینکه فهرست کباب‌های ایرانی بسیار رنگارنگ و متنوع است شکی نیست. اما انگار کباب بروجردی چیز دیگر است. این کباب تنها به دو دلیل محبوب است آن هم کیفیت خوب گوشت و ماهر بودن سرآشپزش است.
  • خورش کلیه ترش: یکی دیگر از غذاهای محبوب لرستان، خورشتی به نما کلیه ترش است که در اقصی‌نقاط لرستان طبخ می‌شود. این خورش از ترکیب موادی مثل سیب زمنی، گوشت گوسفندی، رب انار، زردچوبه، فلفل و پیاز حاصل می‌شود.

سخن آخر…

در این مقاله از سپنجا تمام تلاشمان را کردیم تا هرآنچه که نیاز است درباره استان لرستان بدانید را در راهنمای سفر به لرستان بگنجانیم. اما بدنیست بدانید، لرستان فراتر از آنچه که ما در مقاله آوردیم، زیباست و قرار است شما را با شگفتی‌های متنوع خود غافلگیر کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا