جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به تنگه شیرز ؛ دره‌ای شگفت‌انگیز و زیبا در لرستان

هر جای ایران را که برای سفر انتخاب کنید، بی‌شک جاذبه‌های طبیعی زیبا و بی‌نظیری را خواهید یافت که هر یک در نوع خود خاص و منحصربه فرد هستند. مثل تنگه شیرز در خاک لرستان که جذابیت‌های خاص خود را دارد. در این مقاله از سپنجا، قرار است راهنمای سفر به تنگه شیرز را با هم بخوانیم. از آنجا که فکر می‌کنیم این یکی از جذاب‌ترین راهنماهای سفری باشد که تا امروز خوانده‌اید، توصیه می‌کنیم آن را از دست ندهید.

کمتر کسی پیدا می‌شود که لرستان زیبا را نشناسد و نداند که این یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین استان‌های کشورمان است. این استان شگفت انگیز در غرب کشور جای گرفته است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، از آب و هوایی کوهستانی و مطبوع برخودار است.

سرزمین کوهستانی لرستان مناظری زیبا و کم‌نظیر دارد به همین دلیل، سالانه توجه گردشگران بسیاری به سمت آن جلب می‌شود. این استان را اغلب با درختان بلوط فراوان و زیباترین آبشارها می‌شناسند. اما نظر ما این است که اگر تنگه شیرز آن را فقط یکبار از نزدیک ببینید، بار دیگر تنها با هدف دیدن شیرز به لرستان می‌روید. به خواندن این مقاله از سپنجا ادامه دهید تا تنگه شیرز را بهتر بشناسید. جهت اجاره سوئیت در خرم آباد روی لینک کلیک کنید.

مختصری درباره تنگه شیرز

هر گردشگری باید برای یک بار هم که شده لرستان را تنها با هدف سفر به تنگه شیرز انتخاب کند. چون جریان این جاذبه با دیگر جاذبه‌های طبیعی لرستان، فرق می‌کند. دره شیرز در نزدیکی شهرستان کوهدشت، یکی از شهرستان‌های لک نشین لرستان قرار دارد. این دره تقریباً ۵۰ کیلومتر از کوهدشت فاصله دارد و در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار گرفته است.

این جاذبه را می‌توان بخشی از شگفتی زمین دانست، چون پژوهشگران دریافته‌اند که چنین بافتی در طی سالیان دراز در اثر فرسایش سنگ‌ها و صخره‌ها به وجود آمده است. تنگه حدود پنج کیلومتر طول دارد و ارتفاع برخی از دیواره‌های آن به بیش از ۱۹۰ متر می‌رسد!

رودخانه‌ای خروشان و خنک از میان دره عبور می‌کند که در نهایت به رود سیمره می‌پیوندد و جالب است بدانید که مسیر عبور از دره را، دیواره‌هایی آهکی و چین خورده از دو طرف احاطه کرده‌ که هیبت آنها واقعاً قابل تحسین است. در سفر به تنگه شیرز علاوه بر دره پیمای، روستاها و جاذبه‌های دیگری را زیارت خواهید کرد. درختان و گونه‌های گیاهی که بر صخره‌های سخت روییده‌اند، یکی از دیدنی‌ترین چیزهایی است که در این منطقه خواهید دید و این یعنی اینکه قرار نیست شما تمام مسیر تنگه را با دیوارهای آهکی و صخره‌های بلند سپری کنید.

مختصری درباره تنگه شیرز

در اطراف رودخانه‌ای که از تنگه شیرز به زیبایی عبور می‌کند، درختان کوتاه و بلند مختلف از جمله چنار و بلوط قد علم کرده و محیط دره را با حضورشان بسیار زیبا و طراوت‌بخش ساخته‌اند. ترکیب درختان و گونه‌های گیاهی خاص در کنار دیواره‌های سنگی، جلوه جذاب و دیدنی به تنگه داده است و اگر حوصله داشته باشید و مسیر را کمی بیشتر جلو ببرید، درختان میوه متنوع‌تری از جمله انجیر و گلابی وحشی را نیز خواهید دید.

موقعیت جغرافیایی تنگه شیرز

همانطور که در بخش قبلی گفتیم، شیرز در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهرستان کوهدشت قرار گرفته است. در سفر به تنگه شیرز حتماً سری هم به کوهدشت بزنید. این شهرستان خوش آب و هوا در استان لرستان واقع است و به غیر از تنگه شیرز، جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی جذاب دیگری هم دارد. به طور دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، تنگه در بخش زردلان، در منطقه‌ اولادقباد شهرستان کوهدشت قرار دارد. رشته این دره از روستای گدارگه آغاز و تا کناره رود سیمره با جهت جنوب شرقی – شمال غربی کشیده شده است.

موقعیت جغرافیایی تنگه شیرز

نحوه شکل‌گیری تنگه شیرز

هندسه خاص صخره‌های این دره در کنار پدیده زمین ساختاری کم‌نظیرش، نشان می‌دهد که تنگه شیرز یکی از جاذبه‌های ژئوتوریستی خاص است.  زمین‌شناسان طی بررسی‌های متعدد به این نتیجه دست یافته‌اند که چنین پدیده‌ای در اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی با لایه‌بندی مشخص به وجود آمده است. زمین‌شناسان به این نوع سنگ‌ها سازندهای آسماری می‌گویند و اظهار دارند که در دوران سوم زمین‌شناسی یا مزوزوییک در یک محیط دریایی، نهشته شده‌اند.

جنس و مواد تشکیل دهنده چنین سنگ‌های از آهک‌های ماسه‌ایِ ضخیم‌لایه و فسیلِ نرم‌تنان تشکیل شده‌ است. جالب است بدانید سنگ‌های آسماری دارای ویژگی انحلال‌پذیر هستند. یعنی می‌توانند در برخورد با آب باران و نزولات جوی تغییر شکل بدهند و به اشکل زیبا و عجیبی درآیند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با سرو ابرکوه ، کهنسال‌ترین درخت ایران

ارزش تاریخی و جغرافیایی تنگه شیرز

قبل از سفر به تنگه شیرز ، بدنیست کمی هم درباره ارزش تاریخی این جاذبه منحصربه فرد بدانید. در این تنگه محوطه‌هایی وجود دارد که تاریخ‌دانان قدمت آنها را به عهد حجر تخمین زده‌اند. در این محوطه‌ها، آثاری به چشم می‌خورد که مربوط به زندگی غارنشینی است و توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده‌اند. این جاذبه طبیعی و ژئوتوریسم اکنون به ثبت ملی رسیده است.

بهترین زمان بازدید از تنگه شیرز

از آنجا که تنگه شیرز از موقعیتی کوهستانی برخوردار است، پاییز و زمستانی‌های به شدت سردی دارد. اگر دوست دارید از هوای مناسب و دلچسب این تنگه لذت ببرید، برنامه سفر به تنگه را برای بهار و تابستان تدارک ببینید. تنگه در بهار و تابستان هوای معتدل و مطبوع دارد.

سفر به تنگه شیرز

مسیر دسترسی به تنگه شیرز

اگر تصمیم گرفته‌اید در بهار یا تابستان امسال سری به تنگه شیرز بزنید، باید ابتدا خود را به یکی از این سه شهر برسانید: کرمانشاه، لرستان و ایلام. سپس در مسیر کوهدشت به راه خود ادامه دهید تا در نهایت به این شهر برسید. برای دسترسی به تنگه باید از طریق جاده اولادقبا اقدام کنید. دو کیلومتر انتهایی مسیر اولادقبا یک خاکی دیده می‌شود که باید وارد آن شوید و خود را به پارکینگ و مجتمع شیلاتی که در نزدیکی دهانه تنگه قرار دارند برسانید. ورودی تنگه همینجاست و حالا می‌توانید سفر به تنگه شیرز را با پای پیاده آغاز کنید.

تجهیزات لازم

تجهیزات مورد نیاز شما برای ماجراجویی در تنگه شیرز شامل: لباس اضافه، کفش مناسب کوهنوردی به همراه یک جفت کفش اضافه، چراغ قوه، مواد خوراکی لازم و… می‌شود. کفش و لباس اضافه را به این دلیل می‌گوییم به همراه داشته باشید چون شما ناچارید در قسمت‌هایی از تنگه در آب رودخانه‌ حرکت کنید و ممکن است لباساهایتان خیس شود. همچنین کف رودخانه پر از سنگ است و باید با کفش در آن حرکت کنید. در این تنگه غاری به اسم پل‌خدا وجود دارد که درون آن کاملا تاریک است و باید حتماً از چراغ قوه استفاده کنید.

نحوه اقامت در سفر به شیرز

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و زیاد به جاهای کوهستانی می‌روید، پس حتماً به کمپ زدن در طبیعت آشنایی دارید. اکثر طبیعت‌گردانی که از‌ دره شیرز کوهدشت دیدن می‌کنند، معمولاً یک یا چند شب را در آنجا می‌مانند. این دسته از افراد در جای مناسب دره چادر می‌زنند و از قبل تمام تجهیزات کامل را برای سفر به  تنگه شیرز مهیا کرده‌اند.

سفر به تنگه شیرز

اگر شما هم قصد شب مانی در تنگه را داشته باشید باید با تجهیزات و آمادگی کامل این کار را انجا دهید و اگر به هر دلیلی تمایل به اقامت در آنجا را نداشته باشید، می‌توانید برای اقامت به یکی از هتل‌ها و مسافرخانه‌های موجود در خرم آباد یا کرمانشاه مراجعه کنید. در زیر فهرستی از بهترین هتل‌های خرم آباد و کرمانشاه را برایتان آماده کرده‌ایم که شامل:

  • هتل ۴ ستاره جهانگردی خرم آباد
  • هتل ۴ ستاره آزادی خرم آباد
  • هتل ۴ ستاره رنگین کمان خرم آباد
  • هتل ۳ ستاره عطر خرم آباد
  • هتل ۴ ستاره جمشید کرمانشاه
  • هتل ۴ ستاره کوروش کرمانشاه
  • هتل ۳ ستاره رسالت کرمانشاه

پوشش گیاهی و حیوانات دره

بگذارید قبل از صحبت کردن در مورد پوشش گیاهی و حیوانات تنگه، نگاهی به ریشه اسم شیرز بیندازیم و ببینیم چرا چنین اسمی را برای آن انتخاب کرده‌اند. جالب است بدانید که شیرز در زبان محلی منطقه‌ای به معنای مکان زادِ ولد شیر است. همچنین قبل از سفر به تنگه شیرز نیاز است بدانید که این منطقه از پوشش گیاهی غنی و منحصر به فردی برخوردار است. این دره در لابه‌لای صخره‌های خود، پرندگان زیادی جای داده است و حتی در بلندترین نقاط آن پرنده‌های رنگارنگ زیادی مأمن گرفته‌اند. پوشش گیاهی آن هم شامل انواع درختان وحشی است و میوه‌هایی مانند انجیر، گلابی و انگور را به ثمر می‌نشانند.

جاذبه‌های دیدنی تنگه شیرز

محال است کسی به راحتی از زیبایی‌های دره شیرز سیر شود. بهتر است حالا که به آنجا می‌روید تنها به یکجا بسنده نکنید و از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه نیز دیدن کنید. برخی از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی اطراف تنگه شیرز شامل موارد زیر می‌شود:

مطالب بیشتر:بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

طبیعت زیبای شیرز

شیرز جاییست که هرچه جلوتر بروید، چشم اندازه‌ها و مناظر زیباتری را جلوی چشمانتان ظاهر می‌سازد. وقتی در میان تنگه قدم می‌زنید، کاملاً هوشیار باشید تا صدای گوش نواز پرندگان و رودخانه را بشنوید. در سفر به تنگه شیرز و پیمودن این مسیر تقریباً ۵ کیلومتری، به جاهایی می‌رسید که صخره‌ها از دو طرف به هم پیوسته و سقفی عظیم و حیرت انگیز را بر روی سر شما قرار داده‌اند. در زیر این ابر سقف‌ها رنگ آبی آسمان دیده نمی‌شود. همینطور در قسمت‌هایی از دره حوضچه‌هایی پرآب و آبشارهای کوچک و بزرگ به چشم می‌خورند که این خود زیبایی منظره را دوچندان کرده است.

طبیعت زیبای شیرز

غار پل خدا

در انتهای مسیر تنگه، یک غار طبیعی به طول ۱۵۰ متر وجود دارد که افراد بومی از آن به عنوان پل خدا یاد می‌کنند. رودخانه تنگه از زیر همین پل عبور و آب داخل آن از محلی با نام نیزه وارد می‌شود و در فصل بارندگی تقریباً تا زانو بالا می‌آید. باستان‌شناسان قدمت پل خدا را به دوران غارنشینی تخمین زده‌اند و اگر خوب توجه کنید نشانه‌هایی از زندگی در آن دیده می‌شود. چراغ قوه‌ای که گفتیم باید به همراه داشته باشید برای ورود به این غار و پیدا کردن راه خروج به دردتان می‌خورد.

این مطلب را هم بخوانید
سوئیس کوچک ایران کجاست؟

مناره سنگی

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که باید در سفر به تنگه شیرز ببینید، صخره‌ای زیبا و بسیاره جذاب در دل تنگه شیرز است. این صخره بر اثر شرایط جوی و حوادث طبیعی، طی میلیون‌ها سال به وجود آمده است. مناره سنگی از حدود ۸۰ متر ارتفاع و ۱۰ متر قطر برخوردار است.

آشیانه پرندگان

 ‌در سفر به تنگه شیرز همانطور که گفتیم، ارتفاعات و صخره‌های تنگه شیرز مأمن گاه‌ مناسبی برای پرندگان هستند. اگر دوست دارید آشیانه این پرندگان را ببینید باید نگاه خود را بر روی صخره‌های بلند این تنگه بدوزید. اگر دقت کنید سوراخ‌های یا حفره‌هایی به چشم می‌خورند که هر یک شکل خاص و منحصر بفرد خود را دارند. اینها آشیانه پرندگان دره شیرز هستند.

دره سرطرهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی و شگفت انگیز اطراف تنگه، دره سرطرهان است. این دره زیبا از بکرترین نقاط شهرستان کوهدشت است و رودخانه سیمره نیز از آن می‌گذرد. سرطرهان محل زندگی چندین طایفه لری و لکی است و طبیعت بکری دارد. از تماشای طبیعیت بکراین دره در سفر به تنگه شیرز غافل نمانید.

سر طرهان

پل سی پله

 پل سی پله که تاریخ ساختش به دوران ساسانیان بازمی‌گردد، یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان کوهدشت به حساب می‌آید. این پل روی رودخانه سیمره در نزدیکی از تنگه شیرز بنا شده است و به عنوان یک آثار باستانی و تاریخی مورد توجه قرار دارد.

غار میر ملاس

اگر برای سفر به تنگه شیرز به شهرستان کوهدشت سفر کردید، سری هم به غار میرملاس بزنید. این غار که از عصر حجر برجای مانده است در نزدیکی تنگه شیرز قرار دارد و نقاشی‌هایی از هزاران سال پیش را بر روی دیواره‌های خود حفظ کرده است.

نکات سفر به تنگه شیرز

در این بخش یک سری نکات مهم در مورد سفر به تنگه شیرز ذکر شده است که عمل به آنها کمک می‌کند سفر راحت‌تری داشته باشید. نکاتی از قبیل:

  • از سفر به تنگه شیرز در فصل زمستان بپرهیزید چون منطقه کوهستانی شیرز در این فصل بسیار سرد و طاقت فرسا می‌شود. بهار و تابستان بهترین فصول برای برای بازدید از تنگه شیرز هستند.
  • در این تنگه امکان شنا وجود دارد. اگر می‌خواهید از این فرصت استفاده کنید، حتما یک دست لباس اضافه در کوله پشتی خود قرار دهید.
  • مسیر تنگه شیرز، مسیر طولانی است. مسیر اولیه دره را که پشت سر بگذارید دیگر هیچ فروشگاه یا مغازه‌ای برای تهیه خوراکی و غذا در دسترس نخواهد بود. بنابراین بهتر است آب آشامیدنی و خوراکی‌های مورد نظر خود را از شهر تهیه و به همراه ببرید.
  • برای عبور از غار پل خدا به چراغ قوه نیاز خواهید داشت.
  • رودخانه‌ای که از دره می‌گذرد پر از سنگ ریزه و گاهاً اشیاء نوک تیز است و شما هم در برخی از قسمت‌های مسیر، به ناچار باید در رودخانه حرکت کنید. بنابراین یک جفت کفش مناسب به همراه ببرید تا از پای شما در مقابل تیزی سنگ‌ها و اشیاء نوک تیز محافظت کند.
  • در سفر به تنگه شیرز اگر قصد شب مانی در تنگه را داشتید، باید وسایل کمپینگ را از قبل آماده کنید و به همراه خود ببرید. برای اتراق باید جای مناسب را پیدا کنید. مثلاً در مسیر عبور رودخانه نباشد.
  • با ورود به تنگه، آنتن موبایلتان ضعیف خواهد شد و هرچه پیش‌تر بروید، کاملاً از دسترس خارج خواهد شد. بنابراین بهتر است با آمادگی لازم برای این قطع ارتباط پای به دره بگذارید.

سخن آخر…

این راهنما شامل معرفی تنگه شیرز، اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن، راه‌های دسترسی، تجهیزات مورد نیاز سفر و همینطور اقامت در تنگه بود. خواندن چنباره این مقاله برای داشتن سفری کامل و مجهز لازم است. مطمئن باشید با انتخاب تنگه شیرز، نه تنها از سفرتان پشیمان نمی‌شوید بلکه به تنها چیزی که فکر می‌کنید این است که دوباره به اینجا سر بزنید. این از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی است که هرکسی تاکنون دیده است و طی کردن حتی دورترین مسیر برای دسترسی به آن، واقعاً ارزشش را دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 3.3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا