جاهای دیدنی ایران

با شگفتی‌های دریاچه سبلان آشنا شوید!

ایران کشوری خوش آب و هوا و سرسبز است ، به همین خاطر جاذبه های طبیعی بسیاری را در خود جای داده که گردشگران از اقصی نقاط جهان برای دیدنشان لحضه شماری می‌کنند و اما دریاچه سبلان شگفتی وصف ناپذیر یکی از جاذبه های معروف و مشهور کشور ایران است ، هرچند برای دیدن آن باید به کیلومتر ها را طی کرد اما با این حال ارزش دیدنش را دارد و لحظات شادی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

کوهنوردی یکی از تفریحات پرطرفدار برای رسیدن به این دریاچه است که همراه با آن می‌توانید از آب و هوای خوب و تنفس پاک آن منطقه نیز نهایت استفاده را ببرید ،و اما در نتیجه اگر به کوهنوردی، پیاده روی در دشت های سرسبز، فتح قله ها کننده و اما مهم تر از همه  دیدن دریاچه ای زیبا و مسحور کننده علاقه مندید یا مشتاقید تا آنها را امتحان کنید سبلان بهترین گزینه برای گردش دورهمی، دوستانه و یا خانوادگی به شمار می‎رود که توصیه می‌کنیم در سفر به اردبیل حتما آن را در لیست گردش هایتان قرار دهید.

اردبیل یکی از استان های سرسبز و پر جاذبه کشور محسوب می‌شود که در منطقه شمال غربی ایران قرار گرفته است، کوه های مرتفع و بلند، دشت های زیبا و حیرت انگیز، دیواره های یخچالی، دریاچه های بزرگ و کوچک از جمله زیبایی های این استان به شمار می‌روند .

تابستان بهترین زمان سفر به سبلان است، همان طور که در متن قبل نیز اشاره شد می‌توانید صعود به قله سبلان را در کنار دیدن این دریاچه تجربه کنید که در تابستان توسط انجمن کوهنوردی سراسر کشور برگزار می‌شود، پس اگر می‌خواهید یکی از شگفتی های جهان یعنی صعود به قله ای ۴۰۰۰ متری سبلان را در کنار دیگر جاذبه های آن تجربه کنید با ما در سپنجا همراه باشید تا شما را بیشتر با دریاچه سبلا آشنا کنیم.

برای اجاره سوئیت در دماوند روی لینک کلیک کنید.

کوه سبلان یکی از جاذبه های اطراف دریاچه سبلان

 کوه سبلان یکی دیگر از آثار ملی ایران محسوب می‌شود که در سال ۸۹ به ثبت رسیده و بعد از قله دماوند یکی دیگر از معروف ترین قله های آتشفشانی خاموش و سومین قله مرتفع کشور به شمار می‌رود، نکته جالب توجه اینکه در تمام طول سال شما پوشش یخ و برف را در اطراف دریاچه مشاهده می‌کنید، ارتفاع آن به بیش از چهار هزار متر هم می‌رسد ، هر چند که نام سبلان را در بین بلندترین دریاچه های جهان نمی‌بینی اما هنگام بازدید از آن شاهد مرتفع بودن سطح دریاچه از زمین خواهید بود.

کوه سبلان

سبلان در اصل سابالان است به معنای آبگیری که از برف و باران تشکیل شده، دهانه کوه آتشفشان نیمه فعال سبلان به صورت قیفی مانند است که دریاچه زیبا و منحصر به فرد سبلان را به وجود آورده، قله های دیگری از جمله سلطان ساوالان و هرم داغی نیز در این منطقه وجود دارد که هرم داغی نوک تیز دارد و قابل کوهنوردی و صعود نیست.

این مطلب را هم بخوانید
مشهورترین کاروانسراهای ایران

در واقع می‌توان گفت قله های زیادی در ناحیه سبلان وجود دارند، و شامل دامنه های حاصلخیز فراوانی است، پایه گذاری دشت مغان و دیگر مناطق سبلان تماما به رسوب گذاری رودخانه هایی مرتبط است که از مناطق بلند سبلان نشات می‌گیرند.، همچنین آب این رودخانه ها نیز نتیجه برف های جمع شده در دهانه آتشفشان است، وجود این رودخانه ها نیز موجب سرسبزی‌، طراوت و شادکامی این منطقه شده .

معرفی منطقه سبلان

در بخش قبل کوه های منطقه سبلان را به شما معرفی کردیم اما در این متن قرار است به معرفی خود سبلان بپردازیم، این منطقه از دریاچه ها و کوهای بسیاری تشکیل شده از جمله آنها می‌توان به دریاچه بزرگ آت گولی اشاره داشت، در سفر خود به دریاچه سبلان می‌توانید مدت کوتاهی را در کنار آن استراحتی داشته باشید و بعد از گرفتن انرژی مورد نیازتان به راه خود ادامه دهید.

دربین راه به جاذبه های فراوانی از سبلان برخورد خواهید کرد، این منطقه سرسبز و حیرت انگیز تا دلتان بخواهد پر از اماکن دیدنی و مثال زدنی است پس اگر عاشق طبیعت و کوهنوردی هستید برای رفتن به سبلان معطل نکنید و سعیتان بر این باشد که تمام نکات ایمنی را در بین را رعایت کنید چون طبیعت با کسی شوخی ندار، دریاچه بزرگ طاووس گلی ، دریاچه سیاه رنگ قره قول و دریاچه تارک قلعه از دیگر دریاچه های دیدنی و چشم انداز سبلان به شمارمی‌روند.

اگر می‌خواهید برای دیدن دریاچه زیبای سبلان در بین راه کمپ بزنید و کاملا دقیق و سر فرصت دیگر جاذبه های این منطقه را نیز از نزدیک ببینید ، باید بدانید که سبلان شب های سردی دارد اما با این حال باز نمی‌توان آن را مانعی برای دیدن دریاچه دانست ، صبح ها با شنیدن پرنده ها و تابش گرم نور خورشید از خواب بیدار خواهید شد،که تجربه ایی بسیار لذت بخش را نصیبتان می‌کند.

دربین را از دشت های مسحور کننده ، کوه های مرتفع و دریاچه های زیادی عبور خواهید کرد که هر هدام ویژگی های خاص خود را دارند و لحظات شادی را برایتان به ارمغان می‌آورند در کل می‌توان سبلان مسیری هیجانی و لذت بخشی دارد که تجربه سفر در آن نصیب هر شخصی نخواهد شد و برای راهی شدن به سمت آن باید از توان و قدرت و صد البته انگیزه برای سفر بهرمند باشید تا بتونم تا آخر راه را یکسر طی کرد.

مطالعه کنید: بهترین پیست های اسکی ایران برای علاقه مندان به ورزش های زمستانی

راه رسیدن به دریاچه سبلان

در هر کجای کشور عزیزمان ایران که مستقر هستید برای رفتن به دریاچه سبلان نخستین قدم رفتن به شهر زیبا و باصفای اردبیل است،راهی جاده سبلان شوید یعنی رفتن به سمت روستای لاهرود که در شمال غربی اردبیل واقع شده، بعد از آن به چشمه های آبگرم قطور خواهید رسید، بیشتر کوهنوردان یک روز از سفر خود را صرف دیدن دیگر چشمه های آبگرم سبلان می‌کنند.

راه رسیدن به سبلان

باید بگویم بقیه راه را باید با وانت طی کنید،  یا اگر با ماشین های مخصوص کوه راهی سفر شدید کارتان آسان تر می‌شود، پناهگاهی در شمال شرق سبلان یا همان حسینیه مقدس اردبیلی وجود دارد که می‌توانید در بین راه خود را به آن برسانید و استراحت کوتاهی داشته باشید، همان طور که در متن های قبل نیز اشاره کردیم قلعه سلطان بیش از ۴۰۰۰ متر از سطح زمین فاصله دارد و اما این حسینیه حدود ۳۶۰ متری ارتفاع گرفته و برای پیمودن بقیه راه را باید کوهنوردی کنید.

این مطلب را هم بخوانید
رضوانشهر، شهر انواع جاذبه ای طبیعی ایران را بشناسید.

توجه داشته باشد در سفر خود تمام نکات ضروری و ایمنی را رعایت کرده تا بدون هیچ مشکلی به دریاچه برسید ، به یاد داشته باشید که آب دریاچه در تمام طول سال سرد و یخی است و اصلا قابل شنا و آبتنی نیست، هنگامی که خود را به آنجا رساندید توصیه می‌کنیم روزی را در کنار آن اقامت کنید و زیبایی هایش نهایت لذت را ببرید.

 موقعیت و مشخصات دریاچه سبلان

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم این دریاچه در بالای قله سلطان سبلان به وجود آمده، که به زبان محلی به آن سلطان ساوالان گفته می‌شود، یک دریاچه آتشفشانی که ابعادش ۱۴۰ در ۸۰ متر است، قسمت جنوبی آن به دلیل موقعیت قرارگیری در معرض نور خورشید نیست و همین سبب جمع شدن برف و به وجود آمدن یخچال ها شده ، دور تا دورش پوشیده شده از سنگ های عظیم و جثه آتشفشانی که چشم انداز های زیبایی را به وجود آورده و بهترین سوژه برای عکاسی نیز به شمار می‌روند.

زیبایی های سبلان

جنس سنگ ها از آندزیت، بازالت و تراکی است، با این حال می‌توان دریافت که هیچ شیاری برای تامین آب دریاچه وجود ندارد، تمام من با تامین کنند آب سبلان از بارش برف و باران و یخبندان های جمع شده در بالای قلعه هست و از آب شدن آنها دریاچه سبلان و چندین دریاچه دیگر نیز به وجود می‌آید.

نکته جالب توجه اینکه هیچ موجود زنده یا هیچ گونه ای از آبزیان در این دریاچه زندگی نمی‌کند و نخواهد کرد، چرا که در آب آن سلیس فراوانی وجود دارد و در نتیجه مواد معدنی برای تامین غذای آبزیان در آب آن وجود ندارد و همین به آیینه ای شدن سطح آب دریاچه کمک بسیاری کرده ، در تمام طول سال بجز فصل تابستان آب دریاچه یخ می‌بند و چشم انداز هایی زیبایی را برای بازدید کنندگان به وجود می‌آورد.

کلام آخر…

منطقه دریاچه سبلان در بین گردشگران از محبوبیت و معروفیت بالایی برخوردار است ، این نقطه از جهان قابل ستودنی است چرا که مملو از اماکن طبیعی و خدادادی است، شما در سفر خود متوجه ارزش آن در جهان هستی خواهید شد، در این مقاله از سپنجا تمام و سعی و تلاش کار خود را به کار بردیم که اطلاعات دقیقی از سبلان اردبیل به شما عزیزان تقدیم کنیم، امیدواریم جواب سوالات خود را درباره سبلان دریافت کرده باشید و بهترین ها را برایتان آرزومندیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا