دیدنی های یزد

راهنمای سفر به شهر تاریخی میبد یزد

هر گوشه کنار ایران، پر از شهرهای تاریخی است که نشان از تمدن و فرهنگ بی‌نظیر مردم ایران دارد. میبد یزد شهر سفال و زیلو با جاذبه‌های دیدنی خود، چشم هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند. این شهر با قدمت هفت هزار ساله خود داستان‌های بسیار زیادی را در دل خود پنهان داشته است. اگر شما هم قصد دارید تا سفری به میبد داشته باشید و جاهای دیدنی میبد را ببینید، خواندن این مقاله از سپنجا را از دست ندهید.

این شهر دیدنی در دل کویر با جاذبه‌های دیدنی خود قطعا یک سفر خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد.  کوچه‌های خشتی و گنبدهای آجری این شهر مجموعه‌ای بی‌نظیر را فراهم کرده است.

برای اجاره سوئیت در یزد روی لینک کنید.

معرفی شهر تاریخی میبد یزد

یکی از زیباترین شهرهای استان یزد، شهر تاریخی میبد است. میبد از سمت شمال و شرق به اردکان و از سمت جنوب و غرب به شهرستان صدوق ختم می‌شود. فاصله این شهر تاریخی از یزد، تنها ۴۵ کیلومتر است. اگر قصد دارید تا از تهران به سمت شهر تاریخی میبد یزد حرکت کنید، بعد از ۶ ساعت می‌توانید خانه‌های گلی و خشتی این شهر را از نزدیک ببینید.

البته توجه به این نکته ضروری است که بیشتر مسیر تهران به میبد به صورت بیابانی است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما توقفی در بین راه داشته باشید تا یکنواختی مسیر شما را اذیت نکند. اگر قصد دارید تا با اتوبوس به این شهر تاریخی سفر کنید، باید از میدان آزادی تهران سوار اتوبوس شوید و در مقصد در ترمینال شهر میبد پیاده شوید.

معرفی شهر تاریخی میبد

سفر هوایی مستقیم به میبد وجود ندارد؛ بنابراین ابتدا باید با هواپیما به یزد بروید. سپس با تاکسی‌های فرودگاه شیخ صدوق یزد به سمت میبد حرکت کنید. فاصله از فرودگاه شهر یزد تا میبد ۵۶ کیلومتر است.

شواهد تاریخی در این شهر نشان می‌دهد که قدمت شهر میبد به دوره ساسانیان برمی‌گردد. اما برخی از باستان‌شناسان با اسناد تاریخی موجود، معتقد هستند که این شهر در زمان حضرت سلیمان ساخته شده است. اما به طور قطع یقین نمی‌توان گفت که میبد یزد متعلق به چه دوره تاریخی است و هنوز شبهاتی در این زمینه وجود دارد.

اما با این وجود از نظر باستان‌شناسی، شهر تاریخی میبد به عنوان قدیمی‌ ترین شهر ایران معروف است. چرا که بناهای تاریخی و باستانی موجود در این شهر گواه این موضوع است.

بهترین زمان برای سفر به میبد

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به بناهای تاریخی و قدیمی علاقه دارید، بازدید از شهر تاریخی و قدیمی میبد را پیشنهاد می‌دهیم. مکان‌ های دیدنی میبد قطعا شما را مسحور خود خواهد کرد. اما از آنجایی که این شهر جزو شهرهای کویری و گرم ایران به حساب می‌آید؛ بنابراین تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد. در نتیجه برای سفر به میبد باید شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید.

بهترین زمان برای مسافرت به میبد فصل بهار است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که سفر خود را به اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت بیندازید. آب و هوای مطبوع بهاری میبد یزد باعث می‌شود تا لذت سفر شما دوچندان شود. ماه‌های آخر تابستان و سه ماه پاییز برای علاقه‌مندان به کویرنوردی بسیار مناسب است. چرا که در این زمان هوا نه آنقدر گرم و نه آنقدر سرد است که شما اذیت شوید.

بهترین زمان سفر به میبد

تماشای شب‌های پرستاره در دل کویر میبد، یک سفر رویایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. سفری که تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید. برخی دیگر از مسافران ترجیح می‌دهند که در زمان عاشورا به این شهر سفر کنند تا روضه‌خوانی‌ها، عزاداری‌های مردم محلی و تعزیه این شهر را از دست ندهند. از دیگر مراسمات مرسوم در ماه محرم، مراسم شاه حسین و مراسم سنگ‌زنی و یا جغحغه‌زنی است.

مراسم شاه حسین از دو روز قبل از محرم آغاز می‌شود. در این مراسم رسم دارند تا فاصله میبد تا یکی از امامزاده‌های شهر را با آب و جارو بشویند. سپس تمام مردم شهر به صورت دایره‌وار و با گفتن ذکر شاه حسن و شاه حسین این مسیر را طی می‌کنند. در مراسم سنگ‌زنی مردم روستای رکن‌آباد میبد یزد رسم دارند تا همزمان با دو سنگ به هم بزنند و برای امام حسین شعر بخوانند.

این مطلب را هم بخوانید
غذای محلی یزد را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد!

جاذبه‌های دیدنی میبد

بیشتر افراد با ورود به میبد بیشتر تحت تاثیر آثار تاریخی این شهر قرار می‌گیرند. از جمله مهم ترین جاذبه های دیدنی میبد قلعه‌های تاریخی آن است. با قدم زدن در این شهر تاریخی، معماری بسیار متفاوتی از این شهر را خواهید دید. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که در سفر به میبد از کدام جاذبه‌ی تاریخی دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از مکان‌های زیر را از دست ندهید.

نارین قلعه

این بنای خشتی و ارزشمند، در میدان شهرداری میبد قرار گرفته است. نارین قلعه به نام‌های دیگری از جمله کهن دژ و دژ دالان نیز شهرت دارد. موقعیت قرارگیری این قلعه به گونه‌ای است که تمام شهر زیر پای شما خواهد بود. نمای کلی این قلعه به صورت یک بیضی است و سوراخ‌هایی بر روی دیواره آن به چشم می‌خورد که وظیفه تامین نور داخل قلعه را برعهده دارند.

معماری داخلی نارین قلعه میبد یزد از اتاق‌های تو در تو، مسجد، راه‌های زیرزمینی، حمام، گذرگاه و بازار ساخته شده است. برخی از قدیمی‌ها این قسمت را مردم نشین صدا می‌زدند.

کبوتر خانه

کبوتر خانه یک قلعه شش ضلعی است که قدمت ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. درون این قلعه لانه‌های بسیار زیادی از پرندگان وجود دارند. به طوری که در این قلعه، نزدیک به چهار هزار کبوتر در آن زندگی می‌کنند. فلسفه ساخت این قلعه برای جلوگیری از ورود پرنده‌های وحشی به شهر بود. ساخت لانه‌های کوچک پرنده باعث شده بود تا پرندگان این مکان را برای زندگی خود انتخاب کنند.

کبوتر خانه

موزه سفال

یکی از جاهای دیدنی میبد موزه سفال است که در بلوار قاضی قرار گرفته است. در این موزه شما می‌تونید قدیمی‌ترین سفال‌های مربوط به دوران مادها را در آن مشاهده کنید. این موزه بخشی از آب انبار دیدنی حاج علی است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. ارزش تاریخی این آب انبار در میبد یزد از یک طرف و ظروف سفالی موجود در این موزه از طرفی دیگر باعث شده است تا بسیاری از گردشگران برای بازدید از این موزه مشتاق باشند.

قلعه بارجین

قلعه بارجین از دیگر مکان‌ های دیدنی میبد است که دیدن آن خالی از لطف نیست. قدمت ساخت این قلعه به بیش از صد سال پیش می‌رسد. گذشتگان و مردم روستا از این قلعه به عنوان مکانی برای محافظت خود استفاده می‌کردند. در واقع این قلعه به عنوان پناهگاهی بود که مردم روستا را در برابر حمله قبیله‌های دیگر نجات می‌داد.

مطالعه کنید: فهرستی از بهترین مکان های تاریخی یزد

زیارتگاه چک چک

بسیاری از زرتشتی‌ها در میبد زندگی می‌کنند. یکی از مکان‌های دیدنی مربوط به زرتشتیان، زیارتگاه چک چک است. چکیده شدن آب از صخره نزدیک به این زیارتگاه باعث شده است تا برخی این زیارتگاه را به این نام بشناسند. آغاز شروع جشن مهرگان یعنی ۱۶ مهر، بهترین زمان برای بازدید از این زیارتگاه مقدس است.

در این تاریخ هر ساله زرتشتیان از سراسر ایران در میبد یزد جمع می‌شوند تا به جشن مخصوص خود بپردازند. در نزدیکی این زیارتگاه تعدادی اتاق برای اجاره نیز وجود دارد. برای رسیدن به زیارتگاه چک چک باید کمی پله‌نوردی کنید. در مسیر رسیدن به زیارتگاه ظرف‌هایی دیده می‌شود که برای جمع‌کردن آب بر روی زمین قرار گرفته‌اند.

یخچال خشتی میبد

در صورت سفر به میبد، دیدن این یخچال خشتی را از دست ندهید. معماری عجیب این یخچال قطعا شما را شگفت‌زده خواهد کرد. درون این یخچال یک گودال شش متری جهت نگهداری یخ وجود دارد. بعد از گذاشتن یخ، روی آن را با کاه می‌پوشانند. این کار باعث می‌شود تا از آب شدن یخ‌ها در تابستان جلوگیری شود. قدمت این بنا به دوره صفویه برمی‌گردد. برای بازدید از یخچال خشتی حداقل نصف روز خود را در نظر بگیرید.

یخچال خشتی میبد

کاروانسرا و چاپارخانه شاه عباسی

یکی از جاذبه های دیدنی میبد کاروانسرای شاه عباسی است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. برای دیدن این کاروانسرا در میبد یزد بیش از یک ساعت را در نظر داشته باشید. چرا که این کاروانسرا از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و دیدن همه‌ی این قسمت‌ها زمان بسیار زیادی را می‌برد.

دور تا دور این کاروانسرا حجره‌های مختلفی قرار گرفته است. همچنین وسط این کاروانسرا یک حوضخانه هشت ضلعی خودنمایی می‌کند. در این مکان ایوانی آجری وجود دارد که چهار بادگیر آن باعث می‌شود تا هوای گرم تابستان قابل تحمل‌تر باشد.

این مطلب را هم بخوانید
باغ دولت آباد یزد

در نزدیکی این کاروانسرا یک دژ قدیمی وجود دارد که در قدیم از آن به عنوان چاپارخانه نیز استفاده می‌شد. در واقع فلسفه این مکان تیمار اسب‌ها بود تا بتوانند بسته‌های پستی را با سرعت بیشتری به مقصد برسانند. در قسمت شرقی این کاروانسرا موزه دیدنی زیلو و محصولات مرتبط با آن وجود دارد. برخی از خانم‌ها در این مکان به بافت زیلو مشغول هستند.

مطالعه کنید: مشهورترین کاروانسراهای ایران

بهترین سوغاتی بازار میبد

شهر تاریخ میبد برای علاقه‌مندان به صنایع دستی یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. شما می‌توانید در بازار میبد یزد انواع کاشی و سفال با طرح‌های متنوع را خریداری کنید. طرح سفال و کاشی‌های این منطقه با سایر استان‌های ایران متفاوت است. همچنین زیلوهای میبد بسیار معروف هستند. از جمله خوراکی معروف میبد می‌توان به قطاب، پشمک، باقلوا و غیره اشاره کرد.

بهترین هتل‌های میبد

رزرو یک اقامتگاه راحت و با قیمت مناسب جزو یکی از دغدغه‌های اصلی هر سفر است. توجه به این نکته ضروری است که در این شهر هتل‌ و اقامتگاه لوکس وجود ندارد. در نتیجه برخی ترجیح می‌دهند که به جای اقامت در این شهر، در همان یزد بمانند و تنها برای دیدن جاذبه های دیدنی میبد چند ساعتی از روز را به این شهر بیایند.

بهترین هتل های میبد یزد

اما اگر قصد دارید تا چند روزی را در این شهر تاریخی بگذرانید، می‌توانید نسبت به رزرو برخی از این هتل‌ها اقدام کنید. از جمله هتل های موجود در میبد یزد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل حاج ملک: این هتل سه ستاره جزو بناهای به جای مانده از دوره قاجار است. بنابراین در این هتل حال و هوای سنتی خواهید داشت. اگر علاقه‌مند به خانه‌های سنتی هستید، اقامت در این هتل را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
  • هتل رستوران گلشن: از دیگر هتل‌های سنتی میبد می‌توان به هتل رستوران گلشن اشاره کرد. این اتاق از ۱۲ اتاق و ۶ سوئیت تشکیل شده است. ساختمان این هتل به دوران قاجاریه برمی‌گردد؛ بنابراین با اقامت در این هتل گویی در زمان سفر کرده‌اید.
  • هتل بهجت: این هتل سه ستاره جزو یکی دیگر از هتل‌های سنتی میبد به شمار می‌رود. هزینه اقامت در این هتل برای هر نفر تنها ۱۰۶ هزار تومان است. امکانات خوب این هتل، یک اقامت راحت را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • اقامتگاه بوم‌گردی عطار: یکی از مناسب‌ترین اقامتگاه‌های میبد یزد اقامتگاه بوم‌گردی عطار است. اتاق دو تخته این اقامتگاه شبی ۹۰ هزار تومان است. فضای سنتی اتاق‌های این هتل، یک اقامت دلنشین را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بهترین رستوران های میبد

شکم‌گردی همیشه جزو یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های هر سفر است. خوردن غذا در میبد بستگی به ذائقه شما دارد. شما می‌توانید در سفر به میبد هم غذای ایرانی و هم غذای فست‌فود و هم غذای سنتی میبد را نوش جان کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم که در صورت سفر به میبد خوردن غذاهای سنتی این شهر را در بهترین رستوران‌های آن از دست ندهید.

از جمله بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های سنتی شهر میبد می‌توان به رستوران شاه عباسی، رستوران شایان، رستوران باران، رستوران سنتی هتل حاج ملک، رستوران گلشن و غیره اشاره کرد. اگر هوس خوردن فست فود کردید، بهترین فست‌فودهای این شهر می‌توان به رستوران، گندم، رستوران زیتون، رستوران تاج محل، فست فود چلچراغ، پیتزا تنوری یاس، شید برگر و غیره اشاره کرد.

بستنی‌های میبد یزد نیز شهرت بسیار زیادی دارند. باغ بستنی میبد از جمله جاهایی است که با دسرها و بستنی‌ها متنوع خود هوش را از سر شما خواهد برد.

رستوران های میبد یزد

سخن نهایی

اگرچه میبد یک شهر بسیار کوچک است، اما بناهای تاریخی آن ارزش یکبار دیدن دارند. راهنمای سفر گفته شده در این مقاله از سپنجا به شما کمک می‌کند تا در سفر به این شهر دچار مشکل نشوید و با خیال آسوده یک اقامت راحت در این شهر تجربه کنید. در صورت نیاز به رزرو هتل می‌توانید از طریق سپنجا نسبت به روز اقامتگاه مورد نظر خود اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا