دیدنی های کردستان

راهنمای سفر به سنندج | اطلاعات جامع برای سفر به سنندج

سنندج از جمله شهرهای غرب کشور است که طبیعت زیبای آن، توجه مسافران و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. سنندج از جاذبه های تاریخی بسیاری برخوردار است که همین امر موجب شده تا علاقه مندان به تاریخ نیز از سراسر کشور و حتی دنیا هر ساله به این شهر سفر کنند. همین امر باعث شده که ما در ادامه به راهنمای سفر به سنندج بپردازیم. با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی سنندج

سنندج شهری در غرب کشور و مرکز استان کردستان است که از سمت شمال به شهر دیوارن دره، از سمت شرق به قروه، از سمت جنوب به کامیاران و از سمت غرب به مریوان راه پیدا می ‌کند. شهر سنندج از سطح دریا به اندازه ۱۴۸۰ متر فاصله دارد.

مطالب یشتر:با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا شوید!

آب و هوای سنندج

یکی از نکات مهم در راهنمای سفر به سنندج، آب و هوای این شهر است. آب و هوای سنندج در پاییز و زمستان، بسیار سرد است. هوای سنندج از اواسط بهار رو به گرمی می رود، البته لازم به ذکر است که گرمای سنندج تقریبا هیچ گاه به حدی نمی رسد که آزار دهنده باشد. حتی تابستان های سنندج نیز دارای اب و هوایی نسبتا خنکی می باشد.

بهترین زمان سفر به سنندج

بهترین-زمان-سفر-به-سنندج

همانطور که در قسمت آب و هوای راهنمای سفر به سنندج به آن اشاره نمودیم، به طور کلی آب و هوای سنندج، سرد و نیمه خشک است. بهترین زمان سفر به سنندج از اواسط بهار تا اواخر تابستان می باشد که سرما و گرمای آزار دهنده ای ندارد و می توانید در این ماه ها از سفر و تفریح در این شهر، نهایت لذت را ببرید.

نحوه سفر به سنندج

راهنمای سفر به سنندج، نحوه سفر به این شهر را اینگونه معرفی کرده است:

مطالعه بیشتر:اقدام به رزرو سوئیت ارزان در سنندج کنید.

سفر به سنندج با هواپیما

فرودگاه موجود در شهر سنندج، امکان سفر هوایی به این شهر را فراهم آورده است . البته لازم به ذکر است که با توجه به مبدأ، سفر به این شهر با هواپیما به دو صورت مسقیم و یا غیر مستقیبم امکان پذیر است.

سفر به سنندج با اتوبوس

اگر قصد دارید که سفری کم هزینه تجربه نمایید، راهنمای سفر به سنندج، سفر با اتوبوس را پیشنهاد می کند.

سفر به سنندج با ماشین شخصی

یکی دیگر از بهترین راه‌های سفر به سنندج با ماشین شخصی است. سفر با ماشین شخصی به شما این امکان را می دهد که بتوانید از مسیر سفر خود نیز لذت ببرید و هر وقت که با منظره ای زیبا مواجه شدید، ماشین را نگه داشته و از زیبایی های موجود در راه بهره ببرید.

جاذبه های گردشگری سنندج

جاذبه-های-گردشگری-سنندج

عمارت خسرو آباد

یکی از جاذبه‌ های گردشگری سنندج که راهنمای سفر به سنندج توصیه می ‌کند حتما در سفر خود به این شهر از آن دیدن نمایید، عمارت خسروآباد نام دارد. این عمارت یکی از جاذبه ‌های تاریخی این شهر بوده که قدمت آن به دوران حکومت خسروخان اول اردلان باز می‌ گردد.

مطالعات صورت گرفته روی این بنا حاکی از آن است که این عمارت در دوران قاجاریه، قصر سلطنتی یکی از حاکمان شهر بوده است. قسمت‌های مختلف عمارت خسروآباد با آجرکاری‌ها، اروسی‌ها و حوض صلیبی، مزین شده است.

 

کوه آوالان

راهنمای سفر به سنندج برای علاقه مندان به کوهنوردی نیز پیشنهاد خوبی دارد تا بتوانند در سفر خود به سنندج به کوه نوردی پرداخته و لحظات بسیار خوشی را برای خود ثبت کنند. کوه آوالان به نام های هه واره، به رزه و عبدالامان نیز شهرت دارد. لازم به ذکر است که کوهنوردان از بالای کوه می توانند شاهد زیبایی هایی اعم از کوه آبیدر، کوه شاهو، و کوه های شرقی مشرف به شهر سنندج (کوه های صلوات آباد)  باشند.

حمام خان

یکی دیگر از آثار تاریخی شهر سنندج که راهنمای سفر به سنندج آن را به تمامی مسافران و گردشگران این شهر معرفی می ‌کند، حمام خان است. کتیبه ‌ای در داخل این حمام وجود دارد که اطلاعات داخل آن حاکی از آن است که قدمت این بنا به زمان قاجاریه و حکومت امان‌الله خان اردکان باز می‌ گردد.

از جمله مکان‌های دیدنی حمام خان می‌توان به حمام سرد، حمام گرم، خلوتی، هشتی، آب انبار، خزینه و.. اشاره نمود. تنوع رنگ به کار رفته در انواع کاشی‌ های موجود در این حمام زیبایی خیره‌کننده‌ ای به آن بخشیده و توجه همگان را به خود جلب نموده است.

حمام شیشه

راهنمای سفر به سنندج به مسافران این شهر که به آثار تاریخی علاقه مند هستند، توصیه می کند که از حمام شیشه بازدید نمایند. از جمله بخش های مختلف این حمام تاریخی می توان به هشتی، سربینه، حمام گرم، ستون های سنگی و فضاهای ورودی، سکوها، آب نماهای گرم و سرد، خزینه و خلوتی اشاره نمود.

جالب است بدانید که علت نام‌ گذاری این حمام بخاطر درها، پنجره ها و شیشه های رنگارنگی است که با زیبایی هر چه تمام تر در آن به کار رفته و توجه افراد را به خود جلب کرده است. از جمله ویژگی های حمام شیشه می توان به تزئینات آهک بری با نقش گیاهان و حیوانات اشاره نمود.

عمارت آصف

راهنمای سفر به سنندج به عنوان یکی دیگر از بهترین مکان ‌های تاریخی و دیدنی این شهر، عمارت آصف را معرفی می ‌کند. این عمارت که جزو بناهای تاریخی سنندج به شمار می ‌رود امروزه به مکانی با کاربری موزه تبدیل گشته است. ساخت عمارت آصف در دوران صفویه صورت گرفته است و البته بخش ‌هایی از آن در دوران قجاریه و هم‌چنین دوره اول پهلوی به آن اضافه شده است.

عمارت وکیل

یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی سنندج با نام عمارت وکیل، معروف است. خانواده وکیل از امیران زند در دوران زندیه بوده ‌اند و این عمارت از این خانواده به ارث رسیده است. راهنمای سفر به سنندج، معماری این بنا را اینگونه توصیف می ‌کند که منحصر به ‌فرد بوده و توجه تمامی علاقه مندان به آثار تاریخی را به خود جلب نموده است. لازم به ذکر است که عمارت وکیل چندین بار در دوره‌های مختلف، بازسازی شده است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین مکان های سنندج را بشناسید

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

اگر به جاذبه های گردشگری و طبیعی علاقه مند هستید، راهنمای سفر به سنندج به شما مجموعه تفریحی پارک آبیدر را پیشنهاد می‌کند. چشم‌ انداز این مجموعه بسیار زیباست و توجه همگان را به خود جلب کرده است. چشمه های زیبایی در این مجموعه وجود دارد که فضای مناسبی برای عکاسی فراهم آورده است.

مسجد جامع

اگر به مکان های مذهبی علاقه مند هستید راهنمای سفر به سنندج، مسجد جامع را که به مسجد دارالاحسان نیز معروف است به شما معرفی می کند. مسجد جامع سنندج مسجدی تاریخی است و قدمت آن به دوران قاجاریه بر می گردد.

روی در و دیوارهای این مسجد تاریخی، کاشی های هفت رنگی به کار رفته است که جلوه ی خاصی به آن بخشیده است. در مسجد جامع سنندج دو ایوان و شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون وجود دارد. سرستون های موجود در این مسجد با ایات قرآن کریم تزئین شده است. جالب است بدانید که مسجد جامع سنندج به لحاظ معماری در شمار برجسته ترین مساجد قرار گرفته است.

دریاچه سد قشلاق

دریاچه سد قشلاق یکی دیگر از مکان های طبیعی است که راهنمای سفر به شهر سنندج به مسافران و گردشگران طبیعت دوست، توصیه می کند در سفر خود به این شهر از آن دیدن کنند و خاطرات خوشی را برای خود و همراهان خود به ثبت برسانند.

غذاهای محلی سنندج

غذاهای-محلی-سنندج

معرفی غذاهای محلی سنندج یکی از مهم ترین بخش هایی است که راهنمای سفر به سنندج به آن پردخته است. غذاهای محلی مرکز استان کردستان عبارتند از:

قایرمه

قایرمه یکی از غذاهای محلی و خوشمزه سنندج است که با نام کنگر سوخاری نیز معروف می باشد. مواد مورد نیاز برای تهیه قایرمه، شامل کرفس، آرد، زیره، تخم مرغ، آب یا شیر، کره، زعفران و روغن می باشد. قایرمه از جمله غذاهای نانی سنندج به شمار می رود.

خورشت ریواس

راهنمای سفر به سنندج، خورشت ریواس را به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای اهالی این شهر معرفی می کند. اهالی سنندج برای طبخ خورشت ریواس در کنار ریواس از گوشت گوسفندی، پیاز، نعنا و جعفری استفاده می کنند.

خورشت تره کوردی

یکی دیگر از غذاهای محلی سنندج با نام خورشت تره کردی در میان اهالی این شهر شهرت دارد. از ویژگی های این غذا می توان به پخت آسان آن اشاره نمود. مواد لازم برای تهیه خورشت تره کردی شامل گوشت چرخ کرده، تره خرد شده، پیاز، رب گوجه فرنگی، زرشک، روغن، پودر لیمو و ادویه های مخصوص می باشد.

آش عدس بلغور

آش عدس بلغور از جمله خوشمزه ترین انواع آش است که راهنمای سفر به سنندج به تمامی افراد علاقه مند به آش توصیه می کند که در سفر خود به این شهر حتما طعم آن را بچشند. از جمله مواد مورد نیاز برای طبخ آش عدس بلغور می توان به عدس، بلغور گندم، پیاز، سیب زمینی و ادویه ای مخصوص اشاره نمود.

آش دانه کولانه

آش دانه کولانه یکی دیگر از انواع آش هایی است که طبخ ان در شهر سنندج، رایح است. مردمان سنندج معمولا در مناسبت های خاص اعم از زمانی که اولین دندان شیری کودکان‌شان در می آید این آش را طبخ نموده و میان دوستان و آشنایان خود، توزیع می کنند. آش دانه کولانه از ترکیب موادی اعم از گندم، نخود، عدس، لوبیا قرمز، مرزه خشک، پیاز، قلم گوسفندی و ادویه درست می شود.

شیش کباب

اگر از علاقه مندان به کباب هستید راهنمای سفر به سنندج به شما پیشنهاد می کند که در سفر خود به این شهر حتما به یکی از رستوران های سنندج رفته و برای خود شیش کباب سفارش دهید. اهالی سنندج معمولا در کنار شیش کباب، گوجه فرنگی و سبزی جعفری نیز سرو می کنند. از جمله موارد مورد نیاز برای تهیه شیش کباب می توان به گوشت گوساله یا گوسفند، نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون اشاره نمود.

خورشت گیلاخه

گیلاخه نوعی گیاه است که رویش آن در شهر سنندج رواج دارد؛ همین امر باعث شده تا اهالی این شهر، خورشتی از این گیاه تهیه کنند که به خورشت گیلاخه معروف است. مواد لازم برای تهیه خورشت گیلاخه شامل گیلاخه، گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیمو عمانی و تره یا جعفری یا گشنیز می باشد.

رستوران های سنندج

حال که با غذاهای محلی سنندج در بخش قبل راهنمای سفر به سنندج آشنا شدید، وقت آن است که رستوران های این شهر را نیز بشناسید تا بتوانید با مراجعه به یکی از آن ها هر غذای محلی و غیر محلی  که هوس نمودید را نوش جان کنید. رستوران های سنندج عبارتند از:

رستوران مروارید

راهنمای سفر به سنندج، رستوران مروارید را به عنوان یکی از معروف ترین رستوران های این شهر به مسافران  و گردشگران معرفی می کند. تمامی غذاهایی که در این رستوران طبخ می شود با استفاده از مواد اولیه تازه و مرغوب می باشد و می توانید با مراجعه به آن یکی از با کیفیت ترین غذاها را نوش جان کنید.

آدرس رستوران مروارید: سنندج، خیابان نمکی

رستوران جهان نما

اگر فضای رستوران برایتان اهمیت دارد و دوست دارید در فضایی سنتی غذا میل کنید، راهنمای سفر به سنندج پیشنهاد می کند که به رستوران جهان نما بروید. کیفیت و مرغوبیت غذاهای این رستوران نیز دست کم از غذاهای رستوران مروارید ندارد و می توانید با مراجعه به این رستوران، خاطرات خوشی را در فضایی سنتی برای خود و همراهان خود به ثبت رسانید.

از جمه مزایای رستوران جهان نما، موقعیت مکانی خوب آن است که در فاصله کمی از مراکز دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر سنندج واقع شده است. منوی رستوران جهان نما شامل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی است که می توانید متناسب با ذائقه ی خود، غذایی خوشمزه، سفارش دهید.

آدرس رستوران جهان نما: سنندج، خیابان طالقانی، بین صلاح الدین ایوبی و خیابان امام

رستوران ترک دنر

راهنمای سفر به سنندج رستوران ترک دنر  را به دوستداران کباب، معرفی می کند. کیفیت کباب های این رستوران زبانزد تمامی مشتریان آن است.

آدرس رستوران ترک دنر: سنندج، میدان اقبال، نبش خیابان ژاندرمری

رستوران و سفره خانه آبیدر

رستوران و سفره خانه آبیدر، پیشنهاد راهنمای سفر به سنندج به مسافرانی است که علاقه مند هستند، طعم غذاهای محلی این شهر را بچشند. غذاهای محلی که در رستوران آبیدر، طبخ می شود، بهترین و بی نظیرترین طعم را دارند. از ویژگی های بارز این رستوران می توان به فضای زیبای داخل آن اشاره نمود.

آدرس رستوران آبیدر: سسندج، کمربندی آبیدر، باغ ۲۸ دی

این مطلب را هم بخوانید
فاصله سنندج تا اورامان چقدر است؟

رستوران دهکده

راهنمای سفر به سنندج، رستوران دهکده را به عنوان یکی دیگر از رستوران هایی که دارای تنوع زیاد غذاهای سنتی است، معرفی می کند. رستوران دهکده در میان اهالی سنندج به عنوان یکی از بهترین رستوران هایی که منوی آن شامل انواع غذاهای کردی با طعم واقعی آن هاست، شناخته می شود.

آدرس رستوران دهکده: سنندج، خیابان کشاورز، خیابان پست، کوچه سجادی ۲

سوغات و صنایع دستی سنندج

سوغات-و-صنایع-دستی-سنندج

در این بخش از راهنمای سفر به سنندج با ما همراه باشید تا سوغات و صنایع دستی این شهر را معرفی کنیم.

سوغات سنندج عبارتند از:

شیرینی کنجدی

اگر به کنجد و شیرینی علاقه مند هستید و یا اینکه فردی را در میان دوستان و آشنایان خود می‌شناسید که از دوست داران شیرینی و کنجد هستند، راهنمای سفر به سنندج پیشنهاد می کند که در سفر خود به این شهر حتما از شیرینی کنجدی های این شهر برای خود و آشنایان خود به عنوان سوغاتی خریداری نمایید. شیرینی کنجدی علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد دارای خواص دارویی زیادی اعم از درمان زخم معده، درمان آبله، کاهش کلسترول خون، ناراحتی کیسه صفرا و … نیز است. این شیرینی در دو نوع مختلف اعم از انگبین و شکری تهیه می شود.

بادام سوخته

یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه سنندج، بادام سوخته می باشد. اهالی استان کردستان از شیرینی بادام سوخته در مراسمات و مهمانی های خود برای پذیرایی از مهمامانان خود استفاده می کنند. مغز بادام و شکر از مواد اصلی برای تهیه بادام سوخته است.

آدامس طبیعی

آدامس طبیعی یا سقز، یکی دیگر از سوغاتی های شهر سنندج و یا به طور کلی استان کردستان است که راهنمای سفر به سنندج به تمامی افرادی که به دنبال خوراکی های با خواص دارویی هستند، پیشنهاد می کند برای خود خریداری نمایند. از جمله خواص دارویی سقز می توان به درمان زخم معده، کمک به هضم غذا، درمان بیماری ‌های گوارشی، التیام زخم‌ ها و … اشاره نمود.

صنایع دستی سنندج عبارت است از:

قالی بافی

یکی از رایج ترین صنایع دستی در کشور ایران، قالی بافی نام دارد. این صنعت در میان هنرمندان شهر سنندج نیز رواج دارد که معمولا با نقش هایی اعم از گل وکیلی، گل مینا، شاخ گوزن، مینا خانی، ماهی درهم، ریز ماهی و نقش بته‌ ای، طراحی می شود.

پارچه بافی سنتی

راهنمای سفر به سنندج، پارچه بافی سنتی را به عنوان یکی دیگر از انواع صنایع دستی استان کردستان و شهر سنندج معرفی می کند. اهالی استان کردستان با استفاده از این پارچه ها، لباس های محلی خود را تهیه می کنند.

صنعت پارچه بافی سنتی در شهر سنندج در کارگاهی به نام جولایی با استفاده از پشم بز، انجام می گیرد. هنرمندان صنعت پارچه بافی سنتی برای بافت این پارچه به این صورت عمل می کنند که پارچه را به شکل نوارهای باریک دستی بافته و با اتصال نوارها به هم، لباس سنتی تولید می کنند.

نازک کاری

راهنمای سفر به سنندج، نازک کاری را به عنوان یکی دیگر از صنایع دستی اهالی سنندج معرفی می کند. هنرمندان این صنعت، از کنار هم قرار دادن  قطعات چوب با طرح هایی زیبا و به طور کاملا ظریف، کالاهایی اعم از جعبه، صفحه شطرنج، تخته ‌نرد و … تولید می کنند.

تنبور سازی

تنبور سازی از صنایع دستی قدیمی شهر سنندج به شمار می رود. تنبور نوعی ساز با دسته ای بلند و کاسه ای به شکل گلابی است که معمولا با استفاده از چوب درخت توت، تولید می شود.

دف

راهنمای سفر به سنندج به افرادی که به سازهای کوبه ای علاقه مند هستند پیشنهاد می کند که در سفر خود به سنندج از دف های این شهر خریداری نمایند.

هتل های سنندج

در این بخش از راهنمای سفر به سنندج به معرفی هتل های این شهر خواهیم پرداخت. هتل های سنندج عبارتند از:

هتل شادی

اگر قصد اقامت در یکی از بهترین هتل های سنندج را دارید، راهنمای سفر به سنندج به شما توصیه می کند که در هتل چهار ستاره شادی، اقامت کنید. هتل شادی در سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۹۱ جهت ارتقای سطح کیفی خدمات، بازسازی شد.

موقعیت مکانی هتل شادی از جمله مزایای این هتل به شمار می رود، زیرا فاصله کمی از مرکز شهر، جاذبه های گردشگری و هم چنین فرودگاه شهر سنندج دارد. هتل شادی دارای ۶ طبقه و ۷۳ اتاق و سوئیت مجهز است.

از جمله امکانات این هتل می توان به  سالن کنفرانس، استخر، سونا، جکوزی، باشگاه ورزشی، رستوران و فروشگاه اشاره نمود.

آدرس هتل شادی: سنندج، بلوار پاسداران، شهرک علوم پزشکی

هتل جهانگردی

راهنمای سفر به سنندج، هتل جهانگردی را به عنوان یکی دیگر از هتل های این شهر به مسافران و گردشگران معرفی می کند. اگر چشم انداز هتل برایتان مهم است، هتل جهانگردی انتخاب خوبی برای شماست، زیرا چشم اندازی رو به پارک جنگلی آبیدر دارد. قدمت این هتل به سال ۱۳۴۶ باز می گردد که البته در سال ۱۳۹۴ بازسازی هایی در آن، جهت ارائه خدمات با کیفیت هر چه بهتر، صورت گرفت.

آدرس هتل جهانگردی: سنندج، بلوار پاسداران، سه راه شالمان، جنب امور آب

مطالب بیشتر: اجاره سوئیت در مریوان

اقامت در سنندج

پس از معرفی همه ‌جانبه شهر سنندج، وقت آن است که درباره نحوه رزرو مکانی مناسب برای اقامت خود در شهر سنندج، اطلاعاتی کسب نمایید. در واقع یکی از نکات مهم در سفر، رزرو اقامتگاه مناسب در شهر مقصد است. حال که با تمامی جاذبه‌ های طبیعی مرکز استان کردستان آشنا شدید، برای رزرو سوئیت، ویلا و یا اقامت‌گاه‌ های بوم‌ گردی در شهر سنندج، می‌توانید روی کمک سپنجا حساب کنید و در کمترین زمان ممکن، محل اقامت مناسبی برای خود پیدا نمایید.

 کافی است وارد سایت سپنجا شوید و اجاره سوئیت در سنندج را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه های سنندج همراه با عکس به شما نمایش داده شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به راهنمای سفر به سنندج بپردازیم. اکنون اگر قصد سفر به سنندج را دارید، می ‌توانید با اطلاعات کامل درباره این شهر زیبا، سفری دلچسب و خاطره‌انگیز را تجربه کنید. از اینکه وقت گران‌ بهایتان را در اختیار ما گذاشتید، بی نهایت سپاسگزاریم. شما می توانید در پایان این مقاله سوالات، نظرات و یا تجربیات خود از سفر به شهر سنندج را با ما و سایر کاربران مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا